8/2/16

Η «ιστορία» ως υποβολή συλλογικών ενοχών

Του Πέτρου Παπαπολυβίου 
Την περασμένη Κυριακή, στον «Φιλελεύθερο», δημοσιεύθηκε συνέντευξη του Νιαζί Κιζιλγιουρέκ, καθηγητή του Πανεπιστημίου Κύπρου, στον Σταύρο Χριστοδούλου, με τίτλο «Πατρίδα είναι η συνείδηση, όχι οι ρίζες». Σε αυτήν, ο κ. Κιζιλγιουρέκ λέει, ανάμεσα σε άλλα, ότι «η ιστορική αφήγηση στις δύο κοινότητες τρέμει την ελάχιστη αυτοκριτική» και κορυφώνει τον λόγο του με τη ρητορική αποστροφή: «Αυτός είσαι. Δεν μπορείς να είσαι κάποιος άλλος. Δεν είσαι κυρίαρχη εθνοτική ομάδα. Ούτε στο σύνταγμα του '60 ήσουν, ούτε τώρα είσαι. Και έκανες και προσπάθεια να αλλάξεις τις συμφωνίες Ζυρίχης - Λονδίνου. Πού ήταν η ηθική τότε; Έσφαξες πεντακόσια άτομα με τις μυστικές οργανώσεις «Ακρίτας». Τα αντιμετώπισες αυτά καθόλου; Τα συζήτησες; Τα άφησες εκεί και μιλάς για ηθική.»

Ο κ. Κιζιλγιουρέκ (σύμβουλος «Γεωστρατηγικών Μελετών» του πρόεδρου της Δημοκρατίας, Νίκου Αναστασιάδη), λέει, παρακάτω, ότι η «ομοσπονδία» και η «σχέση ισότητας» αποτελούν λίγο-πολύ τη νομοτελειακή λύση του Κυπριακού, ως «εξισορρόπηση» των εκατέρωθεν ιστορικών απαιτήσεων. Υποδεικνύει, ακόμη, την «έλλειψη ηθικής» που χαρακτηρίζει την πλευρά μας στο Κυπριακό. Παρότι που η ουσία του Κυπριακού δεν είναι θέμα «ηθικού πλεονεκτήματος» αλλά του διεθνούς δικαίου, όπως και η λύση του ζητήματος, αντίστοιχα, πρέπει κυρίως να στηρίζεται στις δημοκρατικές αρχές και όχι στις ρατσιστικές σοφιστείες περί «ισότητας» του 80% με το 18%, θυμίζουμε ότι τα παραπάνω απηχούν μια πάγια τουρκοκυπριακή πολιτική. Από τον Απρίλιο του 1882, η ηγεσία των Τούρκων της Κύπρου ζήτησε από τους Βρετανούς την «πολιτική ισότητα» με επιχείρημα ότι «Ουδεμία κοινότης ουδαμού γης δύναται ν’ απολαύση ασφαλείας ζωής, περιουσίας και τιμής υπό διοίκησιν Ελλήνων, όντων αλαζόνων επί τοις ενδόξοις κατορθώμασι των εαυτών προγόνων, εκτός εάν υπάρχη ίση αντιπροσώπευσις εν ταις διοικητικαίς υποθέσεσι της χώρας» Αυτό, διαχρονικά, στη διάρκεια της Αγγλοκρατίας, οδήγησε τις πολιτικές ελίτ των Τουρκοκυπρίων να βλέπουν ως αντιπάλους και εχθρούς όχι την αποικιοκρατία αλλά τους Έλληνες της Κύπρου. Σε αντίθεση με τους Έλληνες Κυπρίους που δεν είδαν ποτέ ως εχθρό τους Τουρκοκύπριους, ούτε πριν, ούτε μετά το 1960. Εξάλλου τα εκατέρωθεν πολιτικά αιτήματα ήταν απολύτως σαφή: Πολιτικό όραμα των Ελλήνων της Κύπρου ήταν η «ένωση», η  ένταξη ολόκληρου του νησιού στον ευρύτερο ελληνικό κόσμο. Από την άλλη, το αίτημα που επιβλήθηκε στην τουρκοκυπριακή κοινότητα ήταν το «ταξίμ», η παρά φύσιν διχοτόμηση. Αυτό, δηλαδή, που αποδέχθηκε περιχαρής στον γνωστό μύθο ως «σολομώντεια λύση» η ψεύτρα «μάνα», όχι η φυσική μητέρα του διεκδικούμενου παιδιού. Ξεκάθαροι είναι, εξάλλου, και οι ιστορικοί ορίζοντες ή οι μύθοι της κάθε πλευράς: Οι μεν ξεκινούν την ιστορία τους στην Κύπρο από τον Τεύκρο και τον Πράξανδρο του Τρωϊκού πολέμου και οι δε από τον Λαλά Μουσταφά και το 1570-1571…
Ο κ. Κιζιλγιουρέκ διερωτάται γιατί «δεν συζητήσαμε ποτέ» για τα θύματα του 1964. Απλούστατα επειδή η κοινωνία μας δεν στηρίχτηκε ποτέ στη μισαλλοδοξία της αναπαραγωγής της εθνοτικής βίας, όπως έκανε ο Ντενκτάς και οι επίγονοί του. Παρά το πένθος, την οδύνη και την απώλεια, η Κυπριακή Δημοκρατία δεν επένδυσε ποτέ στον ανθρώπινο πόνο του πολέμου και στην προπαγάνδα του αίματος. Δεν έκτισε «μουσεία βαρβαρότητας», ούτε έβαψε ή φωταγωγεί τα βουνά της με εθνικά σύμβολα, ούτε φανατίζει τα παιδιά στα σχολεία της. Μάλιστα, οι αρχές της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν φρόντισαν ούτε για τα στοιχειώδη, την τήρηση δηλαδή ενός υποτυπώδους αρχείου με τα θύματα της εθνοτικής βίας. Με αποτέλεσμα, σήμερα, η τουρκική προπαγάνδα να αναπαράγεται, πλέον, ασυνείδητα ή ενσυνειδήτως και από πολλούς «δικούς μας»… Επιστρέφουμε, λοιπόν, με τη σειρά μας, στον κ. Κιζιλγιουρέκ, το ερώτημα: «Εσύ, πόσους έσφαξες το 1964;» Και ας μας εξηγήσει γιατί ΚΑΙ το 1964, με βάση την αναλογία του πληθυσμού, οι Έλληνες της Κύπρου είχαν πολύ περισσότερα θύματα…

Δημοσιεύθηκε στην εφημ. «Ο Φιλελεύθερος» στις 7 Φεβρουαρίου 2016

Ο Π. Παπαπολυβίου είναι αναπλ. καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κύπρου

3 σχόλια:

  1. Πολύ καλή η παρέμβαση του συνάδελφου Πέτρου Παπαπολυβίου. Να σημειώσω ότι αυτός ο κύριος είναι σύμβουλος του κύπριου Προέδρου και να ζητήσω κάποια λογική εξήγηση; Στέκομαι στις «σφαγές» ένα από τις μεγαλύτερες προπαγανδιστικές επιτυχίες της Τουρκίας. Της Τουρκίας που υπάρχουν άπειρες επίσημα καταγεγραμμένες μαρτυρίες για τα εγκλήματα πολέμου το 1974. Μόλις πρόσφατα είχα μια συνομιλία με αιχμάλωτο πολέμου που μεταφέρθηκε στην Τουρκία το 1974 και οι περιγραφές θύμιζαν βαρβαρική εποχή. Χωρίς να ξεχνούμε το έγκλημα πολέμου του εποικισμού και την λεηλασία των περιουσιών των Ελλήνων κατά παράβαση και συμβάσεων που και η ίδια υπέγραψε.
    Για την προπαγάνδα αυτή υπάρχει ένα παράρτημα στην διεύθυνση http://www.ifestosedu.gr/84ConventionforCyprus.htm Appendix “Slaughters”, “killings” and other made up magic stories. Είναι παράρτημα σε εισήγηση σε συνέδριο στην Γενεύη στο πλαίσιο της έκθεσης «ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΡΧΩΝ ΓΙΑ ΜΙΑ ΔΙΚΑΙΗ ΚΑΙ ΒΙΩΣΙΜΗ ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΚΥΠΡΙΑΚΟΥ ΜΕ ΓΝΩΜΟΝΑ ΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΚΑΙΟ, ...» http://fb.me/6sgg6Sf7q

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Mε κ Κιζιλγιουρέκ και τον Μακαριο Δρουσιωτη(συμβουλοι του προεδρου και οι δυο) να υπερθεματιζουν τις Τουρκικες θεσεις στο Κυπριακο,φανταστειται τι λυση μας περιμενει !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. 2017.
    Είδαμε την λύση του Νιαζί Κιζιλγιουρέκ. Ήτοι την λύση των Ανανστασιάδη και Άντρου του φταίμε και εμείς για τη Γενεύη !!!!!!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.