11/4/11

«Ο καθένας να δει πώς θα αλλάξει τον κόσμο του»

«Βρέχει με απόλυτη ειλικρίνεια.
Άρα δεν είναι φήμη ο ουρανός
υπάρχει
και δεν είναι το χώμα λοιπόν
 η μόνη λύση
όπως ισχυρίζεται ο κάθε τεμπέλης νεκρός.»
 ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ, Άτιτλο, από τη συλλογή «Μεταφερθήκαμε Παραπλεύρως»

Η χρεοκοπία μας ενεργοποιεί. Όχι απαραίτητα αναστοχαστικά, ούτε πάντοτε δόκιμα ή νηφάλια, αλλά σίγουρα ανάβει το φυτίλι της αμφιβολίας μέσα μας. Πώς καταντήσαμε έτσι; Τι χώρα παραδίδουμε στα παιδιά μας; Σε τι μπορούμε να ελπίζουμε;

Η τελευταία ερώτηση είναι η πιο γόνιμη. Όχι ότι δεν χρειάζεται να στοχαστούμε τα αίτια της χρεοκοπίας (κάθε άλλο), αλλά, στη συγκεκριμένη συγκυρία, το όφελος προκύπτει κυρίως από την πράξη. Η ερμηνεία διαυγάζει τον κόσμο, η πράξη όμως τον αλλάζει.
Τι μπορούμε να κάνουμε; Χρειαζόμαστε πρότυπα να μας εμπνεύσουν. Πού θα τα βρούμε; Υπάρχουν γύρω μας, αρκεί να εκπαιδεύσουμε τη ματιά μας να τα αναζητήσει. Η μεμψιμοιρία είναι ανέξοδη και εκτονωτική. Η δημιουργία προϋποθέτει κόπο, φαντασία, ρίσκο. Ιδού μερικές (από πολλές) ιστορίες ανθρώπων που δεν μιλάνε για αλλαγή, αλλά την ενσαρκώνουν.

Οι Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης είναι ό,τι καλύτερο διαθέτει η Ελλάδα σε University Press. Σε μεγάλο βαθμό το χρωστούν στον εμπνευσμένο διευθυντή τους, το διακεκριμένο φυσικό Στέφανο Τραχανά. «Ανήκα σε έναν ιδεολογικό χώρο που πίστευε ότι μπορεί να αλλάξει τον κόσμο», λέει στην «Κ» (6/3/2011) ο Τραχανάς. «Με τα χρόνια κατάλαβα ότι είναι πιο δύσκολο να βάλεις ένα στόχο στα μέτρα σου: να κάνεις ένα καλό μάθημα, να γράψεις ένα καλό βιβλίο, να δημιουργήσεις έναν εκδοτικό οίκο… Γιατί αυτά τα πράγματα απαιτούν προσπάθεια και είσαι υπόλογος για το αποτέλεσμα». Σοφές κουβέντες. Θέλεις να αλλάξεις τον κόσμο; Ξεκίνα φιλόδοξα με μια δραστηριότητα που σε ενδιαφέρει άμεσα και κάνε την όλο και καλύτερα.

Ο αθηναϊκός αθλητικός σύλλογος «Πρωτέας» μεταμορφώθηκε από τότε που ανέλαβε την προεδρία ο 25χρονος Δημήτρης Κυριακόπουλος. Πήρε ένα σύλλογο-καφενείο συνταξιούχων, έβαλε χίλια ευρώ από την τσέπη του, κινητοποίησε τη γειτονιά για βοήθεια, και μετέτρεψε τον «Πρωτέα» σε ζωντανό κέντρο άθλησης και κοινωνικοποίησης των νέων. Γιατί το έκανε; Αίσθηση χρέους, εν μέρει. «Ο Πρωτέας μας μεγάλωσε όλους», λέει. «Ο καθένας μας πρέπει να δει πώς θα αλλάξει τον δικό του κόσμο. […] Αν εγώ φτιάξω τη γειτονιά μου, εσύ φτιάξεις τη γειτονιά σου, ο άλλος φτιάξει τη γειτονιά του, θα έχουμε φτιάξει μια πόλη, και αν φτιαχτούν όλες οι πόλεις θα έχει φτιαχτεί η χώρα» («Τα Νέα», 12/3/2011). Σε ενδιαφέρει η αλλαγή; Ξεκίνα με το μικρόκοσμό σου. Σκέψου γενικά, δράσε τοπικά. Έχεις ευθύνη, μην παραιτείσαι!

Η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας κέρδισε πέρυσι, σε διεθνή διαγωνισμό, χρηματικό έπαθλο ενός εκατομμυρίου ευρώ από το Ίδρυμα Μπιλ και Μελίντα Γκέιτς, για τις πρωτοποριακές υπηρεσίες που προσφέρει. Ψυχή της Βιβλιοθήκης είναι ο οραματιστής διευθυντής της Γιάννης Τροχόπουλος. Η φιλοσοφία του είναι αναζωογονητικά απλή: όταν δημιουργείς ένα θεσμό «που ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας προσφέροντας υπηρεσίες ποιότητας» («Κ», 22/8/10), ο πολίτης τον αγκαλιάζει. Αντίθετα με τους ξεδιάντροπους πολιτικάντηδες που γενικεύουν εξισωτικά τις ευθύνες για την αθλιότητα της χώρας, ο Τροχόπουλος δεν εγκλωβίζεται σε αυτοεκπληρούμενες προφητείες· συμπεριφέρεται ηγετικά. Αρνείται έμπρακτα τη διαπίστωση ότι οι Έλληνες δεν διαβάζουν· ξέρει ότι είναι πρωτίστως δική του ευθύνη να κάνει τον πολίτη να αγαπήσει τη Βιβλιοθήκη. «Όταν εμείς διευρύναμε τη βιβλιοθήκη [με ψηφιακές συλλογές, διαδραστικές υπηρεσίες, κλπ] ανακαλύψαμε ότι υπήρχαν άνθρωποι […] στους οποίους προσφέραμε μια διέξοδο» (ο.π.).

Το υποκατάστημα του ΙΚΑ στη Σαντορίνη ξεχωρίζει για την υποδειγματική λειτουργία του. Δεν συνέβη τυχαία. Εδώ και τέσσερα χρόνια, χάρη στην αφοσιωμένη διευθύντριά του, την κυρία Αθανασία Σούγια, η υπηρεσία έχει οργανωμένο αρχείο, υπαλλήλους με σαφείς αρμοδιότητες και προτεραιότητες· το κόστος λειτουργίας έχει μειωθεί, τα έσοδα έχουν σημαντικά αυξηθεί. Χρονίως ανεκτέλεστες αποφάσεις πλέον εκτελούνται, οι έλεγχοι εντατικοποιήθηκαν, οι παραγραφές προστίμων ελαχιστοποιήθηκαν. Γιατί δεν συνέβαιναν όλα αυτά πριν; Καλό ερώτημα… Η κυρία Σούγια έχει την ευσυνειδησία πρώσου δημόσιου λειτουργού. Στο πρόσωπό της ο δημόσιος οργανισμός επανασυνδέεται με τα θεμελιώδη: η δημόσια διοίκηση ξαναγίνεται δημόσια υπηρεσία, τα δημόσια αγαθά προστατευόμενο είδος, όχι αντικείμενο λεηλασίας. Ξεχασμένες έννοιες στην Ελλάδα των Φωτόπουλων και των Πεππέδων…

Τι κοινά στοιχεία έχουν οι προαναφερθέντες; Πρώτον είναι άνθρωποι με πάθος. Χωρίς πάθος δεν υπάρχει δημιουργία. Ο Τραχανάς κατήγγειλε την υπερτιμολόγηση των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων και ταλαιπωρήθηκε με αγωγές για χρόνια. Γιατί το έκανε; «Όταν είδα ότι το Υπουργείο Παιδείας αγόραζε βιβλία σε τιμή τρεις φορές υψηλότερη από ό,τι στο εμπόριο, θύμωσα» (ο.π.), λέει. Ο Κυριακόπουλος πήγε στην τότε διοίκηση του «Πρωτέα» να προσφέρει τις αθλητικές υπηρεσίες του. Τον έδιωξαν. «Το πήρα πολύ προσωπικά» (ο.π.), λέει. Δεύτερον διαπερνώνται από αλλοκεντρική (ετερο-αναφορική) αντίληψη του ρόλου τους. Οι δημόσιοι θεσμοί υπάρχουν για να υπηρετούν την κοινωνία, όχι τα μέλη τους. Τρίτον, ηγεσία σημαίνει ευθύνη, μεράκι, ρίσκο, λογοδοσία, δυνατότητα για οραματικές πρωτοβουλίες· να προσθέτεις αξία σε ό,τι κάνεις. Για να ηγείσαι πρέπει να μάθεις να υπηρετείς ευρύτερους σκοπούς.

Δεν ξέρουμε πώς αλλάζει ο κόσμος, αλλά ξέρουμε πώς χειροτερεύει. Δεν ξέρουμε πώς αναμορφώνεται μια κοινωνία, αλλά ξέρουμε πώς μπορούμε να κάνουμε τα πράγματα λίγο καλύτερα απ΄ ό,τι τα βρήκαμε. Στη μικρή ζωή μας, για τα μικρά είμαστε υπεύθυνοι και υπόλογοι ― τα μεγάλα μας ξεπερνούν. Δεν είναι το χώμα η μόνη λύση. Ο ουρανός υπάρχει και τον βλέπουμε. «Δεν υπάρχει ταβάνι. Το θέμα είναι να μη γεράσει το μυαλό μας» (ο.π.), λέει ο Κυριακόπουλος. Μπράβο παλληκάρι μου…


Χαρ. Τσούκας  

ΕΝΑΡΘΡΗ ΚΡΑΥΓΗ

7 σχόλια:

  1. >Σε τι μπορουμε να ελπιζουμε ;<

    Mα στους αλβανοπακιστανους βεβαια!
    Σε τι αλλο;
    ...Στον Αλλαχ...;
    Λετε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γινόταν που γινόταν χαμός με τα ναρκωτικά,τώρα θα τα αρχίσει και η γιαγιά μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τετοιους Ελληνες θελουμε. Ετσι θα προκοψουμε παρτε το χαμπαρι. Ουτε με καλη οικονομια ουτε τιποτα. Εαν δεν αλλαξουμε εμεις παλι στα ιδια @@τα θα πεσουμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πατρίδα!
    Πατρίδα δέν είναι η "πέτρα"καί τό λιγοστό "χώμα".
    Πατρίδα είμαστε,οι "πολίτες"!
    Εμέις είμαστε τό Πάν!
    Η κοινωνία!
    Παράδειγμα:έφυγαν όλοι οι πολίτες Κορίνθιοι,καί ίδρυσαν τήν καινούργια τους Πόλη-Πατρίδα,τόν Τάραντα!
    Καί τώρα γράφει στήν είσοδο τής πόλεως:"Τ ά ρ α ς",στά ελληνικά παρακαλώ!
    Ποιοί έκαναν τούς Ελληνες,
    αντί-Έλληνες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ας βάλει ο καθένας το λιθαράκι του, η λεπτομέρεια κάνει ΚΑΙ την πολιτκή ποιότητα, στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης εκολάπτονται, επιλέγονται και πρωοθούνται στην ασυλία της Βουλής αυτοί που μας έφτασαν στα όρια του ΔΝΤ

    http://www.gopetition.com/latest-petitions/Greece/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟΝ ΕΙΣ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΙΝ ΤΟΥ ΕΠΟΙΚΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝ ΓΙΓΝΕΣΑΙ ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΠΕΡΝΑΣ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ ΜΑΣ....

    ΕΔΩ δια την ωρα ΓΕΛΑΝΕ...

    «Λευκε Ευρωπαιε, σκύλε, εχθρέ του Αλλάχ, ερχόμαστε να πάρουμε τη γη που μας ανήκει {!!!} και να καθαρίσουμε τα ευρωπαϊκά εδάφη από τους άπιστους…»

    Ο Abu Imran της οργάνωσης ‘Sharia4Belgium’, παράρτημα στο Βέλγιο της βρετανικής οργάνωσης του ισλαμιστή Anjem Choudary, που ζητάει την επιβολή του νόμου της Σαρία στην Μ. Βρετανία, παρουσίασε ένα μήνυμα πριν από τη διαμαρτυρία κατά της απαγόρευσης της μπούρκας στην Γαλλία, ζητώντας από την Κάρλα Μπρούνι να ασπαστεί το Ισλάμ και να φορέσει το νικάμπ:

    «Ερχόμαστε και λέμε: Ω Σαρκοζί, εχθρέ του Αλλάχ, σκύλε των Ρωμαίων, γιε του άπιστου, είμαστε στο δρόμο μας Είμαστε στο δρόμο μας με το «Αλλάχ Ακμπάρ»,«Αλλάχ Ακμπάρ».. Ερχόμαστε, με τις πυρηνικές μας βόμβες του "Αλλάχ Ακμπάρ". Ερχόμαστε, με τις μαύρες σημαίες μας - τη μαύρη σημαία του "Δεν υπάρχει άλλος Θεός από τον Αλλάχ και ο Μωάμεθ είναι ο Αγγελιοφόρος του Αλλάχ».
    "Ερχόμαστε για να πάρουμε πίσω αυτό που μας ανήκει, για να επανακτήσουμε τη γη μας και να την καθαρίσουμε από την απιστία και του άπιστους. Ερχόμαστε με το «Δεν υπάρχει άλλος Θεός από τον Αλλάχ».

    Ερχόμαστε, επειδή απορρίπτουμε τη δημοκρατία Δεν δεχόμαστε τη δημοκρατία Δεν δεχόμαστε τίποτα άλλο εκτός από τη Tawhid (έννοια του μονοθεϊσμού) του Αλλάχ Δεν δεχόμαστε τίποτα άλλο εκτός από το «... Δεν υπάρχει άλλος Θεός από τον Αλλάχ».

    Δεν δεχόμαστε τίποτε άλλο εκτός από τη Σαρία του Αλλάχ.
    «Ακριβώς όπως εξουσιάσαμε πολλά ευρωπαϊκά εδάφη, ερχόμαστε να σας κάνουμε να σκεφτείτε τη [Μάχη του] Πουατιέ, για να σας κάνουμε να σκεφτείτε για την Ανδαλουσία, και να σας κάνουμε να σκεφτείτε ... Με τον Θεό, είμαστε στο δρόμο μας.

    Η μέρα που θα .. θα δείτε την μαύρη σημαία να κυματίζει πάνω από τα Ηλύσια Πεδία είναι πολύ κοντά. Ζητώ από τον Αλλάχ να μας δώσει τη δύναμη να στήσουμε τη μαύρη σημαία στα Ηλύσια. Λέω σε όλους τους αδελφούς και τις αδελφές μου, στη Γαλλία: Ερχόμαστε από το Βέλγιο για να σας υποστηρίξουμε, με την ομάδα μας, Sharia4Belgium. Ερχόμαστε να σας υποστηρίξουμε.


    http://www.memritv.org/report/en/5190.htm

    http://www.eglimatikotita.gr/2011/04/blog-post_7391.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. μέρα που θα .. θα δείτε την μαύρη σημαία να κυματίζει πάνω από τα Ηλύσια Πεδία είναι πολύ κοντά. Ζητώ από τον Αλλάχ να μας δώσει τη δύναμη να στήσουμε τη μαύρη σημαία στα Ηλύσια.
    11 Απριλίου 2011 8:29 μ.μ.

    Καλα μη τρομοκρατηστε!
    Ο "δρομος" του Ισλαμ εχει ασφαλτοστρωθει απο την Δυση και καταληγει ελεγχομενα σε βαλτονερα οπου ουτε στροφη επι τοπου δεν θα μπορει να γινει και το κυριοτερο το τελος του δρομου ειναι περα απο το οπτικο πεδιο του ισλαμικου οχλου γιατι ειναι περα απο τους...καταπρασινους λοφους.Διαβασα
    προχθες οτι στο μελλοντικο προγραμμα της Γαλλιας ειναι μια πρασινη κονκαρδα που θα αναγκασουν
    τους μουσουλμανους να φορανε στο πετο τους.Κατι απο το αστερι που ειχανε αναγκασει οι ναζι να φορανε οι εβραιοι θυμιζει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.