23/8/17

Το στιλέτο στην πλάτη της Άγκυρας και η Ιερουσαλήμ των Κούρδων


·     Πώς το ομοσπονδιακό μοντέλο του Ιράκ συγκρίνεται με την Κύπρο
·     Το Κουρδικό και τα τουρκικά ανταλλάγματα
·     Τα πετρέλαια του Κιρκούκ και η ομοσπονδία του Ιράκ
·     Πώς οι ΗΠΑ χρησιμοποιούν τους Κούρδους στις σχέσεις τους  με Τουρκία - Ιράν
Το κουρδικό ζήτημα συνιστά τη μόνιμη απειλή των ΗΠΑ σε βάρος των περιφερειακών δυνάμεων της Τουρκίας και του Ιράν και του ίδιου του Ιράκ, καθώς και της Συρίας. Το δημοψήφισμα της 25ης Σεπτεμβρίου του 2017, το οποίο εξήγγειλε ο Πρόεδρος της Κουρδικής Περιφερειακής Κυβέρνησης του Ιράκ, Μουσάτ Μπαρζανί, πυροδοτεί νέες γεωπολιτικές και γεωστρατηγικές εξελίξεις στην περιοχή, που σχετίζονται με την Κύπρο.
Δημοψήφισμα και στόχος
Στόχος του δημοψηφίσματος είναι η άσκηση του δικαιώματος της αυτοδιάθεσης και η ανεξαρτητοποίηση της Κουρδικής Αυτόνομης Περιοχής του Κουρδιστάν από την ομοσπονδιακή δομή του Ιράκ. Τόσο η κυβέρνηση της χώρας και δη ο Πρωθυπουργός της, όσο και οι ΗΠΑ δεν αντιδρούν σ' αυτήν καθαυτή την κουρδική πολιτική απόφαση. Όμως, θεωρούν ότι θα ήταν δυνατό να γίνει αργότερα, μετά τις γενικές εκλογές του Απριλίου του 2018. 
Οι Κούρδοι του Ιράκ φαίνεται να διαφωνούν, διότι με το δημοψήφισμα πριν από τις γενικές εκλογές θέλουν να έχουν το πάνω χέρι, για να μπορούν να διαπραγματευτούν από θέση ισχύος με τη Βαγδάτη τους όρους ανεξαρτητοποίησης ή παραμονής με ενισχυμένα συνταγματικά, εδαφικά και οικονομικά δικαιώματα. Στόχος τους δεν είναι η άμεση αποσκίρτηση, αλλά η ανεξαρτητοποίηση μέσω διαλόγου ή μια πιο χαλαρή ομοσπονδία, όπως κάποιοι λένε, για να αποφευχθεί νέο κύμα πολεμικών επιχειρήσεων, αφού, εκτός των άλλων, υπάρχει διάσταση μεταξύ των Κούρδων και Βαγδάτης για τις πλούσιες, από πλευράς κοιτασμάτων φυσικού αερίου και πετρελαίου, περιοχές του Κιρκούκ και της Μοσούλης.
Διατάξεις για εποικισμό 
Το Κιρκούκ θεωρείται από τους Κούρδους ως ιερός χώρος, όπως τα Ιεροσόλυμα για τους Εβραίους. Οι Κούρδοι προβάλλουν τα εξής  επιχειρήματα για το Κιρκούκ:
1.   Επικαλούνται το άρθρο 140 του Συντάγματος, που αναφέρεται σε ανατροπή της κατάστασης η οποία προέκυψε σε περιοχές, των οποίων ο Σαντάμ Χουσεΐν επιδίωξε την αραβοποίηση με τη μετακίνηση πληθυσμών. Μια τέτοια περιοχή ήταν και το Κιρκούκ και ο «εποικισμός» ήταν σε βάρος των Κούρδων.
Ερώτημα: Γιατί μια τέτοια παράγραφος δεν είχε διεκδικηθεί και δεν διεκδικείται ως ελάχιστη πολιτική πρακτική στο συνταγματικό πλαίσιο λύσης του Κυπριακού σε σχέση με τον εποικισμό; 2. Η περιοχή του Κιρκούκ έχει τεθεί από το 2014 κάτω από τον έλεγχο των Κούρδων μαχητών Πεσμεργκά, όταν υπερασπίσθηκαν την πόλη από τις δυνάμεις του Ισλαμικού Κράτους, τη στιγμή που ο ιρακινός στρατός είχε τραπεί σε φυγή. 3.
Οι Κούρδοι του Ιράκ έχουν κλείσει συμφωνίες για την εκμετάλλευση των πηγών του φυσικού αερίου κυρίως με τις ΗΠΑ και την Exxon κατά παράβαση, όπως ισχυρίζεται η Βαγδάτη, του Συντάγματος, που θέτει τα οφέλη από τις πλουτοπαραγωγικές πηγές στη διάθεση του συνόλου του λαού.
Οι Κούρδοι επικαλούνται μιαν ασάφεια του Συντάγματος, το οποίο δεν ρυθμίζει, όπως τονίζουν, τις ανεκμετάλλευτες, ώς την ημέρα που το Σύνταγμα τέθηκε σε ισχύ, πλουτοπαραγωγικές πηγές. Συνεπώς, υπάρχει και η οικονομική διάσταση του ζητήματος, που βολεύει την ανεξαρτητοποίηση των Κούρδων του Ιράκ, οι οποίοι αποτελούν το 20% περίπου του πληθυσμού και απορροφούν από τον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό το 17%.   
Από τους Καταλανούς στους Κούρδους
Εκτός του σημείου 1, για τον εποικισμό, και τα σημεία 2 και 3 για την ισχύ, τις συμμαχίες και την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου και του πετρελαίου μπορούν να τύχουν μελέτης και για την Κύπρο. Οι Κούρδοι του Ιράκ φαίνεται ώς τώρα να ξέρουν να επιλέγουν συμμάχους και ταυτοχρόνως να κάνουν χρήση της ισχύος τους, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η δική μας επιλογή είναι η ένοπλη σύρραξη. Κατ’ αναλογίαν, η δική μας ισχύς έχει αποτρεπτικό έναντι της Τουρκίας χαρακτήρα, αφού η χώρα αυτή κατέχει εδάφη της Κυπριακής Δημοκρατίας και συνεχίζει να απειλεί εντός της κυπριακής ΑΟΖ. Μέσα σε αυτήν τη λογική εμπίπτουν και οι συμμαχίες της Κυπριακής Δημοκρατίας με την Ελλάδα και το Ισραήλ, με κεντρικούς άξονες σύγκλισης συμφερόντων την αντιμετώπιση της κοινής τουρκικής απειλής και την ομαλή εκμετάλλευση του φυσικού αερίου.
Πέραν τούτων, πρέπει να εξετάσουμε: Α. Τη σημασία που έχει η ασάφεια των συνταγματικών διατάξεων και δη σε ομοσπονδιακά συστήματα. Η ασάφεια αυτή, όπως βλέπουμε στην περίπτωση του Ιράκ, προκαλεί διενέξεις για τον έλεγχο και την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου και του πετρελαίου. Β. Τη λειτουργία των ομοσπονδιακών συστημάτων, που στηρίζονται σε εθνολογικούς διαχωρισμούς. Είναι πρόδηλος ο εύθραυστος χαρακτήρας τους, ειδικώς όταν διακυβεύονται μεγάλα οικονομικά συμφέροντα που σχετίζονται με πετρέλαιο και φυσικό αέριο.
Οι Κούρδοι έχουν πολύ πιο εύκολο έργο ως προς την απόσχισή τους, από τους Βάσκους ή τους Καταλανούς, λόγω της ομοσπονδιακής δομής του συστήματος του Ιράκ συγκριτικά με το αποκεντρωτικό μεν, ενιαίο δε, κράτος της Ισπανίας. Γ. Τον  ομοσπονδιακό και πολυεθνικό ή διεθνικό χαρακτήρα μιας ομοσπονδίας, που μπορεί να αποτελέσει εργαλείο εκβιασμών είτε από τους συμμετέχοντες σε αυτήν, είτε από μεγάλες ή περιφερειακές δυνάμεις. Σήμερα οι Κούρδοι εκβιάζουν την Κεντρική Κυβέρνηση της Βαγδάτης.
Την επαύριον μπορούν να το πράττουν οι Τουρκοκύπριοι ή και η Τουρκία στην περίπτωση ομοσπονδιακής λύσης του Κυπριακού. Διότι, ας μη μας διαφεύγει το γεγονός ότι έχουν βάλει και οι ΗΠΑ το χέρι τους στην υπόθεση. Όχι μόνο για να επηρεάζουν, όπως αυτές θέλουν, τη Βαγδάτη, μέσω της απειλής των Κούρδων, αλλά και για να χαλιναγωγούν και τους λοιπούς περιφερειακούς δρώντες, όπως είναι η Τουρκία και το Ιράν. Ακόμη και η Συρία.
Το ιρακινό μοντέλο
Οι κουρδικοί πληθυσμοί είναι διάσπαρτοι, πέραν του Ιράκ, και στην Τουρκία και στη Συρία και στο Ιράν. Και οι τρεις αυτές χώρες ανησυχούν ότι η δημιουργία ανεξάρτητου κουρδικού κράτους θα είναι η πηγή για την πυροδότηση νέων εξελίξεων και ένωσης όλων των κουρδικών περιοχών, ειδικώς εάν στο πλαίσιο λύσης του Συριακού δημιουργηθεί μια αυτόνομη ομόσπονδη κουρδική περιοχή, όπως εκείνη του Ιράκ. Δηλαδή, να υιοθετηθεί το ιρακινό μοντέλο στη Συρία και, από εκεί, στην Τουρκία και στο Ιράν. Εν ολίγοις, να δημιουργηθούν κουρδικές αυτόνομες περιοχές και εν συνεχεία αποσχίσεις. Αυτή είναι η απειλή που χρησιμοποιούν οι ΗΠΑ.
Το κουρδικό στιλέτο στην πλάτη της Τουρκίας, η οποία, όπως και το Ιράν, τάσσεται εναντίον του κουρδικού δημοψηφίσματος. Μάλιστα, η τουρκική κυβέρνηση προβάλλει τον ισχυρισμό ότι θα πρέπει να γίνει σεβαστή η εδαφική ακεραιότητα και η συνταγματική τάξη του Ιράκ! Και επί τούτου είναι που δεν υπάρχει καμιά απάντηση από τη Λευκωσία, είτε από κυβερνητικής είτε από αντιπολιτευτικής πλευράς. Λογικό δεν θα ήταν να απαντήσουμε στην Άγκυρα ότι δεν μπορεί να μιλά για την εδαφική ακεραιότητα του Ιράκ όταν, κατά καιρούς, εισβάλλει στη χώρα αυτή, καθώς και στη Συρία, και όταν από το 1974 κατέχει εδάφη της Κυπριακής Δημοκρατίας, κράτους-μέλους του ΟΗΕ και της Ε.Ε., υποστηρίζοντας, ταυτοχρόνως, λύση διζωνικής, δικοινοτικής ομοσπονδίας με συνομοσπονδιακό χαρακτήρα;
Ερώτημα, λοιπόν, το οποίο θα έπρεπε να τεθεί υπό μορφή θέσης από την Κυπριακή Δημοκρατία: Αφού είναι τόσο καλή η διζωνική, δικοινοτική ομοσπονδία με ισότιμου καθεστώτος κρατίδια, γιατί η Τουρκία δεν την εφαρμόζει με τους Κούρδους στη βάση της εκ περιτροπής Προεδρίας και όλων των συναφών που αξιώνει στο Κυπριακό; Γιατί δεν τίθεται από την ηγεσία μας ενώπιον της τουρκικής πλευράς και διεθνώς; 
Η επίκληση του τουρκικού επιχειρήματος…
Τα τονίζουμε αυτά, όπως κάναμε και προ των συνομιλιών, κατά τη διάρκειά τους και ειδικότερα πριν από το Κραν  Μοντανά, για να αποφύγουμε τα χειρότερα. Διότι, εάν χάσει η Τουρκία στο Κουρδικό, για να την κατευνάσουν οι ΗΠΑ θα της δώσουν, εφόσον το ζητήσει -ήδη το ζητάει-, ανταλλάγματα στο Κυπριακό σε περίπτωση επανέναρξης των συνομιλιών μετά τις προεδρικές εκλογές. Και η ομοσπονδία δεν είναι επιλογή, ούτε στόχος νέας στρατηγικής.
Έχει αποδειχθεί ουτοπία, που, για να γίνει πράξη, πρέπει να υπογράψουμε διατάξεις που οδηγούν στην πλήρη τουρκοποίηση. Η Κυπριακή Δημοκρατία είναι ζωντανή ως ενιαίο  κράτος της Ε.Ε., με το βόρειο τμήμα της υπό κατοχήν. Αυτό αναφέρει το Πρωτόκολλο 10. Και κύρια θέση μας θα πρέπει να είναι μία: Ότι προβάλλει η Ε.Ε. την αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία, όπως αναφέρει η αντιδήλωση της 21ης Σεπτεμβρίου του 2005. Επί τούτου, δε, θα πρέπει να επικαλεστούμε την υποχρέωση της Τουρκίας προς το κεκτημένο και τις δηλώσεις της περί σεβασμού από τους Κούρδους τής εδαφικής ακεραιότητας και της συνταγματικής έννομης τάξης του Ιράκ. Όσο, δε, για την ομοσπονδία, ας την εφαρμόσει με τους Κούρδους. Αφού είναι τόσο καλή, πού κωλύεται;
*ΔΡ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ
Σημερινή

2 σχόλια:

  1. It is clear that both Turkey and the USA have been applying double standards in their foreign policy pursuits. It is a perfect opportunity for the Kurds to declare their statehood in Iraq, Iran, Syria and Turkey.it is also a perfect opportunity for the USA to support a gradually unified Kurdish state in the region. However, the USA will not support the creation of a Kurdistan. Despite its use of the Kurds to fight ISIS, the USA will eventually sell the Kurds out. The USA will not allow the dismemberment of Turkey, no matter what Turkey does against the American interests.
    Russia has sided with Turkey although Turkey slapped Russia on its face by shooting down its jet over Syria. Turkey will never fire not even one bullet to defend the West. But it has been strategically using the West and Russia for its strategic interests. In a few years, Turkey will become a nuclear weapon state, and nobody will say anything about it. It is time for Greece to wake up and get ready by all means necessary to counter the Turkish expansionism in the near future.
    Dr. Robert Athanas

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Dr. Athanas, Turkey is only interested in maintain its integrity and even expanding given the opportunity but not without the permission of the US and/or Russia. A year ago I would had agree with your thinking but right now the US is turning against anti-muslim extremists and Erdogan is guiding Turkey there. Taking also into consideration the recent events in DC from Erdogan's bodyguards and the unpopularity and distrust of Turkey grows in the US. I agree Turkey has aspirations to become a nuclear power but do you believe US and Israel will allow this to happen especially when they have Iran already playing that game. If this happens and Turkey become nuclear this might mean the end of Israel in the region. Last but not least, we have Putin who the last think he wants is a nuclear power in his southeast.
      In my humble opinion, both the US and Russia are playing Erdogan until the Kurdish state is created and when that happens and Turkey loses some land to the Kurds, Erdogan will be credited the failure which will be the end of his political career.

      Διαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.