18/8/10

Η Μόσχα διεκδικεί την Παναγία Σουμελά



Tου Σταυρου Tζιμα

Σε ευθεία αμφισβήτηση του πρωταγωνιστικού ρόλου του Ορθόδοξου Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου στην επαναλειτουργία της Ιεράς Μονής της Παναγίας Σουμελά, προέβη η ρωσική πλευρά λίγες μόνον ώρες μετά την ιστορική στιγμή της τέλεσης της πρώτης μετά ογδόντα οχτώ χρόνια πατριαρχικής Θείας Λειτουργίας στο μοναστήρι-θρύλο του Πόντου.

Tούτο προκύπτει από τις δηλώσεις του βουλευτή της ρωσικής Δούμας και προέδρου της Ομοσπονδίας Ελληνικών Κοινοτήτων Ρωσίας κ. Ιβάν Σαββίδη, μετά το πέρας των εκδηλώσεων στην Τραπεζούντα. Μιλώντας σε συνέντευξη Τύπου ο Ιβάν Σαββίδης, γνωστοποίησε ότι ξεκίνησε συνομιλίες με τις τουρκικές αρχές για την επαναλειτουργία της Παναγίας Σουμελά όχι μόνο τον Δεκαπενταύγουστο αλλά «σε κάθε ορθόδοξη γιορτή», δίχως να διευκρινίζει εάν σε αυτή τη διαδικασία συμμετέχει και το Φανάρι ή πρόκειται για πρωτοβουλία δική του και πίσω από αυτόν, του ρωσικού παράγοντα.

Οπως αναφέρεται σε ανακοίνωση που εκδόθηκε από το Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού Ανατολικής Ευρώπης του οποίου ηγείται, «ο πρωτεργάτης και ένας από τους βασικούς οργανωτές του γεγονότος είναι η Ομοσπονδία Ελληνικών Κοινοτήτων Ρωσίας, με επικεφαλής τον βουλευτή της κρατικής Δούμας της Ρωσικής Ομοσπονδίας Ιβάν Σαββίδη».

Σε αντίθεση με την εκδοχή του Φαναρίου, ότι η άδεια της τουρκικής κυβέρνησης εστάλη αποκλειστικά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο στις 9 Ιουνίου, στην ανακοίνωση διατυπώνεται ο ισχυρισμός ότι αυτή είχε δοθεί επισήμως τουλάχιστον ένα μήνα νωρίτερα.

«Η επίσημη άδεια για την τέλεση της Λειτουργίας στο μοναστήρι πάρθηκε στις 13 Μαΐου 2010 με ενεργό συμμετοχή των μελών των κυβερνήσεων Τουρκίας, Ελλάδας και Ρωσίας, της διοίκησης της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης, των εκπροσώπων του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, της Ρωσικής και Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας», σημειώνεται στην ανακοίνωση.

Διαβάζοντας κάποιος πίσω από τις γραμμές και γνωρίζοντας το παρασκήνιο που προηγήθηκε του εορτασμού, δεν δυσκολεύεται να αναγνώσει τη ρωσική δυσαρέσκεια για το γεγονός ότι το Φανάρι εμφάνισε ως επίτευγμα αποκλειστικά του κ.κ. Βαρθολομαίου την ιστορική εξέλιξη αλλά και την υποβάθμιση εκ μέρους του έχοντος το γενικό πρόσταγμα Οικουμενικού Πατριάρχη, της ρωσικής παρουσίας και του κ. Σαββίδη προσωπικά στην τελετή της Θείας Λειτουργίας.

Στην ανακοίνωσή του ο κ. Ιβάν Σαββίδης υπενθυμίζει ακόμα ότι «η Θεία Λειτουργία τελέστηκε σε δύο γλώσσες, στην αρχαία ελληνική και την εκκλησιαστική σλαβική, με συμμετοχή εκπροσώπων τριών ορθοδόξων Εκκλησιών, της Κωνσταντινουπόλεως, της Ρωσικής και της Ελληνικής», ότι παραβρέθηκε στην τελετή «αντιπροσωπεία περισσοτέρων των 500 προσκυνητών από Ρωσία, Ουκρανία, Γεωργία, Καζαχστάν και Λευκορωσία», ενώ φιλοξενεί και δηλώσεις του Ρώσου επισκόπου, Ποντόλσκ του Τύχωνα, που τονίζει ότι με το άνοιγμα της Σουμελά «χαίρεται η καρδιά κάθε χριστιανού, ανεξάρτητα εάν είναι Ελληνας, Ρώσος, Γεωργιανός, Αμπχάζιος ή Οσετός».

Οι Ρώσοι είναι σαφές ότι άφησαν να περάσει ο εορτασμός και διά του κ. Ιβάν Σαββίδη επιχειρούν να αποκαταστήσουν την, κατ’ αυτούς, εις βάρος τους επιχειρούμενη αδικία.

Αισθάνονται ότι δεν πήραν το μερίδιο που τους ανήκει σε αυτήν την επιτυχή εξέλιξη, καθώς εμφανώς διά του κ. Σαββίδη και παρασκηνιακά διά του Κρεμλίνου και της Ρωσικής Εκκλησίας είχαν δραστηριοποιηθεί πιέζοντας την τουρκική κυβέρνηση να επιτρέψει την επαναλειτουργία της Μονής Σουμελά. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν στην Αγκυρα επιστολές τόσο του πρωθυπουργού Βλαντιμίρ Πούτιν όσο και του ΥΠΕΞ Σεργκέι Λαβρόφ προς τον Ταγίπ Ερντογάν, με τις οποίες ζητούν να ικανοποιήσει το αίτημα των ορθοδόξων, ενώ υπενθυμίζουν ότι ο Ιβάν Σαββίδης πρωτοστάτησε στα προσκυνήματα που προηγήθηκαν του φετινού Δεκαπενταύγουστου στη Σουμελά και επισημαίνουν ότι εκείνος μετέφερε για πρώτη φορά το 2008 την ιστορική εικόνα στο μοναστήρι της Σουμελά συνοδευόμενος από Ρώσους ιερείς.

Υπάρχει βεβαίως ο αντίλογος: Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος επιτυγχάνει το άνοιγμα της μονής για τον ίδιο και την Ορθοδοξία ακολουθώντας μια σωστή πολιτική και εκμεταλλευόμενος την επιδίωξη της Τουρκίας να εμφανίσει προς τη Δύση την εικόνα ενός σύγχρονου κράτους, ανεκτικού, μεταξύ άλλων, και στη θρησκευτική διαφορετικότητα. Σε κάθε περίπτωση οι εντρυφούντες στα εκκλησιαστικά αναμένουν με ενδιαφέρον την εξέλιξη της διελκυστίνδας Φαναρίου - Μόσχας σε μια περίοδο που οι σχέσεις τους κινούνται σε εύκρατο κλίμα.

Εξωτερική πολιτική μέσω της θρησκείας

Το παιχνίδι της επιρροής στην ευρύτερη περιοχή παραμένει ανοιχτό και η θρησκεία δεν μένει έξω από αυτό. Στα παράλια της Μαύρης Θάλασσας εκατομμύρια χριστιανοί προσεύχονταν τα τελευταία χρόνια, παρακολουθώντας στις τηλεοράσεις τη μεταφορά της εικόνας της Παναγίας στο όρος Μελάς.

Ρώσο βουλευτή έβλεπαν να τη μεταφέρει και Ρώσους ιερείς να την ευλογούν. Οι συνειρμοί από τις «ρωσικές αποβάσεις» δεν ήταν δύσκολο να γίνουν.

Δεν είναι εξάλλου μυστικό ότι η Μόσχα διεκδικεί να γίνει το κέντρο της παγκόσμιας ορθοδοξίας -την αποκαλούμενη Τρίτη Ρώμη- προσδοκώντας και μέσα από τη συσπείρωση των ορθοδόξων χριστιανών, την αύξηση της πολιτικής και οικονομικής της ισχύος.

Η ενεργός εμπλοκή της στην υπόθεση της Παναγίας Σουμελά, πέραν της αύξησης του κύρους της στους ορθοδόξους, την καθιστά παίκτη στις θρησκευτικές εξελίξεις στην Τουρκία για τις οποίες ενδιαφέρεται και για έναν επιπλέον λόγο: στην Τουρκία έχουν μεταναστεύσει και εργάζονται δεκάδες χιλιάδες Ρώσοι τους οποίους η Ρωσική Εκκλησία οργανώνει σε ενορίες. Με δεδομένο ότι ελάχιστοι ελληνορθόδοξοι έχουν απομείνει σε αυτή τη χώρα, οι Ρώσοι είναι εκείνοι που θα κάνουν χρήση για τις λατρευτικές τους ανάγκες όσων εκκλησιών ανοίξουν, ακόμα και της ίδιας της Παναγίας Σουμελά.
kathimerini.

16 σχόλια:

  1. Η Μόσχα ως προστάτης και αρχηγός των Ορθοδόξων λαών απέτυχε παταγοδώς να προστατεύσει τα αδέλφια της , τους Σέρβους στον πόλεμο του Κοσόβου....Οι Ρώσοι έδωσαν πολλές υποσχέσεις βοήθειας στους Σέρβους όμως στην πράξη δεν τους προστάτευσαν από το μένος , το αντισλαβικό και αντιορθόδοξο μίσος των δυτικών....Αποδεικνύεται ότι το σύστημα το πολιτικό της σημερινής Ρωσίας είναι ανίκανο, διεφθαρμένο και σάπιο καθώς επι εβδομάδες καίγονταν η Μόσχα και τα προάστια της με ανυπολόγιστες οικολογικές καταστροφές και φόβους για πυρινική μόλυνση.......Μιά χώρα ανίκανη να περιορίσει της φυσικές καταστροφές στο εσωτερικό της πως είναι σε θέση να παίξει τον ρόλο του αρχηγού και του προστάτη των Ορθοδόξων ανά τον κόσμο?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ναι, είδαμε και την Αμερική με τις πλημμύρες στη Λουιζιάνα πόσο καλά τα καταφέρανε. Να κάνεις κακό είναι εύκολο, να το διορθώσεις είναι το δύσκολο ή να το αποτρέψεις. Όσο για τους Σέρβους ας πρόσεχαν να μην υπολογίζουν σε νταβατζήδες, καλή ώρα όπως εμείς περιμένουμε να μας σώσει η "Αθηνά", αλλά χωρίς να κινείται το χέρι μας, πέραν από συγκεκριμένης παλινδρομικής κίνησης που εξασκούμε διαρκώς. Άμα περιμένουμε να μας σώσει η θρησκεία καληνύχτα σας. Θρησκεία = σκοταδισμός. Φιλοσοφία = Φως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. σχόλια αρλούμπες και από τους δύο σας..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ηταν προφανες οτι αυτο το μαμουνι ο Νταβουτογλου, μολις λιωσαν τα κερια στην Παναγία Σουμελα θα εβγαζε μια τετοια βρωμα - στην περιπτωση μας με βοηθό τον Ιβαν τον τρομερό !
    απλα καλο θα ειναι να νομιζουν οτι θελουν και οι τουρκοι και οι ρωσσοι
    και να καταλαβουμε κι εμεις οτι εμεις ειμαστε μονοι μας και οτι μονοι μας θα βγαλουμε το φιδι απο την τρυπα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Διαβάζω τον κ Σταύρο Τζήμα στην Καθημερινή:

    "Η Θεσσαλονίκη και οι Εβραίοι
    Του Σταυρου Τζιμα

    ΗΘεσσαλονίκη έχει ισχυρούς δεσμούς με το εβραϊκό στοιχείο. Ηταν εποχές, όχι πολύ μακρινές, που οι Εβραίοι ήταν πλειοψηφία στην πολυπολιτισμική και κοσμοπολίτικη πόλη της οθωμανικής αυτοκρατορίας και του νεοπαγούς ελληνικού κράτους στη συνέχεια. Εβαλαν την σφραγίδα τους επί πολλά χρόνια στην οικονομία, τις τέχνες και τα γράμματα και «φεύγοντας» για τα κρεματόρια της ναζιστικής Γερμανίας άφησαν στη Θεσσαλονίκη σπουδαία κληρονομιά. Αυτή την προίκα προσπαθούν κάποιοι να κρύψουν. Κάνουν ο,τι μπορούν για να ξεχαστεί η ξεθωριασμένη πλέον εβραϊκή πινελιά μιας πόλης που οφείλει πολλά σε αυτή την κοινότητα των πολιτών της. Δυο τινά μπορεί να συμβαίνουν: ή διακατέχονται από παρωχημένο αντισημιτισμό ή ζουν με το άγχος να πείσουν ότι η Θεσσαλονίκη ήταν, είναι και θα παραμείνει μόνο ορθόδοξη."

    Καλημέρα σας!!!

    Ελευθέριος Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η Ρωσσική Ορθόδοξη Εκκλησία, και ειδικότερα το Πατριαρχείο Μόσχας και Πασών των Ρωσσιών, από την πτώση της Πόλης - κατά την άποξή μου πολύ σωστά - αισθάνεται ως η "Τρίτη Ρώμη" και έιναι της γνώμης, πως αυτό πήρε την σκυτάλη της εκπροσωπήσεως των Ορθοδόξων, πρώτον, διότι η Πόλη τελεί έκτοτε υπό κατοχήν και το Πατριαρχείο και ο Οικουμενικός Πατριάρχης δεν είναι εις θέσιν να εκφράζεται ή να ενεργεί ελεύθερα, και δεύτερον, διότι το Πατριαρχείο Μόσχας και Πασών των Ρωσσιών εκφράζει την συντριπτική πλειοψηφία των Ορθοδόξων ανά τον κόσμο:

    Ορθά, επομένως, δεν είναι όλα αυτά, πού το πρόβλημα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Χα, χα, χα, χα, χα, χα, χα, χα, χα…
    Ξεκαρδιστικό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Και πολύ καλά κάνει η Ρωσσία. Δεν μπορεί ο βαρθολομαίος να το παίζει επί των δημοσίων σχέσεων του τουρκικού τουρισμού και εντάξει όλα καλά, περάσανε, τώρα είμαστε φίλοι και να έρχεστε... σε ποιους τα πουλάει αυτά.... Εκεί κατήντησε το... Οικουμενικό Πατριαρχείο!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Τι ζόρι τραβάει ο Τζίμας; Ας μας το πεί να ξέρουμε.
    Είναι γνωστές οι ενέργειες του Σαββίδη και του κουμπάρου του, του Πούτιν για την εκδήλωση.Επίσης γνωστό είναι και οι πολλές εκλησίες που έχτησε ο Σαββίδης στη Β. Ελλάδα(αν γνωρίζει κάποιος τον ακριβή αριθμό να μας τον πεί,για να τον μάθει και ο ''ΥΠΕΡΠΑΤΡΙΩΤΗΣ'',Τζίμας).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ΓΙΑ ΔΕΝ ΣΧΟΛΙΑΖΕΤΕ >>>> Κ ΤΗΝ ΚΟΚΑ ΚΟΛΑ ΚΑΙ ΤΗΝ Α
    ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΜΕΛΑΓΑΛΗΤΕΡΗ ΧΑΒΡΑ ΤΟΥ ΒΟΘΡΟΥ.....ΛΑΜΕΟΥ ΣΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Μόνο σε ένα θέμα βοηθάει αυτό! Η θρησκεία δεν είναι αποκληστικά ελληνική. Επομένως δεν μπορεί να ζητάει από την ελλάδα ανταλάγματα. Από την άλλη στη καταστροφή του ποντιακού έχει ρόλο και η ρωσία. Τώρα τι θέλει; Μόνο θετικό είναι ότι αποφέυγετε η ανταπόδοση από την ελλάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. den exoumai idea th pernaei o OIkoumenikos Patriarxis..giayto liga ta logia sas!
    kai prosekste ligo ta sxolia sas,giati ena ap ta ergalia pou 8a bolebe tous tourkous sto kato kato ayto einai na balei misos kai dixonia metaksi or8odokson.th symasia exei an h rosoi 8eloun na einai to pagkosmio kentro ths or8odoksias,oti kai na kanoun to Fanari 8a einai aionios..ayto lene h grafes,kai aytes den ksanagrafontai apo an8ropoino xeri...
    kai mhn ksexnate h or8odoksia einai YPERe8nikh

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. παρότρυνση προς τους συμμετέχοντες που χρησιμοποιούν greekenglish στο blog,επισκεφτείτε αυτή την σελίδα
    http://services.innoetics.com/greeklish/

    και κάντε χρήση της Υπηρεσία μετατροπής Greeklish ,βολεύει παρα πολύ και βοηθα και στην ορθογραφία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Αφού δεν έχουμε ιδέα διαφώτησέ μας. Εγώ πάντως μια χαρά τον είδα. Δεν έχεις ιδέα τι περνάω εγώ που ψάχνω για δουλειά... κι αν αρρωστήσω θα ψοφήσω εδώ που κάθομαι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Το οτι ο κ. Σαββιδης και η Ρωσια πρωτοστατησαν στις ενεργειες που εγιναν εχει γραφει κατα κορον στον Ελληνικο τυπο.
    Προσωπικα θα ηθελα καποιος γνωστης να εξηγησει ποια ακριβως συμφεροντα της Ελλαδας εξυπηρετουνται με προσπαθουμε να διασωσουμε τον οικουμενικο χαρακτηρα του Πατριαρχειου, απο τη στιγμη που τα ανταλλαγματα ειναι συντριπτικα υπερ της Τουρκιας (επαναλειτουργια της σχολης της Χαλκης με μουφτηδες στην Θρακη, τζαμια στην Αθηνα, διδασκαλια των τουρτκικων υποχρεωτικα και στα νηπιαγωγεια στη Θρακη κλπ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Όπως ο κ. Stavridis είναι Αμερικάνος, έτσι και ο κ Σαββίδης είναι Ρώσσος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.