11/11/17

Πράσινο φως (;) για το αποτεφρωτήριο στην Αθήνα

 
Η νέα προσπάθεια του δήμου Αθηναίων για την κατασκευή αποτεφρωτηρίου εκφράζεται μέσα από την χωροθέτηση που υπερψηφίστηκε από το δημοτικό συμβούλιο. Αν και ο δημόσιος διάλογος για την καύση των νεκρών στην Ελλάδα έχει φουντώσει τα τελευταία χρόνια, στην πραγματικότητα η συζήτηση έχει ξεκινήσει εδώ και πολλές δεκαετίες. Το νεότερο είναι ότι η Ελλάδα βρίσκεται πολύ κοντά στο να μην είναι πλέον η μοναδική χώρα στην Ευρώπη μαζί με την Αλβανία που δεν έχει αποτεφρωτήριο. Η επιθυμία όσων επιλέγουν την καύση στην Ελλάδα, αναγκαστικά πραγματοποιείται σε χώρα του εξωτερικού. Οι περισσότεροι συγγενείς τους στη χώρα μας, επιλέγουν τη Σόφια της Βουλγαρίας, λόγω χαμηλότερου κόστους σε σύγκριση με άλλες χώρες.

Η νέα προσπάθεια του δήμου Αθηναίων για την κατασκευή αποτεφρωτηρίου εκφράζεται μέσα από την χωροθέτηση που υπερψηφίστηκε από το δημοτικό συμβούλιο. Σύμφωνα με αυτή το κτίριο θα κτιστεί στο οικόπεδο 17 στον Ελαιώνα που ανήκει στο δήμο. Η απόφαση ελήφθη με μεγάλη πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο με μόνη την παράταξη της Χρυσής Αυγής να καταψηφίζει. Κατά πάσα πιθανότητα θα κατασκευαστεί με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Ενστάσεις φαίνεται να εκφράζουν και φορείς κατοίκων και επιχειρηματιών του Ελαιώνα, όχι για την ίδια την κατασκευή αποτεφρωτηρίου αλλά για την επιλογή του χώρου. Πιθανές προσφυγές τους ενδεχομένως θα μπορούσαν να καθυστερήσουν ακόμα περισσότερο την κατασκευή του αποτεφρωτηρίου.

«Είναι ένα πανελλήνιο αίτημα, είμαστε από τις τελευταίες χώρες της Ευρώπης που δεν έχουν αποτεφρωτήριο. Χιλιάδες κόσμου φεύγουν για τη Βουλγαρία κάθε χρόνο για να μπορέσουν να αποτεφρώσουν τους νεκρούς τους, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των οικογενειών αλλά και την απώλεια χρημάτων που φεύγουν στο εξωτερικό, τα οποία πρέπει να μένουν στην Ελλάδα», τονίζει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αντιδήμαρχος Αθηναίων Νέλλη Παπαχελά. Ερωτηθείσα για το αν ο δήμος θα επιμείνει σε περίπτωση που δεν στεφθεί με επιτυχία αυτή η προσπάθεια, η κυρία Παπαχελά απαντά καταφατικά αλλά δηλώνει αισιόδοξη ότι με την τελευταία νομοθετική ρύθμιση δεν θα ευοδωθεί καμία προσφυγή.

Η Ελληνική Κοινωνία Αποτέφρωσης
Υποστηρικτές της καύσης των νεκρών στην Ελλάδα δημιούργησαν την Ελληνική Κοινωνία Αποτέφρωσης το 1977 με το όνομα «Επιτροπή για το δικαίωμα της αποτέφρωσης των νεκρών στην Ελλάδα». Στη συνέχεια και μετά την επίτευξη του αρχικού στόχου που ήταν η θέσπιση του νομοθετικού πλαισίου που επιτρέπει την αποτέφρωση των νεκρών στην Ελλάδα, μετονομάστηκε σε
Ελληνική Κοινωνία Αποτέφρωσης.

Ο Αντώνης Αλακιώτης ένας από τους ιδρυτές της, παραβρέθηκε στο δημοτικό συμβούλιο και παρουσίασε τις θέσεις της.

«Εμείς ευχαριστήσαμε τη δημοτική αρχή για την πρωτοβουλία αυτή που ξεκίνησε από το 2005, όταν δήμαρχος ήταν η κυρία Μπακογιάννη. Δεν είναι πρώτη φορά που ο δήμος χωροθετεί μέρος για την κατασκευή, έγινε πρώτη φορά το 2010 επί δημαρχίας Κακλαμάνη, όπου αποφασίστηκε σχεδόν ομόφωνα η χωροθέτηση του αποτεφρωτηρίου εντός του Γ' Κοιμητηρίου ή εναλλακτικά στο Σχιστό. Ωστόσο, αυτή η προσπάθεια σταμάτησε γιατί η χρήση γης του Κοιμητηρίου που ανήκει στο δήμο Νίκαιας είναι χώρος κοινωνικών δραστηριοτήτων. Πάντως, η δημοτική αρχή με τις συνεχείς παρεμβάσεις της δείχνει την πολιτική της βούληση κι ευχόμαστε κάποια στιγμή να αποδώσει», δηλώνει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Αλακιώτης και προσθέτει: «Εμείς ελπίζουμε ότι αυτή τη φορά θα γίνει πραγματικότητα κι έτσι θα δώσουμε στους έλληνες το δικαίωμα επιλογής που έχουν και οι περισσότεροι στην Ευρώπη».

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας που είναι και μέλος της Παγκόσμιας Οργάνωσης Αποτέφρωσης περίπου 3.500-4000 άτομα στην Ελλάδα επιλέγουν κάθε χρόνο την οδό της αποτέφρωσης αλλά αναγκάζονται να μεταβούν στο εξωτερικό. Αυτός ο αριθμός αντανακλά στο 3,5% περίπου των θανάτων στην Ελλάδα. Το κόστος της καύσης ενός νεκρού στην Βουλγαρία ξεκινά από τα 1500 ευρώ και φτάνει στα 2.500, ενώ αν κατασκευαστεί αποτεφρωτήριο στην Ελλάδα το κόστος δεν θα ξεπερνά τα 800-1000 ευρώ σύμφωνα με τον κυρία Αλακιώτη.

Η αντίδραση της Εκκλησίας
Μετά από συνεδρίαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου τον Μάρτιο του 2016, σε ανακοίνωσή της αναφέρεται στο νόμο για την αποτέφρωση των νεκρών, επισημαίνοντας ότι: «η επιλογή της χριστιανικής κήδευσης, εάν συνδυασθεί με την επιλογή της αποτεφρώσεως, προσκρούει στις παραδόσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας, περί των οποίων ο νομοθέτης σιωπά. Η Ιερά Σύνοδος είχε ζητήσει από τον αρμόδιο υπουργό με επιστολή, η οποία έτυχε αδιαφορίας, να προστεθεί επιφύλαξη υπέρ των κανόνων και παραδόσεων κάθε θρησκευτικής κοινότητας». Τονίζεται ακόμα ότι «η Ιερά Σύνοδος θεωρεί τις παραπάνω διατάξεις ως αντισυνταγματικές» και διευκρινίζεται «προς απόκρουση ψευδολόγων διαδόσεων, ότι τα έσοδα όλων των κοιμητηρίων των αστικών κέντρων εισπράττουν κατά νόμον οι τοπικοί Δήμοι και σε κάθε περίπτωση, εάν ήθελε η Εκκλησία να μη μειωθούν τα δήθεν έσοδά της, θα συμφωνούσε και δεν θα διαφωνούσε με την τέλεση κηδεύσεως και μνημοσύνων για όσους επιλέγουν την αποτέφρωση».

Η ιστορία της αποτέφρωσης στην Ελλάδα
Οι πρώτες κινήσεις για την επαναφορά της αποτέφρωσης μετά την αρχαιότητα αναφέρονται στα έτη 1912 - 1917. Το Δ.Σ. του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών, υπό τη προεδρία του Μ. Καρζή, τάσσεται δημόσια υπέρ της αποτέφρωσης. Το 1943 το Πρωτοδικείο Αθηνών εκδίδει την πρώτη απορριπτική απόφαση, με το αιτιολογικό ότι η αποτέφρωση αντίκειται στα χρηστά ήθη των Ελλήνων. Το 1944 απορρίπτεται με το ίδιο αιτιολογικό μια δεύτερη αίτηση σύστασης συλλόγου υπέρ της αποτέφρωσης.

Όμως, το 1946 η «Επιστημονική Εταιρεία προς μελέτη των διαφόρων συστημάτων μεταχείρισης των νεκρών», την οποία είχαν ιδρύσει μέλη του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών, με πρόεδρο τον κ. Παπαθεοδώρου, πέτυχαν την έγκριση του Πρωτοδικείου και έτσι ιδρύθηκε ο πρώτος σύλλογος υπέρ της αποτέφρωσης.

Το 1960 μετά το θάνατο του διάσημου πιανίστα Δημήτρη Μητρόπουλου και την αποτέφρωσή του, η άρνηση της Εκκλησίας να προσφέρει νεκρώσιμη τελετή δημιουργεί μεγάλη αναστάτωση στο χώρο της Εκκλησίας και της κοινωνίας. Έγκριτοι θεολόγοι διαφοροποιούνται από την επίσημη στάση της Εκκλησίας, υποστηρίζοντας την άποψη ότι το θέμα της επιλογής της ταφής ή της αποτέφρωσης δεν είναι δογματικό θέμα αλλά θέμα παράδοσης, ως εκ τούτου η Εκκλησία δεν θα πρέπει να απορρίπτει από το σώμα της τους πιστούς, που επιλέγουν την αποτέφρωση για λόγους συνείδησης.

Μεταξύ του 1986 και του 1988 ορισμένοι δήμοι όπως ο Δήμος Καλλιθέας, ο Δήμος Αγ. Δημητρίου και ο Δήμος Ζωγράφου, τάσσονται υπέρ της αποτέφρωσης και ζητούν από το Υπουργείο Εσωτερικών να τους συνδράμει για τη κατασκευή ενός αποτεφρωτηρίου. Η απάντηση είναι αρνητική με αιτιολογικό την μη ύπαρξη νομοθετικού πλαισίου.
Το 1986 μια κίνηση πολιτών, με την επωνυμία «Σύνδεσμος Φίλων της Αποτέφρωσης», καταθέτει αίτηση για την ίδρυση συλλόγου, στο Πρωτοδικείο Αθηνών. Το τελευταίο απορρίπτει την αίτηση ως «αντιβαίνουσα στα χρηστά ήθη των Ελλήνων».

Το 1987 ο τότε δήμαρχος Αθηνών Μιλτιάδης Έβερτ, επαναφέρει το θέμα ζητώντας επίσημα από την Ιερά Σύνοδο και την πολιτεία, να επιτρέψουν την αποτέφρωση των θυμάτων του καύσωνα που έπληξε την Αθήνα, εάν και εφόσον οι δικοί τους επιθυμούσαν, εισπράττοντας την απόρριψη του αιτήματος από την Εκκλησία.

Το 1997 συγκροτείται μια επιτροπή για τη δημιουργία ενός κέντρου αποτέφρωσης νεκρών στην Ελλάδα, για άτομα των οποίων οι θρησκευτικές τους πεποιθήσεις το επιτρέπουν. Η επιτροπή αυτή από το 2000 αποτελεί μέλος της I.C.F. (Παγκόσμια Οργάνωση Αποτέφρωσης). Το 2001 η επιτροπή συστήνει μια εταιρεία μη κερδοσκοπική με τίτλο «Επιτροπή για το δικαίωμα της αποτέφρωσης των νεκρών στην Ελλάδα» και μεταξύ των σκοπών της έχει και την κατασκευή αποτεφρωτηρίου.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ
protothema.gr/

5 σχόλια:

  1. Οι Έλληνες, και όχι μόνο, κατά την αρχαιότητα ενταφίαζαν τους νεκρούς και δεν τους αποτέφρωναν. Απόδειξη σήμερα για αυτό βρίσκονται στα μεγάλα αρχαϊκά νεκροταφεία των Αθηνών και αλλαχού. Τάφοι δε της κλασσικής αλλά και της ελληνιστικής εποχής έχουν βρεθεί ανά την Ελλάδα ουκ ολίγοι, απόδειξη ότι τους νεκρούς τους έθαβαν είναι οι τάφοι επιφανών Αθηναίων αλλά και Λακεδομονίων όπως και Μακεδόνων όπως πχ Αμφίπολις αλλά και ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην Αλεξάνδρεια κ.ά, επιπλέον το δημόσιο σήμα των Αθηνών είναι διάσπαρτο από αρχαίους τάφους.

    Οι αρχαίοι Έλληνες και Ρωμαίοι ενταφίαζαν τους νεκρούς πλην ελαχίστων εξαιρέσεων όπου τους αποτέφρωναν ιδίως όταν ο θάνατος γινόταν μακράν της πατρίδας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ἡ καύση νεκρῶν ἀποτελοῦσε ἀπό μακροῦ ἐπιδίωξη γκουρούδων τῆς ἀνατολῆς (σούφι περιλαμβανομένων....) καί τοῦ ὀργανωμένου ἐγκλήματος.
    Οἱ γκουροῦδες τῆς ἀνατολῆς (σούφι περιλαμβανομένων....) διότι ἔτσι σέ χριστιανικές χῶρες γίνενται πλέον δεκτό διά τῆς καύσεως τῶν σωμάτων (τῶν νεκρῶν - ἀρχικῶς...), ὅτι ὁ ἄνθρωπος εἶναι μόνον "ἐνέργεια".....καί ὄχι προσωπικό ὄν.
    Τό δέ όργανωμένο ἔγκλημα σίγουρα θά τρίβει τά χέρια του:
    Καμία ἀπόδειξη πλέον γιά πολλά ἐγκλήματα κατά τῆς ζωῆς καί τῆς σωματικῆς ἀκεραιότητος, ἀφοῦ μάλιστα θά ἔχουν προηγηθῆ ἀφαιρέσεις ὀργάνων κ.λ.π.

    Ἀλίμονο δέ, γιά ἕνα ἀξιόλογο ποσσοστό ἐξ ὅσων ἀρρωστήσουν σοβαρά μακρυά ἀπό τούς οἰκείους του, νέους φοιτητές, ταξιδιῶτες, τουρίστες..... Ποσοστό τραγικῆς τύχης, μέ δυναμική αὐξήσεώς του ἐξ ὁρισμοῦ....
    Ἡ καύση ἀγνώστων, ἤ "ἀγνώστων", θά δίδει τό τέλειο ἔγκλημα μέ σχετικά φθηνή παραγωγή πτωμάτων, περιζήτητων σέ ἰατρικές σχολές, καί τῆς Ἑλλάδος καί τοῦ ἐξωτερικοῦ - θά αὐξηθοῦν καί οἱ ἐξαγωγές μας...

    Ἔχουμε τέλειες διαδικασίες ἐντοπισμοῦ ἐνόχων στό σύστημα ὑγείας, δημόσιο καί ἰδιωτικό, στήν ἀστυνομία, στούς ἰατρούς ὅλους ἀνεξαιρέτως, διαδικασίες πού θά ἀποτρέπουν τήν διά τῆς καύσεως νεκρῶν συγκάλυψη τῶν ἐγκλημάτων τῶν μαφιῶν;

    ΥΓ. Ὅσες προβλέψεις καί ἄν ἔχῃ ἕνας νόμος γιά ἀποτροπή τῆς κακῆς χρήσεως τῶν δυνατοτήτων πού παρέχει, πάντα εἶναι σέ κάποιον βαθμό δυνατή ἡ παραβίασίς του.
    Ἄν ὅμως ὁ νόμος βασίζεται σέ ἐσφαλμένη ἀνθρωπολογία, τότε οἱ προβλέψεις του γιά ἀποτροπή τῆς κακῆς χρήσεως τῶν δυνατοτήτων πού παρέχει, μένουν σχεδόν πάντα ἀνεφάρμοστες. Τοῦτο, λόγῳ τῆς ἀντίστροφης δυναμικῆς του, πού ἐκβιάζει τήν ψυχολογία τῶν πέριξ τῆς ἐφαρμογῆς του κινουμένων (ἰατρῶν, νοσοκόμων, ἀστυνομικῶν, μαφιόζων, κ.ο.κ.).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ωραια...
    Εκει θα καψουμε τα κομματα μια για παντα...ισως..και δημαρχους..των κομματων..κι αλλο χαρτοπολεμο...απ τις φιεστες...της κρεπαλης...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αφου ...λυσαμε ολα τα προβλημματα στην χωρα....καλο θαταν να λυσουμε κι αυτο...για να περναει η ωρα...Αν αποτεφρωναμε και την συνολικη ...μαλακια του τοπου...πιθανον να φτιαχναμε κι εναν νεο ...ηλιο...στο πλανητικο συστημα....διοτι θαχε....πολυ ..φλογα η φωτια...αφου το καυσιμο ειναι θαλασσα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Προταση
    Ο δημαρχος Αθηναιων θα βαλει το ονομα του....Καμινι.....κι εμεις θα βαλουμε τα...μπουρια....

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.