8/11/10

Ελληνικά πανεπιστήμια: η νέα Ολυμπιακή;

Tου Kevin Featherstone*
Λόγω της παρακαταθήκης που άφησε το φοιτητικό κίνημα στον αντιδικτατορικό αγώνα, το πανεπιστήμιο καταλαμβάνει μία εξαιρετική θέση στην ελληνική κουλτούρα, η οποία εκτείνεται πολύ πέρα από τον επιμορφωτικό του ρόλο, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες. Πολλοί από εκείνους που βρίσκονται μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα επιθυμούν να διατηρήσουν αυτήν την ιδιαιτερότητα: στην ουσία, απαιτούν να απολαμβάνουν ασυλία από την υπόλοιπη κοινωνία. «Δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε στους ξένους το αγαπημένο μας σύστημα», υποστηρίζουν. «Οσοι είναι έξω από αυτό δεν μπορούν να το καταλάβουν, δεν συμμερίζονται τις αξίες μας».
Το πρόβλημα είναι ότι ο κόσμος έχει αλλάξει. Ολοι οι δείκτες συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι το ελληνικό πανεπιστήμιο δεν είναι αποτελεσματικό. Ολο και περισσότεροι γονείς που έχουν την οικονομική δυνατότητα αποφασίζουν να στείλουν τα παιδιά τους στο εξωτερικό, ενώ όλο και περισσότεροι Ελληνες ακαδημαϊκοί επιλέγουν να διδάξουν στο εξωτερικό, επίσης. Η υπόλοιπη κοινωνία δεν συμμερίζεται την αντίληψη των εκπροσώπων του συστήματος ότι τα πανεπιστήμια της χώρας οφείλουν να διατηρήσουν την ιδιαιτερότητά τους. Εξάλλου, είναι χαρακτηριστικό ότι οι ελληνικές οικογένειες πληρώνουν στον ιδιωτικό τομέα περισσότερα από όλες τις άλλες ευρωπαϊκές για την εκπαίδευση των παιδιών τους.
Μέχρι σήμερα, δεν έχω γνωρίσει ούτε έναν Ελληνα πανεπιστημιακό που να υποστηρίζει ότι το μοναδικό πρόβλημα είναι η υποχρηματοδότηση του συστήματος από το κράτος. Οι ηγεσίες των πανεπιστημίων υπονομεύουν το έργο τους, λόγω της εσωτερικής πολιτικοποίησης στην οποία τους σπρώχνουν οι κομματικές νεολαίες. Ο πύργος της εξουσίας τους είναι χτισμένος στην άμμο: δεν μπορούν καν να αποτρέψουν τους βανδαλισμούς και τις κλοπές στον χώρο του πανεπιστημίου, πόσω μάλλον να ενθαρρύνουν την ακαδημαϊκή προκοπή. Στο παρελθόν, το υπουργείο Παιδείας προσπάθησε να διορθώσει αυτήν την αδυναμία ενισχύοντας τον έλεγχο που ασκεί στο σύστημα, με αποτέλεσμα όμως να επιδεινώσει την αναποτελεσματικότητα και να συνθλίψει τη διάθεση για καινοτομία.
Η υπόθεση μου θυμίζει σε πολλές όψεις της την παλιά Ολυμπιακή Αεροπορία. Και εκείνη θεωρούνταν «πέραν των ορίων» της μεταρρύθμισης. Οι διοικήσεις της δεν μπορούσαν να διοικήσουν, λόγω των πελατειακών σχέσεων και των υπουργικών παρεμβάσεων. Η διαχείριση των πόρων ήταν αστεία και ακόμη και σήμερα κανείς δεν ξέρει τι να κάνει με το πλεονάζον προσωπικό από εκείνη την εταιρεία.
Οι προτάσεις της κυβέρνησης, λοιπόν, για τη μεταρρύθμιση της ανώτατης παιδείας αξίζουν σοβαρής μελέτης, καθώς ανοίγουν προς συζήτηση μείζονα ζητήματα. Υποστηρίζω με θέρμη την πρόταση να επιλέγουν μόνοι τους οι ακαδημαϊκοί τα θέματα που θα διδάξουν και το πρόγραμμα διδασκαλίας. Ως εκπαιδευμένοι ειδικοί, αξίζουν να έχουν και την αυτονομία τους. Με το προνόμιο της αυτονομίας, όμως, έρχεται και η ευθύνη της λογοδοσίας στην υπόλοιπη κοινωνία. Η ιδέα της σύστασης «διοικητικών συμβουλίων» με μέλη και ειδικούς από την ευρύτερη κοινωνία είναι επομένως σωστή. 
Οι προτάσεις αυτές αντανακλούν την πραγματικότητα που συναντά κανείς στα πανεπιστήμια των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου: τα πανεπιστήμια δηλαδή όπου τόσο πολλοί Ελληνες πηγαίνουν για να σπουδάσουν. Εχοντας περάσει πάνω από 30 χρόνια σε αυτά τα συστήματα, μπορώ να διαβεβαιώσω ότι ουδέποτε ένιωσα να απειλούμαι ως ακαδημαϊκός από τα συμβούλια, στα οποία συμμετέχουν και άνθρωποι που δεν είναι καθηγητές. Εξάλλου, ποτέ δεν ένιωσα ότι οι πανεπιστημιακοί είναι οι μοναδικοί με γνώσεις επάνω σε θέματα στρατηγικού σχδιασμού, διαχείρισης οικονομικών θεμάτων και ανάπτυξης.
Τα ελληνικά πανεπιστήμια όμως χρειάζονται και άλλες αλλαγές. Ως πανεπιστημιακός στο Ηνωμένο Βασίλειο, υπόκειμαι σε αξιολόγηση για τη διδασκαλία μου, ενώ υποχρεούμαι να μετεκπαιδευόμαι συνεχώς, ούτως ώστε να είμαι αρκούντως αποτελεσματικός στην άσκηση των καθηκόντων μου. Την ίδια στιγμή, η ποιότητα της έρευνάς μου επίσης αξιολογείται και από τα αποτελέσματα αυτής της αξιολόγησης εξαρτάται το πόσα χρήματα θα πάρει το πανεπιστήμιό μου από το κράτος. Δέχομαι να με αξιολογούν, ως αντάλλαγμα για το προνόμιο μιας μόνιμης θέσης. Δυστυχώς, οι πρωτοβουλίες που έχει πάρει και προς αυτήν την κατεύθυνση η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια είναι ανεπαρκείς.
Στον σημερινό κόσμο δεν έχουμε την πολυτέλεια να διατηρούμε αποκλεισμένα πανεπιστημιακά συστήματα. Η διαδικασία πρόσληψης και προαγωγής του προσωπικού τους πρέπει να ανοίξει, ώστε οι αποφάσεις να λαμβάνονται με παγκοσμίως αποδεκτά κριτήρια. Στην Κοπεγχάγη μιλούν συχνά για τον κίνδυνο να είναι κάποιος «παγκοσμίως διάσημος στη Δανία», έκφραση που αναφέρεται στους τοπικούς αστέρες, των οποίων η ποιότητα δεν αποδεικνύεται αλλά θεωρείται δεδομένη. Και σε αυτήν την περίπτωση, τα αμερικανικά και τα βρετανικά πανεπιστήμια προσλαμβάνουν και προάγουν, λαμβάνοντας υπόψη τα διεθνώς παραδεδεγμένα κριτήρια. Η ενίσχυση της ποιότητας των σπουδών εξαρτάται επίσης από τον ανταγωνισμό. Οι πόροι που διατίθενται για την έρευνα πρέπει να διανέμονται μέσω ενός ανοικτού αξιοκρατικού συστήματος.
Υπάρχουν πολλοί Ελληνες πανεπιστημιακοί που θαυμάζω. Αλλά τα πανεπιστήμια δεν είναι κτήμα ούτε των καθηγητών ούτε των φοιτητών. Οι οικογένειες, οι φορολογούμενοι, η οικονομία και η κοινωνία έχουν επίσης έννομο συμφέρον στο πώς διοικούνται. 
Ο νέος διάλογος που ξεκίνησε για τη μεταρρύθμιση της Ανώτατης Παιδείας δεν μπορεί να τορπιλιστεί από τους φοιτητές που διαμαρτύρονται ή από τους πρυτάνεις που αρνούνται να συζητήσουν. Οι ενέργειές τους τους χαρίζουν δημοσιότητα στα μίντια, αλλά είναι βλαπτικές προς το εθνικό συμφέρον.
* Ο κ. Kevin Featherstone είναι καθηγητής στο London School of Economics, όπου διευθύνει το Ελληνικό Παρατηρητήριο, και μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Ερευνας και Τεχνολογίας της Ελλάδας.
kathimerini

15 σχόλια:

  1. Η ασυλία των Ελληνικών πανεπιστημίων στην οποία αναφέρεται ο αρθρογράφος υπήρξε από ανέκαθεν η δικαιολογία του κάθε κατεργάρη για να κάνει τα δικά του. Εδώ που έφτασαν όμως τα πράγματα, για να ορθοποδήσει η χώρα θα πρέπει κάποια στιγμή να μπει τάξη και σε αυτό το μπάχαλο. Και όσο πιο γρήγορα γίνει αυτό κατανοητό τότε τόσο το καλύτερο για όλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "των οποίων η ποιότητα δεν αποδεικνύεται αλλά θεωρείται δεδομένη."

    Οταν ήμουν φοιτητής στο μαθηματικό άκουγα για τους "παγκοσμίου φήμης " μαθηματικούς και φυσικούς καθηγητές μας.

    Οταν βγήκα στο εξωτερικό και είδα επιστημονικές δημοσιευσεις, συνομίλησα με ξένους καθηγητές, ανακάλυψα ότι οι φήμες απείχαν πολύ από την πραγματικότητα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τὸ ἄρθρο 16 πρέπει νὰ ἀλλάξη, ὥστε τὰ πανεπιστήμια ἐκτὸς ἀπὸ Ν.Π.Δ.Δ. νὰ εἶναι καὶ Ν.Π.Ι.Δ. μὴ κερδοσκοπικοῦ χαρακτῆρος.
    Τέλος, ὅποιος διαβάσει τὸ ἄρθρο 16 θὰ δῆ ὅτι τὸ ἄσυλο εἶναι ἄσυλο ἰδεῶν καὶ ἔτσι πρέπει νὰ ἑρμηνεύεται καὶ ὄχι ὡς καταστροφὴ τῶν πάντων, ἐπειδὴ ἔτσι μᾶς βολεύει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τα πανεπιστημια (και τα ΑΤΕΙ) διοικούνται απο κλικες καθηγητών-φοιτητων. Οταν ειναι στην εξουσία η μια κλικα "ξεσκιζει" την αλλη, η οποία περιμενει τη σειρα της να γινει η ανατροπή για να "ξεσκίσει" την πρώτη και ουτω καθ' εξης. Κι ετσι περνα ο χρόνος, η μια κλικα καταστρεφει το εργο της άλλης και τιποτε δεν προχωρά. Τα εκλεκτορικά ειναι στημενα, η παράγκα και η δολοπλοκια καλά κρατεί. Το ασυλο εχει πλεον ταυτισθεί στην πράξη με την ασυδοσία του πανεπιστημιακού. Ριξτε μια ματια στις Ιατρικες, νομικες και πολυτεχνικες σχολες και θα φρίξετε. Οχι οτι εξαιρουνται οι αλλες, αλλα εκει υπάρχει πολυ (μαύρο συνηθως) χρήμα απο τις ιδιωτικες δραστηριότητες των καθηγητάδων και οι καταστασεις ειναι πολυ ποιο βαρβαρες. Το πρόβλημα ειναι οτι η χωρα δεν εχει παραγωγή και δεν χρειάζεται τα πανεπιστήμια για την αναπτυξή της. Τα χρειαζεται μονο για να παρκαρει τη νεολαία της, μια και της ερχεται φθηνοτερο απο το επιδομα ανεργιας. Τελος πρεπει να σταματησει το μοναδικο προνομιο των πανεπιστημιακων να δικαιούνται και ιδιωτικής απασχόλησης, παρ'οτι ειναι δημοσιοι υπάλληλοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΑΘΗΝΑ(θεα){συμβολο της ΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ Σ Ο Φ Ι Α Σ ,αλλα και υπερασπιστρια της Πολεως των Αθηνων}.
    Αρα ο συμβολισμος"ασυλον της γνωσης και της ΣΟΦΙΑΣ".
    Τους τα διδαξε καποιος Δασκαλος ,καθηγητης Μεσης Εκπαιδ.,
    καθηγητης Πανεπιστημιου?
    εννοω τα ειπαν στους ΕΛΛΗΝΕΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ?
    Λεω ΟΧΙ.Γιατι ειναι ολοι οι φοιτητες γραμμενοι στα "κομματα",
    οποτε θα πληρωσουν το ακριβο
    ΤΙΜΗΜΑ....ΤΗς ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗΣ(ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΜΕ ΤΑ ΞΕΝΑ
    ΠΤΥΧΙΑ...ΜΕ βαθμους πανω ολα σχεδον απο 8,5 δηλαδη ΑΡΙΣΤΑ)και οι εδω σπουδαζοντες δεν μπορουν να τους συναγωνισθουν...για το δημοσιο..ιδιωτικο τομεα.
    Συμβαλλουν και οι εδω ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ
    Σ'ΑΥΤΟ...ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ
    ΦΟΙΤΗΤΕΣ...ΔΙΟΤΙ ΟΛΟΙ ΣΧΕΔΟΝ ΕΙΝΑΙ
    ΤΟΥ LONDON SCHOOL ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ....
    "Σορα κια".....ΕΛΛΗΝΑΣ ΠΟΥ ΒΛΕΠΕΙ...ΚΑΙ ΑΚΟΥΕΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Tο ασυλο ηταν χρήσιμο στην εποχή της επαρατης δεξιας, μετά ατόνησε στην εποχή της φωτισμένης προοδευτικιάς κυβέρνησης της μεγάλης δημοκρατικιάς παράταξης. Εξακολουθούσε να ειναι χρήσιμο ομως για τη στρατια των προοδευτικων πανεπιστημιακων που διόρισε (θα θυμαστε που στις αρχες της δεκαετιας του 80 σε μια νυχτα εχρισε κθηγηταραδες τα γιασουφακια που κουβαλούσαν το σπογγο και τα τσιγαρα του ενος καθηγηταρα της εδρας). Ειναι χρήσιμο για να καλυπτει τις ασυδοσίες τους. Τωρα στην εποχη του διαδικτυου ειναι εντελως γελοιο να μιλα κανεις για ασυλο. Αν θελεις να προστατεψεις τις ιδεες σου, να τις διαδωσεις, να διαμαρτυρηθείς: ανοιξε ενα μπλογκ, μια ιστοσελιδα και διεδωσε τις. ΔΕν σε κυνηγαει κανεις. Ολα τα αλλα ειναι τριχες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. «Οσοι είναι έξω από αυτό δεν μπορούν να το καταλάβουν, δεν συμμερίζονται τις αξίες μας"
    Ο φαβοριτισμός σε όλο του το μεγαλείο. Δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν τέτοιες Λουδοβίκειες αντιλήψεις στο Πανεπιστήμιο. Γι' αυτήν την φράση και μόνο θα έπρεπε το """ΑΣΥΛΟ""" να καταργηθεί χτές...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μα το άσυλο ως ιδέα και μόνο αυτοαναιρείται έτσι κι αλλιώς. Είτε ζεις σε μια δημοκρατική και ευνομούμενη χώρα οπότε δεν μπορεί να υπάρξει παρέμβαση του κράτους (ασχέτως νομικής ύπαρξης του ασύλου) στο πανεπιστήμιο είτε ζεις σε μια χουντική, αντιδημοκρατική χώρα οπότε άσυλο ξε-άσυλο το κράτος αν γουστάρει θα παρέμβει.
    Τα "δεν γίνεται" πρέπει να τελειώσουν κάποια στιγμή στην Ελλάδα. Σε μια χώρα που τα πάντα υπολειτουργούν είναι προφανώς ότι όλα πρέπει να αλλάξουν και σε αυτή τη προσπάθεια δεν υπάρχει "δεν γίνεται". Οι κύριοι πανεπιστημιακοί έίχαν πάρα πολλά χρόνια να δείξουν τι αξίζουν και τι όχι. Απέτυχαν όπως απέτυχαν και οι πολιτικοί. Καιρός να αλλάξουν τα πράγματα. Τέλος στις κλίκες, στις αγκυλώσεις και στα βολέματα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Μέρος Α
    Εάν κανείς γνωρίζει τι είναι το «ελληνικό πανεπιστήμιο» και διαβάσει τις απόψεις του καθ. Kevin Featherstone δεν μπορεί παρά να εντυπωσιαστεί αρνητικά ως προς τις γενικολογίες και ανακρίβειες που περιέχει. Εν συντομία:
    1. Αξιολόγηση στα ελληνικά πανεπιστήμια: ανακριβές είναι ότι στα ελληνικά ΑΕΙ δεν πραγματοποιείται αξιολόγηση (πράγματι πρωτόγνωρος θεσμός στην Ελλάδα). Σε μια δεκαετία έχουν πραγματοποιηθεί πανελλαδικά δυο φορές αξιολογήσεις του εκπαιδευτικού έργου (με διεθνή συμμετοχή).
    2. Διοίκηση, διαχείριση, σχεδιασμός στα ελληνικά πανεπιστήμια: τα τελευταία δύο χρόνια όλα τα ελλ. αει διαθέτουν Διαχειριστική Επάρκεια σύμφωνα με τον ΕΛΟΤ 1294, ορισμένα διαθέτουν και το σχετικό διεθνή ISO. Και τα δυο πρότυπα περιλαμβάνουν πλήρως αυτό που θέλει να επιβάλει (αγνοώντας τα προαναφερόμενα) το Υπ. Παιδείας με τα Δ.Σ. για τα οποία εμμέσως κόπτεται και ο σύμβουλος του υπουργείου.
    Σχετικά με το άσυλο είναι γνωστό ότι το πανεπιστημιακό άσυλο αφορά την διακίνηση των ιδεών και τους φορείς τους. Με το γνωστό αυταρχικό παρελθόν της πατρίδας μας υπερτονίστηκε-καταχρηστικά η προστασία των προσώπων… Ι.Σ. ο γράφων δεν είναι δημ. υπάλληλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Μέρος Β’
    Οι παρακολουθούντες τα τεκταινόμενα στα αγγλικά πανεπιστήμια γνωρίζουν για τα δίδακτρα των έως και 9.000 λιρών από το 2012. Οι φοιτητές θα δανείζονται για τα δίδακτρα και θα πληρώνουν κανονικά επιτόκια σε αντίθεση με το παρελθόν. Έτσι τελικά, όπως υπολόγισαν στην εκπομπή Moneybox του BBC, οι περισσότεροι απόφοιτοι δεν θα μπορούν να αποπληρώσουν το χρέος, διότι το χρέος τους κατά την τριακονταετία αποπληρωμής θα διπλασιαστεί!
    Ουδείς όσο γνωρίζω, δεν υποστηρίζει ότι το «ελληνικό πανεπιστήμιο» πρέπει να μείνει στο παρελθόν. Αλλά οι αλλαγές δεν μπορούν να γίνουν με μείωση 30% στην χρηματοδότηση των λειτουργικών δαπανών, χωρίς φυσικά τα ΑΕΙ να μειώνουν τον αριθμό των εισαγόμενων φοιτητών, το αντίθετο συμβαίνει μάλιστα με συνοδεία πλούσιας παραπληροφόρησης.
    ¨Όταν δει κανείς τους τρόπους που θέλουν να περάσουν τα σχέδια τους, αντιλαμβάνεται τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα…Ι.Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΙΔΕΩΝ...
    ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΣ,ΕΧΟΥΝ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΟΥΝ ΜΑΘΗΜΑΤΑ π.χ.ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ...κ.α.
    ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΜΕΡΙΚΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ,ΔΕΝ ΤΟ ΕΠΙΤΡΕΠΟΥΝ ΑΥΤΟ.ΟΤΑΝ ΔΟΥΝ ΕΝΑΝ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ...ΤΟΝ ΘΕΩΡΟΥΝ ΩΣ ΠΡΑΚΤΟΡΑ ΤΑΧΑ ΤΟΥ ΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΟΥ.ΠΟΛΛΟΙ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ,ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑΤΟΥΣ "ΞΥΠΝΙΟ".
    ΤΟ ΑΣΥΛΟ ΤΟ ΕΚΑΝΑΝ ΚΤΗΜΑ ΤΟΥΣ ΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΟΧΗ ΤΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ[ΚΟΜΜΑΤΟΚΡΑΤΙΑ].
    ΚΑΙ ΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ?ΒΓΑΙΝΟΥΝ ΑΠΟ ΕΚΕΙ
    ΚΑΙ ΠΕΤΑΝΕ ΣΤΡΑΚΑΤΡΟΥΚΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΣ ΦΟΒΙΖΟΥΝ ΕΜΑΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΣ.ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΙ ΡΟΛΟ ΠΑΙΖΟΥΝ?ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΣΤΩΝ?
    I-MEDIA...
    ΠΑΠΟΥΛΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Σχετικά με την παρακολούθηση των μαθημάτων από τους μη φοιτητές του πανεπιστημίου.
    Εάν κανείς ενδιαφέρεται να παρακολουθήσει κάποιο μάθημα, το τυπικά σωστό είναι να κάνει έγγραφο αίτημα στο συγκεκριμένο τμήμα και εφ’ όσον πάρει έγκριση μπορεί να παρακολουθεί. Ο διδάσκον γνωρίζει στους φοιτητές με την έναρξη του μαθήματος, ότι το μάθημα παρακολουθεί ο Χ λάτρης της φιλοσοφίας και γενικώς δεν συμβαίνει τίποτα το αρνητικό.
    Οι φοιτητές καλώς κάνουν όταν ενδιαφέρονται, βέβαια τις ακραίες αντιδράσεις που αναφέρει ο αναγνώστης (τρακατρούκες) πρώτη φορά τις συναντώ.
    Στο εξωτερικό δεν επιτρέπεται σε πολλά πανεπιστημιακά συγκροτήματα καν η είσοδος στους επισκέπτες – μόνο με συγκεκριμένη αιτία (γονείς), ή άδεια των αρχών (επισκέπτες). Υπάρχει και η πανεπιστημιακή περιφρούρηση που επιτηρεί τους χώρους προς αποφυγή παραβατικών και ύποπτων στοιχείων. Τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν πλούσιο επιμορφωτικό και πρόγραμμα ανοιχτά στο ευρύ κοινό (βλ προγράμματα στις ιστοσελίδες ΑΕΙ) και υπάρχουν προγράμματα εξ αποστάσεως μαθημάτων. Ο αναγνώστης «Παπούλης» παρεξηγεί τους κανόνες παρακολούθησης των μαθημάτων με το ΑΣΥΛΟ, εάν πράγματι θέλει να παρακολουθεί ο δρόμος έχει υποδειχθεί παραπάνω. Ι.Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Συμφωνώ απόλυτα μέ τό άρθρο. Καί λίγα λέει. Η κομματοκρατία τών Πρυτάνεων πρέπει νά τελειώσει, όπως καί τό αστείο τών Πρυτανικών καί Προεδρικών εκλογών. Μέ βάσει ποιά κριτήρια καλούμαι νά επιλέξω τόν υποψήφιο? Ο καλός επιστήμονας ΠΟΤΕ δέν θά είναι υποψήφιος γιά τέτοιες θέσεις, ασχολείται μέ τήν έρευνά του καί όχι μέ τήν γραφειοκρατία. Ποιός θά είναι λοιπόν? Αυτός πού δέν έχει τί νά κάνει, ο μωροφιλόδοξος, ο ονειρευόμενος κομματικές αντιπαροχές κλπ.
    Ορθά ο αείμνηστος Καραθοδωρής είχε αποκλείσει τίς εκλογές τών Διοικήσεων τών Παν/μίων καί είχε εφαρμόσει τήν εκ περιτροπής πλήρωση τέτοιων θέσεων.
    Υποχρηματοδότηση?? Δείτε μόνον τούς στόλους τών πολυτελών πρυτανικών καί λοιπών αυτοκινήτων τών Παν/μίων, τήν άκρατη οικογενειοκρατία, τήν ουσιαστικά μέ νόμο επιτρεπόμενη συνεχή απουσία από τά καθήκοντα τού μέλους ΔΕΠ καί τόσα άλλα ών ούκ έστι τελειωμός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.