4/1/11

Το έπος της Ψωρογιώργαινας

Του Σταύρου Χριστακόπουλου

«Ναύπλιο, 1824. Μόνη, άγνωστη και άνεργη, η Πανώρια Αϊβαλιώτη βγάζει το ψωμί της πότε κάνοντας τον αχθοφόρο και πότε τη ζητιάνα. Παρά τα προβλήματά της, ζητά και παίρνει υπό την προστασία της δεκάδες ορφανά παιδιά που άφηνε στο πέρασμά του ο Ιμπραήμ. Για να τα θρέψει περνούσε από σπίτι σε σπίτι και ζητιάνευε. Είχε παραμελήσει σε τέτοιο βαθμό τον εαυτό της, που τα αλητάκια της παραλίας την πείραζαν και τη φώναζαν Ψωροκώσταινα.


Πέθανε σχετικά νέα. Και όμως, σχεδόν 170 χρόνια μετά, εξακολουθεί να συμβολίζει τη φτώχεια και την αθλιότητα και ποτέ τον ηρωισμό και τον αλτρουισμό που την διέκρινε. Χλευάστηκε όσο κανένας η Πανώρια Αϊβαλιώτη, η οποία έγινε γνωστή σε όλη την Ελλάδα ως Ψωροκώσταινα. Οι Βαυαροί του Όθωνα, όταν δεν είχαν χρήματα, έλεγαν “τι περιμένεις από την Ψωροκώσταινα”. Οι δε αγωνιστές της Επανάστασης του 1821, όταν ήθελαν να μειώσουν τη μισητή αντιβασιλεία, την αποκαλούσαν με τη σειρά τους Ψωροκώσταινα».

Το απόσπασμα αυτό είναι η εισαγωγή σε κείμενο του Πάνου Μπαΐλη στα «Νέα», στις 10.8.2002. Και περιγράφει την ταυτότητα αυτής της έρημης χώρας. Πάντα φτωχή, πάντα εξαρτημένη από ισχυρούς αφέντες, πάντα σκλάβα των πασάδων, εγχώριων και ξένων, πάντα χλευαζόμενη από εχθρούς και φίλους, ακόμη κι απ’ αυτούς που δίνουν το αίμα τους για λογαριασμό της.

Η μιζέρια και η κακομοιριά της πάντα μπροστά, στο εκτυφλωτικό φως, όλα τα κουσούρια της καθημερινά στο στόμα και τις γραφίδες πολιτικών, δημοσιογράφων, διανοούμενων, επαναστατών – του κώλου οι περισσότεροι από δαύτους, γλίτσες και παράσιτα που τρέφονται από το ελάχιστο αίμα της κι από το λιγοστό γάλα της. Τέτοια δυσσέβεια προς την τροφό τους.

Σπανίως οι ίδιοι ανόσιοι θυμούνται την αξιοπρέπεια και την καρδιά της Πανώριας, της πρόσφυγα από τις Κυδωνίες της Μικρασίας, της ζητιάνας και αχθοφόρου, της γυναίκας που γύρισε στον Καποδίστρια την ελεημοσύνη του καθώς ένιωθε ότι έτσι ίσως βοηθήσει, ακόμη μια φορά, την πενόμενη, καθημαγμένη χώρα της. Αυτή τη χώρα την παραδομένη στους διεθνείς νταβατζήδες της, που σκότωνε και φυλάκιζε όσους ήρωές της γλίτωσαν από το τούρκικο σπαθί.

Σπανίως θυμούνται τις θυσίες, την αυταπάρνηση με την οποία τους κουβαλά στην πλάτη της και επιτρέπει στωικά να τρέφονται απ’ το σώμα και τον μόχθο της, να πλουτίζουν, να αναπαράγουν και να διαιωνίζουν το άθλιο είδος τους.

Κι όταν τυχόν καταδέχονται να πουν καμιά καλή κουβέντα, είναι μόνο για να αναδείξουν τη δική τους «μεγαλοψυχία», να τονώσουν τη δική τους φιλαυτία, να κατακτήσουν ή να ενισχύσουν τη δική τους εξουσία.

Ο λογιστής και ο οκνός

Οι δύο τελευταίοι, πριν από τον σημερινό, επιβήτορες της καθ’ ημάς εξουσίας, κομψευάμενοι, Κώστηδες και οι δυο τους, επιβεβαίωσαν αρκούντως τον ρόλο και την «αποστολή» των ομοίων τους. Καθισμένοι πάντα αναπαυτικά στην πλάτη της Ψωροκώσταινας.

Σοβαρός ο ένας, καθηγητής, με ύφος λογιστή και όνειρα για καριέρα στην Υψηλή Πύλη των Βρυξελλών. Με καλούς βαθμούς από την Υψηλή Πύλη της Ουάσιγκτον κι αυτήν της Άγκυρας – από τα Ίμια ώς τη Μαδρίτη ένα τσιγάρο δρόμος. Απ’ το Αιγαίο ώς την Αμμόχωστο παρομοίως.

Τη φτιασίδωσε με πολύχρωμα κουρέλια, έκρυψε τα χρέη της κάτω από ένα αμερικάνικο χαλί – της Goldman Sachs θαρρώ – και της φόρτωσε κάτι τσίγκινα επιχρυσωμένα μάρκα που τα ονόμασαν ευρώ οι λογιστάδες σαν και του λόγου του στην Υψηλή Πύλη της καρδιάς του. Την είπε και «ισχυρή» για να την παινέψει, την ώρα που την παρέδιδε στη λαιμαργία των νεόκοπων λιμοκοντόρων, των μεθυσμένων από το όνειρο ότι θα γίνουν οι γενάρχες μιας νέας υπερδύναμης.

Σήμερα η Ευρώπη – Ελληνίς και δαύτη: κόρη του Αγήνορα και της Τηλέφασσας, απαχθείσα από τον Δία μεταμορφωμένο σε ταύρο, που της φόρτωσε, κατά τη συνήθειά του, και τρία κουτσούβελα – γίνεται με τη σειρά της Ευρωκώσταινα.

Κι δικός μας Κώστας περιφέρει το απαξιωμένο σαρκίο του δεξιά κι αριστερά προσπαθώντας να πείσει – ποιον άλλον απ’ αυτούς που κάποτε σίτισε στο ταπεινό του πρυτανείο – ότι δικαιώθηκε πάνω στα ερείπια που ο ίδιος δημιούργησε. Μόνο που κανείς πια, πλην ελαχίστων απ’ όσους κάποτε ευεργετήθηκαν, δεν δίνει μία μνα για ν’ αγοράσει τα πολιτικά του ράκη.

Ο άλλος, ο επιλεγόμενος και Κωστάκης, ήταν από σόι με μεγάλα φρύδια. Από σόι ξακουστό, του Τριανταφυλλίδη. Τούτον εδώ τον έφαγαν τα Λαδάδικα κι ο Μπαϊρακτάρης. Πήγε, λέει, να σώσει την έρμη την Πανώρια και την έκλεισε σε μοναστήρι για ν’ ανανήψει. Εκεί που βρέθηκε κι ίδιος, μετά το δικό του ναυάγιο, κοιμώμενος δίπλα στη βάτο.

Τούτος εδώ, ο Πασών των Ρωσσιών, τσαμπουκαλεύτηκε ες γην εναλίαν, ες Κύπρον, και τα ’βαλε με την ίδια την Κοντολίζα αυτοπροσώπως – και τους εγχώριους Α(υ)νάν(ες). Όχι πως το είχε καημό αξεπέραστο. Τον στοίχειωνε όμως η κατάρα των Τριανταφυλλίδηδων, η Ζυρίχη, την οποία κουβαλούσαν οικογενειακώς από γενιά σε γενιά και τους στέρησε τον τίτλο του «εθνάρχη». Τέτοιο πάθημα ο οκνός Κωστάκης δεν το σήκωνε δεύτερη φορά.

Ύστερα δεν άντεξε τέτοιον ηρωισμό. Τα ’βαλε και με τους «πέντε νταβατζήδες» και παρέδωσε το πνεύμα και τα ρέστα του στον Εφραίμ και τον Αρσένιο. Για να του προσέχουν την Πανώρια. Που παρέμεινε Ψωροκώσταινα και τέτοια του τη γύρισαν. Έτσι κι αυτός την παρέδωσε στον επόμενο, αλλά πιο φτωχή, πιο μίζερη, πιο ζητιάνα από ποτέ. Στο κακό της το χάλι.


Ο Ντόρης στα «Πράσινα Φανάρια»

Και ύστερα ήρθε η σειρά του Γιωργάκη, που για λόγους άγνωστους είχε γίνει στο μεταξύ, χάρη στον οκνό απόγονο των Τριανταφυλλίδηδων, πρώτη φορά στη ζωή του, Γιώργος. Την πήρε την Πανώρια με ταξίματα. «Λεφτά υπάρχουν»! Και ύστερα τα γύρισε. Σαν τον Ντόρη στα «Πράσινα Φανάρια». Του ’πε κι αυτή η απελπισμένη «Μη φύγεις, θα φαρμακωθώ» και την έβγαλε στο κλαρί.

Άγγλοι, Γάλλοι, Πορτογάλοι, Γερμανοί κι Αμερικάνοι είδαν τον Ντόρη να την ταπεινώνει δίχως έλεος, να τη δέρνει στο λιμάνι κι αυτή να του χαρίζει ό,τι πολυτιμότερο είχε. Και κατάλαβαν. Ήταν αυτός που μπορούσε να της τα παίρνει όλα και για πάντα. Του παραδόθηκε η Πανώρια. Και τα λεφτά της του ’δωσε. Και στους πελάτες πήγε. Και τον παρακαλούσε να μη φύγει.

Και το παρατσούκλι της άλλαξε για χάρη του. Ψωρογιώργαινα τη λένε από τότε. Μα ούτε που τη νοιάζει. Όσο υπάρχουν τα Πράσινα Φανάρια, αυτή θα είναι εκεί. Και δεν θα φύγει. Γιατί λεφτά υπάρχουν. Τα δικά της...http://www.topontiki.gr/article/12735

14 σχόλια:

  1. Συγχαρητήρια για το άρθρο, πολλά Εύγε !!!
    Ειλικρινά και εγώ όπως οι περισσότεροι Έλληνες πιστεύω δεν γνωρίζαμε την ιστορική αλήθεια για την Ψωροκώσταινα !
    Αυτά πρέπει να μας μαθαίνουν για να αλλάξουμε και να ενδιαφερθούμε για την Ελλάδα ΜΑΣ !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συγχαρητήρια για το άρθρο, πολλά Εύγε !!!
    Ειλικρινά και εγώ όπως οι περισσότεροι Έλληνες πιστεύω δεν γνωρίζαμε την ιστορική αλήθεια για την Ψωροκώσταινα !
    Αυτά πρέπει να μας μαθαίνουν για να αλλάξουμε και να ενδιαφερθούμε για την Ελλάδα ΜΑΣ !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εχει ο καιρος γυρισματα=Νομος φυσικος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πραγματικά εξαιρετικό άρθρο από ένα έντυπο που παραμένει πάντα ανατρεπτικό αν και είναι πλέον καθεστωτικό: "Το Ποντίκι".

    Αποδεικνύει ότι κάποιοι από τους "καθεστωτικούς" εξακολουθούν να σκέφτονται, τουλάχιστον μερικές φορές.

    Θα άξιζε να βρεθεί και να παρατεθεί το πρωτότυπο της ομιλίας του Πάγκαλου στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης τον Μάιο του 2010, στην οποία αναφέρεται ο Ελέυθερος Τύπος:

    "Σύμφωνα με τα όσα δήλωνε ο κ. Πάγκαλος στη χώρα κατοικούν κάποιοι που έχουν την ψευδαίσθηση ότι είναι απόγονοι του Περικλή και οι οποίοι ζουν σε μια χώρα που αντί σωστών αρχών εφάρμωσε αυτές της... κοκκινοσκουφίτσας η οποία αποφάσισε λάθος να κόψει δρόμο μέσα από το δάσος και έτσι έπεσε πάνω στον κακό λύκο!

    Όσο για τα σημερινά δεινά; Αυτά ξεκινούν από την επανάσταση του '21. Κατά τον κ. Πάγκαλο αυτή έγινε από ένα μάτσο αγράμματους και αδαείς χωριάτες (οι οποίοι μετά βίας μιλούσαν ελληνικά) που μετά την απελευθέρωση ψήφισαν οποιονδήποτε εξυπηρετούσε τα συμφέροντά τους.

    Κάπως έτσι δικαιολογείται για τον αντιπρόεδρο και το σημερινό φαινόμενο του ρουσφετιού (από τότε είναι στο αίμα του πολίτη) καθώς κανένας πολιτικός δεν είναι τόσο διεφθαρμένος ώστε να βγαίνει στο δρόμο να στρατολογεί ψηφοφόρους. Κάθεται στο γραφείο και οι διεφθαρμένοι πολίτες πάνε και τον βρίσκουν.

    Οι ίδιοι μάλιστα, κάνουν διαδηλώσεις και διαμαρτύρονται για τις πολιτικές της Κυβέρνησης ταυτιζόμενοι έτσι με όσους οργανώνουν δολοφονίες άλλων ανθρώπων..."

    Μήπως οι απόψεις αυτές συμφωνούν με αυτές του κου Νταβούτογλου; Μήπως είμαστε ήδη υπό νεοοθωμανική κατοχή; Μήπως τα ασκέρια που περιδιαβαίνουν στους δρόμους των πόλεων, αυτούς που βγήκαν να προστατέψουν οι δήμαρχοι αφγανουπόλεως και κεμαλουπόλεως είναι οθωμανικά;

    Στην πολυδιαφημισμένη επίσκεψη του αντιπροέδρου της κυβέρνησης της τουρκίας στο Φανάρι πανηγυρίστηκε το γεηονός ότι όλοι οι κληρικοί της Ορθόδοξης Εκκλησίας που υπάγονται στο Πατριαρχείο Ιστανπούλ (πλέον και όχι Κωνσταντινουπόλεως) είναι πλέον τούρκοι πολίτες, δηλαδή τούρκεψαν.

    Κι εμείς όλοι και τα παιδιά μας θα χρειαστεί να περιμένουμε πάλι 400 χρόνια;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΣΩΣΤΑ ΚΑΙ ΜΕ ΠΟΛΛΑ ΜΠΡΑΒΟ ΕΤΣΙ ΑΚΡΥΒΩΣ ΕΙΝΑΙ !!!!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ο "κύριος" πάγκαλος εξελέγην και αυτός από τους απογόνους αυτόν που περιγραφή ποιο πάνω άρα και αυτός είναι προϊόν του ιδιου μηχανισμού ,οποτε για άλλη μια φορα ο αντιπρόεδρος της παρούσας κυβέρνησης αποδεικνύει ότι η βλακεία είναι ανίκητη.για το μονο που λυπάμαι είναι ότι πριν από 15 περίπου χρονια βρέθηκα σε απόσταση 10 μέτρων μακριά από αυτόν σε μια πλατιά όπου είχε έρθει σαν υποψήφιος βουλευτής στο υπόλοιπο αττικής για να κάνει την δουλειά που περιγραφή στην ομιλίας του , έπρεπε να το είχα εκμεταλλευτή ,εκεί κοντά υπήρχε μια ΕΒΓΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Θα μπορούσα να παινέσω και εγώ το άρθρο. Θα ήταν το ποιο εύκολο. Θα ήταν το αυτονόητο. Στην Ελλάδα πάντα αυτό είναι το αυτονόητο. Όλα αυτά τα χρόνια ήταν το αυτονόητο. Ποια είναι λοιπόν η κοινή συνιστάμενη που μας κάνει να σκεπάζουμε τις όποιες ιδεολογικές διαφορές μας που θα ωφελούσαν τον γόνιμο δημοκρατικό διάλογο; Μα φυσικά ο διάχυτος μηδενισμός μας. Αυτό ακριβώς τον μηδενισμό αναπαράγει αυτό το άρθρο. Στους καιρούς που ζούμε κάνει τα αυτονόητα το άρθρο. Αλλά κανείς θα πρέπει να σκεφτεί διαφορετικά ώστε να ξεπεράσει δυσκολίες αφού αποδεδειγμένα η προηγούμενη πορεία του ήταν αυτή που τον έφερε στην άσχημη θέση.
    Λοιπόν το ερώτημα είναι ένα θα καταφέρουμε να ξεπεράσουμε τον μηδενισμό ώστε να αρθρώσουμε πρόταση ή θα αναπαράγουμε τον μηδενισμό ώστε να συνεχίζουμε να βρισκόμαστε στον βούρκο του χωρίς καμιά ελπίδα. Νομίζω πως ο καθένας πρέπει να απαντήσει σ’ αυτό πρώτα στον εαυτό του. Η προφανής αποτυχία μιας πολιτικής πρότασης έχει σαν επακόλουθο την αναπαραγωγή του μηδενισμού από τους φορείς αυτής της πρότασης ώστε να αποποιηθούν των προσωπικών ευθυνών τους. Αυτό ακριβώς γίνεται λοιπόν τόσο από τον κυβερνητικό πυρήνα του ΠΑΣΟΚ όσο και από ΠΑΣΟΚογενείς δυσαρεστημένους. Αλλά όλοι τους έχουν τις ίδιες καταβολές και δεν εννοούν να καταλάβουν την αποτυχία της πολιτικής τους στις θεμελιώδεις παραδοχές της.
    Θα πρέπει όλοι να καταλάβουμε πως ζώντας σε μια δημοκρατία δεν υπάρχουν ιδεολογικά αδιέξοδα που κάποιοι θέλουν να τα μετασχηματίζουν σε κοινωνικά αδιέξοδα ή εθνικά αδιέξοδα ώστε να αφήσουν ανέπαφες στην συνείδησή τους τις πολιτικοκοινωνικές τους παραδοχές. Στην πραγματική ζωή δεν υπάρχουν τα μηδενιστικά αδιέξοδα που βρίσκουν πρόσφορο έδαφος δεξιά και αριστερά. Σε τελική ανάλυση αν κάποιος δεν έχει την τέλεια επιλογή ας κάνει την καλύτερη δυνατή ή την λιγότερο άσχημη και ας μην περιμένει τον «Σωτήρα» που ποτέ δεν θα έρθει.-

    Ελευθέριος Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ε ΟΧΙ ΚΑΙ ΑΝΑΤΡΕΠΤΙΚΟ ΤΟ ποντικακι ΟΧΙ ΤΩΡΑ ΠΙΑ ΜΑΣ ΤΕΛΕΙΩΣΕ πολυ πιο πριν το "αγορασουν" τα παιδακια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Το ακριβές όνομα της ψωροκώστενας ήταν Πανώρια Χατζηκώστα και ήταν Αϊβαλιώτισσα πρώην αρχόντισα που δολοφονήθηκε ο σύζυγός της από τους Τούρκους, λεηλατήθηκε η περιουσία της και η ίδια κατέληξε ζητιάνα και πλύστρα στο Ναύπλιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Η ιστορία της Πανωραίας Χατζηκώστα, είναι πράγματι συγκινητική και ανάξια φέρει το συγκεκριμένο πρόσωπο τον επονείδιστο τίτλο της "Ψωροκώσταινας"

    Εδώ, μπορείτε να βρείτε περισσότερα πράγματα για την προσωπική της ιστορία, από άρθρο που έστειλα στο ιστολόγιο και δημοσίευσε πριν από πολύ καιρό.

    http://infognomonpolitics.blogspot.com/2010/01/blog-post_7634.html


    Τέλος, προτείνω τον τίτλο "Ψωρογιώργαινα" αντί του "Ψωροκώσταινα"!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Όταν συνειδητοποιήσουμε ότι αφού η αληθινή Ψωροκώσταινα κατάφερνε να θρέφει δεκάδες ορφανά, η άλλη (η μεταφορικά ονομαζόμενη) Ψωροκώσταινα μπορεί αν μη τι άλλο να θρέψει τα δικά της παιδιά, τότε θα έχουμε κάνει ένα μεγάλο άλμα. Στο βάθος - βάθος το πρόβλημα είναι ψυχολογικό. Άμα έχεις ψυχή βαθειά, όλα παλεύονται (το έχουμε δείξει πολλές φορές στο παρελθόν).

    Πριν μάς χτυπήσει η οικονομική κρίση είχαμε υποστεί μια κρίση ψυχής. Μάς καλλιέργησαν την επαιτεία (βόλεμα στο δημόσιο, ζωή με δανεικά) και την ξενομανία - καταναλωτισμό. Και για να γίνουμε απρόσωπα καταναλωτικά ζητιανάκια έπρεπε πρώτα απ' όλα να πλήξουν τις ρίζες μας και την ταυτότητά μας με τον εθνομηδενισμό και τη μαζική εισαγωγή ενός ξενόφερτου τρόπου ζωής πολύ διαφορετικού από τα ελληνικά μέτρα. Διαπαιδαγώγησαν μιάμιση γεννιά με αυτά τα "πρότυπα" και μετά την κρίση ψυχής και ταυτότητας ήρθε αναπόφευκτα και η οικονομική κρίση, πάνε πακέτο αυτά.

    Οι πιθανότητες όμως είναι ότι η ίδια η κρίση μπορεί να δώσει και τη λύση. Απλά με το να συνειδητοποιήσουμε ότι όλο αυτό το πακέτο ήταν αδιέξοδο. Και αυτή η συνειδητοποίηση θα έρθει νομοτελειακά (ήδη γίνεται). Με τα επόμενα προγραμματισμένα "κύματα" μέτρων, ακόμα και οι πιο αφελείς θα συνειδητοποιήσουν ότι το καράβι δεν έπεσε στην ξέρα έτσι ξαφνικά, αλλά κατευθυνόταν εξ αρχής προς τα εκεί με τέρμα τα γκάζια. Και αναγκαστικά ο καθένας θα ψάξει να βρει τις σταθερές του για να κρατηθεί και να περισώσει ότι μπορεί από το ναυάγιο. Αυτό είναι το πραγματικό ζητούμενο, να ξαναβρούμε την ψυχή μας. Και μόνο που καταλάβαμε πλέον πού μάς οδήγησαν τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα, το πρώτο βήμα έχει ήδη γίνει. Έπεται η συνέχεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Τα τελευταία 36 χρόνια είχε μόνο καιρό ο λαός μας να ανασάνει και να απολαύσει την εντός εισαγωγικών ανεξαρτησία και δημοκρατία του. Αλλά ακόμα και αυτά τα χρόνια είχε να θρηνήσει την Κύπρο.

    Τα προηγούμενα 25 χρόνια 2.500.000 φυλακισμένοι και διωγμένοι. Ήταν όλοι κακοί; Δεν νομίζω, ήταν όλοι αυτοί κομμουνιστές; Σίγουρα όχι. Τα προηγούμενα 9 χρόνια 1.500.000 νεκροί σε έναν πόλεμο που δεν άφησε αλώβητη καμιά Ελληνική οικογένεια. Τα προηγούμενα 18 χρόνια αυτός ο λαός προσπαθούσε να θρέψει και να στηλώσει τους πρόσφυγες από τις Χαμένες Πατρίδες. Τα προηγούμενα 10 χρόνια πόλεμος και εκατομμύρια νεκροί και ξεριζωμένοι στη μεγαλύτερη εθνοκάθαρση που είχε γνωρίσει μέχρι τότε η ανθρωπότητα.

    Ε, δεν νομίζω ότι μιλάμε για μηδενισμό και για ιδεολογικά αδιέξοδα. Μιλάμε για πραγματικό πόλεμο, για ολοκληρωτικό πόλεμο. Μιλάμε για πολλαπλές συνομωσίες και επιθέσεις, από πολλαπλά κέντρα εξουσίας και σε πολλαπλά επίπεδα. Και μοιραία θα πρέπει να συζητάμε, να διαδίδουμε και να υποστηρίζουμε τις αλήθειες που τόσο σκληρά προσπαθούν να μας αποκρύψουν όπως τις αντιλαμβανόμαστε. Μέχρι να μπορέσουμε να αντιδράσουμε. Και θα μπορέσουμε.

    Αυτός ο λαός είναι ικανός για πολλά. Αλλιώς δεν θα προσπαθούσαν τόσοι πολλοί και τόσο σκληρά να μας καταστρέψουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ψωροκώσταινα, Ψωρογιώργαινα και ακολουθεί (εάν δεν πάρουμε τα μέτρα μας) η Ψωραντώναινα !!!
    Ίσως και η Ψωροντόρα !!!
    τζιμης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ε μα σταθείτε τώρα. Γιατί αδικούμε τον Γιώργο, αφού αυτός είπε "να πιστέψει ο ελληνικός λαός στον εαυατό του..." Και το είπε εκείνος, που πρώτος δεν πιστεύει στους Ελληνες, αφού μας έχει πήξει στους ξένους συμβουλάτορες και μας βάζει να τους χρυσοπληρώνουμε κιόλας!!!
    Πάντως το άρθρο είχε γούστο. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.