Του Γεώργιου Μουρουζίδη
Οι πρόσφατες δηλώσεις του Ερντογάν να μετατρέψει την Αγία Σοφία σε τζαμί τροφοδότησαν ανησυχία τον δυτικό κόσμο. Οι ισλαμιστικές, συντηρητικές και εθνικιστικές οργανώσεις στην Τουρκία είχαν ζητήσει από καιρό να διατεθεί το ορόσημο της ορθοδοξίας για μουσουλμανική λατρεία.
Όπως υπενθυμίζει ο Τούρκος δημοσιογράφος Ruşen Çakır, ο οποίος παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς τα ισλαμικά κινήματα, οι συντηρητικές και ισλαμικές ομάδες στην Τουρκία πρόβαλαν τρία αιτήματα στις διαδηλώσεις τους πριν από την ανάληψη της εξουσίας από το Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (ΑΚΡ) το 2002: την άρση την απαγόρευσης της ισλαμικής μαντίλας, τον τερματισμό των περιορισμών στις θρησκευτικές σχολές Ιμάμ-Χατίπ και τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί.
Χτισμένη ως εκκλησία το 537, η Αγία Σοφία ήταν ο τόπος όπου στέφθηκαν οι βυζαντινοί αυτοκράτορες. Μετατράπηκε σε τζαμί μετά την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς το 1453. Με εντολή του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ, ιδρυτή της σύγχρονης Τουρκίας, η Αγία Σοφία έγινε μουσείο το 1935.
Κατά τη διάρκεια της 16χρονης κυριαρχίας του ΑΚΡ, όλα τα αιτήματα σχετικά με τη μαντίλα και τις σχολές Ιμαμ-Χατίπ έχουν ικανοποιηθεί, αλλά η Αγία Σοφία παρέμεινε μουσείο. To 2014, κατά την επαναλειτουργία ενός ανακαινισμένου τζαμιού στην Κωνσταντινούπολη, ο Ερντογάν αποκρίθηκε στα αιτήματα για τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας, λέγοντας στους πιστούς να χρησιμοποιούν τα υπάρχοντα τζαμιά στην περιοχή, συμπεριλαμβανομένου του φημισμένου «Μπλε Τζαμιού». Το «Μπλε Τζαμί» βρίσκεται ακριβώς δίπλα. «Ας γεμίσει πρώτα αυτό και θα δούμε στη συνέχεια», είπε.
Με την οικονομία να αναπτύσσεται το 2018 με 2,5 %, από 7,4 % το 2017, με την ανεργία να σκαρφαλώνει στο 15%, και την λίρα να χάνει 30 % πέρυσι, ο Ερντογάν δεν είχε και πολλές άλλες επιλογές για να ικανοποιήσει, τουλάχιστον λεκτικά, τους ισλαμιστές ψηφοφόρους του ενόψει των αυριανών τοπικών εκλογών. Ταυτόχρονα, θα μπορούσε να θεωρηθεί επίσης ως μια ακόμα ρεβανσιστική κίνηση ενάντια στο κεμαλικό καθεστώς.
Με μια διαφορετική ανάγνωση, θα μπορούσε να είναι ένα ακόμα μήνυμα προς τον έξω κόσμο, κυρίως την Ελλάδα.
Η Αγία Σοφία των 1482 χρόνων –ό,τι πιο μεγαλειώδες, πιο δοξασμένο, πιο ιστορικό και πιο ιερό υπάρχει στα επιτεύγματα της χριστιανικής αρχιτεκτονικής– θα μπορούσε να αποτελέσει το επίκεντρο της έντονης διαμάχης, τόσο της εγχώριας όσο και διεθνούς, τις επόμενες ημέρες, ανάλογα με τις πολιτικές εξελίξεις. Οι δηλώσεις του Ερντογάν περνάνε και μέσα από τις ρωσοτουρκικές σχέσεις, αφενός λόγω της πρόσφατης αυτοκεφαλίας της Ουκρανικής Εκκλησίας και αφετέρου λόγω άρσης βίζας για την επίσκεψη των Ρώσων πολιτών στην Τουρκία. Οι δηλώσεις και οι κινήσεις που κάνει ο Ερντογάν, θα πρέπει να παρακολουθούνται προσεκτικά, μετά τις εκλογές της Κυριακής. Μόνο τότε θα μπορέσουμε να κατανοήσουμε τις πραγματικές προθέσεις του.
Γιατί ὁ Ερντογκάν εἶναι ἄπιστος ἀκόμη καί στόν Μωάμεθ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑ) "...Εἷς ἅγιος, εἷς Κύριος, Ἰησούς Χριστός, εἰς δόξαν Θεοῦ Πατρός, ἀμήν...." (ἀπό τήν Δοξολογία).
Ὁ Ἀλλάχ πά, ποῖος ἔν; Δηλαδή ὁ Ἀλλάχ, ποῖος εἶναι;
Β) Ὁ Μωάμεθ ὑπαγόρευσε καί ὑπέγραψε Διαθήκη (ἀχτιναμέ) ἐνώπιον δεκαοκτώ μαρτύρων.
Σέ αὐτήν ὅρισε ὅτι πάρα πολύ σεβαστικά ἤθελε νά φέρονται οἱ ὁπαδοί του ἀπέναντι στούς χριστιανούς καί τήν (Ὀρθόδοξη) Ἐκκλησία, τόσο πρός τούς ἀγίους τῆς Ἐκκλησίας, ὅσο καί πρός τήν Ἱεραρχία καί τόν Ἱερό Κλῆρο γενικά, πρός τά κτίρια τῶν Ἐκκλησιῶν, καί πρός τόύς εὐσεβεῖς χριστανούς
Ὀρθόδοξη Ἐκκήσία: Διότι μόνον αὐτήν, τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, γνώριζε ὁ Μωάμεθ, ἀπό τίς διηγήσεις ἐμπόρων στήν Ἀραβία, ὡς Ἐκκλησία, καί σέ αὐτήν μόνον ἀναγνώριζε ἁγίους
[Τοῦτο, ἀνεξαρτήτως τοῦ ὅτι ὁ Μωάμεθ ἀγνοοῦσε τά ἀκριβῆ ὀρθόδοξα δόγματα, καί τοῦ ὅτι εἶχε ὑπ' ὄψη του α) κάποια αἱρετικά δόγματα ὡς τάχα ὁρθόδοξα, καθώς καί β) ἐπικρίσεις ὑπό μικρῶν αἱρέσεων τῆς Παλαιστίνης, πού διέδιδαν ὅτι πολλοί κληρικοί τῆς Ἐκκλησίας δέν ὑπήκουαν σέ αὐτά πού εἶχε διδάξει ὁ Ἰησούς Χριστός].
Ἡ Διαθήκη αὐτή ἀφοῦ δόθηκε στήν Ἱερά Μονή τῆς Ἁγίας Αἰκατερίνης τοῦ Σινά, πρό τῆς καταλήψεως τῆς περιοχῆς ἀπό τούς Ἄραβες, ἀντιγράφηκε χειρογράφως σέ πολλά ἀντίτυπα καί ἐστάλη καί σέ ἄλλα Μοναστήρια, ὤστε νά προστατευθοῦν ἀπό τυχόν βιαιότητες τῶν Μωαμεθανῶν κατακτητῶν.
Εἶχε ὑπογραφές, σέ μορφή δακτυλικῶν ἀποτυπωμάτων διά μέσου μελάνης, δεκα-οκτώ μαρτύρων, γνωστῶν ἀνθρωπων τοῦ πριβάλλοντος τοῦ Μωάμεθ, πού ζοῦσαν ἀκόμη, ὅταν οἱ Ἄραβες κατέλαβαν τό Σινά, καί ὅπως εἶναι γνωστό, γι' αὐτόν τόνλόγο, ἐπειδή ἐπιδείχθηκε ἡ Διαθήη τοῦ Μωάμεθ, οἱ Ἄραβες δέν πείραξαν τήν Ἱερά Μονή τῆς Ἁγίας Αἰκατερίνης τοῦ Σινᾶ.
Ἡ γνησιότητα τῆς Διαθήκης εἶναι λοιπόν βεβαία, καί πέρα ἀπό κάθε εὔλογη ἀμφιβολία.
Αὐτήν πρέπει νά ἐφαρμόζῃ κάθε "πιστός"-μουσουλμάνος, διότι ἔχει προϋποθέσεις ἐγκυρότητας σέ σχέση μέ τό τί ἤθελε ὁ Μωάμεθ, τίς ὁποῖες προϋποθέσεις ἐγκυρότητας, δέν ἔχει οὔτε τό Κοράνιο.
Πολύ-πολύ ἀργότερα ἀπό τόν 7ο μ. Χ. αἰῶνα, αἰῶνες μετά, δυτικοί λόγιοι, μέ πρόδηλη τάση ὑποσκάψεως τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ἐξέφρασαν ἀμφιβολίες γιά τήν γνησιότητα της Διαθήκης τοῦ Μωάμεθ, ὑποστηρίζοντας ὅτι κάποιες ἐκφράσεις τῆς Διαθήκης τοῦ Μωάμεθ εἶναι μεταγενέστερες τῆς ἐποχῆς του,
λές καί ζοῦσαν καί ἤξεραν τά ἀραβικά τοῦ 7ου μετά Χριστόν αἰῶνος, καλλίτερα ἀπό τούς ἀντιγραφεῖς!
Ἀλλά καί ἄν κάποιες ἐκφράσεις τῆς Διαθήκης τοῦ Μωάμεθ εἶναι μεταγενέστερες τῆς ἐποχῆς του, αὐτό ἐξηγεῖται εὔκολα,
ἀφοῦ στά ἀντίγραφα σκοπός ἦταν νά γίνεται κατανοητό τό κείμενο καί στά νεώτερα Ἀραβικά, καί ὄχι νά τηρηθῆ αὐστηρά μιά φιλολογική ἀκρίβεια σχολαστικοῦ τύπου. Τοῦτο, διότι καί μιά μικρή παρανόηση τῶν ὑπέρ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας παραγγελμάτων τοῦ Μωἀμεθ θά σἠμαινε κοπές κεφαλῶν, ἀφοῦ κατά τό Κοράνιο, ἄν δέν καταλαβαίνει ὁ "πιστός" τί εἶπε ὁ "προφήτης" πρέπει νά κάνῃ αὐτά πού κατάλαβε (...).
[Νά σημειωθῆ ὅτι Τοῦρκος σουλτάνος τήν πῆρε τήν Διαθήκη τοῦ Μωάμεθ ἀπό τήν Ἱερά Μονή Ἀγίας Αἰκατερίνης τοῦ Σινά τόν 16ο μετά Χριστόν αἰῶνα, καί ἔδωσε καί στήν Μονή αὐτήν, πιστό ἀντίγραφο].