30/12/10

Ένα βήμα από την Άννα



Η κυρία Διαμαντοπούλου αποφάσισε να επανιδρύσει τα πειραματικά σχολεία, με στόχο την προώθηση της αριστείας. Δεν θα μείνουμε στο γεγονός ότι τα σχολεία αυτά υπήρχαν στο παρελθόν και διαλύθηκαν από τις «προοδευτικές ιδέες» της δεκαετίας του ΄80. Θα αρκεστούμε στη διαπίστωση ότι κάτι επιτέλους κινείται στο χώρο της Παιδείας και θα επισημάνουμε ότι μένει ακόμη να γίνουν πολλά...

Η διαρκής ισοπέδωση των πάντων στο όνομα της Δημοκρατίας και της Ισότητας προκάλεσε την απονεύρωση κάθε δημιουργικής προσπάθειας στο χώρο της εκπαίδευσης. Αντί το σύστημα να προσπαθήσει να βελτιωθεί, έχοντας ως πρότυπο κάτι καλύτερο από αυτό που χαρακτηρίζει τον μέσο όρο, διαλύσαμε τις πρωτοποριακές δομές, όπου αυτές υπήρχαν, και αρκεστήκαμε στην μετριότητα.

Το αποτέλεσμα είναι γνωστό και τραγικό. Τα ελληνικά πανεπιστήμια που κάποτε ήταν σημείο αναφοράς στην Ευρώπη για τα άριστα αποτελέσματά τους, έφτασαν στο σημείο να μοιράζουν κουρελόχαρτα. Στην Ελλάδα των limit up και των limit down, στην Ελλάδα των κοινοτικών κονδυλίων, στην Ελλάδα των δανεικών, εθεωρείτο μέχρι πρόσφατα πολυτέλεια να επενδύσει κανείς στην Παιδεία, στο μέλλον των παιδιών μας.

Είναι ευτύχημα ότι η κυρία Διαμαντοπούλου αποφάσισε να αφήσει στην άκρη τους αφορισμούς του παρελθόντος και να διορθώσει ένα από τα μεγαλύτερα σφάλματα των πρώτων κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ. Να επανιδρύσει τα πειραματικά σχολεία, έτσι ώστε αυτά να αποτελούν λαμπρό φάρο της γνώσης και να ευνοούν την πρόοδο των παιδιών εκείνων που έχουν τις δυνατότητες να προσφέρουν μελλοντικά στην πατρίδα τους και την κοινωνία.

Είναι ένα βήμα. Ένα μόνο βήμα, ένα καλό δείγμα γραφής. Είναι αλήθεια, όμως, ότι από μόνο του αυτό δεν φτάνει. Χώρια που η πικρή εμπειρία του παρελθόντος έχει αποδείξει ότι ένας άλλος υπουργός μπορεί να έχει στο μέλλον μία διαφορετική άποψη επί του θέματος...

Είναι πολλά και πολλές φορές ειπωμένα όλα αυτά που πρέπει να γίνουν για να αλλάξουν τα πράγματα στο χώρο της Παιδείας. Είναι βέβαιο ότι κάθε αλλαγή δημιουργεί αντιδράσεις, καθώς θίγει τα συμφέροντα οργανωμένων ομάδων που χρόνια τώρα βολεύονται από τον αργό θάνατο των ελληνικών σχολείων και πανεπιστημίων. Η κυρία Γιαννάκου θα έχει πολλά να πει επί του θέματος...

Είναι όμως ανάγκη να προχωρήσουμε. Είναι ανάγκη να ξεριζώσουμε το άνθος του κακού από τον κήπο της Παιδείας, αν πραγματικά θέλουμε να οικοδομήσουμε μία άλλη Ελλάδα. Από πού να ξεκινήσουμε και που να καταλήξουμε. Από την επαναφορά της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, από τον τρόπο διοίκησης των πανεπιστημίων, από τη σύνδεση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με την παραγωγή. Είναι εκατοντάδες τα θέματα με τα οποία πρέπει να καταπιαστεί η κυβέρνηση, η όποια κυβέρνηση. Κι είναι αμφίβολο αν μία κυβέρνηση είναι τόσο ισχυρή από μόνη της ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει τόσες πολλές ισοπεδωτικές αντιλήψεις για την Παιδεία που έχουν ριζώσει τις τελευταίες δεκαετίες στην ελληνική κοινωνία...

Θανάσης Μαυρίδης
thanasis.mavridis@capital.gr


Πηγή:www.capital.gr

8 σχόλια:

  1. ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΟΣ
    Σχεδόν θα με πα΄ρουν τα κλαμματα απότον διθύραμβο του αρθρογράφου. Όχι επειδή η επανίδρυση των περιαματικών σχολείων είναι λάθος.Σωστή είναι. Αλλά επειδή ο αρθοργ΄ραφος "λησμονεί" ότι το βασικό είναι το περιεχόμενο τγν σπουδών. Τα πειραματικά σχολέια προωθούν με καλύτερους όρους το εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Αν αυτό το πρόγραμμα διδάσκει τις νοοτροπίες της κ. Δραγώνα, θα κατασκευάζει απλώς μια αυριανή ελίτ εμφορούμενη από τις ιδέες διάλυσης και του τελευταιου ίχνους από την Ιστορία μας και τις (μισοξεχασμένες ήδη)αξίες που τιμούσαμε. Αυτο είναι το θέμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Να λέμε και τα σωστά ...

    ΤΕΛΟΣ ΤΑ ΔΩΡΕΑΝ ΣΧΟΛΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ! -ΜΕ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ Ο ΟΕΔΒ ΚΑΙ ΠΛΗΘΟΣ ΑΛΛΩΝ ΦΟΡΕΩΝ!
    Twitter submit button
    Share


    Με ένα πρωτοφανές νομοθέτημα, που ούτε οι πλέον φανατικοί νεοφιλελεύθεροι μπορούσαν να φανταστούν στην προ – ΔΝΤ εποχή, η Κυβέρνηση επιχειρεί να θέσει τέλος στα δωρεάν σχολικά βιβλία και να τα αντικαταστήσει από ηλεκτρονικά! Μάλιστα, το νομοσχέδιο παρουσιάστηκε στο σημερινό (29/12) Υπουργικό Συμβούλιο, στην καρδιά δηλαδή των εορτών, μπας και παρακαμφθούν οι αντιδράσεις μαθητών – γονέων – καθηγητών...


    Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, ο ΟΕΔΒ θα αντικατασταθεί... από ένα φορέα ιδιωτικού δικαίου, στα πλαίσια του οποίου "Ο σχεδιασμός, η οργάνωση και ο συντονισμός της παραγωγής και διανομής σχολικών βιβλίων, τόσο σε έντυπη όσο και σε ηλεκτρονική μορφή", θα είναι απλώς μια συμπληρωματική δραστηριότητα! Βασική αποστολή αυτού του ημιδημόσιου φορέα, που θα εδρεύει στην Πάτρα θα είναι η τεχνολογική υποστήριξη των υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και της εκπαίδευσης».

    Μια από τις κύριες αρμοδιότητες του οργανισμού αυτού θα είναι το λεγόμενο «ψηφιακό σχολείο», στα πλαίσια του οποίου θα προωθηθούν τα ηλεκτρονικά βιβλία. Το ψηφιακό σχολείο θα χρηματοδοτείται από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ), το οποίο ως γνωστόν λήγει το 2013!


    Όπως λοιπόν μπορεί να φανταστεί κανείς το σχέδιο νόμου δεν φαίνεται να ασχολείται καθόλου με την ταμπακιέρα, δηλαδή τι θα γίνει μετά το 2013; Ποιός και με ποια κονδύλια θα τυπώνει τα βιβλία τα οποία θα στέλνονται στα σχολεία μέσω e-mail; To Υπουργείο, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, το σχολείο, οι γονείς, χορηγοί...ποιος;


    Ως γνωστόν το Μνημόνιο πετσοκόβει τις δαπάνες των Υπουργείων, ο Καλλικράτης είναι ένα άδειο κέλυφος χωρίς πόρους, τα σχολεία δεν έχουν λεφτά ούτε για χαρτί τουαλέτας... Από ότι φαίνεται λοιπόν, το Υπουργείο Παιδείας, αποφάσισε κοφτά και ωμά, πως τις δαπάνρες για την μετατροπή των ηλεκτρονικών βιβλίων σε έντυπη μορφή, θα τις επωμίζονται οι γονείς!


    Ναι, οι γονείς που μπορεί να είναι άνεργοι ή επισφαλώς εργαζόμενοι και με τις τράπεζες στην... πλάτη τους! Εκτός βέβαια και αν δούμε και στην Ελλάδα το μοντέλο άλλων χωρών (πχ Νορβηγία) όπου τα βιβλία τυπώνονται με τη χορηγία επιχειρήσεων....


    Ποιοι άλλοι φορείς καταργούνται


    Επίσης με το νομοσχέδιο της Α. Διαμαντοπούλου καταργούνται το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, το Κέντρο Εκπαιδευτικής 'Ερευνας, το Ινστιτούτο Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και ο Οργανισμός Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών.


    Στη θέση των τεσσάρων φορέων, που ούτως ή άλλως έχουν απαξιωθεί καθώς το υπουργείο Παιδείας αναθέτει σε ιδιώτες τη δουλειά τους, συγκροτείται Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με επταμελές Διοικητικό Συμβούλιο που ορίζεται από τον υπουργό Παιδείας και περιορίζεται σε γνωμοδοτήσεις όταν του ζητούνται. Για τον ορισμό του προέδρου απαιτείται έγκριση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής.


    Το νομοσχέδιο αναφέρει ότι με μεταβατικές διατάξεις θα διασφαλιστεί η απρόσκοπτη ένταξη του υπηρετούντος επιστημονικού προσωπικού στον νέο φορέα, ενώ θα ρυθμιστούν οι όροι συνέχισης της απασχόλησης του διοικητικού προσωπικού. Σε ό,τι αφορά το προσωπικό του ΟΕΔΒ προβλέπεται η μετάταξή του σε υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας ή εποπτευόμενα νομικά πρόσωπα.

    .....


    Το ειδα στο: http://peripatris.blogspot.com/2010/12/blog-post_6860.html#ixzz19a9wyFEm

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τὸ θέμα εἶναι ὅτι δὲν ὑπάρχη οὐσιαστικὴ συνέχεια τοῦ κράτους. Ὅτι φτιάχνη ἡ μία κυβέρνησις τὸ χαλάει ἡ ἄλλη γιὰ νὰ τὸ κάνη «καλύτερα».
    Ἔχουμε μάθει στοὺς πειραματισμούς, ἐμπρὸς στὸ κομματικὸ ὄφελος τίποτε δὲν ὑπολογίζουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Επιτελους τα πειραματικα σχολεια να γινουν πραγματικα πρωτοπορα και οχι μεσο βολεματος καποιων (στα πειραματικα Γυμνασια το υποχρεωτικο ωραριο των καθηγητων ειναι 12 ωρες την εβδομαδα (στα λοιπα σχολεια ξεκιναει απο 21 ωρες και καταληγει σε 16 σε οσους εχουν 20 και πλεον χρονια υπηρεσια) γιατι υποτιθεται πρεπει να εχουν χρονο να προετοιμαζονται για τις "πειραματικες διδασκαλιες " που εφαρμοζουν.
    Τα βιβλια πρεπει να δινονται δωρεαν μονο στους οικονομικα ασθενεστερους - οσοι δινουν ενα καρο χρηματα δε ιδιαιτερα και φροντιστηρια αντεχουν να δωσουν 100- 150 ευρω για βιβλια το χρονο
    Οσο για το οτι δε διδασκεται πια η ιστορια της Ελλαδας, σωστο ειναι αυτο αλλα κυκλοφορουν απειρα βιβλια στα οποια μπορει να ανατρεξει οποιος ενδιαφερεται και να μαθει τα παντα ειτε μαθητης ειναι αυτος ή γονιος που θελει να εμφυσησει στο παιδι του ιδανικα και αξιες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δυστυχώς τα πράγματα στο Υπουργείο Δια βίου ...κλπ δεν είναι έτσι όπως φαίνονται. Αρχικά θα πρέπει να τονίσουμε ότι η υπουργός δήλωσε προεκλογικά ότι θα δουλέψει μόνο με τις ομάδες εργασίας του ΠΑΣΟΚ. Άρα η "κοινή" προσπάθεια στον τομέα αρμοδιότητας της αφορά μόνο όσους/ες διαθέτουν κομματική ταυτότητα και μάλιστα όχι όλους. Στην πράξη αυτό αποδείχτηκε με τις διαδικασίες ανάδειξης στελεχών εκπαίδευσης. Αν κάποιος για παράδειγμα τύχει να έχει τρίτο πτυχίο δεν μοριοδοτείται. Το ίδιο και για μεταπτυχιακό και διδακτορικό(ενώ το δεύτερο δίνει 1 μόριο αντί 3 του πρώτου. Όλες οι δράσεις ενός εκπαιδευτικού δεν μοριοδοτούνται επίσης (ανάμεσά τους και η εκπόνηση καινοτόμων προγραμμάτων σαν και αυτά που επιδιώκει το υπουργείο). Δεν βαθμολογείται επίσης η εκπαίδευση και συμμετοχή σε προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων και ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ (στο υπουργείο που φέρει αυτόν τον τίτλο!!!). Αντίθετα τι βαθμολογείται; Το μαντέψατε: η συμμετοχή σε περιφερειακά ή κεντρικά συμβούλια (για παράδειγμα ως αιρετός συνδικαλιστής). Για τον εκπαιδευτικό με πάνω από 20 χρόνια υπηρεσία επιφυλάσσεται ιδιαίτερη μεταχείριση: αν και του λένε να κάτσει μέχρι τα 65 (φανταστείτε μια νηπιαγωγό σε αυτήν την ηλικία)δεν μοριοδοτούνται τα χρόνια πάνω από τα 20 ενώ δεν περιμένει ούτε μείωση του ωραρίου (τα πρώτα χρόνια κουράζεσαι φαίνεται περισσότερο από τα τελευταία). Θα μπορούσαν να αναφερθούν και άλλα παραδείγματα που να δείχνουν ότι αυτό που ενδιαφέρει το υπουργείο δεν είναι η εκπαιδευτική μας ανάταση, αλλά η μέσω επιλογών που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε "καλλιστεία" συγκεκριμένων πτυχίων, κάποιων βιβλίων και σοβαρών γνωριμιών επιβράβευση της κομματικής πίστης. Και σε τι; στην αναξιοκρατία. Περιμένετε τώρα η ίδρυση προτύπων να παρακινήσει τους εκπαιδευτικούς (έστω και μερικούς)στο να αποδώσουν κάτι καλύτερο;(να σημειωθεί ότι οι τελευταίοι αποδίδουν μεγαλύτερη σημασία στην αξιοκρατική αντιμετώπισή τους και λιγότερη στα απτά κίνητρα γι'αυτό εξάλλου αντιδρούν στην αξιολόγησή τους: ξέρουν ότι θα κριθούν με κομματικά κριτήρια).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Σωστά. Η προώθηση "αρίστων" είναι κατ΄αρχήν θετική, όμως βάσει ποιών κριτηρίων θα γίνεται; Και ποιοί θα τα θεσπίζουν αυτά τα κριτήρια;
    Εγώ σας λέω ότι εάν βρεθεί καθηγητής ΄στη Μέση Εκπαίδευση και προσπαθήσει να προωθήσει εθνικούς προσανατολισμούς μέσω των μαθημάτων του, θα βρεθεί στην εξώπορτα.
    Εδώ ακούστηκαν αξιολογήσεις για τα βιβλία του Μαρκεζίνη "ότι είναι κατώτερα και από μια απλή διπλωματική εργασία τεταρτοετούς!!!" Καλά το είπε ο ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΟΣ και οι άλλοι. Αριστεία μεν , ποιότητα δε...Καλή χρονιά. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @ Ανώνυμος 8:01

    Γιατί να πληρώσουμε τα βιβλία; Δεν πληρώνουμε φόρους;

    Με το ίδιο σκεπτικό να πληρώνουμε και δίδακτρα στο σχολείο!

    Αντίστοιχα με την Ιστορία προτείνω να καταργηθούν και τα Μαθηματικά και η Φυσική. Έτσι κι αλλιώς κυκλοφορούν άπειρα βιβλία στα οποία μπορεί να ανατρέξει όποιος ενδιαφέρεται και να μάθει τα πάντα είτε μαθητής είναι αυτός ή γονιός που θέλει να εμφυσήσει στο παιδί την επιστήμη.

    Καλύτερα βέβαια να καταργηθεί και το σχολείο. Η μόρφωση των παιδιών μπορεί να γίνει και στο σπίτι. Ξέρεις πόσους πόρους εξοικονομούμε έτσι;

    Ζ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.