2/7/10

Το πανεπιστήμιο ως μέρος της κρίσης



Της Μ. Α. Μιμικου*

Η παρακμιακή πορεία των ελληνικών ΑΕΙ είναι πλέον ορατή διά «γυμνού οφθαλμού». Δεν χρειάζονται βαθυστόχαστες αναλύσεις για να τη διαπιστώσεις. Τη βλέπεις παντού (αναφέρω ενδεικτικά και όχι αξιολογικά): Στους μουντζουρωμένους τοίχους. Στις σχεδόν άδειες αίθουσες διδασκαλίας. Στις αλλεπάλληλες εξεταστικές με την ατιμώρητη αντιγραφή να χειροτερεύει (ενίοτε και έξωθεν οργανωμένη). Στις απώλειες ωρών διδασκαλίας από «καταλήψεις» και άλλες αναίτιες αφορμές. Στο ακαδημαϊκό ημερολόγιο που αλλάζει συνεχώς κατά τη βούληση των μειοψηφιών που προκαλούν τις απώλειες των διδακτικών ωρών.

Στην παρεμπόδιση της λειτουργίας και στην «ομηρία» των οργάνων (Γ.Σ. Σχολών, Σύγκλητος), όπου υπάρχουν «απαγορευμένα» (από τις μειοψηφίες) θέματα που δεν μπορούν να συζητηθούν ελεύθερα και κάθε τέτοια προσπάθεια διακόπτεται βίαια. Στις πελατειακές σχέσεις που εξαργυρώνονται κυρίως στις εκλογές των διοικητικών οργάνων, θέμα που αν δεν το προκαλεί τουλάχιστον το χειροτερεύει το παρόν νομικό καθεστώς.

Στην αγανάκτηση της πλειοψηφίας των φοιτητών που θέλουν να σπουδάσουν και να πάρουν πτυχία με αντίκρισμα. Στο αίσθημα εγκατάλειψης πολλών μελών ΔΕΠ που πνίγονται στην ευνοιοκρατία, στην ισοπέδωση και στη γραφειοκρατία ενός δαιδαλώδους και μη αποδοτικού διοικητικού συστήματος.

Στις «αναρχοαυτόνομες» και αμφισβητούμενες εκλογές διοικητικών οργάνων, όπου συστηματικά παραβιάζεται η εφαρμογή του νόμου. Στην αδυναμία (και άρα απουσία!) μιας ακαδημαϊκής αρχής που να μπορεί να επιβάλει την ακαδημαϊκή τάξη και ευνομία. Στα πανεπιστήμιά μας δηλαδή δεν εφαρμόζονται τα αυτονόητα που εφαρμόζονται σε όλα τα άλλα πανεπιστήμια εκτός Ελλάδος.

Ολα αυτά, πολλοί από εμάς τα συζητούμε εντός των τειχών. Σπανιότατα ακούγονται οι φωνές μας προς τα έξω. Φόβος; Εγκατάλειψη; Αίσθηση ματαιότητας; Ανοχή; Συνήθεια; Ομερτά; Ισως όλα μαζί. Καταλαβαίνω ότι η κοινωνία που στέλνει με τόσο κόπο και χρήμα τα παιδιά της σ’ εμάς αξιώνει να βγάλουμε όλη αυτή την παθογένεια προς τα έξω, αλλά και να προτείνουμε λύσεις που εμείς οι ίδιοι πρέπει να είμαστε αποφασισμένοι να εφαρμόσουμε.

Το Ελληνικό Πανεπιστήμιο είναι μέρος της κρίσης που περνάμε γιατί, εκτός των άλλων, το κύριο «προϊόν» που παράγουμε, δηλαδή οι απόφοιτοί μας, είναι αυτοί που γίνονται βουλευτές, αρχηγοί κομμάτων, διοικητές οργανισμών, με άλλα λόγια στελεχώνουν όλο τον πνευματικό και διοικητικό ιστό της χώρας.

Τι μαθαίνουμε σ’ αυτούς; Οτι οι μειοψηφίες (όχι πάντα φοιτητικές) επιβάλλουν τη θέλησή τους χωρίς καμία αντίσταση και τιμωρία; Οτι μπορείς να αντιγράψεις (κλέψεις) και να διαφύγεις; Οτι οι νόμοι μπορεί να μην εφαρμόζονται; Αν σε αυτό προστεθεί και η εσωστρέφεια που μας διακρίνει να μην προβάλλουμε τα πολλά και σημαντικά ερευνητικά επιτεύγματά μας, να μην αξιοποιούμε προς όφελος όλων τις υποδομές που με τόσο μόχθο έχει πληρώσει ο ελληνικός λαός και να συνεχίσουμε να μην αξιολογούμαστε, τότε καταλαβαίνει κάποιος γιατί αποτελούμε πράγματι μέρος του προβλήματος.

Βέβαια, η διαχρονική ευθύνη της πολιτείας σε όλα αυτά είναι πολύ μεγάλη. Πολυνομία, ίδρυση πανεπιστημίων και τμημάτων στη βάση προεκλογικών παροχών και όχι σχεδιασμού, αστόχαστες και λαθεμένες παρεμβάσεις.

Μερικές φορές, πιστεύω ότι μας αφήνουν στην τύχη μας. Μας βλέπουν σαν πηγή προβλήματος και δεν θέλουν τίποτα από εμάς. Αλλά και οι δικές μας ευθύνες είναι πολύ μεγάλες. Τα μέλη ΔΕΠ και η πλειοψηφία των φοιτητών πρέπει να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας και να προχωρήσουμε συντεταγμένα σε αλλαγή ρότας, με στόχο την αξιοκρατία και όραμα την αριστεία.

Η κοινωνία το περιμένει αυτό από εμάς γιατί στα πανεπιστήμια διαμορφώνονται οι αξίες της. Τα υπάρχοντα προβλήματα δεν μπορεί να αποτελούν δικαιολογία για αδράνεια. Η κοινωνία περιμένει από εμάς να συμβάλουμε ουσιαστικά στην αντιμετώπισή τους, έτσι ώστε να επανακτηθεί η αξιοπιστία των ελληνικών πανεπιστημίων και να αναδειχθεί ο προωθητικός κοινωνικός και πνευματικός τους ρόλος.

Γιατί μόνον έτσι, το Ελληνικό Πανεπιστήμιο από μέρος της κρίσης θα γίνει εργαλείο για την υπέρβασή της.


* Η κ. Μ. Α. Μιμίκου είναι καθηγήτρια του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

7 σχόλια:

  1. Διάβασα την πρώτη παράγραφο και μετά σταμάτησα.

    Ε, ΟΧΙ, ΔΕΝ ΘΑ ΜΑΣ ΚΑΝΕΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Η ΜΙΜΙΚΟΥ! ΛΑΜΟΓΙΑ.........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εγω δε ξερω ποια ειναι αυτη η γυναικα,αλλα οτι λεει ειναι σωστα.

    "Στην παρεμπόδιση της λειτουργίας και στην «ομηρία» των οργάνων (Γ.Σ. Σχολών, Σύγκλητος), όπου υπάρχουν «απαγορευμένα» (από τις μειοψηφίες) θέματα που δεν μπορούν να συζητηθούν ελεύθερα και κάθε τέτοια προσπάθεια διακόπτεται βίαια.". Το ειπε και ο Σαρρης τωρα κοντα και το λεει ολη η Παναγια και ο ντουνιας.Αυτα τα πραγματα δεν ειναι τυχαια,ειναι ενα σχεδιο πολεμου ασυμμετρων απειλων! Η ομηρια της παιδειας της Ελλαδας ειναι ενα κομματι του παζλ στην εικονα του ελεγχου της χωρας.Ειναι πολυ σοβαρο να εχει σωστη παιδεια μια χωρα.Ολα απο εκει ξεκινουν.Απο τα φυτωρια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Έχουμε τόση ελευθεριά στο λόγο και σκέψη ,που αφαιρείτε πολύ εύκολα από τους υποστηρικτές αυτών των αντιλήψεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Διάβασα την πρώτη παράγραφο και μετά σταμάτησα.

    Ε, ΟΧΙ, ΔΕΝ ΘΑ ΜΑΣ ΚΑΝΕΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Η ΜΙΜΙΚΟΥ! ΛΑΜΟΓΙΑ.........
    ---------------------------------

    Ο Ανώνυμος 02 Ιουλίου 2010 10:52 π.μ.
    Πρέπει να ανήκει στην μειοψηφία που υποστηρίζουν την παρούσα κατάσταση.
    Γι´αυτό αντιδρά έτσι. Και όμως φιλε μου αυτή είναι η αλήθεια. Τα Ελληνικά πανεπιστήμια είναι τα μονα στην Ευρώπη που λειτουργούν με αυτό τον τρόπο.Αν δεν έχεις πάει σε Πανεπιστήμιο του εξωτερικού σου συνιστώ να επισκεφθείς κανένα θα σου κάνει καλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μπήκα στο Παν/μιο στα τέλη το '50.
    Τότε η "δεξιά" κρατούσε ασφυκτικά κλειστές τις πόρτες της Ανωτάτης παιδείας. Η καθηγητοποίηση ακόμα και "κεντρώου" υποψηφίου ήταν έντεχνα απαγορευμένη. (να σκεφτεί κανείς ότι Βοηθός καθηγητού ήταν και ο Ι. Βαρβιτσιωτης!!!).
    Παρόλα αυτά ο καθηγητής Παν/μίου είχε ένα κύρος.
    Από την ίδρυση όμως του ΠΑΣΟΚ και μετά, από αντίδραση, ίσως και εκδίκηση, ιδίως μετά την εγκατάστασή του στην ηγεσία της χώρας άρχισε να επιβάλλεται ο αντίστροφος "αποκλεισμός". Κρατώντας ένα πράσινο χαρτάκι του κομματικού μέλους, μπορούσε και έγινε καθηγητής, ο οποιοσδήποτε πτυχειούχος Ανωτάτης σχολής. Αυτό είχε σαν συνέπεια να στερούνται γνώσεων οι καθηγητές. Με περεταίρω συνέπεια οι απόφοιτοί τους να είναι χαμηλού επιπέδου. Από την άλλη όμως οι φοιτητές να είναι "μορφωμένοι" στις "προοδευτικές" ιδέες, με αποκορύφωμα την αναρχία, ασυδοσία, απειθαρχία, τραμπουκισμό, κ.λ.π.
    Κάπως έτσι συνοπτικά βλέπω τα πράγματα.
    Τελειώνοντας νομίζω ότι δύο είναι τα αμέσως κρισιμότερα σημερινά προβλήματα: Η παιδεία και το δημογραφικό. Για το πρώτο χρόνια τώρα γίνεται ό,τι είναι δυνατόν να καταστραφεί τελείωσ ανώ για το δεύτερο...το αγνοούν όλοι οι "ταγοί" μας.
    γ.κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Oπως ειχα γραψει και στην αναφορα μου μετα την ολοληρωση της συμετοχηςμου στο προγραμμα "Ερασμος" το βασικο ρποβλημα με το Ελληνικο Πανεπιστημοι ειναι ενα: "δει δει χρηματων ω ανδρες Αθηναιοι και ανευ τουτων ουδεν γενεσθαι των δεοντων"δηλαδη "απλω τω λογω" ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
    Χρηστος Βουλγαρης απο Λονδινο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αγαπητέ Χριστό από Λονδίνο

    Στην Αγγλία και γενικά στην Ευρώπη τα Πανεπιστήμια χρηματοδοτούντε βάση προγραμμάτων. Τι προγράμματα παρουσιάζουν τα Ελληνικά Πανεπιστήμια.
    Και πως θα μπορούσε άλλωστε όταν μέσα εκεί μόνον φοιτητές δεν φοιτούν αλλα ένα σορό Αναρχικοί,Αντιεξουσιαστές και ότι άλλο απόβρασμα θέλεις.
    Αuτοί φυσικά δεν φοιτούν αλλα απλά διαμένουν.
    Μήπως κάνω λάθος ?
    Βλέπεις βολεύει πολλούς αυτό το σύστημα. Θα είχαμε αλλιώς αυτή την κατάντια στην Ελλάδα αν η αφρόκρεμα τις εργαζόταν σωστά.

    Αυτοί που θέλουν πραγματικά να προσφέρουν απλά δεν τους αφήνουν.

    Για πες μας στην Αγγλία υπάρχει πανεπιστημιακό άσυλο όπως στην Ελλάδα ? Μπορεί δηλαδή ο κάθε Αναρχικός να καταστρέφει δημοσια και Ιδιωτική περιουσια και μπαίνοντας στο προαύλιο του πανεπιστημιου να μένει ατιμώρητος ?
    Η το δένουν χειροπόδαρα και λογοδοτεί στην Δικαιοσύνη.

    Και μη μου πεις ότι υπάρχουν, γιατί τώρα τελευταία και εγώ εξωτερικό μένω, 2 μου παιδιά σπουδάζουν. Και σε πληροφορώ ότι είμαστε μέρα με την νύχτα εμείς με αυτούς.Η καλύτερα εδώ εφαρμόζεται ο Νομος.

    Ακόμα και πενταπλάσια χρηματοδότηση να είχαν οι Έλληνες το ίδιο αποτέλεσμα θα είχαμε.Πάντα για εμάς κάποιοι άλλοι φταίνε και είμαστε εκεί που είμαστε. Ποτε όμως δεν φταίμε εμείς.Αλίμονο.

    Όταν περάσει κάποιος το κατώφλι του πανεπιστημιου,πρώτα γράφεται σε κάποια παράταξη.
    Tiii δεν γράφεσαι....τότε είσαι Φασίστας. Εδώ θέλουμε μόνον Προοδευτικούς!!!
    Αν είσαι μαζί μας μην στεναχωριέσαι τους ελέγχομε όλους (Καθηγητές,Πρύτανης και φυσικά την Σύγκλητο). Τι στο Διάολο τόσους αγώνες κάναμε και κάνουμε εσύ θα μας τα χαλάσεις!!

    Μήπως είμαι υπερβολικός ?
    Ας το κρίνουν οι αναγνώστες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.