10/2/10

ΠΑΠΑ ΑΓΓΕΛΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ (ΣΦΑΚΙΑΝΟΜΑΔΑΡΙΤΗΣ)

Μια από τις «μορφές» της Κρήτης, ήταν ο Παπά Άγγελος Ψυλλάκης, ο λεγόμενος και «Σφακιανομαδαρίτης»!Σφακιανός στην καταγωγή, ήταν εφημέριος του ιερού ναού του αγίου Χαραλάμπους στα Λενταριανά (συνοικία των Χανίων).

Ανέπτυξε μεγάλο κοινωνικό έργο στην περιοχή, ασχολήθηκε όμως συστηματικά και με το ριζίτικο τραγούδι, τραγουδώντας, από τη δεκαετία του ’70, σε πολλές μουσικές εκδηλώσεις, καθώς και σε ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές.

Η παρουσία του προκάλεσε αρκετές συζητήσεις, όπως συμβαίνει σε κάθε ρηξικέλευθη πρωτοβουλία υπομένοντας τις συζητήσεις αυτές, κατ’ ουσίαν άνοιξε το δρόμο για την επίσημη ενασχόληση του κλήρου με την παραδοσιακή μας μουσική –ενασχόληση που υπήρχε και πριν, κατά περιπτώσεις, στα ελληνικά χωριά, αλλά δεν είχε λάβει ορατή μορφή στη σύγχρονη κοινωνία μέχρι τότε.

Μια από τις «μορφές» της Κρήτης, ήταν ο Παπά Άγγελος Ψυλλάκης, ο λεγόμενος και «Σφακιανομαδαρίτης»!

Σφακιανός στην καταγωγή, ήταν εφημέριος του ιερού ναού του αγίου Χαραλάμπους στα Λενταριανά (συνοικία των Χανίων).

Ανέπτυξε μεγάλο κοινωνικό έργο στην περιοχή, ασχολήθηκε όμως συστηματικά και με το ριζίτικο τραγούδι, τραγουδώντας, από τη δεκαετία του ’70, σε πολλές μουσικές εκδηλώσεις, καθώς και σε ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές.

Η παρουσία του προκάλεσε αρκετές συζητήσεις, όπως συμβαίνει σε κάθε ρηξικέλευθη πρωτοβουλία υπομένοντας τις συζητήσεις αυτές, κατ’ ουσίαν άνοιξε το δρόμο για την επίσημη ενασχόληση του κλήρου με την παραδοσιακή μας μουσική –ενασχόληση που υπήρχε και πριν, κατά περιπτώσεις, στα ελληνικά χωριά, αλλά δεν είχε λάβει ορατή μορφή στη σύγχρονη κοινωνία μέχρι τότε.

Το 1976 εξέδωσε το δίσκο Οι ρίζες της γενιάς μου, τ’ αληθινά ριζίτικα (Pan-Vox A/A4551), ο οποίος το 1997, λίγο μετά το θάνατό του, επανακυκλοφόρησε σε ψηφιακή μορφή (CD) από την ΜΒΙ (SPV 9).

Το 1978 εξέδωσε το δίσκο Το τραγούδι του Δασκαλογιάννη (Calyrso A/A6953), όπου περιλαμβάνονται αρκετά ακόμη ριζίτικα και μεγάλο μέρος του ομώνυμου έπους του 1876 που διεκτραγωδεί μεγαλειωδώς την επανάσταση του 1770 και το μαρτυρικό τέλος του Σφακιανού αρχηγού Ιωάννη Βλάχου (Δασκαλογιάννη).

Στο δίσκο αυτό συνοδεύεται με τη λύρα του Χαράλαμπου Γαργανουράκη (μελωδία στο τραγούδι, ισοκράτημα στα ριζίτικα).

Σχεδίαζε και τρίτο δίσκο κατά το 1994, αλλά τον πρόλαβε ο θάνατος.

Το ύφος του ήταν ιδιότυπο και προσέγγιζε περισσότερο το ύφος της εκκλησιαστικής μουσικής παρά το λαϊκό ύφος του ριζίτικου τραγουδιού, πράγμα που προκάλεσε πολλές επικρίσεις και επηρέασε την αποδοχή του έργου του από το κοινό των περιοχών, στις οποίες παραδοσιακά αναπτύχθηκε το ριζίτικο.

Μετά από μακροχρόνια επώδυνη πάλη με την επάρατη νόσο και ενώ προσωρινά φάνηκε να την ξεπερνά, παρέδωσε το πνεύμα την άνοιξη του 1996, σε ηλικία 62 ετών.

Κηδεύτηκε στα Λενταριανά, όπου ήταν και η ενορία του, παρουσία πλήθους κόσμου και εκπροσώπων των τοπικών αρχών.

Όταν πρωτοάκουσα τον Παπά Άγγελο να τραγουδά, συγκλονίστηκα. Φωνή καθάρια, βροντερή, που σε ανέβαζε στον Ψηλορείτη χάραμα, και αγνάντευες τα «μενεξελιά» χρώματα της ανατολής.

Και ήταν τα τραγούδια από το δίσκο «ΟΙ ΡΙΖΕΣ ΤΗΣ ΓΕΝΙΑΣ ΜΟΥ» που με έκαναν να δω με άλλο μάτι τα ριζίτικα.

Όχι εκείνα τα εμπορικά, τα ενορχηστρωμένα από τον Γιάννη Μαρκόπουλο και τραγουδισμένα από τον αξέχαστο Νίκο Ξυλούρη.

Και εκείνα ήταν πανέμορφα.

Ο Παπά Άγγελος τραγουδούσε ριζίτικα, και νόμιζες ότι ήσουν μαζί με τους «καπεταναίους» στο βουνό.
Σε καθήλωνε.

Τι είναι όμως τα «ριζίτικα»; Γράφει ο Θεόδωρος Ι. Ρηγινιώτης!

«Τα ριζίτικα είναι μη χορευτικά τραγούδια των ορεινών περιοχών της δυτικής Κρήτης. Γεννήθηκαν και λειτούργησαν στα ορεινά του νομού Χανίων, αλλά τουλάχιστον από τις αρχές του 20ου αιώνα ή μάλλον ήδη από τον 19ο έχουν εισαχθεί και στις ρεθεμνιώτικες επαρχίες, όπου και γεννήθηκαν κάποια απ’ αυτά.

Ο όρος «ριζίτικα» δεν εχρησιμοποιείτο από τους ίδιους τους τραγουδιστές τους, αλλά επινοήθηκε από ερευνητές, επειδή επρόκειτο για τραγούδια της ρίζας, δηλ. των πλαγιών των βουνών και κυρίως των Λευκών Ορέων (Μαδάρες)…….

Ως προς τη χρονική τους προέλευση έχουν καταγραφεί τραγούδια που η δημιουργία τους, από εσωτερικές ενδείξεις, τοποθετείται στα βυζαντινά χρόνια, στην Ενετοκρατία, στην Τουρκοκρατία και στον 20ο αιώνα, μέχρι και σήμερα.

Η τελευταία γόνιμη περίοδος δημιουργίας ριζίτικων τραγουδιών ήταν, όπως φαίνεται, η περίοδος της Κατοχής (1941-1944)….»

papanastasis.gr

7 σχόλια:

  1. Diladi meta tous skopianous kai tous tsamides erxonte kai oi rizites ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Και πάλι μπράβο.

    Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες
    (10 Φλεβάρη του Αγίου Χαραλάμπους)

    Θανάσης Μ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. 11:56 Το ηθικό ανάστημα του Παπά-Αγγελου Ψυλλάκη δεν επιτρέπει τέτοιες φαιδρότητες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ηθικο αναστημα και παπας ειναι οξυμωρο σχημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Για τον ανώνυμο που έγραψε ότι "Ηθικο αναστημα και παπας ειναι οξυμωρο σχημα", θέλω να πώ ότι έχει απόλυτο δίκαιο, μόνο που αυτό ισχύει μόνο για τα πορωμένα και στενά μυαλά σαν το δικό του. Η μόνη συμβουλή που θα μπορούσα να του δώσω (όχι ότι θα έλυνε πλήρως το πρόβλημά του) είναι να κόψει την πρωινή. Αυτό ίσως θα τον βοηθούσε κάπως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αιωνία η μνήμη του π. Άγγελου. Παραδοσιακός παπάς, άξιος ιερέας. "Ακούστε μιαν ερώτηση ενός φτωχού σε πλούσιο, απού συναντηθήκανε κάτω στον κάτω κόσμο: -Πλούσιε και πού'ν τα πλούτη σου και πού'ναι τα λεφτά σου και πού' ναι τα παλάτια σου;". "-Χριστέ και Παναγία μου και τίμιε σταυρέ μου, για δώσετέ μας την ευχή και την καλοστρατεία, να πάμε του φτωχού ψωμί, του πλούσιου φρονιμάδα". Δύο από τα ριζίτικα που μεταλαμπάδευσε στην νέα γενιά ο π.Άγγελος. Σημ. ΄Πολλά ριζίτικα (=τραγούδια της ρίζας μας, της γενιάς μας) της Κρήτης έχουν θεματολογία από το Βόρειο Ελληνισμό αφού (961 μ.Χ. και 1182 μ.Χ.) στρατιώτες των 3300 Βυζαντινών πλοίων του Νικηφ.Φωκά εγκαταστάθηκαν στην Κρήτη μετά την απελευθέρωσή της και επίσης είναι γνωστή η έλευση στην Κρήτη των 12 Βυζαντινών Αρχοντόπουλων με τις συνοδείες τους... "Κάτω στη Δάφνη ποταμό" (Κρητικό ριζίτικο) "Έλα έλα Δάφνη Ποταμέ" (Ποντιακό). Στην Άλωση της Πόλης 1453 μέχρι το απόγευμα δεν είχαν πέσει 3 πύργοι με υπερασπιστές Κρήτες ναύτες, που αμύνονταν τραγουδώντας σκοπούς που μεταλαμπάδευσαν στην Κρήτη όταν ο Μωάμεθ ο Πορθητής, αφού η Πόλη είχε πέσει και αυτοί δεν παραδίνονταν, τους επέτρεψε να φύγουν ΕΝΟΠΛΟΙ με πλοίο ή πλοία αποδίδοντας τιμές. Γι' αυτό αρχαιότερο τραγούδι της συλλογής Ν.Πολίτη είναι ένα ριζίτικο της Κρήτης που δεν αναφέρεται στην Κρήτη αλλά στην ...Ανδριανούπολη της Ανατ.Ρωμυλίας (Τα χελιδόνια τση Βλαχιάς και τα πουλιά τση Δύσης κλαίσιν ....την Ανδριανουπολη την πολυκουρσεμένη". Όσο για το αν υπάρχουν άξιοι παπάδες, φυσικά και υπάρχουν συνεχιστές του π.Κοσμά του Αιτωλού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ο Παπα-Αγγελος Ψυλλάκης ήταν πρωτοπόρος και πολύ αγαπητός. Άξιος δάσκαλος. Είχα την τύχη να τον έχω καθηγητή μουσικής στο Β'Γυμνάσιο Χανίων και ήταν εξαιρετικός άνθρωπος. Ξεχωριστή η μορφή του!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.