26/3/15

Η μικροαστική ασυναρτησία - Μια ενδιαφέρουσα ανάλυση του Θεόδωρου Πάγκαλου στο ΒΗΜΑ

Μετά το 1990 και την κατάρρευση του υπαρκτού σοσιαλισμού οι λενινιστές σε όλον τον κόσμο βαθμιαία και χωρίς να το συνειδητοποιούν μερικές φορές υπέστησαν μια κορυφαία αλλοίωση της ιδεολογίας τους. Αλλαξε το πρόσημο. Η επαναστατική προσέγγιση της πραγματικότητας είχε πάντα θετικό και δημιουργικό χαρακτήρα. Αγωνίζονταν οι ιδεολόγοι των καταπιεσμένων για τα «επ' αύριο που τραγουδούν».
Η επίδειξη ενθαρρυντικών πτυχών του υπαρκτού σοσιαλισμού είχε παρασύρει μεγάλους διανοουμένους της Δύσης και τους είχε μετατρέψει σε απολογητές του συστήματος, που παράλληλα με τον χιτλερισμό οδηγούσε εκατομμύρια αθώους στα γκουλάγκ και στον θάνατο.

Μετά το 1990 στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες όσοι απέμεναν μέσα ή γύρω στον λενινιστικό τρόπο αντιμετώπισης της ζωής έχασαν αυτό το θετικό πρόσημο.

Δεν υπήρχε πια νόημα να συγκρίνεις μια υπαρκτή πραγματικότητα που η προσαρμοστικότητα του καπιταλισμού είχε καταστήσει ανεκτή με ένα σύστημα που είχε αποδείξει από μόνο του την αβελτηρία και τα αδιέξοδά του και είχε καταρρεύσει αμήχανα, λιγότερο ή περισσότερο βίαια.

Σε χώρες όπως η Ελλάδα η μικροαστική ιδεολογία και τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν τα κατώτερα τμήματα της μεσαίας τάξης δημιούργησαν θυλάκους επιβίωσης αριστερών πολιτικών σχημάτων. Πουθενά όμως δεν ήταν εντονότερη η επιβίωση καθαρά λενινιστικών σχημάτων του παρελθόντος ή (ακόμη πιο εξωφρενικό) η δημιουργία νέων τέτοιων μορφωμάτων που στελεχώνονταν από τις νεότερες ηλικίες. Επαναστάτες με αιτία, ίσως, αλλά χωρίς προοπτική, χωρίς καμία ελπίδα. Για ποιον λόγο; Και με τι πρόσημο, τι είδους προοπτική τώρα που το παγοθραυστικό της αυριανής σοσιαλιστικής κοινωνίας είχε οριστικά βυθιστεί κάτω από τους παγετώνες που συσσώρευσαν οι επίγονοι του σταλινισμού;

Η Ελλάδα είναι μια χώρα μικροαστική όσο καμία άλλη. Μικροαστοί ήταν βέβαια και οι μικροϊδιοκτήτες αγρότες που καλλιεργούσαν τα κτήματά τους με τη βοήθεια της οικογένειάς τους και εποχικών εργατών και πουλούσαν στην αγορά οτιδήποτε πλεονάσματα είχαν πέρα από την οικογενειακή αυτοκατανάλωση. Οι μικροαστοί αυτοί αγρότες χρησιμοποιούσαν το πρώιμο κοινοβουλευτικό σύστημα για να εκβιάσουν πελατειακές σχέσεις, που εξασφάλιζαν την κοινωνική κινητικότητα αλλά και πιο πεζά και συγκεκριμένα ωφελήματα όπως καλύτερα αγροτικά δάνεια ή κρατικές υποδομές, που διευκόλυναν την παραγωγή και μεταφορά των προϊόντων τους και βελτίωναν τους όρους ζωής στις τοπικές κοινωνίες.

Ο προλετάριος θέλει να βρίσκει τα προϊόντα που καταναλώνει σε φθηνές τιμές και να έχει όσο το δυνατόν υψηλές τιμές στο προϊόν που ίδιος πουλάει, δηλαδή την εργασία του.

Ο κεφαλαιοκράτης θέλει να βρίσκει φθηνούς όρους παραγωγής (ενοίκιο της γης, τιμή χρήματος και κόστος εργασίας) και να πουλάει όσο το δυνατόν πιο ακριβά τα προϊόντα του. Αυτά είναι δεδομένα και πάγια σε όλους τους χώρους και τις εποχές και δεν αλλάζουν.

Ο μικροαστός, αντίθετα, θέλει ανάλογα με τη συγκυρία να βρίσκει φθηνό ό,τι του χρειάζεται και ακριβές τιμές για ό,τι έχει την πρόθεση να βγάλει στην αγορά. Σε μεγάλους αριθμούς είναι προφανές ότι κάτι τέτοιο είναι αδύνατον. Σε μια χώρα όπου κυριαρχεί ο μικροαστισμός όπως η Ελλάδα η παράνοια συγκροτεί τη βάση της κυρίαρχης ιδεολογίας, επικρατεί παντού και παρασύρει και τις άλλες κοινωνικές ομάδες. Ετσι ο έλληνας μικροαστός, κυρίαρχη μορφή της κοινωνίας μας, που θέλει να αγοράζει πάντα φθηνά και να πουλάει πάντα ακριβά και δεν μπορεί να καταλάβει ότι κάτι τέτοιο είναι αδύνατον σε μεγάλους αριθμούς, απαιτεί τέλειες κρατικές υπηρεσίες και υποδομές αλλά αποφεύγει να εκπληρώσει τις φορολογικές υποχρεώσεις του, απαιτεί ευνομούμενη πολιτεία και σεβασμό όλων των κανόνων καλής κοινωνικής συμπεριφοράς και ιδιαίτερα εκείνων που αφορούν την κυκλοφορία οχημάτων, ο ίδιος όμως δεν έχει κανέναν σεβασμό προς τον νόμο και τους εκπροσώπους του και συμπεριφέρεται ως κανίβαλος και, τέλος, έχει την αξίωση η μητέρα του να είναι αγία, η γυναίκα του πιστή μέχρι θανάτου και η κόρη του παρθένα ως τον γάμο, ενώ ο ίδιος έτοιμος για κάθε είδους σεξουαλική πανδαισία. Αυτή η νοοτροπία είναι η βάση της ιδεολογίας των ανθρώπων που μας κυβερνάνε.

Θέλουν να μην πληρώνουμε τα χρέη μας αλλά να βρίσκουμε πάντοτε πρόθυμους δανειστές με προνομιακούς όρους. Θέλουν να δέχονται οι συνομιλητές μας τα πιο εξωφρενικά επιχειρήματα που ανασύρουμε από το παρελθόν ή εφευρίσκουμε για το παρόν και, τέλος, θέλουν να μπορούμε ατιμώρητα και προκλητικά να υβρίζουμε και να συκοφαντούμε όλους τους άλλους, ενώ εκείνοι θα πρέπει με απροσμέτρητη ψυχραιμία να επιδεικνύουν τον μεγαλύτερο δυνατό σεβασμό για εμάς, τα οικονομικά και κοινωνικά μας χάλια, τους παράφρονες που μας κυβερνούν και τις ασυναρτησίες που συγκροτούν τον δημόσιο διάλογό μας.
ΒΗΜΑ

13 σχόλια:

  1. Έχω μία ερώτηση για το κείμενο του κ. Πάγκαλου:

    αυτό το "εκείνοι θα πρέπει με απροσμέτρητη ψυχραιμία να επιδεικνύουν τον μεγαλύτερο δυνατό σεβασμό για ...... τους παράφρονες που μας κυβερνούν" της τελευταίας παραγράφου, να το εκλάβουμε ως αυτοκριτική, έστω και καθυστερημένη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πάγκαλος και αυτοκριτική δεν μπορούν να συνυπάρξουν.
      Αυτοκριτική για τον Πάγκαλο θα ήταν να βγάλει τον σκασμό και να φύγει από τη χώρα.
      Τα λεγόμενα πρέπει να ταιριάζουν και με τα πεπραγμένα.

      Διαγραφή
  2. Παλι Λογοξρισια κυριε Σαββα;.
    ο νομος περι τυπου πιανει τον παραβατη.Αρα δενεχετε ευθυνη,για οτι γραφω εγω.Αρα κατι αλλο φοβαστε,τι ομως σας κανει να φοβαστε,και διαγραφετε σχολια μου.Αν κανετε επιλογη σχολιων της ατεσκια σας.
    Τοτε πες Το. Να μην σας ενοχλησω ξανα.-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είσαι πολύ ερεθιστικός και ψεύτης.
      Ποτέ δεν σβήσαμε σχόλιο σου, σου το διευκρίνισε ο ίδιος ο Σάββας.
      Σήμερα, όντως απέσυρα το σχόλιο σου καθώς περίεχε απαράδεκτες βρισιές και χαρακτηρισμούς. Αν θέλεις το ξαναγράφεις με κόσμιο τρόπο.

      Διαγραφή
    2. Από τη μια τον λετε ψεύτη και αμέσως μετα παραδέχεσται ότι του κατεβάσατε το σχόλιο!!!!!

      Διαγραφή
    3. Που είναι το περίεργο; Τι σε στενοχωρεί;

      Διαγραφή
    4. Πολύ καλά έκανες Χριστιανέ και δεν το δημοσίευσες. Εμείς οι αναγνώστες δεν είμαστε υποχρεωμένοι νά διαβάζουμε καθε άνοησία ή χυδαιολογία! Τά κόσμια -εννοώ τα μή υβριστικά- σχόλια, ασχέτως ιδεολογικής χρειάς να δημοσιεύονται.
      Πρέπει εδώ νά ομολογήσω ότι τα περισσότερα σχόλια που άναρτά το «Κουτί τής Πανδώρας» δέν διαβάζονται ούτε με τήν Αστυνομία!
      Απόστολος

      Διαγραφή
    5. Το να λεμε υβριστικο σχολιο.Ειναι μια δικαιολογια.Οταν δεν δικαιολογειται ομως,η υπαρχει αντιρηση,στην προκειμενη περιπτωση,θεορω τουλαχιστον υπερβολη να επικαλειται το υβρισικον. Η δικη μου απαντηση ειναι.Οποιος θελει να κρινει αντικειμενικα. Δεν εχει παρα να επισκευτει τον ιστοτοπο μου fb,οπου εκει θα δει και θα διαπιστωσει αν υπαρχει εξυβριση.Αρα δικαιολογηση λογοκρισιας. Κυριε Κριστιαν ! Διακρινω εναν εκνευρισμο σας η μου φαινεται.Τελος αν ημουν κατηγορουμενος για κατι τετοιο. Θα δημοσιευα το υβριστικο σχολιο.Ωστε να ψανει αν ειναι υβριστικο.Εξαλλου οποιος ειναι υβριστης,συγχρονως μπορει να εινα και κατηγορουμενος.Αρα τι φοβαστε κυριε Κριστιαν?.-

      Διαγραφή
    6. Κ’ εγώ αν ήμουν στη θέση σου θα ξαναέγραφα το σχόλιο μου με κόσμιο τρόπο για να απολαμβάνουν οι αναγνώστες τη τόσο σημαντική γνώμη μου επί του θέματος.

      Διαγραφή
  3. Αστέρης είπε:
    Αυτό το το παχύδερμο σύμβολο της ηθικής χρεωκοπίας ενός πολιτικού υποκόσμου, που υπέσχετο
    στους Αμερικανούς ότι την ελληνική σημαία από τα Ίμια θα υπέστελε ο άνεμος, δεν είναι παράδοξο να αρθρογραφεί ακόμη στο "Ελεύθερον Βήμα" της γερμανικής κατοχής και στο Βήμα της χούντας και πάσης δυσωδίας.
    Αλλά να φιγουράρει και σε ένα "ιστολόγιο, με βαρύτητα σε θέματα διεθνούς πολιτικής και άμυνας", δεν σας φαίνεται κάπως ΑΝΤΙΦΑΤΙΚΌ ΚΑΙ ΣΌΛΟΙΚΟ;


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Να μιλάει ο "Υπουργός" Εξωτερικών των Ιμνίων, που με την Ελλάδα λίγα λεπτά πριν από ένα πόλεμο , ήταν αραχτός στην πολυθρόνα του Mega!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο Παγκαλος δεν ειναι τιποτα' αλλο παρα ενας αντικατοπτρισμος της σημερινης ΕΛΛΑΔΙΚΗΣ κοινωνιας.
    Τετοιοι εισαστε ακριβως σαν αυτον, και ο αναμαρτητος εξ υμων πρωτος τον λιθο βαλλετω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. κ. Πάγκαλε,
    σε θυμάμαι παλιά, στην αρχή της πολιτικής διαδρομής σου. Πόσο είχα ευχαριστηθεί, όταν ήσουν υφυπουργός ή υπουργός εμπορίου και σε είδα να στέκεσαι μπροστά στη βιτρίνα σε ένα μαγαζί στην οδό Μπενάκη και με ένα μπλοκάκι στο χέρι να σημειώνεις τιμές προϊόντων. Ήταν παραμονές εκπτώσεων, Όταν σε ρώτησα τί κάνεις εκεί μου απάντησες πως έλεγχες τις τιμές για να δεις αν θα έκανε το μαγαζί αληθινές εκπτώσεις! Σκέφτηκα: Τί ωραία, επί τέλους ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση!

    Τα χρόνια πέρασαν... Πόσο άλλαξες Θόδωρε... Και σήμερα ρίχνεις τις ευθύνες για το κατάντημα της Ελλάδας μας στο λαό! Δεν είδες και ακόμα δεν βλέπεις ότι κι ΕΣΥ μαζί με το υπόλοιπο τσούρμο (βλέπεις, δεν βρίζω) διαλύσατε αυτόν το λαό! Κι ΕΣΥ ψηφοθηρώντας κάνατε τόσο ιδιοτελείς τους Έλληνες.Και σήμερα τους κατηγορείς; Ντροπή κ. Πάγκαλε. Θα μείνεις αρνητικά στην Ιστορία μας. Καταστρέψατε την Ελλάδα μας διορίζοντας άχρηστους Δ.Υ., δίνοντας δάνεια ανεξέλεγκτα σε κοινούς απατεώνες και κυρίως υποχωρώντας στα εθνικά θέματα κ.ά., κ. ά.

    Νομίζω πάντως πως είσαι τυχερός. Είσαι ακόμα ζωντανός και σου δίνεται η ευκαιρία να ζητήσεις συγγνώμη από το λαό, που κατέστρεψες. Η Ιστορία σε περιμένει.

    γ.κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.