24/3/19

Μαλλιά κουβάρια Ε.Ε. - Τουρκία για την Αεροπορική Συμφωνία

Αναστολή των συζητήσεων και αποχώρηση της Ε.Ε. από το τραπέζι των διαπραγματεύσεων του 5ου γύρου της «Περιεκτικής Αεροπορικής Συμφωνίας» με την Τουρκία, αποφάσισαν σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ» τα 28 κράτη-μέλη, κατόπιν εισήγησης της Κομισιόν.
Όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, η απόφαση της Ε.Ε. λήφθηκε ως αποτέλεσμα των γραπτών θέσεων που κατέθεσε η Άγκυρα στο Συμβούλιο Σύνδεσης, επιχειρώντας, μεταξύ άλλων, να θέσει την Κυπριακή Δημοκρατία εκτός του πλαισίου της Αεροπορικής Συμφωνίας με την Ε.Ε., και υποστηρίζοντας τα εξής: «... μια πρόνοια, η οποία θα δηλώνει ότι ‘’Διατάξεις της Συμφωνίας αυτής δεν θα εφαρμόζονται με τα κράτη-μέλη με τα οποία η Τουρκία δεν έχει διμερή συμφωνία αεροπορικών υπηρεσιών’’ θα πρέπει να περιληφθεί στη συμφωνία (σ.σ. με την Ε.Ε). Διαφορετικά, δεν θα μπορούσαμε να περάσουμε αυτή τη συμφωνία από το Κοινοβούλιο μας», υποστηρίζει η Άγκυρα, φωτογραφίζοντας ευκρινώς μια Περιεκτική Αεροπορική Συμφωνία με την Ε.Ε. από την οποία θα αποκλειστεί η Κυπριακή Δημοκρατία. 
Εντύπωση μάλιστα προκαλεί η θέση της Άγκυρας προς την Κομισιόν ότι «όπως ίσως θυμάστε, έχετε συμπεριλάβει αυτές τις προτάσεις όταν συμφωνήσατε να υπογράψετε την Οριζόντια Συμφωνία το 2012», κάτι που προκαλεί εύλογα ερωτηματικά.  
Συγκλίνουσες πληροφορίες του «Φ» αναφέρουν ότι την ίδια ώρα που κατατίθεντο στις Βρυξέλλες οι εν λόγω προκλητικές γραπτές τουρκικές θέσεις, στην Άγκυρα πραγματοποιείτο ο 5ος γύρος διαπραγματεύσεων για την Περιεκτική Αεροπορική Συμφωνία (13-14 Μαρτίου), τον οποίο διεξάγει η Κομισιόν, εκ μέρους των 28 κρατών-μελών, που συμμετέχουν στη διαδικασία με καθεστώς παρατηρητών. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι γνώση των τουρκικών θέσεων έλαβαν άμεσα τόσο το κυπριακό ΥΠΕΞ, όσο και ο εκπρόσωπος της Κομισιόν που βρισκόταν στην Άγκυρα για τη διεξαγωγή των διαπραγματεύσεων με την Τουρκία. 
Ως αποτέλεσμα, ο εκπρόσωπος της Κομισιόν συγκάλεσε συντονιστική συνάντηση των εκπροσώπων των 28 κρατών-μελών και τους ενημέρωσε για τις γραπτές θέσεις της Τουρκίας. Όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, ο εκπρόσωπος της Κομισιόν σημείωσε ότι η τουρκική Κυβέρνηση ζητά ουσιαστικά εξαίρεση της Κυπριακής Δημοκρατίας από την «Περιεκτική Αεροπορική Συμφωνία» με την Ε.Ε. και διερωτήθηκε εάν υπήρχε λόγος για συνέχιση της διαδικασίας διαπραγμάτευσης με την Άγκυρα... 
Η τοποθέτηση του εκπροσώπου της Κομισιόν έδωσε ουσιαστικά το έναυσμα για αναστολή της διαπραγμάτευσης, κάτι που αποφασίστηκε ομόφωνα από τους «28», χωρίς ουσιαστική συζήτηση. Ο εκπρόσωπος της Κομισιόν ενημέρωσε στη συνέχεια τον εκπρόσωπο της Άγκυρας στη διαδικασία διαπραγμάτευσης, ο οποίος εξέφρασε «έκπληξη» και προέβαλε άγνοια για τις θέσεις που υπέβαλε γραπτώς η χώρα του στο Συμβούλιο Σύνδεσης, καθιστώντας σαφές ότι προσβλέπει σε συνέχιση της «τεχνικής διαδικασίας»... 
Συγκλίνουσες πληροφορίες του «Φ» αναφέρουν ότι εκπρόσωπος της Κυπριακής Δημοκρατίας, η οποία συμμετείχε στις διαπραγματεύσεις με πενταμελή αντιπροσωπεία (ΥΠΕΞ, Νομική Υπηρεσία και τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας), ανέφερε ότι η στάση της Τουρκίας καταδεικνύει ότι δεν έχει καμιά πρόθεση να εφαρμόσει την «Περιεκτική Αεροπορική Συμφωνία» έναντι της Κύπρου, ζητώντας ουσιαστικά την αναστολή των συζητήσεων, θέση με την οποία δεν διαφώνησε κανένα κράτος-μέλος. 
Διπλωματικοί κύκλοι στην Αθήνα ανέφεραν στον «Φ» ότι υπό το φως της υποβολής των επίμαχων γραπτών θέσεων της Τουρκίας στο Συμβούλιο Σύνδεσης με την Ε.Ε., η Κομισιόν πρότεινε αναστολή της διαδικασίας διαπραγμάτευσης, εκφράζοντας «απογοήτευση» για τη στάση της Άγκυρας. Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, ο περαιτέρω χειρισμός του ζητήματος είναι ανοικτός.  
Με άλλα λόγια, δεν έχει ακόμη ξεκαθαρίσει κατά πόσον η αναστολή της διαπραγμάτευσης για την «Περιεκτική Αεροπορική Συμφωνία» Ε.Ε. - Τουρκίας αφορά στο σύνολο της διαδικασίας. Όλοι θεωρούν ότι η διαπραγμάτευση Ε.Ε. - Τουρκίας επί του προκειμένου βρίσκεται αυτή τη στιγμή στον πάγο, αλλά δεν είναι σε θέση να πούνε εάν θα ξεπαγώσει σύντομα, κάτι που φαίνεται ότι θα εξαρτηθεί κατά κύριο λόγο από τους χειρισμούς και της Άγκυρας, η οποία ήδη επιδιώκει να διαφοροποιήσει την εικόνα που δημιούργησαν οι γραπτές της θέσεις, μέσω κάποιων διευκρινίσεων, αμφιβόλου πάντως ουσίας...  
Σημειώνεται ότι πέραν της προσπάθειας αποκλεισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Περιεκτική Αεροπορική Συμφωνία με την Ε.Ε., η Τουρκία εμφανίστηκε με ιδιαίτερα προκλητικές θέσεις στο Συμβούλιο Σύνδεσης. Στο γραπτό κείμενο που κατέθεσε, συνολικής έκτασης 59 σελίδων, ισχυρίζεται μεταξύ άλλων ότι: «Η αποδοχή από την Ε.Ε. της ‘’Ελληνοκυπριακής Διοίκησης’’ στην Ένωση πριν την κατάληξη σε συνολική συμφωνία επί του κυπριακού προβλήματος, δημιουργεί επίσης προκλήσεις στις διαπραγματεύσεις (σ.σ. για την Περιεκτική Αεροπορική Συμφωνία με την Ε.Ε.). 
Σε αυτό το στάδιο μετά από μια σχετικά μακρά διαπραγματευτική διαδικασία, πρέπει να αντιμετωπιστούν ταυτόχρονα τεχνικές και οικονομικές πτυχές καθώς και πολιτικά ζητήματα που είναι αλληλένδετα», προσθέτουν οι γραπτές θέσεις της Άγκυρας, σημειώνοντας ότι «από την άποψη αυτή, η Τουρκία και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να ορισθούν ως συμβαλλόμενα μέρη της (σ.σ. Περιεκτικής Αεροπορικής) συμφωνίας».
 
«Θα τριτώσει το κακό»; 
Τείνει «να τριτώσει το κακό» με τις πολιτικές της Ε.Ε., τα οφέλη των οποίων νέμεται η Τουρκία, αποφεύγοντας ωστόσο να υλοποιήσει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από αυτές, έναντι όλων των κρατών-μελών. Ως γνωστόν, η Τουρκία απολαμβάνει τη συμφωνία Τελωνειακής Ένωσης με την Ε.Ε., εφαρμόζοντας την έναντι 27 κρατών-μελών, χωρίς ωστόσο να εκπληρώνει την εν λόγω υποχρέωσή της και έναντι στην Κυπριακή Δημοκρατία, για την οποία τα τουρκικά λιμάνια παραμένουν ερμητικά κλειστά, «παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις της Ε.Ε.», όπως υπογραμμίζουν η Κομισιόν και τα Συμπεράσματα του Συμβουλίου.
 
Μάλιστα, η Τουρκία, με τη στήριξη της Κομισιόν και της Ευρωβουλής, αξιώνει και αναβάθμιση τής εν λόγω Τελωνειακής Ένωσης, αν και δεν την εφαρμόζει στη βασική της μορφή έναντι ενός κράτους-μέλους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Το ίδιο περίπου ισχύει και στην περίπτωση της Συμφωνίας Επανεισδοχής παράτυπων μεταναστών με την Ε.Ε., την οποία η Άγκυρα υπέγραψε, αλλά απλώς επιχειρεί να εκμεταλλευθεί για να αποκομίσει καθεστώς ελευθέρωσης ευρωπαϊκών θεωρήσεων διαβατηρίων για τους Τούρκους πολίτες. Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, η Τουρκία έστειλε και επιστολές προς τη Κομισιόν και προς το Συμβούλιο, μέσω των οποίων «διευκρινίζει» ότι σε κάθε περίπτωση η εν λόγω Συμφωνία Επανεισδοχής Παράτυπων Μεταναστών δεν θα εφαρμοστεί στη περίπτωση της «νήσου Κύπρου». 
Τώρα επιχειρεί μια ανάλογη προσπάθεια για να εξασφαλίσει τη Περιεκτική Αεροπορική Συμφωνία με την Ε.Ε., αποκλείοντας και πάλι την Κυπριακή Δημοκρατία. Η στάση που τήρησε ο εκπρόσωπος της Κομισιόν στην Άγκυρα, προτείνοντας ουσιαστικά την αναστολή των διαπραγματεύσεων με την Τουρκία, ήταν η μόνη ενδεδειγμένη και δεν μπορεί παρά να καταγραφεί ως μια θετικότατη κίνηση. 
 
Σερβίρουν το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου 
Ευθύνες στη Λευκωσία επιχειρεί να φορτώσει η Άγκυρα, για την έλλειψη επικοινωνίας των Κέντρων Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, απορρίπτοντας και τις υποδείξεις της Ε.Ε επί του προκειμένου, ενώ ζητά διαμοιρασμό της Περιοχής Πληροφοριών Πτήσεων (FIR) μεταξύ Λευκωσίας και του παράνομου αεροδρομίου, του ψευδοκράτους, «Ερτζάν».
Στις γραπτές θέσεις που κατέθεσε η Τουρκία στο Συμβούλιο Σύνδεσης με την Ε.Ε, καλεί τη Λευκωσία να εγκαθιδρύσει έναν αποτελεσματικό τρόπο επικοινωνίας με το παράνομο αεροδρόμιο του ψευδοκράτους «Ερτζάν» και να σταματήσει να αποδίδει ευθύνες στη λεγόμενη «ΤΔΒΚ». Αναφέρει χαρακτηριστικά:  
«Όσον αφορά στην ασφάλεια της αεροναυτιλίας στην ανατολική Μεσόγειο, πιστεύουμε ότι οι ανησυχίες δεν οφείλονται στην έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ των Κέντρων Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας (Air Control Centers) της Άγκυρας και της Λευκωσίας, αλλά στην άρνηση του Κέντρου Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας της Λευκωσίας να δημιουργήσει έναν αποτελεσματικό τρόπο επικοινωνίας (sound way of communication) με το ‘’Κέντρο Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας’’ του (σ.σ παράνομου αεροδρομίου) ‘’Ερτζάν’’. Οι Ελληνοκύπριοι πρέπει να σταματήσουν να επιρρίπτουν ευθύνη για όλα στην (σ.σ ούτω καλούμενη) ‘’Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου’’ και να αρχίσουν να αναζητούν τρόπους αντιμετώπισης του θέματος μαζί με τους Τουρκοκύπριους. Δεν υπάρχει περιορισμός όσον αφορά στον αριθμό των Κέντρων Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας σε οποιαδήποτε Περιοχή Πληροφοριών Πτήσεων (FIR). 
Ο αριθμός αυτός μπορεί να προσδιοριστεί σύμφωνα με τις ουσιαστικές απαιτήσεις καθώς και με τα διαθέσιμα τεχνικά μέσα και τις δυνατότητες που υπάρχουν. Η Τουρκία εργάζεται ενεργά για να βρει τρόπους βελτίωσης της διασύνδεσης μεταξύ των σχετικών Κέντρων Εναέριας Κυκλοφορίας στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου, σε συνεργασία με το EUROCONTROL, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τη Διεθνή Οργάνωση Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO)», καταλήγουν οι γραπτές θέσεις που υπέβαλε η Άγκυρα στο Συμβούλιο Σύνδεσης με την Ε.Ε. 
 
Σημειώνεται ότι στη Κοινή Θέση της Ε.Ε, τα 28 κράτη-μέλη επισημαίνουν προς την Τουρκία ότι η υπό συζήτηση Περιεκτική Αεροπορική Συμφωνία (επί της οποίας οι συζητήσεις ανεστάλησαν) θα πρέπει να εφαρμοστεί «χωρίς διακρίσεις έναντι όλων των κρατών μελών». Παράλληλα, η Κοινή Θέση των «28» «ενθαρρύνει την Τουρκία να συνεχίσει να προχωρεί και να σημειώνει πρόοδο στις διαπραγματεύσεις αυτής της συμφωνίας και υπενθυμίζει ότι όλα τα θέματα ασφάλειας θα πρέπει να αντιμετωπιστούν στη συμφωνία. Στο πλαίσιο αυτό, η Ε.Ε επαναλαμβάνει ειδικότερα την επείγουσα ανάγκη αντιμετώπισης του σοβαρού κινδύνου για την ασφάλεια στη νοτιοανατολική περιοχή της Μεσογείου και καλεί την Τουρκία να στηρίξει τη διαδικασία αντιμετώπισης του θέματος με σκοπό την επίλυση επειγόντων θεμάτων σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, πριν από την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων» για την Περιεκτική Αεροπορική Συμφωνία.
Φιλελεύθερος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.