23/11/09

Η άγνωστη ιστορία του Βατοπεδίου



του Αλεξη Ρωμανου - Εφημερίδα "Κεφάλαιο" 21/11/09

Μια χουφτα εκκλησιαστικοι παραγοντες σε συνεργασια με κρατικους αξιωματουχους πιστεψαν οτι μπορουν να εξασφαλισουν την εσχατη λυση για το πατριαρχειο της Κωνσταντινουπολης

Πως αναζωπυρωθηκε ενα μυστικο σχεδιο της δεκαετιας του '70 και φτασαμε στο μυθιστορηματικο πολιτικο-_οικονομικο θριλερ των Βαλκανιων

Λιγα μόλις χρόνια μετά τη μεταπολίτευση, η Ελλάδα ζούσε τη μετάβαση στη νέα εποχή. Ο πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής κάλεσε το νεαρό τότε υπουργό Παιδείας Ιωάννη Βαρβιτσιώτη στο γραφείο του και του έδωσε εντολή να αναζητήσει ένα χώρο για να στεγαστεί το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης, σε περίπτωση που άλλαζε το status quo στην Πόλη με τρόπο μοιραίο και μη αναστρέψιμο. Το 1978 απείχε μόλις 4 χρόνια από τα γεγονότα της Κύπρου και η Τουρκία είχε ήδη σκληρύνει «επικίνδυνα» τη στάση της έναντι του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Τα γεγονότα των προηγούμενων δεκαετιών στην Πόλη ήταν ακόμη νωπά και οι σχέσεις των δύο χωρών στο ναδίρ της διπλωματικής σφαίρας.
Είναι η αφετηρία μιας άγνωστης σε πολλούς ιστορίας, το κουβάρι της οποίας εκτυλίχθηκε και έφτασε μέχρι το γνωστό -πλέον- σκάνδαλο του Βατοπεδίου, με τρόπο και συστατικά που θα μπορούσαν να αποτελέσουν τον κορμό για το επόμενο βιβλίο του Νταν Μπράουν.

Η εκκλησία στο επίκεντρο, μοναχοί σε ένα από τα τελευταία άβατα του πλανήτη και πολλές μυστικές διεργασίες για τη σωτηρία μίας από τις ισχυρότερες και μεγαλύτερες θρησκείες του κόσμου. Όσα μάθαμε για το Βατοπέδι ήταν το άδοξο τέλος ενός masterplan που απλώς δεν είχε την τύχη του εμπνευστή του.

Αυτή τη φορά ένας άλλος Κ. Καραμανλής ήταν στο τιμόνι της χώρας, ο ανιψιός του ιδρυτή της Νέας Δημοκρατίας. Η μεγάλη διαφορά -εκτός του ειδικού πολιτικού βάρους που χαρακτήριζε τον κατά πολλούς «εθνάρχη»- έγκειται στο γεγονός ότι ο Κώστας Καραμανλής δεν είχε δίπλα του στελέχη ανάλογα με εκείνα που διέθετε ο θείος του.

Το 1978 λοιπόν, εκτιμήθηκε ότι η κατάσταση θα οδηγούνταν αργά ή γρήγορα στην εξορία του Πατριαρχείου από την Κωνσταντινούπολη. Ακόμη κι αν δεν προχωρούσαν οι Τούρκοι σε μονομερή πράξη, φοβούμενοι κυρίως την αντίδραση των Αμερικανών, η λειψανδρία μεταξύ των μελών της ελληνικής κοινότητας θα αναδείκνυε σε βάθος χρόνου τη δυσκολία εκλογής νέου πατριάρχη και θα καθιστούσε αναπόφευκτη την αναζήτηση νέας στέγης για το αντίπαλο δέος του Βατικανού στο χριστιανικό κόσμο.

Αρχικά υπήρξε η σκέψη να χρησιμοποιηθεί η ακίνητη περιουσία που διαθέτει το Πατριαρχείο στη Γενεύη, αλλά η λύση αυτή γρήγορα εγκαταλείφθηκε, αφού θεωρήθηκε ότι αυτόματα το Πατριαρχείο θα έχανε το γεωγραφικό του προσδιορισμό ως Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία. Το επόμενο σενάριο που εξετάστηκε ήταν εκείνο του Αγίου Όρους, αλλά το ιερό άβατο αποτέλεσε σοβαρό ανασταλτικό παράγοντα. Εξετάστηκε και η περίπτωση της Πάτμου, αλλά κι αυτή γρήγορα απορρίφθηκε λόγω έλλειψης υποδομών. Ο κ. Βαρβιτσιώτης εξέτασε τότε την πιθανότητα του Μυστρά και η πρόταση αυτή άρεσε και στον Κωνσταντίνο Καραμανλή. Με τον Μυστρά υπήρχε κι ένας εθνικός συμβολισμός, καθώς ήταν το καταφύγιο των Παλαιολόγων αμέσως μετά την πτώση της Κωνσταντινούπολης...

Οι πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα και η μεταπήδηση του κ. Καραμανλή από την πρωθυπουργία στην προεδρία της Δημοκρατίας ατόνησαν όλες τις σχετικές προσπάθειες και το θέμα σιγά σιγά ξεχάστηκε.
Η ανάδειξη του Βαρθολομαίου στο θρόνο του πατριάρχη επανέφερε το ζήτημα στην ατζέντα δεκαπέντε χρόνια αργότερα! Μόνο που αυτή τη φορά ο στόχος ήταν ξεκάθαρος, να υπάρχει η υποδομή για να μεταφερθεί σε περίπτωση ανάγκης το Πατριαρχείο στο ΑγιοΌρος. Κρίθηκε ως η καλύτερη λυση, παρά το «αγκάθι» του άβατου. Κι αυτό διότι το Άγιο Ορος έχει το αυτοδι-οίκητο και ταυτόχρονα αποτελεί πνευματικό σημείο αναφοράς για τη χριστιανοσύνη.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι πρώτες ανταλλαγές οικοπέδων για τη Μονή του Βατο-πεδίου ξεκίνησαν επί διακυβέρνησης ΠΑΣΟΚ. Ας μην ξεχνάμε τις άριστες σχέσεις της τότε κυβέρνησης με το Πατριαρχείο και την αντίστοιχη «κόντρα» της κυβέρνησης με την Ελλαδική Εκκλησία. Η βασική ιδέα ήταν ότι θα έπρεπε να βρεθεί ένας τρόπος για να ενισχυθεί οικονομικά το Πατριαρχείο, έτσι ώστε να υπάρχει η απαραίτητη οικονομική βάση στην περίπτωση που θα χρειαζόταν να φτάσουμε στο απευκταίο σενάριο της εξορίας του από το φυσικό του χώρο.

Όταν άλλαξε η κυβέρνηση η επικοινωνία μεταξύ κεντρικής διοίκησης και εκκλησίας έγινε ευκολότερη, διότι άμεσοι συνεργάτες του πρωθυπουργού, όπως ο κ. Ρουσόπουλος και ο κ. Αγγέλου, είχαν ουσιαστική και προσωπική σχέση με τη μονή του Βατοπεδίου, ίσως σαν αποτέλεσμα μιας στρατηγικής που χτιζόταν στο προηγούμενο διάστημα.

Έτσι άνοιξε ο δρόμος για να ολοκληρωθεί το σχέδιο σε πιο σύντομο χρονικό διάστημα. Κι εδώ έγινε ίσως το μεγάλο σφάλμα:

Στο γεγονός ότι η αμεσότητα δημιούργησε την αίσθηση ότι τα πάντα θα ήταν πιο εύκολα και έτσι όλοι έγιναν επιρρεπείς στα λάθη.
Ήταν εξόφθαλμο ότι οι ανταλλαγές της λιμνοθάλασσας με τα οικόπεδα στο Μαρουσι ή σε άλλα κεντρικά σημεία των Αθηνών ήταν «σκάνδαλο». Το μυστικιστικό περιβάλλον των μονών του Αγίου Όρους όμως ήταν το κατάλληλο για να αποκοπεί κάθε σχέση με την κοινή λογική. Είναι επίσης σαφές ότι μόνο με την επίκληση ενός «εθνικού λόγου» θα μπορούσαν τόσοι πολλοί άνθρωποι να συναινέσουν σε μια τόσο εξωφρενική ιστορία. Κι εδώ υπεισέρχεται ο ρόλος του Εφραίμ, του διαδόχου, για κάποιους, του πατέρα Παΐσιου.

Ήταν ο άγνωστος Χ που χάλασε την αρχική εξίσωση, καθώς δημιούργησε νέα δεδομένα στο αρχικό πρόβλημα. Ο Κύπριος μοναχός, προστατευόμενος του πατριάρχη, δεν ρίχθηκε στο πυρ το εξώτερον και αυτό είναι φυσικό. Ακόμη κι αν έκανε περισσότερα απ' όσα έπρεπε, συμφωνά με τις αρχικές οδι οδηγίες για το σχέδιο, σίγουρα γνωρίζει περισσότερα απ' όσα φαντάζεται ο καθένας μας.

Οι φήμες κάνουν λόγο για έμμεση εμπλοκή του κ. Εφραίμ στην υπόθεση του «Όχι» των Κυπρίων στο σχέδιο Ανάν. Αναπόδεικτες σε κάθε περίπτωση.Έτσι όμως, ίσως εξηγούνται και οι αντιδράσεις στο πρόσωπο του από παράγοντες που δεν επιθυμούσαν τη δημιουργία παρακρατικών μηχανισμών στα Βαλκάνια και μάλιστα με την έμμεση χρηματοδότη¬ση του Ελληνικού Δημοσίου.

Η ιστορία θα αποδείξει επίσης το ρόλο πολιτικών προσώπων. Αν, δηλαδή, λειτούργησαν όντως δίχως δόλο ή αν βρήκαν κι εκείνοι την ευκαιρία να «πατήσουν» πάνω σ' ένα σύγχρονο εθνικό μύθο για να εξελίξουν τα δικά τους προσωπικά παιχνίδια.

Το σκάνδαλο του Βατοπεδίου μάς έχει αφήσει μια πικρή γεύση. Και αν θα θέλαμε να απομονώσουμε μια εικόνα, αυτή θα ήταν του Κώστα Καραμανλή, ο οποίος σε πρόσφατη συνέντευξη του είχε δηλώσει με νόημα: «Ήταν ένα προσωπικό μου λάθος». Είναι άγνωστο και μένει κάποια στιγμή να διευκρινίσει αν αναφέρεται στην πολιτική του ευθύνη, που έτσι κι αλλιώς έχει, ή στο γεγονός ότι άφησε σε κάποιους να διαχειριστούν την υπόθεση αυτή με «λευκή επιταγή».

Ιωάννης Βαρβιτσιώτης : «Είχαμε καταλήξει στη λύση του Μυστρά»

Η κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή διερευνησε, πράγματι, το 1978 εναλλακτικές λύσειε για την περίπτωση που το Οικουμενικό Πατριαρχείο θα έπρεπε να μεταφερθεί από την Κωνσταντινούπολη. Τη σχετική εντολή είχε πάρει ο τότε (1978) υπουργόs Παιδείας κ. lωαvvns Βαρβιτσιώτης ο οποίος όπως επιβεβαιώνει στο «Κεφάλαιο», κινήθηκε μεταξύ τριών περιπτώσεων, του Αγίου Opous, της Πάτμου και του Μυστρά.
Το ΆγιονΌροε αποκλείστηκε σχετικά αμέσου, διότι λόγω του άβατου των γυναικών το Πατριαρχείο δεν θα μπορούσε να επιτελέσει το ρόλο του.

Στη συνέχεια αποκλείστηκε και η λύση της Πάτμου καθώς η πολύ κακή ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού με την υπόλοιπη χώρα θα καθιστούσε την ιερή έδρα της Ορθοδοξίας δυσπρόσιτη.
Qs εκ τούτου ο κ. Βαρβιτσιώτης κατέληξε στη λύση του Μυστρά η οποία, όπως θυμάται, έγινε ασμένως δεκτή από τον Κωνσταντίνο Καραμανλή.

Εκείνη την εποχή, μάλιστα, ξεκίνησαν σημαντικά έργα συντήρησης των βυζαντινών μνημείων του.
Εν τέλει, δεν χρειάστηκε να μεταφερθεί το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τα σχέδια έμειναν στα χαρτιά...

11 σχόλια:

  1. Δεν αναφέρεται πουθενά πως το σχέδιο μεταφοράς του Πατριαρχείου από την Κων/πολη συνδέεται με το Βατοπαίδι και τις ανταλλαγές και αγοραπωλησίες εκτάσεων. Επίσης τα περί παρακρατικών μηχανισμών πόθεν τεκμαίρονται ? Ο Μπαρτόλομιου από την τοποθέτησή του στον πατριαρχικό θρόνο θεωρείται πολύ πιό κοντά στην αμερικανική επιρροή απ' ότι οτι οι προκάτοχοί του. Γιατί να σκέφτονται τη μετακόμιση του στη Νέα Εποχή ? Μάλλον "κοιλιακό" το δημοσίευμα με μπόλικη εκσυγχρονιστική φαντασία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μάλιστα... και εφόσον εξυπηρετούμε Εθνικούς και Ιερούς σκοπούς ας βάλουμε και κανα 200αρι χιλιάδες Ευρώ στην τσεπούλα μας για τα συμβόλαια.
    Σα δεν ντρέπονται....λεω εγώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εμένα δεν μου φαίνεται καθόλου κοιλιακό το δημοσίευμα...!!απλά μάλλον είχαμε μια τυπική περίπτωση, έμπνευσης ενός σχεδίου υπο συγκεκριμένες συνθήκες που ήταν απαραίτητο, και τελικά είχαμε την εκμετάλλευσή του απο τα γνωστά λαμόγια με πρόφαση τους αρχικούς σκοπούς του σχεδίου...!!!!τόσο απλά..!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οι «παρακρατικοί μηχανισμοί» είναι κάποιος απροσδιόριστος φόβος των αμερικανών ότι η έκφραση της θρησκευτικότητας με την ανατολική ορθόδοξη μορφή μπορεί να αναδείξει πολιτικές εκφράσεις (κατ αυτούς «παρακρατικούς») στις χώρες όπου επικρατεί πλειοψηφικά το ορθόδοξο δόγμα. Δηλαδή ότι θα μπορούσε να αναδείξει πολιτισμικά πρότυπα τα οποία αργά ή γρήγορα θα γίνουν εκφράσεις εφαρμοσμένης πολιτικής που θα απευθυνθούν στους λαούς αυτούς σαν εναλλακτική πρόταση στην κυριαρχία της προτεσταντικής αντίληψης για τις κοινωνικές δομές που επικρατούν τώρα σε όλη την χριστιανοσύνη. Το δημοσίευμα έχει κάποια βάση αν μπορέσει κανείς να συνδυάσει το γεγονός ότι «έσκασε» ένα τέτοιο θέμα σε μια μονή με μεγάλη διορθόδοξη δράση και με πολλούς μοναχούς απ’ όλο τον ορθόδοξο και όχι μόνο κόσμο. Η αμερικανική αντίληψη για τα πράγματα είναι ότι πρέπει να ενισχυθεί το δικό τους πρότυπο ζωής που δίχως την ύπαρξη εξωτερικών εχθρών ευδοκιμεί στην Βόρεια Αμερική. Στην συγκεκριμένη όμως γεωγραφική περιοχή με την ύπαρξη του μωσαϊκού λαών είναι νομοτέλεια ότι αυτό το πρότυπο θα ενισχύσει τις διαλυτικές τάσεις στο εσωτερικών αυτών των κοινωνιών χωρίς ένα ισχυρό κεντρικό κράτος. Παράδειγμα για αυτά που λέω είναι η διάλυση της Γιουγκοσλαβίας και η εξακολουθητική αποσύνθεση της Σερβίας που συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας και φυσικά η κοινωνική αποσύνθεση που μεταμοσχεύθηκε στην Ελλάδα μέσα από την στοχευμένη υιοθέτηση της λαθρομετανάστευσης ως ενός μέτρου μείωσης του εργατικού κόστους. Είναι γνωστό ότι ζητήθηκε από την Ελλάδα εκ μέρους της Αμερικής η ανοχή στην λαθρομετανάστευση από την Αλβανία ώστε να στηριχθεί αυτή η χώρα… Η Μονή Βατοπεδίου ήταν αγκάθι στο μάτι όλων αυτών των συμφερόντων που ελέγχουν φυσικά πολλά ΜΜΕ στην Ελλάδα. Γι’ αυτό το λόγο και στήθηκε το όλο σκηνικό. Βέβαια αν ρωτήσεις κάποιον «αριστερό» κατά πάσα πιθανότητα θα τα βάλει με τα «χρυσόβουλα» με τον «Εφραίμ και τους ρασοφόρους του» αλλά ποτέ δεν θα μπορέσει να συνδυάσει γεγονότα πέρα απ’ αυτά που συμφέρουν την διατήρηση του κοινωνικού αυτισμού του. Το πρόβλημα βέβαια για τους φύλακες των συνειδήσεων μας που θέλουν να μας «προστατέψουν» από την δημιουργία «παρακρατικών» είναι ότι οι συναλλαγές δεν περιορίζονται στο Άγιο Όρος. Είναι πλέον κοινωνικές και αυτές δεν συμμαζεύονται. Τα σύνορα είναι ανοιχτά το εμπόριο δεν περιμένει από κανένα να το επιτρέψει ή να το απαγορεύσει. Απλά γίνεται. Και μαζί του έρχεται και η όσμωση των λαών που φέρνει στην επιφάνεια πολιτισμικά γνωρίσματα ξεχασμένα από τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα. Είναι μάταιος ο αγώνας κάποιων και πρέπει να το καταλάβουν. Το «σιδηρούν παραπέτασμα» που τόσο κατηγορούσαν κάποιοι υπερατλαντικοί νεοφιλελεύθεροι και τόσο τους βόλευε έχει καταρρεύσει και είναι καλύτερο για όλους τους λαούς της περιοχής αρκεί να αποκτήσουν συνείδηση αυτής της πολιτισμικής κοινότητας και των αρχών της σαν πρότυπα της σύγχρονης ζωής που μπορεί να τους προσδώσει κοινωνική δυναμική. Αυτή την δυναμική που πολλοί φοβούνται και κάνουν τα πάντα για να αποτρέψουν.-

    Ελευθέριος Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πάντως αυτό που λέει το άρθρο για την σχέση του π.Εφραίμ με το ΟΧΙ των Κυπρίων είναι αληθινό. Υπήρχε σχέση και για αυτήν του την παραίνεση κάποιοι κύκλοι ήθελαν να τρώσουν την προσωπικότητά του. Επειδή τον γνωρίζω προσωπικά τον Γέροντα αλλά κυρίως άτομα του κύκλου του μπορώ να καταθέσω αυτήν την μαρτυρία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΠΡΑΓΜΑΤΙ, ΚΑΛΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΓΙΑ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ DAN BROWN...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πράγματι η διαχείριση των αποθεματικών των ταμείων υπήρξε σκανδαλώδης.

    Οπως βέβαια και μερικά προνόμια που απέκτησαν κοινωνικές ομάδες μόνο και μόνο επειδή στις απε4γίες τους μπορούσαν να έχουν όμηρο το ελληνικό κράτος...
    Πρόωρη συνατξιοδότηση, 15 ετία των γυναικών μόνο στο δημόσιο τομέα κτλ.
    Κανένας έχει καμιά ιδέα πως θα πληρωθούν συντάξεις τον επόμενο μήνα;
    Γιαννίτσης και Σπράος πού τόσο κατακρεουργήθηκαν από τα ΜΜΕ τα έλεγαν εδώ και δέκα χρόνια....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @ 23 Νοέμβριος 2009 3:29 μμ

    Μάλλον από άλλο ανέκδοτο είσαι.

    _________________________________


    Δεν ξέρω ποιος, πότε και με ποια στοιχεία κυκλοφόρησε την φήμη ότι το Οικ. Πατριαρχείο θα μεταφερόταν στο Βατοπαίδι, ή στο Άγιον Όρος, εν γένει.
    Θεωρώ μία τέτοια άποψη μάλλον αφελή, διότι ποτέ δεν μπορεί μία εκκλησιαστική αρχή (επισκοπή, μητρόπολη, πολλώ μάλλον ένα πατριαρχείο) να ευρίσκονται μακριά από τον κόσμο, σε τόπους μοναστικούς.

    Σκέψεις έχουν γίνει κατά καιρούς για μετακίνηση του Οικ. Πατριαρχείου από την Κων/λη, όπου τώρα είναι "όμηρο" του τουρκικού κράτους, σε μία ελεύθερη χώρα (όχι απαραιτήτως την Ελλάδα), αλλά ποτέ δεν μπορεί να έγινε σοβαρή σκέψη για μεταφορά του στο Άγιον Όρος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Την Συνβασιλεύουσα !!! κανείς δεν την σκέφτηκε ;;;Αρκετά μας εκβιάζουν οι τούρκοι...έχουμε και την Χάλκη,δήθεν μεγάλο διαπραγματευτικό αντάλλαγμα για τους τούρκους-εις βάρος μας,βέβαια- και η Συμβασιλεύουσα περιμένει την Ορθοδοξία.Από την Θεσσαλονίκη Α.Λ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @ A.Λ

    "Την Συνβασιλεύουσα !!! κανείς δεν την σκέφτηκε ;;;"

    Πώς δεν την σκέφτηκε! Και ο Γιανναράς την έχει επανειλημμένως υποδείξει, αλλά και άλλοι πολλοί.

    Η Θεσσαλονίκη είναι Συμπρωτεύουσα και κάποτε πρωτεύουσα των Βαλκανίων. Θα ήθελα να πίστευα ότι είναι ακόμη, αλλά δεν ξέρω.

    Τα Δημήτρια που τελούταν εκεί προς τιμήν του Αγίου Δημητρίου τα βυζαντινά χρόνια και που διαρκούσαν πάνω δύο εβδομάδες, έφερναν κοντά όλους τους λαούς των Βαλκανίων. Λες να ήταν ο πρόδρομος της ΔΕΘ; :)

    Γεμάτη ωραίες εκκλησιές, έχει Ορθόδοξη Παράδοση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Το πατριαρχείο δεν το διέλυσαν επι 500 χρόνια οι Τουρκοι,το 74 θα το έστελναν; Μα ποσες αλλες μπαρούφες θα διαβάσουμε για να δικαιολογηθεί ο συρφετός της κακιάς ώρας που λέγεται Καραμανλής;
    Επίσης αν ψάξετε στο νετ,θα βρείτε σε μπλογκ αναρτημένα σχόλια που σχετίζονται με το Βατοπέδι κλπ κλπ απο το 2001 ακόμα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.