24/5/17

Συστάσεις ΕΕ προς Τουρκία στα πλαίσια οικονομικού διαλόγου με υποψήφιες χώρες

Έξι συστάσεις προς την Τουρκία στα πλαίσια του οικονομικού διαλόγου του Συμβουλίου με υποψήφιες χώρες απευθύνει η ΕΕ, συμπεραίνοντας ότι η Τουρκία υστερεί σε σχέση με τις μεταρρυθμίσεις που δεσμεύθηκε να πραγματοποιήσει πέρσι τον Μάιο στην οικονομία της.
Συγκεκριμένα, η ΕΕ ζητά από την Άγκυρα παρεμβάσεις στο κράτος δικαίου, την ρύθμιση του πληθωρισμού μέσω της νομισματικής πολιτικής, μεταρρύθμιση στο εκπαιδευτικό σύστημα, επενδύσεις στην έρευνα και την καινοτομία, μείωση των εξωτερικών ανισορροπιών και επικαιροποίηση του μακροοικονομικού της πλαισίου.

Το Συμβούλιο, αφού εξέτασε το τι έχει συμβεί στη χώρα από πέρσι και αφού η ίδια η Τουρκία υπέβαλε πλάνο μεταρρυθμίσεων για τα έτη 2017 -2019 κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η τουρκική οικονομία σημείωσε μεν μεγάλη ανάπτυξη μέχρι το 2015, αλλά έχασε τη δυναμική της το 2016 λόγω των εγχώριων και εξωτερικών εξελίξεων που επηρέασαν αρνητικά το επιχειρηματικό περιβάλλον. Η οικονομική ανάπτυξη αναμένεται να αυξηθεί κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2017 καθώς αρχίζουν να βελτιώνονται οι νομισματικές συνθήκες.
Κατά την ΕΕ, ο πληθωρισμός έχει αυξηθεί από τα υψηλά μονοψήφια που καταγράφηκαν τα τελευταία πέντε χρόνια σε χαμηλά διψήφια για τον Φεβρουάριο του 2017, σε μεγάλο βαθμό εξαιτίας της υποτίμησης της λίρας και των εδραιωμένων προσδοκιών για υψηλό πληθωρισμό.
Η απώλεια του στόχου για τον πληθωρισμό από ένα ευρύ περιθώριο επηρεάζει αρνητικά την αξιοπιστία του πλαισίου νομισματικής πολιτικής.
Το Συμβούλιο σημειώνει ότι η κυβέρνηση παρείχε σημαντική ώθηση στην οικονομία και αύξησε σημαντικά τις δαπάνες της κατά τη διάρκεια του 2016.Το καθαρό εμπόριο, ως συνέπεια της υποτίμησης της λίρας, και οι δημόσιες δαπάνες θα στηρίξουν την ανάπτυξη το 2017. Η γενική κυβέρνηση αναμένει να βελτιώσει το δημοσιονομικό της ισοζύγιο 2017 σε σύγκριση με το 2016, πράγμα που φαίνεται δύσκολο να επιτευχθεί.
Ο τραπεζικός τομέας της Τουρκίας φαίνεται γενικά σταθερός λόγω των άνετων κεφαλαιακών αποθεμάτων καθώς και των δεικτών κάλυψης ρευστότητας πολύ πάνω από τα νόμιμα όρια, γεγονός που δείχνει κάποια ικανότητα να απορροφήσει πιθανή επιδείνωση της απόδοσης του ενεργητικού.
Η Τουρκία βρίσκεται αντιμέτωπη με ορισμένες προκλήσεις για την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα, οι οποίες πρέπει να αντιμετωπιστούν από διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα υποστηρίζουν τη ζήτηση, αυξάνουν την παραγωγικότητα και θα μειώνουν τις ανισορροπίες.
Στα υπόλοιπα ευρήματα καταγράφεται ότι υπάρχει μικρή ικανότητα των εταιρειών, ιδίως των ΜΜΕ, να υιοθετήσουν και να εφαρμόσουν καινοτόμες διαδικασίες παραγωγής. Η σταθερή αύξηση του εργατικού δυναμικού απαιτεί υψηλό επίπεδο δημιουργίας θέσεων εργασίας. Τα χαμηλά επίπεδα δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού και ορισμένες δυσκαμψίες στην αγορά εργασίας εμποδίζουν την αύξηση της παραγωγικότητας και τη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Τέλος η ανεπίσημη απασχόληση παραμένει υψηλη, η χαμηλή συμμετοχή στην προσχολική εκπαίδευση εξακολουθεί να υφίσταται και η συμμετοχή των γυναικών αυξάνεται, αλλά εξακολουθεί να είναι συγκριτικά χαμηλή.
Με βάση τα παραπάνω το Συμβούλιο καλεί σήμερα την Τουρκία, στο πλαίσιο του οικονομικού διαλόγου να προβεί στις ακόλουθες ενέργειες:
1. Μείωση των εξωτερικών ανισορροπιών λόγω των υψηλών αναγκών εξωτερικής χρηματοδότησης που συνιστούν σημαντικό κίνδυνο για την τουρκική οικονομία. Προώθηση της εγχώριας αποταμίευσης με την παροχή κινήτρων για υψηλότερες αποταμιεύσεις του ιδιωτικού τομέα και τηρώντας μια αρκετά αυστηρή δημοσιονομική πολιτική μεσοπρόθεσμα, υπό το πρίσμα των εξωτερικών τρωτών σημείων που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια των ετών. Η υιοθέτηση ενός δημοσιονομικού κανόνα θα ενίσχυε τη διαφάνεια του προϋπολογισμού, θα παρείχε μια σημαντική φορολογική αγκύλη και θα ενίσχυε την αξιοπιστία.
2. Επικαιροποίηση του μακροοικονομικού δημοσιονομικού σεναρίου λαμβάνοντας υπόψη την αναθεωρημένη εθνική λογιστική μεθοδολογία καθώς και τον δημοσιονομικό αντίκτυπο των νέων πολιτικών πρωτοβουλιών, όπως το τουρκικό ταμείο κρατικών επενδύσεων και το νέο σύστημα εγγύησης των πιστώσεων.
3. Εντατικοποίηση των προσπαθειών για τη  σταθερότητας των τιμών. Καλύτερες προσδοκίες για τον πληθωρισμό επιδιώκοντας μια πιο αξιόπιστη και αυστηρότερη νομισματική πολιτική μόλις ανακάμψει η αύξηση του ΑΕΠ και σαφώς ανακοινώνοντας το θέμα αυτό στο κοινό. Επιπλέον, η κεντρική τράπεζα δεν πρέπει να υποχωρήσει όσον αφορά τον αυτοεπιβεβλημένο στόχο της απλοποίησης του πλαισίου νομισματικής πολιτικής.
4. Ενίσχυση του κράτους δικαίου και της δικαιοσύνης με στόχο τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και της εμπιστοσύνης των επενδυτών.
5. Ενημέρωση της στρατηγικής υποστήριξης της έρευνας και της ανάπτυξης, που θα πρέπει να στοχεύει σε αύξηση των συνολικών δαπανών για έρευνα και ανάπτυξη και να περιλαμβάνει χρηματοδοτικές και νομοθετικές πρωτοβουλίες για τη στήριξη της ικανότητας των επιχειρήσεων, ιδίως των ΜΜΕ, να υιοθετήσουν και να εφαρμόσουν καινοτόμες διαδικασίες παραγωγής.
6. Ανάπτυξη δεξιοτήτων σε τομείς με αναπτυξιακό δυναμικό και ανάγκες σε δεξιότητες και διεύρυνση της παροχής σχετικής επαγγελματικής κατάρτισης. Μεταρρύθμιση του συστήματος αμοιβών αποχώρησης προκειμένου να μειωθεί η ακαμψία της αγοράς εργασίας. Μείωση της άτυπης απασχόλησης μέσω, μεταξύ άλλων, της αύξησης των ικανοτήτων επιθεώρησης, με ιδιαίτερη έμφαση στη μη γεωργική απασχόληση. Βελτίωση της κατάρτισης των εκπαιδευτικών και βελτίωση της απόδοσης του εκπαιδευτικού συστήματος προς τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές, προώθηση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και συμμετοχή των γυναικών στην εργασία.
Πηγή: ΚΥΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.