24/8/18

Το λογικό σφάλμα των καλών προθέσεων βρίσκεται πίσω από την άνοδο του δημοκρατικού σοσιαλισμού


Του Barry Brownstein
Ενώ η Βενεζουέλα συνεχίζει να βυθίζεται σε συνθήκες ζωντανής κόλασης για όλους εκτός από τον Νικολάς Μαδούρο και τις κυβερνώσες ελίτ, η υποστήριξη του δημοκρατικού σοσιαλισμού στην Αμερική συνεχίζει να αυξάνεται.
Οι λεπτομερειακές καταγραφές της κατάστασης στη Βενεζουέλα, όπως το πρόσφατο φωτορεπορτάζ των New York Times, είναι άφθονες:
«Ο Kenyerber Aquino Merchán ήταν 17 μηνών όταν πέθανε από πείνα. Ο πατέρας του έφυγε πριν τα χαράματα για να τον φέρει στο σπίτι από το νεκροτομείο του νοσοκομείου. Μετέφερε το σκελετωμένο πτώμα του Kenyerber στην κουζίνα και το παρέδωσε σε έναν υπάλληλο του νεκροταφείου που κάνει κατ’ οίκον επισκέψεις σε οικογένειες που δεν έχουν χρήματα για κηδείες.
Η σπονδυλική στήλη και ο θώρακας του Kenyerber εξείχαν κατά τη διαδικασία της ταρίχευσης… οι συγγενείς του έφτιαξαν ένα ζευγάρι φτερούγες από το λευκό χαρτόνι μιας άδειας κούτας ειδών δελτίου από τα οποία εξαρτώνται ολοένα και περισσότερες οικογένειες την ώρα που μαίνονται οι ελλείψεις σε τρόφιμα και οι τιμές τους φτάνουν σε δυσθεώρητα ύψη σε ολόκληρη τη χώρα. Τοποθέτησαν απαλά τις μικροσκοπικές φτερούγες πάνω στο φέρετρο του Kenyerber για να βοηθήσουν την ψυχή του να φτάσει στον ουρανό - όπως προστάσει η παράδοση όταν πεθαίνει ένα μωρό στη Βενεζουέλα…
Ο πατέρας του βρέφους, Carlos Aquino, ένας 37χρονος εργάτης κατασκευών άρχισε να κλαίει ασταμάτητα. «Πώς μπόρεσε να γίνει αυτό;» φώναζε αγκαλιάζοντας το φέρετρο και μιλώντας σιγά σαν να ήθελε να παρηγορήσει τον νεκρό του γιο. «Ο πατέρας σου δεν θα σε δει ποτέ ξανά».
Αν πιστεύετε ότι πρόκειται για κάποιο μεμονωμένο περιστατικό, οι δημοσιογράφοι Meridith Kohut και Isayen Herrera θα σας απαλλάξουν από την άγνοιά σας: «Η πείνα πλήττει τη Βενεζουέλα εδώ και χρόνια. Πλέον, σκοτώνει τα παιδιά της χώρας σε ανησυχητικό ρυθμό όπως αναφέρουν οι γιατροί στα δημόσια νοσοκομεία».
Για τη συνέχεια Liberal

22 σχόλια:

  1. Δέν χρειαζόμαστε τόν Μίλτον Φρῆντμαν γιά να μάθουμε ὅτι ὁ δρόμος γιά τήν κόλαση εἶναι στρωμένος μέ καλές προθέσεις.
    Ἀλλά αὐτός ὁ Φρῆνταμν, διαβολοποιεῖ τίς καλές προθέσεις! Ξεχνώντας, ὅτι ἡ κόλαση φτιάχτηκε ἀπό αὐτούς ἀκριβῶς πού δέν θέλουν νά ὑπάρχουν καλές προθέσεις, παρά μόνο γιά τό ἄτομό τους.
    Ὁ ἀτομοκεντρισμός χωρίς σεβασμό τῆς κοινωνίας, καί δή ἐνεργητικῶς,
    ὅπως καί ὁ ὑποτιθέμενος κοινωνιοκεντρισμός χωρίς σεβασμό τοῦ κάθε συγκεκριμένου ἀνθρώπου,
    εἶναι οἱ δύο ὄψεις τοῦ αὐτοῦ νομίσματος.

    Τώρα εἶναι ἡ Βενεζοτέλα, αὕριο, ἄν δέν ἀντιδράσουμε, ἐξ ἴσου καί συλλογικῶς καί ἀτομικῶς,
    θά εἶναι ἡ Ἑλλάδα,
    μέ συνέχεια τῆς ἴδιας ἐχθρικῆς κατοχῆς μας, εἴτε ἀπό τούς πρτοβάλλοντες καλές προθέσεις μόνον, εἴτε ἀπό τούς ἀκολουθοῦντες τήν ὑστερικῶς παράλογη, τάχα "λογική", ἀνηθικότητα στά οἰκονομικά, τοῦ Φρῆντμαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ἕνα ἀπό τά ἀκόμη μεγαλύτερα σφάλματα, εἶναι, τό να ἀποτιμᾶ κανείς πολιτικές καί οἰκονομικές θεωρίες ἀπό τίς δηλούμενες προθέσεις καί στόχους των ἐμπνευστῶν τους, καί ὄχι ἀπό τά ἀποτελέσματά τους.
    - Δεῖτε τί ἔγινε, ἐκεῖ ὅπου πῆγε τό ΔΝΤ μέ μεθόδους βασισμένες στίς οἰκονομικές θεωρίες τοῦ Φρῆντμαν, πού ὅταν ἀποδεικνύονται καταστροφικές γιά τήν χώρα-θύμα, τάχα φταίει κάποιο λογιστικό σφάλμα.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ σωστά. Όμως εδώ γεννιέται βασικό ερώτημα, αν οι όποιες οικονομικές (και όχι μόνο) θεωρίες-πρακτικές υλοποιούνται και εφαρμόζονται σωστά και συμβατά, έτσι ώστε και η αξιολόγησή τους να είναι δίκαιη!
      Η κάθε θεωρία (επί της ουσίας) είναι απλά ένα εργαλείο και τίποτε άλλο. Αν ο χειριστής (των εργαλείων) αποδεικνύεται ανόητος, είτε καιροσκόπος, είτε πλεονέκτης, είτε αριβίστας, είτε άπληστος, γιατί επιμένουμε να βρίζουμε το εργαλείο (και τον εφευρέτη / σχεδιαστή του) και όχι τον χειριστή του? Τον οποίο εμείς στο τέλος καλούμαστε να εκλέξουμε να μας κυβερνήσει!!!
      Π.χ. αν κάποιος πάρει ένα σφυρί και αντί να καρφώνει πρόκες ανοίγει κεφάλια, το σφυρί μας φταίει? Αν οι Έλληνες γυναικολόγοι έχουν ξεφτιλίσει την μέθοδο της καισαρικής (για να προγραμματίζονται ευκολότερα, για να πληρώνονται καλύτερα, κλπ) και έχουμε το μεγαλύτερο ποσοστό καισαρικών πανευρωπαϊκά, φταίει η μέθοδος της καισαρικής? Αν ο δικηγόρος ξεφτιλίζει το πνεύμα του νόμου με τη βοήθεια του γράμματος αυτού και με διασταλτικές ερμηνείες (με το αζημίωτο πολλές φορές και την βοήθεια δικαστών) φταίει ο νόμος? Αν ο αστυνομικός κάνει κατάχρηση βίας, φταίει το ότι του επιτρέπεται η άσκηση έως και βίας προς τον παράνομο? Αν γεμίσαμε μετανάστες (από πρόσφυγες έως οικονομικούς, έως εγκληματίες που προσπαθούν να διαφύγουν, κλπ) φταίει η λογική και παροχή ασύλου ή η λάθος εφαρμογή της? Για την κατάχρηση του όποιου δικαιώματος (στην απεργία, στην διαμαρτυρία, στις κινητοποιήσεις, στη διαφορετικότητα, κλπ) φταίει η παροχή του δικαιώματος ή η κατάχρησή του?

      Θέλω να πω τελικά ότι για να πάρει Νόμπελ ο Φρίντμαν, κάτι σοβαρό θα πρότεινε που αξιολογήθηκε ως σπουδαίο (εκτός αν και εκεί ενέσκηψαν οι γνωστοί δάκτυλοι Εβραίων, λέσχης, προγόνων του Σόρος μιας και το Νόμπελ το πήρε το 1976, Μασόνοι, Ροταριανοί, Lions, δωδεκαθεϊστές και ότι άλλο επικαλείται ο καθένας) και η άκριτη συνολική απόρριψή του, τελικά μας κάνει να έχουμε λιγότερες επιλογές και λιγότερα υλικά για να συνθέσουμε.

      Πριν λίγες μέρες κάποιος σχολίασε αρνητικά τη πρόταση του περί νομιμοποίησης ναρκωτικών και πορνείας. Ας δούμε και το παράδειγμα της ποταπαγόρευσης για να εμπλουτίσουμε τα συμπεράσματά μας. Μήπως το αλκοόλ, ο καπνός, τα ΜΣΑΦ, κλπ που είναι νόμιμα είναι και ευεργετικά? Γιατί όμως κάποιοι τα νομιμοποίησαν? Ή μήπως δεν κυκλοφορούν ναρκωτικά και δεν υφίσταται πορνεία λόγω του παράνομου χαρακτήρα τους?
      Πολλοί τον κατακρίνουν και για τα κουπόνια εκπαίδευσης (education vouchers) που επίσης πρότεινε. Έμαθε κανείς ξένες γλώσσες, πληροφορική, καλλιτεχνικά ή γυμνάστηκε επί της ουσίας στο δημόσιο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα? Μήπως θα ήταν πρακτικότερο και συμφερότερο να παίρνεις το voucher και να επιλέγεις τη δομή που θα μάθει το παιδί σου Αγγλικά αντί να πληρώνεις και δημόσιους λειτουργούς οι οποίοι τελικά αδυνατούν να παραδώσουν αποτελέσματα? (πολλοί όχι με δική τους ευθύνη ή λόγω αδιαφορίας, αλλά λόγω συστήματος καθώς δεν είμαστε π.χ. Ελβετία όπου η δημόσια εκπαίδευση μπορεί να δώσει αποτέλεσμα οπότε τα vouchers θα ήταν άχρηστα).
      Αξίζει όμως κάποιος να εμβαθύνει στην τεκμηρίωση των προτάσεων του έτσι ώστε να κατανοήσει τη βαθύτερη λογική τους και τον φιλοσοφικό τους χαρακτήρα.

      Εκεί που θα συμφωνήσω με τους κατακριτές του Φρίντμαν, είναι πως οι προτάσεις του σίγουρα δεν είναι πανάκεια και ίσως να έχουν μικρό τελικά εύρος εφαρμογής επειδή όσα προτείνει είναι εν πολλοίς ασύμβατα με την ανθρώπινη ψυχοσύνθεση (αχαλίνωτη απληστία, ατομισμός, κοινωνική αδιαφορία κλπ) και παντελώς ακατάλληλα για χώρες με αδίστακτες ηγεσίες και ανώριμους πολίτες (η πλειονότητα των χωρών παρουσιάζει αυτά τα χαρακτηριστικά).

      Σας κούρασα, αλλά ήταν εξαιρετική η αφορμή που πήρα από το σχόλιό σας για να πω δυο πράγματα για έναν αρκετά παρεξηγημένο (εν Ελλάδι) νομπελίστα επιστήμονα (π.χ. το Νόμπελ στον Κρούγκμαν οι περισσότεροι Έλληνες το θεωρούν περγαμηνή, ενώ το αντίστοιχο στον Φρίντμαν Εβραϊκή συνομωσία, παρόλο που και οι δύο είναι Εβραϊκής καταγωγής!!! Όπως και ο Μάρξ άλλωστε, η θεωρία του οποίου "τρακάρει" μετωπικά με την ανθρώπινη φύση και όπου έγινε εντατική προσπάθεια υλοποίησής της, απέτυχε...)

      Διαγραφή
    2. .....τον κατακρίνουν και για τα κουπόνια εκπαίδευσης (education vouchers) που επίσης πρότεινε. Έμαθε κανείς ξένες γλώσσες, πληροφορική, καλλιτεχνικά ή γυμνάστηκε επί της ουσίας στο δημόσιο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα? Μήπως θα ήταν πρακτικότερο και συμφερότερο να παίρνεις το voucher και να επιλέγεις τη δομή που θα μάθει το παιδί σου Αγγλικά αντί να πληρώνεις και δημόσιους λειτουργούς οι οποίοι τελικά αδυνατούν να παραδώσουν αποτελέσματα? (πολλοί όχι με δική τους ευθύνη ή λόγω αδιαφορίας, αλλά λόγω συστήματος καθώς δεν είμαστε π.χ. Ελβετία όπου η δημόσια εκπαίδευση μπορεί να δώσει αποτέλεσμα οπότε τα vouchers θα ήταν άχρηστα).
      Αξίζει όμως κάποιος να εμβαθύνει στην τεκμηρίωση των προτάσεων του έτσι ώστε να κατανοήσει τη βαθύτερη λογική τους και τον φιλοσοφικό τους χαρακτήρα.

      Oxi . Δεν ωφελεί. Να εφαρμοστεί ο νόμος και να βάλετε καλούς στης δημόσιες σχολές οπως κανουν τα άλλα κράτη . Τα vouchers είναι καταστροφή! Θα τα συσσώρευσουν οι δικτυομενοι των μονοπωλιακών! Αυτά αποδειχτηκαν σε άλλα κράτη με τις ιδιότηκες σχολές π.χ Αμερική. Γενικά βγάζουν στουρναρια!

      Διαγραφή
    3. Αυτό ακριβώς οφείλει ένα σοβαρό κράτος. Είτε να έχει αξιόπιστο εκπαιδευτικό σύστημα με σοβαρούς θεσμούς, διαδικασίες και ελεγκτικές δικλείδες και να μην χρειάζονται vouchers (γιατί και οι καλοί σε νοσηρά περιβάλλοντα γίνονται κακοί, ή "αποβάλλονται" ως ξένα σώματα), είτε να έχει σοβαρούς μηχανισμούς επί του ανταγωνισμού για να μην τα συσσωρεύουν οι δικτυωμένοι των μονοπωλίων και των καρτέλ.
      Αλλά αγαπητέ Truthteller, ακόμα και στουρνάρια να βγουν και με τις δύο επιλογές (δημόσιο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα ή vouchers), θα προτιμήσω τα στουρνάρια που θα μας κοστίζουν λιγότερο μπας και περισσέψει τίποτε και για άλλες τρύπες...

      Διαγραφή
    4. Μπαμπη
      στο χωραφι ο εργατης εχει εναν κασμα καλου κακου.Εδω εχουμε δυο κασμαδες.Εναν για να βαραει...κι εναν που τον χειριζεται.Ο τυπος ειναι ο κασμας χειρισμου.Ο αλλος ετσι κι αλλιως βαραει...Ο Φρηντμαν οχι φιλοσοφος δεν ειναι...αλλα ουτε μανταλακι στην μπουγαδα.Σε 2.000 χρονια οχι κανεις δεν θα τον θυμαται...αλλα ουτε το φαντασμα της μανας του δεν θα αναπωλει την σκονη.Το λεω σε ..κοντραστ με τον ..πχ. Πλατωνα που ηταν φιλοσοφος κι οχι μανταλακι. Λεω εγω τωρα...περι της αξιας του ανδρος που μας..απασχολει πολυ....και δεν μας αφηνει στα ροδια μας...να δουλεψουμε....Αντε να μην τον παρει ο διαβολος ....κι αυτον κι αλλους ...

      Διαγραφή
  3. Όλοι όσοι υμνολογούν τον Μίλτον Φρίντμαν - ιδεολογικό πρωτεργάτη του νεοφιλελευθερισμού- ας λάβουν υπόψη
    α) τα προβλήματα της Χιλής - την εποχή του δικτάτορα Πινοσέτ-΄
    β) Τα προβλήματα των ανθρακωρύχων της Αγγλίας - την εποχή της πρωθυπουργού Μ. Θάτσερ-
    γ) Τα προβλήματα των Αργεντινών τότε που το εθνικό τους νόμισμα άξιζε όσο ένα πλατανόφυλλο.
    Και στα τρία αυτά κράτη οι εθνικές κυβερνήσεις ακολούθησαν κατά γράμμα τις «σοφίες » του νεοφιλελεύθερου Μίλτον Φρίντμαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στην οικονομία δεν υπάρχουν συνταγές, όπως τής Βέφας Αλεξιάδου, που να φτιάχνουν παντού το ίδιο γλυκό, αρκεί να τις εφαρμόσεις πιστά. Κάθε χώρα έχει την ιδιομορφία της, την νοοτροπία τού κατοίκων, την οικονομική της διάρθρωση κ.ά., τα οποία ένας οικονομολόγος οφείλει να γνωρίζει καλά, άλλως δεν μπορεί να βοηθήσει. Γι αυτό οι ξένοι σύμβουλοι, στους οποίους έφερναν σωρηδόν κυρίως οι Σημίτης και Γιωργάκης, ήσαν εντελώς άχρηστοι.

      Ένα κλασσικό παράδειγμα είναι η ανάπτυξη δια τής καταναλώσεως, την οποία ισχυρίστηκε ότι ήθελε να εφαρμόσει ο αλήστου μνήμης Παπανδρέου στην Ελλάδα. Πιθανολογώ ότι την εμπνεύστηκε από τις ΗΠΑ, όπου εφαρμόστηκε από το πρόεδρο Ρούσβελτ, κατά προτροπή τού Κέυνς και είχε επιτυχία.

      Για όσους δεν γνωρίζουν τι ήταν αυτή η συνταγή, θα πω με δύο λόγια. Μετά το κραχ τού 1929, λόγω ελλείψεως ρευστού, είχε αρχίσει να καταρρέει η αμερικανική οικονομία, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν μεγάλα αποθέματα (stocks) απούλητων εμπορευμάτων, να κλείνουν εργοστάσια, ν' αυξάνεται η ανεργία κ.ο.κ.

      Ο λόρδος Κέυνς έδωσε την εξής οδηγία στον Ρούσβελτ, όταν ζήτησε την βοήθειά του. Δώσε απασχόληση σε ανέργους με όποιον τρόπο θέλεις, αρκεί να αποκτήσουν εισόδημα και ο αρνητικός κύκλος θα αναστραφεί. Τότε δημιουργήθηκε και ο μάλλον φανταστικός διάλογος "Και τι να τούς κάνω τούς ανέργους" (Ρούσβελτ), "Βάλε τους να θάβουν και να ξεθάβουν μπουκάλια στην Νεβάδα" (Κέυνς), δηλαδή σημασία έχει να πάρουν χρήματα στα χέρια των. Η συνταγή πέτυχε, το αμερικανικό κράτος είχε λεφτά, πλήρωσε τούς ανέργους για κάποια έργα, αυτοί με την σειρά των άρχισαν να καταναλώνουν, τα αποθέματα εξαντλήθηκαν, οπότε χρειάστηκαν νέα εμπορεύματα, έτσι άνοιξαν ξανά τα εργοστάσια, τα οποία όμως χρειάστηκαν εργατικά χέρια κ.οκ. Ο φαύλος κύκλος αντεστράφη.

      Στην Ελλάδα, η συνταγή αυτή ήταν καταστροφική, διότι:

      α) Το κράτος λεφτά δεν είχε και απασχολούσε αχρείαστους, κυρίως ως δημοσίους υπαλλήλους, δηλαδή σε δουλεία αντιπαραγωγική, με λεφτά ΔΑΝΕΙΚΑ, που δεν είχε την δυνατότητα να επιστρέψει.

      β) Με το αποκτούμενο εισόδημα (επίπλαστη ευμάρεια) οι εργαζόμενοι αγόραζαν κυρίως εισαγόμενα. Και ναι μεν παρουσιάστηκε όντως κίνηση στην αγορά, αλλά αυτή δεν έφερε την ποθούμενη ανάπτυξη.

      γ) Όπως πρόβλεψαν κάποιοι, ήδη από τότε, μέσα σε 30 χρόνια ήλθε η λυπητερή, αλλά δεν είχαμε να πληρώσουμε και χρεοκοπήσαμε.

      Ο Ρούσβελτ πλήρωνε με εγχώριο δικό του νόμισμα (δολλάρια) και οι καταναλωτές αγόραζαν αμερικανικά προϊόντα.

      Ο εδώ φωστήρας πλήρωνε με ξένα χρήματα και οι καταναλωτές αγόραζαν ξένα προϊόντα.

      Η ίδια συνταγή, αλλά εφαρμοσμένη κάτω από διαφορετικές συνθήκες. Το γλυκό τής Βέφας απέτυχε και ακόμη διερωτώνται πολλοί γιατί.

      Διαγραφή
    2. Ακριβώς. Για αυτό αναφέρω παραπάνω ότι "και η άκριτη συνολική απόρριψή του, τελικά μας κάνει να έχουμε λιγότερες επιλογές και λιγότερα υλικά για να συνθέσουμε". Να ΣΥΝΘΕΣΟΥΜΕ και όχι να αντιγράψουμε, ώστε να προσαρμόσουμε τη "συνταγή" στα εγχώρια δεδομένα.

      Διαγραφή
    3. Andpik(24/8 4.48mm) και( 24/8 4.46 μμ)
      Λάτρης του νεοφιλελευθερισμού είσαι (τουλάχιστον έτσι δείχνεις)
      Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δικαιολογείσαι να αγνοείς τα ιστορικά γεγονότα.
      Λοιπόν Andpik εγώ έγραψα για τα προβλήματα της Χιλής στην εποχή του δικτάτορα
      Πινοσέτ
      Αυτός κατέλαβε πραξικοπηματικά την εξουσία το 1973. Τότε σκότωσαν και τον εκλεγμένο πρόεδρο Αλιέντε.
      Εσύ έγραψες ότι ο «νεοφιλελευθερισμός» στη Χιλή τα πάει περίφημα.Εννοείς δηλαδή κάτι σε χρόνο ενεστώτα.
      Περιμένω να μου πεις αν ο νεοφιλελευθερισμός στη Χιλή του Πινοσέτ το 1973 τα πήγε περίφημα.
      Εγραψες και κάτι για τη Βενεζουέλα που κατέρρευσε ενώ η Χιλή πρόκοψε.. Εγώ δεν έγραψα τίποτα για τη χώρα αυτή.
      Ομως Αndpik σε υπενθυμίζω ότι μια διαφορά μεταξύ αυτών των δυο χωρών.Ποια είναι αυτή;
      Στη Βενεζουέλα η πρόσφατη λυσσώδης προσπάθεια της CIA για ανατροπή της εκλεγμένης κυβέρνησης απέτυχε παταγωδώς.Αντίθετα στη Χιλή το 1973 πέτυχε το πραξικόπημα.

      Διαγραφή
    4. Σαν ξυράφι η λογική σου. Μπράβο! Προσπαθώ να μένω ουδέτερος αλλά η αμάθεια η απάτη των νεο φιλελευθέρων με εξοργίζουν.
      Όταν τους πεις την αλήθεια είναι πάντα σιωπηλοι η φευγατοι.παραξενο αυτό!

      Διαγραφή
  4. Απορώ με την Βενεζουέλα. Ακόμη να γονατίσει.

    Θα βγάλουν και ψεύτη τον Frindman.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Nativist, συγχαρητήρια και για τα δύο σχόλια.
    Επίσης να υπενθυμίσουμε ότι εκτός του επιτυχημένου Μάρξ, Εβραίοι ήσαν και οι Λένιν, Τρότσκι κ.α. επιφανείς του πρώην "υπαρκτού" και νύν ανύπαρκτου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για τους δεξιούς νέο -φιλελευθεριστες επάνω δεν θα πεις; Η μήπως το ότι είναι Εβραίοι είναι καλά τότε. π.χ Φρίντμαν και βραουνστειν.

      Διαγραφή
    2. Δύο σχόλια; Μα ... ένα έγραψα μόνο. Μήπως απευθύνεσαι σ' άλλον; Εγώ δεν έγραψα τίποτε για Εβραίους.

      Διαγραφή
    3. Nativist. Για Εβραίους απευθύνομαι στον Δημήτρη. Σε εσένα για το σχόλιο περί Κέινς.

      Διαγραφή
    4. Nativist έχεις δίκιο. Συγνώμη. Παραδρομή από το εξ΄ίσου καλό σχόλιο του Babylonian.

      Διαγραφή
    5. Truthteller θα αναφερθώ στον πατέρα μου που δεν ήταν ούτε Εβραίος, ούτε νομπελίστας και ο οποίος έλεγε: Οικονομία κάνεις όταν έχεις, όταν δεν έχεις τι οικονομία να κάνεις; Εξαιρετικές οι επισημάνσεις σας, αλλά στου κουφού την πόρτα, όσο θέλεις βρόντα...

      Διαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.