28/4/09

Να σωθεί το πλοιάριο «ΣΕΙΡΗΝ»

Στις 10 Νοεμβρίου 1954, με καπετάνιο τον Θεόφιλο Ξανθόπουλο, μετέφερε τον αρχηγό της ΕΟΚΑ Γεώργιο Γρίβα Διγενή, τον Σωκράτη Λοϊζίδη και τον Νότη Πετροπουλέα στην «Ακτή Αλυκή» Χλώρακας. Στο τρίτο του ταξίδι 20-30 Νοεμβρίου εντοπίστηκε και έριξε τον οπλισμό στη θάλασσα.
Το ΣΕΙΡΗΝ - ΧΕΛΑΝΔΡΙΟΝ με υπουργική απόφαση 15/6/99 χαρακτηρίστηκε ως ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΟ ΜΝΗΜΕΙΟ, που χρειάζεται ειδική κρατική προστασία, διότι αποτελεί το παλαιότερο ξύλινο σκάφος Τύπου «Λίμπερτυ» και είναι σημαντικό για τη μελέτη της νεότερης ιστορίας του ελληνικού κράτους.
Κι όμως αυτό το πλοιάριο από μεγαλοσύνη αλλά και τιμής ένεκεν για τον Αγώνα της ΕΟΚΑ, δωρήθηκε στην Κύπρο. Με πολλές δυσκολίες και επίπονες προσπάθειες το πλοιάριο μεταφέρθηκε στη Λεμεσό με το αρματαγωγό «ΙΚΑΡΙΑ» στις 17/1/2004. Η ολική δαπάνη για τη μεταφορά του ήταν £32.724,31.

Επειδή πρόσφατα κάποιοι βέβηλοι τόλμησαν να δοκιμάσουν να καταστρέψουν το πλοιάριο ΣΕΙΡΗΝ, που από το 2004 βρίσκεται τοποθετημένο στο χώρο του Κρησφυγέτου του Διγενή στη Λεμεσό, απροστάτευτο, καλυμμένο με μια λινάτσα ως δεν έπρεπε, για πέντε ολόκληρα χρόνια, δώρο προς τον κυπριακό λαό από την Ελληνική Κυβέρνηση και συγκεκριμένα από τον τότε Υπουργό Πολιτισμού κ. Ευάγγελο Βενιζέλο, πρέπει να γνωρίζει ο κυπριακός λαός την πολιτιστική αξία του πλοιαρίου. Δεν είναι ένα τυχαίο καράβι.
Το πλοιάριο τελικά δωρήθηκε από την Ελληνική Πολιτιστική Ένωση του Περάματος στο Συμβούλιο Ιστορικής Μνήμης Αγώνα ΕΟΚΑ 55-59 και το Ίδρυμα Απελευθερωτικού Αγώνα, με την πιο κάτω προσφώνηση.
«Έλληνες Περάματος Πειραιώς, Κυπρίοις Έλλησιν. Χαίρειν. Ου Μαχητάς ΕΟΚΑ σέβομεν μόνον, αλλά και υμάς προσφιλείς αδελφοί, οι ουκ έστε ελάσσονες πατέρων. Νυν δε έχετε το χρέος και την τιμήν ν' αναλάβετε την φροντίδα και επιμέλειαν του "Χελανδρίου", τηρούντες τούτο υπερήφανον κόσμημα ενός υπερήφανου Αγώνος».
Στις 10 Νοεμβρίου 1954, με καπετάνιο τον Θεόφιλο Ξανθόπουλο, μετέφερε τον αρχηγό της ΕΟΚΑ Γεώργιο Γρίβα Διγενή, τον Σωκράτη Λοϊζίδη και τον Νότη Πετροπουλέα στην «Ακτή Αλυκή» Χλώρακας. Στο τρίτο του ταξίδι 20-30 Νοεμβρίου εντοπίστηκε και έριξε τον οπλισμό στη θάλασσα.
Το ΣΕΙΡΗΝ - ΧΕΛΑΝΔΡΙΟΝ με υπουργική απόφαση 15/6/99 χαρακτηρίστηκε ως ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΟ ΜΝΗΜΕΙΟ, που χρειάζεται ειδική κρατική προστασία, διότι αποτελεί το παλαιότερο ξύλινο σκάφος Τύπου «Λίμπερτυ» και είναι σημαντικό για τη μελέτη της νεότερης ιστορίας του ελληνικού κράτους.
Κι όμως αυτό το πλοιάριο από μεγαλοσύνη αλλά και τιμής ένεκεν για τον Αγώνα της ΕΟΚΑ, δωρήθηκε στην Κύπρο. Με πολλές δυσκολίες και επίπονες προσπάθειες το πλοιάριο μεταφέρθηκε στη Λεμεσό με το αρματαγωγό «ΙΚΑΡΙΑ» στις 17/1/2004. Η ολική δαπάνη για τη μεταφορά του ήταν £32.724,31. Για να διαπιστωθεί από όλους ο πολύτιμος θησαυρός που μας δωρήθηκε πρέπει να αναφέρω την απόφαση που ελήφθη:
Αποφασίζουμε
Εγκρίνουμε, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 1469/50, την παραχώρηση του ξύλινου σκάφους «Χελάνδριον» (πρώην Σειρήν) στην Κυπριακή Δημοκρατία και τη μετεακίνησή του εκτός Ελλάδος με τους εξής όρους:
α) η μεταφορά να γίνει υπό την επίβλεψη της Δ/νσης Συντήρησης του ΥΠΠΟ.
β) Η μεταφορά να γίνει με οχηματαγωγό πλοίο του πολεμικού ή εμπορικού ναυτικού.
γ) κατά τη μεταφορά να τοποθετηθεί σε σταθερή βάση (ξύλινη κατασκευή), η οποία να απορροφά τους κραδασμούς και να κρατά το σώμα του πλοίου σταθερό.
δ) εφόσον πρόκειται να εκτεθεί σε εσωτερικό χώρο η έκθεση του έργου να γίνει επάνω σε σταθερή βάση. Συστήνονται ελεγχόμενες σταθερές περιβαλλοντικές συνθήκες (θερμοκρασία 18-22οC, σχετικής υγρασίας 45-55%) και τεχνητός φωτισμός.
ε) Εφόσον το σκάφος εκτεθεί σε εξωτερικό χώρο, να μην εκτίθεται σε ηλιακή ακτινοβολία. Σε περίπτωση που βρίσκεται εντός θαλάσσης, να γίνεται διετής συντήρηση εκτός ύδατος.
στ) οποιαδήποτε επέμβαση επί του σκάφους θα γίνεται με τη συνεργασία ειδικών από τη Δ/νση Συντήρησης του ΥΠΠΟ και από το Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος.
ζ) Να ληφθεί μέριμνα για την ασφάλισή του.
Αυτό το πλοιάριο βρίσκεται εδώ και πέντε χρόνια εκτεθειμένο στις καιρικές συνθήκες, την υγρασία, τη βροχή, την υπερβολική θερμότητα κατά τους θερινούς μήνες.
Απεγνωσμένες εκκλήσεις στο Δήμο Λεμεσού να επιτρέψει να κατασκευάσουμε ξύλινο προστατευτικό παράπηγμα, προσκρούει στην αρνητική απόφαση κάποιων μελών του Δημοτικού Συμβουλίου από την Επιτροπή Πολεοδομίας, οι οποίοι βλέπουν το θέμα μόνον με παρωπίδες και στενά κομματικά κριτήρια, και όχι ιστορικά και εθνικά κριτήρια.
Όλες οι προσπάθειές μας να μας δοθεί η σχετική οικοδομική άδεια προσκρούουν στην τελείαν άρνηση των Δημοτικών Συμβούλων, οι οποίοι παραβιάζουν το σχετικό νόμο. Πρώτα έχει χρέος να σώσει το δώρο της ελληνικής κυβέρνησης το αρμόδιο Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων, όλοι οι Ναυτιλιακοί Οργανισμοί και Σώματα που εδρεύουν στην Κύπρο, και εν κατακλείδι ολόκληρος ο κυπριακός λαός. Να μελετήσει επίσης το θέμα και ο αρμόδιος Υπουργός Εσωτερικών.
Είναι αχαριστία η μη προστασία του και είναι εγκληματικές οι ενέργειες καταστροφής του από κάποιους ανεγκέφαλους. Και λίγη ευγνωμοσύνη δεν θα έβλαπτε. Αν δεν μπορούμε να το προστατεύσουμε, ας το επιστρέψουμε εκεί που ανήκει: Στο ελληνικό κράτος, για να τοποθετηθεί στο Πολεμικό Μουσείο και έτσι να αποδείξουμε το ψυχικό μας μεγαλείο!
ΣΗΜΕΡΙΝΗ - ΚΛΑΙΡΗ ΑΓΓΕΛΙΔΟΥ

1 σχόλιο:

  1. Πέμπτη 10-1-1957
    "Ξυλοκόπημα από τις 5π.μ. - 11π.μ. στον σταθμό Αμμοχώστου. Το απόγευμα 3-5 και 9-11 μ.μ. ξυλοκόπημα. Ντίαρ, Λίγκουιτ, Ρόμαν (Μάριος), Οσμάν και άλλοι. Ημέρα φρίκης, αγωνίας, πόνου. Σπάσιμο πλευρών. Παράλυσις δυνάμεων. Ουραιμία. Κρύο"!!!
    Φώτης Πήττας, δάσκαλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.