11/7/10

"Ντρέπομαι που έφυγα από το Μεγάλο Δέρειο"

Η δασκάλα Χαρά Νικοπούλου που μπήκε στο στόχαστρο ακραίων στοιχείων της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης μιλά στη "ΜτΚ" για την εμπειρία της και τον διωγμό που υπέστη
Συνέντευξη στη Σοφία Χριστοφορίδου

“Το Δέρειο ήταν θείο δώρο για μένα, γιατί μου δίδαξε πως πρέπει να παλεύεις και να επιμένεις, ακόμα κι αν χρειαστεί να υπομένεις ένα προσωπικό κόστος. Μου δίδαξε πως υπάρχουν Έλληνες μουσουλμάνοι που είναι πιο Έλληνες από τους χριστιανούς”.
Ζώντας πλέον στη Θεσσαλονίκη, η Χαρά Νικοπούλου αναπολεί τη ζωή της στο Μεγάλο Δέρειο και τους μαθητές της εκεί, τους οποίους αποκαλεί “τα παιδιά μου”. Στο αυτοκίνητο ακούει το cd με τα τραγούδια της σχολικής χορωδίας, στην τσάντα της κουβαλάει τα σημειώματα αποχαιρετισμού που της έγραψαν τα παιδιά. Η Χαρά Νικοπούλου δεν είναι απλώς μια δασκάλα που δέθηκε με τα παιδιά του σχολείου της.

Η περιπέτεια του Μεγάλου Δερείου
Πριν ακολουθήσει μεταπτυχιακές σπουδές στη διαπολιτισμική εκπαίδευση, αποφάσισε να δει πώς είναι στην πράξη η κατάσταση σε ένα μειονοτικό σχολείο. “Όταν πήγα στο Δέρειο, ξετρελάθηκα”, λέει. “Οι αλεβίτες του χωριού με δέχτηκαν, με αγκάλιασαν. Οι σουνίτες είναι μια πιο κλειστή κοινωνία. Αν εξαιρέσω τον κύριο Αχμέτ, τον επίσημο ιμάμη, που είναι μέρος της οικογένειάς μου, με τους υπόλοιπους δεν είχα ιδιαίτερα καλές σχέσεις”, περιγράφει, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι οι περισσότεροι άνθρωποι του προξενείου ήταν σουνίτες. “Η πρόκληση ήταν ότι ήμουν γυναίκα υποδιευθύντρια. Όταν συνειδητοποίησα ότι άρχισε να τους ενοχλεί η ενδυμασία μου, αγόρασα ζιβάγκο μπλούζες και πολύ μακριές φούστες, και φρόντιζα να ντύνομαι πολύ συντηρητικά. Πήγα σε μαθήματα τουρκικών, για να μπορέσω να καταλάβω τη δομή της γλώσσας, ώστε να κατανοήσω λάθη που κάνανε τα παιδιά μου. Δεν είπα ‘Δεν θέλω να μιλήσω τουρκικά’, αυτό είναι στενομυαλιά”.

Στη διάρκεια των πέντε χρόνων που έζησε στο μειονοτικό χωριό δεν βίωσε τη χαρά της διδασκαλίας σε παιδιά που διψούσαν για μάθηση. Δέχτηκε απειλές ακόμα και για τη ζωή της, έπεσε θύμα ξυλοδαρμού, βρέθηκε κυριολεκτικά στο μάτι του κυκλώνα από στοιχεία της μουσουλμανικής μειονότητας που ενοχλήθηκαν από τη μόνιμη παρουσία της στο χωριό και κυρίως από την επιμονή της να διδάσκει την ελληνική ακόμα και εκτός σχολείου, να διοργανώνει γιορτές στις εθνικές επετείους. “Όταν ένα παιδάκι είπε σε μουσουλμάνο δάσκαλο ‘καλημέρα’ κι όχι ‘γκιουναϊντίν’, ποτέ δεν θα ξεχάσω τις επιπλήξεις που δέχτηκε”, θυμάται.

Στην τελετή λήξης οι σουνίτες δεν έστειλαν τα παιδιά τους να αποχαιρετίσουν τη δασκάλα τους. “Αύριο δεν θα έρθω. Αντίο μου, κυρία μου”, της είπε ένα παιδάκι την προηγουμένη. “Τα αποχαιρέτησα ένα ένα με το όνομά τους -το άκουγαν από τα ηχεία. Τα περιμένω στο ραντεβού που δώσαμε το 2020, στον φάρο της Αλεξανδρούπολης”, λέει.

Συμπτώσεις και απειλές
Η Χαρά Νικοπούλου δεν θεωρεί άσχετη τη στάση ορισμένων μειονοτικών με το γεγονός ότι πριν από τέσσερα χρόνια ο πατέρας της, ως πρόεδρος του Αρείου Πάγου, έβγαλε απόφαση για τη διάλυση, ως παράνομης, της “Τουρκικής Ένωσης Ξάνθης”. “Το τουρκικό προξενείο δεν ζήτησε τις σφραγίδες κανενός άλλου σχολείου παρά μόνο του Δέρειου. Σφραγίδες με το ελληνικό εθνόσημο, που έμειναν επί τρεις μέρες στο προξενείο, δήθεν για την αγορά λαχνών που έβγαλε το σχολείο”, αναφέρει. Η ιστορία βγήκε στη δημοσιότητα, ο μειονοτικός διευθυντής καθαιρέθηκε και “τότε ήταν που άρχισαν όλα”, πιστεύει η κ. Νικοπούλου. Ακολούθησαν σημειώματα που την προειδοποιούσαν ότι θα βρεθεί στο χαντάκι, και ευθείες απειλές ότι θα την κάψουν ζωντανή στο ίδιο της το σπίτι, και μια διένεξη με έναν μειονοτικό που κατέληξε σε ξυλοδαρμό της δασκάλας. “Όταν είδαν αυτόν που με χτύπησε να καταδικάζεται και τις εφημερίδες να κάνουν επανόρθωση, τότε γίνανε πάρα πολύ προσεκτικοί. Μέχρι τότε όμως μας έκαναν το βίο αβίωτο. Δεν ήταν εύκολο για μένα να κυκλοφορώ και να ελέγχω τα νώτα μου κάθε λίγο, ή να με πηγαίνει ο άντρας μου στο σχολείο”.

Για την ίδια, το αποκορύφωμα δεν ήταν ούτε οι απειλές ούτε η χειροδικία, αλλά “ότι έβαζαν τα παιδιά να λένε ότι ‘Η κυρία δεν είναι καλή’, και την άλλη μέρα έρχονταν κλαμένα και μου ζητούσαν συγγνώμη για όσα μου έκαναν ο μπαμπάς τους και η μαμά τους. Αυτά τα παιδιά έχουν φάει ξύλο για μένα επειδή έχουν πει ότι η κυρία Χαρά είναι καλή”.

Τη ρωτάμε αν υπήρξαν φορές που μετάνιωσε που πήγε στο Μεγάλο Δέρειο. “Ούτε μία φορά. Δεν θα ήθελα καν να είχα φύγει. Μου έδιναν συγχαρητήρια για τη μετάθεση, κι εγώ έλεγα ότι ντρέπομαι. Μπήκα με όνειρα, προσπάθησα να προάγω κάποια ιδανικά, προσπάθησα να είμαι όσο πιο συνεργάσιμη, αλλά οι πάντες τραβούσαν το χαλί κάτω απ’ τα πόδια μου. Εγώ καταδικάστηκα με τη μετάθεση που έχω κάνει, με το να μην μπορώ να ξαναδώ τα παιδιά μου. Ο ‘ηθικός αυτουργός’ αυτής της μετάθεσης βρίσκεται σε ηγετικές θέσεις του υπουργείου Παιδείας”.

“Να κλείσουν τα μειονοτικά σχολεία”
“Μέχρι πρόσφατα σε αυτά τα χωριά υπήρχαν μπάρες. Τους είχαμε αποκλεισμένους. Γιατί περιμένουμε ξαφνικά να νιώσουν αγάπη για την Ελλάδα, όταν, για να πάνε στη λαϊκή αγορά στο Σουφλί, έπρεπε να επιδεικνύουν ταυτότητα, λες και περνούσαν τα σύνορα;” αναρωτιέται. “Εμείς κάναμε και κάνουμε τα πάντα να τους ρίχνουμε στα χέρια του προξενείου, και το προξενείο τους θέλει αμόρφωτους, για να περνάει την προπαγάνδα του”, πιστεύει.

Για την ίδια, σημείο-κλειδί για την κοινωνικοποίηση και την ένταξη των μουσουλμανοπαίδων είναι η γλώσσα. Η άποψή της, να κλείσουν τα μειονοτικά σχολεία, ακούγεται σε κάποιους αιρετική. “Φυσικά, πρέπει να σεβαστούμε την ετερότητα του καθενός, να φροντίσουμε, όχι να αφομοιωθούνε από την Ελλάδα, αλλά να ενσωματωθούν. Το να κρατάει ο καθένας τη γλώσσα τα ήθη και τα έθιμα είναι πλούτος για το σύνολο -θα πρέπει να υπάρχουν μαθήματα της μητρικής γλώσσας εν είδει φροντιστηρίου. Όμως ο κοινός παρονομαστής πρέπει να είναι η Ελλάδα και η ελληνική γλώσσα. Το να ιδρύουμε δίγλωσσα νηπιαγωγεία επειδή θέλουμε να ικανοποιήσουμε το καπρίτσιο ενός προξενείου είναι πνευματική λοβοτομή και γενοκτονία των Πομάκων και των Ρομά. Δεν μπορεί να διδάσκουμε μαθηματικά στα τουρκικά, μελέτη περιβάλλοντος στα ελληνικά, φυσική στα τουρκικά, ιστορία στα ελληνικά -αυτό είναι ένας αχταρμάς. Πηγαίνουν τα παιδιά στο γυμνάσιο και είναι σε πλήρη σύγχυση”.
Makthes.gr-ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

19 σχόλια:

  1. Αυτοί (οι ευτυχώς λίγοι) που υποστηρίζουν εδώ ότι ο κάθε μουσουλμάνος, είναι ένας εν δυνάμει ισλαμιστής τρομοκράτης που πρέπει να αφανιστεί, να πάνε να το πούν στην Χαρά Νικοπούλου για τα παιδιά της (τους μαθητές και μαθήτριες) στο Μεγάλο Δέρειο.
    τζιμης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ρεπουση-Δραγωνα-Τουρκικο προξενειο της Θρακης-Εφιαλτες.
    Ειναι πολλα τα λεφτα για τοσο λιγους ανθρωπους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Eγώ να δεις πόσο ντρέπομαι γι το αθηναϊκό ΤΕΤΡΑΤΟΚΟΜΜΑΤΙΚΟ (ο ΛαΟΣ προσπάθησε επανειλημμένως) που δεν έκανε τίποτε για σένα, αλλά σε έδωσε βορά στο Προξενείο και τη Δραγώνα, την καλύτερη υπάλληλό του.

    Σου ζητώ ταπεινά συγγνώμη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αραγες υπάρχει δεύτερη Χαρά ;;;Και την χρειαζόμαστε πολύ.Δύο φίλοι μου πήγαν στην γιορτή για το τέλος της σχολικής χρονιάς στο Μ.Δέρειο. Τρόμαξαν..μόνο πρακτορες της μιτ που βγάζαν φωτογραφίες.Ομως η Χαρά ακλόνητη.ΜΠΡΑΒΟ ΤΗΣ. Από την Θεσσαλονίκη Α.Λ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Να μας ζήσει ο Γιώργος, η Δραγώνα, η Χριστοφιλοπούλου και η Ρεπούση.

    Και να ζήσουμε και εμείς που με την "τίμια" ψήφο μας κάναμε πρωθυπουργό ένα άνθρωπο που δεν κάνει ούτε για κλητήρας.

    Και όχι μόνον αυτό. Ολες οι δημοσκοπήσεις τον φέρνουν πρώτο με διαφορά.

    Ποιος μας φταίει λοιπόν για τα χάλια μας εκτός από το ξερό μας το κεφάλι;

    Οσο για την κυρία Νικοπούλου εύχομαι μια μέρα να τη δω υπουργό εθνικής παιδείας και θρησκευμάτων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. τζιμη τα 400 χρονια ειναι πολλα και η επιφυλακτικοτητα απεναντι σε καθε τι που θυμιζει εκεινα τα χρονια,εστω και υποσυνειδητα δημιουργει απεχθεια. διαφωνεις?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Tzimmi
    poly agapi gia tous Mousoulmanous?Kakko den einai alla esy pantaxou paron vriskaise opou thigoune tous Mousoulmanous Araves kai Tourkous oi Ellines ton ellinon ta ieara den einai ayia????? Mipos eisai kai esy ena komati tou Pazl tou Davutoglu.. Oi Pomakoi den einai Tourkoi Tzimi as einai mousoulmanoi mporoume na tous exoume me to Meros mas..Aloste kai ston Emfylio eixane misos gai tous Listarxosymmorites an den kano lathos edo thelo ton Infognomon na to psaksei ligo.. 30 xiliades einai oi Tourkikis sinidiseos stin Thraki min ta kseftilizoume ola tora me tin DRAGONA kai sena Tzimako. Plaka plaka ligo Doureios Ippos mou fainese elpizo na esteiles xairetismata ston Hakan Fidan ..Synexise...Tis Tourkikes Spoudes efentim
    BYZANTINOS

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μην ασχολείστε με τον Τζιμ... Από φυλακής πρωίας μέχρι νυκτός και τούμπαλιν εδώ είναι. Φυλάει σκοπιά. Γιατί τάχα... Αφήστε τον. Μην απαντάτε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. //τζιμη τα 400 χρονια ειναι πολλα και η επιφυλακτικοτητα απεναντι σε καθε τι που θυμιζει εκεινα τα χρονια,εστω και υποσυνειδητα δημιουργει απεχθεια. διαφωνεις?//
    -------------------
    Αυτά είναι δικαιολογίες αφού από την απελευθέρωση έχουν περάσει άλλα 189 χρόνια ακριβώς. Πόσα πρέπει να περάσουν ακόμα για να μπορέσουμε να διακρίνουμε ποια είναι η διαφορά μεταξύ τουρκογενών και Πομάκων στην Θράκη;
    Για μερικούς -παράδειγμα ο BYZANTINOS που μας έχει ζαλίσει με τα φραγκολεβαντίνικα που γράφει- φαίνεται ότι και άλλα 1.000 να περάσουν, ΔΕΝ πρόκειται να καταλάβουν ένα τόσο απλό πραγματάκι. Κι ας το παπαγαλίζει τώρα!

    Σε πολλά πόστ μου έχω πει ότι είναι εγκληματική η στάση του ελληνικού κράτους που έσπρωξε στην αγκαλιά της Τουρκίας ένα κομμάτι Ελλήνων πολιτών που δεν είναι Τούρκοι.
    Υπάρχει και το σχετικό άρθρο-αναφορά στην Χαρά Νικοπούλου και τα σχόλιά μου εκεί και αλλού.
    Οι άνθρωποι σαν τον BYZANTINOS, πώς θα καταλάβουν και μερικά άλλα πιό σύνθετα ζητήματα;
    Πώς θα πορευτούν στην ζωή τους;
    Τι ανατροφή θα δώσουν στα παιδιά τους;

    Εκτός κι αν τα έχουν βρει όλα έτοιμα και έχουν εκχωρήσει σε άλλους την ευθύνη να τους φροντίζουν.
    Είναι θέμα εγκεφαλικών κυττάρων.
    Αναπτύσσονται αργά και δεν προλαβαίνει ο άνθρωπος να ωριμάσει διανοητικά
    τζιμης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Είπαμε: Καταμεσίς στο πέλαγος, το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε μερικοί εδώ είναι το διαδύκτιο.
    Δεν υπάρχει...κήπος για να πάμε βόλτα.
    Έτσι, ακόμα και εσείς να μην ασχοληθείτε μαζί μου, θα ασχοληθώ εγώ με την πάρτη σας.
    Φιλάκια σε όλους ιδιαιτέρως στον ...Νίκο Φώσκολο -τον ...δημοκράτη- που γράφει εδώ σε συνέχειες τα επεισόδια του διασκεδαστικού εβρα'ι'κού σίριαλ.
    τζιμης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Να προσθέσω την αγαπημένη τακτική του τζιμ: διαστρεβλώσεις και αντιστροφή της πραγματικότητας. Προσέξτε τί λέει η Χαρά για τους σουνίτες. Και πόσο διαφορετικοί είναι οι αλεβίτες.
    Και αμέσως ο τζιμ πετάγεται και διαστρεβλώνει τα λόγια της, δικαιολογώντας τους ισλαμιστές συλλήβδην.
    Όταν τζιμ, μιλά η Χαρά καλύτερα να σιωπούμε και να ανοίγουμε τα αυτιά μας.
    Εύχομαι και εγώ να έχουμε την ευτυχία να δούμε τη Χαρά
    Υπουργό Παιδείας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Μήπως κάνετε λάθος ;;Μήπως η αξία του ινφογνώμονα είναι ακριβώς αυτό :ο καθένας μπορεί να γράφει ότι θέλει,ναι !!! οτι θέλει και όποιος δεν έχει τον αυτοέλεγχο γίνεται αμέσως αντιληπτός.Ομως ο συγκεκριμένος τζίμης γράφει ορισμένα καλά που χάνονται μέσα στις τόσες αηδίες-μαλακίες- που εμείς οι υπόλοιποι πρέπει να ψάξουμε και να διαχωρίσουμε.Εαν πιστευουμε ότι ο καθένας μπορεί να καταγράφει τις απόψεις του,αυτό ισχύει και για όποιον διαφωνεί μαζί μας. Από την Θεσσαλονίκη Α.Λ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Και να μην ξεχνιόμαστε :Υπάρχει χαριστική διάταξη για τους μουσουλμάνους έλληνες (;;;) ώστε 2% των εισαγομένων στα ΑΕΙ, εισάγονται ανευ εξετάσεων !!!! Και όμως αυτοί προτιμούν τα τουρκικά πανεπιστήμια επειδή εισπράτουν και μισθό. Αυτά ..Από την Θεσσαλονίκη Α.Λ (ηθικό δίδαγμα :αν θέλετε οπωσδήποτε τα παιδιά σας να μπούνε στο πανεπιστήμιο ...γρήγορα στον ιμάμη)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. //τζιμη τα 400 χρονια ειναι πολλα και η επιφυλακτικοτητα απεναντι σε καθε τι που θυμιζει εκεινα τα χρονια,εστω και υποσυνειδητα δημιουργει απεχθεια. διαφωνεις?
    11 Ιουλίου 2010 8:29 μ.μ.//
    -----------------------------
    Α.Λ. που έγραψες το παραπάνω σχόλιο, να ρωτήσω γιατί δεν έβαλες το όνομά σου ρε γκαρντάσι μου; Είμαι περίεργος να ξέρω τον λόγο γιατί κάποιοι, άλλες φορές βάζετε όνομα, άλλες όχι ή αλλάζετε συνεχώς νικ;
    Τέτοια δειλία πια νέοι άνθρωποι;;;;;
    Άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου.
    ------------------
    Σχετικά με τους μουσουλμάνους της Θράκης.
    Το ευεργέτημα του 2% είναι προς την σωστή κατεύθυνση αφού αυτοί οι Έλληνες πολίτες δεν μαθαίνουν ελληνικά επί ίσοις όροις με τους υπόλοιπους Έλληνες και αυτό όχι με δική τους, αλλά με αποκλειστική ευθύνη του ελληνικού κράτους που χειρίζεται το θέμα της μειονότητας ΛΑΘΟΣ. Όπως λάθος χειρίζεται και τα υπόλοιπα εθνικά, οικονομικά, κοινωνικά κλπ ζητήματα.
    Αυτό το λάθος μας, τους οδηγεί στην αγκαλιά της Τουρκίας που καραδοκεί.
    Είναι ήττα μας να συζητάμε σήμερα στην Ελλάδα και να έχουμε μειονοτικό πρόβλημα με μία μουσουλμανική κοινότητα της τάξης του 1% του συνολικού πληθυσμού μας.
    Είμαστε από τις πιο ομοιογενείς χώρες στην Ευρώπη και παρ' όλα αυτά, η ανικανότητα των πολιτικών μας έχει αφήσει την Τουρκία να εγείρει θέμα μειονότητας.
    Το μεγαλύτερο έγκλημα έχουμε κάνει με την μη τουρκογενή, μη τουρκόφωνη Πομακική κοινότητα την οποία έχουμε παραδώσει στις ορέξεις του τούρκικου προξενείου της Κομοτηνής.
    Η Χαρά Νικοπούλου όταν αναφέρεται σε αλεβίτες και σουνίτες Πομάκους, δεν το κάνει για να τους διαχωρίσει αλλά για να εξηγήσει ότι οι σουνίτες επηρεάζονται πιο πολύ από το προξενείο στο οποίο δεν πρέπει να κάνουμε την χάρη να τους χαρίσουμε.
    Εάν καταφέρουμε να απομακρύνουμε τους Πομάκους από την Τουρκία, οι τουρκογενείς θα είναι μόνο 0.5% κάτι που δεν θέλει η γειτόνισσα.
    τζιμης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Πάει το ιστολόγιο. Τζιμολόγιο έγινε... πάμε για άλλα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. //τζιμη τα 400 χρονια ειναι πολλα και η επιφυλακτικοτητα απεναντι σε καθε τι που θυμιζει εκεινα τα χρονια,εστω και υποσυνειδητα δημιουργει απεχθεια. διαφωνεις?
    11 Ιουλίου 2010 8:29 μ.μ.//

    Α.Λ. που έγραψες το παραπάνω σχόλιο,

    ισως γιατι δεν ειμαι ο ΑΛ ''γκαρντασι'' μου! ρε φιλε μην εισαι τοσο ισλαμολαγνος! νισαφι! και απο την αλωση περασαν 570 χρονια! τι σημαινει πρεπει να ξεχασουμε? αν και θεωρω την αλωση απο τους καθολικους φραγκους το 1204 πιο καταστροφικη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Το όνομάμου είναι γνωστό στον διαχειριστή και πάντα υπογραφω με "Απο την Θεσσαλονίκη Α.Λ." Αλλού λοιπόν τα σάπια. Από την Θεσσαλονίκη Α.Λ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Δηλαδή Φώσκολε η Χαρά, αφού λες ότι κάνει διάκριση ανάμεσα στους αλεβίτες και σουνίτες μαθητές της, είναι ...αλεβίτισα;;;
    Ή εάν τους αγαπά όλους χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, είναι...ισλαμίστρια;;;
    τζιμης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. //Προσέξτε τί λέει η Χαρά για τους σουνίτες. Και πόσο διαφορετικοί είναι οι αλεβίτες.//
    --------------------
    Αυτά έλεγες Φώσκολε για την Χαρά Νικοπούλου στις 12 Ιουλίου 2010 2:08 π.μ.
    Την έκανες αλεβίτισα την γυναίκα ...
    τζιμης

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.