22/4/19

Ιταλικό κατενάτσιο για EastMed

ΣΕΝΑΡΙΑ ΑΠΟΧΩΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΤΩΝ ΗΠΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΦΕΡΟΜΕΝΟΥ «ΔΙΑΔΟΧΟΥ», DAN BROUILLETE, ΓΙΑ ΤΟΥΡΚΙΑ - Ο ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΤΗΣ EDISON ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΕΙ ΤΗ ΔΙΧΑΣΜΕΝΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΛΗΨΗΣ ΤΕΛΙΚΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΤΟΥ ΑΓΩΓΟΥ ΚΑΙ ΤΟΝΙΖΕΙ ΤΑ ΟΦΕΛΗ

Του Μάριου Πούλλαδου
Αυτήν την εβδομάδα ο Dan Brouillete παρέστη και σε εκδήλωση στην Ουάσιγκτον, που πραγματοποίησαν από κοινού το Αμερικανοτουρκικό Επιχειρηματικό Συμβούλιο (ΤΑΙΚ) και το Αμερικανοτουρκικό Συμβούλιο (ATC), όπου, σύμφωνα με τον τουρκικό Τύπο, είπε πως η διοίκηση του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ υποστηρίζει την "εμβάθυνση και ενίσχυση" των σχέσεων με την Τουρκία.
Με αμείωτη ένταση συνεχίζονται οι πιέσεις από πάσα κατεύθυνση προς τη Ρώμη, προκειμένου να ξεκαθαρίσει τις προθέσεις της αναφορικά με τα σχέδια κατασκευής του αγωγού EastMed, με την ιταλική κυβέρνηση να συνεχίζει το «κατενάτσιο». Μετά τις τελευταίες επικρίσεις της αντιπολίτευσης και μερίδας Ιταλών αναλυτών, σειρά πήρε ο Marc Benayoun, Διευθύνων Σύμβουλος της Edison, ο οποίος μαζί με τη ΔΕΠΑ ανέλαβε τη μελέτη κατασκευής του αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ, που θα είναι η προέκταση του EastMed από Ελλάδα σε Ιταλία.
Σε μια καταγγελτική τοποθέτησή του σε συνεδρία Αντιπροσώπων της ιταλική Βουλής αυτήν την εβδομάδα είπε πως, αν όλα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο, ο αγωγός θα μπορούσε να εγκαινιαστεί το 2023, έτος κατά το οποίο θα φτάσει και το πρώτο φυσικό αέριο από τη Ρωσία, μέσω του TurkStream. Προειδοποίησε για τους κινδύνους της καθυστέρησης υλοποίησης του έργου και επεσήμανε τα πλεονεκτήματα που θα προσφέρει ο EastMed στην Ιταλία.

Προειδοποίηση για κινδύνους
Προειδοποιώντας για τους κινδύνους από τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα, ισχυρίστηκε πως «η ανάπτυξη μιας ανταγωνιστικής διαδρομής προς την Ιταλία στα Βαλκάνια συνεχίζεται με μεγάλη ταχύτητα. Η διαδρομή είναι περίπλοκη, αλλά οι βαλκανικές χώρες έχουν δώσει πολύ ισχυρή πολιτική υποστήριξη σε αυτό, και το ρωσικό φυσικό αέριο TurkStream θα μπορούσε να λάβει προορισμό για τη Βουλγαρία, τη Σερβία και την Ουγγαρία». «Η Ιταλία είναι αντιμέτωπη με μια θεμελιώδη στρατηγική επιλογή για το μέλλον του ενεργειακού της συστήματος: Να δημιουργήσει μιαν άμεση διαδρομή με ιταλική καθοδήγηση, που θα βελτιώσει την ασφάλεια και την ανταγωνιστικότητα των ρωσικών προμηθειών ή θα επιτρέψει αυτά τα οφέλη να επιτευχθούν από άλλες χώρες. Για να μη χάσει αυτήν τη στρατηγική ευκαιρία, η θεσμική στήριξη και η δρομολόγηση διαδικασιών ελέγχου της αγοράς είναι επείγουσες», είπε ο ισχυρός άντρας της Edison.

«Η μόνη ασφαλής επιλογή»
Σε αυτό το πλαίσιο, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του Ιταλού πρώην Υπουργού Ενέργειας, Pier Luigi Bersani, είπε: «Είναι επείγον, για την εκμετάλλευση του αγωγού TurkStream με το ρωσικό φυσικό αέριο που φθάνει στα τουρκικά σύνορα, η Κυβέρνηση να λάβει σύντομα απόφαση, διαφορετικά, το αέριο θα μεταφερθεί στα Βαλκάνια. Αυτό θα θέσει, επίσης, σε κίνδυνο ένα μεσοπρόθεσμο έργο, το έργο του EastMed, που ξεκινά από την Ανατολική Μεσόγειο, το οποίο απαιτεί τεράστιες επενδύσεις έρευνας για 5-7 χρόνια, που δεν θα είναι δικές μας».
«O East Med είναι η μόνη ασφαλής επιλογή που μπορεί να εγγυηθεί τη μακροπρόθεσμη πρόσβαση της χώρας στους πόρους της περιοχής», δήλωσε ο Benayioun, υπογραμμίζοντας: «Οι διεθνείς εταίροι μας και οι εμπλεκόμενες κυβερνήσεις προωθούν την πρόοδο του έργου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συγχρηματοδοτεί την ανάπτυξή του σχεδόν κατά το ήμισυ (36,5 εκατομμύρια στην αρχική φάση). Πιστεύουμε ότι είναι σημαντικό να επικυρωθεί η τελική θέση της Ιταλίας σε αυτήν τη διαδικασία, επιβεβαιώνοντας, έτσι, τις αρχές που υιοθετήθηκαν στην πρόσφατη Διακήρυξη της Λευκωσίας της 29ης Ιανουαρίου».

Υπέρμαχοι και αντίπαλοι
Όπως όλα δείχνουν, στην παρούσα χρονική συγκυρία η Λέγκα του Βορρά του Ματέο Σαλβίνι είναι θετική στην κατασκευή του έργου, ωστόσο το Κίνημα των Πέντε Αστέρων αντιτίθεται σθεναρά, με τον Πρωθυπουργό της χώρας, Giuseppe Conte, να μη δείχνει διατεθειμένος να εγκρίνει την κατασκευή του τερματικού σύνδεσης στο Otranto. «Αν μιλάμε για την υποδομή Eastmed, είναι ένα κονδύλι, αν μιλάμε για την τελική έκταση του ΠΟΣΕΙΔΩΝΑ, είναι ένα άλλο κονδύλι. Η ίδια η υποδομή είναι συμβατή με μια σύνδεση στον αγωγό Tap, οπότε θα μπορούσε σίγουρα να έχει ανάπτυξη και σύνδεση στην Ιταλία μέσω αυτού. Αλλά, τώρα, η Κυβέρνηση δεν έχει πρόθεση για υλοποίηση του τελικού τμήματος του ΠΟΣΕΙΔΩΝΑ, που σχεδιάστηκε αρχικά».

Αρχικός και νέος σχεδιασμός
Αξίζει να σημειωθεί ότι στον αρχικό σχεδιασμό ο αγωγός ΠΟΣΕΙΔΩΝ αποτελούσε το υποθαλάσσιο τμήμα της διασύνδεσης Ελλάδας-Ιταλίας, το οποίο συνέδεε τις ελληνικές με τις ιταλικές ακτές. Είχε συνολική δυναμικότητα 8 bcm/έτος με προοπτική επέκτασης 12 bcm/έτος. Η υποθαλάσσια διασύνδεση θα αναπτυσσόταν από την εταιρεία ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ και βρισκόταν στον 3ο κατάλογο Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (ΕΚΕ - PCI) της Ε.Ε. που δημοσιοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2017. Υπήρχε παράλληλα και το χερσαίο τμήμα. Εξαιτίας διαφόρων καθυστερήσεων στην κατασκευή του χερσαίου τμήματος, αποφασίστηκε η μετάβαση σε νέα δομή, που παρέχει στον αγωγό άμεση πρόσβαση σε αέριο διαθέσιμο στα ελληνοτουρκικά σύνορα (ΤΑP) και δυνατότητα διασύνδεσης με τον αγωγό EastMed και τις κύριες αγορές της νοτιοανατολικής Ευρώπης (XAΡΤΗΣ 2).

Νέος ΥΠΕΝ σε ΗΠΑ;
Σε μια παράλληλη εξέλιξη, δημοσιεύματα από το Reuters και το Bloomberg κάνουν λόγο για ενδεχόμενη αποχώρηση από την αμερικανική Κυβέρνηση τού Υπουργού Ενέργειας της χώρας, Ρικ Πέρι. Σε επίσημο επίπεδο, εκπρόσωποι της Κυβέρνησης Τραμπ αποφεύγουν να επιβεβαιώσουν τις διαρροές, τονίζοντας ότι «η αποχώρηση δεν θα γίνει άμεσα». Ωστόσο, η σεναριολογία για τη διαδοχή του Πέρι άρχισε, με βασικό υποψήφιο για νέο Υπουργό Ενέργειας τον νυν αναπληρωτή Υπουργό με το ίδιο χαρτοφυλάκιο, Dan Brouillette.
Αναφορές σε Τουρκία
Αυτήν την εβδομάδα ο Brouillete παρέστη και σε εκδήλωση στην Ουάσιγκτον, που πραγματοποίησαν από κοινού το Αμερικανοτουρκικό Επιχειρηματικό Συμβούλιο (ΤΑΙΚ) και το Αμερικανοτουρκικό Συμβούλιο (ATC), όπου, σύμφωνα με τον τουρκικό Τύπο, είπε πως η διοίκηση του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ υποστηρίζει τη «εμβάθυνση και ενίσχυση» των σχέσεων με την Τουρκία. Επιπλέον, τόνισε την ανάγκη να μη συνεχιστούν οι εντάσεις μεταξύ των δύο χωρών, επειδή, όπως είπε, «είμαστε πραγματικά καλύτεροι όταν δουλεύουμε μαζί».
«Και τα δύο κράτη έχουν επωφεληθεί τρομερά από την ισχυρή μας φιλία», ανέφερε, προσθέτοντας, ωστόσο, πως «ακόμα και οι καλοί φίλοι έχουν διαφωνίες και είναι καιρός να επιλύσουν παρεξηγήσεις από το παρελθόν, για να εκμεταλλευτούμε τα αμοιβαία δυνατά σημεία και τις ενέργειές μας, ώστε να στηρίξουμε τη συμμαχία του ΝΑΤΟ και να δημιουργήσουμε ειρήνη και μεγαλύτερη κοινή ευημερία».
Ο Brouillette επεσήμανε, παράλληλα, την ενεργειακή συνεργασία μεταξύ Ουάσιγκτον και Άγκυρας, τονίζοντας ότι η διοίκηση Trump και οι αμερικανικές επιχειρήσεις είναι έτοιμες να ενισχύσουν τη συνεργασία και την ενεργειακή διαφοροποίηση στην Τουρκία. «Πιστεύουμε ότι μια ισχυρή και ζωντανή ενεργειακή συνεργασία είναι ζωτικής σημασίας και για τις δύο χώρες και υποστηρίζουμε τις προσπάθειες για την ενίσχυση της συλλογικής ενεργειακής μας ασφάλειας», είπε.
Οι ΗΠΑ, συνέχισε, τάσσονται υπέρ της ενεργειακής ασφάλειας με βάση την ποικιλία καυσίμων και εφοδιασμού στη διαφανή και ανταγωνιστική ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας. «Συνεπώς, υποστηρίζουμε την ιδέα ότι το έργο του νότιου διαδρόμου φυσικού αερίου δεν έχει καμία πιθανότητα επιτυχίας χωρίς την τουρκική μηχανική, κατασκευή και διαχείριση έργων», επισήμανε, χωρίς, ωστόσο, να κάνει οποιαδήποτε αναφορά για συμμετοχή της Τουρκίας στα ενεργειακά τεκταινόμενα της Ανατολικής Μεσογείου.

Μεγάλος πελάτης αμερικανικού LNG
Η Τουρκία είναι ήδη ένας από τους 10 πρώτους εισαγωγείς των ΗΠΑ υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG, σημείωσε, και είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας στο ΝΑΤΟ. Όντως, η Τουρκία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στην Ευρώπη μετά την Ισπανία το 2017 και έγινε η κορυφαία ευρωπαϊκή αγορά για τις εξαγωγές φυσικού αερίου στις ΗΠΑ το 2018, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Υπουργείου Ενέργειας των Η.Π.Α. Η Τουρκία εισήγαγε 460 εκατομμύρια κυβικά μέτρα LNG από τις Η.Π.Α., τον Ιανουάριο, υπερβαίνοντας σε μεγάλο βαθμό το προηγούμενο ρεκόρ εισαγωγών που πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2017 σε 196 εκατομμύρια κυβικά μέτρα.
Εν τω μεταξύ, η Τουρκία μείωσε το μερίδιό της στις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία τον πρώτο μήνα αυτού του έτους. Οι εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία, σύμφωνα με τη «Sabah», μειώθηκαν κατά 35% τον Ιανουάριο του 2019, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους, οι οποίες ανήλθαν σε 1,8 δις κυβικά μέτρα, αντιπροσωπεύοντας το 31,62% των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου στην Τουρκία.
Σημερινή

2 σχόλια:

  1. Η Ιταλία έχει σοβαρό πρόβλημα συνοχής της κυβέρνησης. Κανονικά θα έπρεπε να πάει σε νέες εκλογές, γιατί συγκυβερνούν, 2 κόμματα που είναι ασύμβατα, αλλά η Ιταλία πληρώνει δεκαετίες απλής αναλογικής, που δημιούργησαν πολιτικό κατακερματισμό και κολτούρα ύπαρξης πολλών κομμάτων και συνασπισμών, με μικροδιαφορές. Αυτή οδηγεί και σε εκλογικά αποτελέσματα, που αναγκάζουν και σε κυβερνήσεις που κανονικά δε θα έπρεπε να υπάρχουν.

    Πολλοί στην Ελλάδα, ακόμα και σε άρθρα, νομίζουν πως κυβερνά ο Σαλβίνι. Δεν είναι έτσι. Ο Σαλβίνι είναι υπουργός Εσωτερικών και ο εταίρος μειοψηφίας. Ο Ντι Μάιο είναι υπουργός οικονομικής Ανάπτυξης και ο πλειοψηφικός εταίρος. Ταυτόχρονα όμως, ο Σαλβίνι από 17% στις εκλογές, αυτή τη στιγμή βρίσκεται στις δημοσκοπήσεις στο 37% (πριν λίγες μέρες) και ο Ντι Μάριο από 33% στο 22%. Αυτό έχει φέρει γκρίνια στο κόμμα του Ντι Μάιο, ο οποίος προσπαθεί να γίνει αρεστός, μοιράζοντας ουσιαστικά χρήμα (η γνωστή και προσφιλής και στους Έλληνες αριστερούς θεωρία, πως μοιράζοντας λεφτά, θα τονωθεί η κατανάλωση και άρα η ανάπτυξη). Το αποτέλεμσα είναι πως η πρόβλεψη του ιταλικού ΣΕΒ είναι για ανάπτυξη στο 0% στο τέλος του χρόνου. Το κόμμα του Ντι Μάιο είναι πολιτικά αριστεροδεξιό διαμαρτυρίας. Βγαίνουν και στελέχη και κατηγορούν το Σαλβίνι ως φασίστα, ρατσιστή κλπ. Από την άλλη, η πλειοψηφία υποστηρίζει τη "φασιστική" πολιτική κατά των λαθρομεταναστών. Ο Ντι Μάιο πάλι και άλλα μέλη του κόμματος αφήνουν αιχμές πως ο Σαλβίνι θα ρίξει στην κυβέρνηση για να συγκυβερνήσει με το Μπερλουσκόνι (ως δεξια-κεντροδεξιά) και ο Σαλβίνι, αν και θα έπρεπε, ρεαλιστικά σκεπτόμενοι, δεν το κάνει, ακριβώς για να μην κατηγηρηθεί ως καιροσκόπος, που μόλις είδε την ευκαιρία, έριξε το "συνέταιρο" και πήγε σε εκλογές για να γίνει πρωθυπουργός.
    Υπάρχει και ο υπουργός οικονομικών Τρία, ο οποίος άλλα θέλει να κάνει και άλλα κάνει τελικά, γιατί ο Ντι Μάιο δεν τον αφήνει, στην προσπάθειά του να ξανανεβάσει τα ποσοστά του.

    Το αποτέλεσμα είναι ένα δυσλειτουργικό κυβερνητικό σχήμα, όπου ο μόνος τομέας που έχει δείξει θεαματικά αποτελέσματα, ειναι αυτός του "τάξη, ασφάλεια και κλείσιμο των συνόρων-πόλεμος στις ΜΚΟ", επειδή είναι αποκλειστικός τομέας του Σαλβίνι και ο Σαλβίνι δεν κάνει "αγγαρεία" στο θέμα αυτό.

    Ο East Med, κάτω από αυτές τις συνθήκες, έχει αβέβαιο μέλλον, όσο οι 2 Ιταλοί εταίροι, δε μπορούν να συμφωνήσουν (και ο Ντι Μάιο έχει το πάνω χέρι στα της οικονομίας).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Yπάρχει και άλλη εξήγηση που διάβασα σε ιταλικό site και αφορά το γεγονός ότι η Ιταλία στην Ανατ.Μεσόγειο πατάει σε δύο βάρκες. Εκτός από τον Εast Med, η εταιρεία ENI έχει μεγάλη συμμετοχή στην εκμετάλλευση των κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Αιγύπτου. Η Αίγυπτος με τη σειρά της βλέπει των East Med ανταγωνιστικά και δεν θα ήθελε να υπάρχει, καθώς θα μείωνε τις πωλήσεις του δικού της αερίου. Κάπου εκεί τα πράγματα περιπλέκονται για την Ιταλία και γιαυτό παλινδρομεί με τον τρόπο που βλέπουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.