18/10/10

Στις ρίζες της χρεοκοπίας



Tου Σταθη Ν. Καλυβα*

Οταν σπούδαζα στην Αμερική, στις αρχές της δεκαετίας του ’90, οι περισσότεροι Ελληνες φοιτητές που συναντούσα είχαν αποφοιτήσει από «πρότυπα» δημόσια σχολεία που επέλεγαν τους μαθητές τους με εξετάσεις και ήταν στελεχωμένα με εκπαιδευτικούς που συνδύαζαν υψηλά ακαδημαϊκά προσόντα και ερευνητική διάθεση. Ορισμένα, μάλιστα, είχαν ιδρυθεί από κληροδοτήματα και δωρεές ιδιωτών και είχαν ιδιαίτερη παράδοση. Τα πιο γνωστά ήταν το Βαρβάκειο, η Ευαγγελική, η Ιωννίδειος και το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών. Οι απόφοιτοι που είχα γνωρίσει τότε ήταν παιδιά με (υπερβολική ίσως) σοβαρότητα, ιδιαίτερη προσήλωση στις σπουδές τους και μεγάλος πάθος για μάθηση. Οι περισσότεροι κατάφεραν να διακριθούν και είναι σήμερα ιδιαίτερα επιτυχημένοι στο πεδίο που επέλεξαν να υπηρετήσουν. Η επιτυχία τους σχετίζεται άμεσα με την παιδεία τους.

Τα πρότυπα επιτελούσαν τρεις πολύ σημαντικές λειτουργίες:

καλλιεργούσαν την αριστεία στην εκπαίδευση, παρέχοντας στους μαθητές τους υψηλού επιπέδου παιδεία, ήταν φορείς αξιοκρατίας καθώς επέλεγαν προικισμένα παιδιά με εξετάσεις και εφάρμοζαν μια πολιτική κοινωνικής κινητικότητας, παρέχοντας παιδεία υψηλού επιπέδου σε παιδιά μεσαίων και φτωχών στρωμάτων που δεν είχαν τη δυνατότητα να φοιτήσουν σε κάποιο από τα μεγάλα ιδιωτικά σχολεία. Και οι τρεις αυτές λειτουργίες στοιχειοθετούσαν μιαν αποτελεσματική δημόσια πολιτική που συνδύαζε μικρό οικονομικό κόστος με σημαντικά, μακροπρόθεσμα αποτελέσματα.

Η σημασία των σχολείων αυτών, όμως, ξεπερνούσε τον χώρο της εκπαίδευσης καθώς μόνο και μόνο η ύπαρξή τους πρόβαλε την προτεραιότητα αξιών, όπως η αριστεία, η αξιοκρατία και η κοινωνική κινητικότητα, καθώς και την προώθησή τους μέσω δημόσιων πολιτικών.

Εξακολουθώ να συναναστρέφομαι με Ελληνες φοιτητές στην Αμερική, με την ιδιότητα του καθηγητή. Οι φοιτητές αυτοί προέρχονται πλέον μόνο από μεγάλα ιδιωτικά σχολεία. Εχω χρόνια να συναντήσω απόφοιτο προτύπου. Τι συνέβη;

Το 1985, η κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου κατάργησε τα πρότυπα μετονομάζοντάς τα σε «πειραματικά». Η φαινομενικά ανώδυνη αυτή αλλαγή ονόματος κάλυπτε δύο ριζικές αλλαγές. Η πρώτη ήταν η αντικατάσταση του συστήματος επιλογής των μαθητών. Αντί των εξετάσεων καθιερώθηκε η κλήρωση (η οποία, μάλιστα, λέγεται πως δεν ήταν πάντοτε αδιάβλητη). Καταργήθηκε, επομένως, η επιλογή των αρίστων. Η δεύτερη αλλαγή ήταν η αντικατάσταση του συστήματος επιλογής των καθηγητών: τα σχολεία στελεχώθηκαν πια με εκπαιδευτικούς με λιγότερα προσόντα και ενδιαφέρον. Σιγά σιγά αυξήθηκε και ο αριθμός των μαθητών που φοιτούσε σ’ αυτά.

Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω τους ακριβείς λόγους που οδήγησαν στη μεταρρύθμιση του 1985, αν και θα είχε πολύ ενδιαφέρον να εντοπιστούν οι φυσικοί αυτουργοί της. Δεν είναι όμως δύσκολο να υποτεθεί πώς εντασσόταν στο όραμα του «εκδημοκρατισμού» με το οποίο το ΠΑΣΟΚ είχε κατακτήσει την εξουσία και σύμφωνα με το οποίο η αριστεία και η διάκριση αποτελούσαν δείγματα ελιτισμού και αριστοκρατίας που έπρεπε να παταχθούν. Ηταν μια εφαρμογή της λογικής του εξισωτισμού, της βαθύτερης δηλαδή ουσίας του λαϊκισμού.

Εκεί ακριβώς εντοπίζεται η ρίζα της σημερινής απαξίωσης: πώς να μην καταλήξει στη χρεοκοπία ένα κράτος που ποδοπάτησε τόσο επιδεικτικά αξίες, όπως η αριστεία ή η αξιοκρατία, καταργώντας τις πετυχημένες δημόσιες πολιτικές που τις παρήγαγαν; Και τι να ειπωθεί για τη σιωπηρή αποδοχή ενός τέτοιου μέτρου από μια κοινωνία που δεν διστάζει να βγει στους δρόμους όταν απειλούνται τα «κεκτημένα» της;

Μετά το 1985 τα πρότυπα μαράζωσαν και δεν έχουν πια καμία σχέση με το παρελθόν τους. Παρά τα κατάλοιπα της παλιάς τους φήμης, δεν ξεφεύγουν από τον θλιβερό μέσο όρο της δημόσιας δευτεροβάθμιας παιδείας των επαναλαμβανόμενων καταλήψεων και της χρόνιας μιζέριας, που παρά τις φιλότιμες ατομικές προσπάθειες πολλών εκπαιδευτικών εξυπηρετεί περισσότερο το συντεχνιακό συμφέρον μιας κάστας δημοσίων υπαλλήλων και λιγότερο τη βέλτιστη παροχή του δημόσιου αγαθού της παιδείας.

Το αποτέλεσμα είναι η εγκατάλειψη της δημοσίας παιδείας από την πλειοψηφία των οικογενειών που διαθέτουν την οικονομική δυνατότητα να το κάνουν. Ετσι και το κράτος παρέχει μια ακριβή, αλλά υποβαθμισμένη υπηρεσία και χιλιάδες οικογένειες επωμίζονται ένα δυσβάσταχτο οικονομικό κόστος. Ολοι χάνουν.

Αν δεχθούμε πως το 1985 διαπράχτηκε ένα έγκλημα, τι άλλοθι διαθέτουμε 25 χρόνια αργότερα για να δικαιολογήσουμε τη συνέχισή του; Εδώ και αρκετά χρόνια, οι σύλλογοι αποφοίτων των προτύπων αλλά και πνευματικοί άνθρωποι (π.χ. ο Γ. Μπαμπινιώτης το 2000) έχουν ζητήσει την επαναφορά του θεσμού. Πρόκειται για ένα μέτρο με μικρό κόστος και τεράστια συμβολική σημασία, ιδιαίτερα στη σημερινή συγκυρία, αφού τα σχολεία αυτά θα μπορούσαν να προσφέρουν μια μοναδική οδό ενσωμάτωσης, κοινωνικής ανόδου και διάκρισης σε ταλαντούχα παιδιά μεταναστών που δεν διαθέτουν την οικονομική δυνατότητα πρόσβασης σε ιδιωτικά σχολεία.

Το γεγονός πως, απ’ ό,τι γνωρίζω, ένα τέτοιο μέτρο δεν βρέθηκε καν στην ατζέντα των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων, είναι απόδειξη ενός τεράστιου ελλείμματος φαντασίας που διακρίνει τις πολιτικές ηγεσίες της χώρας. Αποδεικνύει, επίσης, πως παρά τη χρεοκοπία, η χώρα εξακολουθεί να πορεύεται με οδηγό τις ίδιες ακριβώς ιδέες και πρακτικές που την οδήγησαν εκεί.

* Ο Στάθης Ν. Καλύβας είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Yale.
kathimerini

19 σχόλια:

  1. Η ύπαρξη πρότυπων δημοσίων σχολείων αντίκειται κ. καθηγητλα στην ελληνική αρχή του "ΟΛΟΙ ΤΑ ΙΔΙΑ ΣΚ..." η οποία ήκμασε στην δεκαετία του 80...

    Remember "ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ"
    Remember "ΑΡΣΕΝΗΣ"

    ΓΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είναι τέτοια η κατρακύλα στο Ελληνικό Κράτος, που μπορεί κάποιος σε Δημόσιος Υπηρεσίες να είναι απόφοιτος ΤΕΙ (π.χ. υπομηχανικός) και να καταφέρει να γίνει προϊτάμενος σε απόφοιτους Πανεπιστημίων και Πολυτεχνείων.

    Και όλοι ξέρουμε ότι εισαγωγή στα ΤΕΙ σημαίνει μέτριος έως κακός μαθητής (ακόμα και κάτω από την βάση), ενώ Πολυτεχνείο και Πανεπιστήμιο γενικά σημαίνει Άριστος μαθητής.

    Άσε που εμφανίζονται και πολλοί με σπουδές από το εξωτερικό, που στην Ελλάδα δεν θα μπορούσαν να περάσουν ούτε στα ΤΕΙ, και παριστάνουν τους τεράστιους επιστήμονες και γίνονται σύμβουλοι Υπουργών, Πρωθυπουργών, Διευθυντές ΔΕΚΟ, κ.λπ.

    Μερικοί από αυτούς γίνονται ακόμα και καθηγητές Πανεπιστημίων, Υπουργοί και Πρωθυπουργοί.

    Συμπέρασμα:
    Η Ελλάδα με όλους αυτούς και το σάπιο και αναξιοκρατικό σύστημα πάει κατά διαόλου.

    Τυχαίο;
    Δεν Νομίζω!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εννοείς μηχανικούς Πολυτεχνείου σαν αυτούς που παραλάμβαναν υπερκοστολογημένα δημόσια έργα που μετα από λίγο καιρό διαλυόντουσαν,
    ή μηχανικούς που κάναν επιθεώρηση στα δημόσια έργα από τα γραφεία τους με τα χαρτάκια των διοδίων που μάζευε ο Μπάμπης;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μιλάω για τους Μηχανικούς του Πολυτεχνείου, που ήταν μαθητές του 20, και στις Πανελλήνιες πέρασαν στα Ελληνικά Πολυτεχνεία.

    Τώρα όσον αφορά τις κομπίνες στο Δημόσιο, ψάξε λίγο να δεις πόσοι Υπουργοί των Κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, ειδικά αυτοί που εμπλέκονται στα μεγάλα σκάνδαλα, ήρθαν αλεξιπτωτιστές επιστήμονες και μηχανικοί από το εξωτερικό.

    Όλο το σάπιο σύστημα αυτοί το έφτιαξαν. Οι πραγματικοί επιστήμονες δεν έχουν ανάγκη να εξυπηρετούν και να συντηρούν ένα τέτοιο σύστημα. Οι μετριότηες όμως, και οι απατεώνες, το θέλουν γιατί τους βολεύει.

    Επίσης χώνεψε και κάτι άλλο, το μόνο αξιοκρατικό σύστημα στην Ελλάδα ήταν, είναι και ελπίζω να παραμείνει το σύστημα των Εισαγωγικών ή Πανελληνίων εξετάσεων για την εισαγωγή των μαθητών στη Τριτοβάθμια εκπαίδευση.

    Εκεί φαίνονται ποιοί διαβάζουν, ποιοί έχουν κτίσει τις βάσεις για ανώτερες σπουδές, και ποιοί ήταν κοπανατζήδες στο σχολείο και οπαδοί του τρίπτυχου (Ρόδα, τσόντα και κοπάνα) στα μαθητικά τους χρόνια.

    Και καλό θα ήταν να υπάρχουν κάπου σε αρχεία και οι επιδόσεις όλων αυτών από το Λύκειο και όταν έδωσαν Πανελλήνιες, για να ξέρουμε τι καπνό φουμάρει ο κάθε ένας που παριστάνει σήμερα το Μηχανικό ή τον καθηγητή του Πανεπιστημίου ή τον Πολιτικό με τα λεφτά που του έδωσε ο μπαμπάς του για να πάει έξω να σπουδάσει, και να έρθει έδω και να πουλάει φούμαρα για μεταξωτές κορδέλες ενώ μπορεί και να μην ξέρει να λύσει ούτε μία εξίσωση.

    Μέθετε λοιπόν να σέβεστε και να αναγωρίζετε τους Άριστους, όπως γίνεται στον υπόλοιπο αναπτυγμένο κόσμο, και να μην λέτε εξυπνάδες στα blogs. Την εξυπνάδα έπρεπε να την είχατε όταν γράφατε στις Πανελλήνιες.

    Επίσης η εξύπναδα κτίζεται με μελέτη, υπομονή και σεβασμό στις αξίες της Επιστήμης.

    Αλλιώς λέγεται "κουτοπονηριά".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. 1:55 Βλέπω ότι ένας "μηχανικός του 20" δεν μπορεί να καταφέρει να γράψει ένα σχόλιο που να είναι ΕΝΤΟΣ του θέματος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. "Τώρα όσον αφορά τις κομπίνες στο Δημόσιο, ψάξε λίγο να δεις πόσοι Υπουργοί των Κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, ειδικά αυτοί που εμπλέκονται στα μεγάλα σκάνδαλα, ήρθαν αλεξιπτωτιστές επιστήμονες και μηχανικοί από το εξωτερικό."

    Για πες, για πες....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. 1:18 "Εννοείς μηχανικούς Πολυτεχνείου σαν αυτούς που παραλάμβαναν υπερκοστολογημένα δημόσια έργα που μετα από λίγο καιρό διαλυόντουσαν,
    ή μηχανικούς που κάναν επιθεώρηση στα δημόσια έργα από τα γραφεία τους με τα χαρτάκια των διοδίων που μάζευε ο Μπάμπης;"

    Γιατί, οι μηχανικοί που είχαν σχεδιάσει τους δρόμους που βυθίζονταν, τους κάναμε εισαγωγή από το εξωτερικό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Τη κριτική για το αν οι απαντήσεις και τα σχολια είναι εντός ή εκτός θέματος, κράτησε την για τον εαυτό σου. Και ξαναλέω την εξυπνάδα να την είχες όταν έδινες Πανελλήνιες.

    Και για να σε παω και λίγο ειδικότερα στο θέμα, μια και καίγεσαι, να ξέρεις ότι οι πρωτιές στα ΑΕΙ στην πλειοψηφία τους δεν ήταν από τα Βαρβάκεια, Πειραματικά κ.λπ. αλλά από τα φτωχά παιδιά της ελληνικής επαρχίας, που διάβαζαν νύχτα-μέρα και μπορεί και να μην είχαν και να φάνε ή να διάβαζαν με λάμπες πετρελαίου.

    Άσε τους απόφοιτους των Κολλεγίων από τα βόρεια προάστια που μας γέμισαν πολιτικούς και γιάπηδες που μας οδήγησαν εδώ που είμαστε σήμερα.

    Το ξαναλέω για να το χωνέψεις, στην Ελλάδα λείπει η αξιοκρατία και η αναγνώριση των καλύτερων και των Άριστων και οι Πανελλήνιες είναι το μόνο αξιοκρατικό σύστημα όπου μπορεί να υπάρξει μια τέτοια αναγνώριση για τους μαθητές, είτε προέρχονται από Πρότυπα Σχολεία, κ.λπ. είτε από Δημόσια σχολεία από όλη την χώρα, τα οποία σίγουρα πρέπει να αναβαθμιστούν εκεί που καταντήσαν σήμερα με το ΠΑΣΟΚ και την ΝΔ.

    Αρα, για μένα το ζήτημα είναι το καλύτερο Δημόσιο σχολείο για όλους και όχι το νέο Πρότυπο ή το νέο Βαρβάκειο.

    Τωρα γι' αυτούς που δεν πέρασαν ούτε στα ΤΕΙ ή στα παλιά ΚΑΤΕΕ, και μετά πήγαν στο εξωτερικό και μας ήρθαν αλεξιπτωτιστές και παριστάνουν τους φοβερούς επιστήμονες, πολιτικούς, κ.λπ., καλύτερα να σιωπούν, γιατί πολλοί απ΄αυτούς έχουν ευνοηθεί από το όλο σύστημα αναξιοκρατίας, ρουσφετιών, πελατειακών σχέσεων, οικογενειοκρατίας, και λοιπής λαμογιάς που υπάρχει στην Ελλάδα και μας έχει καταστρέψει. Και πολλοί απ΄αυτούς, ειδικά πολιτικοί, το συντηρούν το σύστημα γιατί τους βολέυει.

    Είναι προφανές λοιπόν, γιατί οι Πανελλήνιες εξετάσεις είναι το μόνο αξιοκρατικό σύστημα στην Ελλάδα, που δημιουργεί τούς Άριστους είτε αυτοί προέρχονται από Πρότυπα, Βαρβάκεια, κ.λπ. είτε από Καλά Δημόσια Σχολεία.

    Με απλά λόγια, τι να τον κάνω τον μαθητή (ακόμα και του Βαρβακείου ή του Πειραματικού) που πήγε κατ΄ευθείαν έξω, χωρίς να ζοριστεί πραγματικά και να διακριθεί στις Πανελλήνιες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ο καρκινος της αριστερας που ηρθε στην εξουσια απο το 81 μεχρι σημερα κατεστρεψε την ελλαδα!!!!
    η δεξια πεθανε οριστικα το 74...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Το μόνο σίγουρο και ασφαλές συμπέρασμα είναι εκείνο που αναφέρει ότι όλα κρίνονται εκ του αποτελέσματος.
    Το αποτέλεσμα είναι ότι όλες οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις της μεταπολίτευσης ΑΠΕΤΥΧΑΝ παταγωδώς.

    Κύριε καθηγητά είμαι βέβαιος ότι όλοι εκείνεοι που φοιτούσαν στα πρότυπα σχολεία ήταν, όπως πολύ σωστά αναφέρεται, φορείς αξιοκρατίας.

    Είχαν όμως το δικαίωμα κύριε καθηγητά όλοι οι άριστοι να δώσουν εξετάσεις ή έπρεπε να προσκομίσουν και χαρτί κοινωνικών φρονημάτων;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. εγώ θα έλεγα ότι τα μυαλά του Έλληνα πήραν αέρα και έγινε υπερκαταναλωτικό όν με αποτέλεσμα να οδηγηθεί στο χρέος.
    - Όσον αφορά στα πρότυπα σχολεία, είμαι υπερ της επαναφοράς τους, αλλά επιπλέον διαφοροποιούμε ώς προς τους στόχους: Χωρίς να έχεις αντικειμενικό στόχο να τελειώσει ο μαθητής την χρονιά και να γνωρίζει τα βασικά, να έχει δηλαδή ένα καλό επίπεδο χωρίς ανάγκη ιδιωτικών φροντιστηρίων στο Γυμνάσιο και Λύκειο, δεν θα γίνουμε σοβαροί δάσκαλοι στην Νεολαία μας. Σήμερα περνά η αντίληψη ότι εάν δεν είναι καλός ο μαθητής ο δάσκαλός του δεν έχει κυρώσεις. Ε λοιπόν αυτό πρέπει να αλλάξει, διότι δεν είναι δυνατόν οι μαθητές του 19 και 20 σήμερα να είναι οι περισσότεροι και μάλιστα να έχουν σοβαρά κενά μάθησης. Κάποιος πρέπει να σταματήσει αυτό το αίσχος στην βαθμολογία.
    1ΝΕΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Η Ελλάδα κυβερνάται από απόφοιτους του Κολλεγίου Αθηνών και όχι από απόφοιτους δημόσιων πρότυπων σχολείων κομπλεξάρα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. "Η Ελλάδα κυβερνάται από απόφοιτους του Κολλεγίου Αθηνών και όχι από απόφοιτους δημόσιων πρότυπων σχολείων κομπλεξάρα.."

    Και ελπίζω και στο μέλλον γιατί θα πάνε τα λεφτά του μπαμπά στράφι!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Τώρα, όσον αφορά τους εργολάβους δημοσίων έργων (δρόμοι, κ.λπ.), επειδή ο πολύς κόσμος δεν το ξέρει, να ξέρετε ότι η νομοθεσία στην Ελλάδα είναι τέτοια που δίνει δικαίωμα σε μη μηχανικούς να έχουν εργοληπτικές εταιρείες και να νοικιάζουν και να εκμεταλλεύονται τα πτυχία των Μηχανικών για ένα κομμάτι ψωμί.

    Ψάξτε πόσοι καναλάρχες, επιχειρηματίες, μπετατζήδες, υδραυλικοί, κ.λπ. έχουν εργοληπτικές εταιρείες, ακόμη και μεγάλης τάξεως, και λυμαίνονται τα δημόσια έργα.

    Τα ίδια γίνονται και στα έργα πληροφορικής, αφήνοντας τους μηχανικούς και γενικότερα τους επιστήμονες πληροφορικής απ' έξω.

    Μπορούν μικρομεσαίες Ελληνικές Εταιρείες που τις έχουν νέοι Έλληνες επιστήμονες & μηχανικοί να συμμετάσχουν με ίσους όρους σε διαγωνισμούς έργων πληροφορικής του Ελληνικού δημοσίου??

    Πρέπει να είναι κανείς αφελής για να το πιστεύει αυτό.

    3-4 μεγάλες εταιρείες είναι που έχουν πάρει όλα τα έργα.

    Αρα, δεν φταίνε οι Έλληνες Μηχανικοί και Επιστήμονες για την κατάντια της Ελλάδας, αλλά κυρίως το πολιτικό σύστημα που βασίζεται στην αναξιοκρατία και την μετριότητα.

    Δυστυχώς φταίνε τα κολλεγιόπαιδα και οι γιάπηδες που μας κυβερνούσαν και μας κυβερνάνε (βλ. ΠΑΣΟΚ και ΝΔ).

    Σημείωση: Επίσης θα πρέπει να τονίσουμε ότι τώρα τελευταία δεν έχουμε μόνο έλληνες σπουδαγμένους στα εξωτερικά που κάνουν κουμάντο, αλλά και γνήσιους αλλοδαπούς συμβούλους που ήρθαν να μας δώσουν τα φώτα του πολιτισμού και της σωστής διαχείρισης με το ΠΑΣΟΚ.
    Ενα ΠΑΣΟΚ που απο το 1981 και μετά έχει δανειστεί και φάει το καταπέτασμα (μέχρι σκασμού) και έχει χρεώσει (μαζί με τα λαμόγια της ΝΔ) την Ελλάδα για τα επόμενα 100 χρόνια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. 18 Οκτωβρίου 2010 4:13 μ.μ.

    Θα μου επιτρέψεις να διαφωνήσω σχετικά με τις Πανελλήνιες,είναι περισότερο αξιοκρατικές λές,γνωρίζεις ότι υπάρχουν πάρα πολοί άριστοι μαθητές οι οποίοι αποκλείστηκαν λόγω άγχους,στη μοναδική ετήσια ευκαιρία που είχαν;

    Γράφεις για άριστους μαθητές,τι ακριβώς ενοείς; Τα παιδιά εκείνα που στην κυριολεξεία θυσίασαν την εφηβική τους ηλικία;

    Τα παιδιά εκείνα που έβλεπαν τους καθηγητές τους στο λύκειο να τους παρουσιάζουν απλά την ημερήσια ύλη,την οποία έπρεπε να διαθέσουν όλη την υπόλοιπη ημέρα στα φροντιστήρια για να την αποστηθίσουν;

    Τα παιδιά εκείνα που τους ενημέρωνε ο καθηγητής του φροντιστηρίου πως είναι χάσιμο χρόνου να διαβάσει οτιδήποτε σημαντικό εκπαιδευτικά πέραν των SOS;

    Τα παιδιά εκείνα που όταν τα ρωτώ που θέλουν να περάσουν μου απαντούν ένα όνομα μιας πόλης με πλούσια φοιτητική ζωή; Δεν τα αδικώ όμως,δεν έζησαν καθόλου παιδική ηλικία,μίσησαν τη γνώση,τους καθηγητές,τα βιβλία,ολόκληρο το σύστημα που τους στέρησε με τον πλέον εκβιαστικό τρόπο την ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ.

    Τα παιδιά εκείνα που η πρώτη εικόνα της επιτυχίας της ζωής τους,στα πανεπιστήμια ξέρετε,είναι ένα κοπάδι κοματόσκυλα φοιτητές που τους υπόσχοντε πως αν τους ψηφίσουν θα τους περάσουν σε συγκεκριμένα μαθήματα συγκεκριμένων κοματόσκυλων καθηγητών,κατευθείαν στα σκατά δηλαδή(συγγνώμη κιόλας).

    Τα παιδιά εκείνα που γνωρίζουν πολύ καλά πως αν δεν γράψουν ως πρέπει εκείνη τη μια και μοναδική φορά θα καταρεύσει το σύμπαν; Που οι γονείς θα πέσουν για τουλάχιστον μια εβδομάδα σε κατάθλιψη;

    Τα παιδιά εκείνα που γνωρίζουν πως αν αποτύχουν θα κληθούν να πληρώσουν για άλλη μια χρονιά, τουλάχιστον 5.000 ευρώ σε φροντιστήρια οι γονείς τους;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Όσο και να είναι σκληρό, ξαναλέω ότι το σύστημα των Πανελληνίων είναι αξιοκρατικό.

    Και μια ατυχία να έχει ένας άριστος μαθητής (π.χ. λόγω άγχους) κάπου θα μπεί,ίσως σε μια σχολή δεύτερης προτίμησης. Και μάλιστα πολλοί προσπαθήσαν και δεύτερη φορά και περάσαν σε δύσκολες σχολές (π.χ. Ιατρικές, Πολυτεχνεία, Νομικές, κ.λπ.).

    Πολλοί όμως που κάνουν βασικές σπουδές στο εξωτερικό, γιατί ήθελαν να έχουν μια χαρούμενη εφηβική ζωή και δεν ζορίστηκαν, και τελικά δεν πέρασαν σε καμμία ανώτατη σχολή στην Ελλάδα, δυστυχώς στις περισσότερες περιπτώσεις έχουν πολλά κενά σε βασικά μαθήματα (π.χ. μαθηματικά, φυσική, κ.λπ.) και δυσκολεύονται στις σπουδές τους.

    Με λίγα λόγια δεν μπορούν να αποδώσουν στις σπουδές τους, όπως αυτοί που στα εφηβικά τους χρόνια είχαν στρωθεί και διάβαζαν.

    Δυστυχώς αυτή είναι η αλήθεια.

    Η γνώμη μου είναι πως στην Ελλάδα γεμίσαμε "επιστήμονες" αμφιβόλου στάθμης και προέλευσης.

    Οσοι δεν θέλουν να διαβάζουν στο στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, μπορούν να πάνε και να γίνουν καλοί τεχνίτες και επαγγελματίες, και να μην προσπαθούν να γίνουν όλοι γιατροί, δικηγόροι, και μηχανικοί και να έρχονται αλεξιπτωτιστές από το εξωτερικό. Γέμισε ο τόπος. Η Ελλάδα χρειάζεται και άλλα επαγγέλματα.

    Τώρα όσο αφορά τις παπαγαλίες στα μαθήματα του Λυκείου και τα κομματόσκυλα στα Πανεπιστήμια, όταν εγώ έδωσα Πανελλήνιες και σπούδασα στο Πολυτεχνείο τα πράγματα ήταν πολύ ζόρικα και αξιοκρατικά. Τα κόμματα υπήρχαν, ακόμα και κάποιες καταλήψεις, αλλά οι εξετάσεις ήταν εξετάσεις και άμα δεν διάβαζες το μάθημα δεν παίρναγες με τίποτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. File Malone exeis komblex giati kapios teitzis sou efage ti doulleia h kalitera pernete ta idia lefta Ston mistho .episeis I agora I idia kathorizei to aksio Kai ton epagelmateia ton. Kalo apo opou Kai an proerxete autos tei I kapou alou. Malone San mixanikos pou eisai se enoxlei pou se logo den tha iparxoun ipomixanikoi" na to paizeis super epistimonas .enas sfragidologos eisai Kai tipota parapano Kai Maoist me komplex epidei den epekses San paidi Kai Torah eisai stin idia Moira me tous filous sou pou perasan tei alla autoimmune xortasane balla stin geitonia

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ο υπομηχανικός θα είναι πάντα υπομηχανικός.

    Ο Τεϊτζής θα είναι πάντα Τεϊτζής.

    Και ο Αλεξωπτιστής Επιστήμονας από το εξωτερικό πάντα Αλεξωπτιστής, και μπορεί ακόμα και Επιστήμονας εντελώς μαϊμού, αν προέχεται και από χώρες των πρώην σοσιαλιστικών παραδείσων.

    Δυστυχώς αυτή είναι η πραγματικότητα.

    Και καλύτερα είναι στο μέλλον, πολλά παιδιά που δεν ενδιαφέρονται για Πανεπιστημιακές σπουδές και δεν θέλουν να ζοριστούν στα μαθητικά τους χρόνια, να προσανατολίζονται από νωρίς για Τεχνίτες ή για άλλα επαγγέλματα, παρά να φαντάζονται ότι μπορούν να πλασαριστούν κάποτε σαν πραγματικοί επιστήμονες ή μηχανικοί του Πολυτεχνείου.

    Η Ελλάδα χρειάζεται και καλούς τεχνίτες, εργοδηγούς κ.λπ. σε πολλές ειδικότητες και έτσι θα συνεισφέρουν περισσότερο στην Ελληνική οικονομία. Και όταν το συνειδητοποιήσουν θα είναι καλύτερα και για τους ίδιους, γιατί θα ξέρουν πού πατάνε και δεν θα πετάνε στα σύννεφα.

    Επίσης αν τους αρέσει πολύ η μπάλα μπορούν να πάνε και για ποδοσφαιριστές, αλλά και εκεί αν είσαι τεμπέλης και δεν βελτιώνεσαι γιατί βαριέσαι την προπόνηση, σε βάζουν και κουβαλάς τις πετσέτες, τα παπούτσια και τις τσάντες των άλλων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Δυστυχώς, για άλλη μια φορά έδρασε η ισοπεδωτική ΠΑΝΤΑ ΠΡΟΣ ΤΑ ΚΑΤΩ λογική της Αριστεράς (συμπεριλαμβανομένου του ΠΑΣΟΚ) για την ισότητα.

    Στην ίδια λογική εντάσεται η κατάργηση των επιθεωρητών στα Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια (αντί της προστασίας, ανάδειξης και δημοκρατικοποίησης του θεσμού)γιαυτό ο κάθε καθηγητής αποδίδει και κάνει στο μαθημα ότι του γουστέρει χωρίς να μπορεί ούτε ο Γυμνασιάρχης να κάνει κάτι.

    Θυμίζω ακόμα την ουσιαστική εξουσία που δόθηκε (στα πλαίσια του θλιβερού αριστερού λαικισμού) στο "υπεύθυνο και ώριμο φοιτητικό κινήμα" (ΝΑΙ ΝΑΙ αυτού που 30 χρόνια τώρα δεν μπορει να συμφωνήσει ποια είναι τα αποτελέσματα των φοιτητικών εκλογών, τρομάρα τους ο)ων "υπεύθυνων" και ώριμων φοιτητών (γιαυτό τώρα δεν μπορούν να διοικηθούν τα ΑΕΙ, οι καθηγητές είναι υποχείρια των φοιτητών (των συνδικάλων για του λόγου το ακριβές).

    Αυτά τα ολίγα. ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ !! Ευχαριστούμε κ. Καλυβα

    .

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.