7/6/18

Τι έγραψε ο Πλούταρχος για τον Μέγα Αλέξανδρο - Διαβάστε το, το απαιτεί η συγκυρία

ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΤΥΧΗΣ Η ΑΡΕΤΗΣ ΛΟΓΟΣ Αʹ
I. Οὗτος ὁ τῆς Τύχης λόγος ἐστίν, ἴδιον καὶ μόνης αὑτῆς ἔργον ἀποφαινομένης Ἀλέξανδρον....
VI......, Ἀλέξανδρος δὲ τῷ λόγῳ τὸ ἔργον παρέσχεν. Οὐ γάρ, ὡς Ἀριστοτέλης συνεβούλευεν αὐτῷ, τοῖς μὲν Ἕλλησιν ἡγεμονικῶς τοῖς δὲ βαρβάροις δεσποτικῶς χρώμενος, καὶ τῶν μὲν ὡς φίλων καὶ οἰκείων ἐπιμελόμενος τοῖς δ´ ὡς ζῴοις ἢ φυτοῖς προσφερόμενος, πολέμων πολλῶν καὶ φυγῶν ἐνέπλησε καὶ στάσεων ὑπούλων τὴν ἡγεμονίαν, ἀλλὰ κοινὸς ἥκειν θεόθεν ἁρμοστὴς καὶ διαλλακτὴς τῶν ὅλων νομίζων, οὓς τῷ λόγῳ μὴ συνῆγε τοῖς ὅπλοις βιαζόμενος καὶ εἰς ταὐτὸ συνενεγκὼν τὰ πανταχόθεν, ὥσπερ ἐν κρατῆρι φιλοτησίῳ μίξας τοὺς βίους καὶ τὰ ἤθη καὶ τοὺς γάμους καὶ τὰς διαίτας, πατρίδα μὲν τὴν οἰκουμένην προσέταξεν ἡγεῖσθαι πάντας, ἀκρόπολιν δὲ καὶ φρουρὰν τὸ στρατόπεδον, συγγενεῖς δὲ τοὺς ἀγαθούς, ἀλλοφύλους δὲ τοὺς πονηρούς· τὸ δ´ Ἑλληνικὸν καὶ βαρβαρικὸν μὴ χλαμύδι μηδὲ πέλτῃ μηδ´ ἀκινάκῃ μηδὲ κάνδυι διορίζειν, ἀλλὰ τὸ μὲν Ἑλληνικὸν ἀρετῇ τὸ δὲ βαρβαρικὸν κακίᾳ τεκμαίρεσθαι, κοινὰς δ´ ἐσθῆτας ἡγεῖσθαι καὶ τραπέζας καὶ γάμους καὶ διαίτας, δι´ αἵματος καὶ τέκνων ἀνακεραννυμένους....

VII. ....... Οὐ γὰρ λῃστρικῶς τὴν Ἀσίαν καταδραμὼν οὐδ´ ὥσπερ ἅρπαγμα καὶ λάφυρον εὐτυχίας ἀνελπίστου σπαράξαι καὶ ἀνασύρασθαι διανοηθείς, καθάπερ ὕστερον μὲν Ἀννίβας Ἰταλίαν, πρότερον δὲ Τρῆρες Ἰωνίαν καὶ Σκύθαι Μηδίαν ἐπῆλθον· ἀλλ´ ἑνὸς ὑπήκοα λόγου τὰ ἐπὶ γῆς καὶ μιᾶς πολιτείας, ἕνα δῆμον ἀνθρώπους ἅπαντας ἀποφῆναι βουλόμενος, οὕτως ἑαυτὸν ἐσχημάτιζεν· εἰ δὲ μὴ ταχέως ὁ δεῦρο καταπέμψας τὴν Ἀλεξάνδρου ψυχὴν ἀνεκαλέσατο δαίμων, εἷς ἂν νόμος ἅπαντας ἀνθρώπους διῳκεῖτο καὶ πρὸς ἓν δίκαιον ὡς πρὸς κοινὸν ἐπέβλεπον φῶς. Νῦν δὲ τῆς γῆς ἀνήλιον μέρος ἔμεινεν, ὅσον Ἀλέξανδρον οὐκ εἶδεν.

8 σχόλια:

  1. " ....πατρίδα μὲν τὴν οἰκουμένην προσέταξεν ἡγεῖσθαι πάντας,
    ἀκρόπολιν δὲ καὶ φρουρὰν τὸ στρατόπεδον,
    συγγενεῖς δὲ τοὺς ἀγαθούς, ἀλλοφύλους δὲ τοὺς πονηρούς·
    τὸ δ´ Ἑλληνικὸν καὶ βαρβαρικὸν
    μὴ χλαμύδι μηδὲ πέλτῃ μηδ´ ἀκινάκῃ μηδὲ κάνδυι διορίζειν,
    ἀλλὰ τὸ μὲν Ἑλληνικὸν ἀρετῇ
    τὸ δὲ βαρβαρικὸν κακίᾳ
    τεκμαίρεσθαι, ....."
    Ἄν αὐτά δέν εἶναι πρό Χριστοῦ Ὀρθοδοξία, "σπερματικός Λόγος", τί εἶναι;
    Αὐτά καί τόν Χριστό ἄν ἔχουν μέσα τους, οἱ νέοι μας πού φεύγουν στό ἐξωτερικό, θά μείνουν Ἕλληνες καί πάντα θά ἐπιστρέφουν.
    Ἄν δέν πάρουν αὐτά, ἤδη δέν εἶναι Ἔλληνες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σωκρατες ..τα μισα γραμματα που γραφεις μονιμα...λειπουν....Ετσι ελαχιστοι σε διαβαζουν..γιατι παθαινουν ναυτια...Αν θες να σε διαβαζουν κανε κατι...

      Διαγραφή
    2. Χαρακτηριστικό στημένο σχόλιο. Ὀ Δημήτρης Κ. τίποτα δέν εἶδε νά λείπῃ παραπάνω. Μοῦ τό φύλαγε λοιπόν, ἀπό ἄλλες περιπτώσεις πού γράφω γρήγορα.
      _Γιατί κυρ-Δημητράκη; Σέ πονᾶνε τά σχόλια μέ τά ὁποῖα δέν συμφωνεῖς;
      Καί θέλεις μάλιστα, νά μειώσῃς τήν σημασία τοῦ παραπάνω σχόλίου μου, πού δίνει κουράγιο σέ ὅλους τούς νέους καί συμβουλή πολύτιμη;
      Καλλίτερα λοιπόν, νά νιώθης ναυτία καί νά μήν διαβάζῃς τακτικά τί γράφω, γιατί πάσχεις ἀπό ἀλλεργία ὅπως φαίνεται:
      "Ὀξεία ἀντιπατριωτίτιδα" .....

      Διαγραφή
    3. Σωκρατες μην γινεσαι μπεμπης...δεν ειναι προσωπικο...μια συμβουλη σουδωσα καλοπροαιρετα...ουτε ο λογος που γινεται εχει σημασια...κριμα δεν ειναι να κοπιαζεις αδικα ?? Τελος...ουδεν εταιρον.

      Διαγραφή
  2. Πλούταρχος Περί της Αλεξάνδρου τύχης και αρετής. (Λόγος Α. 329, Β, C,6) «.. αλλά εκείνος που έδωσε στη θεωρία Την έμπρακτη μορφή της ήταν ο Αλέξανδρος. Αυτός δηλαδή δεν ακολούθησε τη συμβουλή του Αριστοτέλη να συμπεριφερθεί στους Έλληνες σαν να ήταν ηγέτης τους και στους βαρβάρους σαν να ήταν απόλυτος κύριος τους και ν' αντιμετωπίζει τους Έλληνες ως φίλους και συγγενείς του ενώ τους άλλους λαούς σαν ήταν ζώα η φυτά- αν ενεργούσε κατ' αυτόν τον τρόπο θα γέμιζε την ηγεμονία του με αναρίθμητους πολέμους εξορίες και υπονομευτικές στάσεις. Εκείνος αντίθετα πίστευε ότι ήρθε θεόσταλτος συμφιλιωτής και ειρηνοποιός για όλο τον κόσμο και για τούτο εξανάγκαζε δια των όπλων όσους δεν μπορούσε να πείσει δια του λόγου, να ενωθούν μαζί του και συνένωνε σε ενιαίο σώμα τους ανθρώπους από τους διάφορους τόπους, ενώνοντας και αναμειγνύοντας σαν σε κύπελλο φίλιας τους τρόπους ζωής, τα ήθη, τους γάμους και τις συνήθειες τους. Όρισε σε όλους να θεωρούν πατρίδα τους την Οικουμένη...» (Η απόδοση στη νεοελληνική είναι των εκδόσεων «Κάκτος»)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τα σχόλια σου Σωκρατη δεν διαβαζονται λόγω του πολυτονικού που γράφεις. Τα φωνήεντα συνήθως που έχουν δασεία η ψιλή ή συμπλέγματα. Δεν έχει καμία σχεση με καμιά αντιπατριωτιτιδα. Κι εγω δεν μπορω να σε διαβάσω.
    Απλα για να ξερεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.