15/12/10

Οι Τσάμηδες και οι Αλβανικές διαθέσεις

της Ελίνας Γαληνού
Τσάμηδες, αποκαλούνται οι μουσουλμάνοι της Θεσπρωτίας που κατοικούσαν στην Ηπειρο και κατά ένα ποσοστό, κατάγονται από εξισλαμισμένους χριστιανούς. Κατά την εφαρμογή των πρωτοκόλλων ανταλλαγών πληθυσμών βάσει της συνθήκης της Λωζάννης, ο στρατηγός Θεόδωρος Πάγκαλος είχε δώσει προσωπική εντολή να εξαιρεθούν οι Τσάμηδες από τις ανταλλαγές, καθώς
δεν συνιστούσαν κάποια ιδιαίτερη εθνική απειλή κατά την εκτίμησή του-αν και υπήρχαν πληροφορίες ότι κάποιοι απ΄αυτούς, είχαν δείξει ανθελληνική στάση κατά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο.
Οι εντάσεις άρχισαν όταν η Ιταλία του Μουσολίνι κυριάρχησε στην Αλβανία και όρισε εκεί τοποτηρητή, ο οποίος ασχολήθηκε με το ζήτημα, υποκινούμενος από το ενδιαφέρον να επιτευχθεί αλβανική ένωση με την φασιστική Ιταλία. Το ενδιαφέρον αυτό εστιάστηκε στο να στραφούν τα αισθήματα του αλβανικού λαού εναντίον των γειτόνων της Αλβανίας. Ετσι, τις παραμονές της Ιταλικής επίθεσης κατά της Ελλάδας, άρχισε να προβάλλεται η διεκδίκηση της Τσαμουριάς υπό τον συντονισμό του εν Αλβανία τοποτηρητή του Μουσολίνι. Ακολούθησε προβολή του ζητήματος μέσω της εφημερίδας Τομόρι και του ιταλικού ειδησεογραφικού πρακτορείου Στεφάνι, ενώ συγκεντρώθηκαν πληροφορίες και μαρτυρίες από Τσαμουριώτες που είχαν διασυνδέσεις με την Ελλάδα. Σημαντικό ρόλο σ΄αυτό έπαιξαν κάποιες οικογένειες Τσάμηδων οι οποίες είχαν εγκαταλείψει τα τσιφλίκια τους στη Θεσπρωτία, είχαν εγκατασταθεί στην Αλβανία και είχαν γίνει φανατικοί υποστη-ρικτές των ανθελληνικών ιταλικών κινήσεων κατά τις παραμονές του ελληνοιταλικού πολέμου. Αλλωστε και στον λόγο που είχε εκφωνήσει ο Μουσολίνι τον Ιούνιο του 1940, είχε αναφέρει ότι θα απέδιδε στην Αλβανία το Κόσοβο και την Τσαμουριά, προκειμένου να δημιουργηθεί η Μεγάλη Αλβανία…
Μετά την εισβολή των Ιταλών στην Ελλάδα, οι ιταλοαλβανικές δυνάμεις έφθασαν στην Ηγουμενίτσα και οι Τσάμηδες που υπηρετούσαν τον εχθρικό στρατό, διέπραξαν ειδεχθή εγκλήματα και βαρβαρότητες κατά των Ελλήνων πολιτών. Όμως σύντομα, η ελληνική αντεπίθεση απομάκρυνε τους εισβολείς αυτούς πέρα από τα σύνορα. Ο τοπικός πληθυσμός όμως κατά την διάρκεια της ιταλικής και γερμανικής κατοχής, υπέφερε τα πάνδεινα καθώς οι περισσότεροι μουσουλμάνοι Τσάμηδες, συνεργάζονταν με τον κατακτητή. Οι λεηλασίες στα σπίτια και οι μαζικές εκτελέσεις στα χωριά των χριστιανών, ήταν κάτι συνηθισμένο. Οι Τσάμηδες έπαιρναν μέσω πλιάτσικου τις αμοιβές τους για την συνεργασία με τους εχθρούς, ενώ οι Ιταλοί μέσω αυτών, επεδίωκαν την συστηματική αλλοίωση του τοπικού ελληνικού πληθυσμού. Σε όσα χωριά υπήρχε έστω και μια μουσουλμανική οικογένεια, οι Τσάμηδες με τις ευλογίες των Ιταλών, εγκαθιστούσαν κοινοτικά συμβούλια. Όταν ο Τσολάκογλου επελήφθη του θέματος αυτού αναθέτοντας στον νομάρχη Θεσπρωτίας Γεώργιο Βασιλάκο να αντικαταστήσει αυτά τα κοινοτικά συμβούλια γιατί αλλοίωναν τις δομές του ελληνικού κράτους, ο νομάρχης έπεσε θύμα δολοφονικής ενέδρας από τους Τσάμηδες. Στη συνέχεια, συνέπραξαν με τους Γερμανούς και να τους βοήθησαν να αντιμετωπίσουν τις στρατιωτικές δυνάμεις αντίστασης των Ελλήνων, ελπίζοντας μέσω της γερμανικής υποστήριξης να αποκομίσουν τα εδαφικά οφέλη που επεδίωκαν. Όταν όμως κατάλαβαν ότι οι γερμανοί δεν είχαν διάθεση να τους δώσουν τέτοια υποστήριξη, σκέφτηκαν να προτείνουν στην ελληνική πλευρά την ένωση της Ελλάδας με την Αλβανία, υπό το επιχείρημα ότι η αντιμετώπιση του εχθρού εκ μέρους και των δύο υπό κατοχή χωρών, θα απέβαινε αποτελεσματικότερη. Ιστορικές αναλύσεις εκτίμησαν αυτήν την κίνηση, ως ενδεχομένως παραπλανητική η οποία προφανώς υπέκρυπτε τις επεκτατικές διαθέσεις των Αλβανών προς την Ελλάδα. Οι Αλβανοί, ανέφεραν ότι τους συνδέουν πολλά κοινά με τους Ελληνες και απέδιδαν την εχθρική κατά των Ελλήνων συνεργασία τους με τους Ιταλούς και Γερμανούς, στο γεγονός ότι « είχαν και κείνοι εξαναγκαστεί να πράξουν έτσι». Στο αίτημά τους είχε βέβαια αναφερθεί ότι «κατά την ένωση αυτή, επιθυμούσαν κράτος δυαδικό με τοπική ανεξαρτησία και αυτοδιοίκηση του αλβανικού λαού, ενώ ζητούσαν να γίνει η ένωση μυστικά». Οι προτάσεις που έγιναν από την αλβανική προς την ελληνική πλευρά, καταγράφηκαν διεξοδικά στην έκθεση που συνέταξε τον Φεβρουάριο του 1944 ο συνταγματάρχης Αθανάσιος Χρυσοχόου, ο οποίος είχε εγκατασταθεί κατά την περίοδο της Κατοχής στην Θεσσαλονίκη, όπου και πραγματοποιήθηκε η ελληνοαλβανική συνάντηση. Η έκθεση είχε αποσταλεί από τον Έλληνα συνταγματάρχη στον τότε πρωθυπουργό Ιωάννη Ράλλη. Όμως μάλλον δεν υπήρξε εκ μέρους της ελληνικής πλευράς καμία συνέχεια στην επαφή αυτή, καθώς δεν έχει μέχρι σήμερα εμφανιστεί κανένα έγγραφο που να πιστοποιεί ότι δόθηκε κάποια απάντηση εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης στον τότε Αλβανό πρωθυπουργό. Προφανώς οι «καλές» προθέσεις των Αλβανών, έμειναν αναπάντητες.

7 σχόλια:

  1. Πάλι...Πάγκαλος την έκανε τη μαλα*ία δηλαδή!

    Πυροβολητής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ελίνα, θα σου πρότεινα να στείλεις το συγκεκριμένο απόσπασμα στην κα Κοραή, δημοσιογράφα της ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ. Ξέρεις, εκείνη που μετείχε στην απόπειρα τηλεοπτικού λυντσαρίσματος στο MEGA (το λένε και "πάνελ") εναντίον του ανθρώπου που είχε πετάξει το παπούτσι στον ΓΑΠ. Τη θυμάσαι; Ήταν εκείνη που δεν έβρισκε τι να πει του ανθρώπου και τσίριζε συνέχεια: "Για τους Τσάμηδες τι έχετε να πείτε;" Στείλε της λοιπόν το απόσπασμα, μπας και ικανοποιηθεί μια φορά στη ζωή της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πιγκουίνε μου, δεν έχω κέφι για τέτοιου είδους συγχρωτισμούς.
    Δέχομαι τις απόψεις των ανθρώπων, ακόμα και αν είναι αντίθετες και είμαι υπέρ της ελευθερίας λόγου και τύπου (της ελευθεροτυπίας ως έννοια -εξηγούμαι για να μην παρεξηγηθώ!!)
    Αρνούμαι όμως οποιουσδήποτε γκετοποιούν τις "δεξαμενές ιδεών τους" επικαλούμενοι "προοδευτισμούς".
    Οι πληροφορίες που αναφέρω στο άρθρο μου, αντλήθηκαν από στοιχεία (επιστολές διπλωματών, επίσημα έγγραφα κλπ) ιστορικού αρχείου σχετικά με την περίοδο κατοχής. Τυγχάνω βλέπεις συνεργάτης του περιοδικού ΤΟΤΕ (οπότε να γιατί δεν ταιριάζω με αυτούς που λές). Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Για την ακριβεια οι Τσαμηδες ειχαν ενταχθει σε δυο συνταγματα τα οποια τελουσαν υπο τις διαταγες της Γερμαμνικης Αστυνομιας και χρησιμοπουνταν αποκλειστικα σε ρολο καταστολης ανταρτοπολεμου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. GİA NA SİNNENOOUMASTE:
    1-POSOI TSAMİDES İPİRHAN TİN PERİODO TOU DEFTEROU PANGOSMİOU POLEMOU STIN İPİRO?
    2-POSOİ APO AFTOUS SİNERGASTİKAN ME TOUS İTALOGERMANOUS?(OHİ AFİRİMENA...ARİTHMİTİKA)
    3-POSOUS EKDİOXE O ELLİNİKOS STRATOS META TO PERAS TOU POLEMOU?
    4-POSOI İNE SİMERA STİN İPİRO OI TSAMİDES?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Προς ανωνυμο 3:42 Για γινε εσυ πρωτα πιο συγκεκριμενος και μετα θα σου δωσω εγω οτι στοιχειο θελεις με παραπομπες και,στην Εθνικη Βιβλιοθηκη,στοιχεια ακομα και στο Library of Congress Εδω στις ΗΠΑ.Επισης αγαπητε Σαββα δημοσιοποιησε μερικα απο τα στοιχεια απο το βιβλιο που σου εδωσα σχετικα με τον απελευθερωτικο αγωνα των χωριων της Επ.Φιλιατων.Τυγχανει να ειμαι και εγω ενα απο τα εγγονια της Ελενης Γκατζογιαννη και του Βασιλη Νικου οπως επισης και συγχρονος της Κοραη,απο τα γυμνασιακα και λυκειακα μου χρονια στην περιοχη Μπραχαμιου,καιγνωριζω καλα το ποιον της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.