15/9/17

Όποιος μολύνει, πληρώνει ( EXXON VALDEZ, Prestige, Αγία Ζώνη; )


Όποιος μολύνει πληρώνει το κόστος αποκατάστασης και τις ζημίες.

2+1 γνωστές περιπτώσεις ναυαγίων:

1. Το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου Exxon Valdez, έμφορτο με 200.000 τόνους αργό,  το 1989 στην Αλάσκα, κι η γιγαντιαία καταστροφή που προκάλεσε στην οικονομία και στο περιβάλλον της περιοχής. Υπήρξε σταθμός για τη ρύθμιση τόσο τεχνικών ζητημάτων ναυσιπλοΐας και αυστηροποίηση των κανόνων,  όσο   και για την ανάληψη του κόστους από τον προκαλούντα το ατύχημα και την ασφαλιστική του εταιρεία.



Συγκεκριμένα, η EXXON δαπάνησε δύο δισεκατομμύρια (!) δολάρια για το κόστος καθαρισμού των ακτών και επανόρθωσης του περιβάλλοντος, ένα δισεκατομμύριο (!) για ατομικές και συλλογικές αποζημιώσεις αστικής και ποινικής ευθύνης προς τους παθόντες οποιαδήποτε βλάβη. Επιπροσθέτως αυτών το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ, μετά από μακρύ δικαστικό αγώνα, της επιδίκασε άλλα 528 εκατομμύρια δολάρια πρόστιμο (punitive). Ο πετρελαϊκός γίγαντας,για να αντεπεξέλθει στις άμεσες δαπάνες, αναγκάστηκε να ζητήσει στήριξη από την τράπεζα JP Morgan, η οποία άνοιξε για πρώτη φορά ειδική γραμμή πίστωσης πέντε δισεκατομμυρίων ευρώ, για να καθησυχάσει τις αγορές για ενδεχόμενο χρεωκοπίας της EXXON. Η εταιρεία ανέκτησε το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών της από την ασφαλιστική της εταιρεία, στην οποία ήταν ασφαλισμένο το σκάφος.
2. Το 2002 ναυάγησε το κακόφημο ελληνόκτητο Prestige, με 100.000 τόνους αργό, στη Γαλικία της Ισπανίας. Οι Ισπανικές αρχές διέπραξαν το λάθος να μην καθοδηγήσουν το πλοίο σε έναν κλειστό κόλπο, ο οποίος θα υφίστατο ζημιά αλλά θα ήταν ευκολότερα ελέγξιμη και περιορισμένη, αλλά να το αφήσουν να βυθιστεί στον ανοιχτό Ωκεανό. 
Το μαζούτ κατέστρεψε τις ακτές της Γαλικίας και μαζί με αυτές για αρκετό διάστημα την οικονομική δραστηριότητα της περιοχής, που παράγει μεγάλο μέρος των οστρακοειδών και των αλιευμάτων της Ευρώπης.  Το κράτος  κατέβαλε μια άμεση αποζημίωση για τους παραγωγούς και ψαράδες,  ιδιοκτήτες σκαφών και άλλους πληγέντες και ανέλαβε το κόστος του καθαρισμού.  Εκτίμησε τα κόστη της καταστροφής (2010) σε 4,4 δισεκατομμύρια ευρώ, σε τρεις χώρες: Ισπανία, Πορτογαλία, Γαλλία. Παρόλα αυτά απέτυχε στον δικαστικό αγώνα κατά της εταιρείας στη Νέα Υόρκη να διεκδικήσει το σύνολο του κόστους, εν πολλοίς και λόγω των δικών του αστοχιών. Παρόλα αυτά κατόρθωσε να ανακτήσει 171 εκατομμύρια αποζημιώσεων, που είχε καταβάλει το Διεθνές Ταμείο Αποζημιώσεων από Υδρογονάθρακες, και άλλα 22 εκατομμύρια ευρώ από εγγύηση της ασφαλιστικής.

3. Το 2017 ναυάγησε μια Κυριακή απόγευμα το Αγία Ζώνη, αγκυροβολημένο, με μπουνάτσα, με δυο ναυτικούς μέσα σε μικρό κόλπο, με 2000 τόνους αργό, σε απόσταση αναπνοής από την πρωτεύουσα της Ελλάδας και τουριστικούς προορισμούς, δίπλα σε ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Μεσογείου, πλήρως εξοπλισμένο, από όπου διέρχονται χιλιάδες πλοία και δεξαμενόπλοια τον χρόνο. Παρόλα αυτά το πετρέλαιο διέφυγε και προκαλεί μια όλο και μεγαλύτερη καταστροφή στον ευαίσθητο περιβαλλοντικά κόλπο και στην οικονομία της περιοχής του Σαρωνικού.

"Όποιος μολύνει, πληρώνει", αυτό είναι μια βασική οικονομική αρχή, όχι μόνο δικαιοσύνης και αποτροπής παρόμοιων περιστατικών στο μέλλον αλλά και οικονομικής ισορροπίας. Δεν μπορεί κανείς δίχως κόστος να καταστρέφει κάτι που ανήκει σε όλους ή επιχειρήσεις και θέσεις εργασίας και περιουσία κάποιου άλλου. Και να πληρώνει η ΚΟΙΝΩΝΙΑ για αυτό. Όπως λέει ο «αριστερός» (τρομάρα του!!!) υπουργός. Αυτό ήταν  η θέση των πιο σκληρών καπιταλιστών που δεν τολμούν πλέον καν να την εκφράσουν. Έχουν όλοι αποδεχτεί αυτή την αρχή, διότι κάποια στιγμή μπορεί η δική τους επιχείρηση ή περιουσία να καταστραφεί από την αμέλεια ενός άλλου. Ο καπιταλισμός βρήκε ισορροπίες που ο σοσιαλισμός δεν μπορούσε καν να φανταστεί και αποδείχτηκε πιο αποτελεσματικός μηχανισμός για την προστασία του περιβάλλοντος επίσης, όπως ξέρουν όσοι έχουν ασχοληθεί με τις περιβαλλοντικές καταστροφές στην ΕΣΣΔ. Όταν βέβαια το κράτος και οι θεσμοί λειτουργούν.

Ερωτάται

η ελληνική Κυβέρνηση, στην επικράτεια της οποίας  έγινε το ναυάγιο,
στην οποία βρίσκεται επίσης η έδρα της εταιρείας που ήταν η ιδιοκτήτρια του πλοίου, το οποίο είναι προφανώς ασφαλισμένο (αν δεν είναι, ο ιδιοκτήτης του θα πρέπει να πληρώσει το σύνολο της προσωπικής του περιουσίας για να καλύψει τις ζημιές και για τα υπόλοιπα να πάει φυλακή):

Α. Τι διαδικασία αποζημιώσεων έχει προβλέψει για τους πληγέντες (κατ’ αναλογία με τη ζημία, προφανώς), πού μπορούν να προσφύγουν και πώς;

- Τουριστικές επιχειρήσεις,
- Ψαράδες,
- Σκάφη, μαρίνες, ομίλους,
- Άλλους πληγέντες

και

Β. Τι διαδικασίες έχει προβλέψει για να διεκδικήσει την ανάκτηση του κόστους προστασίας και καθαρισμού των ακτών από τον πλοιοκτήτη και την ασφαλιστική του, αυτό που έχει αναλάβει το δημόσιο (Λιμενικό Σώμα, Δήμοι, Περιφέρειες) και η ζημία των ιδιωτών,  ή για να το καταβάλει απευθείας η εταιρεία που προκάλεσε το ατύχημα σε εταιρείες καθαρισμού;

Τώρα να περιμένουμε απάντηση σοβαρά; Τι λέτε; Αφού είναι συλλογική ευθύνη της κοινωνίας, θα πληρώσουν αυτοί που ζημιώθηκαν. Διότι η κοινωνία, ως γνωστόν, δεν χρωστά τίποτα σε κανέναν ούτε στον εαυτό της.

Γιώργος Γιαννούλης- Γιαννουλόπουλος


κατοπτρα



3 σχόλια:

  1. Για ναυτικα ατυχηματα στην Ελλαδα υπευθυνο για την εκδοση πορισματος/ερευνας ειναι το ΑΣΝΑ (ανωτατο συμβουλιο ναυτικων ατυχηματων) που υπαγεται στο ΥΕΝ.Η διαρροη φορτιου ασε Δεξ/πλοια ειναι αποτελεσμα:

    ανθρωπινου λαθους χειρισμων (ανοιγμα λαθος βαλβιδων κατα την διαρκεια πλυσιματος δεξαμενων,μεταγγισης φορτιου απο την μια δεξαμενη σε αλλη κλπ. η

    διαρροη στο μηχανοστασιο η

    συγκρουσης/grounding η

    κατασκευαστικης ανεπαρκειας/ η
    μη συμμορφωσης με τους διεθνεις κανονισμους SOLAS,MARPOL.

    Ασφαλως το πετρελαιο δεν ρεει μονο του προς την θαλασσα!Να πουμε επισης οτι απο το marinetraffic.com δεν ειναι ξεκαθαρο οτι το πλοιο ηταν διπλου κυτους οπως ολα τα Δεξ/πλοια (MARPOL) που κανουν διεθνεις πλοες.

    Αραγε το Ελληνικο κρατος και η ευρωπαικη ενωση με τους κακογραμενους και μη σωστα αρχειοθετημενους κανονισμους ΕΚ 417/2002 και 1163/2009 που κανουν εξαιρεσεις σε Δ/Ξ κατω των 5000 tons dwt και δινουν παρατασεις επισης οταν το κυτος του πλοιου ειναι μονο τι εχουν να πουν;

    Με επιφυλαξη πρεπει να ερωτηθει το κρατος μας γιατι η Ελληνικη νομοθεσια περι ναυτιλιακων κανονισμων γιατι δεν ειναι απο τους πρωτοπορους στην προσσαρμογη των απαιτουμενων του ΙΜΟ international maritime organization) για τις εσωτερικες πλοες και ακιλουθει την ΕΕ? Εχουμε την ιδια ισχυ η τα ιδια προβληματα με νανους οπως το Λοξεμβουργο η το Βελγιο στη ναυτιλια;

    Οσον αφορα την καλυψη της αστικης ζημιας, καθε Δ/Ξ ειναι υποχρεωτικα ασφαλισμενο σε P&I club (protection and indemnity) και φερει πιστοποιητικο για αστικη ευθυνη σε περιπτωση ρυπανσης (civil liability).Ομως το βυθισμενο φορτιο του ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ θα μας ταλαιπωρησει για πολυ καιρο ακομα...

    Σε καθε περιπτωση,αν αποκλεισθει η αιτια του ανθρωπινου λαθους,πρεπει να ζητηθουν ευθυνες και στις υπηρεσιες του κρατους (λιμεναρχεια),αλλα και στον νηογνωμονα που εκδωσαν πραξεις/πιστοποιητικα αξιοπλοιας και δεν εκαναν ενισχυμενους ελεγχους οπως προβλεπεται απο τους κανονισμους (πλοιο μεγαλυτερο των 15 ετων).

    Τωρα για τις ΗΠΑ ,ο νομος τους περι θαλασσιας ρυπανσης OPA 90 (oil pollution act 1990) ειναι πραγματι αυστηρος με απεριοριστο οριο αποζημιωσης σε περιπτωση ατυχηματος...ομως οι ΗΠΑ δεχονται στην ΑΟΖ τους μονον πλοια που τηρουν και ειναι προσαρμοσμενα στην διεθνη νομοθεσια!Μην συγκρινουμε ανομιες περιπτωσεις!

    Σημ: για την ανακοινωση /προπαγανδα της...ΠΕΜΕΝ...δηλαδη του ΚΚΕ, που ηταν ιδιαιτερα καυστικη υπαρχει μια απορια : ...αφου κατηγορησε τους παντες και τα παντα , μετα το ατυχημα βεβαια, οπως ειναι η παγια τακτικη τους, γιατι δεν βγαζει το κομμα μια λιστα/ανακοινωση με τα πλοια που κατα τη γνωμη τους ειναι επικινδυνα για τους ναυτικους και την κοινωνια ωστε να μας "προφυλαξουν" στο μελλον; Γιατι περιμενουν σαν κορακια τα ατυχηματα για να αρχισουν τις καταδικες; Ελεος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δημητρη όσο αφορά την παρατήρησή σου για τον καιροσκοπισμό του ΚΚΕ δεν το συζητώ, οι ανθρωποι έχουν δείξει πολλά σημεία γραφής.

    Στο αρχικό άρθρο τώρα αν και κατατοπιστικό υπάρχει μια φράση που θέλω να σχολιάσω :

    "Ο καπιταλισμός βρήκε ισορροπίες που ο σοσιαλισμός δεν μπορούσε καν να φανταστεί και αποδείχτηκε πιο αποτελεσματικός μηχανισμός για την προστασία του περιβάλλοντος επίσης, όπως ξέρουν όσοι έχουν ασχοληθεί με τις περιβαλλοντικές καταστροφές στην ΕΣΣΔ. Όταν βέβαια το κράτος και οι θεσμοί λειτουργούν."

    Δεν θα υπερασπιστώ βέβαια την ΕΣΣΔ (τι να υπερασπιστείς δηλαδή)
    Ωστόσο:
    - Ο καπιταλισμός ΔΕΝ είναι ούτε μπορεί να γίνει πράσινος (πχ Ανεμογεννήτριες)
    - Όσο η κρίση του καπιταλισμού φουντώνει (γιατί φουντώνει) τα οικολογικά εγκλήματα θα αυξάνονται
    - ΟΙ ΘΕΣΜΟΙ ΔΕΝ ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ, γιατί πολύ απλά οι μεγαλοεταιρίες και οι τράπεζες στο κυνήγι τους για κέρδος και ελλείψει υγιών επενδύσεων (αυτός θα μπορούσε να είναι και ο ορισμός της κρίσης νομίζω) είναι πανεύκολο να αγοράσουν τις υπηρεσίες μιας κυβέρνησης .... αλλά δεν πρόκειται με τίποτα να σας πώ ποιανής κυβέρνησης .... θα μείνετε για πάντα με την απορία !!

    Επομένως ο αρθρογράφος προσπαθεί εδώ να δώσει συγχωροχάρτι στον καπιταλισμό όταν εν πολλοίς -αν και όχι πάντα στον ίδιο βαθμό- είναι υπεύθυνος(η κρίση του καπιταλισμού δηλαδή) για την διάλυση των θεσμών. Μόνο οι απέξω "θεσμοί" μας μείνανε για να το πω λαϊκιστί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Παναγιωτη,οσο αφορα την προοπτικη της πρασινης αναπτυξης μεσα απο τα καπιταλιστικα συστηματα, νομιζω οτι αυτο γινεται ηδη μεσα απο το ρυθμιστικο τοπιο που σκιαγραφησε η διασκεψη του Ριο ντε Τζανειρο το 1992 (για το περιβαλλον και αναπτυξη).Επισης να αναφερω οτι η προστασια της θαλασσας ειναι πρωταρχικο αντικειμενο αναλυσης απο τον ΙΜΟ με την αναπτυξη αυστηρης διεθνους νομοθεσιας οπως η MARPOL. Ακομα να θυμηθουμε οτι πολλες χωρες επενδυουν ηδη στην πρασινη αναπτυξη οπως η πετρελαιοπαραγωγος και ασφαλως καπιταλιστικη Σαουδικη Αραβια και η Γερμανια που καταναλωνει το ρωσσικο LNG.

    Βεβαια ο νεοφιλελευθερισμος εκανε το τραγικο λαθος να επιβαλλει τον φορο του διοξ.του ανθρακα στα κρατη, διαστρεβλωνοντας την ορθοτητατα της οικολογικης συνειδησης και καλλιεργωντας ενα κλιμα φοβου για την επερχομενη κλιματικη αλλαγη και το φαινομενο του θερμοκηπιου (greenhouse gases) το οποιο προβαλλεται απο νεοταξικους οπως ο Αλ Γκορ (νομιζω οτι το σεναριο ειναι τραβηγμενο απο τα μαλλια)...

    Ακομα πιστευω οτι η λεξη "Αναγκη" ειναι αυτη που αναγκαζει τον καπιταλισμο να "προσαρμοζεται" και να μεταλλασεται παντα,συνεχιζοντας την επιβιωση του εδω και αιωνες.Σε σχεση με το παγκοσμιο περιβαλλον σημερα,πραγματι αυτο ειναι επιβαρυμενο.Ασφαλως και φταιει το υπαρχον οικονομικο συστημα γιαυτο,αλλα θα δεις οτι το ιδιο συστημα θα μεταλλαχθει ξεκινωντας απο τους θεσμους (νομοθεσια),την παιδεια (εκπαιδευση)... αλλα και την θρησκεια (θυμησου τον Βαρθολομαιο τον διαβοητο πρασινο Πατριαρχη!), γιατι γνωριζει οτι αν δεν το κανει θα αυτοκαταργηθει!



    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.