17/11/08

Πρόκληση στο Καστελόριζο: Η Τουρκία θυμάται τον "παλιό καλό" της εαυτό

Χάρτης της Μεγάλης Τουρκίας, όπως τον σχεδίασαν εθνικιστικοί κύκλοι το 2007
Με αφορμή την παγίδα που έστησαν οι Τούρκοι στα ανοικτά του Καστελόριζου και αναδιπλώθηκαν αφού πήραν αυτό που είχαν θέσει ως στόχο (εκμαίευση της θέσης της Ελλάδος για τις συντεταγμένες της υφαλοκρηπίδας), δημοσιεύουμε άρθρο-ανάλυση του Κέντρου Μελετών Διεθνών Σχέσεων (INAF), που λειτουργούσε ως παράρτημα του τουρκικού γενικού επιτελείου και της ΜΙΤ.

Η αλήθεια που κρύβεται πίσω από την επιμονή που επιδεικνύει η Ελλάδα στα θέματα του Αιγαίου και της Κύπρου

13 Αυγούστου 2000

Με τη συμφωνία του Ελσίνκι, που υπογράφηκε το Δεκέμβρη του 1999, ζητήθηκε από την Τουρκία η επίλυση των προβλημάτων της με την Ελλάδα κατά τη διάρκεια και μέσα στα πλαίσια της διαδικασίας εισδοχής της στην Ε.Ε.
Η Ελλάδα από την πλευρά της προσπαθεί να επιβάλλει την άποψη ότι τα προβλήματα δεν πρέπει να επιλυθούν σε διμερές επίπεδο, δηλαδή με διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο χωρών όσο διαρκεί η διαδικασία εισδοχής της Τουρκίας στην Ε.Ε., αλλά μεταξύ της Τουρκίας και της Ε.Ε.. Οι δε Ευρωπαίοι με τη σειρά τους επιδεικνύουν μια στάση παρόμοια με αυτή των Ελλήνων στο θέμα αυτό.

Τι είναι αυτό που επιζητούν από την Τουρκία;

- Να μην αντιδράσει στην επεκτατικότητα της Ελλάδας στο Αιγαίο και στην πρόθεσή της να επεκτείνει το εύρος των χωρικών της υδάτων στα 12 ν. μ.
- Να αποχωρήσει από την Κύπρο στην οποία εξασφάλισε την ειρήνη το 1974 και να την εγκαταλείψει στην ελληνική κυριαρχία.


Με αυτό το σχέδιό της η Ελλάδα, εξασφαλίζοντας και την υποστήριξη της Ευρωπαϊκή Ένωσης, αποσκοπεί στα εξής:

- Στην περικύκλωση της Τουρκίας από Δυσμάς και από Νότο.
- Στον έλεγχο των θαλάσσιων αξόνων διασύνδεσης της Τουρκίας με τον κόσμο.
- Στην απομόνωση της Τουρκίας από την Ευρώπη και τον κόσμο.
- Στη μετατροπή της Τουρκίας σε ένα τυπικό μεσανατολικό κράτος.


Οι Ευρωπαίοι με τη σειρά τους υποστηρίζουν την ελληνική πολιτική επειδή πιστεύουν ότι έτσι θα ενισχυθούν οι αγώνες που κάνουν για να απομακρύνουν τους Τούρκους από την Ανατολία, η οποία είναι πατρίδα τους από το 900 μ.Χ., και να τους ξαναπετάξουν στις στέπες της Κ. Ασίας, εκεί από όπου ήρθαν.
Για την ενοποίηση της Τουρκίας με το παγκόσμιο οικονομικό σύστημα σημαντικό ρόλο παίζει το θαλάσσιο εμπόριο, αφού η Τουρκία είναι χώρα που βρέχεται από θάλασσα από τρεις πλευρές. Τα τρία σημαντικά λιμάνια από τα οποία διεξάγεται το θαλάσσιο εμπόριο, οι εισαγωγές και οι εξαγωγές της Τουρκίας, είναι η Κωνσταντινούπολη, η Σμύρνη και η Μερσίνα.
Ο πολιτικός στόχος της Ε.Ε. και της Ελλάδας είναι ο έλεγχος των βασικών λιμανιών της Τουρκίας αλλά και των ναυτικών οδών που εξασφαλίζουν τη διασύνδεση της Τουρκίας με τον κόσμο, και η μετατροπή της Τουρκίας σε κράτος ξηράς, πράγμα που προσπάθησαν άλλωστε να κάνουν και με τη Συνθήκη των Σεβρών.
Η δύση προσπάθησε να πετύχει αυτό το στρατηγικό στόχο με τη συνθήκη των Σεβρών, ενώ τα λιμάνια της Κων/λης, της Σμύρνης και της Μερσίνας καταλήφθηκαν αμέσως μετά την υπογραφή της συνθήκης κατάπαυσης του πυρός του Μούδρου και πριν την υπογραφή της ειρηνευτικής συμφωνίας.
Τις μέρες αυτές, που αποτελούν την απαρχή του 21ου αιώνα, παρατηρούμε ότι βήμα-βήμα επανέρχονται τα θέματα που απασχόλησαν την Τουρκία στις αρχές του 20ου αιώνα, ενώ παρατηρούμε επίσης ότι συνεχίζεται αγώνας που δίνεται για 12 ολόκληρους αιώνες για την επιβίωση και την επικράτηση των Τούρκων στην Ανατολία.


ΣΧΟΛΙΑ

Σε σχέση με το παραπάνω δημοσίευμα και εν γένει με το θέμα της πορείας της Τουρκίας προς την Ε.Ε., κρίνεται σκόπιμο να αναφερθούν τα εξής:
• Το μήνα Ιούλιο η τουρκική πλευρά προέβη σε συνολική εκτίμηση του θέματος Ε.Ε.-Τουρκία, εν αναμονή της επίσκεψης Βερχόιγκεν και της εταιρικής σχέσης που πρόκειται να υπογραφεί μεταξύ των δύο μερών το φθινόπωρο του 2000. Εκτιμώντας την κατάσταση, η τουρκική πλευρά θεώρησε ότι η κωλυσιεργία της Ελλάδας και η άρνησή της να απαντήσει στην πρόταση δέκα (10) σημείων του Ισμαήλ Τζεμ για οικοδόμηση μέτρων εμπιστοσύνης (ΜΟΕ) στο Αιγαίο (που στην ουσία εξισώνουν τις δύο χώρες σε όσα θέματα αφορούν τα 10 αυτά σημεία), σε συνδυασμό με την ύφεση στα μέτωπα της Κύπρου και του Αιγαίου, λειτουργούν υπέρ της ελληνικής πλευράς. Και έτσι, υποστηρίζουν ότι αντί να εξασφαλισθούν συνθήκες Ε-Τ διαλόγου που θα συμπεριλαμβάνει όλα τα "προβλήματα", παρατηρείται διολίσθηση των προβλημάτων από το διμερές επίπεδο, στο πλαίσιο των σχέσεων Ε.Ε.-Τουρκίας.
• Μετά την εκτίμηση αυτή, αποφασίσθηκε η επαναφορά στο προσκήνιο όλων των παραδοσιακών θέσεων της Τουρκίας για το Αιγαίο, την Κύπρο και τη Θράκη και η προβολή τους με επίσημα και ανεπίσημα, πλην όμως ελεγχόμενα μέσα. Ταυτόχρονα, αποφασίσθηκε η ανάδειξη και προβολή των «παραβιάσεων» των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από ελληνικής πλευράς σε εθνικές και θρησκευτικές μειονότητες που ζουν στο ελληνικό έδαφος.
• Ακολούθησαν οι δηλώσεις Τούρκων αξιωματούχων (Τζεμ, Τσακμάκογλου, κ.λ.π.), αλλά και δημοσιεύματα για το Κυπριακό, το Αιγαίο και τη Θράκη, και για τις διάφορες «μειονότητες» και για τις «καταπιέσεις» που υφίστανται από το ελληνικό κράτος.
• Η τουρκική πλευρά, με την τακτική της αυτή, προσπαθεί να επιρρίψει ευθύνες στην ελληνική πλευρά για την επιβράδυνση της Ε-Τ προσέγγισης, αφού η Ελλάδα είναι αυτή που δεν απαντά στην «ισορροπημένη» πρόταση των δέκα σημείων του I. Τζεμ, πρόταση που θα επιτάχυνε την ελληνοτουρκική προσέγγιση, σύμφωνα πάντοτε με τους τουρκικούς ισχυρισμούς.
• Ταυτόχρονα με την επαναφορά των παραδοσιακών τουρκικών θέσεων για το Κυπριακό, το Αιγαίο, τη Θράκη και τις «μειονότητες» στην Ελλάδα, η Τουρκία επιδιώκει να στείλει τα εξής πολιτικά μηνύματα στις χώρες της Ε.Ε., ενόψει της προετοιμασίας των θέσεων της Ευρώπης για τη σύναψη εταιρικής σχέσης με την Τουρκία:
1. οι Ευρωπαίοι, να αποστασιοποιηθούν από τις θέσεις και τις προσπάθειες της Ελλάδας, που στο κείμενο της εταιρικής σχέσης επιδιώκει τη σαφή αναφορά των υποχρεώσεων και των δεσμεύσεων της Τουρκίας στα θέματα που αφορούν στα Ε.Τ. προβλήματα.
2. Να μην πιεσθεί η Τουρκία για εκτεταμένη δημοκρατική μεταρρύθμιση, με βάση τα κριτήρια της Κοπεγχάγης, αφού και η Ελλάδα, που είναι ήδη μέλος της Ε.Ε., «παραβιάζει» τα δικαιώματα των μειονοτήτων, που κατά την άποψη της Άγκυρας ζουν στην Ελλάδα.
Όσον δε αφορά στο δημοσίευμα του INAF, αυτό απηχεί τις θέσεις των «εσωστρεφών» ή «ορθόδοξων» Κεμαλιστών και υιοθετείται από το σκληρό πυρήνα της εξουσίας στην Τουρκία. Πρέπει να σημειωθεί ότι η τουρκική πολιτική καθορίζεται κατά βάση από τις θέσεις που περιέχονται στο δημοσίευμα αυτό.

5 σχόλια:

  1. Εγώ δεν μπορώ να αντισταθώ στον πειρασμό να σχολιάσω μόνο το χάρτη… Άντε εμείς σύμφωνα με την τουρκική κοσμοθεωρία είμαστε, λίγοι, φοβισμένοι, θηλυπρεπής, υπάνθρωποι… Αλλά θα τα βάλλουν με Βουλγάρους, Σέρβους, Ρουμάνους, Ρώσους, Ουκρανούς Πέρσες, Αρμένιους και Άραβες; Πραγματικά οι άνθρωποι δεν παίζονται, ακόμα ζουν στην εποχή του Μωάμεθ του Πορθητή… Ελπίζω ο Ερντογάν που έτρεχε πανικόβλητος τον περασμένο Αύγουστο στην Μόσχα γιατί είχε «λερωμένη τη φωλιά του» (ελπίζω να μην λέρωσε και τίποτα άλλο, βλέπεις έχει και κάποια «χρωστούμενα» από την Τσετσενία ακόμα…) να μην έχει τις ίδιες αντιλήψεις με τους «Εθνικιστικούς κύκλους» γιατί δεν θα πάει μπροστά η Τουρκία με τέτοια μυαλά που κουβαλάει. Πάντως θα μπορούσε να μπει αυτός ο χάρτης και σαν γελοιογραφία χωρίς λόγια… Ή να σχολιάσουμε η Τουρκία όπως ήταν κάποτε και όπως δεν πρόκειται να ξαναγίνει…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμε φίλε
    Ίσως στο χάρτη να υπάρχει το στοιχείο της υπερβολής, δεν παυει όμως ο χάρτης αυτός, που σχεδιάστηκε από εθνικιστικούς κύκλους, που είναι πολύ ισχυροί στην Τουρκία, να εκφράζει κάποιες μύχιες σκέψεις και πολιτικές της Τουρκίας.
    Αν δούμε την πολιτική της Τουρκίας στη Θράκη, τα Σκόπια, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Μολδαβία-Γκαγκαβουζία, την Κριμαία (Τάταροι), το Νταγκεστάν, το Αζερμπαϊτζάν, την Αρμενία, το Ναχιστεβάν, το Κουρδιστάν, την Κύπρο και την Κρήτη, θα αντιληφθούμε ότι ο συγκεκριμένος χάρτης έχει πολιτική σημασία και δεν είναι έργο κάποιων θερμοκέφαλων.
    Άλλωστε, έχουμε γράψει άρθρο-ανάλυση για τον νεοοθωμανισμό, αλλά και για την πολιτκή μετάλλαξη του Ερντογάν.

    φιλικά

    Σάββας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ναι, κύριε Καλεντερίδη. Αλλά όταν βλέπουμε αυτούς τους σχεδιασμούς στην Τουρκία που έχουν κάποιους άξονες εθνικούς – θρησκευτικούς. Εγώ αν προτείνω μια αντίρροπη πολιτική βασιζόμενος σε θρησκευτικούς άξονες με την σειρά μου γιατί να χαρακτηριστώ «γραφικός», «εθνικιστής», «ανορθολογιστής» που πιστεύει σε μεταφυσικές ορθόδοξες ιδεοληψίες; Γνωρίζεται πολύ καλά ότι μεγάλο μέρος της εγχώριας διανόησης ακριβώς με αυτό τον τρόπο θα κατηγορούσε τις απόψεις μου αν τολμούσα να τις εκστομίσω δημόσια. Εσείς στην απάντησή σας λέτε ότι στην ουσία αυτές είναι ημιεπίσημες τουρκικές θέσεις. Ποιες αντίρροπες θέσεις του ελληνισμού μπορούν να ισορροπήσουν κάπως την κατάσταση; Αυτό είναι ένα καθαρά ρητορικό ερώτημα που ο καθένας μπορεί να το απαντήσει μέσα του. Και κάτι τελευταίο, όταν εγώ ο «γραφικός» αναφέρομαι πολλές φορές σε στρατηγική σχέση Ελλάδας – Ρωσίας αναφέρομαι στη σχέση αυτή που έχει μεν κάποια μακρινή θρησκευτική βάση που θα δώσει το πρώτο έναυσμα (η οποία βάση στην ουσία είναι πολιτιστική – για να προλάβω κάποιους που παθαίνουν αναφυλαξία στον όρο «ορθοδοξία») αλλά που εξελίσσεται σε βάθος αιώνων με καλές και κακές στιγμές και που τώρα μπορούμε να την δούμε αυτή την σχέση σαν σύγκλιση οικονομικών και στρατηγικών πλέων συμφερόντων στην ευρύτερη περιοχή μας. Το σημείο που θέλω να καταλήξω είναι ότι καλό θα είναι όλοι μας να ξεπεράσουμε τις όποιες αγκυλώσεις και να δούμε πως λειτουργεί πραγματικά ο κόσμος γύρω μας. Ας προσπαθήσουμε να μάθουμε κάποια πράγματα από το πώς σκέφτεται ο Τούρκος και ας μη ζούμε μέσα σ’ ένα ψεύτικο θερμοκήπιο «ευρωπαϊκών ιδεωδών».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Aνώνυμε φίλε
    η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια να ταυτίζεται με τα συμφέροντα καμίας μεγάλης χώρας.
    Στην εξωτερική μας πολιτική πρέπει να ακολουθούμε το δόγμα του εκκρεμούς και να εκμεταλλευόμαστε στο έπακρο την ιστορική και πολιτική συγκυρία κάθε φορά.
    Αν τώρα επιβάλλει η συγκυρία την ενίσχυση της συνεργασίας μας με τους Ρώσους, ναι πρέπει να το κάνουμε. Αυτό όμως δεν πρέπει να έχει μόνιμο χαρακτήρα και δεν πρέπει να αποκλείεται η στενή συνεργασία της Ελλάδας και με άλλες χώρες.


    φιλικά

    Σάββας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Συμφωνώ απολύτως μαζί σας, θα μπορούσα να πω ακριβώς τις ίδιες λέξεις αν θα μου επιτρέπατε να αντικαταστήσω στα λεγόμενά σας την λέξη «Ρώσους» με την λέξη «Αμερικανούς». Και θα ήθελα να προτείνω όλοι μαζί να ξεχάσουμε όταν αναλύουμε θέματα εξωτερικής πολιτικής μαζί με τον «Θρησκευτικό» ανορθολογισμό μας και τον ίδιας ποιότητας «Δυτικό» ανορθολογισμό που είναι του συρμού και μας προκαλεί αγκυλώσεις στη αναλυτική μας σκέψη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.