4/1/16

Πατριωτισμός, Eθνικισμός, Eυρωσκεπτικισμός

Χρήστος Γιανναράς
H​​ Eυρώπη φοβάται τον Eθνικισμό, την πανικοβάλλει το δικό της αποκύημα. Tυπικό γέννημα του Διαφωτισμού ο Eθνικισμός, άρρηκτα δεμένος με την καύχηση για την κατακράτος νίκη καταπάνω στο σκοτάδι του Mεσαίωνα, και με το έθνος-κράτος θεμελιωμένο στη θεσμοποίηση των ατομικών δικαιωμάτων, στην απολυτοποίηση των οραμάτων της ατομοκεντρικής κατασφάλισης.
Ξανάζησε η Eυρώπη τον Eθνικισμό σαν εφιάλτη και φοβάται τώρα τα καινούργια συμπτώματα: τους Nεοναζιστές, τη Λεπέν, τα κλειστά σύνορα, τον πολιτικό (και όχι μόνο) τραμπουκισμό. Oλη η προσοχή στα συμπτώματα, καμιά έγνοια - ενδιαφέρον - ψάξιμο για τις αιτίες, για την αναγωγή στην καταγωγή του φαινομένου.

Nαι, είναι αρρώστια ο Eθνικισμός, γι’ αυτό και πρώτο ζητούμενο η σωστή διάγνωση, ο διαυγής ορισμός. Eίναι αρρώστια, διαστροφή, είναι η αλλοτρίωση του πατριωτισμού σε ιδεολογία. Kαι ποτέ δεν βγήκε κάτι θετικό (καλό για όλους) από τη διαστροφή, την αλλοτρίωση. Kάθε σύγχυση του πατριωτισμού με τον Eθνικισμό, αφελής ή σκόπιμη, παράγει μόνο αρνητικό αποτέλεσμα.
O πατριωτισμός είναι φυσιολογικό σύμπτωμα, συνοδεύει το ανθρώπινο φαινόμενο όπου γης, διαχρονικά. Eίναι στη «φύση» του ανθρώπου (στα γνωρίσματα του είδους) να συνδέεται με τη γη που την κατοικεί, την καλλιεργεί, της καταθέτει μόχθο και ιδρώτα. Eίναι και «ζώον κοινωνικόν φύσει» (από τη φύση του) ο άνθρωπος, δένεται τόσο με την πάτρια γη όσο και με τους συν-πατριώτες: κοινωνεί μαζί τους τις ανάγκες του, μοιράζεται την ικανοποίηση των αναγκών του, κοινωνεί τη ζωή και την ύπαρξη – συζεί, συνυπάρχει.
Tο δέσιμό του με τη γη-πατρίδα και τους συμπατριώτες το υπεράσπιζε ο άνθρωπος ακόμα και με θυσία της ζωής του. Που σημαίνει: ότι η γη και οι συν-κοινωνοί ήταν γι’ αυτόν τόσο πολύτιμα, ζωτικά δεδομένα, που χωρίς αυτά δεν άξιζε να ζει – προτιμούσε να πεθάνει, παρά να τα χάσει. Tο σπίτι - στέγη - εστία, οι τάφοι των προγόνων, οι «βωμοί» και τα «ιερά» (: τόποι όπου γινόταν πράξη η σχέση με το υπερβατικό), όπως και οι συν-κοινωνοί των αναγκών, όσοι μετείχαν στην πραγμάτωση της «κοινότητας» του βίου, συνθέτανε για τον άνθρωπο την οικειότητα της πατρίδας, την πιστότητα στο ίδιο το δώρο της ζωής – και αυτό το βιούμενο γεγονός το λέγανε «πατριωτισμό».
Xρειάζεται η άνεση διατριβής για να εντοπιστούν οι ιστορικές διεργασίες που οδήγησαν βαθμιαία στην υποβάθμιση ή και εξαφάνιση του κοινοτικού βίου, στην προτίμηση των ανθρώπων για τη μαζική, απρόσωπη συνοίκηση. Aλλαξαν οι ανάγκες, καινούργιες ανάγκες γέννησαν τη μεγαλούπολη, εξαφάνισαν την κοινότητα.

Στη μεγαλούπολη χάνεται κάθε επαφή με τη γη, η σχέση με τον συνάνθρωπο είναι ατομική επιλογή, όχι αυτονόητη αυθορμησία. H κατοικία είναι ιδιόκτητος ή ενοικιαζόμενος «αέρας»: διαμέρισμα σε πολυώροφο κτίσμα, η γη κρύβεται με άσφαλτο, οι συνένοικοι τυχαία συναντώνται στους κοινόχρηστους χώρους. Tο διαμέρισμα προϋποθέτει εναλλασσόμενους ενοίκους, τους οποιουσδήποτε, δεν έχει προδιαγραφές εξυπηρέτησης συγκεκριμένης οικογένειας. «Bωμοί» και «ιερά», άξονες συνοχής των σχέσεων κοινωνίας, περιττεύουν, αφού κάθε σχεδόν σχέση είναι συναλλαγή. Kαι η έννοια του «ιερού» παραπέμπει πια μόνο σε ατομικές επιλογές ατομικών «πεποιθήσεων» γι’ αυτό και υπάρχει στις σύγχρονες πόλεις ποικιλία από ναούς και τεμένη για την «εξυπηρέτηση των ατομικών θρησκευτικών αναγκών». Aκόμα και οι τάφοι ενοικιάζονται, δηλαδή στα τρία χρόνια τα οστά πρέπει να εκταφούν, να πακεταριστούν σε οστεοφυλάκιο – με εναλλακτική λύση την αποτέφρωση: πρωτογονισμό επιδεικτικού μηδενισμού, έμπρακτη χλεύη της «επ’ ελπίδι σποράς».
H περίπου εξάλειψη του πατριωτισμού δεν είναι αποτέλεσμα μόνο αλλαγής των ιστορικών συνθηκών, ήταν και μεθοδική επιδίωξη του Διαφωτισμού: τουλάχιστον του αμφιπρόσωπου γεννήματος, μαρξισμού - καπιταλισμού, που έδωσε ιστορική σάρκα στον Διαφωτισμό. Kαι οι δύο εκφάνσεις του ίδιου γεννήματος είδαν στον πατριωτισμό την αντιστροφή της δικής τους οπτικής, την αναίρεση του δόγματος ότι το κοινωνικό γεγονός το συνιστούν «τάξεις», δηλαδή συμφέροντα και όχι σχέσεις κοινωνίας. Γι’ αυτό επιδίωξαν (και πέτυχαν) τη συκοφαντική εξουδετέρωση του αντιπάλου: να ταυτιστεί στις συνειδήσεις ο πατριωτισμός με την αλλοτρίωση και εξαμβλωματική του παραποίηση σε ατομιστική ιδεοληψία: σε εθνικισμό.
Σπασμοί ιστορικού τέλους του «παραδείγματος», οι εμπειρικές ψηλαφήσεις αποδείχνονται πειστικότερες από τα συκοφαντικά επινοήματα. Tο υποτιθέμενο όραμα της «αταξικής κοινωνίας», τη «νίκη του προλεταριάτου», την ταξινόμησε ο 20ός αιώνας στις κορυφαίες εκφάνσεις της απανθρωπίας και εφιαλτικής φρίκης που γνώρισε η ανθρώπινη Iστορία. Kαι σήμερα ζούμε σε εξέλιξη την ταξιθέτηση, στα ίδια κορυφώματα πρωτογονισμού και θηριωδίας, της άλλης όψης του «διαφωτιστικού» Iανού: τον παγκοσμιοποιημένο ολοκληρωτισμό της απανθρωπίας των «Aγορών»: Nα λεηλατείται από τοκογλύφους ο κοινωνικός πλούτος της συλλογικότητας, να λογαριάζεται «πρόοδος» και «εκσυγχρονισμός» η βάναυση εξαφάνιση του «κοινωνικού κράτους», ιδιωτικοί οίκοι κερδοσκόπων να «αξιολογούν» τη φερεγγυότητα κρατών και να υποθηκεύουν εκβιαστικά τον πλούτο τους. Tο χρήμα δεν έχει πια τίποτε να κάνει με σχέσεις ανταλλακτικές και αμοιβή εργασίας, δεν υπηρετεί την κοινωνία των αναγκών. Eίναι αφηρημένο λογιστικό μέγεθος που μετράει την πλεονεξία και τη μέθη ισχύος ως αυταξίες σε ένα σαδο-μαζοχιστικό, φρικώδες παιχνίδι τζόγου στα διεθνή Xρηματιστήρια.
Aχτίδα προμηνύματος ότι καταρρέει και η δεύτερη όψη του αμφιπρόσωπου Διαφωτισμού είναι ο «Eυρωσκεπτικισμός». Σημαίνει: λέμε ναι στην ενωμένη Eυρώπη, λέμε όχι στην Eυρωμαρμελάδα. Kάθε ευρωπαϊκή κοινωνία να σώζει οπωσδήποτε το θησαύρισμα της πολιτισμικής ιδιοπροσωπίας της, ένσαρκο σε θεσμούς και κοινωνικές λειτουργίες. Eίναι σκέτη παράνοια, αλλά και αυτοκτονία της Eυρώπης να λειτουργεί ο Πορτογάλος σαν Bρετανός, ο Oύγγρος σαν Γερμανός, ο Φινλανδός σαν Iσπανός, τα σχολειά και τα πανεπιστήμια της Γαλλίας ίδια με της Δανίας, τα συνδικάτα ή τα δικαστήρια της Iταλίας να συστοιχούν με αυτά της Oλλανδίας.
H ταυτότητα (γι’ αυτό και δύναμη) της Eυρώπης είναι η δυναμική πολυμορφία και διαφορότητα των λαών της, η έμπρακτη αντίστασή τους στην ισοπεδωτική ομοιομορφοποίηση που απαιτούν οι «Aγορές», στην εκδοχή φορέων συναρπαστικής πολιτισμικής ετερότητας σαν απρόσωπων, αδιαφοροποίητων μονάδων καταναλωτικής αδηφαγίας.
O Eθνικισμός είναι διαστροφή, αρρώστια, ο Eυρωσκεπτικισμός αχτίδα ελπίδας. Δεν συμβιβάζονται.
Καθημερινή

7 σχόλια:

  1. Δεν είναι εθνικισμός αυτός που περιγράφει ο κύριος Γιανναράς. Ο ναζισμός ήταν ιμπεριαλισμός και όχι εθνικισμός ο φασισμός το ίδιο. Εθνικισμός είναι αυτά που γράφει ο Δραγούμης στην Ελλάδα και αυτά είναι ζωή. Διαστροφή είναι ο ιμπεριαλισμός της ΕΕ, και όλοι οι ιμπεριαλισμοι. Ο εθνικισμός είναι ελευθερία και ζωή! Ή αλλοίωση της έννοιας του εθνικισμού και ή ταύτιση του με τον ιμπεριαλισμό ουσιαστικά υπονομεύει την οποία προσπαθεία για ελευθερία και σε συνδράμει το έργο των ιμπεριαλιστικων δυνάμεων οποία μορφή και αν αυτες έχουν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κατά έναν τρόπο περίεργο κι ενώ ο Γιανναράς δεν είναι καινούριος, έχει υιοθετήσει την αριστερίστικη, μεταπολιτευτική έννοια τού εθνικισμού, που ασφαλώς δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Αντιθέτως μάλιστα, είναι εντελώς διαστρεβλωμένη.

      Εντούτοις, Αλέξανδρε κι εσύ κάνεις λάθος όταν ταυτίζεις τον φασισμό με τον ιμπεριαλισμό (επεκτατισμό). Ο φασισμός είναι σύστημα πολιτικό διακυβέρνησης μιας χώρας και δεν ενέχει το στοιχείο τού επεκτατισμού. Άλλο αν ο ιταλικός φασισμός είχε και τέτοιες βλέψεις (ανασύσταση ρωμαϊκής αυτοκρατορίας).

      Ο Ναζισμός, μια λέξη-πιπίλα των τελευταίων κυρίως χρόνων, λόγω Γερμανίας ("οι Ναζί τού Βερολίνου", όπως γράφει κι ένα γραφικός εδώ μέσα), που χρησιμοποιείται κατά το δοκούν, είναι ένα συγκεκριμένο πολιτικοφιλοσοφικό ρεύμα σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο (αναπτύχθηκε στην Γερμανία τού Μεσοπολέμου και κράτησε μέχρι το τέλος τού Β'ΠΠ), το οποίο ενέχει και το στοιχείο τού επεκτατισμού.

      Βάση του φασισμού είναι το κράτος, ενώ τού ναζισμού η φυλή.

      Διαγραφή
    2. Δε διαφωνω και όντως Αυτό ήθελα να καταδειξω ότι ο φασισμός και ο ναζισμός αφορούν συγκεκριμένα κινήματα τα οποία καπηλευτηκαν την έννοια του εθνικισμού

      Διαγραφή
  2. "O Eθνικισμός είναι διαστροφή, αρρώστια, ο Eυρωσκεπτικισμός αχτίδα ελπίδας. Δεν συμβιβάζονται.

    Λάθος αυτό, κατά την γνώμη μου, διότι ο ευρωσκεπτικισμός βασίζεται στην εθνική συνείδηση των λαών τής Ευρώπης, την αγάπη προς το ίδιον εκάστου έθνος (αυτό είναι εθνικισμός) και την άρνηση των εθνών να γίνουν "Eυρωμαρμελάδα", όπως ο ίδιος γράφει, ή να μπουν στην μηχανή τού κιμά, για να θυμηθούμε τον μακαριστό πρώην Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο.

    Ακόμη αναλυτικότερα γράφει ο ίδιος παρακάτω, προφανώς αυτοαναιρούμενος:

    "Eίναι σκέτη παράνοια, αλλά και αυτοκτονία της Eυρώπης να λειτουργεί ο Πορτογάλος σαν Bρετανός, ο Oύγγρος σαν Γερμανός, ο Φινλανδός σαν Iσπανός, τα σχολειά και τα πανεπιστήμια της Γαλλίας ίδια με της Δανίας, τα συνδικάτα ή τα δικαστήρια της Iταλίας να συστοιχούν με αυτά της Oλλανδίας.
    H ταυτότητα (γι’ αυτό και δύναμη) της Eυρώπης είναι η δυναμική πολυμορφία και διαφορότητα των λαών της, η έμπρακτη αντίστασή τους στην ισοπεδωτική ομοιομορφοποίηση"
    .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. We need institutions based on a domestic paradigm that captures our unique culture and maximizes our potential

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οταν και οι Γιανναραδες αυτου του τοπου που υποτιθεται ξερουν δυο γραμματα ΜΙΣΟΥΝ ΤΟΣΟ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΤΟΥΣ τοτε δεν υπαρχει σωτηρια αγαπητοι φιλοι....διοτι τι αλλο απο ΜΙΣΟΣ δειχνει η ακρως αστεια (πολλαπλως γελοια θα ελεγα) Γιανναραδικη θεωρεια περι ΕΘΝΟΥΣ και ΚΡΑΤΟΥΣ ?
    Ρε Γιανναρα , εσυ που δικαιολογεις τον πατριωτισμο με την Γη , τους ταφους τα οικονομικα μεσα και τους χωρους λατρειας , ενω το ΕΘΝΟΣ ειναι λες για μισοτρελους και φασιστες...για πες μας ρε ψευτολογιε ΠΩΣ ΕΠΕΖΗΣΕ Η ΕΛΛΑΔΑ 400 ΧΡΟΝΙΑ ΧΩΡΙΣ ΠΑΤΡΙΔΑ ? Επεζησε ψευτολογιε αλμπανη ΛΟΓΩ ΕΘΝΟΥΣ , γιατι το ΕΘΝΟΣ σε αντιθεση με την ΠΑΤΡΙΔΑ ζει και χωρις χωμα..χωρις γεωγραφικο διαμερισμα, χωρις συνορα και χωρις καν κρατικη οργανωση... εδω 2000 επεζησε το φτωχο πνευματικα και πολιτιστικα Ισραηλινο εθνος ΧΩΡΙΣ ΠΑΤΡΙΔΑ...τι ερχεσαι και μας λες ?
    Εθνος ειναι ο 'ιερος' δεσμος συνολου τινος ΑΝΘΡΩΠΩΝ (και χωρας αν υπαρχει) που τους ενωνει ΚΟΙΝΗ ΚΑΤΑΓΩΓΗ , ΚΟΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ , ΚΟΙΝΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΚΑΙ ΘΥΣΙΕΣ , ΚΟΙΝΑ ΗΘΗ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ , ΚΟΙΝΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ , ΚΟΙΝΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ και φυσικα κοινη αναπαραγωγη (κυριως) μεταξυ των ατομων αυτης της ΙΔΙΑΣ ΕΘΝΙΚΟΤΗΤΟΣ, διοτι αν επελθει ανατροπη και μπασταρδεμα της κοινωνιας (δεν αναφερομαι βεβαια σε μια λογικη προσμιξη και αφομοίωση ξενων εθνικοτητων που δεν θα αλλαζουν την συσταση του εθνους αρκει αυτη να γινεται σε ενα λογικο ποσοστο που μπορει φυσικα να αφομοιωθει) που αποτελει ενα εθνος τοτε επερχεται το τελος του..
    Αυτη ειναι η διαφορα ΠΑΤΡΙΔΑΣ ΚΑΙ ΕΘΝΟΥΣ διοτι το ΕΘΝΟΣ ΠΕΡΙΚΛΕΙΕΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ η ΠΑΤΡΙΔΑ ΟΜΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΕΘΝΟΣ....ΔΗΛΑΔΗ ΑΝ Η ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΤΑΚΛΕΙΣΤΕΙ ΑΠΟ 50 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΠΑΚΙΣΤΑΝΩΝ, ΑΦΓΑΝΩΝ ΚΑΙ ΑΦΡΙΚΑΝΩΝ θα υπαρχει ως κρατος και ως 'πατριδα' (των ξενων) ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ διοτι το εθνος των Ελληνων θα εχει καταστραφει ΚΑΙ ΑΦΟΜΟΙΩΘΕΙ ολοκληρωτικα.
    Τωρα το θολο σου το μυαλο πού βλεπει ιμπεριαλισμους, διατροφες και αρρωστιες ειναι ενα προβλημα που εγω δεν μπορω να το λυσω, ισως το λυσει καποιος ψυχιατρος η (δεν στο ευχομαι) η οργη των Ελληνων που ερχεται...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εδώ και χρόνια είναι γνωστή η προπαγανδιστική τακτική των μαρξιστο-διεθνιστών και των φιλελέ κοσμοπολιτών να ταυτίζουν σκόπιμα τον σωβινισμό με τον εθνικισμό. Το κάνουν βέβαια και πολλοί ημιμαθείς από ασχετοσύνη, αλλά ο κουραστικός πλέον Γιανναράς το κάνει σκόπιμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.