26/9/09

Εξάγουμε φοιτητές, χωρίς όμως να... εισάγουμε

Ελλειμματικό το ισοζύγιο για την Ελλάδα, που δεν επιδιώκει προσέλκυση ξένων


Τον δρόμο για ξένα πανεπιστήμια επιλέγουν όλο και περισσότεροι Ελληνες, αντίθετα πολλοί λίγοι ξένοι σπουδάζουν στην Ελλάδα. Το ισοζύγιο παραμένει ελλειμματικό, αφού η χώρα δεν επιδιώκει την προσέλκυση ξένων φοιτητών. Αυτό αποτυπώνεται από την απουσία πολλών προγραμμάτων στα αγγλικά, καθοριστικός παράγοντας για την επιλογή χώρας από εκείνους που αποφασίζουν να σπουδάσουν στο εξωτερικό.

Ειδικότερα, με βάση την τελευταία έκθεση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) για το 2009, συνολικά 51.000 Ελληνες σπουδάζουν στο εξωτερικό. Προηγείται η Νότιος Κορέα (98.103 φοιτητές) και ακολουθούν η Γερμανία (61.845), η Ιαπωνία (61.437), η Γαλλία (57.231) και η Τουρκία (54.381). Ομως, εάν η φοιτητική «μετανάστευση» μετρηθεί με βάση τον πληθυσμό της κάθε χώρας, τότε η Ελλάδα προηγείται, καθώς σε ένα εκατομμύριο κατοίκων αντιστοιχούν 4.784 φοιτητές σε ξένα ΑΕΙ.

Αντίστροφα, η χώρα μας δεν έχει καταφέρει να προσελκύσει ξένους φοιτητές. Την περίοδο 2000-2007, η Ελλάδα σχεδόν διπλασίασε το ποσοστό των ξένων φοιτητών της, αλλά εξακολουθεί να βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις μεταξύ των κρατών-μελών του ΟΟΣΑ σε ό,τι αφορά την «εισαγωγή» φοιτητών. Το «κλειδί» είναι η προσφορά προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων στα αγγλικά. Κάτι που δεν κάνουν τα ελληνικά ΑΕΙ, με αποτέλεσμα να μην καρπώνονται από την αύξηση του ενδιαφέροντος για σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ενδεικτικά, ο αριθμός των φοιτητών που εγκατέλειψαν την πατρίδα τους για να σπουδάσουν στο εξωτερικό ήταν το 2007 περί τα 3 εκατομμύρια, καταγράφοντας αύξηση 3,3% σε σχέση με το 2006. Συγκριτικά με τα επίπεδα του 2000, η αύξηση ανέρχεται στο 59%.

Και έρευνες δείχνουν ότι ο αριθμός αυτός θα ακολουθήσει αυξητική τροχιά, με αποτέλεσμα να έχει υπερδιπλασιαστεί το 2025, ξεπερνώντας τα επτά εκατομμύρια, καθώς η ζήτηση θα συνεχίσει να αυξάνεται. Και είναι εύλογο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, μία χώρα που πετυχαίνει εγγραμματισμό πάνω από 1% σε σχέση με άλλες χώρες, πετυχαίνει 2,5 φορές παραγωγικότητα ανά εργαζόμενο. Ετσι, όλες οι χώρες επιδιώκουν την αύξηση των κατοίκων με υψηλό μορφωτικό επίπεδο, αλλά η μεγάλη ζήτηση προέρχεται από τις αναπτυσσόμενες χώρες, με το πολυπληθές εργατικό δυναμικό και το χαμηλό επίπεδο εκπαιδευτικών υπηρεσιών. Οι ΗΠΑ, η Μεγάλη Βρετανία, η Γερμανία και η Γαλλία προσελκύουν το μεγαλύτερο μέρος των ξένων φοιτητών (συνολικά έχουν το 48% των φοιτητών που σπουδάζουν μακριά από το σπίτι τους).

Δημοφιλείς προορισμοί

Οι ισχυρές χώρες της Δυτικής Ευρώπης και οι ΗΠΑ είναι και για τους Ελληνες οι δημοφιλέστεροι προορισμοί για σπουδές. Πρώτη όλων είναι η Βρετανία, στα πανεπιστήμια της οποίας φοιτά το 42,2% των Ελλήνων. Ακολουθούν με σημαντική διαφορά η Γερμανία (προσελκύει στα ιδρύματά της το 16% των Ελλήνων που αποφασίζουν να σπουδάσουν στο εξωτερικό), η Ιταλία (13,3%), οι ΗΠΑ (5,3%), η Γαλλία (5,1%). Επίσης, με βάση την έκθεση του ΟΟΣΑ, οι Ελληνες που σπουδάζουν στην Τουρκία είναι το 2,3% επί του συνόλου. Δηλαδή, σε απόλυτους αριθμούς περίπου 1.200 Ελληνες σπουδάζουν σε τουρκικά ιδρύματα. Ο κύριος λόγος που οδηγεί τους Ελληνες στα τουρκικά ιδρύματα είναι ότι μπορούν να παρακολουθήσουν το αντικείμενο σπουδών στα αγγλικά, ενώ τα δίδακτρα και το κόστος ζωής είναι προσιτά. Επίσης, ένα μέρος πιθανότατα να προέρχεται από την τουρκόφωνη μειονότητα. Αντίθετα, πολύ λίγοι επιλέγουν ΑΕΙ σε χώρες όπως η Νορβηγία και η Φινλανδία ή η Πορτογαλία και η Ισπανία.

Οι τομείς που επιλέγουν οι Ελληνες για σπουδές στο εξωτερικό είναι τα οικονομικά και η διοίκηση επιχειρήσεων, η πληροφορική, η μηχανολογία, οι κοινωνικές επιστήμες, η βιολογία, οι τέχνες, οι ξένες γλώσσες, η αρχιτεκτονική και η νομική.

Παραρτήματα

Ευρύτερα, η αύξηση της ζήτησης για πανεπιστημιακές σπουδές έχει οδηγήσει πανεπιστήμια από ισχυρές χώρες εκτός από το να δέχονται ξένους φοιτητές στην έδρα τους, να δημιουργούν παραρτήματα στις ξένες χώρες. Στην Ελλάδα, πολλά κολέγια λειτουργούν ως παραρτήματα ξένων ΑΕΙ, με αποτέλεσμα να αποτελούν ένα μόνιμο πρόβλημα για την ηγεσία του υπ. Παιδείας, που πρέπει να ισορροπήσει ανάμεσα στις ευρωπαϊκές Οδηγίες για αναγνώριση των πτυχίων των κολεγίων και τις αντιδράσεις των ελληνικών ΑΕΙ.

Eκθέσεις με ξένα προγράμματα σπουδών

Kάθε χρόνο τέτοια εποχή οργανώνονται στην Αθήνα εκθέσεις, κατά τη διάρκεια των οποίων εκπρόσωποι ξένων ΑΕΙ ενημερώνουν τους ενδιαφερομένους για τα προγράμματα σπουδών, το κόστος ζωής, τις επαγγελματικές προοπτικές κάθε πτυχίου.

Επίσης, ειδικοί σύμβουλοι βοηθούν τους φοιτητές να ετοιμάσουν το βιογραφικό τους και την αίτηση εγγραφής τους. Ενδεικτικά, οι εκθέσεις των χωρών, τα ΑΕΙ των οποίων προτιμούν περισσότερο οι Ελληνες, είναι οι ακόλουθες:

- Την Τρίτη 13 Οκτωβρίου, το ίδρυμα Fulbright θα οργανώσει στο ξενοδοχείο Crowne Plaza (πρώην Holiday Inn, Μιχαλακοπούλου 50) έκθεση αμερικανικών ΑΕΙ. Εως τώρα έχουν δηλώσει συμμετοχή 31 ΑΕΙ.

- Το Σαββατοκύριακο 7 και 8 Νοεμβρίου, θα οργανωθεί στο ξενοδοχείο Xίλτον (Βασ. Σοφίας 46) έκθεση βρετανικών πανεπιστημίων. Η έως τώρα συμμετοχή φτάνει τα 51 ΑΕΙ.

- Το Σαββατοκύριακο 12 και 13 Δεκεμβρίου, θα οργανωθεί στο Γαλλικό Ινστιτούτο (Σίνα 31) το CampusFrance. Θα συμμετάσχουν με αντιπροσωπείες γαλλικά πανεπιστήμια και οι Grandes Ecoles.

- Τέλος, για το Σάββατο 20 Μαρτίου, έχει προγραμματισθεί η αντίστοιχη έκθεση γερμανικών ΑΕΙ στο Ινστιτούτο Γκαίτε (Ομήρου 14-16).

Του Αποστολου Λακασα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

7 σχόλια:

  1. ΕΙΝΑΙ Η ΦΟΒΕΡΗ ΑΥΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΟΥ ΔΟΜΗΣΕ Η ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΓΕΝΝΙΑ ΤΟΥ
    1-1-4 .
    ΘΑΥΜΑΣΤΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΤΙΑ ΜΑΣ .
    ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΤΟΥΣ ΦΤΑΙΝΕ ΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Να γυρίσουν που;

    Έχετε υπ' όψιν σας πως λειτουργούν οι άλλες χώρες του κόσμου ;

    Αφού μάθανε νε δίνουν πραγματικές εξετάσεις και να αριστεύουν πραγματικά, να γυρίσουν στην χώρα ΤΗΣ ΛΑΜΟΓΙΑΣ ;

    Για να βλέπουν τους τενεκέδες και τους κλέφτες να θεωρούνται προοδευμένοι και επιτυχημένοι, τους δε αλήτες και τους γλειώδεις τιποτένιους να επιβραβεύονται !

    Γιατί μα γιατί, να γυρίσουν πίσω;

    Τι εγώ κατάλαβα που γύρισα πίσω ;

    Που κάθε μέρα που περνά ξεσκίζεται και καταστρέφεται η Πατρίδα μου !

    Εκεί υπάρχει αστυνομία, υπάρχει αξιοκρατία και τάξη!

    Μήπως αισθάνομαι ότι ζω και βρίσκομαι στην Πατρίδα μου, με το κύμα παραφροσύνης και αυτοκαταστροφής που έχει καταλάβει όλους τους Έλληνες ;


    Εκεί μου έλεγαν οι Επιμελητές του Πανεπιστημίου όπου σπούδαζα ..... ότι εσύ δεν είσαι Έλληνας (εννούσαν Grieche), γιατί ανησυχείς αν θα περάσεις την εξέταση ... !

    Ούτε καταδεχόμουν να "γλείψω" και να ικετεύσω πουθενά !

    Όλα με το σπαθί μου και με την υπερηφάνειά μου γιατί ήμουν Έλληνας και μάλιστα .....Έφεδρος Αξιωματικός .... !!!

    Εδώ, εφ' όσον δεν λαδώνεσε και δεν είσαι παλιάνθρωπος, σε θεωρούν τουλάχιστον "περίεργο" !!!

    Εδώ τους αξιωματικούς τους και τον στρατό τους, οι πολιτικάντες, τους θεωρούν παίγνιά τους !

    Την πατρίδα τους την ξεπουλάνε οι ψευτοαριστοκράτες ψευτοαριστεροί τενεκέδες!

    Αν μπορεί κανείς να πει πως ο Μεϊμαράκης, ο Βουλγαράκης ή ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, αφήνω κατά μέρος τον "νεαρό" Σπηλιωτόπουλο, and company, πως είναι αριστοκράτες μεταμοντέρνοι κολοκύθες και πως αντιπροσωπεύουν την Νεοελληνική ελίτ !!!

    Μάλλον την Νεοελληνική αλήτ αντιπροσωπεύουν .....

    Ευμένης ο Καρδιανός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Και εγώ σπούδασα στο εξωτερικό αλλά αναγκάστηκα να επιστρέψω λόγω στρατού. Αντί όμως να μαζέψω τα μπογαλάκια μου και να μεταναστεύσω, έμεινα εδώ. Το αποτέλεσμα είναι να δουλεύω σε μια επιχείρηση που οι προϊστάμενοί μου είναι σαφώς άσχετοι με το αντικείμενο και αντί να προοδεύω και εγώ με την ανάθεση σοβαρών projects, γίνομαι όλο και περισσότερο Δ/Υ, και με μισθό απαράδεκτο. Μακριά από Ελλάδα όσοι θέλουνε να έχουν σοβαρές εργασιακές εμπειρίες στον τομέα των σπουδών τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΞΕΡΟΥΜΕ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΣΤΗΝΟΥΝΕ ΣΧΟΛΕΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΟΛΗ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΝΩΣΟΥΝ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΕΙΣ - ΜΟΥ ΘΥΜΙΖΕΙ ΤΟ ΚΑΘΕ ΠΟΛΗ ΚΑΙ ΣΤΑΔΙΟ , ΚΑΘΕ ΧΩΡΙΟ ΚΑΟ ΓΥΜΝΑΣΤΗΡΙΟ , ΤΟΥ ΑΣΛΑΝΙΔΗ - .
    ΣΧΟΛΕΣ ΧΩΡΙΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ, ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΠΟΛΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΜΕ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΑΝ ΟΧΙ ΞΕΠΕΡΑΣΜΕΝΟ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΧΩΡΙΣ ΑΝΤΙΚΡΙΣΜΑ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.

    ΤΙ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΛΟΙΠΟΝ ΝΑ ΕΡΘΟΥΝ ΞΕΝΟΙ ΝΑ ΣΠΟΥΔΑΣΟΥΝ ΕΔΩ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αδερφέ φοβεςρή η ανάρτηση σου!!!
    Θα σε βάλω σαν λινκ και στο τελευταίο μου ποστ, όπου μια υποψήφια της ΝΔ λέει πως οι ικανοί μένουν στην Ελλάδα... από το post μου έλειπαν οι αριθμοί... πλέον υπάρχουν και αυτοί!
    Ευχαριστώ πολύ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δέσμευση του ΓΑΠ είναι να συνέχιση την προώθηση των (αποικιακού δυστυχώς τύπου) ξένων ιδιωτικών πανεπιστημίων...Μελετήστε το τι λένε εφημερίδες του ΔΟΛ πχ για το θέμα και θα καταλάβετε ότι ΜΜΕ σκοπεύουν να φέρουν "μεγάλα" ονόματα στον χώρο της παιδείας όπου οι έχοντες θα βγαίνουν χαλαρά με πτυχία του Χάρβαρντ (δεν είναι τυχαίο το παράδειγμα...). Περιττό να αναφέρει κανείς το πόσο εύκολο είναι να πάρεις ένα πτυχίο αγγλικού ή αμερικάνικου πανεπιστημίου (και λόγω οργάνωσης και λόγω μικρής ύλης κλπ) παρά να πάρεις πτυχίο στην ζούγκλα των οικογενειακών φατριών, επιεικώς ιεροεξεταστών που καλούνται Έλληνες Πανεπιστημιακοί. Επίσης, θα ήθελα να θυμίσω για του λόγου το αληθές μια ιστορία, πάνω στην οποία βασίστηκε ένα ετήσιο βραβείο για τον καλύτερο "δάσκαλο στο Πανεπιστήμιο", μια τραγική ιστορία που πρέπει να την θυμηθούμε και να μάς προβληματίσει. Μιλάω για τον φόνο ενός πανεπιστημιακού από έναν υποψήφιο διδάκτορα, που δεν του δίναν τον τίτλο, παρά το γεγονός ότι όπως υποστηρίζετο από ίδιους και άλλους, τον δικαιούτο. Δεν μπαίνουμε στην ουσία μιας υποθέσεως, που κι εγώ δεν γνωρίζω, αλλά το γεγονός ότι και το βραβείο στηρίχθηκε σ'αυτήν την ιστορία ως κίνητρο για έντιμη εργασία στα ΑΕΙ, λέει πολλά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σπούδασα και γω σε ξένο πανεπιστήμιο και τελείωσα με υποτροφία ξόδεψα το 1/4 αυτών που ξόδεψε πριν 18 χρόνια η ξαδέλφη μου για να τελειώσει την αρχιτεκτονική Θεσσαλονίκης...
    Η διαφορά μας είναι ότι δεν πήγα να δουλέψω έξω να βρω την ησυχία μου και έμεινα εδώ για να βρω την ανησυχία μου μια και δεν μπόρεσα και γω ''ως σωστή Ελληνίδα να μπω στο δημόσιο για να ξύνομαι'' και να πληρώνομαι.
    Λένε ότι όσοι μένουν εδώ είναι οι σωστοί αν είναι έτσι τότε θα πρέπει να δεχτούμε ότι κατα πλειοψηφία στην Ελλάδα σωστός λέγεται :
    1. Αυτός που λαδώνει για νά κάνει την δουλειά του
    2. Αυτός που γλείφει για να ανέβει τα σκαλοπάτια της ιεραρχίας
    3.Αυτός που χρησιμοποιεί το σώμα τους και μιλάω για τις γυναίκες για να κερδίσουν μια καλύτερη θεσούλα.
    4.Αυτός που κλέβει για να έχει περισσότερα
    5. Αυτος που προδίδει για να μη πιάσουν τις λαμογιές του
    6.Αυτός που έναντι του προσωπικού του συμφέροντος πατάει επί πτωμάτων .

    Τουλάχιστον μέχρι τώρα αυτό βλέπω με ελάχιστες εξαιρέσεις που απλά επιβεβαιώνουν τον κανόνα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.