23/5/15

Διπλωματικό θρίλερ με την πΓΔΜ για το τρένο της ντροπής

ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ
Σύροι πρόσφυγες στην Ειδομένη, λίγο μετά την παραχή βοήθειας από τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα.
Σε διπλωματικό επεισόδιο μεταξύ Ελλάδας και Σκοπίων λίγο έλειψε να εξελιχθεί η υπόθεση εντοπισμού Σύρων προσφύγων, εγκλωβισμένων μέσα σε βαγόνια εμπορικής αμαξοστοιχίας, την περασμένη Τετάρτη στην Ειδομένη Κιλκίς.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. απέστειλε έγγραφο προς το υπουργείο Εξωτερικών (ΥΠΕΞ), ζητώντας την άμεση παρέμβασή του. Το ενημερωτικό σημείωμα συνέταξε η Διεύθυνση Προστασίας Συνόρων με στόχο, όπως εξήγησε στέλεχος του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη (ΠΡΟΠΟ), να ενημερωθούν η Κομισιόν και ο Οργανισμός για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη (ΟΑΣΕ) για τη στάση της αστυνομίας των Σκοπίων στο θέμα. Ενήμερος δήλωσε για την υπόθεση εκπρόσωπος του ΥΠΕΞ, ωστόσο διευκρίνισε ότι η Ελλάδα δεν έχει προβεί σε διάβημα προς την κυβέρνηση των Σκοπίων, όπως προσδοκούσαν οι αξιωματούχοι του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Οι τελευταίοι θεωρούν ότι η στάση των Σκοπιανών αστυνομικών συνιστά κατάφωρη παραβίαση των διεθνών Συνθηκών, καθώς, όπως καταγγέλλουν, αν και εντόπισαν μέσα στα βαγόνια του τρένου τους εγκλωβισμένους και ημιλιπόθυμους Σύρους πρόσφυγες, επέλεξαν να μην τους απελευθερώσουν αλλά αντ’ αυτού, τους κλείδωσαν ξανά στα βαγόνια του τρένου με σκοπό να καταλήξουν στην Ελλάδα.

Το περιστατικό έγινε αντιληπτό από τις ελληνικές αρχές στις 9.30 το πρωί της 13ης Μαΐου όταν άγνωστος κάλεσε στον ευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης (112) λέγοντας ότι 300 Σύροι πρόσφυγες διατρέχουν κίνδυνο ζωής παραμένοντας εγκλωβισμένοι μέσα σε βαγόνια εμπορικής αμαξοστοιχίας, κοντά στα σύνορα Ελλάδας - Σκοπίων. Το επίμαχο τρένο, που εκτελούσε δρομολόγιο από Ουγγαρία προς Θεσσαλονίκη, εντοπίστηκε στην Ειδομένη Κιλκίς και μέσα σε δύο από τα συνολικά 40 βαγόνια του βρέθηκαν πράγματι στοιβαγμένοι 93 Σύροι πρόσφυγες ανάμεσα στους οποίους και 18 ανήλικοι. Αποβιβάστηκαν από αστυνομικούς της Διεύθυνσης Κιλκίς που ανέλαβαν να διαχειριστούν το περιστατικό, ενώ τους παρασχέθηκε ιατρική φροντίδα από κλιμάκιο των «Γιατρών Χωρίς Σύνορα» που δραστηριοποιείται στην Ειδομένη. «Εάν παρέμεναν για λίγη ακόμα ώρα εγκλωβισμένοι, θα είχαμε ενδεχομένως και θανάτους, καθώς ο αέρας στα βαγόνια λιγόστευε» δήλωσε στην «Κ» μέλος της ΜΚΟ. Ολοι πλην ενός διέθεταν ήδη υπηρεσιακά σημειώματα εξάμηνης αναστολής απέλασης, διανυκτέρευσαν στον σιδηροδρομικό σταθμό Ειδομένης (τους παρείχαν τροφή και περίθαλψη κάτοικοι της περιοχής) και την επομένη έφυγαν για Θεσσαλονίκη.

Από τις καταθέσεις τους προέκυψε ότι οι περισσότεροι από τους 93 Σύρους πρόσφυγες είχαν ξεκινήσει το ταξίδι τους πεζή από την Αθήνα και είχαν καταλήξει στη Γευγελή των Σκοπίων, όπου είχαν καταβάλει 500 ευρώ σε Αφγανό δουλέμπορο προκειμένου να τους επιβιβάσει σε τρένο με προορισμό την κεντρική Ευρώπη. Φέρονται να δήλωσαν ότι για διάστημα τριών ημερών παρέμεναν σε σκοπιανό έδαφος, αναζητώντας τρόπο να επιβιβαστούν σε κάποια από τις εμπορικές αμαξοστοιχίες. Τελικά, στη 1 π.μ. της 13 Μαΐου διακινητής στον οποίο είχαν καταβάλει έκαστος 500 ευρώ, τους εξαπάτησε επιβιβάζοντάς τους σε τρένο που είχε προορισμό τη Θεσσαλονίκη και όχι την Ουγγαρία, όπως τους είχε αρχικά υποσχεθεί.

Η αμαξοστοιχία παρέμεινε ακινητοποιημένη στη Γευγελή μέχρι περίπου τις 6 το πρωί εκείνης της μέρας, οπότε συνέχισε το ταξίδι προς την Ελλάδα. Το διάστημα που μεσολάβησε, αστυνομικοί των Σκοπίων πραγματοποίησαν έλεγχο στο τρένο και αφού διαπίστωσαν ότι οι σφραγίδες ασφαλείας σε ορισμένα από τα βαγόνια ήταν παραβιασμένες, ήλεγξαν το εσωτερικό τους και βρέθηκαν πρόσωπο με πρόσωπο με τους πρόσφυγες. Ωστόσο, αντί να τους απελευθερώσουν, τους εγκλώβισαν στο εσωτερικό των βαγονιών αφήνοντάς τους να συνεχίσουν το ταξίδι προς την Ελλάδα ακολουθώντας μια παράτυπη και επικίνδυνη διαδικασία επαναπατρισμού.
Καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.