21/5/14

Μπορεί ο εθνομηδενισμός να είναι «αντισυστημικός»;

bar-krit-tsi
Του Γιώργου Καραμπελιά
Από τις Εκλογές του Ιουνίου 2012 και μετά, τα εγχώρια και τα ξένα συμφέροντα επιχειρούν συστηματικά να ελέγξουν τις μελλοντικές πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα, κατ’ εξοχήν μέσω του ελέγχου του νέου –πρόσκαιρου ή μονιμότερου– πόλου εξουσίας, που ανεδείχθη από εκείνες τις εκλογές, δηλαδή του ΣΥΡΙΖΑ.

Βασικός μοχλός, για την υλοποίηση της επιδίωξης των συστημικών δυνάμεων και των μεγάλων συμφερόντων, είναι η αποτελεσματική χρησιμοποίηση της ψαλίδας που υπάρχει ανάμεσα στη στενή οργανωτική βάση του ΣΥΡΙΖΑ και την πολύ ευρύτερη εκλογική του απεύθυνση. Αυτή η ψαλίδα οδηγεί αναπόφευκτα το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε μια στρατηγική διεύρυνσης, ώστε να μπορέσει να αποκτήσει τα μεγέθη και τις δυνατότητες διαχείρισης της εξουσίας. Και γύρω από τον χαρακτήρα αυτής της διεύρυνσης παίζεται και το μέλλον αυτού του κόμματος.

Οι εγχώριοι και διεθνείς «ρυθμιστές» της κοινωνικής και πολιτικής ζωής παρεμβαίνουν αποφασιστικά σε αυτό το πεδίο. Το κύριο όπλο που διαθέτουν είναι ο λεγόμενος χώρος της κεντροαριστεράς και του εκσυγχρονισμού, ο οποίος, τα προηγούμενα χρόνια, εκφραζόταν κατ’ εξοχήν με το ΠΑΣΟΚ, αλλά διατηρούσε εκλεκτικές συγγένειες, στο πεδίο της ιδεολογίας, και με την ανανεωτική Αριστερά, ακόμα και ένα κομμάτι της άκρας αριστεράς (χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις του «Ιού» της παλιάς Ελευθεροτυπίας). Η λεγόμενη κεντροαριστερά αποτελεί τον κεντρικό ιδεολογικό μοχλό ελέγχου της εξουσίας στην Ελλάδα, από τη δεκαετία του 1980 και μετά. Με τα συγκροτήματα Τύπου που ελέγχει (βλέπε Νέα, Βήμα, Έθνος, παλιότερα Ελευθεροτυπία, Μega κ.λπ.). Με τον έλεγχο των πανεπιστημιακών και ακαδημαϊκών ελίτ, καθώς και της πνευματικής και πολιτιστικής ελίτ. Με την ηγεμονία στο ίδιο το φαντασιακό και τις συμπεριφορές των νεώτερων γενεών. Γι’ αυτό εξάλλου, όπως έχουμε τονίσει πάρα πολλές φορές, η ύστερη μεταπολίτευση σφραγίστηκε αποφασιστικά από την ιδεολογία του εκσυγχρονισμού και εθνομηδενισμού.

Το μεγάλο στοίχημα αυτών των συμφερόντων ήταν πώς θα κατορθώσουν να ελέγξουν τον ελληνικό λαό σε μια στιγμή κρίσης του κυρίαρχου μοντέλου, όπως διαμορφώθηκε μετά το 2010. Και το πρόβλημα που αντιμετώπιζαν έμοιαζε με τον «τετραγωνισμό του κύκλου». Πώς να αποφύγουν την κατάρρευση της ιδεολογικής τους ηγεμονίας, τη στιγμή που κατέρρεαν τα εκλογικά ποσοστά και η ισχύς της «επίσημης» κεντροαριστεράς, δηλαδή του ΠΑΣΟΚ. Ιδιαίτερα στην περίοδο που διανύουμε, κατά την οποία το σύστημα δεν έχει κατορθώσει να σταθεροποιηθεί και η φτωχοποίηση και η οικονομική καταστροφή συνεχίζουν να απειλούν τη μεγάλη μάζα των Ελλήνων, έπρεπε να διασφαλιστεί η σχετική σταθεροποίηση του πολιτικού συστήματος. Τη μία πλευρά του συστήματος εξουσίας, τη Ν.Δ. και τη δεξιά, κατόρθωσαν να την ελέγξουν εν τέλει, παρά τις αντιμνημονιακές κορώνες του Σαμαρά μετά το 2011, και την μετέβαλαν στον βασικό πυλώνα του συστήματος, μαζί με το καταρρέον ΠΑΣΟΚ.

Το ερώτημα, λοιπόν, ήταν πώς η «κεντροαριστερά» θα επιτύγχανε τον άθλο να ελέγξει ταυτόχρονα και τον αντιπολιτευτικό και «αντιμνημονιακό» πόλο, που έτεινε να αναδειχθεί, δηλαδή τον ΣΥΡΙΖΑ.

Προϋπόθεση αυτού του ελέγχου είναι κατ’ αρχήν η συγκράτησή του σε τέτοια επίπεδα απήχησης και επιρροής ώστε να είναι υποχρεωμένο, αν θέλει να πάρει την εξουσία, να κάνει «συμμαχίες» που εν τέλει θα καθορίσουν και τη φυσιογνωμία του. Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε μπροστά του δύο δυνατότητες. Είτε να ανοιχθεί στην κοινωνία ιδεολογικά και οργανωτικά, ώστε να δημιουργήσει ένα αυθεντικό πλειοψηφικό ρεύμα, που θα συμπαρέσυρε όλων των ειδών τα αναχώματα –όπως, τηρουμένων των αναλογιών, είχε συμβεί στη δεκαετία του ’70 με το ΠΑΣΟΚ του Ανδρέα Παπανδρέου– είτε, για να διατηρήσει τον στενό ιδεολογικό και οργανωτικό έλεγχο η ηγετική του ομάδα, να αυτοπεριοριστεί, και επομένως να είναι υποχρεωμένος να αναζητήσει συμμαχίες στο εσωτερικό του συστήματος, ώστε να μπορεί να αποκτήσει ακόμα και εκλογική πλειοψηφία.

Στην πρώτη περίπτωση, θα έπρεπε να επιχειρήσει μια ιδεολογική και οργανωτική «επανάσταση», ενσωματώνοντας τις αντιλήψεις και τη φυσική παρουσία των λαϊκών στρωμάτων. Θα έπρεπε, δηλαδή, να μεταβληθεί σε ένα πατριωτικό μέτωπο, απαραίτητο για την κατάκτηση της πλειοψηφίας. Ο Ανδρέας Παπανδρέου –έστω υποκριτικά–, στη δεκαετία του ’70, είχε επιχειρήσει το ανάλογο εγχείρημα, με συνθήματα όπως «Η Ελλάδα ανήκει στους Έλληνες», «Σοσιαλισμός», και ταυτόχρονα είχε κάνει ένα τεράστιο οργανωτικό άνοιγμα, μέσω του συνθήματος της αυτο-οργάνωσης, που το οδήγησε σε ένα κόμμα τριακοσίων χιλιάδων μελών. Ο ΣΥΡΙΖΑ, αντίστροφα, κράτησε κλειστές τις οργανώσεις του, μετά την εκλογική του εκτίναξη του Ιουλίου του 2012, και έμεινε ένα κόμμα των είκοσι ή τριάντα χιλιάδων μελών, και στην πραγματικότητα μερικών χιλιάδων στελεχών. Παράλληλα δε, αντί να επιχειρήσει ένα άνοιγμα προς το πατριωτικό αίσθημα του ελληνικού λαού, που μόνο αυτό εξασφαλίζει πλειοψηφικά χαρακτηριστικά σε μια χώρα με πρόβλημα εθνικής κυριαρχίας, επέλεξε εν τέλει την πρόσδεσή του στη μειοψηφική εθνομηδενιστική ιδεολογία του στενού ηγετικού του πυρήνα.

Έτσι, όμως, ήταν υποχρεωμένο να αναζητήσει συμμαχίες. Και η κατεύθυνση αυτών των συμμαχιών διεφάνη πολύ σύντομα. Ένα μεγάλο μέρος της «αριστεράς» του σημιτισμού (Τσουκαλάς, Λιάκος, Αναγνωστοπούλου, Χριστόπουλος, Κούλογλου και αναρίθμητοι άλλοι) προσεχώρησε στον ΣΥΡΙΖΑ για να «τσιμεντώσει» τον απειλούμενο, από την πιθανή πλημμυρίδα του πατριωτικού ελληνικού λαού, ηγετικό πυρήνα του κόμματος. Αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έμεινε μόνο εκεί. Και στο επίπεδο πολιτικών στελεχών και συμβούλων, προχώρησε στην ενσωμάτωση ή τη διασύνδεση με το παπανδρεϊκό (του ΓΑΠ) τμήμα του ΠΑΣΟΚ, όπως την Κατσέλη, τον Κρίτωνα Αρσένη, τον Βουδούρη, τον Βαρουφάκη, τον Χριστόπουλο και τόσους και τόσους άλλους. Έφθασε μάλιστα να φιλοξενεί ακόμα και συνεντεύξεις και άρθρα του ανεκδιήγητου Δρούτσα στο Κόκκινο και την Αυγή. Ενώ προσέλαβε τον Ρουμπάτη ως σύμβουλο της εκλογικής του στρατηγικής και διεξάγει την εκλογική του εκστρατεία με τον επίσης σημιτογεωργακικό Τζιώτη. Τέλος αλλά όχι ελάχιστο, η Ρεπούση στήριξε ανοικτά τον Δρίτσα στον Πειραιά.

Ακόμα και το αριστερό ρεύμα του Λαφαζάνη, ο οποίος εμφορείται θεωρητικά από πατριωτικές αντιλήψεις, αυτοπαγιδεύτηκε στην εσωκομματική συμμαχία με την τροτσκιστική συνιστώσα της ΔΕΑ του Αντώνη Νταβανέλου, με αποτέλεσμα η συχνά ορθή κριτική του στα οπορτουνιστικά ανοίγματα του Τσίπρα να αυτοακυρώνεται. Αυτά στο εσωτερικό του.

Όμως, το σχέδιο του ελέγχου των εξελίξεων δεν περιορίζεται σε αυτά. Πρέπει να διαμορφωθούν και οι κατάλληλοι «σύμμαχοι» έξω από το κόμμα. Μετά το 2012, με την ανάδειξη των ΑΝΕΛ σε πιθανό κυβερνητικό εταίρο του ΣΥΡΙΖΑ, έπεσε κυριολεκτικά τρόμος στους «νταβατζήδες» (κατά Καμένο), τους εθνικούς εργολάβους και τις πρεσβείες διότι οι ΑΝΕΛ αποτελούν έναν εν πολλοίς ανεξέλεγκτο παράγοντα, καθώς και –αν βρισκόταν σε κυβέρνηση– πιθανό παράγοντα ανάσχεσης του εθνομηδενισμού σε κεντρικές επιλογές της παγκοσμιοποίησης, όπως το μεταναστευτικό και οι υποχωρήσεις στα εθνικά ζητήματα (Κύπρος κ.λπ). Κατά συνέπεια, έπρεπε να εφευρεθεί ένας άλλος δυνητικός σύμμαχος του ΣΥΡΙΖΑ, σε πιθανή εκλογική του νίκη. Το πρώτο βήμα σε αυτή την κατεύθυνση ήταν η αποχώρηση της ΔΗΜΑΡ και του Κουβέλη από την κυβερνητική συμμαχία. Το δεύτερο ήταν η σταδιακή μετακίνηση της πτέρυγας Παπανδρέου προς τη ΔΗΜΑΡ και προς τον ΣΥΡΙΖΑ, μέσω της αμφισβήτησης των επιλογών Βενιζέλου και, τέλος, το τρίτο ήταν η δημιουργία εκ του μηδενός ενός νέου εθνομηδενιστικού σχηματισμού, με τις ευλογίες του Μπόμπολα, του Αναστασιάδη και του… Στέλιου Ράμφου, όπως το ΠΟΤΑΜΙ, που δηλώνει ανοικτά ότι θα μπορούσε να συνεργαστεί είτε με τον Σαμαρά είτε με τον Τσίπρα – ανάλογα με το ποιος «θα πάρει κεφάλι».

Κατ’ αυτό τον τρόπο, η εθνομηδενιστική συστημική κεντροαριστερά θα τείνει και πάλι να καταστεί το όργανο για τον έλεγχο των πολιτικών εξελίξεων. Από οποιαδήποτε πλευρά. Και στην απίθανη μεν περίπτωση που ο Σαμαράς θα κέρδιζε τις εκλογές, έχοντας στείλει τη λαϊκή δεξιά στη Χ.Α., διαιωνίζουν τη συμμαχία με τους «νταβατζήδες» και τους εκφραστές τους, στη δε αντίθετη περίπτωση, ενίσχυσης του ΣΥΡΙΖΑ και κατάρρευσης του παρόντος κυβερνητικού σχήματος, να μπορούν να εξασφαλίσουν –τόσο μέσα από τις εσωτερικές εξελίξεις στον ΣΥΡΙΖΑ όσο και κυρίως μέσα από τους πιθανούς συμμάχους– ότι και αυτός θα μείνει πιστός στις βασικές συστημικές κατευθύνσεις.

Αρκετοί φίλοι, μετά τον Μάη του 2012, συντάχθηκαν με τον ΣΥΡΙΖΑ, υποστηρίζοντας και υποθέτοντας πως θα επηρεάσουν από το εσωτερικό του τις εξελίξεις, έτσι ώστε η εισροή των λαϊκών πατριωτικών δυνάμεων στο εκλογικό επίπεδο να μεταφραστεί και σε αλλαγή στο οργανωτικό και ιδεολογικό πεδίο. Με τις εξελίξεις που παρατηρήθηκαν στη διάρκεια της τελευταίας προεκλογικής περιόδου, αποδείχθηκε για άλλη μια φορά το πόσο εσφαλμένη είναι αυτή η προσδοκία. Ο σκληρός κομματικός πυρήνας του ΣΥΡΙΖΑ προτιμά μικρότερη πολιτική εμβέλεια και απήχηση του κόμματος αλλά έλεγχο στις βασικές του κατευθύνσεις και, επομένως, επιλέγει συμμαχίες κατ’ εξοχήν με το εκσυγχρονιστικό στρατόπεδο, περιθωριοποιώντας αντίθετα κάθε πατριωτική αντισυστημική φωνή (την οποία φροντίζει να διατηρεί, πάντα μειοψηφική, ως άλλοθι).

Αυτό κατέστη προφανές κυρίως με τη σύνθεση του ευρωψηφοδελτίου, όπου κυριάρχησαν απολύτως οι εθνομηδενιστές, μετά και τον ανοίκειο αποκλεισμό της Σαμπιχά Σουλεϊμάν, υπακούοντας ανοικτά στα κελεύσματα του τουρκικού προξενείου. Αλλά και στις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές έγιναν επίσης οι ανάλογες επιλογές (βλέπε και το φιάσκο Καρυπίδη στη Δ. Μακεδονία και την αποτυχημένη επιμονή στον Βουδούρη στην Πελοπόννησο, οπαδού του Γιωργάκη Παπανδρέου, και αρκετές άλλες περιπτώσεις) .

Όπως τονίζουμε εδώ και τουλάχιστον είκοσι χρόνια, δεν μπορεί κανείς να επηρεάσει αποφασιστικά την κυρίαρχη παγκοσμιοποιητική και εθνομηδενιστική ιδεολογία παρά μόνο αν διαμορφώσει έναν αυθεντικό δημοκρατικό πατριωτικό πόλο και, όσο αυτός δεν υπάρχει, ο πατριωτισμός θα ταυτίζεται με τη Χ.Α. ή με διάφορες αστείες φιγούρες πολιτικάντηδων, ενώ η αριστερά θα ηγεμονεύεται από τις παγκοσμιοποιητικές και εθνομηδενιστικές αντιλήψεις: Την εποχή της παγκοσμιοποίησης, ειδικότερα στην Ελλάδα, δεν μπορεί να παραμένει κανείς αντισυστημικός και ενάντια στα μεγάλα συμφέροντα, παρά μόνο αν στρέφεται ενάντια στον εθνομηδενισμό. Σε μια μικρή χώρα, απόφυση της Δύσης και απειλούμενη στην ίδια της την εθνική υπόσταση, το σύστημα, τα μεγάλα συμφέροντα και όλες οι συστημικές ελίτ έχουν ως μεγαλύτερο αντίπαλό τους τον πατριωτισμό.

Κατά συνέπεια, λοιπόν, όσο και όσοι δεν συμβάλλουν στη συγκρότηση ενός τέτοιου πολιτικού και ιδεολογικού πόλου αποτελούν, στην καλύτερη περίπτωση, την «πατριωτική ρόδα» ενός οχήματος που κατευθύνεται ή θα κατευθυνθεί αναπόφευκτα στις ράγες της παγκοσμιοποίησης και του εθνομηδενισμού. Όλα τα υπόλοιπα είναι είτε προφάσεις εν αμαρτίαις είτε λογικές μικροσυμφερόντων είτε, για κάποιους – στην καλύτερη περίπτωση–, αφέλειες.

Κατά τον ίδιο τρόπο που, στην Ελλάδα, ο πατριωτισμός δεν μπορεί παρά να είναι δημοκρατικός και αντιολιγαρχικός, διαφορετικά θα εξαφανισθεί, αργά η γρήγορα (ας θυμηθούμε το «πατριωτικό» ΠΑΣΟΚ ή τον… Σαμαρά), έτσι και ο εθνομηδενισμός δεν μπορεί ποτέ να είναι αντισυστημικός, ούτε καν αυθεντικά αντιμνημονιακός. Αποτελεί τον κεντρικό ομφάλιο λώρο που συνδέει κόμματα και ιδεολογίες με το σύστημα. Έστω και αν κάποιοι πετάγανε πέτρες στο Πολυτεχνείο ή, ακόμα περισσότερο, στα Εξάρχεια. Πολλούς «εξτρεμιστές» των Εξαρχείων, εξάλλου, κατάπιε το σύστημα, αρκεί να στρέφονται ενάντια στην πατρίδα τους.

Υ.Γ. Έχω και προσωπική εμπειρία του ζητήματος. Όταν κάποτε με κατέγραφαν –ψευδώς– ως «αναρχικό», ή ακόμα και «τρομοκράτη», ήταν πολύ μικρότερες οι επιθέσεις και η απομόνωση που αντιμετώπιζα από το σύστημα, παρά όταν, μετά το 1990 και την άνοδο της παγκοσμιοποίησης, άρχισαν να με χαρακτηρίζουν «εθνικιστή». Γι’ αυτό ίσως και αρκετοί φίλοι μας, «ολίγον» πατριώτες, φροντίζουν να έχουν καλυμμένα τα νώτα τους σε κάποιο εθνομηδενιστικό κόμμα!
 

10 σχόλια:

  1. "ο εθνομηδενισμός δεν μπορεί ποτέ να είναι αντισυστημικός, ούτε καν αυθεντικά αντιμνημονιακός"

    Σωστό.
    Αντίστοιχα, ο πατριωτισμός δεν μπορεί να είναι μνημονιακός ούτε συστημικός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Βιλλκόμμεν-τ,ό μ ω ς,σ(ζ)ε(χ)ρ γκου(ύ/ού)τ-εν/βολ(χ)λ ουνντ μπεστένς(ζ)ιμ(ν) Πρακτίσσενλανντ(http://paranoid-fractal.blogspot.gr/),ρεαλιτέτεν,κ(υρ).Γιῶργο!Raus und schnell.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το πολιτικό πρόβλημα είναι ακόμα ποιο δραματικό, είναι πρόβλημα αυτοπεποίθησης παιδείας, δεν δικαιολογείτε να μη εναλλάσσονται τα άτομα στην ηγεσία των τοπικών οργανώσεων κάθε πέντε ή δέκα χρόνια, διότι πέραν του ότι αυτό σημαίνει μη παραγωγή κομματικά πολιτικών απογόνων, από την άλλη είναι στοιχείο σαθρότητας συνοχής του θεμελίου μιας διαρκούς και σταθερής πολιτικής, (σκεφτείτε πόσο ευκαιριακοί είναι οι δημοτικοί συνδυασμοί από τη στιγμή που δεν υπάρχουν φάκελοι προβληματισμού και παρακολούθησης προς λύση των τοπικών προβλημάτων, ημή μόνον αερολογίες των διαπλεκόμενων της τετραετίας) αλλά είναι δείγμα διάχυτης πολιτικής διαπλοκής.
    Σε κάποιο νησί της Καραϊβικής το 80% του χρόνου προβληματισμού επί των προβλημάτων εκ του δημοτικού συμβουλίου καταναλώθηκε για τη συγκάλυψη της διαχρονικότητας της διαφθοράς, αλλά και με την οικονομική επιβάρυνση των δημοτών για πληρωμή δικηγόρων παραπλάνησης των δικαστηρίων προς έκδοση απότοκων αποφάσεων εις βάρος της Εκκλησίας του Δήμου και της ολότητας των κατοίκων, ευτυχώς που ψηλιάστηκαν ακόμα οι Νομαρχιακές και οι Περιφερειακές κομματικές ηγεσίες, ποιο είναι το νησί της Καραιβικής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. σάββατο, 21 ιουνίου 2008
    Η Ευρώπη είναι δεξιά χάρη στην ανυπαρξία μιας αριστεράς

    Η Ευρώπη είναι δεξιά χάρη στην ανυπαρξία μιας αριστεράς
    Η σημερινή ευρωπαϊκή δεξιά κυριαρχεί ακόμη και στα μεσαία κοινωνικά στρώματα – που φθίνουν συνεχώς πολιτιστικά και θεωρούν καθήκον τους να στηρίξουν τη μοναδική αξιόπιστη δεξιά πρόταση.
    Οι μάζες, στην πλειοψηφία τους, ανησυχούν για το μέλλον των παιδιών τους, που το σύστημα αδιαφορεί και που η αριστερά – όπου ανέλαβε κυβερνητικές ευθύνες – τους εξαπάτησε. Ανησυχούν για τη γενικευμένη υποβάθμιση κάθε πνευματικής και ιδεολογικής ανησυχίας. Έχουν αποδεχθεί το “παιχνίδι” της ιδιώτευσης και του προσωπικού συμφέροντος, όπως ακριβώς “δίδαξε” η κυβερνητική αριστερά.
    Η Ευρώπη των μεσαίων στρωμάτων έχει τρομοκρατηθεί από τις συνεχείς εκστρατείες, τόσο της δεξιάς όσο, και κυρίως, της αριστεράς, για τη διεθνή τρομοκρατία και την αύξηση της εγκληματικότητας.
    Ο αγώνας δρόμου, της δεξιάς και της αριστεράς, να “κερδίσουν” τον δήθεν κεντρώο χώρο - ανύπαρκτος, αλλά αποτελεί επινοημένο εφεύρημα που κατασκευάστηκε έντεχνα - οδηγεί τον πολίτη στη δοκιμασμένη σταθερή δεξιά πολιτική.
    Μπροστά σ’ αυτή τη διαμορφωμένη κατάσταση εμφανίζεται στη γειτονική μας Ιταλία το “νέο κόμμα”: Δημοκρατικό Κόμμα. Οι πρώην κομμουνιστές (ΚΚΙ – Κόμμα Δημοκρατικής Αριστεράς – Δημοκράτες της Αριστεράς), μαζί με την “Μαργαρίτα”, το σήμερα “κεντρώο” κόμμα του πάλαι ποτέ αριστερού-πράσινου Francesco Rutelli, ίδρυσαν – στα πρότυπα του αμερικάνικου μοντέλου – το Δημοκρατικό Κόμμα. Η πρώτη απόφαση αυτού του νέου σχήματος είναι η αποχώρηση από το Ευρωπαϊκό Σοσιαλιστικό Κόμμα και ο αυτοπροσδιορισμός στον κεντρώο χριστιανο-κοινωνικό χώρο!
    Το αποτέλεσμα ήταν ένας εκλογικός θρίαμβος της δεξιάς.
    Τα εκλογικά αποτελέσματα είναι σαφή σ’ ολόκληρη την Ευρώπη.
    Η αριστερά μπορεί να έχει κυβερνήσει, αλλά με “κεντρώα-δεξιά” πολιτική, και συνεπώς δεν έχει ασκήσει αριστερή πολιτική. Πολύ απλά – ως απλοϊκά – η αρτηριοσκληρωτική κυρίαρχη τάξη μορφοποιεί και πλάθει και την αριστερά μαζί με τις ηγεσίες της.
    Μπροστά στο ευρωπαϊκό πολιτικό συνονθύλευμα, ο Nicolas Sarkozy κατόρθωσε να ξεπεράσει τον αρραβώνα της ευρωπαϊκής αριστεράς και της ευρωπαϊκής δεξιάς, προσφέροντας μια “διέξοδο”: «ας θάψουμε τον Μάη του ’68».
    Πρότεινε κάτι που ήδη είχε υλοποιήσει η αριστερά: την “απελευθέρωσή” της από την εξέγερση του ’68, την εξαφάνιση των μηνυμάτων του Μάη, στο βωμό του «εκσυγχρονισμού» της αριστεράς.
    Οι σημερινές προκλήσεις είναι τεράστιες. Στην οικονομία, οι συμφωνίες του Bretton Woods (22 Ιούλη 1944), που χαρακτήρισαν τον πλανήτη για 60 χρόνια, φθίνουν με την κυριαρχία του δολαρίου. Η Ευρώπη τι κάνει;
    Οι κλιματικές συνθήκες του πλανήτη είναι μια φοβερή απειλή για το μέλλον μας. Η Ευρώπη τι κάνει;
    Ο αμερικάνικος ιμπεριαλισμός επεμβαίνει όπου εξυπηρετούνται τα συμφέροντά του (Ιράκ, Γιουγκοσλαβία, Κόσσοβο, Αφγανιστάν, Ιράν, Μέση Ανατολή κ.ο.κ.). Η Ευρώπη τι κάνει;
    Σ’ αυτές τις προκλήσεις η δεξιά δίνει απαντήσεις και δεν μας αρέσουν. Η αριστερά;
    Η σημερινή “Δημοκρατία” χαρακτηρίζεται ιστορικά από την πολιτικοποίηση φαινόμενων και κοινωνικών πρακτικών. Δηλαδή, από το πώς μπορεί να μετασχηματιστεί η ανθρώπινη-κοινωνική δράση σε μορφώματα συνειδητής διάπλασης των κοινωνικών δομών, των ανθρώπινων αξιών. Και στη διάρκεια αυτής της κοινωνικής δράσης έχουμε την πολιτική αντιπαράθεση κομμάτων, αξιών, ιδεολογιών, μέσα από προτάσεις για εναλλακτικές δυνατότητες για τη διάπλαση των κοινωνικών δομών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σήμερα οι πολίτες δεν συμμετέχουν ενεργά, αλλά ούτε και μαζικά, στη διαμόρφωση της πολιτικής. Η πολιτική γίνεται-αποτελεί μια εσωτερική, κλειστή υπόθεση λίγων. Η πολιτική εξουσία και ο πλούτος συγκεντρώνονται στα χέρια λίγων και “εκλεκτών”.
    Στη σημερινή δημοκρατία, τα μοναδικά χαρακτηριστικά που της έχουν απομείνει είναι η διενέργεια εκλογών και η εναλλαγή κυβερνήσεων. Παρατηρούμε περιορισμό συνταγματικών δικαιωμάτων, συνεχή διολίσθηση προς την ανισότητα και την ανελευθερία.
    Ιδιωτικοποιήσεις στο δημόσιο τομέα (εκπαίδευση, υγεία, επικοινωνία, μεταφορές κ.λ.π.), εξάπλωση της ελαστικής εργασίας (ακόμη και η λέξη «εργασία» έχει αντικατασταθεί από την «απασχόληση»), προσωρινές συμβάσεις εργασίας, διευκόλυνση των απολύσεων, ευέλικτα ωράρια…
    Συνεπώς, εκχώρηση στην εξουσία της ολιγαρχίας όλων εκείνων των τομέων που αποτελούσαν τους βασικούς χώρους πολιτικής ρύθμισης, ζωτικά πεδία της κοινωνικής οργάνωσης, τομείς λογοδοσίας για την πολιτική και τους κυβερνώντες. Έχουμε μια ιδιότυπη “αποικιοποίηση” του κράτους και της κοινωνίας από την αγορά.
    Η πολιτική έχει απεμπολήσει το δικαίωμα του πολιτικού ελέγχου.
    Η αριστερά και η δεξιά δεν έχουν τις διαχωριστικές γραμμές και δόγματα του παρελθόντος, αλλά συναγωνίζονται-ανταγωνίζονται για την εκφορά του περισσότερου συναινετικού και τεχνοκρατικού λόγου.
    Οι μάζες;
    Παθητικότητα, κυνισμός, αποϊδεολογικοποίηση, απομάκρυνση από τα πολιτικά κόμματα, ιδιώτευση.
    Απογοητευμένες, ανοργάνωτες, με προσωπικές-ατομικές επιδιώξεις, θεατές και ακροατές δημοσκοπήσεων.
    Η πολιτική γίνεται-αποτελεί μια εσωτερική, κλειστή υπόθεση λίγων, αλλά ομήρων της αγοράς και της εξουσίας των ειδικών: ειδικοί σύμβουλοι-διαχειριστές τεχνοκράτες και ειδικοί πολιτικού μάρκετινγκ (επικοινωνιολόγοι, πανεπιστημιακοί, δημοσκόποι, εκλογολόγοι…).
    Οι μάζες περιθωριοποιούνται και τα κόμματα αναζητούν τη συνδρομή των “ειδικών” για να ανιχνεύσουν-παγιδεύσουν την κοινή γνώμη. Έχουμε την προσπάθεια χειραγώγησης των πολιτών από μια ελίτ με τεχνικές-διαφημιστικές πολιτικές, που βαπτίζονται “επιστημονικές μέθοδοι επικοινωνίας”.
    Τα συμπεράσματα:
    1. Δεν διαπιστώνονται ουσιαστικές πολιτικές διαφορές ανάμεσα στους δύο συνασπισμούς (κεντροαριστερά-κεντροδεξιά), αλλά αποχρώσεις και λεπτομέρειες.
    Έχουμε να δεσπόζει κυρίαρχη η σύμπνοια των μεγάλων πόλων γύρω από κεντρικές δομές και στρατηγικές επιλογές.
    2. Δεν διαπιστώνονται δύο ιδεολογικά αντιμαχόμενα στρατόπεδα, αλλά δυο εκλογικοί συνασπισμοί με διαφορετική αισθητική αντίληψη, χωρίς ιδεολογικές, πολιτικές, ταξικές διαφορές που δεν σηματοδοτούν δύο διαφορετικές προτάσεις.
    Πλήρη απολιτικοποίηση των κοινωνικών ζητημάτων και ένας ανταγωνισμός που επικεντρώνεται στον τομέα της καλύτερης τεχνοκρατικής αντίληψης ενόψει μιας διακυβέρνησης. Διαπιστώνεται ένας ανταγωνισμός για την παράδοση της πολιτικής, της οικονομίας, του πολιτισμού και των παραδόσεων στη λογική της “αγοράς”.
    3. Τόσο η «κεντροδεξιά» όσο και η «κεντροαριστερά» - ιδιαίτερα η κεντροαριστερά - συγκροτούνται με όλα τα χαρακτηριστικά των εύθραυστων ετερόκλητων εκλογικών συμμαχιών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Έχουμε μια πολιτική ομοιομορφία των πολιτικών κομμάτων: ομοιόμορφα κόμματα εξουσίας. Παρατηρείται εξάλειψη ριζικών αντιθέσεων και ελκυστικές εικόνες για τον προσεταιρισμό ψήφων. Η εκλογική μάχη μετατοπίζεται στην τεχνική κατασκευή ορισμένων κριτηρίων, ανάμεσα στα ομοιόμορφα κόμματα, ώστε ν’ αναδειχθεί ο ικανότερος διαχειριστής μιας κοινωνικής συναίνεσης προς όφελος της αγοράς.
    4. Δεν υπήρξε – και δεν υπάρχει – δομική οριοθέτηση του πολιτικού πεδίου, αλλά μια συμβολική εκλογική μάχη με κύρια αιχμή του πολιτικού λόγου την καλύτερη διαχείριση.
    Η πιθανή ανάληψη της διακυβέρνησης αντιμετωπίζεται ως “τεχνικό” ζήτημα το οποίο θα διευθετηθεί με ορθολογικές και διοικητικές λύσεις. Γίνεται απλοϊκή επίκληση της “απλής λογικής” με ταυτόχρονη αποσύνδεση των ιδεολογικών και πολιτικών αποκλίσεων.
    Συνεπώς, όσο η αριστερά δεν θα αρθρώνει αριστερό λόγο, αριστερή πρόταση, αριστερό όραμα, πέρα και έξω από ψευδό-εκσυγχρονιστικές θεωρίες, που διατυπώνονται με τα λόγια «εμείς ως κυβέρνηση θα διαχειριστούμε καλύτερα και περισσότερα έντιμα τα κοινά», οι λαοί - είτε μας αρέσει, είτε όχι - θα ελκύονται από τη συνεπή νέο-δεξιά!

    Νίκος Κλειτσίκας
    (http://www.nikosklitsikas.gr/)

    Υστερόγραφο

    Οι πρόσφατες εξελίξεις στην πατρίδα μας (Siemens) δεν θα πρέπει να εκπλήσσουν κανέναν σοβαρό πολιτικό αναλυτή και καμία πολιτική ηγεσία.
    Για την ιστορία, επαναλαμβάνω ορισμένα σημεία από συνέντευξή μου στην εφημερίδα «Καθημερινή», περιοδικό «Κ», Κυριακή 24 Φλεβάρη 2008 (http://www.nikosklitsikas.gr/kappa_kathimerini.html), ευχόμενος και ελπίζοντας ότι θα διαψευστώ:
    «Οι διαφορές Ελλήνων και Ιταλών ψηφοφόρων;
    Ο σημερινός Ιταλός ψηφοφόρος τα έχει δει όλα! Το δικομματισμό, τα μικρά κόμματα στην κυβέρνηση, τη Δεξιά και την Αριστερά, τα απατηλά προεκλογικά προγράμματα, τις μίζες και τις συναλλαγές… Έτσι, στη συντριπτική του πλειοψηφία αδιαφορεί πια για το πολιτικό γίγνεσθαι, απαξιώνοντας τα κόμματα. Ο Έλληνας ψηφοφόρος βρίσκεται ένα, δύο κλικ πίσω από τον Ιταλό, αλλά αναπτύσσει την ταχύτητα να τον συναντήσει.
    Πως βλέπετε τη σημερινή πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα σε σχέση με την ιταλική πραγματικότητα;
    Η κατάσταση είναι παρόμοια με την πολιτική της περασμένης δεκαετίας. Έτσι, να μην αποκλείσουμε την εμφάνιση ενός τεχνοκράτη επιχειρηματία που πραγματικά θα πείσει ότι είναι ο καλύτερος διαχειριστής. Και, δυστυχώς, μπορεί να είναι!»
    «Καθημερινή», 24/2/2008

    (http://www.nikosklitsikas.gr/kappa_kathimerini.html)

    1 σχόλιο:
    ανώνυμος είπε...
    Πολλές φορές το περιβάλλον επηρρέαζει τη συμπεριφορά.

    Έτσι λοιπόν, έχω μία απορία.

    Αν χωρίζαμε την Ιταλία σε νότια και βόρεια, έχουμε δεδομένα που να δείχνουν ότι υπάρχει διαφορα στις επιλογές των ψηφοφόρων σε αυτές τις δύο γεωγραφικές περιοχές;

    Οι βόρειοι επιλέγουν πιο πολύ τον επιχειρηματία πολιτικό, οι νότιοι, ή δεν υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις;

    Μία ενδιαφέρουσα παράμετρος για να κατανοήσουμε αν υπάρχει περίπτωση να δούμε το ίδιο εκλογικό έργο στην Ελλάδα όπως και στην Ιταλία;

    21 Ιουνίου, 2008 23:56


    [http://sibilla-gr-sibilla.blogspot.gr/2008/06/blog-post_1117.html]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Η μεγαλη επιτυχια των δυναμεων που μας ελεγχουν ειναι η διαιρεση μας σε αριστερους δεξιους και κεντρωους!!!!!!!!
    Μονο οταν εχει να κανεις με ζωντοβολα μπορεις να περασεις τετοιες μεθοδευσεις, και δυστυχως ο ελληνικος λαος ειναι ενα τσουρμο ζωντοβολα (με μερικες εξαιρεσεις φυσικα)
    Καταφερα λοιπον, και κοπαδοποιησαν εναν λαο με σημαιες διαφορων χρωματων, μετατρεποντας τον σε κοπαδι. μας υποχρεωνουν να επιλεξουμε εναν τσομπανη τον οποιο αυτοι εχουν επιλεξει και μας μοστραρουν. Τα μαντρια δικα τους, δικοι τους και οι τσομπανηδες, και εμεις οι χαχολοι βελαζουμε οσο πιο δυνατα μπορουμε για να δηλωσουμε την υπαρξη μας.
    Ενας λαος που χωριστηκε σε τετοιες γελοιες και στερουμενες καθε λογικης ομαδες, δεν εχει μελλον.
    Ο διαχωρισμος μπορει να γινει μονο με μια ευδιακριτη γραμμη,
    Απο 'δω οσοι ειναι με την πατριδα και απο 'κει οι αλλοι.
    Η εννοια πατριδα, φυσικα, εμπεριεχει τον εθνικο σοσιαλισμο, ο οποιος στην βαση της ισοπολιτειας και της αξιοκρατιας προσφερει κοινωνικο κρατος και ισες ευκαιριες στους πολιτες του. Αυτο φυσικα αντικειται στον μουλωχτο ιμπεριαλισμο των εμπορων των εθνων, με αποτελεσμα ο εθνικος σοσιαλισμος σαν ιδεα να πρεπει παραυτα, να παραχωρησει την θεση του στην χυλωδη παγκοσμιοποιηση, οπου οι πολιτες εχουν χεσμενη την πατριδα. Αυτο ειναι το ζητουμενο, να εξαφανιστει η ιδεα της πατριδας, ωστε να την αγορασουν μπιρ παρα.
    Η ιδεα της πατριδας ειναι κορυφαια. Αν εξαφανιστει αυτη τοτε ειναι θεμα χρονου η μετατροπη των πολιτων σε σφαγια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Εξαιρετικό άρθρο.
    Συγχαρητήρια κε Καραμπελιά.
    Συγκροτημένος πολιτικός λόγος και εμβριθής ανάλυση του πολιτικού σκηνικού.
    Εάν συμφωνήσουμε ότι ο στόχος πρέπει να είναι η εθνική και ατομική αξιοπρέπεια για όλους τους Έλληνες, η μόνη οδός για την επίτευξη του στόχου, είναι η συγκρότηση ενός πατριωτικού κινήματος από τις παρυφές της άκρας αριστεράς μέχρι τις παρυφές της άκρας δεξιάς.
    Κίνημα στο οποίο θα ηγούνται πατριώτες Έλληνες, που θα χαρακτηρίζονται από το ήθος τους, την φιλοπατρία τους και θα είναι καταξιωμένοι στην εργασία τους.
    Ευελεπιστώ να το δώ αυτό σε αυτήν την ζωή ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Θιασώτες του συγκεκριμένου πνεύματος ιερόζηλ’υπάρχουν άπειροι και ‘μπορούν να ‘βρεθούν με την πρώτη-πρώτη και τελευταία-εσχάτη ευκαιρία και άλλοι,άλλοι τόσοι,άλλοι τέτοιοι(προς την παραγωγή …’’ιδεολογίας(=ιδεοληψιών)’’..!).Το θέμα,όμως,είναι το εάν και το κατά πόσον (και) εκείνο που προέχει σήμερα είναι να:
    Α.εί(ή)μεθα και προσ-καλούμεθα ‘σ’επαγρύπνησι,
    Β.αντιμετωπίζο(ω)νται ‘στη ρίζα των(εκεί που και πονούν..),
    Γ.διδάσκο(ω)ντ’επισήμως(είτε κατόπιν εντολών/εντολής είτε και με μόνη μια μοχθηρί’απεκβολής απωθημένων συμπλεγμάτων διαφόρων ‘στα έργα/γραπτά των),
    Δ.οι χρηματοδοτήσεις των (να) ελέγχο(ω)νται και ομολογούνται (και) απολύτως(προέλευσις και διακοπή πάραυτα).
    Δεδομένα που ενδέχεται και να μη σημαίνουν και κάτι από τη στενή διαπλοκή,την αλληλοδιαπλοκή των μη διαχωριστικών γραμμών που έχουν τεθή δίκην θεμελίων ‘στην Ελλάδα μεταξύ "αριστεράς-δεξιάς","λευκού-μέλανος","χρώματος-αχρωματοψίας",του μερικού έναντι του συν-όλου,που ‘θέλει αυτό το έθνος υποτεταγμένο και παρατεταγμένο ‘στις βουλιμικές ορέξεις διεθνών και εγχωρίων/ημεδαπών και αλλοδαπών αρπακτικών,κλεπτών και φονέων της υφηλίου.
    Το ιδεατό (σχήμα) θα ήταν:ελάχιστα Υπουργεία(έξι μ’επτά το πολύ -τους…- -είναι..-),εκατόν πενήντα(150)βουλευτάς,συνεργατικό/συνεταιριστικό/συναδελφικόν πνεύμα,οργάνωσις και καλλιέργεια/εμπέδωσις κλίματος εξωστρεφείας(‘σε κάθ’επίπεδον),μεγίστη απόδειξις ασφαλείας ενός έθνους πορευομένου ‘στη λαιμητόμον της τοκογλυφίας,μιας έωλης και κενής περιεχομέν’ουσιώδους επιχειρηματολογίας όπου δεσπόζει ο Φύλαρχος και ελλοχεύει ο Σύντροφος,τα πε(αι)δία/παι(ε)δία των Ανθέων,ένας μανιχα’ι’(στι)κός διαχωρισμός(πρόχειρος και από/εκ του προχείρου –τετραδίου…-)των εριφίων των αμνών(και της…σιωπής των..)..
    Τι σημαίνει,από εδώ,δηλαδή,’’εξορθολογισμός του κράτους’’;Ληστεύουμε όσο ‘μπορούμε για να διαμοιράσουμε,’στη συνέχει’,από κοινού πάντοτε,τα κλοπιμαία,τη λεία;ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΜΑΣ;ΤΗ ΦΩΝΗ;ΤΗ ΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΛΕΥΙΤΩΝ;ΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙ’ΑΝΘΡΩΠΟΥ(,)’ΣΤΟΝ/ΑΠΟ(ΤΟΝ)ΑΝΘΡΩΠΟ;
    (Η) Κ(κ)αινούργια σειρά του αιωνοβίου σείριαλ μάτζικ γκράντε τρίο:"Τὸ Ῥε-πούσ(τ)ειον Ἄ(Ἅ)(λ)γος".
    Υ.γ.Ξιφουλκούμε ματαίως (κατά-κρατώντας) χωρίς πετρα-χέλι’αλλά και με ιαγουάρους μόνον!Υπηρετώντας πιστότατα το καθήκον της αρχεγ(γ)όνου νεότητος!Κάπου ‘σε σύγχυσιν,αναβρασμόν,περίπου αντιφρονούντες μες ‘στον καύσωνα ετών πολλών!Τι κ’αν οι παραλίες έλκουν προσοχήν(-ς);Ἀποστολικό(-ν)β(κ)(λ)ῆμ(μμ)α!!!Παραθέρισι ‘στην άμμο θα έχουμε ‘ξανά και πάλι ν…….

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.