17/9/19

Η αυτοκράτωρ Τουρκία

Χρήστος Γιανναράς
Υπάρχει η Τουρκία των εφημερίδων, των καθημερινών Ειδήσεων, της πολιτικής αρθρογραφίας. Μια χώρα επιδεικτικά ανυπότακτη στη στοιχειώδη λογική της «καλής γειτονίας» των διεθνών κανόνων συνύπαρξης κρατών. Χώρα που συνεχώς απειλεί, διεκδικεί γη και θάλασσα γειτόνων της. Απληστη, εμφανίζει την αυθαιρεσία της σαν δικαίωμα που το αντλεί από το πληθυσμικό και εδαφικό της μέγεθος. Σφαγίασε λαούς ιστορικούς, βαρύνεται με τη γενοκτονία Ελλήνων, Αρμένιων, Κούρδων, ξερίζωσε, από τα εδάφη που σφετερίστηκε, πανάρχαιους πολιτισμούς – είναι ίσως ο λαός με τα περισσότερα «εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας».
Υπάρχει και η εικόνα που δίνει σήμερα η Τουρκία στους επισκέπτες της, σε εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο. Εικόνα μιας χώρας που σφύζει από δημιουργικότητα, αναπλάθεται ολόκληρη με ρυθμούς πυρετώδεις τεχνολογικού και οργανωτικού εκσυγχρονισμού: Πολλαπλές γέφυρες για τη σύνθεση του ελάχιστου ευρωπαϊκού με το μεγάλο ασιατικό τμήμα της, υποθαλάσσια τούνελ, υπερσύγχρονο οδικό δίκτυο, συστοιχίες παντού ουρανοξυστών, ένα ακραία φιλόδοξο καινούργιο αεροδρόμιο στην Ιστανμπούλ. Οπου η αρχιτεκτονική του τεράστιου κεντρικού οικοδομήματος παραπέμπει αφαιρετικά στη λεπτουργημένη κομψότητα της οθωμανικής αραβουργίας (–είναι σκέτη μελαγχολία και ντροπή η σύγκριση με το απρόσωπο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στη φωτοχυσία της Αττικής: ένα ουδέτερο γερμανικό κατασκεύασμα που θα μπορούσε να έχει χτιστεί οπουδήποτε, από τη Σκανδιναβία ως τα εμιράτα του Κόλπου, χωρίς ίχνος «ταυτότητας», δηλαδή σχέσης με τη γη και την Ιστορία της – όνειδος ανάλογο με το Μουσείο της Ακρόπολης του Ελβετού Tschumi).
Η πλατεία του Ταξίμ, ομφαλός της Πόλης, ριζικά μεταποιημένη, κυριαρχείται από ένα μοντέρνας αρχιτεκτονικής τζαμί, πολυμερισμένο σε χώρους εκθέσεων και εκδηλώσεων. Η υπερμοντέρνα Τουρκία, κολλημένη συντηρητικότατα στο Ισλάμ, συνταιριάζει την κατάφαση της πιο σύγχρονης τεχνικής και αισθητικής με την πιο στεγνωμένη και αφιλοσόφητη θρησκευτικότητα. Μόνο (ίσως) για να διασώσει ειδοποιό διαφορά συλλογική από τον εμπορευματοποιημένο πολτό της παγκοσμιοποίησης.
Ολοφάνερα οι Τούρκοι είναι λαός περήφανος γι’ αυτό που είναι, έχουν τον αέρα της καύχησης για την ιδιαιτερότητά τους. Γι’ αυτό και προσλαμβάνουν το αλλοδαπό καινούργιο σαν δικό τους εντόπιο, όχι σαν δάνειο. Οργανώνουν τον κοινό τους βίο με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας που γέννησε ο ατομοκεντρισμός του «Διαφωτισμού», αλλά συνοδεύουν την πρόσληψη με πεισματική εμμονή στα εξωτερικά τουλάχιστον σημαίνοντα της «εθνικής» (κοινωνικής) συνοχής: Μια θάλασσα από σημαίες με την ημισέληνο παντού και αναρίθμητους μιναρέδες με στεντόρειες προσευχές λαρυγγώδους μεγαφωνίας.
Είναι ο τρόπος τους για να δηλώσουν ότι προσλαμβάνουν τη Δύση και τα «φώτα» της, όμως όχι τον μηδενισμό της και συνοδά τον αμοραλισμό. Δεν εξάρτησαν ποτέ οι Τούρκοι τον εκσυγχρονισμό τους από τη μεταφυσική, η θρησκευτικότητά τους είναι πάντοτε υπηρετική της εξουσιαστικής ισχύος. Τρέφει η θρησκευτικότητα και ο εθνικισμός τους τη συλλογική τους αυτοπεποίθηση, όπως έτρεφε κάποτε την αυτοπεποίθηση των υπόδουλων Ελλήνων ο πολιτισμός τους. Τότε που οι Ελληνες δεν είχαν δικό τους, νεωτερικό εθνικό κράτος, αντλούσαν ταυτότητα από τη συνέχεια της γλώσσας τους, την ιστορική τους συνείδηση, τις τέχνες τους, τα πανηγύρια και τις γιορτές τους – τη μεταφυσική της ελευθερίας, όχι της αναγκαιότητας. Αντλούσαν από θησαυρίσματα μακραίωνης αρχοντιάς. Ηταν υπόδουλοι και όμως άρχοντες.
Η εικόνα που δίνει σήμερα η Τουρκία στον επισκέπτη, είναι εικόνα λαού που πιστεύει στον εαυτό του. Επειδή θέλει να είναι αυτό που είναι, μπορεί και να προσλάβει οτιδήποτε από οπουδήποτε, χωρίς τον μιμητισμό του μειονεκτικού και ανασφαλούς. Οι Ελληνώνυμοι σήμερα θέλουμε να γίνουμε οπωσδήποτε κάτι άλλο από αυτό που είμαστε – «να γίνουμε επιτέλους Ευρωπαίοι, για να γίνουμε άνθρωποι» διακήρυττε αδίστακτα ο «εθνάρχης» μας Καραμανλής, μηδενός αντιλέγοντος. Και ένας λαός που ποθεί διακαώς να γίνει κάτι άλλο από αυτό που είναι, δεν επιβιώνει ιστορικά, έχει τελειώσει.
«Να γίνουμε Ευρωπαίοι, αποδείχθηκε, σαράντα χρόνια τώρα, ότι σημαίνει για τους πολλούς: να είμαστε όλοι διορισμένοι στο Δημόσιο, αργόσχολοι υπάλληλοι και πρόωροι συνταξιούχοι, και η Ευρώπη να μας τρέφει με δάνεια και με «πακέτα» στο διηνεκές. Να το παίζουμε απάτριδες, «διεθνιστές», «αντικρατιστές», «αναρχικοί» ανυπότακτοι σε συμβάσεις και σύμβολα, αλλά η πατρίδα, που αρνούμαστε, θέλουμε να πειθαρχεί στις αρχές του ευρωπαϊκού Διαφωτισμού και να σέβεται σαν «ατομικό μας δικαίωμα» στη σαδιστική παράνοια.
Ενας λαός που θέλει να είναι κάτι άλλο από αυτό που είναι, δεν μπορεί να επιβιώσει ιστορικά, έχει τελειώσει. Ο,τι δικό μας το μεταποιήσαμε σε φολκλορικό κιτσαριό για τους τουρίστες ή σε χλεύη για τον «σκοταδισμό» που κομίζει η κακόφημη πια λέξη «φιλοπατρία». Αν θέλαμε να ξέρουμε αυτό που είμαστε και το εκτιμούσαμε, δεν θα παραδίναμε την παιδεία των παιδιών μας στον εφιάλτη της αγραμματοσύνης και της συμπλεγματικής μονομανίας των «προοδευτικών» υπουργών Παιδείας – όποιο κόμμα κι αν κυβερνάει.
Θα διδασκόμασταν τα Αρχαία Ελληνικά ως πρώτη γλώσσα. Τα μαθηματικά ως γλώσσα, όχι ως χρηστικό «εργαλείο». Η μουσική θα ήταν ο τρίτος πυλώνας της σχολικής μας κατάρτισης. Το κρατικό διοικητικό μας σύστημα θα είχε αφετηρία και άξονα την αυτοδιαχειριζόμενη κοινότητα. Θα ζωντανεύαμε την κοινοτική (όχι συμβάσεων) λειτουργία του Δικαίου. Θα προσλαμβάναμε οτιδήποτε από οπουδήποτε με κριτήριο την κοινωνία των σχέσεων, όχι την «αξιωματική» ορθότητα.
Τι ήταν οι Τούρκοι και τι έγιναν. Τι ήμασταν οι Ελληνες και πώς μας καταπίνει η ευτέλεια.
Καθημερινή

6 σχόλια:

  1. Ολα τα λεφτα το αρθρο.Ολα.
    Κ.καθηγητα ευγε.
    Η πιο μεγαλη πικρα της πικρας ολων των εποχων ειναι αυτος ο παρανοικος μιμητισμος του ασημαντου και χειροτερου . Η ευτελεια ναι ...ο ξεπεσμος των οντων στο επιπεδο του παπαγαλου ...και με τουπε αυταρεσκο πως ειναι και σπουδαιο.Ο μαιμουδισμος των χιμπατζηδων και ο γαμος του χυδαιου υλισμου με την ανοησια χωρις ταυτοτητα..
    Τι κριμα για τον πολιτισμο !
    Δεν ξερει κανεις αν τελειωσαμε σαν εθνος κι αν η ντροπη περασε στο απολυτο αδιαντροπο και στην αφορητη αναισθησια...Οπως δεν ξερουμε γιατι το διαβολικο κομματι μεσα μας γιγαντωσε τοσο κι εγινε παραδειγμα..Ελαχιστες πραξεις μας εχουν ηθικη.Το 90% ειναι ανηθικες εως τρελας ,ταπεινες και ποταπες.Οι δειλοι δεν εχουν αυτοπεπιθεση.Δεν μπορουν να αλλαξουν την ιστορια.Τους κυβερνουν οι συγκυριες και τα ζαρια.Κι ας ελπισουμε σ αυτα.Την κρισιμη ωρα που θαρθει 100% απο στιγμη σε στιγμη..οταν το δραματικο διλημμα θαναι ..ζωη..η οχι ζωη...ας μιλησει η συσωρευμενη ιστορικα κι αποθηκευμενη στα γονιδια μνημη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σχολιάζω με πολύ σεβασμό στο πρόσωπο του αρθρογράφου. Τελικά ακόμα και η πραγματικότητα δεν είναι αυτό που προσλαμβάνει απλώς κανείς με τις αισθήσεις του αλλά και το τι κουβαλά μέσα του. Πέρα όμως από την πραγματικότητα όπως την βιώνουμε και τα στοιχεία της που επιλεκτικά λαμβάνουμε υπ’ όψιν μας υπάρχουν και οι αριθμοί που είναι αμείλικτοι.

    Παραθέτω για την παρουσία Ελλήνων επιστημόνων διεθνώς:

    3% of the World’s Greatest Scientists Are Greek; Most Live Abroad
    By Ioanna Zikakou -Feb 13, 2016
    “Greece may be a small country, however, its contribution to the scientific world is disproportionately large compared to its size. Even though the Greek population is less than 0.2% of the total world population, the percentage of Greek scientists in the world reaches 3%. However, only 14% of these scientists lived or live in Greece, while the rest are live abroad.

    This information was revealed at the Panhellenic Medical Conference in Athens, by Giannis Ioannidis, professor of medicine at Stanford University in California and a specialist in statistics.”

    Παραθέτω για την παρουσία Τούρκων επιστημόνων διεθνώς:
    Over 1,300 Turkish scientists now working abroad
    ISTANBUL
    “A total of 1,335 Turkish scientists are currently working in 47 different countries around the world, according to data released by Scientific and Technological Research Council of Turkey (TÜBİTAK).

    “Our scientists mostly reside in the United States. We want to benefit from our scientists’ works conducted in both Turkey and abroad. We do not see them as a brain drain, but as brain power,” Science, Industry, and Technology Minister Nihat Ergün said in comments published yesterday in daily Radikal. “

    10 εκατομμύρια η Ελλάδα 83 η Τουρκία.
    Ποιο εκπαιδευτικό σύστημα βγάζει όλους αυτούς τους επιστήμονες; Αυτό το κακό ψυχρό και ανάποδο. Μήπως είμαστε υπερβολικοί στις κρίσεις και στις επικρίσεις μας; Όλοι αυτοί είναι χρήσιμοι και ανταπεξέρχονται επαρκώς σε διεθνές άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον. Αυτό από μόνο του κάτι λέει.
    Όσο για τα αεροδρόμια και τα τζαμιά... Είναι πολύ εντυπωσιακά πράγματι. Αλλά βάζω στοίχημα πως στο Ντουμπάι είναι εντυπωσιακότερα. Και στο κάτω, κάτω ο κος Καθηγητής γνωρίζει πως βασικότατο συστατικό της δικής μας κοσμοθεωρίας είναι η ταπεινότητα ο ίδιος μας το δίδαξε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η ταπεινοτητα ναι..αλλα οχι η ασχημια.Εδω ηταν η χωρα του ταπεινου ωραιου.Οχι του ταπεινου ασχημου.Τι σχεση εχει η επιδοση στις επιστημες με αυτο το τερατουργημα κρατος και νοοτροπια ?? Πευτει απ τον ουρανο σαν βροχη ? Πως τοσοι λαμπροι επιστημονες παγιδεψαν το φως τους ολο στην τσεπη κι οχι στην πατριδα ?? Και τι να το κανουμε.αυτο το φως ?? Που να το χρησιμοποθησουμε σαν ομαδα ?? Ας φροντισει την τσεπη του..λοιπον..αν καυχιεται γιαυτο...κι αν κυνηγα παρασημα..Απ οτι βλεπουμε ουτε τυψεις εχει...Δεν διαφερει και πολυ απ οσα λεει ο καθηγητης για εδω..

      Διαγραφή
  3. Η εικόνα που δίνει σήμερα η Τουρκία στον επισκέπτη, είναι εικόνα λαού που πιστεύει στον εαυτό του. Επειδή θέλει να είναι αυτό που είναι, μπορεί και να προσλάβει οτιδήποτε από οπουδήποτε, χωρίς τον μιμητισμό του μειονεκτικού και ανασφαλούς.

    We like or not, Turkey has succeed in co erimg up its real face and make the world believe it's somethimg else.

    I have mentioned it in the past, a friend of mine who had visited Turkey last year left with the impression Turkey is a country of beautiful, very hospitable and deeply religious people who have contributed to the world cultural heritage.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο Έλληνας ξέπεσε όταν έπαψε να πιστεύει στο Θεό και στο Θαύμα. Αυτό έφερε μια σειρά από συνέπειες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ευριπίδης Μπίλλης
    Λυπούμαι που ο κ. Γιανναράς επανέρχεται στον παλιό του νεοοθωμανισμό και στην εξύβριση του Ελληνισμού που δεν τον ξεχωρίζει από τους πολιτικούς. Κρίμα. Για του λόγου το αληθές και επειδή είναι αδύνατον στον περιορισμένο χώρο να υπενθυμίσω παλιά απαράδεκτα άρθρα του, δείτε μόνον το κατωτέρω του 2009 του Γιώργου Καραμπελιά
    Σημείωνα τότε στην αρχή το κατωτέρω απόσπασμα από το εξαιρετικό άρθρο του Γιώργου Καραμπελιά. :
    «Ο Χρήστος Γιανναράς, ο πιο γνωστός, ίσως, διανοούμενος της νεο-ορθοδοξίας,επαναλαμβάνει διαρκώς τις ιερεμιάδες του ενάντια στον Αδαμάντιο Κοραή, τον Διαφωτισμό και την «ελλαδική επαρχιωτίλα», ενώ παραπέμπει νοσταλγικά στην κοινότητα της Αυτοκρατορίας και τη «διπλή ηγεμονία». Εσχάτως δε, προχωράει ακόμα πιο πέρα, ταυτίζεται ανοικτά με τα ιδεολογήματα των κ.κ. Κουλούρη καιΡεπούση περί «ανεκτικής» Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, του κυρίου Σημίτη για συνεκμετάλλευση του Αιγαίου και του εναέριου χώρου, και του Χριστόφια για την Κύπρο, εάν ο «σώφρων» Ερντογάν παραιτηθεί από τον κεμαλικό επεκτατισμό:»

    Δεν υπάρχει τίποτε προφανώς τίποτε προσωπικό με τον κ.Χρήστο Γιανναρά. Αλλά ο ελληνικός λαός, δεν θέλω να αναφέρω τα «προσβλητικά επίθετα» που του προσάπτει ο κ. Γιανναράς δεν είναι πρόβατα που να απαντούν με "μπε" σε ότι αντεθνικό και νεοθωμανικό γράφει.
    Τα κείμενα του ομιλούν και όχι η ταπεινότητα του υποφαινόμενου.

    Φανερή και… κρυφή γοητεία του νεο-Οθωμανισμού
    http://www.antibaro.gr/article/377

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.