9/4/11

Η ενδυνάμωση της τουρκικής οικονομίας

του Γιώργου Κωνσταντινίδη*
Η Τουρκία ανήκει στις 20 ισχυρότερες οικονομίες σε διεθνές επίπεδο (ομάδα των G-20). Συγκεκριμένα βρίσκεται στην 16η θέση. Παράλληλα συνιστά την 6η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης. Αυτές οι επιτυχίες προήλθαν ως συνέπεια της αυξημένης παραγωγικότητας, αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας της τουρκικής οικονομίας, τόσο στα προϊόντα - υπηρεσίες εντάσεως εργασίας, όσο και στα προϊόντα - υπηρεσίες εντάσεως κεφαλαίου. Ορισμένα χαρακτηριστικά γεγονότα και εξελίξεις το αποδεικνύουν.

Ειδικότερα, στη Νέα Υόρκη έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός για να επιλεγεί μια μάρκα ταξί τύπου μίνι βαν για τη μεγαλούπολη της Νέας Υόρκης. Η εταιρεία που θα κερδίσει το διαγωνισμό θα κληθεί να ανανεώσει ένα στόλο 13000 αυτοκινήτων και θα έχει υπό την ευθύνη της τα ανταλλακτικά και το σέρβις των οχημάτων. Το εν λόγω συμβόλαιο θα υπερβαίνει το 1 δισεκατομμύριο δολάρια. Μετά από τις σχετικές διαδικασίες οι τελικοί ανταγωνιστές είναι τρεις εταιρείες: η Ford, η Nissan και η τουρκική Karsan! Πρέπει να τονιστεί πως μόνο οι Τούρκοι κατασκευαστές προέβλεψαν να υπάρχει προσβασιμότητα στο όχημά τους για τα αναπηρικά καροτσάκια των ανθρώπων με ειδικές ανάγκες!
Επιπλέον έχει ολοκληρωθεί ήδη από τον Οκτώβριο του 2010 το πρόγραμμα για τη διεθνή τουριστική προβολή της Τουρκίας και κατανεμήθηκαν τα εγκεκριμένα κονδύλια στα 40 τουριστικά “στρατηγεία” – γραφεία τουρισμού της Τουρκίας που εδρεύουν σε διάφορες χώρες, ενώ αποφασίστηκε η συμμετοχή της σε 150 τουριστικές εκθέσεις στο εξωτερικό με εξασφαλισμένα εκ των προτέρων τα απαραίτητα χρηματικά ποσά για τις αντίστοιχες εκδηλώσεις. Δραστήριοι oργανισμοί, φορείς, σύλλογοι και ομάδες συμφερόντων (interest groups, lobbies) ενεργοποιούνται διεθνώς σε μουσουλμανικές χώρες, στα ευρωπαϊκά κράτη και στις Η.Π.Α. για την προώθηση της Τουρκίας ως brand name ή ως χώρα πρότυπο (model country) για το σύνολο του ισλαμικού κόσμου. Για να γίνει αντιληπτή η πολυεπίπεδη και πολύπλευρη οικονομική διείσδυση της γειτονικής χώρας, ενδεικτικά αναφέρω πως από το 2010 εγκαινιάστηκε από τις Τουρκικές Αερογραμμές (Turkish Airlines) απευθείας πτήση από το Ρίο ντε Τζανέιρο της Βραζιλίας προς την Κωνσταντινούπολη. Οι επιβάτες μπορούν, όταν προσγειωθούν στην Κωνσταντινούπολη με άλλη πτήση να αναχωρήσουν αμέσως για την Ελλάδα. Οι Τούρκοι ανέλαβαν την πρωτοβουλία και αποκομίζουν τεράστια κέρδη, έχοντας το μονοπώλιο ως ένα βαθμό στην περιοχή, αφού δε δραστηριοποιείται κάποια ελληνική αεροπορική εταιρεία στους μακρινούς προορισμούς, που συνιστούν άλλωστε και τους πιο προσοδοφόρους.
Στον κλάδο των κατασκευών το περίφημο “Μαρμαράι”, το “εξπρές του Βοσπόρου” το οποίο θα εγκαινιαστεί το 2013 θα συνδέσει με υποθαλάσσια σιδηροδρομική σήραγγα την ευρωπαϊκή με την ασιατική πλευρά του Βοσπόρου. Ο Ταγίπ Έρντογαν είχε δηλώσει ότι “αυτό το τούνελ θα ενώσει το Λονδίνο με το Πεκίνο”. Το έργο ξεκίνησε το 2004 μετά από συμφωνία συνεργασίας το 1999 μεταξύ της Τουρκίας και της Ιαπωνικής Διεθνούς Τράπεζας Συνεργασίας (Japan International Cooperation Agency, J.I.C.A.), η οποία αποτελεί τον κύριο χρηματοδότη του έργου, συνολικού κόστους 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Με την έναρξη της λειτουργίας του η Κωνσταντινούπολη θα ανέλθει στην 3η θέση στη χρήση του σιδηροδρόμου μετά το Τόκιο και τη Νέα Υόρκη.
Η πολιτική ηγεσία της Τουρκίας σταθερά και μεθοδικά προωθεί τα συμφέροντα του επιχειρηματικού κόσμου και προάγει την εξωστρέφεια της οικονομίας της. Η υπογραφή της συμφωνίας για τη δημιουργία ζώνης ελευθέρου εμπορίου και ελεύθερης διακίνησης μεταξύ της Τουρκίας, της Συρίας, της Ιορδανίας και του Λιβάνου θα συμβάλει προς αυτήν την κατεύθυνση. Οι τομείς δράσης της τετραμερούς συμφωνίας θα αφορούν την εξωτερική πολιτική, την ενέργεια, τις μεταφορές, τον πολιτισμό και τον τουρισμό. Αρκεί να αναλογιστούμε τις οξυμμένες σχέσεις μεταξύ της Τουρκίας και της Συρίας πριν από μερικά χρόνια, για να διαπιστώσουμε ότι η Τουρκία εφαρμόζει επιτυχημένα προς το παρόν, στο οικονομικό πεδίο τουλάχιστον, το δόγμα που εισήγαγε ο Υπουργός των Εξωτερικών της Αχμέτ Νταβούτογλου για μηδενικά προβλήματα με τις γειτονικές της χώρες.
Όσον αφορά στην οικονομική διπλωματία το 1991 οι διπλωματικές της αντιπροσωπείες ήταν 136, ενώ το 2009 ανήλθαν σε 198 και αυξάνονται διαρκώς… Η πλειοψηφία των καινούριων τουρκικών πρεσβειών βρίσκονται στη Λατινική Αμερική και στην Αφρική. Εύλογα γεννιέται το ερώτημα με ποια κριτήρια επέλεξε η τουρκική ηγεσία αυτές τις περιοχές για να τις ιδρύσει. Ο λόγος είναι επειδή οι Τούρκοι επιχειρηματίες έχουν επεκτείνει τις δραστηριότητές τους σε αυτές τις αγορές με πληθώρα επιχειρηματικών συνεργασιών, συμφωνιών και αμοιβαίως επωφελών πρωτοβουλιών.
Η οικονομική διείσδυση της Τουρκίας πραγματοποιείται με στρατηγικό σχεδιασμό (strategic planning) στα Βαλκάνια, έχοντας ως προπύργιά της την Κροατία, την Αλβανία, το Κόσοβο και τη Βοσνία – Ερζεγοβίνη, στην ευρύτερη περιοχή του Καυκάσου με βασικό εταίρο το Αζερμπαϊτζάν και τα υπόλοιπα τουρκόφωνα κράτη, όπου η τουρκική διπλωματία και οι Τούρκοι επιχειρηματίες έχουν μεγάλη απήχηση, στη Μέση Ανατολή με συνεργάτες τους Ιρανούς αλλά και τις αραβόφωνες χώρες του Περσικού Κόλπου, που αποτελούν τα “κανάλια διέλευσης” για τις ισχυρές ροές του ισλαμικού κεφαλαίου προς την Τουρκία και το χρηματιστήριο της Κωνσταντινούπολης, καθιστώντας την Τουρκία κραταιά περιφερειακή υπερδύναμη. Ξένα επενδυτικά χαρτοφυλάκια εκφράζουν την εμπιστοσύνη τους στην Τουρκία, επενδύοντας ένα μέρος του ενεργητικού τους στα τουρκικά κρατικά ομόλογα και στις καταξιωμένες τουρκικές εταιρείες μέσω του χρηματιστηρίου της Κωνσταντινούπολης, το οποίο παρουσιάζει κατά μέσο όρο αυξανόμενες θετικές αποδόσεις τα τελευταία έτη.
Στις μέρες μας αναδεικνύονται ορισμένες νέες ομαδοποιήσεις – ακρωνύμια αγορών μεταξύ των οποίων οι C.I.V.E.T.S. (Colombia, Indonesia, Vietnam, Egypt, Turkey, South Africa). Από αναγνωρισμένους αναλυτές και διαχειριστές κεφαλαίων θεωρείται ότι αυτές οι 6 αγορές καλύπτουν τις προϋποθέσεις για να πρωταγωνιστήσουν μελλοντικά στην παγκοσμιοποιημένη οικονομία, όπως σήμερα οι B.R.I.C. (Brazil, Russia, India, China). Η Τουρκία φαίνεται να διαφορροποιείται αισθητά, διότι διαθέτει σπουδαίο γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό ρόλο λόγω της γεωγραφικής της θέσης, ως “γέφυρα” μεταξύ της Ευρώπης και της Ασίας. Αυτό έχει μεγάλη βαρύτητα στις ποικίλες επιχειρηματικές συμφωνίες, στις εμπορικές συναλλαγές και γενικότερα στη στρατηγική θεώρηση της γειτονικής χώρας από τα διεθνή κέντρα λήψης αποφάσεων.
Η οικονομία της γειτονικής Τουρκίας αναπτύχθηκε με μέσο ρυθμό της τάξης του 4.3% από το 2002 έως το 2009. Ειδικά το 2009 συρρικνώθηκε κατά 4.7%. Όμως το 2010 ανέκαμψε από τη διεθνή κρίση και είχε ρυθμό ανάπτυξης περίπου 5%. Κατά πάσα πιθανότητα το 2011 θα παγιωθεί η δυναμική αυτή πορεία της. Οι προοπτικές για το μέλλον της κρίνονται γενικά ως θετικές. Οι Τούρκοι ιθύνοντες υπό την καθοδήγηση του Κεμάλ Ντερβίς το 2001 και των υπόλοιπων επιτελών του Ταγίπ Έρντογαν τα επόμενα χρόνια πραγματοποίησαν ως ένα βαθμό τις απαιτήσεις του Δ.Ν.Τ., αλλά σε ορισμένα θέματα εφάρμοσαν διαφορετική οικονομική πολιτική από αυτήν που πρότεινε το Δ.Ν.Τ. Ενώ ζητήθηκε η αύξηση των έμμεσων φόρων, οι Τούρκοι υπεύθυνοι τους μείωσαν. Περιόρισαν τη γραφειοκρατία και παρείχαν πληθώρα επενδυτικών και λοιπών φορολογικών κινήτρων στους Τούρκους και ξένους επιχειρηματίες. Έτσι προσέλκυσαν τεράστια ξένα κεφάλαια με τη μορφή των άμεσων ξένων επενδύσεων και ώθησαν την επιχειρηματικότητα. Τόσο το διεθνές κεφάλαιο όσο και οι δύο πυλώνες του τουρκικού εθνικού κεφαλαίου, το ισλαμικό ή “πράσινο” και το κεμαλικό - στρατογραφειοκρατικό ή “παραδοσιακό”, υποστηρίχθηκαν σθεναρά, αποτελεσματικά και χωρίς διακρίσεις από την τουρκική πολιτική ηγεσία.
Η Ελλάδα σήμερα βρίσκεται στις συμπληγάδες της διεθνούς οικονομικής κρίσης και της εγχώριας ύφεσης που ταλανίζει την οικονομία και την κοινωνία της. Μήπως θα μπορούσε να παραδειγματιστεί από τη γειτονική χώρα, στηρίζοντας με παρεμφερείς οικονομικές πολιτικές, προσαρμοσμένες βέβαια στα ελληνικά δεδομένα, τις ελληνικές επιχειρήσεις και τις πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο την απασχόληση, προστατεύοντας τα εισοδήματα των εργαζομένων και διασφαλίζοντας την έξοδο από την κρίση το ταχύτερο δυνατό; Μήπως έτσι θα ήταν εφικτή η είσοδος της Ελλάδας σε τροχιά οικονομικής ανάπτυξης;

*Γιώργος Κωνσταντινίδης, οικονομολόγος, Διδάκτωρ Παντείου Πανεπιστημίου, συγγραφέας του βιβλίου “Συσσώρευση Κεφαλαίου και Παγκοσμιοποίηση στην Τουρκία Διαχρονικά”, εκδόσεις Παπαζήση, 2009.

13 σχόλια:

  1. "Περιόρισαν τη γραφειοκρατία και παρείχαν πληθώρα επενδυτικών και λοιπών φορολογικών κινήτρων στους Τούρκους και ξένους επιχειρηματίες. Έτσι προσέλκυσαν τεράστια ξένα κεφάλαια με τη μορφή των άμεσων ξένων επενδύσεων και ώθησαν την επιχειρηματικότητα."

    Μήπως έπιαναν από τα μαλλιά κάθε επενδυτική πρόταση και την προωθούσαν, εάν ήταν συμβατή με τον στρατηγικό τους σχεδιασμό, με διαρκή παρακολούθηση έως την ολοκλήρωσή της;

    Μήπως αυτό προϋποθέτει:
    (α) την ύπαρξη εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού, και
    (β) την -σε επίπεδο ατόμου- διαχείριση του κάθε τέτοιου έργου με άμεση επίλυση των -άπειρων και εκεί- προβλημάτων γραφειοκρατικής υφής σε συνδυασμό με την εξατομίκευση των κινήτρων και όχι την "μαγική λύση" κάποιου -εκ των πραγμάτων- διαδικαστικής διεκπεραίωσης φορέα;

    Ministre plénipotentiaire

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κιολα αυτα χωρις το περιβοητο ευρω...
    Βεβαια την εποχη που διαλυαμε την πολυτιμη βιομηχανια μας δεν υπηρχε ευρω αλλα ουτε και μυαλο...
    Αντε περαν του καλου τουρισμου ευχομαι και καλο μυαλο...
    Ζητω οι μεταναστες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το προφανές είναι ότι μπορούμε να παραδειγματισθούμε και να εφαρμόσουμε αναπτυξιακά μέτρα που εφαρμόζει ο " γείτονας".
    Επειδή η Τουρκία σε όλη την ιστορική της διαδρομή έχει αποδείξει ότι δεν υπολογίζει τίποτα πέρα από τα στενά της συμφέροντα, έτοιμη να " πουλήσει" φίλους και συμμάχους και νά εξαφανίσει από προσώπου γής τους εχθρούς, επείγει ο διαμελισμός της σε αυτόνομες , εύκολα χειραγωγούμενες περιοχές από τους μεγάλους γεωπολιτικούς παίκτες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο δήμαρχος της Αδριανούπολης απλοποίησε την γραφειοκρατία για την ανάπλαση της πλατείας, μετά πήγε φυλακή. Ακόμα ψάχνουν πόσες «απλοποιήσεις» έγιναν στις απευθείες αναθέσεις.

    Νομίζω ότι η Τουρκία ξοδεύει πολλά δανεικά για να φανεί ότι έχει παραγωγή στο δυτικό τμήμα. Η δυτική-κεμαλική τουρκία ζει σε βάρος της ανατολικής-ισλαμικής.
    Η υψηλή ανεργία και την προσπάθεια ανεξαρτητοποίηση των κούρδων και τουρκοκύπριων πως εξηγείτε;
    Αν οι κούρδοι ήταν ευχαριστημένοι με την τούρκικη οικονομία, την ευημερία, δεν θα μιλούσαν για ανεξαρτητοποιήσεις.
    Ο χορτασμένος δεν μιλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Και μια απλή ερώτηση τώρα, πως γίνετε η Τουρκία να είναι τόσο ακμάζουσα οικονομικά και εδώ στη Γερμανία να "στέλνει" μετανάστες συνέχεια;;; Τους αρέσει ο καιρός μήπως;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @Ministre plénipotentiaire

    Τελικά ένα κολληματάκι με την "βωμολοχία" το έχουμε βλέπω. (ακούς εκεί..."στρατηγική" ! πιπέρι...)

    Στρατηγική χαράζουν οι στρατηγοί.

    Οι δικοί μας είναι ανθυποδεκανείς της δεκάρας, που απλώς εκτελούν τις διαταγές του εκάστοτε πλειοδότη...

    Κοινός νους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΜΑΛΛΟΝ ΕΙΧΑΝ ΠΑΤΡΙΩΤΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ.ΚΑΙ ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΤΟΣΟ ΚΑΛΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ,ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΜΕ ΝΑ ΤΟΥΣ ΣΤΕΙΛΟΥΜΕ ΜΕΡΙΚΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ,ΕΣΤΩ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΜΠΟΥΝ ΤΩΡΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ,ΛΟΓΩ ΤΩΝ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΣΤΗΝ Β.ΑΦΡΙΚΗ;ΕΔΩ ΠΕΙΝΑΜΕ,ΕΚΕΙ ΘΑ ΒΡΟΥΝ ΔΟΥΛΕΙΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Loipon epistrefoume sto gegonos oti i ellada tha xreiastei tin empiria twn tourkwn se leptomeries opou autoi akolouthisan diki tous stratigiki ksexwra apo dnt. Anefere kapoios politikos prosfata oti o ellada exei stoixeia k anthrwpous me dutiko skeptiko k organosi alla distyxws to pepalaiomeno ragiadistiko axortago kuvernaei opws kapote stin tourkia. Empros loipon na doume an exoun kapoioi ta pantelonia stin ellada i exei gemisei me skulia pou mono gavgizoun. To oti eimaste jia klamata den prepei na mas katavalei alla to oti den kanoume tpt prepei na mas kanei na ntrepomaste. Oloi katigoroume tous allous alla otan emeis kanume lamojies leme ok mia fora.O poiitis pou den eskise to poiima tou pou den tou arese jia na ksanagrapsei aptin arxi ite den anagnwristike pote ite itan idiofieia. J

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @ Κοινός νους

    Ουπς! Έχεις δίκιο, συγγνώμη, μου ξέφυγε...

    Για τη στρατηγική αποφασίζουν οι στρατηγοί αλλά δεν την παράγουν οι στρατηγοί.

    Οι δικοί μας επιλέγουν να μην έχουν επιλογές, γιαυτό και προσπαθούν να διαπραγματευτούν -προφανώς ανεπιτυχώς- επί τετελεσμένων.

    Ministre plénipotentiaire

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @ 9 Απριλίου 2011 11:41 π.μ.

    Πολύ απλά διότι έχουν σοβαρή εθνική στρατηγική: στέλνουν κόσμο που θα έπρεπε να ταΐσουν από τα κρατικά ταμεία της Τουρκίας για να αλλάξει το δημογραφικό της Γερμανίας και κάποιους καλύτερους εκπαιδευμένους (καταλαβαίνεις από που) ως στελέχη επιχειρήσεων.

    Ministre plénipotentiaire

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @ 11:41 π.μ.

    Οι Τούρκοι είναι περίπου 80.000.000. Όση ανάπτυξη κι αν υπάρχει, πάντα κάποιοι περισσεύουν. Έπειτα, όπως ασφαλώς ξέρεις, η τουρκική παροικία στην Γερμανία είναι μεγάλη. Κάποιοι φίλοι ή συγγενείς πάντα καταφέρνουν να βρουν δουλειά στους δικούς τους ανθρώπους εκεί, όπου τα μεροκάματα είναι πολύ καλύτερα.

    Γιατί σου κάνει εντύπωση;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Δεν είμαι μικρόψυχος αλλά έχει τεράστια σημασία η προέλευση των κεφαλαίων,δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα.

    Υπάρχουν πολύ συγκεκριμένα κεφάλαια,απο πολύ συγκεκριμένη ομάδα επενδυτών και με πολύ συγκεκριμένο σκοπό,ο μεγαλύτερος στόχος ήταν η ένταξη της Τουρκίας στην ΕΕ,αυτός είναι και ο λόγος που η ηγεσία τους κάθε φορά που τρώει χαστούκια απο την ΕΕ φωνάζουν για το μέγεθος της οικονομίας τους,πίστευαν ότι με τον τρόπο αυτό θα καταφέρουν να προσπεράσουν πολλά εμπόδια,αλλά.....

    Μόλις θα αρχίσει να απομακρύνεται η Ευρωπαική προοπτική οι ρυθμοί ανάπτυξης θα αρχίσουν να εκπλήσουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Τι λετε μωρε .σε λιγο τα μαζευει και η κοκκα κολα και παει βαλκανια οπου ο φορος επιχειρησεων ειναι 10% και οχι 46%.και γιατι να κατσει εδω.ο αλλος 2 χρονια παιδευεται στην Θεσσαλονικη αφου εφερε καποια εκατομ.ευρω για να φτιαξει εργοστασιο συναρμολογησης αυτοκινητων και τον εχουνε τρελλανει και θα φυγει.οι κατασκευαστες τραβανε τα μαλλια τους και πουλανε τις μπετονιερες τους για λιγα ευρω.οι τραπεζες κατασχουν αντι χρεους και αφου συσσωρευσουν τα απουλητα κατασχεμμενα θα πεσουν αυτα να τους πλακωσουν και να τους πνιξουν
    μεχρι να ευχαριστηθουν οι αχρηστοι για τον αφανισμο των μετοχων των τραπεζων.καποιους δεν τους ενδιαφερει που ψωφανε απο την πεινα αλλα το μονο που τους ενδιαφερει ειναι να μη εχει καποιος αλλος καλυτερη ζωη απο την δικη του ξευτελισμενη ζωη.Αυτη ειναι οι ελληνες της νεας ελλαδας και αυτο θα πληρωθει πολυ ακριβα.τους μονους που λυπαμε ειναι καποιοι αθωοι που θα βουλιαξουν μαζι με τους κολανθρωπους αυτους.αυτη ειναι η ελλαδα να την χαιρομαστε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.