17/6/18

Σαν σήμερα,



 το 1953 ξέσπασε η εξέγερση των εργατών της Ανατολικής Γερμανίας κατά του κομμουνιστικού καθεστώτος.
 Η Ε.Σ.Σ.Δ., έστειλε αμέσως τα τεθωρακισμένα της να καταστείλει την εξέγερση, πράγμα που έγινε με μεγάλο κόστος. 
Σκοτώθηκαν περίπου 60 άνθρωποι, άλλοι 1.500 εστάλησαν για "διακοπές "στα SPA Γκουλάγκ" και τα πράγματα επανήλθαν στην κανονικότητά τους.
 Ο τρισμέγιστος Μπ. Μπρεχτ δεν είδε, δεν άκουσε τίποτα, ενώ ο τότε εκφωνητής του ραδιοφωνικού σταθμού του ΚΚΕ απέδρασε στη Δύση. 
Το όνομά του: Γεωργαλάς Γιώργος που μετά από μία πολυκύμαντη ζωή, κατέληξε λογογράφος του Πάνου Καμμένου (κι έμεινε απλήρωτος για το βιβλίο που του έγραψε περί Τρομοκρατίας και ΠΑΣΟΚ). 
Αγαπάω την Κλειώ, την Μούσα της Ιστορίας.


Δημήτρης Τριανταφυλλίδης

17 σχόλια:

  1. Απαντήσεις
    1. Το έχω γράψει και σε άλλους: Μην βάζετε ποτέ σκέτους συνδέσμους, χωρίς κάποιο τίτλο ή ένδειξη τού τι θα διαβάσει ο άλλος. Είναι απαράδεκτο αυτό!

      Διαγραφή
  2. Ταχει αυτα το ΚΚΕ...κατι "θεωρητικοι" του καταληγουν μεσω πασοκ νεοταξιτες θαυματοποιοι και φανατικοι θιασωτες της ανασχεσεως της Ρωσσιας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο τρισμέγιστος Μπέρτολτ Μπρεχτ (του οποίου τα κείμενα για τη δικαιοσύνη και όλα τα υπόλοιπα κατέκλυσαν και την Ελλάδα), δεν είδε τίποτα γιατί δεν ήθελε να δει. Όπως δεν ήθελαν να δουν γενικότερα οι κομμουνιστές αυτά που συνέβαιναν.
    Είναι χαρακτηριστικό ότι το γνωστό τραγούδι της Μ. Δημητριάδη:"Toυς έχω βαρεθεί", που ακουγόταν (και ακούγεται) συνήθως στους πανεπιστημιακούς χώρους και στα Φεστιβάλ της ΚΝΕ, έχει τους στίχους ενός ποιήματος του Wolf Biermann που ήταν αντικαθεστωτικός στην Ανατολική Γερμανία, και καταδιωκόμενος από το κομμουνιστικό καθεστώς.Oι στίχοι λοιπόν αναφέρονται στο κομμουνιστικό καθεστώς.
    Παρόλα αυτά, οι Έλληνες κομμουνιστές, το πήραν και το έκαναν σημαία τους ενάντια στο καπιταλιστικό σύστημα.
    Δηλαδή έκαναν κριτική στον καπιταλισμό με ένα κείμενο που ήταν κριτική του κομμουνιστικού συστήματος. Αυτό και μόνο δείχνει ότι βλέπουν μόνο ότι θέλουν να δουν.
    Δείτε κάποιους από τους στίχους:
    "..Και πέστε μου αξίζει μια πεντάρα,των γραφειοκρατών η φάρα, στήνει με ζήλο περισσό, στο σβέρκο του λαού χορό,στης ιστορίας τον χοντρό το κινητή, την έχω βαρεθεί.
    Και τι θα χάναμε χωρίς αυτούς όλους, τους Γερμανούς, τους προφεσόρους,
    που καλύτερα θα ξέρανε πολλά, αν δε γεμίζαν ολοένα την κοιλιά,
    υπαλληλίσκοι φοβητσιάρηδες, δούλοι παχιοί, τους έχω βαρεθεί.
    Κι οι δάσκαλοι της νεολαίας νταντάδες, κόβουν στα μέτρα τους τους μαθητάδες,
    κάθε σημαίας πλαισιώνουν τους ιστούς, με ιδεώδεις υποτακτικούς,
    που είναι στο μυαλό νωθροί, μα υπακοή έχουν περισσή,τους έχω βαρεθεί.
    Κι ο παροιμιώδης μέσος ανθρωπάκος, κέρδος ποτέ μα από παθήματα χορτάτος,
    που συνηθίζει στην κάθε βρωμιά, αρκεί να έχει γεμάτο τον ντορβά
    κι επαναστάσεις στ' όνειρά του αναζητεί, τον έχω βαρεθεί.
    Κι οι ποιητές με χέρι υγρό, υμνούνε της πατρίδας τον χαμό,
    κάνουν με θέρμη τα στοιχειά στιχάκια, με τους σοφούς του κράτους τα 'χουνε πλακάκια, σαν χέλια γλοιώδικα έχουν πουληθεί, τους έχω βαρεθεί.."

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όπως έγραψα σε γενικό σχόλιο, ο συγγραφέας του κειμένου αδικεί τον Μπρέχτ. Παρέθεσα στ' Αγγλικά, ποίημα που έγραψε για την εξέγερση του 1953. Βρήκα και Ελληνική μετάφραση:

      Μπέρτολτ Μπρεχτ, Η Λύση, 1953
      Ύστερ’ απ’ την εξέγερση της 17 του Ιούνη,
      ο γραμματέας της Ένωσης Λογοτεχνών
      έβαλε και μοιράσανε στη λεωφόρο Στάλιν προκηρύξεις
      που λέγανε πως ο λαός
      έχασε την εμπιστοσύνη της κυβέρνησης,
      και δεν μπορεί να την ξανακερδίσει
      παρά μονάχα με διπλή προσπάθεια. Δε θα’ ταν τότε
      πιο απλό, η κυβέρνηση
      να διαλύσει το λαό
      και να εκλέξει έναν άλλον…;

      (μετάφραση Μάριος Πλωρίτης)

      Γραμμένο με αφορμή εξέργεση στην τότε Ανατολική Γερμανία

      Mπέρτολτ Μπρεχτ (1898-1956)

      Διαγραφή
    2. Δεν έχω λόγο να αμφισβητήσω αυτό που λέτε αφού το γνωρίζετε.
      Εγώ έκανα μια αναφορά στον Μπρεχτ με βάση το κείμενο της ανάρτησης, εστιάζοντας κυρίως στην γενικότερη άρνηση των κομμουνιστών να δουν όσα συνέβαιναν σε αυτές τις χώρες, που συνεχίζεται παρά το γεγονός ότι είναι πλέον γνωστά.
      Δείτε π.χ. αυτό το σημερινό κείμενο της μ.Πειραιώς πόσα πράγματα αναφέρει:
      https://www.impantokratoros.gr/5E88ABA1.el.aspx

      Είπα για τον Μπρεχτ ότι έχει γράψει πολλά ανθρωπιστικά κείμενα. Αλλά υπάρχει μια περίεργη επιλεκτική και ιδεοληπτική αντίληψη και οπτική στους κομμουνιστές. Υπάρχει καταρχήν η λογική ότι "ο σκοπός αγιάζει τα μέσα" Δικαιολογούν π.χ. τη σφαγή των 100 εκατομμυρίων ανθρώπων (κυρίως για θρησκευτικούς λόγους), με το σκεπτικό ότι "έπρεπε να παγιωθεί η επανάσταση", και να εξολοθευτούν οι εχθροί της.Κάποιες ψυχολογικές αναλύσεις χαρακτηρίζουν τον κομμουνισμό ως μια θρησκεία με την έννοια της σέκτας. Έχει όλα τα χαρακτηριστικά.

      Διαγραφή
    3. Δέν έχετε λόγο να το αμφισβητήσετε κι όμως (όπως κι ο συγγραφέας) επιδίδεστε σε κριτική του ανθρώπου χωρίς να γνωρίζετε ούτε τα έργα του ούτε την δράσην του. Κι εσείς επανέρχεστε στα ψυχροπολεμικά σας ...
      Αυτό που εσείς αποκαλείτε κομμουνισμό ήταν έναν ολοκληρωτικό καθεστώς στο οποίον ο Μπρέχτ δέν χαρίστηκε. Μήν επιμένετε να τον κατηγορείτε, δεχτείτε το ατόπημά σας.

      Διαγραφή
    4. Σας είπα ότι μίλησα γενικότερα για τη νοοτροπία των κομμουνιστών. Για τον Μπρεχτ έκανα μια αναφορά με βάση το κείμενο, θεωρώντας ότι είναι αξιόπιστο.
      Εσείς λέτε ότι δεν είναι, και σας είπα ότι δεν έχω λόγο να σας αμφισβητήσω. Ατόπημα θα ήταν αν έβγαζα κάτι απ΄το μυαλό μου, ή αν επέμενα να υποστηρίζω το κείμενο της ανάρτησης χωρίς να γνωρίζω αν ισχύει το συγκεκριμένο γεγονός.
      Δεν υπάρχει στο σχόλιό μου κριτική σε προσωπική βάση για τον Μπρεχτ ως προς αυτό το θέμα, και ειδικά των προθέσεών του, όταν γνωρίζουμε το πνεύμα των έργων του και την αντιπολεμική του δράση.
      Και μάλιστα αυτά που έγραψα είναι και ένα είδος, ας το πω "εξήγησης", κάποιων πραγμάτων (ίσως και κατανόησης) γενικότερα, (σε περίπτωση μάλιστα που ίσχυε αυτό που γράφει η ανάρτηση).
      Τα "παραμορφωτικά γυαλιά" της μαρξιστικής ιδεολογίας, κυρίως η άθεη και υλιστική οπτική, οδήγησαν ανθρώπους με ευαίσθητη καρδιά απέναντι στην αδικία, και αγνές προθέσεις, είτε να δικαιολογούν κάποια πράγματα ή έστω να κατανοούν όσους τα έκαναν, με την υποτιθέμενη προοπτική κάποιου καλύτερου κόσμου..
      Ο ευαίσθητος Γ. Ρίτσος π.χ. με τόσο σημαντικό έργο, έγραψε και ένα ποίημα που εξυμνεί τον Στάλιν.
      Λέτε ότι αυτό που αποκαλώ κομμουνισμό ήταν ένας ολοκληρωτισμός.Προφανώς εννοείτε ότι ο πραγματικός κομμουνισμός δεν είναι αυτό που είδαμε. Καταλαβαίνω τι θέλετε να πείτε, όμως πολλοί μπορεί να πιστέψαμε ότι μπορεί να αλλάξει ο κόσμος, ακόμα και ο άνθρωπος (η ίδια η φύση του) μόνο με πολιτικούς τρόπους (το ίδιο πίστευαν και στη γαλλική επανάσταση) αλλά δυστυχώς δεν είναι έτσι. Ο διαφωτισμός και αργότερα ο μαρξισμός έχουν βασικό περιεχόμενο την αθεϊα. Ότι λοιπόν και αν κάνει ένα πολιτικό σύστημα που βασίζεται μόνο στον υλισμό, ακόμα και αν δημιουργήσει το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα, ή τις ιδανικές κοινωνικές συνθήκες ισότητας και δικαιοσύνης, δεν μπορεί να παρέμβει στην ίδια την ανθρώπινη φύση που βρίσκεται σε κατάσταση πτώσης και είναι γεμάτη με πάθη.
      Και αν υποθέσουμε ότι θα μπορούσε με ανθρώπινους τρόπους να θεραπευτεί π.χ. η φιλαργυρία ή η ιδιοτέλεια δεν θα μπορούσε ποτέ να θεραπευτεί το κυριότερο ανθρώπινο πάθος που είναι η υπερηφάνεια, που από κει πηγάζουν όλα τα κακά, και δυναμιτίζουν ακόμα και το τελειότερο ανθρώπινο κοινωνικό σύστημα. Ο άνθρωπος χρειάζεται εσωτερική αλλαγή, χρειάζεται την Αρετή.Η πρώτη χριστιανική κοινωνία είναι Η ΜΟΝΑΔΙΚΗ στην ιστορία της ανθρωπότητας, που είχε πλήρη ισότητα δικαιοσύνη και απόλυτη κοινοκτημοσύνη, χωρίς πολιτικά μέσα. Γιατί είχαν αγάπη, και η καρδιά τους είχε καθαριστεί απ΄τα πάθη, και επιδίωκε ο ένας το καλό του άλλου με αυτοθυσία. Αυτό όμως δεν είναι ανθρώπινο έργο.Υπήρχε η πίστη και η ενέργεια του Θεού ως ανταπόκριση σε αυτήν. Δεν αλλάζει ο άνθρωπος μόνο με πολιτικά μέσα, ούτε οι κοινωνίες. Γι αυτό τα αθεϊστικά συστήματα είναι καταδικασμένα.
      [Να συμπληρώσω σε αυτά ότι και ο καπιταλισμός παρά τις θρησκευτικές κορόνες (π.χ. των Αμερικανών), στηρίζεται στον επεκτατισμό, στην αρπαγή και την άγρια εκμετάλλευση, με το πρόσχημα της ελευθερίας στην ανθρώπινη δράση. Το λέω (παρόλο που είναι γνωστό) για να μη νομίζετε ότι κάνοντας κριτική στον μαρξισμό, θέλω να υποστηρίξω το σύστημα στο οποίο ζούμε].

      Διαγραφή
    5. Νομίζω ότι σπαταλάτε πολλήν φαιάν ουσία αχρείαστα. Δέν θα υπεισέλθω στα διάφορα που θίγετε. Με κάποια συμφωνώ και με άλλα διαφωνώ. Τρισμέγιστο ειρωνεύτηκεν τον Μπρέχτ ο συγγραφέας και το ίδιον ακριβώς κάνατε κι εσείς. Αυτό έθιξα και τίποτε άλλο.

      Διαγραφή
    6. Ως προς το "τρισμέγιστος", το επανέλαβα θεωρώντας ότι ισχύει αυτό που γράφει το κείμενο. Δεν ήταν δική μου λέξη, ούτε θέλησα να ειρωνευτώ τον Μπρεχτ σαν άνθρωπο.Η αμφισβήτησή μου απευθύνεται στην ιδεολογία του μαρξισμού (την οποία δυστυχώς ενστερνίστηκε).
      Ως προς τα υπόλοιπα, δεν πάει χαμένη καμιά φαιά ουσία όταν σπαταλιέται για χάρη της αλήθειας.Η επιμονή μου σε κάποια πράγματα (τα οποία μάλιστα έγραψα ενώ είμαι στη δουλειά), είναι γιατί μας τάισαν αριστερή προπαγάνδα με το κουτάλι, και κάποιοι χρειάστηκε να το ψάξουμε πολύ. Γι αυτό περισσότερο τα έγραψα γιατί ξέρω ότι διαβάζει και κόσμος που πιστεύει στον μαρξισμό, αφού δόθηκε η ευκαιρία.
      Οτιδήποτε σωστό, είναι μια ομολογία της αλήθειας.
      Σας ευχαριστώ για το διάλογο.

      Διαγραφή
    7. >Για τον Μπρεχτ έκανα μια αναφορά με βάση το κείμενο, θεωρώντας ότι είναι αξιόπιστο<

      Πόσο αξιόπιστο μπορεί να είναι ένα κείμενο, που αναφέρει ότι ο Γεωργαλάς απέδρασε τότε (1953) στην Δύση, ενώ αυτός βρισκόταν στο Παρίσι ήδη από το 1948, απ' όπου πήγε στην Ουγγαρία; Πότε ήταν εκφωνητής τού Π/Σ τού ΚΚΕ στην Αθήνα;

      Όσον αφορά στον Μπρεχτ, ο Φοίβος δείχνει την ... "αξιοπιστία" τού κειμένου.

      Διαγραφή
    8. Ομολογώ δέν είχα ιδέα για τον Γεωργαλά, ούτε καν ξέρω ποιός είναι. Εν τούτοις δέν εκπλήττομαι. Υπάρχουν τόσα που μπορούν να λεχτούν γι αυτήν την εξέγεση και διδάματα να αντληθούν. Δυστυχώς όμως, αντί αυτών κάποιοι καταλήγουν σε ψευδολογίες ...απορώ γιατί;

      Διαγραφή
  4. Αδικείτε τον Μπρέχτ ο οποίος έγραψε αυτό το ποίημα γι αυτήν την εξέγερση:
    The Solution
    After the uprising of the 17th of June
    The Secretary of the Writers Union
    Had leaflets distributed in the Stalinallee
    Stating that the people
    Had forfeited the confidence of the government
    And could win it back only
    By redoubled efforts. Would it not be easier
    In that case for the government
    To dissolve the people
    And elect another?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μπρεχτ.Ενταξει.Εχουμε κι Ελληνες πιο μεγαλους για να λεμε.Αυτα τα της Αν.Γερμανιας που χθες ηταν οτι ηταν ,προχθες ηταν κατι αλλο γνωστο, και σημερα ειναι κατι αλλο πιο γνωστο...εμας τι μας ενδιαφερει ? Μας ενδιαφερει τι ειναι τωρα.Τι παθαινουμε απ αυτην.Και τι ακομη θα πσθουμε.Οπως παθαμε απ αυτην και χθες και προχθες και βαλε.Αυτον τον μαζοχισμο του χθες σριστερο και δεξιο που θα τον παμε και μεχρι ποτε ?Μεχρι το 7.000 μ.Χ ?? Ενταξει ο Μπρεχτ ηταν κατι.Ηταν και κατι αλλο.Παραλλαγες σε σολ μειζονα.Εεε και ? Ετυχε ναχουμε κι εδω Ομηρο , Σοφοκλη κι Ησιοδο και ουκ εστι αριθμος .Μπρεχτ. Εεε και ?? Να βαλουμε καποτε τα πραγματα στις διαστασεις τους.Το ιδιο ισχυει και για την δεξια κι αριστερα .Εεεε και ???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δέν ισχυρίστηκα οτιδήποτε από αυτά που υπαινίσσεσται, δέν έκανα τέτοιες συγκρίσεις. Απλά υπέδειξα έναν λάθος που έγραψε ο συγγραφέας για τον Μπρέχτ. Και δέν νομίζω ότι μια αναλήθεια για τον Μπρέχτ συντήνει στο "Να βαλουμε καποτε τα πραγματα στις διαστασεις τους".

      Διαγραφή
    2. Οκ ..με αφορμη τον Μπρεχτ οχι εσενα το ειπα.Διοτι πολλοι εδω εχουν εξαγιασει μεγεθη μικρα οχι μονο τον Μπρεχτ.Ειναι η μυθολογια των ιδεολογιων οπως λεγονται οι πονηριες που τις καλυπτει επαρκως η λεξη πονηρια .

      Διαγραφή
    3. Κάποιοι εν όπως την κατσέλλα που αλλού την τρώει τζι αλλού κνίθεται.

      σημ. Κυπριακόν γνωμικό
      εν όπως = είναι σαν
      κατσέλλα = αγελάδα
      το "τρώει" εδώ έχει την έννοια της φαγούρας
      κνίθεται - ξύνεται

      Διαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.