25/2/19

Ελικόπτερα ΝΗ-90: Πρέπει επιτέλους να «πετάξουν»!!!!

Μιχάλης Κωσταράκος*
Τώρα που ο «πιλότος» κ. Καμμένος έφυγε από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας νομίζω ότι ανοίγει ο δρόμος για να εξεταστεί σε βάθος η υπόθεση των ελικοπτέρων (Ε/Π) NH-90. Πρέπει επιτέλους η προμήθεια να ολοκληρωθεί και τα Ε/Π να «πετάξουν». Η αρχική παραγγελία έγινε το 2003 και αφορούσε 20 Ε/Π εκ των οποίων μετά από 15 περίπου χρόνια έχουν παραληφθεί κατά πληροφορίες μόνο τα 14. Τεσσερα εκ των Ε/Π είναι Ε/Π Ειδικών Επιχειρήσεων. Μετά από τόσα χρόνια ακόμα προσπαθούμε να τα παραλάβουμε και να τα εντάξουμε στο οπλοστάσιό μας και γι' αυτήν την καθυστέρηση στη τελική της φάση έχει σημαντικό - όχι όμως καθολικό ή αποκλειστικό- μέρος ευθύνης ο κ. Καμμένος.
Ο πρώην ΥΕΘΑ υπήρξε από την αρχή απόλυτα αρνητικός απέναντι στα Ε/Π ΝΗ 90, επικαλούμενος τις «όποιες» πτητικές του γνώσεις και εμπειρίες. Ως αποτέλεσμα, τα Ε/Π «Χιούι» (UH-1H) τα οποία χρησιμοποιεί η Αεροπορία Στρατού, εξακολουθούν να διεκπεραιώνουν τον κύριο όγκο των απαιτήσεων του Στρατού Ξηράς, παρά τους περιορισμούς που επιβάλει η ηλικία τους. Τα UH-1H τα οποία δοξάστηκαν στον πόλεμο του Βιετνάμ, συμπληρώνουν πολλές δεκαετίες ζωής και εξακολουθούν να πετούν αποκλειστικά και μόνο χάρη στην αυταπάρνηση χειριστών και τεχνικών. Τα ΝΗ 90 τα χρειαζόμαστε τώρα πολύ περισσότερο από ότι την εποχή που τα παραγγείλαμε. Η αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, αλλά και όλοι οι ενδιαφερόμενοι βουλευτές ανεξαρτήτως κόμματος, θα πρέπει εξ ονόματος του ελληνικού λαού να απαιτήσουν να λάβουν το συντομότερο απαντήσεις σε μια σειρά από ερωτήματα για το θέμα των Ε/Π ΝΗ-90, όπως: 
• Πού βρισκόμαστε στο θέμα της παραλαβής των Ε/Π, πόσα ήδη παραλάβαμε και πόσα αναμένεται να παραλάβουμε ακόμα; Ποιά είναι η διαθεσιμότητά τους, πόσα πετάνε δηλαδη; Ποιός είναι ο λόγος για τον οποίον ακινητούν όσα είναι καθηλωμένα; Πότε προβλέπεται να ολοκληρωθεί η παραλαβή τους;
• Ποιος είναι υπεύθυνος για την καθυστέρηση των παραλαβών (αν υπήρξε) και ποιος είναι ο ρόλος και η ευθύνη του κ. Καμμένου στις καθυστερήσεις; Επιβλήθηκε άτυπο εμπάργκο στις παραλαβές από τον πρώην ΥΕΘΑ; Ανεξάρτητα από την όποια πτητική ή τεχνική εμπειρία διαθέτει, είχε εκ της θέσης του την αρμοδιότητα για να επιβάλλει προσωπικές απόψεις σε ενεργοποιημένα προγράμματα και ενεργές συμβάσεις; Και εάν, ενδεχομένως, δεν ήταν υπεύθυνος ο κ. Καμμένος, τότε ποιος ήταν;
• Η προμήθεια των Ε/Π υπαγορεύτηκε από κάποιες επιχειρησιακές απαιτήσεις που διατύπωσε το Γενικό Επιτελείο Στρατού. Οι αντιρρήσεις του κ. Καμμένου και οι καθυστερήσεις που επήλθαν εξ αυτών δημιούργησαν αναπόφευκτα ένα επιχειρησιακό κενό για αρκετά χρόνια. Καλύφθηκε το κενό αυτό και πώς; Ο πρώην ΑΓΕΕΘΑ και νυν ΥΕΘΑ κ. Αποστολάκης, ο οποίος ήταν ο επιχειρησιακός υπεύθυνος όλα αυτά τα χρόνια, πώς κάλυπτε τα επιχειρησιακά κενά που του δημιουργούσε ο προϊστάμενός του;
• Έχουν υπογραφεί συμφωνίες για την τεχνική τους υποστήριξη; Αν ναι, πότε, με ποιο ύψος σύμβασης και για πόσα χρόνια; Είναι επαρκείς για την επαναφορά των διαθεσιμοτήτων στο ελάχιστο αποδεκτό ΝΑΤΟϊκό επίπεδο;
• Επιβαρύνθηκε το ελληνικό Δημόσιο με καθυστερήσεις, έξοδα φύλαξης, ή ποινικές ρήτρες ως απόρροια των αποφάσεων του; Εάν ναι, σε ποιό ύψος ανέρχεται η επιβάρυνση του ελληνικού λαού από το γεγονός ότι στον κ. Καμμένο δεν «άρεσαν» τα συγκεκριμένα Ε/Π;
• Αν οι αποφάσεις που επιβλήθηκαν από τον κ. Καμμένο επέφεραν οικονομικό κόστος στον ελληνικό λαό, προτίθεται κάποιος να λάβει μέτρα;
Τα ερωτήματα δεν τελειώνουν εδώ. Σίγουρα υπάρχουν και άλλα. Ο ειδικός τύπος είναι γεμάτος από πληροφορίες, απόψεις και κριτική. Μήπως όμως θα πρέπει να δοθούν επίσημες απαντήσεις από τους αρμόδιους που είναι και υπεύθυνοι; Πολλές από τις επίσημες απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά, ακριβώς επειδή είναι επίσημες, είναι διαβαθμισμένες από άποψη ασφαλείας και ως εκ τούτου η συζήτηση δεν μπορεί να είναι δημόσια. Η Επιτροπή Άμυνας όμως της Βουλής μπορεί να τα συζητήσει κεκλεισμένων των θυρών χωρίς δημοσιεύσεις ή διαρροές στα ΜΜΕ. Ο έλεγχος και ο καταλογισμός ευθυνών (εάν προκύπτει) δεν είναι απόρρητος και εάν αυτό απαιτείται, ο εισαγγελέας πρέπει να επέμβει χωρίς να κρυβόμαστε πίσω από εθνικές «σκοπιμότητες» όπως ενδεχομένως να έγινε κάποιες φορές στο παρελθόν. Δεν έχει τώρα πλέον σημασία αν τα Ε/Π είναι τόσο καλά όσο πιστεύαμε, αν έχουν τα πλεονεκτήματα που ελπίζαμε ή αν έπρεπε να επιλέξουμε άλλο τύπο Ε/Π. Η πραγματικότητα μας είναι τα ΝΗ-90 και αυτά είναι που πρέπει να αξιοποιήσουμε κατά τον καλύτερο τρόπο. Τα αγόρασε ο ελληνικός λαός για να τα χρησιμοποιήσουμε όχι για να «παίζουμε» ανάλογα με τα γούστα και τα καπρίτσια μας.

Νομίζω ότι το θέμα είναι εξαιρετικά σοβαρό από επιχειρησιακής και οικονομικής απόψεως και ο ελληνικός λαός και η Βουλή των Ελλήνων δικαιούνται να γνωρίζουν επίσημα τι πραγματικά συνέβη και συμβαίνει και πως χρησιμοποιούνται τα τεράστια ποσά που διατίθενται στον εξαιρετικά αυτό σημαντικό τομέα για τη χώρα, τον τομέα της Άμυνας. Και ο τομέας αυτός όχι μόνο δεν είναι «ιδιοκτησία» ή «πατρική κληρονομιά» κανενός αλλά είναι τόσο σοβαρός για την ασφάλεια και την ακεραιότητα της Χώρας μας που τα λάθη δεν συγχωρούνται. Και γίνονται δυστυχώς πολλά λάθη τελευταία.

Για μια Ελλάδα υπερήφανη και ισχυρή'

Στρατηγός Μιχαήλ Δημητρίου Κωσταράκος
Επίτιμος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ
π. Πρόεδρος της Στρατιωτικής Επιτροπής της ΕΕ 

'We deserve a stronger Europe'

General (ret) Mikhail Kostarakos
Former Chief HNDGS
Former Chairman EUMC 

4 σχόλια:

  1. Τι ρολο παιζει ο υποψη κυριος;
    Μηπως δεν ηταν στην ποιο υπευθυνη θεση για πολλα χρονια; Ποιο ηταν το εργο του στο Στρατο και την Πατριδα πλην της ζωνης "Λεοντων";
    Γνωριζουν πολυ καλα οι Στρκοι τα εργα και την ευεληξια του, αλλα γνωριζουν επισης επι των ημερων του, τα Υ/Β ηταν παρκαρισμενα σε κλειστα Ναυπηγεια, τα αρματα δεν ειχαν πυρκα, τα Υ/Β χωρις τορπιλες ενω τα Ε/Π ΝH-90 το 2013 ηταν 4.
    Γι αυτα θα επρεπε να γνωριζει πολυ καλα ως Α/ΓΕΕΘΑ αν πεταγαν και ποσα και με ποιανου ευθυνη.Τωρα τα θυμηθηκε; και ποιον παει να κοροιδεψει;Αυτους που δεν γνωριζουν;
    Ας μας πει πρωτα ποια λαμογια τα πηραν 800 εκατομυρια για 20 Ε/Π πριν 16 χρονια, τι συμβασεις υποστηριξης υπεγραψαν και οταν χρειαστει ποια Ε/Π θα κανουν τη δουλεια.Αλλα τωρα τελειωσαν οι δεξιωσεις στην ΕΕ και θυμηθηκαμε και την Ελληνικη πραγματικοτητα ως αλλος Σωτηρας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η ερωτηση ειναι πολυ απλη .." γιατι δεν πετανε ?".....Και η απαντηση πρεπει ναναι το..ιδιο απλη " γιαυτο..".... Οταν δωθει...αν...οποτε ...η τρως ξυλο...η παιρνεις παρασημο.....Αλλα ολοι κανουν την παλαβη....και ο ως ανω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν πετάνε γιατί απλώς είναι ... 'προβληματικά'. Πέρα από τα παράπονα από άλλες χώρες-χρήστες - google με 'NH 90 problem' και θα δείτε - ακούγονται και εδώ πολλά παράπονα. Π.χ ότι αν κλείσεις τον κινητήρα όταν προσγειωθείς εκτός βάσης, δεν είσαι και απολύτως σίγουρος ότι θα ... ξαναπάρει. Και θα χρειασθεί να αποσταλεί κλιμάκιο τεχνικών (πιθανόν και εξοπλισμού) για να ξαναπάρει. Ότι έχει και άλλα προβλήματα με ηλεκτρονικά συστήματα. Ότι έχει αρκετά χαμηλότερες επιδόσεις από τις υποσχεθείσες (σε τμήμα του φακέλου πτήσεως) και σαφώς χαμηλότερη αξιοπιστία από την αναμενόμενη. Κάποια μπορεί να είναι υπερβολές - αλλά πολλά λέγονται από ανθρώπους που είναι σε θέση να γνωρίζουν τα προβλήματα και ΔΕΝ είναι σε θέση να επωφεληθούν από αυτά που λένε ούτε έχουν προσωπικούς λόγους. Οπότε...

      Διαγραφή
    2. Οποτε ..αν....αυτα...η τα στελνεις πισω ..ζητας ολα τα λεφτα..και αποζημιωση.....και βουτας οσους το...κωλοβαρανε αυτο....η πας στην Γαλλια και λες ...φερε αλλα τωρα να πετανε...η αν δεν εχεις φερε 20 Μιραζ τσαμπα μη σε παρει ο διαβολος....κι αφησω απληρωτα οτι μου δανισες...

      Διαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.