23/4/19

Κρατικά έσοδα 2,6 δισ. ευρώ από το αεροδρόμιο στο Καστέλι

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Σε περίπου 2,6 δισ. ευρώ τοποθετούνται τα έσοδα για το Δημόσιο από την 35ετή περίοδο παραχώρησης στο σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- GMR Airports του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, σύμφωνα με όσα αναφέρει η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, που συνοδεύει το, προς ψήφιση, σχέδιο νόμου της σύμβασης του αεροδρομίου. Χθες, η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, επεξεργάστηκε το σχέδιο νόμου, το οποίο θα συζητηθεί και σε νέα συνεδρίαση την Τρίτη 7 Μαΐου, όπου το "παρών" θα δώσουν οι παραγωγικοί φορείς.
Το έργο, προϋπολογισμού 480 εκατ. ευρώ, αναμένεται να ξεκινήσει, μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2020, με τη διάρκεια κατασκευής να τοποθετείται σε πέντε χρόνια. Στο μεσοδιάστημα θα πρέπει να κατατεθεί το κείμενο της σύμβασης παραχώρησης για έγκριση στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp), όπως και να έχουν ολοκληρωθεί οι απαιτούμενες μελέτες, απαλλοτριώσεις κτλ. 
Συνολικά, το ύψος της επένδυσης τοποθετείται σε 1,5 δισ. ευρώ.
Τα μεγέθη
Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, η μελλοντική αύξηση των δημοσίων εσόδων τοποθετείται σε 2,6 δισ. ευρώ, ποσό που προέρχεται από την είσπραξη, κατά την περίοδο λειτουργίας του νέου αεροδρομίου και έως την λήξη της 35ετούς περιόδου παραχώρησης:
-μερισμάτων και διανομών της εταιρείας ύψους 1,22 δισ. ευρώ
-φόρου εισοδήματος επί των κερδών της εταιρείας ύψους 1,03 δισ. και
-φόρου επί του μερίσματος των ιδιωτών μετόχων (250 εκατ. ευρώ)
Επιπρόσθετα, το Γενικό Λογιστήριο τοποθετεί συνολικά σε 114,8 εκατ. ευρώ την αύξηση των δημοσίων εσόδων από την είσπραξη του αντισταθμιστικού ανταλλάγματος που θα καταβάλλει στο Δημόσιο η εταιρεία. Το αντισταθμιστικό αντάλλαγμα αντιστοιχεί σε 2% επί των συνολικών εσόδων εκμετάλλευσης της εταιρείας αεροδρομίου και είναι καταβλητέο κάθε οικονομικό έτος.
Εκτός από τα εκτιμώμενα έσοδα της τάξης των 2,6 δισ. ευρώ, σύμφωνα πάντοτε με την έκθεση του Γ.Λ., τα οφέλη για το Δημόσιο προέρχονται από:
-την αύξηση του χαρτοφυλακίου του Δημοσίου από την κατοχή ποσοστού 35% των μετοχών της εταιρείας και
-την μελλοντική αύξηση -μετά την 35ετή περίοδο παραχώρησης- από την περιέλευση του έργου στην κυριότητα του Δημοσίου. Σύμφωνα με όσα ανέφερε, χθες, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Νικόλαος Ηγουμενίδης, η υπολειμματική αξία (σ.σ.: η αξία του αεροδρομίου στο τέλος της παραχώρησης, η οποία θα μπορούσε να ισοδυναμεί με την εκτιμώμενη αξία, εάν αυτό πωλούνταν) του αεροδρομίου κατά τη λήξη της περιόδου παραχώρησης τοποθετείται σε 3,7 δισ. ευρώ.
Τα χαρακτηριστικά
Το αεροδρόμιο αναμένεται να εξυπηρετεί περίπου 9 εκατ. επιβάτες μετά από πέντε έτη λειτουργίας του, ενώ στο τέλος της περιόδου παραχώρησης θα μπορεί να εξυπηρετεί μέχρι και 15 εκατ. επιβάτες. Θα έχει διάδρομο προσγείωσης 3,2 χιλιόμετρα, ικανό να εξυπηρετήσει όλα τα υφιστάμενα αεροσκάφη σε παραγωγή, ενώ το κτήριο του αεροσταθμού θα έχει επιφάνεια 71 στρεμμάτων.
Το έργο αναμένεται να δημιουργήσει πάνω από 1.500 νέες θέσεις εργασίας, ενώ κατά την περίοδο της κατασκευής του θα ξεπεράσουν τις 7.500 ο αριθμός των απασχολούμενων.
Λ. Αυγενάκης: Ο ΣΥΡΙΖΑ πολεμούσε το έργο
Όπως ανέφερε, χθες, ο γραμματέας της Νέας Δημοκρατίας Λευτέρης Αυγενάκης, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου, ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν κατά της υλοποίησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι. Τόνισε ότι το υπουργείο Υποδομών χρειάστηκε 6 με 7 μήνες για την ανακήρυξη προσωρινού αναδόχου τον Μάιο του 2017, ενώ απαιτήθηκαν ακόμη 16 μήνες για τον οριστικό ανάδοχο το Σεπτέμβριο του 2018.
Ανατρέχοντας στην πορεία του διαγωνισμού σημείωσε ότι ξεκίνησε το 2009, με μια διακοπή το 2010 και ολοκληρώθηκε το 2019. Σύμφωνα με τον ίδιο, "το κείμενο της σύμβασης παραχώρησης που τελικά χρησιμοποιήθηκε στο διαγωνισμό και έχει κατατεθεί στη Βουλή προς κύρωση, είναι εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, το κείμενο που ο υφιστάμενος Υπουργός παρέλαβε από τον προκάτοχό του, το οποίο συντάχθηκε αρχικά από Σουφλιά και Καραμανλή την περίοδο 2008 - 2009, ενώ και εκείνοι χρησιμοποίησαν ως βάση και τεχνογνωσία το σύστημα Σπάτων το 1990 με 93, επί κυβερνήσεων Τζανετάκη και Μητσοτάκη".
Πρόσθετε ότι το έργο αποφασίστηκε, μελετήθηκε και προγραμματίστηκε και δημοπρατήθηκε από τις κυβερνήσεις της Ν.Δ. "Το 2008 υπήρξε ανάθεση σε ειδική υπηρεσία του τότε ΥΠΕΧΩΔΕ της κατάρτισης των τευχών και της διενέργειας διαγωνισμού με τη μέθοδο της παραχώρησης. Υπήρχε διαφωνία από τον τότε ΣΥΡΙΖΑ και μάλιστα υπάρχουν και σχετικές δηλώσεις του τότε προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ κυρίου Αλαβάνου" ανέφερε.
"Το 2009 και πάλι με απόφαση του ΥΠΕΧΩΔΕ επί Ν.Δ., εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι και τα τεύχη του διαγωνισμού στις 31/8/2009. Προκηρύχθηκε ξανά από την κυβέρνηση Σαμαρά το 2014 αλλά και το 2012, όταν προετοιμάζονταν η προκήρυξη, ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν κατά του αεροδρομίου στο Καστέλι. Στα έτη 2015 και 2016 ο διαγωνισμός παρατάθηκε έντεκα φορές δύο φορές επί Ν.Δ. με σφόδρα απέναντι τον τότε ΣΥΡΙΖΑ και εννέα φορές επί ΣΥΡΙΖΑ με Υπουργό τον κ. Σπίρτζη, πάντα με την ίδια προκήρυξη του 2014 της κυβέρνησης Σαμαρά".
Πηγή: Capital

3 σχόλια:

  1. Παιδιά δε θέλω να σας χαλάσω το παραμύθι αλλά τίποτα από όλα αυτά δεν παίζει ως πιθανότητα. Για να εξυπηρετεί το αεροδρόμιο του Ηρακλείου όταν γίνει όταν 9 εκατομμύρια κόσμο ετησίως θα πρέπει η Κρήτη να γίνει διαμετακομιστικός κόμβος. Δεν έχει γίνει τίποτα προς αυτή την κατεύθυνση αυτά είναι τουλάχιστον αστεία που λέγονται δυστυχώς πάλι όλοι θα κοιτάνε με ανοιχτά τα στόματα και θα λένε ότι μας κορόιδεψαν κτλπ...αλλά για άλλη μια φορά θα είναι αργά....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ας μας πει ο αρθρογράφος Πόσα ειναι τα έσοδα του κρατικού αερολιμένα ηρακλείου τώρα???? Μόνο έτσι θα καταλάβουμε αν συμφέρει το κλείσιμο του κρατικού αεροδρομίου ηρακλεου και η λειτουργία ενός νέου ιδιωτικου στο Καστέλι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το Χονγκ Κονγκ εφτιαξε διαδρομο στη θαλασσα. Οι Ελληνες γιατι δεν μπορουν αλλα θα πρεπει να επαναλαβουν την ηλιθιοτητα του Ελ Βενιζελος????

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο.
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.