17/4/11

Το Φανάρι και η Ρωσική Εκκλησία

Οπως φαίνεται μέσα από μια σειρά τηλεγραφημάτων που φέρνει στο φως η «Κ», το Οικουμενικό Πατριαρχείο είχε εκφράσει επανειλημμένα στους Αμερικανούς την ανησυχία του για τις φιλοδοξίες της Ρωσικής Εκκλησίας. «Τόσο ο ίδιος ο Πατριάρχης όσο και εκπρόσωποι της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Αμερική εκφράζουν ολοένα και μεγαλύτερη ανησυχία για τις προσπάθειες της Ρωσίας να μεταφερθεί το Οικουμενικό Πατριαρχείο στη Μόσχα», έγραφε στις αρχές Ιουλίου του 2009 ο Αμερικανός πρόξενος στην Κωνσταντινούπολη.

Η παρατήρηση Ερντογάν
Αποκαλυπτικά για τη θέση της Τουρκίας στο ζήτημα αυτό είναι όσα είχαν ειπωθεί στη Θεσσαλονίκη, τον Μάιο του 2006, μεταξύ της τότε υπουργού Εξωτερικών Ντόρας Μπακογιάννη και του Τούρκου πρωθυπουργού Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Η υπουργός αναφερόμενη στο ανοιχτό θέμα του ορφανοτροφείου της Πριγκήπου κατέληξε λέγοντας πως «η παρουσία του Πατριαρχείου είναι σίγουρα ένα “συν” για την Τουρκία, δεδομένου του ηγετικού του ρόλου στον κόσμο της Ορθοδοξίας». Σύμφωνα με το εμπιστευτικό τηλεγράφημα 06ΑΝΚΑΡΑ2597, ο Τούρκος πρωθυπουργός τής απάντησε πως «κάποιοι στη Μόσχα άλλα και αλλού δεν έχουν την ίδια άποψη».

Δύο χρόνια αργότερα, το 2008, και ενώ ο Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος είχε πει σε Αμερικανούς αξιωματούχους πως οι σχέσεις με τη Ρωσική Εκκλησία είχαν βελτιωθεί, παρουσιάστηκαν κάποιες νέες προκλήσεις. Ο τότε Πατριάρχης Μόσχας Αλέξιος σε μια ιδιωτική συνάντηση με τον Οικουμενικό Πατριάρχη στο Κίεβο ζήτησε να διορισθούν Ρώσοι ιερείς τόσο στο ρωσικό προξενείο της Κωνσταντινούπολης όσο και στη ρωσική πρεσβεία της Αγκυρας. Σύμφωνα με το τηλεγράφημα 08ISTANBUL595, o Πατριάρχης Βαρθολομαίος αρνήθηκε και τα δύο αιτήματα με τη δικαιολογία πως οι Ρώσοι διπλωμάτες θα μπορούσαν να παρακολουθούν τη λειτουργία στη ρωσική εκκλησία του Καρακόι στην Κωνσταντινούπολη. Οπως, όμως, εξήγησε αργότερα σε Αμερικανούς αξιωματούχους, ο λόγος ήταν άλλος: «Δεν επρόκειτο να είναι απλά δύο κληρικοί αλλά θα χρησιμοποιούσαν το διπλωματικό τους κύρος και τη θρησκεία τους για άλλους λόγους και με ένα πνεύμα ιμπεριαλισμού και επεκτατισμού της Ρωσικής Εκκλησίας».

Ο απώτερος στόχος τους -όπως φοβόταν ο Οικουμενικός Πατριάρχης- ήταν κάποια στιγμή να μεταφερθεί η διοίκηση του Οικουμενικού Πατριαρχείου στη Μόσχα. Και σε εκείνη τη δεδομένη στιγμή το Οικουμενικό Πατριαρχείο ήταν ιδιαίτερα ευάλωτο σε τέτοιου είδους χειρισμούς, καθώς είχε να αντιμετωπίσει μια σειρά από θέματα με την τουρκική κυβέρνηση.

Οι Ρώσοι κληρικοί
Με τη διαδοχή του Κυρίλλου στο Πατριαρχείο της Ρωσίας στα τέλη του 2008, η Ρωσική Εκκλησία ξεκίνησε μια νέα προσπάθεια επαναπροσέγγισης της Τουρκίας. Σύμφωνα με τον Μεχμέτ Γκορμέζ, τον τότε αντιπρόεδρο της «Ντιγιανέτ», μέχρι τότε η Ρωσική Εκκλησία δεν λειτουργούσε πλήρως στην Κωνσταντινούπολη εξαιτίας της ηγεμονίας του Πατριαρχείου. Οπως σχολίαζε, ο ίδιος ήταν θετικός στην προσπάθεια της Ρωσικής Εκκλησίας να ελευθερωθεί από αυτή την ηγεμονία.

Οπως αποκαλύπτει επίσης το ίδιο τηλεγράφημα, και το τουρκικό κράτος παρείχε σε διάφορες περιστάσεις ευνοϊκή μεταχείριση στους Ρώσους κληρικούς. Ο Αμερικανός πρόξενος σημειώνει μάλιστα πως ενώ οι Ρώσοι ιερείς που έρχονται να λειτουργήσουν στη ρωσική εκκλησία δεν αντιμετωπίζουν ποτέ πρόβλημα με τη βίζα τους, οι Ελληνες κληρικοί μπορούσαν (μέχρι εκείνη τη δεδομένη στιγμή) να πάρουν μόνο τρίμηνη βίζα.

Αλλά και από συζητήσεις του Αμερικανού προξένου με Ελληνες διπλωμάτες, φαίνεται πως οι φόβοι του Πατριαρχείου δεν είναι αβάσιμοι. «Η Ρωσία δεν θα ήθελε τίποτα περισσότερο από το να δει το Οικουμενικό Πατριαρχείο στην “Τρίτη Ρώμη”, τη Μόσχα», σημειώνει η πηγή του προξένου από την ελληνική πρεσβεία της Αγκυρας. Η ίδια πηγή μάλιστα καταλήγει πως και η Τουρκία «θα ήταν πολύ ευχαριστημένη εάν έβλεπε το Οικουμενικό Πατριαρχείο με όλα του τα προβλήματα να φεύγει από τα σύνορα της χώρας». Τέλος, ισχυρίστηκε πως ενώ στην πραγματικότητα η φιλία Τουρκίας - Ρωσίας ήταν επικίνδυνη για την τουρκική κυβέρνηση, η εμμονή των Τούρκων με το Πατριαρχείο τούς τυφλώνει και κάπως έτσι «η παράνοια υπερτερεί της λογικής», όπως φέρεται να λέει ο Ελληνας διπλωμάτης. Η δήλωση πάντως του Ταγίπ Ερντογάν στη Θεσσαλονίκη (η οποία αναφέρεται στην αρχή του ρεπορτάζ, στο πλαίσιο της συνάντησής του με την τότε υπουργό Εξωτερικών κ. Ντόρα Μπακογιάννη) είναι ενδεικτική των τουρκικών σκέψεων.

Συνενοχή
Το εμπιστευτικό τηλεγράφημα που συνέταξε ο Αμερικανός πρόξενος τον Ιούλιο του 2009 καταλήγει πως το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει λόγους να ανησυχεί για τις φιλοδοξίες της Ρωσίας, ενώ η πιθανή συνενοχή της Τουρκίας έχει και πολιτικές προεκτάσεις.

«Στην πραγματικότητα, μια απόφαση της τουρκικής κυβέρνησης να ανοίξει τη Θεολογική Σχολή της Χάλκης ή η μελλοντική δυνατότητα του Πατριαρχείου να έχει μητροπολίτες διαφόρων εθνικοτήτων μπορεί τελικά να είναι για την Τουρκία μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να μειώσει την επιρροή των Ελλήνων στα θέματα του Πατριαρχείου», αναφέρεται σε σχετικό τηλεγράφημα
.http://news.kathimerini.gr/

5 σχόλια:

  1. Απ'όσο θυμάμαι, ο μακαριώτατος αρχιεπίσκοπος κ.Χριστόδουλος είχε άγριες κόντρες μαζί του. Τον Χριστόδουλο τον έφαγαν, αυτόν τον κρατάνε. Παει να πει πειθηνιο όργανο ο Βαρθολομαίος της new world order.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ίσως να είχα κάποιες αμφιβολίες για τον ρόλο της «Καθημερινής» αλλά όλα τα δημοσιεύματα που κατά καιρούς δημοσιεύει επιβεβαιώνουν πως συνειδητά έχει επιλέξει τον ρόλο που υπηρετεί και ο ρόλος αυτός είναι η πρακτόρευση των αμερικανικών συμφερόντων. Αν το πάρουμε εκκλησιαστικά το θέμα εκκλησία δεν είναι ούτε τα μνημεία ούτε οι εικόνες ούτε οι πολυέλαιοι αλλά οι ψυχές των ανθρώπων. Για να υπάρχουν ψυχές πρέπει να υπάρχουν άνθρωποι αλλά στο οικουμενικό πατριαρχείο για να υπάρχουν άνθρωποι αυτό θα πρέπει να αφεθεί να λειτουργήσει. Γιατί λοιπόν αντί να βλέπουμε σαν εχθρούς τους ρώσους, που σημειωτέων δεν είναι, δεν βλέπουμε πως εχθρός είναι ο τουρκισμός; Υπάρχει απλούστατη λύση. Ο Πατριάρχης ας κηρύξει επισήμως την εκκλησία του Χριστού εν διωγμό από τις κοσμικές αρχές του κράτους στο οποίο βρίσκεται. Ας κόψει κάθε επαφή με το κράτος στο οποίο βρίσκεται λόγω της προφανούς μισαλλοδοξίας του κράτους αυτού και ας αλλάξει έδρα σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου θα έχει όλες τις εγγυήσεις ελεύθερης λειτουργίας. Τόσο η Βουλγαρία όσο και η Ελλάδα έχουν εδάφη στην ιστορική περιοχή του Θέματος Θράκης της Ρωμανίας (π.χ. μια γνωστή μεσαιωνική πόλη είναι η «Δημότικα» ή Διδυμότειχο σήμερα). Ας αλλάξει έδρα μετακινώντας προσωρινά την έδρα του μέχρι απελευθερώσεως της Κωνσταντινουπόλεως από τα δεσμά του τουρκισμού αλλά κρατώντας τον τίτλο του «Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως και Νέας Ρώμης». Η ιστορικότητα του τίτλου αναγνωρίζεται τόσο από τις άλλες ορθόδοξες εκκλησίες όσο και από το Βατικανό. Τι φοβάται ο Πατριάρχης και δεν κάνει αυτή την απλούστατη κίνηση; Είναι προφανές πως δεν θέλουν οι αμερικανοί μια τέτοια ριζική λύση γι’ αυτό μας πουλούν μέσω ελληνόφωνων φερέφωνων φτηνή ρωσοφοβία. Είτε γιατί αυτό θα κόψει τους τελευταίους ελληνοτουρκικούς «δεσμούς» που η διατήρησή τους δίνει δικαιώματα τουρκικών διεκδικήσεων. Είτε γιατί θα μετατρέψει την Τουρκία στην ευρωπαϊκή συνείδηση σε καθαρά ισλαμικό κράτος. Βέβαια και στις δύο περιπτώσεις μόνο κέρδος θα υπάρξει για την Ελλάδα. Ας υπάρξει έστω και η απειλή για μια τέτοια εξέλιξη και μετά θα δούμε την στάση της Τουρκίας.-

    Ελευθέριος Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Παρακολουθούμε με ενδιαφέρον τις εξελίξεις ΤΟ θέμα, που τα απόνερά του, έχουν ΑΜΕΣΗ σχέση με την Βατοπεδιάδα...


    Κοινός νους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο Ελευθέριος τοποθετείται ορθολογικά γύρω από το θέμα και την ουσία της Ορθοδοξίας. Υπάρχουν τα πλεονεκτήματα μιας μετακίνησης βέβαια. Ομως υπάρχει και η άποψη κατά την οποία η οποιαδήποτε μετακίνηση του Πατριαρχείου από την θεσμική του θέση, δηλαδή το Φανάρι, μπορεί να εκληφθεί και σαν υποχώρηση. Δεν είναι δική μου άποψη αυτή, αλλά την μεταφέρω επειδή την έχω ακούσει από πρόσωπα που τους απασχολεί το θέμα. Οσο για το θέμα Ρωσίας-Τρίτης Ρώμης δεν νομίζω ότι πρέπει να μας φοβίζει. Η Οικουμενικότητα της Ορθοδοξίας σαν έννοια άλλωστε, θα πρέπει να μας ενδιαφέρει. Το Πατριαρχείο της Κων/πόλεως, αν στέκεται ακόμα εκεί ύστερα από τόσες δοκιμασίες (βλ. Μαύρη Βίβλο), καταδεικνύει με τον πιό χαρακτηριστικό τρόπο την έννοια της σθεναρής Ορθόδοξης πίστης.

    @ Κοινός Νούς-΄Ε μάλλον, διό η σιωπή των "αμνών". Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. το Πατριαρχειο δυστυχως πνεει τα λοισθια και βρισκεται υπο,εμμεσο τουλαχιστον,τουρκικο ελεγχο.
    η σωτηρια του ειναι να το κηρυξη ο Πατριαρχης υπο διωγμο απο τους τουρκους και να το μεταφερει στο αγιο ορος,οπου και ελευθερο θα ειναι και ανεξαρτητο υπο την αθωνικη πολιτεια και θα βρισκεται σε εναν αγιο τοπο,τοπο θρησκευτικης κατανυξης και υψιστης θρησκευτικης αξιας,αναγνωρισμενης διεθνως οπου απερισπαστο θα μπορει να εκτελεσει τα θρησκευτικα και ποιμαντορικα του καθηκοντα.

    ταυτοχρονα με αυτην την πραξη θα εκτεθει η τουρκια διεθνως και ειδικα στης ορθοδοξες χωρες,συμβαν που θα μπορουμε να το αξιοποιησουμε.

    οταν η τουρκια εκπολιτιστη και εξανθρωπιστη θα μπορει να επιστρεψη.

    Α.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.