12/4/10

Εμπόδια για τις ελληνικές επιχειρήσεις στη Βουλγαρία


Προβλήματα για τη λιανική ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών
Σε περίπου 1,3 δισ. δολάρια υπολογίζεται ότι διαμορφώθηκε η αγορά καταναλωτικών ηλεκτρονικών στη Βουλγαρία το 2009 με τις έρευνες να χαρακτηρίζουν την περασμένη χρονιά ως μια από τις πιο δύσκολες. Στη φωτογραφία η πρωτεύουσα της Βουλγαρίας, Σόφια.
Σε δύσκολο εγχείρημα για τη γεωγραφική επέκταση των ελληνικών αλυσίδων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών αναδεικνύεται η αγορά της Βουλγαρίας, όπως υπογραμμίζει και η πρόσφατη απόφαση της Public να αποχωρήσει από τη συγκεκριμένη αγορά.
Προ ημερών η γνωστή αλυσίδα η οποία αριθμεί επτά καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο, αποφάσισε να διακόψει τις δραστηριότητές της στη γειτονική χώρα μόλις πέντε μήνες μετά την έναρξη λειτουργίας του καταστήματος της στη Βάρνα. Η αλυσίδα, που εκπροσωπεί τα συμφέροντα του επιχειρηματία κ. Π. Γερμανού, είχε υλοποιήσει επένδυση ύψους 2 εκατ. ευρώ για το εν λόγω κατάστημα που ξεκίνησε να λειτουργεί το Νοέμβριο.
Στα σχέδια της διοίκησης ήταν μάλιστα να επενδύσει συνολικά περί τα 10 εκατ. ευρώ στη βουλγαρική αγορά μέσα στην επόμενη τριετία. Η ζημιά από τη διακοπή λειτουργίας του εν λόγω καταστήματος υπολογίζεται στο 1 εκατ. ευρώ, ενώ η απόφαση στηρίχθηκε κυρίως στο γεγονός ότι η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τη ζήτηση στη χώρα με τα 7,5 εκατ. καταναλωτών.
Προς το παρόν η «συγγενής» αλυσίδα Multirama [MULr.AT] , η οποία εκπροσωπεί και αυτή συμφέροντα του επιχειρηματία κ. Π. Γερμανού, δεν έχει ανακοινώσει αντίστοιχα σχέδια για ενδεχόμενη παύση λειτουργίας κάποιων καταστημάτων. Η Multirama ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στη γειτονική χώρα πριν από περίπου τέσσερα χρόνια και διαθέτει πλέον πέντε καταστήματα στις σημαντικότερες πόλεις όπως Σόφια, Φιλιππούπολη, Μπουργκάς και Πλέβεν. Το πρώτο της κατάστημα ήταν αυτό στη Σόφια συνολικού εμβαδού 800 τετ. μέτρων. Μάλιστα την περασμένη χρονιά η διοίκηση της Multirama δήλωνε ιδιαίτερα ικανοποιημένη από την πορεία των καταστημάτων της στη γειτονική αγορά και ότι θα συνεχίσει να αναπτύσσει την αλυσίδα.
Η αλυσίδα Public όμως δεν αποτελεί τη μοναδική που «ένιωσε» τις επιπτώσεις από την οικονομική κρίση στη βουλγαρική αγορά. Η Πλαίσιο Computers [PLAr.AT] , για την οποία η Βουλγαρία αποτέλεσε τον πρώτο σταθμό της γεωγραφικής της επέκτασης, υπέστη πέρυσι σημαντική μείωση των πωλήσεών της.
Οπως δήλωσε πρόσφατα ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Γ. Γεράρδος, η οικονομική κρίση, οδήγησε τις πωλήσεις στη Βουλγαρία σε υποχώρηση 13% το 2009, φτάνοντας τα 7,3 εκατ. ευρώ όταν το 2008 είχαν φθάσει στα 8,4 εκατ. ευρώ. Ηταν μάλιστα η πρώτη φορά από την ίδρυση του καταστήματος που σημειώθηκε μείωση του κύκλου εργασιών. To 2006 ο τζίρος είχε ξεπεράσει τα 4 εκατ. ευρώ και το 2007 τα 6,3 εκατ. ευρώ. Τον περασμένο Ιανουάριο, η Πλαίσιο Βουλγαρίας μάλιστα προχώρησε σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά το ποσό των περίπου 2 εκατ. ευρώ που καλύφθηκε εξολοκλήρου από την μητρική εταιρεία Πλαίσιο Computers AEBE.
Αλλη μια ελληνική αλυσίδα που σχεδίαζε να επεκταθεί στη γειτονική αγορά αλλά τελικά δεν υλοποίησε τα σχέδιά της είναι η Hλεκτρονική ΑΘηνών. Η εν λόγω αλυσίδα λίγο πριν το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης είχε ανακοινώσει ότι προγραμματίζει άμεσα στην είσοδό της στην αγορά της Βουλγαρίας και μετέπειτα στην αγορά της Αλβανίας και των Σκοπίων. Η Ηλεκτρονική ωστόσο λόγω του δυσμενούς κλίματος περιορίσθηκε στην ανάπτυξη του δικτύου της στη Σερβία όπου διαθέτει τρία καταστήματα με εμβαδό 5.500 τετ. μέτρα και δεν προχώρησε στην επέκτασή της στη βουλγαρική αγορά.
Η αγορά καταναλωτικών ηλεκτρονικών στη Βουλγαρία υπολογίζεται ότι την περασμένη χρονιά διαμορφώθηκε σε περίπου 1,3 δισ. δολάρια. Ωστόσο όπως υπογραμμίζουν οι περισσότερες έρευνες για τον συγκεκριμένο τομέα το 2009 ήταν μια από τις πιο δύσκολες χρονιές για τους καταναλωτές καθώς οι πωλήσεις σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων παρουσίασαν ραγδαία πτώση.
Η οικονομική κρίση είχε σοβαρό αντίκτυπο σε κατηγορίες προϊόντων όπως οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές αλλά και τα προϊόντα ήχου και εικόνας. Ο όγκος των πωλήσεων ήταν αισθητά μειωμένος ενώ οι καταναλωτές έκαναν στροφή σε προϊόντα χαμηλότερης τιμής. Ακόμη και κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων οι περισσότερες αλυσίδες λιανικής εμφάνισαν πτώση του τζίρου τους 30% συγκριτικά με την εορταστική περίοδο ένα χρόνο νωρίτερα.

Εκτιμήσεις για φέτος και το 2011Το μέλλον προδιαγράφεται αρκετά δύσκολο για τις ελληνικές αλυσίδες που δραστηριοποιούνται στη Βουλγαρία, καθώς και τα τελευταία στοιχεία για το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους φανερώνουν πτωτική πορεία των πωλήσεων στον κλάδο των καταναλωτικών ηλεκτρονικών, γεγονός που αποδίδεται στη συνεχώς αυξανόμενη ανεργία, στη μείωση των μισθών αλλά και στην κρίση στην αγορά ακινήτων. Η αγορά των ηλεκτρονικών υπολογιστών αναμένεται να διαμορφωθεί εφέτος σε επίπεδα ανάλογα με αυτά της περασμένης χρονιάς, θα κυμανθεί δηλαδή στα 730 εκατ. δολάρια.

Ανάκαμψη πενταετίαςΗ σταδιακή ανάκαμψη αναμένεται να έρθει σε βάθος πενταετίας, κυρίως από τα προϊόντα ήχου και εικόνας που αντιστοιχούν σήμερα στο 27% της βουλγαρικής αγοράς καταναλωτικών ηλεκτρονικών. Ανάπτυξη αναμένεται να σημειωθεί και στον τομέα των συσκευών κινητής τηλεφωνίας που σήμερα αντιστοιχούν στο 18% της αγοράς. Ωστόσο και το 2010 αναμένεται να αποτελέσει χρονιά πρόκληση για της ελληνικές αλυσίδες και τους υπόλοιπους «παίκτες» στη γειτονική αγορά.

ΜΕΛΙΝΑ ΚΑΛΑΜΠΟΚΑ
NAYTEPORIKI

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.