tag:blogger.com,1999:blog-7433980476685836622.post7819023635629353362..comments2023-10-31T17:11:36.360+02:00Comments on Ινφογνώμων Πολιτικά: Τα αίτια της πτώσης του ΒυζαντίουΔιαχειριστήςhttp://www.blogger.com/profile/18338156166079529437noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-7433980476685836622.post-60836923665999738602011-05-31T16:12:10.535+03:002011-05-31T16:12:10.535+03:00@ Ioannes
Το ζήτημα που θέτετε είναι ζήτημα Θρησκ...@ Ioannes<br /><br />Το ζήτημα που θέτετε είναι ζήτημα Θρησκείας, ζήτημα Πίστης. Το όνομά σας, φερειπείν, είναι Χριστιανικό, με εβραϊκή ρίζα. Σας αρέσει δεν σας αρέσει, είναι μέρος της ταυτότητάς σας.<br /><br />Οτιδήποτε σχετίζεται με ρήσεις του στυλ "αν είχε η γιαγιά μου καρούλια θα ήτανε πατίνι" είναι εκτός τόπου και χρόνου. <br /><br />Η Ιστορία ερμηνεύεται, πάντοτε με ανοιχτό το ενδεχόμενο οι ερμηνείες μας να είναι λανθασμένες. Θα αναφερθώ σε τρία παραδείγματα.<br /><br />Ο λατινόφωνας αρχαίος Ρωμαίος ποιητής Οράτιος (Quintus Horatius Flaccus, 65-8 π.Χ.), είναι γνωστός σε μας τους νεο-Έλληνες για την περίφημη ρήση ([3]) του για τον ελληνιστικό-ελληνόφωνα κόσμο:<br /><br />Fabula, qua Paridis propter narratur amorem<br />Graecia barbariae lento conlisa duello,<br />stultorum regum et populorum continet aestum. <br /><br />που σίγουρα θα την θυμάστε από τα χρόνια του δημοτικού, όπου δινόταν έμφαση από τον δάσκαλο, στο ότι «αυτοί μας κατέκτησαν με τα όπλα, κι εμείς με τον πολιτισμό μας», κι εμείς φουσκώναμε σαν παγώνια... Το πρόβλημα ωστόσο αυτού του ιδεολογήματος, το οποίο στηρίζεται σε μια ρήση ενός αρχαίου Λατίνου, και χρησιμοποιείται για να κατακριθεί η υπερχιλιετής πορεία μιας Αυτοκρατορίας, είναι ότι αγνοεί ότι υπάρχουν και άλλες τέτοιες πολλές «αντιφάσεις» στον αρχαίο κόσμο. Θα γνωρίζετε, για παράδειγμα, την παρακάτω ρήση του Δημοσθένους, για τους Μακεδόνες ([1]):<br /><br />31.) ἐποίει, οὐκ ἐνεῖναι λέγειν. εἰ δέ γε δοῦλος ἢ ὑποβολι-<br />μαῖος τὰ μὴ προσήκοντ’ ἀπώλλυε καὶ ἐλυμαίνετο, Ἡράκλεις<br />ὅσῳ μᾶλλον δεινὸν καὶ ὀργῆς ἄξιον πάντες ἂν ἔφησαν εἶναι.<br />ἀλλ’ οὐχ ὑπὲρ Φιλίππου καὶ ὧν ἐκεῖνος πράττει νῦν, οὐχ<br />οὕτως ἔχουσιν, οὐ μόνον οὐχ Ἕλληνος ὄντος οὐδὲ προσή- (5)<br />κοντος οὐδὲν τοῖς Ἕλλησιν, ἀλλ’ οὐδὲ βαρβάρου ἐντεῦθεν<br />ὅθεν καλὸν εἰπεῖν, ἀλλ’ ὀλέθρου Μακεδόνος, ὅθεν οὐδ’<br />ἀνδράποδον σπουδαῖον οὐδὲν ἦν πρότερον πρίασθαι<br /><br />Ή τα λόγια του Αριστόξενου για τον Πλάτωνα ([2]):<br /><br />Ἀριστόξενος δ’ ἐν τοῖς ἱστορικοῖς ὑπομνήμασί [fr. 83 FHG II 290] φησι Πλά-<br />τωνα θελῆσαι συμφλέξαι τὰ Δημοκρίτου συγγράμματα, ὁπόσα ἐδυνήθη συναγαγεῖν. @1<br />Ἀμύκλαν δὲ καὶ Κλεινίαν τοὺς Πυθαγορικοὺς [c. 54, 2] κωλῦσαι αὐτόν, ὡς οὐδὲν<br />ὄφελος• παρὰ πολλοῖς γὰρ εἶναι ἤδη τὰ βιβλία. καὶ δῆλον δέ• πάντων γὰρ σχεδὸν (60)<br />τῶν ἀρχαίων μεμνημένος ὁ Πλάτων οὐδαμοῦ Δημοκρίτου διαμνημονεύει, <br />ἀλλ’ οὐδ’ ἔνθα<br />ἀντειπεῖν τι αὐτῶι δέοι, δῆλον εἰδὼς ὡς πρὸς τὸν ἄριστον αὐτῶι τῶν φιλοσό-<br />φων ἔσοιτο• ὅν γε καὶ Τίμων τοῦτον ἐπαινέσας τὸν τρόπον ἔχει [fr. 46 D.]•<br /> οἷον Δημόκριτόν τε περίφρονα, ποιμένα μύθων,<br /> ἀμφίνοον λεσχῆνα μετὰ πρώτοισιν ἀνέγνων. (65)<br /><br />Αν κρίνουμε λοιπόν με το σκεπτικό σας, μπορούμε άνετα να χρησιμοποιήσουμε το ιδεολόγημά σας περί «βαρβάρων Ρωμαίων» τόσο για τους Μακεδόνες, όσο και για τους Πλατωνιστές.<br /><br />Θέλουμε δεν θέλουμε να το χωνεύσουμε, η νεο-Ελληνική μας ταυτότητα ξεκινά από τους νεο-πλατωνιστές του Πλήθωνα, και θεμελιώνεται στα χρόνια του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού. Ήταν ιδεολόγημα, και μας αποπροσανατόλησε. Όπως λέει και η Αρβελερ, συχνά πυκνά, είμαστε ο μόνος λαός στα Βαλκάνια, που δεν ελευθέρωσε την αληθινή του "Πρωτεύουσα"...<br /><br />Το να είσαι Ρωμαίος, σήμαινε ότι είσαι πολίτης μιας κραταιάς Αυτοκρατορίας, υπερχιλιετούς δράσης στο προσκήνιο της Ιστορίας, με ελληνιστικά θεμέλια και τον Χριστιανισμό να αποτελεί την επικρατούσα Πίστη. Άλλωστε οι Χριστιανοί υπέστησαν τρομακτικούς διωγμούς, για πολλούς αιώνες.<br /><br />Όποιος έχει κομπλεξ με το παρελθόν μας, δεν μπορεί να κάνει τίποτα για να επιστρέψει στο παρελθόν: μπορεί απλά ν' αλλάξει ταυτότητα, και κατόπιν εορτής (όπως έγραφε ο Παπαδιαμάντης στην Γυφτοπούλα του, για τους νεοπαγανιστές) να βαπτιστεί απόγονος του Περικλή.<br /><br />[1] S.H. Butcher, Demosthenis orationes, vol. 1. Oxford: Clarendon Press, 1903 (repr. 1966): [110-130].<br /><br />[2] H. Diels and W. Kranz, Die Fragmente der Vorsokratiker, vol. 2, 6th edn. Berlin: Weidmann, 1952 (repr. 1966): 81-129.<br /><br />[3] Quintus Horatius Flaccus, Epistulae, Liber I, Epistula IIKyriakoshttps://www.blogger.com/profile/09416155337960008467noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7433980476685836622.post-83335182994236629142011-05-31T15:46:49.201+03:002011-05-31T15:46:49.201+03:00Μακάρι να είχε κάνει ο Ελληνικός λαός την επανάστα...Μακάρι να είχε κάνει ο Ελληνικός λαός την επανάστασή του απέναντι στη Νέα Ρώμη όπως και οι Δυτικοί απέναντι στην Παληά και να δημιουργείτο εθνικό Ελληνικό κράτος, όπως έγιναν στη Δύση. Αλλά μιας που δεν το κάναμε εμείς αφού υποστήκαμε πολιτιστική γενοκτονία από τους Ρωμαίους "Χριστιανούς" (άλλο πράμμα ο Χριστιανισμός και άλλο οι αγράμματοι αγροίκοι ψευδοχριστιανοί που εξαφάνησαν έναν ολόκληρο πολιτισμό με ντού), άς πετύχενε το 1204. Τώρα θα είμασταν ΕΛΛΗΝΕς με όλη τη σημασία της λέξεως και όχι Ρωμηολεβαντίνικες φαρφούρες και τα Τουρκά θα ήταν κάπου εκεί με τους Ουιγούρους!!Ioannes Psarrashttps://www.blogger.com/profile/16088334595516175028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7433980476685836622.post-54793459091029163412011-05-30T04:55:21.479+03:002011-05-30T04:55:21.479+03:00Kύριε Χαραλάμπους,
Θα σας απογοητεύσω, αλλά όπως...Kύριε Χαραλάμπους, <br /><br />Θα σας απογοητεύσω, αλλά όπως σχολίασα και στο άρθρο της αξιότιμης κ. Γαληνού, έχετε ενημερωθεί από λανθασμένες πηγές, και μάλλον μπαγιάτικες.<br /><br />Το Chronicon Maius (του ψευδο-Σφραντζή), στο οποίο αναφέρεσται, είναι δημιούργημα του Μακαρίου Μελισσηνού/Μελισσουργού και των συνεργατών του (έναν αιώνα σχεδόν μετά την Άλωση του 1453, στην Νεάπολη της Ιταλίας).<br /><br />Αν μπείτε στο TLG, θα καταλάβετε ότι αναφέρεστε στο τρίτο βιβλίο του ψευδο-Σφραντζή.<br /><br />Ο γνήσιος Σφραντζής, συγγραφέας του Minus, αναφέρει μόνο τα εξής για την Άλωση, και την προσπερνάει άμεσα:<br /><br />[35.9] Καὶ τῇ κθ-ῃ Μαΐου, ἡμέρᾳ γ-ῃ, ὥρᾳ τῆς ἡμέρας ἀρχῇ ἀπῆρε τὴν Πόλιν ὁ ἀμηρᾶς, ἐν ᾗ ὥρᾳ καὶ ἁλώσει τῆς πόλεως καὶ ὁ μακαρίτης αὐθέντης μου καὶ βασιλεὺς κὺρ Κωνσταντῖνος σκοτωθεὶς ἀπέθανεν, ἐμοῦ πλησίον αὐτοῦ οὐχ εὑρεθέντος τῇ ὥρᾳ ἐκείνῃ, ἀλλὰ προστάξει ἐκείνου <br />εἰς ἐπίσκεψιν δῆθεν ἄλλου μέρους τῆς πόλεως, ἰού, ἰοὺ κἀμοί, τῆς προνοίας οὐκ εἶδ' εἰς τίνα με καιρὸν φυλαττούσης. <br /><br />Δεν είναι άσχημο, στον 21ο αιώνα, να κάνουμε τέτοια λάθη, την στιγμή που μπορεί κανείς να διασταυρώνει πληροφορίες με το πάτημα πλήκτρων ενός Η/Υ;<br /><br />Αν χρειάζεστε περισσότερη ενημέρωση για το ζήτημα, μπορείτε να μου γράψετε και προσωπικά. Όμως, μια απλή είσοδος στο TLG, και ανάγνωση των σχετικών πηγών με apparatus criticus, θα σας κάνει να κατανοήσετε τα λάθη σας.<br /><br />V. Grecu, Georgios Sphrantzes. Memorii 1401-1477 [Scriptores Byzantini 5. Bucharest: Academia Republicae Romanicae, 1966]: 2-146.Kyriakoshttps://www.blogger.com/profile/09416155337960008467noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7433980476685836622.post-5787498269696414152011-05-29T18:44:26.953+03:002011-05-29T18:44:26.953+03:00Για το 1204 θα πρεπει να προτασεται ο ρολος των Αγ...Για το 1204 θα πρεπει να προτασεται ο ρολος των Αγγελων (Αλεξιος ο Δ) ο οποιος ΠΡΟΣΚΑΛΕΣΕ τους σταυροφορους εναντι ανταλλαγματων να τον βοηθησουν στην επανακτηση του θρονου.kapsoulishttps://www.blogger.com/profile/17094018751469674065noreply@blogger.com