15/5/17

Αμος Χόκσταϊν: Ακριβός ο αγωγός East Med για μεταφορά φυσικού αερίου

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΕΛΛΙΣ
Μιλάει στην «Κ» ο μέχρι πρότινος ειδικός απεσταλμένος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ για την ενέργεια, Αμος Χόκσταϊν.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ. Σκεπτικισμό γύρω από τις προοπτικές κατασκευής του αγωγού East Med, για τη μεταφορά αερίου από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ελλάδα και την Ιταλία, εξέφρασε ο μέχρι πρότινος ειδικός απεσταλμένος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ για την ενέργεια, Αμος Χόκσταϊν, μιλώντας στην «Κ» στο περιθώριο πρόσφατου συνεδρίου στην Κωνσταντινούπολη. Εμφανίστηκε συγκρατημένος και έναντι του αγωγού προς την Τουρκία, λόγω και του Κυπριακού, και προέκρινε ως καλύτερη επιλογή την αξιοποίηση των υφιστάμενων τερματικών που βρίσκονται στην Αίγυπτο αλλά υπολειτουργούν.

– Πόσο σημαντική είναι η Ανατολική Μεσόγειος στο ενεργειακό παζλ;
– Η Ανατολική Μεσόγειος είναι μια κρίσιμη περιοχή για την εξόρυξη αερίου και όλα δείχνουν ότι τελικά θα είναι σε θέση να συμβάλει καθοριστικά στη διαφοροποίηση της ενεργειακής τροφοδοσίας της Ευρώπης και του υπόλοιπου κόσμου.

– Πώς βλέπετε την προοπτική κατασκευής του αγωγού East Med;

– Η κατασκευή αγωγού θα πρέπει να γίνει με βάση οικονομικά κριτήρια. Και για να είμαι ειλικρινής, ένας αγωγός από την Ανατολική Μεσόγειο μέχρι την Ιταλία δείχνει πολύ φιλόδοξo σχέδιο. Είμαστε σε μια νέα εποχή όπου κερδίζει το φθηνό αέριο, και το αέριο που βρίσκεται στην Ανατολική Μεσόγειο δεν είναι φθηνό. Ετσι, το να προστεθεί στον σχεδιασμό ένας μακρύς ακριβός αγωγός είναι κάτι δύσκολο να γίνει.

– Ποια θεωρείτε ως την καλύτερη επιλογή;

– Η στόχευση πρέπει να είναι πώς να χρησιμοποιηθούν οι υποδομές από όλους. Εχουμε δύο τερματικά υγροποίησης αερίου στην Αίγυπτο τα οποία είναι άδεια και τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για ισραηλινό και κυπριακό αέριο. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να δούμε πόσο αέριο θα ανακαλυφθεί στην Κύπρο στις γεωτρήσεις που θα διεξαχθούν αυτό το καλοκαίρι. Πρέπει επίσης να δούμε τι θα γίνει στην Ελλάδα. Σε όλα τα πιθανά σχέδια υπάρχουν τεράστιες προοπτικές, αλλά αυτό στο οποίο πρέπει όλοι να εστιάζουν είναι η οικονομική πτυχή.

– Ο αγωγός προς την Τουρκία;

– Ενας αγωγός από το Ισραήλ στην Τουρκία θα ήταν φανταστική ιδέα, και για τις δύο χώρες, αλλά έχουμε κάποια πολιτικά ζητήματα που θα πρέπει να επιλυθούν για να προχωρήσουμε σε αυτή την κατεύθυνση. Θα πρέπει να επικεντρωθούμε εκεί όπου υπάρχουν λιγότερα πολιτικά εμπόδια και παρεμβάσεις. Η κατασκευή ενός αγωγού από το Ισραήλ προς την Τουρκία δεν είναι εύκολη υπόθεση αυτή τη στιγμή. Βλέπω πόσο δύσκολο είναι χωρίς συμφωνία στο Κυπριακό.

– Η μεταφορά αερίου με LNG;

– Για μένα η δημιουργία αγωγών από το Ισραήλ στην Αίγυπτο, και από την Κύπρο στην Αίγυπτο, και η αξιοποίηση των δύο τερματικών υγροποίησης που υπάρχουν εκεί, είναι εξαιρετική ιδέα και εύκολα υλοποιήσιμη.

– Οι παρενοχλήσεις της Τουρκίας στην κυπριακή ΑΟΖ;

– Κοιτάξτε. Η θέση της αμερικανικής κυβέρνησης ήταν σταθερά ότι υποστηρίζουμε το δικαίωμα της Κύπρου να διεξάγει έρευνες, υπό τον όρο ότι τα έσοδα που θα προκύψουν, αν προκύψουν, θα διαμοιρασθούν με ισότιμο τρόπο προς όφελος όλων των πλευρών στο νησί. Νομίζω ότι αυτή είναι η καλύτερη προσέγγιση και θα ήταν καλό τα εμπλεκόμενα μέρη στην Κύπρο να εργασθούν για να το πετύχουν αυτό με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.
Καθημερινή

5 σχόλια:

  1. Δεν πιστεύω να τα παίρνει από τον Ερντογαν ετούτος ετσι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο φιλότουρκος Αμερικάνος συνεχίζει το βιολί του χωρίς διακοπή παρόλον ότι δεν έχει πλέον θέση στην κυβέρνηση Τραμπ και απορώ πως ελληνικές εφημερίδες του παίρνουν συνεντεύξεις για να προβάλει την συνεχιζόμενη και αμείωτη φιλοτουρκική προπαγάνδα του.
    Θ. Καρυώτης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Βεβαια δεν ειπε πως το LNG που τον καιει ειναι ενας χωρος που θα μπορουσε να βρειθεση και το LNG του ΚΑΤΑΡ και to LNG των ΗΠΑ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ...στο περιθώριο πρόσφατου «συνεδρίου» (*) στην Κωνσταντινούπολη (ΕΛΛΙΣ... in the Wonderland of Παπαχελάς!... χαχαχα!)

    «Είναι σαν ένας χορός ανάμεσα στην πολιτική και την ενέργεια. Πρώτα κάνει βήματα προς τα εμπρός η πολιτική και μετά ακολουθεί η ενέργεια. Στη συνέχεια η πολιτική και πάλι προηγείται και η ενέργεια συμπαρασύρεται και αυτή... πάλι προς τα εμπρός», δήλωσε ο Μπράϊζα (Matthew Bryza, σύζ. της Zeyno Baran), για να περιγράψει τη σχέση μεταξύ της ενέργειας και της πολιτικής στις... Τούρκο-Ισραηλινές σχέσεις.

    < http://www.atlanticcouncil.org/news/in-the-news/bryza-on >

    Κρίσιμο ρόλο στην τουρκο-ισραηλινή επαναπροσέγγιση, είχε και ο εβραϊκής καταγωγής ειδικός σε θέματα διεθνούς ενέργειας στο αμερικανικό Στέϊτ Ντιπάρτμεντ Αμος Χόκσταϊν, επίσης καλός γνώστης και του Κυπριακού και των ενεργειακών εξελίξεων στην περιοχή της Αν. Μεσογείου.

    < https://www.ekirikas.com/%CF%84%CE%BF-%CE%B1%CE%AD%CF%81%CE%B9%CE%BF-%CE%BA%CE%B9%CE%BD%CE%B5%CE%AF-%CF%84%CE%B9%CF%82-%CE%B5%CE%BE%CE%B5%CE%BB%CE%AF%CE%BE%CE%B5%CE%B9%CF%82/ >

    – «Κ»: Ο αγωγός προς την Τουρκία;
    – «Χόκσταϊν»: Ενας αγωγός από το Ισραήλ στην Τουρκία (**) θα ήταν φανταστική ιδέα και για τις δύο χώρες...

    ...αφού το άλλο προτεινόμενο έργο δλδ ο ακριβός - των περίπου 7 δισεκατομμυρίων δολαρίων - αγωγός «East Med» από Ισραήλ προς Ελλάδα και Ιταλία, θα είναι ο μακρύτερος (περίπου 2.200 χιλιόμετρα) και βαθύτερος (θα φθάσει σε βάθη και κάτω από τα 3 χιλιόμετρα) υποθαλάσσιος αγωγός στον κόσμο.


    (*) δλδ εκεί που συζητούν για το... πόσα ποντιακά καλκάνια του Εύξεινου Πόντου, ξεφεύγουν καθημερινά στο Αιγαίο Πέλαγος... χαχαχα!

    (**) η αρχή - λένε - έγινε στη διάρκεια του 23ου Παγκόσμιου Συνεδρίου Ενέργειας στην Κωνσταντινούπολη (161013). Ο Υπουργός Ενέργειας και Φυσικών Πόρων της Τουρκίας, Berat Albayrak, συναντήθηκε με τον Υπουργό Ενέργειας και Υδατικών Πόρων του Ισραήλ Yuval Steinitz και μίλησαν ειδικά για το πεδίο άντλησης... Leviathan (στα ανοικτά των ακτών του Ισραήλ), που διαθέτει περίπου 620 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου (τουρκικές πηγές).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το ότι η όδευση αγωγών μεταφοράς ενέργειας δεν αποφασίζεται με αμιγώς οικονομικά αλλά προτίστως με γεωπολιτικά κριτήρια (ειδικά σε περιοχές όπου εντοπίζονται εστίες σύγκρουσης και τριβών μεταξύ διαφορετικών σφαιρών επιρροής) δεν νομίζω ότι χρειάζεται να το αναλύσουμε. Συνεπώς διερωτόμαι για ποιο λόγο θα ρίσκαραν οι ισραηλινοί σχεδιαστές πολιτικής να εξαρτήσουν τη ροή ενός εθνικού ενεργειακού τους πόρου προς τις αγορές της Ευρώπης από ισλαμικές χώρες, όπου η συντριπτική πλειονότητα της κοινής γνώμης διάκειται εχθρικά προς το Ισραήλ. Αυτή η εχθρότητα συγκροτεί ένα επικίνδυνο υπόστρωμα που δεν μπορεί να αγνοηθεί ακόμα κι αν οι κυβερνήσεις των εν λόγω χωρών επιλέγουν για λόγους τακτικής να διατηρούν ομαλές σχέσεις με το Ισραήλ (επιλογή που η ιστορία των τελευταίων ετών επιβεβαιώνει ότι δεν είναι καθόλου σταθερή αλλά αντιθέτως υπόκειται σε έντονες διακυμάνσεις).

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.