16/10/16

ΠΑΤΡΙΔΟΓΝΩΣΙΑ με τον Κ. Ζουράρι: Χρήστος Γιανναράς (1994) - Βίντεο

ΕΤ3, 1994. Ο Κώστας Ζουράρις έχει προσκαλέσει στην εκπομπή του τον Χρήστο Γιανναρά, με αφορμή την νωπή τότε έκδοση του αφηγηματικού βιβλίου του δεύτερου «Αόριστη Ελλάδα - κοντσέρτο για δύο αποδημίες».
Το θέμα, τόσο του βιβλίου όσο και της συνομιλίας, είναι ο απόδημος Ελληνισμός της βόρειας Αμερικής και της Αυστραλίας.
Μιλούν λοιπόν για μια πατρίδα πέρα από σύνορα, μια Ελλάδα α-όριστη, που επαναλαμβάνει ακμαιότερα εκεί αυτό που σήμερα (είτε 1994, είτε 2016) δείχνει να έχει εκπέσει εδώ.

Ένα απ’ τα ποιητικότερα βιβλία του συγγραφέα μας δίνει το κέντρισμα, σ’ αυτό το βίντεο, για μια διαλογική διερώτηση απ’ αυτές που ανα-σημαίνουν τον χρόνο.

11 σχόλια:

  1. Συγγνωμη που σχολιαζω τοσο συχνα και μαλλον γινομαι κουραστικος,αλλα να πω και κατι τελευταιο:Απο τα αρχαια χρονια παρατηρειται αυτη η διασπορα...
    μονο που στο απωτερο παρελθον, ηταν ενδειξη ευρωστιας,τωρα ειναι απλα ενδειξη κακοδαιμονιας...
    Και ενω τοτε,οι Ελληνες ησαν φορεις πολιτισμου,τωρα(απο την επανασταση του 1821 και μετα) οι φερομενοι ως ελληνες (ανεξαρτητως της αγαπης ή της νοσταλγιας τους για την γενετειραν τους) ειναι απλα Δεκτες πολιτισμου ο οποιος πολιτισμος αντηχει μερος του παλαιου Ελληνικου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κ.Ζουραρις;;;;
    Μηπως ειναι ο ιδιος με αυτον που εκανε την δηλωση: “Θα ψηφίζω επ΄ αόριστον τις προτάσεις που θα κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ, ακόμη και εάν προτείνει την προσάρτηση της Μακεδονίας στα Σκόπια, στη Χιλή, στο Άνω Βολτά”;;;;
    Μηπως ειναι αυτος που επαιζε ανταρτικα τραγουδια στο πιανο, στο "παρτακι" του Τσιπρα, στο Μαξιμου;;;;
    Μηπως ειναι αυτος, που ψηφισε "Ναι" στο τζαμι και αποκαλεσε "ολεθρια σπειρα θεοστυγων", αυτους που ψηφισαν "Οχι";;;;
    Μηπως ειναι αυτος που ψηφισε το νομοσχεδιο για την "ιθαγενεια";;;;
    Μηπως ειναι αυτος, που παριστανει τον πατριωτη, για να αγρευει ψηφους Εθνικοφρονων, χαριν του κομματος Καμμενου και κατ΄ επεκτασιν για την κομμουνιστικη κυβερνηση;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Με αφορμή αυτό το πραγματικά ιστορικό και πολύ σημαντικό βίντεο θα ήθελα να σχολιάσω τα όσα συμβαίνουν στο συνέδριο Σύριζα όπου εκεί όποιος διαβάσει ανάμεσα στις γραμμές βλέπει πραγματικά με τι ανθρώπους έχει να κάνει. Είπε λοιπόν ο ανεκδιήγητος και αρνητής της ποντιακής γενοκτονίας Φίλης «υπάρχουν πολλά πεδία διευκρινίσεων και χωρισμού, που δεν προϋποθέτουν συνταγματική αναθεώρηση. Ένα από αυτά είναι η διαχρονική επιδίωξη της εκκλησιαστικής διοίκησης να ασκεί έλεγχο φρονηματισμού των μαθητών και των εκπαιδευτικών». Μάλιστα, «ορισμένοι πολίτες καλόπιστα διερωτώνται: έχουμε τόσα προβλήματα, μήπως είναι εκ του περισσού όλη αυτή η αντιπαλότητα με την εκκλησία; Τονίζω δεν πρόκειται για αντιπαλότητα εκ μέρους μας αλλά για υπεράσπιση του κοσμικού χαρακτήρα του δημοκρατικού σχολείου».
    Καταρχάς η Εκκλησία δεν είναι χώρος αγίων αυτό ο καθένας το ξέρει, αλλά δεν είναι αυτός ο σκοπός της είναι ένας χώρος ανθρώπων μέσα από τον οποίο μπορεί να προκύψουν και Άγιοι. Ωστόσο άλλο είναι η εκκλησία και άλλο η θρησκεία. Ο Φίλης δεν επιτίθεται στην εκκλησία επιτίθεται στη θρησκεία. Η πρώτη παράγραφος του είναι απλώς ψέμα! Αυτά τα περι φρονηματσμού είναι επικίνδυνα και όχι αστεία ενώ αν υπάρχει έστω και ένας Έλληνας τέτοια εμπειρία ας μας το πει. Αν δηλαδή είδε παππάδες να φρονηματίζουν παιδιά και εκπαιδευτικούς από το 1990 και μετά τουλάχιστον! Αν και νωρίτερες εμπειρίες θα ήταν πολύ χρήσιμες. Επιπλέον, λέει ότι η εκκλησία είναι αντιδημοκρατική αλλά είναι δημοκρατικός αυτός που είναι κομμουνιστής και θαυμαστής κομμουνιστικών καθεστώτων!
    Ωστόσο αυτή η φράση δείχνει πως βλέπει ο Φίλης και η δική του αριστερά την παιδεία. Βλέπει την παιδεία ως μέσω προπαγάνδας, φρονηματισμού και επιβολής των ανθελληνικών ιδεοληψιών του. Γιατί όμως είναι ανθελληνικές οι ιδεοληψίες του Φίλη και τίποτα περισσότερο? Η θρησκεία είτε πιστεύει κάποιος είτε δεν πιστεύει είναι ένα πολιτισμικό φαινόμενο. Στον Ελληνισμό και στον χώρο που ο Ελληνισμός υπήρξε ιστορικά της Μεσογείου έγινε μια μεγάλη σύγκρουση κατά τη διάρκεια της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας η οποία ήταν πολύ βίαιη και εκεί συγκρούστηκαν δυο κόσμοι ο αρχαίος πολυπολιτισμικός κόσμος των πόλεων κρατών και ο αυτοκρατορικός κόσμος που ήθελε ομοιογένεια. Ο Χριστιανισμός αυτό ακριβώς εξυπηρετούσε την ομοιογένεια ενός τόσο διαφορετικού κόσμου. Οι αυτοκράτορες πίστεψαν ότι η κοινή θρησκεία ακρίτως θα ενώσει τους υπηκόοους, ήταν μια προσπάθεια παγκοσμιοποίησης της εποχής. Η παγκοσμιοποίηση τότε εντέλει απέτυχε όπως απέτυχε όπου και αν επιχειρήθηκε και με οποιοδήποτε μέσον. Στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της εικονομαχίας η ορθόδοξη παράδοση απέκτησε ελληνικό χαρακτήρα. Χωρίς να δικαιολογώ εγκλήματα και καταστροφές εντέλει η παγκοσμιοποίηση ηττήθηκε και για αυτό έχουμε πολλές παναγιές όπως είχαμε πολλές αθηνές. Το ίδιο έγινε και αλλού και για αυτό βλέπει κανείς τόσο διαφορετικές παραδόσεις μεταξύ Ιταλων και Άγγλων ή Ιρλανδών καθολικών. Η παγκοσμιοποίηση ηττήθηκε γιατί μια αφύσικη επιλογή και όπου παγκοσμιοποίηση μπορείτε να βάλετε και τον διεθνισμό. Δεν μπορεί να είναι κανείς πολίτης του κόσμου και να μην είναι πρώτα πολίτης της πατρίδας του. Μέσα από τη θρησκεία λοιπόν τη χριστιανική εκφράστηκε ο Ελληνισμός στα χρόνια είτε της ελευθερίας είτε της σκλαβιάς, μέσα από τη θρησκεία εξελλήνισε πλήρως τη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Η Εκκλησία κράτησε ζωντανή την αρχαία ελληνική παράδοση, τη γλώσσα ακόμα και τη συνείδηση και μέσα από τη θρησκεία έμεινε ζωντανή και συνεχίστηκε η αρχαία ελληνική παράδοση. Σίγουρα υπήρχαν και δογματικοί άνθρωποι αλλά η ουσία είναι ότι η συνέχεια του ελληνικού έθνους διασφαλίστηκε μέσα από την ορθόδοξη παράδοση και έγινε η ορθοδοξία ελληνοορθοδοξία! Ο Φίλης είπε ότι αιρετική είναι η ελληνορθοδοξία και φυσικά έτσι θα έλεγε γιατί μισεί κάθε τι που φέρει το συνθετικό του Ελληνισμού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η επίθεση λοιπόν ενάντια στη θρησκεία είναι επίθεση ενάντια στην ελληνική ταυτότητα, ακόμα και αν κάποιος δεν πσιτεύει στον Θεό οφείλει να σέβεται την ορθόδοξη παράδοση γιατί διαφορετικά δεν είναι Έλληνας, οφείλει να τραγουδάει τη Υπερμάχω γιατί διαφορετικά δεν είναι Έλληνας οφείλει να θεωρεί τους Ρωμαίους αυτοκράτορες της Κωνσταντινούπολης και τους Αρχαίους φιλοσόφους και ήρωες εξίσου προγόνους του διαφορετικά δεν είναι Έλληνας. Μπορεί να είναι Έλληνας υπήκοος αλλά δεν είναι Έλληνας. Αυτό λοιπόν που κάνει ο Φίλης είναι συνειδητά να αφελληνίζει την ελληνική πολιτεία και επειδή ποτέ δεν πρόκειται να γίνουμε όλοι ένα γιατί είναι αδύνατο αφού όλοι είμαστε αναγκασμένοι να ζούμε σε ένα συγκεκριμένο τόπο και σε μια συγκεκριμένη κοινωνία έχουμε δυο επιλογές ή θα κάνουμε αυτούς που έρχονται Έλληνες ή η Ελλάδα θα γίνει μια χώρα που δεν θα είναι ελληνική ή θα δημιουργηθεί με τον καιρό κατί καινούριο τοπικό που μπορεί να μην είναι ελληνικό αλλά και πάλι θα είναι εθνικό! Αυτό έχει γίνει πάντοτε και θα συνεχίσει να γίνεται πάντοτε γιατί ο άνθρωπος είναι πεπερασμένος. ΟΙ διεθνιστές λοιπόν μιλάνε για μια ουτοπική κουταμάρα που βέβαια εξυπηρετεί μόνον τους μεγάλους κεφαλαιοκράτες οι οποίοι τείνουν να δημιουργούν οργανώσεις οι οποίες αποτελούν νέα έθνη ουσιαστικά με τελετουργικά θρησκευτικά και παραδόσεις! Γιατί το κάνει αυτό ο Φίλης, μα γιατί ο καθένας είναι αυτό που του υπαγορεύουν οι αξίες του, και ο Φίλης δεν πιστεύει σε ηθικές αξίες και το μόνο που τον ενδιαφέρει και του υπαγορεύει η ιδεολογία του είναι η επιβίωση και όχι η καλή ζωή, τα υλικά αγαθά και δη το χρήμα, και φυσικά η κατάληψη της εξουσίας για την εξουσία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διαφωνώ με την οπτική της κριτικής σου.
      Ο Φίλης δεν επιτίθεται στη θρησκεία αλλά στην εκκλησία.
      Η ορθοδοξία δεν είναι θρησκεία αλλά εκκλησία.
      Θρησκείες είναι ο μουσουλμανισός ο βουδισμός ο αριστερισμός...και όλα τα ισμός.
      Το πρόβλημα του Φίλη και του κάθε φίλη δεν είναι η ορθοδοξία ως θρησκεία (δηλαδή ως ιδεολόγημα) αλλά ως εκκλησία.
      Επίσης δεν καταλαβαίνω αυτό το μόνιμο δίπολο ελληνισμός-χριστιανισμός.
      Οι Ελληνες ως έντιμοι αναζητητές της αλήθειας έγιναν χριστιανοί οικιοθελώς.
      Ηταν μια φυσιολογική εξέλιξη και ωρίμανση αυτή η υπαρξιακή μεταστροφή.
      Και μέσα απ΄αυτή την μεταστροφή διέσωσαν και την ελληνικότητα τους.
      Μην ξεχνάμε ότι ο αρχαίος κόσμος την εποχή εκείνη βρισκόταν σε αποσύνθεση.

      Διαγραφή
    2. Οικειοθελώς δεν έγιναν Χριστιανοί γιατί αν είχαν γίνει οικειοθελώς θα έπαυαν να ήταν Έλληνες, αντίθετα πήραν τα ιουδαικα του Χριστιάνισμου, τους άλλαξαν τα φώτα και τα έκαναν ελληνικά. Για αυτό μεταλαβαίνουμε, για αυτό βαφτίζουμε παιδιά, για αυτό τα λαδώνουμε, για αυτό έχουμε εικόνες κ.ο.κ. Οι καθολικοί έφτιαξαν άλλη θρησκεία για να εκυπηρετήσουν άλλους σκοπούς, άλλωστε αυτοι είχαν να διαχειριστούν άλλους πληθυσμούς, αφού η Ρώμη μετά την άλωση της έχασε την Ρωμιοσύνη της. Εντέλει όλες οι θρησκείες δεν είναι το ίδιο, όπως δεν είναι όλες οι πολιτικές, μπορεί να μοιράζονται κοινά στοιχεία, αλλά η ουσία κάθε θρησκείας είναι διαφορετική και εξαρτάται και από το κοινωνικό σύνολο στο οποίο απευθύνεται. Ο Φίλης χτυπάει την Εκκλησία γιατί η Εκκλησία, οι κληρικοί δηλαδή, είναι το εμπόδιο ώστε να αφελληνίσει πλήρως την παιδεία! Αν ο Έλληνας δεν έχει σχέση με την ορθοδοξία, αν δεν είναι μεγαλωμένος μέσα σε αυτό το πλαίσιο δεν είναι Έλληνας, γιατί δεν έχουν νόημα οι αγώνες του 1821, δεν έχει νόημα η ίδια η σημαία μας, δεν έχει νόημα η Μεγάλη Ιδέα, δεν έχει νόημα η νοσταλγία της Πόλης,του Πόντου και της Μικράς Ασίας, δεν έχουν νόημα τα άσπρα εκκλησάκια στο Αιγαίο! Ωστόσο, δεν υπάρχουν αντίστοιχοι στην Τουρκία για παράδειγμα, ώστε να υπάρχει αμοιβαιότητα απλώς υπάρχει ακρωτηριασμός της πατρίδας και του Έθνους προς όφελος άλλων όπως έχει πει και ο πραγματικά αριστερός Κονδύλης! Άλλωστε αυτή την έκφραση χρησιμοποίησε για να μαλώσει ο ίδιος ο Κοτζιάς τους "συντρόφους" του στη συζήτηση με τον Καραμπελιά δυο μέρες πριν αναλάβει υπουργός, προφανώς για να ρίξει στάχτη στα μάτια του κόσμου όπως αποδεικνύουν τα έργα του στο υπουργείο, αλλά και η ενγένει συμπεριφορά του και η συνεργασία του με εθνοπροδότες για να κρατήσει την καρέκλα!

      Διαγραφή
    3. Αγαπητέ Αλέξανδρε συμφωνώ μαζί σου πως κάθε κοινωνία έχει διαφορετικό επίπεδο ανθρωποκεντρικής ωρίμανσης.
      Και όντως ο ελληνισμός είχε φτάσει σε ένα πολύ υψηλό ανθρωποκεντρικό επίπεδο.
      Λυπάμαι όμως αλλά δεν μπορώ να παρακολουθήσω τη σκέψη σου όταν εργαλειοποιεί την ορθοδοξία ως ένα φολκλορικό στοιχείο τόνωσης της εθνικής συνείδησης και νοηματοδότησης ενός εθνικού αφηγήματος που θεμελιώνεται πάνω στη θέληση για δύναμη.

      Διαγραφή
    4. Δεν είναι τόνωση της εθνικής συνείδησης είναι η ουσία της για μένα, γιατί μέσα από εκεί επιβίωσε ο Ελληνισμός, μέσα από τα χαρακτηριστικά της Ορθοξίας και της Γλώσσας επιβίωσε ο Ελληνισμός. Η θέληση για δύναμη από που προκύπτει? Όλα είναι αφηγήματα αλλά αυτό δεν τα κάνει λιγότερο σημαντικά, μόνο αφηγήματα έχουμε στη ζωή μας και όλη μας η ζωή είναι ένα αφήγημα. Ανάλαγο με τα αφηγήματα που επιλέγουμε είμαστε αυτοί που είμαστε!

      Διαγραφή
  6. o φιλης Κε Αλεξανδρε ειναι πρακτωρ της ουασιγκτον...
    καποιοι αλλοι οχι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.