29/11/09

Ρημάζει ο τάφος του Σοφοκλή

Βαρυμπόμπη. Περιοχή «Μεγάλη Βρύση» ή «Παναγίτσα». Ανατολικά του δρόμου που οδηγεί στη Δεκέλεια βρίσκεται ο τύμβος του Σοφοκλή. Ενός εκ των τριών τραγικών ποιητών που όρισαν και καθόρισαν την έννοια του δράματος. Ο Σοφοκλής, ο Αισχύλος και ο Ευριπίδης χάραξαν τις γραμμές πάνω στις οποίες αρχιτεκτονήθηκε η μεταφορά των ανθρωπίνων παθών και των θείων παρεμβάσεων στη μαγική τέχνη του θεάτρου - και συνακόλουθα στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση.

Σε οποιαδήποτε άλλη χώρα της υδρογείου αυτός ο τύμβος θα ήταν τόπος απόδοσης τιμής και προσκυνήματος σ' έναν από τους τρεις πατέρες της ψυχαγωγίας - με την κυριολεκτική και αρχαιοελληνική έννοια του όρου. Ομως, το ελληνικό κράτος, με την παραδοσιακή αδιαφορία που διέπει τη χωλή του ιστορία, βεβηλώνει τη μνήμη του γιου του Σοφίλου.

Για να φτάσει κάποιος στον τύμβο του Σοφοκλή πρέπει εκ των προτέρων να γνωρίζει επακριβώς πού βρίσκεται. Δεν υπάρχει σήμανση ή πινακίδα που θα μπορούσε να καθοδηγήσει τον επισκέπτη στο σημείο όπου βρίσκεται ο τύμβος. Τις περισσότερες ώρες της ημέρας, δεν υπάρχουν και διαβάτες για να ρωτήσεις. Λίγες οι οικίες στην κατάφυτη περιοχή, που από τύχη γλίτωσε μέχρι τώρα τις θερινές τελετουργικές πυρές της ελληνικής φύσης. Μόνον αν προσεγγίσεις σε απόσταση αναπνοής τον χώρο και φανείς τυχερός θα αντικρίσεις μια τσαλακωμένη ταμπέλα με ξεθωριασμένα γράμματα που γράφει «Οδός Τύμβου Σοφοκλή».


Εγκατάλειψη

Βαδίζοντας την οδό Τύμβου Σοφοκλή ανακαλύπτεις έναν χώρο περιφραγμένο με κοτετσόσυρμα. Η φύλαξη, ανύπαρκτη. Η πύλη που οδηγεί σ' ένα από τα άγνωστα ιερά της ανθρωπότητας, κλειδωμένη μ' ένα οικτρό λουκέτο που χρωματίστηκε φαιό από τη σκουριά. Το χρώμα της κοινωνίας μας. Η υπερπήδηση των κρατικών εμποδίων, δηλαδή του φράκτη, πανεύκολη. Οποιοσδήποτε μπορεί να ειισχωρήσει στον τύμβο για να κάνει οτιδήποτε.

Κι ήταν τόσο όμορφες οι διαβεβαιώσεις του υπουργείου Πολιτισμού προς τον Τύπο - δύο ημέρες έπειτα από την 14η Νοεμβρίου 2006, όταν αποφάσισε να κηρύξει αρχαιολογικό χώρο τον τύμβο του Σοφοκλέους. Στόχος του ΥΠΠΟ λέγεται ότι ήταν να «αναδείξει την περιοχή με σκοπό να κάνει επισκέψιμο το μνημείο από σχολεία στο πλαίσιο εκπαιδευτικών προγραμμάτων» (Καθημερινή 16/11/2006).

Τρία χρόνια πέρασαν, εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ «παρέλασαν» από τα ταμεία του υπουργείου Πολιτισμού με αποδέκτες καλλιτέχνες, θιασάρχες και επικεφαλής Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, αλλά για τον τύμβο του Σοφοκλή δεν περίσσεψε ούτε ένα ευρώ.


Ανασκάφτηκε το '58

Για την ακρίβεια, τα ελάχιστα που περίσσεψαν κάλυψαν το κόστος για το κοτετσόσυρμα της περίφραξης και για μία πινακίδα με το χρονικό της ανακάλυψης του τύμβου. Αν κι αυτή είναι φθαρμένη από τον χρόνο και ελαφρώς σκουριασμένη, το κείμενό της παραμένει ευανάγνωστο: «Ανασκάφτηκε το 1958 από τις τότε πριγκίπισσες της Ελλάδας Σοφία και Ειρήνη και την αρχαιολόγο δασκάλα τους Θεοφανώ Αρβανιτοπούλου. Πρόκειται για έναν μεγάλο οικογενειακό ταφικό περίβολο, κλασικών χρόνων, που περικλείεται από τεχνητό τύμβο. Ο τύμβος είχε αρχικά 13 μ. ύψος. Περιείχε τέσσερις μαρμάρινες σαρκοφάγους με αετωματικό κάλυμμα, τρεις στο κέντρο του και μία μακρύτερα προς τα νότια». Η εικόνα που επικρατεί μέσα στον περιφραγμένο χώρο είναι αντιστρόφως ανάλογη της σημασίας του. Οι φωτογραφίες αποτελούν αδιάψευστο μάρτυρα της κατάστασης.


Ιστορία στη λάσπη

Σήμερα είναι ορατές μόνο δύο σαρκοφάγοι - εκ των τεσσάρων που ανακαλύφθηκαν. Ανοιχτές και γεμάτες λασπόνερα. Πλάκες σπασμένες τριγύρω. Στα χείλη του τύμβου αφημένο ένα πήλινο δοχείο που περιείχε σπόρους - σπονδή από άγνωστο Ελληνα προσκυνητή. Η εγκατάλειψη κραυγαλέα. Οι βροχές αποσαθρώνουν τον τύμβο. Πού βρίσκονται, άραγε, οι άλλες δύο σαρκοφάγοι; Πού βρίσκεται το ροζιασμένο ξύλινο ραβδί που ανακαλύφθηκε στην ανασκαφή και το οποίο, σύμφωνα με την πινακίδα του ΥΠΠΟ, εικάζεται ότι ανήκε στον Σοφοκλή; Πού βρίσκονται τα υπόλοιπα κτερίσματα; Τι απέγιναν οι κρατικές υποσχέσεις περί «αξιοποίησης»;

Σχετικές με τις απορίες οι ερωτήσεις που υποβλήθηκαν από την «Espresso της Κυριακής» στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού, το οποίο δεν έχει απαντήσει ακόμα.

Τραγική η κατάληξη του τραγικού ποιητή στο κωμικό κράτος μας.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΙΑΚΟΣ

5 σχόλια:

  1. Γιατί οι κυβερνήσεις μας επιλέγουν να καταδικάζουν στη λήθη κάθε τι που μπορεί να αποτελέσει έμπνευση και πηγή υπερηφάνιας για όλους μας? Γιατί και εμείς το δεχόμαστε βουβοί και αδιάφοροι? Πόσα μνημεία και μάλιστα μεγαλόπρεπα δεν θα έπρεπε να κοσμούν τους δρόμους κάθε πόλης μας? Αλλά φοβόμαστε, φαίνεται, μη τυχόν και μας χαρακτηρίσουν εθνικιστές, αρχαιολάτρες και ό,τι άλλη χαζομάρα έρχεται στο νου κάθε "προοδευτικού". Ας σοβαρευτούμε λιγάκι και ας αποδεχτούμε ότι καλώς ή κακώς η ιστορία μας -αρχαία και σύγχρονη- έχει πολλές μεγάλες στιγμές και πολλές μεγάλες προσωπικότητες που έχουμε χρέος να τις θυμόμαστε και να τις έχουμε ως παραδείγματα και ως πρότυπα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οσο στον πολιτισμό μας εμπλέκεται η εκκλησία, μην περιμενετε καμία προσοχή και προβολή στα μνημεία μας.
    Εξάλλου μετα το βυζάντιο (που ήταν και η καταστροφή του Ελληνισμού) ότι μνημείο μπορούσε να αναδείξει το μεγαλείο του Ελληνικού πολιτισμού καταστράφηκε και καπελώθηκε απο την χριστιανική εκκλησία. Οπως και στην παιδεία. Διδάσκουν την εβραϊκή μπουρδολογία του αβρααμ του ισαακ και άλλων μιασμάτων, παρουσιαζοντας την για ιστορική αλήθεια και αφήνουν τα έργα των προγόνων μας για ΜΥΘΟλογία. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΜΕ ΟΤΙ ΟΣΟ ΔΕΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΤΟ ΚΑΠΕΛΩΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΡΑΣΟΦΟΡΟΥΣ ΜΑΣΚΑΡΑΔΕΣ ΚΑΙ ΟΣΟ ΔΕΝ ΜΑΘΟΥΜΕ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΠΟΙΟΙ ΗΤΑΝ ΟΙ ΠΡΟΓΟΝΟΙ ΜΑΣ, ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΤΙΠΟΤΑ. Πείτε με εθνικιστή, αρχαιολάτρη ή ότι θέλετε. Είμαι ΕΛΛΗΝΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. { Γιατί οι κυβερνήσεις μας επιλέγουν να καταδικάζουν στη λήθη κάθε τι που μπορεί να αποτελέσει έμπνευση και πηγή υπερηφάνιας για όλους μας; Γιατί και εμείς το δεχόμαστε βουβοί και αδιάφοροι; }


    συμφωνώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αν ηταν εκκλησια η' εικονισμα δεν θα ηταν ξεχασμενο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ ΠΑΙΔΙΑ.....
    ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!!!

    ΥΓ:ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΟΥΜΕ ΟΜΩΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΜΑΣ!!!

    ΕΥ,ΑΓΓΕΛΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.