12/9/10

Το μαρτύριο του Σμύρνης Χρυσόστομου

Τιμάται σήμερα η μνήμη των Μικρασιατών ιερομαρτύρων που έπεσαν θύματα της θηριωδίας του τουρκικού όχλου
Του Αριστείδη Βικέτου

Συμπληρώθηκαν αυτές τις μέρες 88 χρόνια από την τραγωδία της Μικρασιατικής Καταστροφής του 1922, που είχε ως αποτέλεσμα τον ξεριζωμό σχεδόν δύο εκατομμυρίων Ελλήνων από τα χώματα της Ιωνίας και της Μικράς Ασίας.

Κορυφαία μορφή της Μικρασιατικής Καταστροφής υπήρξε ο τελευταίος Επίσκοπος Σμύρνης, της μιας από τις επτά Εκκλησίες της Αποκαλύψεως, Μητροπολίτης Χρυσόστομος Καλαφάτης. Ο μαρτυρικός του θάνατος από τον τουρκικό όχλο είναι άρρηκτα δεμένος με τις τελευταίες στιγμές της ελληνικής Σμύρνης και του Μικρασιατικού Ελληνισμού. Αν και του προσφέρθηκαν πολλές ευκαιρίες να εγκαταλείψει τη Σμύρνη αυτός προτίμησε να μείνει και να συμμεριστεί την τύχη του ποιμνίου.

Το 1992 η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος προχώρησε στην αγιοκατάταξη του Χρυσοστόμου και των ιεραρχών Γρηγορίου Κυδωνιών, Αμβροσίου Μοσχονησίων, Προκοπίου Ικονίου, Ευθυμίου Ζήλων και των κληρικών και λαϊκών, που σφαγιάσθηκαν κατά τη Μικρασιατική Καταστροφή. Επίσης, όρισε να τιμάται η μνήμη του Χρυσοστόμου Σμύρνης και των «συν αυτώ Ιεραρχών» την Κυριακή προ της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, η οποία φέτος συμπίπτει με τη σημερινή.

Ο γνωστός Έλληνας λογοτέχνης και ακαδημαϊκός Ηλίας Βενέζης, ο οποίος έζησε τη λαίλαπα της Μικρασιατικής Καταστροφής, στο βιβλίο του «Μικρασία Χαίρε» γράφει για τον Σμύρνης Χρυσόστομο «Η δράση του στον καιρό του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, στον καιρό των διωγμών των Ελλήνων της Μικράς Ασίας, και στη διετία 1920-22 , τον είχε αναδείξει πρώτο στόχο. Αυτός ήταν ο ηγέτης, ο εθνάρχης, η ψυχή της Ελληνικής Μικρασίας» . Ο Βενέζης τονίζει ότι ο Χρυσόστομος με το βίο και το μαρτυρικό του τέλος «υπηρέτησε το Γένος και την Εκκλησία γράφοντας μια σελίδα χρυσή».
Στις 9 Σεπτεμβρίου του 1922 (με το νέο ημερολόγιο) ο Νουρεντίν Πασάς του απήγγειλε την κατηγορία της εσχάτης προδοσίας και τον παρέδωσε στο πλήθος που είχε συγκεντρωθεί έξω από το διοικητήριο της Σμύρνης.

Ιδιαίτερα αποκαλυπτική είναι η εξιστόρηση των γεγονότων από τον Τούρκο καθηγητή Βilge Umar που στηρίζεται σε μαρτυρίες ανθρώπων, οι οποίοι διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στη δολοφονία του Χρυσόστομου όπως αυτή του δήμιου Αli Αge , στον οποίο τον παρέδωσε ο Νουρεντίν. Σύμφωνα με τον Ουμάρ, ο Νουρεντίν επέλεξε να απαλλαγεί το συντομότερο από τον Χρυσόστομο, επειδή ήθελε να αποφύγει τη διαδικασία μιας δίκης, που θα έδινε τη δυνατότητα σε ευρωπαϊκές χώρες να παρέμβουν για να αποτραπεί η καταδίκη του ιεράρχη.

Ο Γάλλος δημοσιογράφος και ιστορικός Rene Ρuaux, απεσταλμένος στη Σμύρνη της εφημερίδας «Le Τemps», στο βιβλίο του «Ο θάνατος της Σμύρνης» επιρρίπτει ευθύνη για το μαρτύριο του Χρυσόστομου στην τουρκική στρατιωτική και πολιτική ηγεσία. Γράφει μεταξύ άλλων: «Ο στρατηγός Νουρεντίν πασάς, όταν τον έφεραν μπροστά του, τον εξύβρισε με αισχρό τρόπο και τον κατηγόρησε για τη φιλελληνική του στάση και πρόσθεσε ότι η επόμενη ενέργειά του ήταν να τον παραδώσει στη λαϊκή κρίση. Ο Χρυσόστομος, λοιπόν, παραδόθηκε στο μανιασμένο μουσουλμανικό όχλο. Του ξερίζωσαν τη γενειάδα, τον μαχαίρωσαν, διαμέλισαν και έσυραν το σώμα του μέχρι την τουρκική συνοικία, όπου και τον πέταξαν στα σκυλιά...». Ο Ρuauxκαταλήγει στο συμπέρασμα ότι η εκτέλεση του Χρυσοστόμου ήταν προαποφασισμένη.

Ο τότε Αμερικανός πρόξενος στη Σμύρνη G. Ηorton στο βιβλίο του «Η κατάρα της Ασίας» γράφει για τον Χρυσόστομο:«Πέθανε σαν μάρτυρας και αξίζει να του απονεμηθούν ύψιστες τιμές από την Ελληνική Εκκλησία και την Ελληνική Κυβέρνηση...»
Συγκλονιστική περιγραφή της δολοφονίας

ΣΤΙΣ 14 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ1982, με την ευκαιρία της συμπληρώσεως 60 χρόνων από την καταστροφή, σε έκτακτη συνεδρίαση της Ακαδημίας Αθηνών, ο διαπρεπής ακαδημαϊκός Γ. Μυλωνάς, τελείωσε την ομιλία του με μία συγκλονιστική περιγραφή του μαρτυρίου και της θανατώσεως του Χρυσοστόμου. «Κατά τις τελευταίες ημέρες του Σεπτεμβρίου 1922 μια ομάδα φοιτητών του ΙnternationalCollege της Σμύρνης και εγώ βρεθήκαμε φυλακισμένοι σε απαίσιο υπόγειο, σ’ ένα από τα μπουντρούμια του Διοικητηρίου της Σμύρνης. Σ’ αυτό ήταν ασφυκτικά στριμωγμένοι Έλληνες Χριστιανοί αιχμάλωτοι, μάλλον άνθρωποι προωρισμένοι για θάνατο. Στις 5 το απόγευμα της τελευταίας ημέρας του θλιβερού Σεπτεμβρίου, ένας τουρκοκρής με διέταξε να τον ακολουθήσω στην αυλή. “Είσαι δάσκαλος;”, με ρωτά. “Αυτήν την τιμή είχα” του απαντώ. “Και οι άλλοι που ήσαν μαζί σου είναι φοιτητές;”. ”Ναι”, του λέγω. “Γρήγορα μάζεψέ τους και φέρε τους εδώ”. “Ελάτε μαζί μου έξω”, λέγω στους συντρόφους μου. “Φαίνεται ότι ήρθε η ώρα μας. Εμπρός με θάρρος”. Ποια ήταν η έκπληξή μας όταν ακούσαμε τον Τουρκο-κρητικό να λέει: “ Θα σας σώσω σήμερα, γιατί ελπίζω αυτό να με βοηθήσει να λησμονήσω μια τρομερή σκηνή που αντίκρυσαν τα μάτια μου, σκηνή στην οποία έλαβα μέρος”.

Και συνέχισε: “Παρακολούθησα το χάλασμα του Δεσπότη σας. Ήμουν μ’ εκείνους που τον τύφλωσαν, που του βγάζαν τα μάτια και αιμόφυρτο, τον έσυραν από τα γένια και τα μαλλιά στα σοκάκια του Τουρκομαχαλά,τον ξυλοκοπούσαν, τον έβριζαν και τον πετσόκοβαν. Από καιρού σε καιρό, όταν μπορούσε, ύψωνε κάπως το δεξί του χέρι και ευλογούσε τους διώκτες του. Κάποιος πατριώτης μου αναγνωρίζει τη χειρονομία της ευλογίας, μανιάζει, μανιάζει και με το τρομερό μαχαίρι του κόβει και τα δυο χέρια του Δεσπότη. Εκείνος σωριάστηκε στη ματωμένη γη με στεναγμό που φαινόταν ότι ήταν μάλλον στεναγμός ανακουφίσεως παρά πόνου. Τόσο τον λυπήθηκα τότε, που με δύο σφαίρες στο κεφάλι τον αποτελείωσα. Αυτή είναι η ιστορία μου. Τώρα που σας την είπα ελπίζω πως θα ησυχάσω. Γι’ αυτό σας χάρισα τη ζωή”. “Και πού τον έθαψαν;” ρώτησα με αγωνία. “Κανείς δεν ξέρει πού έριξαν το κομματιασμένο του κορμί”».

Το έργο του
Το 1910 η Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου τον εκλέγει και πάλι παμψηφεί Μητροπολίτη Σμύρνης.

Στην πρωτεύουσα της Ιωνίας ξεκίνησε ένα μεγάλο έργο. Κτίζει γραφεία για τη Μητρόπολη και αναδιοργανώνει την εκπαίδευση, αναλαμβάνει υπό την προστασία του τους αρχαίους γυμναστικούς Συλλόγους της Σμύρνης, μετέχει ως πρόεδρος ο ίδιος στα Συμβούλια των περισσότερων πνευματικών και κοινωνικών ιδρυμάτων, προωθεί την πνευματική κίνηση και επιζητεί ένα καινούργιο πνευματικό, ηθικό και κοινωνικό πολιτισμό στην Ιωνία.

Στις 20 Αυγούστου 1914 απομακρύνεται βίαια από την έδρα του. Μετά το τέλος του Ά Παγκοσμίου Πολέμου ο Χρυσόστομος ξαναγυρνά στην πολυαγαπημένη του Σμύρνη.

Το 1919 υποδέχτηκε τον ελληνικό στρατό στη Σμύρνη. Γονυπετής και κλαίγοντας ευλόγησε την ελληνική σημαία. Τις επόμενες μέρες προστάτεψε Τούρκους κατοίκους της Σμύρνης από εχθροπραξίες του ελληνικού στρατού. Επισκέφθηκε τους Τούρκους αιχμαλώτους, και τις τουρκικές συνοικίες της Σμύρνης και μοίρασε τροφή και φάρμακα.

Όταν αντιστράφηκε η κατάσταση και ο εφιάλτης πλησίαζε στη Σμύρνη, ο Χρυσόστομος προσπάθησε να οργανώσει την άμυνα της πόλης και έστειλε επιστολές/εκκλήσεις προς τους αρχηγούς των συμμάχων, αλλά και προς την Καθολική Εκκλησία.
ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ

22 σχόλια:

  1. Περασμένα ξεχασμένα. Τώρα είναι φίλοι μας και πρέπει να κάνουμε αμοιβαία βήματα εμπιστοσύνης. Πχ, να φτιάξουμε τζαμί στην Αθήνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ορθοδοξία = Ελλάδα


    Σύμφωνα μέ τόν Χρήστο Σολομωνίδη ("Ο Σμύρνης Χρυσόστομος, Αθήνα 1971"), από τούς 459 ιερείς της επαρχίας Σμύρνης οι 347 βρήκαν οικτρό θάνατο. Ο Μητροπολίτης Μοσχονησίων, Αμβρόσιος Πλειανθίδης, επεταλώθη μαζί μέ 9 ιερείς του. Ο 46χρονος Μυτιληνιός Μητροπολίτης Ζήλων, Ευθύμιος Αγριτέλης, φυλακίστηκε καί μετά από σαράντα μία ολόκληρες μέρες καί νύχτες φρικτών βασανιστηρίων, δίψας καί ασιτίας, ξεψύχησε. Ο 58χρονος Μητροπολίτης Κυδωνίων, Γρηγόριος Ωρολογάς ετάφη ζωντανός μέ πλήθος κληρικών καί λαϊκών. Ο επικεφαλής των δημίων του, τούρκος υπολοχαγός, οδηγώντας τον στόν θάνατο, είχε τό θράσος νά τόν περιπαίξει, λέγοντάς του: «Ελα σου ετοίμασα έναν όντά, νά κατοικείς όλα τά χρόνια της ζωής σου». Ο επίτροπος του Μπουτζά σουβλίστηκε, ο διάκονος του ναού Αγίας Μαρίνας Κορδελιού στραγγαλίστηκε, ιερεά στό Κοκαργιαλί τόν περιέλουσαν μέ ζεματιστό λάδι, τόν ιερέα Νείλο του ναού της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στόν Μπουρνόβα τόν τεμάχισαν ενώ τόν διάκονο Μελέτιο τόν σταύρωσαν σέ πεύκο.


    Αιωνία τους η μνήμη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @ fstav

    >Ορθοδοξία = Ελλάδα<

    Εδώ θα διαφωνήσω. Δεν καταλαβαίνω το (κατ)αναγκαστικό μπέρδεμα της Πατρίδας (κράτους;) με την Θρησκεία. Μπορεί οι Έλληνες στην συντριπτική τους πλειονότητα να δηλώνουν (ΔΗΛΩΝΟΥΝ, όχι είναι) Χ.Ο., αλλά η θρησκεία είναι ιδιωτική υπόθεση εκάστου. Ο Χριστιανισμός απλώνεται πέρα από πατρίδες και κράτη, πέρα από έθνη. Είναι οικουμενικός.

    Τον υποβαθμίζουμε ταυτίζοντάς τον με μία πατρίδα, ή ένα έθνος και τον διαστρεβλώνουμε κιόλα. Διαστρεβλώνουμε την διδασκαλία του (Του).

    Καλύτερα να λείπουν τέτοιες επικίνδυνες ταυτίσεις.

    Ξέρω, κάποιοι θα πουν ότι στα στοιχεία του έθνους ανήκει και το "ομόθρησκον". Το ένα δεν αναιρεί το άλλο. Το ομόθρησκον υπάρχει, αλλά η παραπάνω εξίσωση είναι λάθος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Στήν Καππαδοκία διασώζεται σουλτανικό φιρμάνι, σύμφωνα μέ τό οποίο οι Ρωμιοί θά κρατούσαν ή τή γλώσσα τους ή τη θρησκεία τους. Σέ όσα χωριά οι Ρωμιοί έγιναν μουσουλμάνοι καί μιλούσαν ρωμέϊκα, μέ τόν καιρό τούρκεψαν.

    Στά χωριά πού διάλεξαν να μιλούν τούρκικα αλλά κράτησαν τήν ορθόδοξη πίστη τους, οι Ρωμιοί διατήρησαν τήν εθνική τους συνείδηση καί ας ήταν τουρκόφωνοι.

    Ηρθαν πολλοί τουρκόφωνοι μέ τήν Συνθήκη της Λωζάννης του 1923.


    Στά 500 χρόνια σκλαβιάς οι Τούρκοι τήν θρησκεία πίεζαν νά αλλάξουν σέ όσους ήθελαν νά προσηλυτίσουν. Παράδειγμα ο Διάκος ο οποίος αν γινόταν μουσουλμάνος θά γλύτωνε τό παλούκωμα.

    Στά 500 χρόνια σκλαβιάς ηγέτης του Γένους μας ήταν ο εκάστοτε μητροπολίτης, δεδομένου ότι δέν υπήρχε ελληνικό κράτος, καί αρχηγός του Γένους μας ή του Εθνους μας ήταν φυσικά ο Πατριάρχης.

    Οι εκκλησιές καί τά μοναστήρια έμαθαν στόν αγράμματο Ρωμιό ότι ήταν κάτι διαφορετικό από τόν μουσουλμάνο. Καί τελειώνω μέ τόν μέγιστο της Επανάστασης Κολοκοτρώνη ο οποίος δήλωσε: "Πρέπει να φυλάξετε την πίστη σας και να την στερεώσετε, διότι όταν επιάσαμε τα άρματα, είπαμε πρώτα υπέρ πίστεως και έπειτα υπέρ πατρίδος"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Βρέθηκα κάποτε στο Παρίσι και επισκέφτηκα μεταξύ άλλων και τον Καθεδρικό ναό της Notre Dame. Εκεί συνάντησα εντελώς τυχαία έναν καθολικό κληρικό που περιδιάβαινε τον χώρο και φορούσε κόκκινο σκούφο-αργότερα μου εξήγησαν ότι ήταν επίσκοπος.
    Στο σύντομο διάλογο που είχαμε με ρώτησε την καταγωγή μου και του απάντησα ότι είμαι Έλληνας. Τότε, αντί άλλης παρατηρήσεως αναφώνησε με έκφραση ευχάριστης έκπληξης " Α! Orthodox!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο εθνομάρτυρας Χρυσόστομος Καλαφάτης (και όχι ιερομάρτυρας) τεχνηέντως αγιοποιήθηκε από τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο όταν ήταν επίσκοπος Δημητριάδος και την τότε σύνοδο των ιεραρχών της Ορθόδοξης Ελληνικής Εκκλησίας. Στην Ορθοδοξία, για να αγιοποιηθεί κάποιος θα πρέπει να υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις, ορθόδοξη πίστη και ζωή, αγώνες για τη πίστη και την ορθοδοξία, θαύματα μετά θάνατον κλπ, που δεν υπήρχαν στην περίπτωση του Χρυσοστόμου. Αντιθέτως ο Χρυσόστομος είχε αιρετικά φρονήματα. Πίστευε στη θεωρία των κλάδων, ήταν αρχαιολάτρης και μέλος μασονικών στοών με σημαντική ελευθεροτεκτονική δράση (ΕΠΙΦΑΝΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΗΜΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΕΚΤΟΝΕΣ 1800-1970-ΤΟΜΟΣ Α συγγραφέας ΦΥΣΕΝΤΖΙΔΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ Εκδόσεις ΒΟΓΙΑΤΖΗ Σ).
    Γιατί λοιπόν αγιοποιήθηκε; Για τις άριστες σχέσεις του με τη Ρωμαιοκαθολική «εκκλησία» και τον Πάπα. Στα πλαίσια της αίρεσης του ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΥ (ανάλογο της ΠΑΓΚΟΣΜΟΙΟΠΟΙΗΣΗΣ αλλά σε θρησκευτικό επίπεδο) και για τη προώθηση των σχέσεων μεταξύ ορθοδόξων και παπικών με τελικό σκοπό την ένωση όλων των Εκκλησιών κάτω από τη σκέπη του Πάπα Ρώμης, έπρεπε να υπάρχει ένας άγιος «γέφυρα». Να είναι «ορθόδοξος» αλλά ταυτόχρονα να έχει άριστες σχέσεις με τους παπικούς.
    Μάλιστα για να μη φανεί ότι είναι στημένο και ότι μόνο αυτός αγιοποιήθηκε, αγιοποίησαν και όλους όσους σκοτώθηκαν από τους Τούρκους, κληρικούς, στρατιώτες και λαό, χωρίς να υπάρχει αντίστοιχο προηγούμενο (στον αγώνα του 21 τόσοι και τόσοι που υπέστησαν φοβερά βασανιστήρια από τους τούρκους όπως ο Καραϊσκάκης αλλά δεν αγιοποιήθηκαν).
    Προσοχή. Βρισκόμαστε σε καιρούς πονηρούς. Πρόσωπα όπως ο Εθνομάρτυρας Χρυσόστομος Κλαφάτης γίνονται «Δούρειοι ίπποι» για την άλωση της Ορθοδοξίας. Μας οδηγούν σε ένωση όλων των «εκκλησιών» με τελικό σκοπό τη δημιουργία μιας πανθρησκείας με αρχηγό Πάπα, παράλληλα με την προσπάθεια δημιουργίας παγκόσμιας κυβέρνησης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αληθεια ο Νουρεντιν πασας τι εθνικοτητας ήταν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Θα πρέπει να ντρέπεσαι ψευτορθόδοξε Βασίλη που αναπαράγης την προπαγάνδα ορισμένων εν τρικυμία εν κρανίω ευρισκομένων δήθεν ορθοδόξων που με εντελώς αστήριχτα στοιχεία μιλάνε έτσι για τον Άγιο Χρυσόστομο τον Σμύρνης.
    Αλλά ακόμα κι αν δεν πρέπει να τιμάται ως άγιος όπως λες...δεν πρέπει να τιμάται καθόλου;γιατί αυτό αφήνεις να εννοειθεί στο τέλος...δεν ξέρεις πια ήταν η τεράστια προσφορά του στο Έθνος;δεν ξέρεις την μεγάλη του προσφορά στον Μακεδονικό Αγώνα όταν ήταν μητροπολίτης Δράμας;γιατί φαίνεται ξεκάθαρα ότι αυτό θέλετε να πετύχετε εσείς οι δήθεν ορθόδοξοι!Δηλαδή αν τιμηθεί η ορθοδοξία θα αλωθεί;είσαι εσύ Έλληνας;ή μήπως κι εσύ...άρχοντας "Ρωμαίος";για απάντα ξεκάθαρα όμως!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Οι βαρβαρότητες των Τούρκων κατά των κληρικών ήταν φρικιαστικές.
    Ο μητροπολίτης Σμύρνης Χρυσόστομος ήταν ήρωας.
    Λυπούμαι για την σημερινή κατάντια της χώρας μας.
    Να φύγουν οι μουσουλμάνοι εισβολείς και οι πολιτικοί που φέρανε την χώρα μας σε αυτό το χάλι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Το φροικτο τελος του Μακριστου Χρυσοστομου ειναι η καλυτεη απαντηση σε οσους μιλανε για "ανεκτικη" και "ανεξιθρησκη" Οθωμανικη αυτοκρατορια.Τωρα για τον ¨"βασιλη" ο οποιος απο οτι φαινεται δεν εχει τιποτα καλυτερο στην "ζωη" του(αν εχει) απο το να ΣΥΚΟΦΑΝΤΕΙ ΕΝΑΝ ΗΡΩΑ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΕΔΩΣΕ ΤΗΝ ΖΩΗ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΤΗς ΠΑΤΡΙΔΟΣ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ του ταιριαζει ενα σχολιο της Πηνελοπης Δελτα (για την οποια μαλλον θα "αποκαλυψει" οτι ηταν μασσονη, πανθρησκη κτλ):" Δεν μας φταναν οι ζωντανοι να μουντζωνουμε και τωρα μουντζωνουμε και τους πεθαμενους" η οπως ελεγαν και στο σχολειο μου: "Ορισμενα ΜΗΔΕΝΙΚΑ κανουν τα παντα για να κατεβασουν τους αλλους στο "επιπεδο" τους"
    Χρηστος Βουλγαρης απο Λονδινο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. 12 Σεπτεμβρίου 2010 10:58 μ.μ.,(Βασίλης),


    μπα!τώρα στο στόχαστρο και ο Χρυσόστομος Σμύρνης;

    Και εθνομάρτυρας και ιερομάρτυρας.
    Οι Τούρκοι τον σκότωσαν γιατί ήταν Έλληνας,τον βασάνισαν ιδιαιτέρως όμως γιατί ήταν Χριστιανός ιερέας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ο Χρυσόστομος Σμύρνης ΠΡΕΠΕΙ να τιμάται ως ΕΘΝΟΜΑΡΤΥΡΑΣ, κανείς δεν λέει το αντίθετο. Όμως το γεγονός ότι ο ΕΘΝΟΜΑΡΤΥΡΑΣ Χρυσόστομος Σμύρνης προσέφερε στο έθνος, σε καμία περίπτωση δεν τον αγιάζει (με τη στενή έννοια του όρου). Όποιος γνωρίζει έστω και ελάχιστα για το τι εστί άγιος στο χώρο της Ορθοδοξίας δεν μπορεί να πιστεύει το αντίθετο.
    Η ουσία είναι πως συγχέονται σκόπιμα από ορισμένους, εντελώς ανόμοια πράγματα, η πίστη στη πατρίδα με την πίστη στο Χριστό.
    Η μήπως να μη μιλάμε για το Χριστό, αλλά για ότι ο καθένας θέλει να πιστεύει;
    Και εν πάση περιπτώσει το τι είναι και το τι λέει ο καθένας δεν αλλάζει την ΑΛΗΘΕΙΑ των πραγμάτων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Δεν απάντησες Βασίλη...είσαι Έλληνας ή "αρχοντορωμαίος";

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Sapphire μπορείς να μας εξηγήσεις πως εννοείς το Έλληνας και πως το «αρχοντορωμαίος»;
    Το ερώτημα μου θυμίζει, είσαι αριστερός ή δεξιός;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Τι δε κατάλαβες;σε ρωτάω θεωρείς τον εαυτό σου Έλληνα;ναι ή όχι;μήπως τον θεωρείς Ρωμαίο;μήπως κάτι άλλο;τόσο απλά και μακρυά από κάθε πολιτική χροιά.Το Ρωμαίος (και το ειρωνικό αρχοντο-) τα αναφέρω λόγο μιας τελευταίας εκκλησιαστικής μόδας ορισμένων μόνο κύκλων που αρνούνται την ελληνικότητα και μιλάνε για κάτι άλλα περίεργα και εντελώς αναπόδεικτα επιστημονικά...περί ρωμαϊκότητας κτλ...είναι οι ίδιοι κύκλοι που λένε "βάρβαροι Έλληνες-άρχοντες Ρωμαίοι" (εδώ γελάμε...).Οπότε απλά σε ρωτάω πως προσδιορίζεσαι εθνικά,ως Έλληνας ή ως κάτι άλλο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. SAPPHIRE, αν και έχω σοβαρές επιφυλάξεις για το πώς εννοείται το ΕΛΛΗΝΑΣ από τον καθένα, σου απαντώ πως είμαι Έλληνας-Ορθόδοξος Χριστιανός. Νιώθω όμως, πως οι θέσεις ορισμένων σαν εσένα, θέτουν πάνω από όλα αυτό που πιστεύουν ότι βρίσκεται πάνω από όλα, και όχι αυτό που πρέπει να βρίσκεται πάνω από όλα.
    Και σε ρωτώ και θέλω και εγώ μια ξεκάθαρη απάντηση, βάζεις πάνω από όλα την πίστη (όπως η ορθόδοξη παράδοση ορίζει) στο ΧΡΙΣΤΟ; γιατί αν κατάλαβα καλά, πάνω από όλα βρίσκεται κάτι άλλο…
    Και ας μη το ξεχνάμε, ο εθνομάρτυρας Χρυσόστομος Σμύρνης ήταν κληρικός και πάνω από όλα ΕΠΡΕΠΕ να έχει το ΧΡΙΣΤΟ. Τον είχε; Κάνε τον κόπο να μελετήσεις το βίο του και τα γραπτά του έως το τέλος της ζωής του. Και βγάλε εσύ τα συμπεράσματά σου…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Τον βίο του τον μελέτησα και τον βρήκα άψογο και συναρπαστικό!Περί αγιότητας αποφάνθηκαν τα αρμόδια όργανα και προσωπικά πιστεύω καλώς ορίστηκε έτσι!Ναι η ορθόδοξη πίστη αυτό ορίζει να βάζουμε πρώτο,αυτό όμως δεν μας υποχρεώνει σε υστερίες ούτε σε προδοσίες εθνικές!ξέρεις ο Θεός μας έδωσε μυαλό και ευελιξία,πράγμα που αμφισβητώ για πολλούς δήθεν ορθόδοξους όπως ο παράφρων Τρικαμηνάς που έχει βαλθεί σε έναν ανέντιμο αγώνα ενάντια στον Άγιο Χρυσόστομο Σμύρνης...ξέρεις πόσο σοβαρό αμάρτημα είναι η αγιοκατάκριση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Το ζητούμενο δεν είναι να σε «συναρπάζει» ο βίος κάποιου που θεωρείς άγιο, αλλά να αποδεικνύει την αγιότητά του... Τα δε αρμόδια όργανα που όπως σωστά λες, τον έκαναν άγιο, έφεραν τον Πάπα στην Ελλάδα, αγκαλιάζουν με απεριόριστη «αγάπη» όλες τις «Εκκλησίες» της δύσης που επί αιώνες καταδίκαζαν οι Άγιοί μας απεμπολώντας ταυτόχρονα ότι γνήσιο μας παρέδωσαν (οι άγιοί μας) και υιοθετούν κάθε τι το μοντέρνο που αυτή (η δύση) τους πασάρει. Βλέπεις η Ορθοδοξία δεν είναι της μόδας, χρειάζεται εκσυγχρονισμό, σύμφωνα με τον Δημητριάδος Ιγνάτιο. Αυτή η εκκλησιαστική δικτατορία, που λυμαίνεται την ελληνική εκκλησία, που «έπνιξε» και συνεχίζει να πνίγει τη σαπίλα που υπάρχει γύρω της και μέσα της, την ίδια στιγμή που υποκριτικά καταδικάζει (καθαίρεση, αφορισμός, κ.α.) όσους προσπαθούν να πουν κάτι εναντίον της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Τα ψευτοδιλήμματα περί εθνικών προδοσιών αφορούν εκείνους που πρώτα προδίδουν και στη συνέχεια φωνάζουν για προδοσία έτσι ώστε να θολώσουν τα νερά.
    Τα περί ιεροκατάκρισης κατασκευασμένων αγίων, αφορούν τους «ευλαβείς βλαμμένους» που αυτοευνουχίστηκαν πνευματικά μέσα στο χώρο του σάπιου εκκλησιαστικού καταστημένου και νομίζουν πως ακολουθώντας το θα σωθούν.
    Ο Ιερομόναχος Τρικαμηνάς, που εγώ γνωρίζω, είναι ένας ορθοδοξότατος ασκητής, αγωνιστής της πίστεως, που τα ΄βαλε με το εκκλησιαστικό καταστημένο θυσιάζοντας πολλά. Το «δήθεν ορθόδοξος» μάλλον αφορά άλλους..
    Όσο για την πίστη, που θολά απάντησες, μας υποχρεώνει εν ελευθερία σε πολλά πράγματα που δεν μπαίνουν στο ζύγι με εθνικά θέματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. "Τα ψευτοδιλήμματα περί εθνικών προδοσιών αφορούν εκείνους που πρώτα προδίδουν και στη συνέχεια φωνάζουν για προδοσία έτσι ώστε να θολώσουν τα νερά. "
    Αυτό φίλτατε είναι θόλωμα νερών...δεν απάντησες ξεκάθαρα...ελευθερία ή τούρκικο σαρίκι και "ορθόδοξοι";

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.