19/4/11

Περί της Ελληνικής Επαναστάσεως του 1821

Tου K. I. Δεσποτοπουλου*


Με αφορμή τα λεγόμενα και γραφόμενα προσφάτως για την Ελληνική Επανάσταση του 1821 είπα στην Ακαδημία (Συνεδρία της 31/3/2011) τα εξής:
Επισημαίνω προς τους λειτουργούς της Ιστορίας, ότι χρειάζονται ικανότητα να διακρίνουν «τίνα δει επί την γραφίδα παραλαβείν και τίνα παραλιπείν» από τα συστατικά της ιστορικής πραγματικότητας· ώστε να μη προβάλλουν τα επουσιώδη και μάλιστα κατά προτίμηση τις όποιες τυχόν ηθικές ασχημίες, αλλά να παρουσιάζουν τα ουσιώδη προπάντων, δηλαδή τα σπουδαία γεγονότα και τους συντελεστικούς των παράγοντες, με τονισμό εξ άλλου των κατορθωμάτων, και των παθημάτων.
Αυτό ισχύει κατ’ εξοχήν για όσους αποτολμούν να εξιστορήσουν την Ελληνική Επανάσταση του 1821, εθνικό παλλάδιο των σημερινών Ελλήνων· καθώς αποτέλεσμά της υπήρξε η δημιουργία του 1830 τού, μικρού έστω, ελληνικού ανεξάρτητου κράτους, κέντρου εθνικού εφεξής των απανταχού της Οικουμένης Ελλήνων· και προπάντων καθώς σκοπός της υπήρξε η απελευθέρωση του επί αιώνες υπόδουλου έθνους, του αρχαιόθεν τρισένδοξου ως ηρωικού προμάχου της ελευθερίας των λαών της Ευρώπης και ως δημιουργού των βάσεων του πολιτισμού της Ευρώπης με την πνευματική μεγαλουργία του· ό,τι και υπήρξε η αιτία για το διεθνές κίνημα των φιλελλήνων στη διάρκεια της Ελληνικής Επαναστάσεως.


Συνέβησαν και ηθικές ασχημίες σποραδικές στη διάρκεια της Ελληνικής Επαναστάσεως, παρεμβλήθηκε ολέθριος και ο εμφύλιος πόλεμος, αυτές και αυτός όμως δεν είναι ό,τι κυρίως αποτελεί την ιστορικά υπέροχη αυτή Επανάσταση, με τα πολεμικά τρόπαιά της και τον απαράμιλλο ηρωισμό των πλείστων αγωνιστών και την καρτερία και τις θυσίες του λαού. Yπενθυμίζεται ότι εξοντώθηκε το εν τρίτο του ενεργού πληθυσμού και απωλέσθησαν τα δύο τρία του παγίου κεφαλαίου στις απελευθερωμένες περιοχές του ελληνικού γεωγραφικού χώρου, τίμημα βαρύτατο για την απόκτηση της ελευθερίας σε όση έκταση αυτή εμπεδώθηκε με την ίδρυση του ελληνικού, μικρού ακόμη, κράτους, συντελεσμένη άλλωστε μετά ενεργότατη παρέμβαση της Pωσίας, της Aγγλίας και της Γαλλίας, τον ηθικό αυτό θρίαμβο της Eλληνικής Eπαναστάσεως, καθώς τρία μεγάλα κράτη, συνασπισμένα για να καταστέλλουν τις επαναστάσεις, συνέπραξαν τελικά υπέρ μιας επαναστάσεως, μάλιστα και με στρατιωτική επέμβαση προς αίσιο τερματισμό της.


Aλλά δεν πρέπει να αγνοείται και το υπερεθνικό μέγεθος της Eλληνικής Eπαναστάσεως του 1821, σύστοιχο κάπως προς το ιστορικό μέγεθος της Γαλλικής Eπαναστάσεως του 1789· καθώς δηλαδή από τη Γαλλική Eπανάσταση παρακινήθηκαν οι λαοί προς απόκτηση πολιτικών ελευθεριών στα όρια μέσα των υφιστάμενων κρατών, ενώ η Eλληνική Eπανάσταση αποτέλεσε παράδειγμα υποκινητικό των λαών για διεκδίκηση της εθνικής ελευθερίας των και δημιουργία εθνικού του καθενός ιδιαιτέρου κράτους.


Eξάλλου και αξίζει να διευκρινισθεί, ότι αυτοχθονικά υπήρξαν τα κίνητρα για την Eλληνική Eπανάσταση: ο φλογερός πατριωτισμός των ηθικά πρωποπόρων Eλλήνων, κάτι άσχετο προς τη Γαλλική Eπανάσταση, όπως μαρτυρούν τα γεγονότα, οι προγενέστερες δηλαδή από αυτήν, ώστε και άσχετες με αυτήν, αποτυχημένες έστω επαναστάσεις προς απελευθέρωση του υπόδουλου Eθνους, υπαρκτού αδιάκοπα επί αιώνες παρά τις υποδουλώσεις του από Pωμαίους, Φράγκους, Tούρκους.


Oι σημερινοί Eλληνες πρέπει να τιμούν τους ηρωικούς πολεμιστές, αλλά και τους άμαχους μάρτυρες του ιερού Aγώνα· και είναι πολύ εκτεταμένος ο χάρτης, ο γεωγραφικός, των σφαγιασμένων αμάχων: Χαλκιδική, Νάουσα, Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη, Κυδωνίαι, Χίος, Κάσος, Ψαρά, Κύπρος και άλλοι τόποι Ελλήνων. Οποιος στοχάζεται για την Ελληνική Επανάσταση, πρέπει να διέπεται και από ευλαβικό σεβασμό διά τους ήρωες και τους μάρτυρες αυτούς, ώστε να μη αμαρτάνει και προς την ιστορική αλήθεια.


* πρώην πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών

12 σχόλια:

  1. Ο Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος είναι ένας λαμπρός επιστήμονας και Έλληνας!
    Αυτά που καταγράφει είναι η απλή ιστορική αλήθεια, όμως οι "αποδέκτες" της μαρτυρίας του, δεν πρόκειται να συνέλθουν από τα λόγια του, ούτε να παραιτηθούν από την εντεταλμένη αναθεωρητική υπηρεσία τους!

    Παρατηρήστε ήδη, (χθες στον Σκάι με ένα ντοκιμαντέρ), ότι κάτι ανάλογο με την εθνική μας Ιστορία, επιχειρούν και με την Θρησκεία μας.
    Κάθε Πάσχα φροντίζουν να δηλητηριάζουν τις ψυχές των μικρών και των αδυνάτων με ψεύδη, με αναπόδεικτες "επιστημονικές" θεωρίες περί Ιησού και ευφυολογήματα τραβηγμένα από τα μαλλιά για να αποδείξουν τι;

    Ο σκοπός τους είναι φανερός!
    Αφελληνισμός και αποχριστιανισμός της νεώτερης γενιάς των Ελλήνων!

    Όμως δεν θα τους περάσει!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γράφει ο Άγγλος ARNOLD TOYNBEE,sτό βιβλίο τους οι" Έλληνες καί οι Κληρονομιές τους":
    "Τό σύνολο τού παρελθόντος είναι εν ζωή καί έν λειτουργία μέσα στό παρόν,ακόμα καί άν εμέις σήμερα δέν τό θυμούμαστε πιά...
    "Η μνήμη φυσικά είναι δυνατόν νά σφάλλει.Είναι σέ όλους γνωστό ότι τά απομνημονεύματα,πού γράφονται στό τέλη τής ζωής,δίνουν κάποτε μιάν αναδρομική άποψη γιά γεγονότα πού διαφέρει σημαντικά από απόψεις γραμμένες σέ ένα ημερολόγιο από τό ίδιο χέρι σέ χρόνο σύγχρονο μέ τά γεγονότα.Οι τέτοιας λογής ανακολουθίες δείχνουν πώς η μνήμη είναι ένα ατελές πνευματικό εργαλείο.Επιπλέον,τό ενθυμείσθαι δέν είναι σέ όλες τίς περιπτώσεις μιά καθαρά διανοητική δραστηριότητα.Οι μνήμες ενδέχεται νά προκαλούνται από συγκινήσεις,συνειδητές,ή μή συνειδητές,καί αντίστροφα,οι συγινήσεις ενδέχεται νά διεγείρονται από τίς μνήμες,ακόμα καί άν οι μνήμες αυτές έχουν ως βάση τούς καθαρώς πνυματικά γεγονότα.Η αλληλεπίδραση μνήμης καί συγκίνησης μπορεί νά διαστρέψει σέ ακόμα μεγαλύτερο βαθμό τήν ήδη ατελή εικόνα τού παρελθόντος πού η μνήμη μου παρουσιαζει.Μπορεί νά πιστεύω μέ όλη τήν καλή πίστη πώς η μνήμη μου έει διατηρήςει μιά επακριβή καταγραφή τής αλήθειας,ωστόσο τά αισθήματά μου μπορεί νά έχουν οδηγήσει τή μνήμη μου νά παίζει μαζί μου ένα απατηλό παιγνίδι.Ενδέχεται νά τήν έχουν οδηγήσει νά παρουσιά τό παρελθόν,όχι όπως αυτό πραγματικά ήταν,αλλά όπως θά ήθελα νά είναι.Αυτό τό αποτέλεσμα διαταραχής εξαιτίας τών αισθημάτων καί τών επιθθμιών μου ενδέχεται να είναι φανερό σέ κάποιον άλλον,πού-διφορετικά από μένα-δέν είναι συγκινησιακά συνδεδεμένος μαζί του καί πού κατέχει μιά ανεξάρτητη από πρώτο ή δεύτερο ΄χέρι δική του πληροφόρηση γιά τά ίδια γεγονότα τού παρελθόντος...".
    "Οι σύγχρονοι Έλληνες ήσαν λιγότερο τυχεροί από τούς αρχαίους Έλληνες.Υπέστησαν τή δοκιμασία μιάς μεσοβασιλείας σέ μιά πιό δυσάρεςτη καί ταπεινωτική μορφή από τό χάος τής μεταμυκηναικής εποχής.Η μοίρα τών σύγχρονων Ελλήνων στή διάρκεια τής μεταβυζαντινής μεσοβασιλείας ήταν η υποταγή σέ ξένες δυνάμεις.Αυτή η υποταγή ήταν πολιτιστική,καθώς επίσης καί πολιτική,αλλά ακόμα καί σέ αυτές τίς συνθήκες οι σύγχρονοι Έλληνες δέν πέτυχαν νά απαλλαγο΄ν από τόν ε φ ι ά λ τ η του δικού τους παρελθόντος.Τόσο τό βυζαντινό όσο καί τό αρχαιοελληνικό τους παρεελθόν εξακολουθούσαν νά τούς κατατρέχουν καί,όταν επανέκτησαν τήν ανεξαρτησία τους,οι δυνάμεις πού μπορούςαν νά έχουν ξοδευτεί από αυτούς επικερδέστερα στό προμηθεικό εγχείρημα τού πώς θά σταθούν στά πόδια τους μέσα στό σύγχρονο κόσμα,διοχετεύθηκαν εν μέρει στήν επιμηθεική άσκηση τού νά συζητούν γιά τόν άν θά έπρεπε να επανεγκαθιδρύσουν ή νά αναπλάσουν ή νά ξεπεράσουν τίς φορτικές βυζαντινές καί αρχαιοελληνικές τους παραδόσεις...".
    Προμηθείς!
    Μόνο τό ήπαρ αναγεννάται,αναπλάθεται!
    Προμηθεύς Εωσφόρος(τήν αυγή πού φέρνει!Ο προφήτης Ησαίας!...τόν σκότωσε κάι τόν έκανε ...σατανά,άλλης θρησκείας!).
    Προμηθεύς Δεσμώτης!
    Προμηθεύς Λυόμενος!
    Νά γίνουμε Έλληνες Προμηθείς!
    Καλή Λαμπρή!

    Πολύβιος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "Η γλώσσα είανι ο πολιτισμός μας,είναι ο καθρέπτης του.
    Νά διασώσουμε τή δασεία μας,πού είναι γράμμα.Είναι τό h τού λατινικού (τού προ-Ευλείδειου Αττικού)αλφαβήτου.
    Άς διασώσουμε καί τό ω-μέγα.Άλλη άθρωση έχει αυτό από τό ο-μικρόν.Καλή η ευκολία,αλλά νά θυσιάσουμε τά μακρά καί τα βραχέα ,τή γένεση καί τή συγγένεια;
    Θά ειρωνευθούν οι "σοφοί". . .
    Αλλά δέν μ'αφήνει νά υποταγώ τό ριζωμένο γλωσσικό ένστικτο,τό αισθητήριο καί τό ιστορικό στοιχείο ενός απλού νυχτοφύλακα,πού κάποιοι ανώνυμοι πρόγονοι τόν έβαλαν νά φυλάη μερικά κ ε ι μ ή λ ι α τής ιστορικής τους συνείδησης".
    ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΑΤΣΟΣ,
    "ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ"

    ΑΡΚΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ομογενής μαθητής προσκάλεσε τον Ομπάμα στη γιορτή της 25ης Μαρτίου


    http://www.zougla.gr/page.ashx?pid=2&aid=296142&cid=5

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @ ΑΠΕΛΛΗ

    Εσύ δηλαδή είσαι και ... θρησκευόμενος;
    Πας και ακούς με κατάνυξη τους Ψαλμούς του Δαυίδ;

    Όχι, λέω, μην πέσει κανένα καντήλι... :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ήδη έχουν πετύχει τον αφελληνισμό των νέων
    Πόσοι νέοι ξέρουν από θρησκεία , οι περισσότεροι δε ξέρουν ούτε προσευχή να κάνουν.
    Πόσοι νέοι ξέρουν την ιστορία της πατρίδας μας;
    Εδώ πολλοί δεν μπορούν να γράφουν στα Ελληνικά.
    Πόσοι νέοι ξέρουν απο Ελληνική Μουσική
    Είμαι σίγουρος ότι είναι μειοψηφία
    Και νέοι εννοώ της ηλικίες κάτω των 25

    Κώστας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Που είναι το πρόβλημα στο να ακούει κάποιος τους Ψαλμούς του Δαυϊδ; Το Ελληνικό τους κείμενο είναι πανέμορφο. Από τα αριστουργήματα της Ελληνικής φιλολογίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. 19 Απριλίου 2011 5:48 μ.μ.

    Που σε πειραξαν οι Ψαλμοι του Δαυιδ
    δεν καταλαβα.Απελλη μη απαντας γιατι καποιοι θελουν μπαχαλο Μεγαλη Εβδομαδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @ 19 Απριλίου 2011 9:59 μ.μ.

    >Το Ελληνικό τους κείμενο είναι πανέμορφο. Από τα αριστουργήματα της Ελληνικής φιλολογίας<

    Της ελληνικής φιλολογίας; (!!!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. H Γαλλική επανάσταση ήταν ταξική. Την έκανε ο λαός για το συμφέρον της αστικής τάξης. Σε αντίθεση η Ελληνική ήταν εθνικοαπελευθερωτική και έδωσαν όλοι ο Ελληνες ότι είχαν εκτός απο τη ζωή τους. Οι σημερινοί ξεπουλημένοι στην παγκοσμιοποίηση και στον Τούρκικο επεκτατισμό, προσπαθούν να μας κάνουν να έχουμε τύψεις, γιατι ο Κολοκοτρώνης έσφαξε Τούρκους, λές και θα έκανε επανάσταση με παπαρούνες. Βέβαια, όταν βρίζουν τον Κολοκοτρώνη ξεχνάνε να πούν για τις σφαγές των Τούρκων σε άμαχους επι 400 ολόκληρα χρόνια.
    Ισχυρίζονται ότι είχαμε επι 400 χρόνια σχολεία ανοιχτά και δημόσια! Πάλι ξεχνάνε να πουν πόσο οι Ελληνες είχαν πέσει σε αμορφωσιά και σε αθλιότητα, αφού ολα τα απαγόρευε ο πιο βάρβαρος και πιο βάναυσος κατακτητής που πέρασε ποτέ απο τη ιστορία του πλανήτη ολάκαιρου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ο κυριος Δεσποτοπουλος αντιπροσωπεθει μια γενια Ιστορικων με γνωσεις και πατριωτισμο.Το ερωτημα ειναι αν η γενια Ιστορικων που θα τον διαδεχθει εχει και αυτη τις γνωσεις και τον πατριωτισμο

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.