19/7/15

[Εξωτερική πολιτική] Η ΑΟΖ, το Κυπριακό, η Τουρκία: Τι σημαίνει αριστερή πολιτική στα «εθνικά θέματα»;

Πέραν της «τουρκικής προκλητικότητας» και των εθνικών στερεοτύπων  
Συνέντευξη της Σίας Αναγνωστοπούλου στον Στρατή Μπουρνάζο 

Τον τελευταίο καιρό μιλάμε πολύ για την ΑΟΖ, και ειδικά την κυπριακή ΑΟΖ. Τι σημαίνει ΑΟΖ και ποια είναι η σημασία της;
Η ΑΟΖ, η Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, είναι μια πολύ νέα έννοια –προέκυψε, καταρχάς, από την ανάγκη διευθέτησης της διαμάχης για την αλιεία– και προβλέπεται από τη συνθήκη του Δικαίου της Θάλασσας του 1982. Είναι μια ζώνη 200 ναυτικών μιλίων μέσα στην οποία το κράτος δεν έχει κυριαρχία αλλά κυριαρχικά δικαιώματα, και συγκεκριμένα το δικαίωμα στους φυσικούς πόρους μέσα σε αυτή τη ζώνη.

Η ΑΟΖ μπορεί να ανακηρυχθεί μονομερώς από ένα κράτος μόνο στην περίπτωση που το όμορο στη θάλασσα κράτος απέχει 400 και πλέον μίλια. Σε περίπτωση μικρότερης απόστασης, η ΑΟΖ δεν ανακηρύσσεται, αλλά οριοθετείται έπειτα από συμφωνία με το κράτος ή τα κράτη που έχουν μέτωπο στην ίδια θάλασσα. Αρχή λοιπόν της οριοθέτησης της ΑΟΖ (σε όμορα κράτη) είναι η συναίνεση. Ως εκ τούτου, πρόκειται μεν για μια ζώνη οικονομική (φυσικών πόρων και εκμετάλλευσής τους), που αποκτά ωστόσο μεγάλο πολιτικό και, κατά συνέπεια, συμβολικό βάρος. Από τη στιγμή που η ανακάλυψη των φυσικών πόρων (εξόρυξη υδρογονανθράκων) συνιστά παράγοντα μερικής έστω αλλαγής των ισορροπιών σε μια περιοχή, η ΑΟΖ αποκτά γεωπολιτική σημασία. Στην οριοθέτησή της, λοιπόν, αποτυπώνονται πολιτικές στρατηγικές και στοχεύσεις, αλλά και ιδεολογικοί προσανατολισμοί: η οριοθέτηση της ΑΟΖ γίνεται για την οικονομική ευμάρεια των κοινωνιών της περιοχής ή για λόγους γεωπολιτικού ανταγωνισμού; 


Η κυπριακή ΑΟΖ οριοθετήθηκε το 2004. Το σχέδιο Ανάν δεν προέβλεπε ΑΟΖ για το ομόσπονδο κράτος και η Κυπριακή Δημοκρατία με τον τότε πρόεδρο Τάσσο Παπαδόπουλο αποφάσισε, πριν από το δημοψήφισμα, να προχωρήσει στην οριοθέτησή της, με το Ισραήλ, την Αίγυπτο και τον Λίβανο (η οριοθέτηση με τον Λίβανο δεν έχει ακόμα εγκριθεί από τη Βουλή του).

Τι μεσολάβησε έκτοτε και πού βρισκόμαστε σήμερα;

Οι συγκλίσεις που επιτεύχθηκαν κατά την προηγούμενη φάση των συνομιλιών μεταξύ Χριστόφια-Ταλάτ αλλά και Χριστόφια-Έρογλου διασφάλιζαν τον τρόπο με τον οποίο η ομοσπονδιακή Κυπριακή Δημοκρατία θα χειριζόταν τόσο τους φυσικούς πόρους όσο και τις θαλάσσιες ζώνες της. Εν ολίγοις, η ΑΟΖ αποτελούσε το σημείο τομής για τη συγκρότηση ενός κοινού, κυπριακού συμφέροντος και εντάχθηκε στην προοπτική της λύσης του Κυπριακού. Οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στους Ελληνοκύπριους και τους Τουρκοκύπριους αποτελούσαν το κομβικό σημείο της πολιτικής Χριστόφια για το Κυπριακό. Σήμερα, έτσι όπως εξελίσσεται η κατάσταση, φαίνεται ότι οι διαπραγματεύσεις απαξιώνονται· και μαζί με αυτές απαξιώνονται οι Τουρκοκύπριοι. Το Κυπριακό μοιάζει να μεταφέρεται στη θάλασσα, στη «γεωπολιτική παλαίστρα» της ανατολικής Μεσογείου, μπαίνει λοιπόν σε ένα μεγάλο γεωπολιτικό παιχνίδι εν εξελίξει.

Το γεωπολιτικό παιχνίδι στη Μέση Ανατολή 

Ας σταθούμε λίγο σε αυτό το γεωπολιτικό παιχνίδι.

Η κατάσταση στη Μέση Ανατολή βρίσκεται σε ιδιαίτερα κρίσιμο σημείο. Ίσως για πρώτη φορά μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο βλέπουμε τέτοια κατάρρευση των κοινωνιών και των κρατών της περιοχής. Οι ΗΠΑ, τα τελευταία χρόνια, κι αφού συνέβαλαν αποφασιστικά στην κατάρρευση, προσπαθούν να αποφύγουν την άμεση εμπλοκή τους, αφήνοντας την κατάσταση στα χέρια έμπιστων «τοποτηρητών» τους. Η Τουρκία φαινόταν ότι μπορεί να είναι ένας τέτοιος «τοποτηρητής»: ένα κράτος «δυτικό», μετριοπαθούς Ισλάμ και με προοπτική ένταξης στην Ε.Ε., ένα κράτος λοιπόν πρότυπο για τα υπόλοιπα κράτη, ειδικά μετά το ξέσπασμα της Αραβικής Άνοιξης. Όμως σε ένα παγκόσμιο σύστημα, όπου ο ιμπεριαλισμός έχει αποκτήσει πολυπολικότητα, κάθε πόλος επιδιώκει την αυτονόμησή του, τη διαμόρφωση ενός δικού του χώρου ηγεμονίας. Πολύ περισσότερο που στο ακραία ανταγωνιστικό σύμπαν, το οποίο οικοδομεί ο νεοφιλελευθερισμός, η διαμόρφωση χώρου ηγεμονίας αποτελεί προϋπόθεση για την αναπαραγωγή του ρόλου του πόλου. Η Τουρκία, ειδικά την τελευταία περίοδο, παίζει ως μια «μεταδυτική» δύναμη, ένας νεοφιλελεύθερος, «σουνιτικός» πόλος στην περιοχή. Θεωρώ λοιπόν ότι, στο όνομα της μεγάλης πολιτισμικής ενότητας (ενός μουσουλμανικού, σουνιτικού κόσμου) που επικαλείται, επιδιώκει την ηγεμονία στον μεγάλο εμπορικό και ενεργειακό δρόμο που αποτελεί η Ανατολική Μεσόγειος (30% του παγκόσμιου εμπορίου και 20% της παγκόσμιας διακίνησης πετρελαίου). Ωστόσο, αυτή η «μεταδυτική» πολιτική της Τουρκίας ενέχει μεγάλους κινδύνους για την ίδια, κυρίως στο εσωτερικό της.
Ο όρος που χρησιμοποιείται σταθερά και κυριαρχεί στα κυρίαρχα ελληνικά μίντια, για να ερμηνευθεί η πολιτική της Τουρκίας, είναι η «προκλητικότητα». Πώς τον σχολιάζεις;
Διαβάζοντας την πολιτική της Τουρκίας μόνο ως πρόκληση, και ειδικά απέναντί μας –κι αυτό κάνουμε κατά κόρον– περιορίζουμε αυτομάτως το εύρος της ανάλυσής μας, επομένως και της πολιτικής που πρέπει να ασκήσουμε. Θέλω να είμαι σαφής. Η χρήση του όρου, σε ένα βαθμό, είναι δικαιολογημένη: οι «βόλτες» του Μπαρμπαρός, λ.χ., στην κυπριακή ΑΟΖ αποτελούν αναμφισβήτητα επιθετική πράξη. Ο όρος προκλητικότητα όμως μας εγκλωβίζει, γιατί περιορίζει την ανάγνωση της Τουρκίας στο πλαίσιο της σύγκρουσης δύο αιώνιων εχθρών, που ο ένας μονίμως καταπατεί τα εθνικά δίκαια του άλλου, και όχι στο πλαίσιο δύο γειτονικών κρατών με ενίοτε αντίπαλα και συγκρουόμενα συμφέροντα, σε μια περιοχή μεγάλων και πολύπλοκων ανταγωνισμών.
Τα πράγματα είναι σύνθετα και, βέβαια, δεν περιστρέφονται γύρω από εμάς. Στην περίπτωση της κυπριακής ΑΟΖ, πράγματι η Τουρκία, βασιζόμενη στη ναυτική της υπεροχή απέναντι στην Κυπριακή Δημοκρατία, προκαλεί· ο στόχος όμως της πρόκλησης δεν είναι αποκλειστικά η Κυπριακή Δημοκρατία ούτε, μέσα από αυτήν, η Ελλάδα. Ο στόχος είναι πολύ ευρύτερος και αφορά το Ισραήλ, την Αίγυπτο, καθώς και άλλα κράτη-πόλους. Η παρουσία της Ρωσίας και της Κίνας στην περιοχή δείχνουν ότι το παιχνίδι είναι ευρύτερο. Το γεγονός επίσης ότι η διεθνής κοινότητα έχει πολύ χλιαρή αντίδραση απέναντι σε αυτή τη στάση της Τουρκίας επιβεβαιώνει το μέγεθος των ανταγωνισμών και των δύσκολων ισορροπιών στην περιοχή.

Γεωπολιτικοί άξονες και συμμαχίες Ελλάδας και Κύπρου

Μένοντας στο ζήτημα των ανταγωνισμών και των δύσκολων ισορροπιών, πρέπει ασφαλώς να μιλήσουμε για τη συμμαχίες που διαμορφώνουν η Ελλάδα και η Κύπρος στην περιοχή.
Η «στενή» ανάγνωση της Τουρκίας υπό το πρίσμα της προκλητικότητάς της και της παραβίασης των «εθνικών δικαίων» μας, μπορεί να οδηγεί την Ελλάδα αλλά και την Κυπριακή Δημοκρατία σε διαμόρφωση γεωστρατηγικών αξόνων που, έχοντας ως στόχο το «στρίμωγμα» του εθνικού εχθρού, εμπλέκουν τα δύο κράτη ακόμη περισσότερο στους γεωστρατηγικούς ανταγωνισμούς, επομένως και στις προκλήσεις της Τουρκίας. Ασφαλώς η Κυπριακή Δημοκρατία χρειαζόταν να συνεννοηθεί με το Ισραήλ και την Αίγυπτο, αφού με αυτές τις χώρες έπρεπε να οριοθετήσει την ΑΟΖ, ωστόσο οι άξονες και οι συμμαχίες είναι κάτι διαφορετικό.
Πολύ φοβάμαι, δηλαδή, ότι η συμμαχία Ελλάδας-Κύπρου με το Ισραήλ και την Αίγυπτο εντάσσεται στη λογική ενός γεωστρατηγικού άξονα για να «στριμωχτεί» η Τουρκία. Και αυτό δεν το λέω μόνο από αριστερή σκοπιά (πώς μπορείς να συμμαχείς με τέτοια στρατοκρατικά και καταπιεστικά καθεστώτα;), αλλά και από μια ρεαλιστική σκοπιά: Μπορούν τέτοιοι άξονες να διευκολύνουν τη λύση του Κυπριακού και των ανοικτών ελληνοτουρκικών προβλημάτων, να «στριμώξουν» την Τουρκία; Εκτιμώ ότι –αν πράγματι ο φόβος μου περί τέτοιου άξονα έχει βάση– η Κύπρος κινδυνεύει να γίνει το επίκεντρο μεγάλων και μικρότερων ανταγωνισμών (και Ελλάδας-Τουρκίας), μέσα από την οποία επιδιώκεται η λύση όχι του Κυπριακού αλλά δίνεται η ευκαιρία στην Ελλάδα είτε για «στρίμωγμα» της Τουρκίας για άλλα θέματα (για παράδειγμα της οριοθέτησης της ελληνικής ΑΟΖ στις «δύσκολες» περιοχές), είτε για να ενισχύσει, μέσω της Κύπρου, τη γεωστρατηγική της ισχύ στην Ανατολική Μεσόγειο. Και η προϊστορία του κ. Σαμαρά και του περιβάλλοντός του δεν μου εμπνέει καμιά εμπιστοσύνη για τον χειρισμό των «εθνικών θεμάτων» μας. Φοβάμαι λοιπόν μήπως, όπως κάποτε το Κυπριακό εντάχθηκε από τέτοιους χειρισμούς στους μεγάλους ψυχροπολεμικούς ανταγωνισμούς στην περιοχή, στην παρούσα φάση «μεσανατολικοποιηθεί», κάτι που θα διευκολύνει και την ένταξη της Κύπρου στο ΝΑΤΟ, για λόγους «προστασίας».
Όπως έλεγα πριν, επί Χριστόφια και Ταλάτ η λογική ήταν ότι ο φυσικός πλούτος της κυπριακής ΑΟΖ έφτιαχνε ένα κοινό κυπριακό συμφέρον. Ανησυχώ ότι η κυβέρνηση Αναστασιάδη, κυρίως με την παύση των συνομιλιών, αποκλείει τους Τουρκοκύπριους από αυτό το συμφέρον, καθιστώντας αυτό τον πλούτο γεωστρατηγικό εργαλείο. Κατά τη γνώμη μου, η Κυπριακή Δημοκρατία πρέπει οπωσδήποτε να συνεχίσει τις συνομιλίες, παραπέμποντας το ζήτημα της παραβίασης της ΑΟΖ από την Τουρκία σε διεθνείς οργανισμούς (είτε στο διεθνές Δικαστήριο της Χάγης είτε σε αυτό του Δικαίου της Θάλασσας). Διακόπτοντας τις συνομιλίες, όχι μόνο απαξιώνει την τουρκοκυπριακή κοινότητα αλλά εγκλωβίζει τις συνομιλίες στις «διαθέσεις» της Τουρκίας: θα ξαναρχίσουν όταν το Μπαρμπαρός φύγει από την ΑΟΖ. Με λίγα λόγια, παρακάμπτονται οι Τουρκοκύπριοι και στο κάδρο του Κυπριακού μπαίνει μόνο η Τουρκία (και από την πίσω πόρτα η Ελλάδα;), και μάλιστα σε μια εποχή μεγάλης κρίσης στη Μέση Ανατολή.
Σκέφτομαι τον μνημειώδη λόγο του Μακάριου στον ΟΗΕ μετά την τουρκική εισβολή, όταν απέναντι στην καταστροφή του ’74 –στην οποία οδήγησε και η πολιτική της δεκαετίας του ’60, στην οποία ο ίδιος πρωταγωνίστησε– τόνισε ότι η επιβίωση του κυπριακού κράτους εξαρτάται άμεσα από τους Τουρκοκύπριους, από τον δικοινοτικό χαρακτήρα του κράτους, ανεξαρτήτως Τουρκίας και Ελλάδας. Γιατί, τότε, είχε, επιτέλους, αντιληφθεί ότι ο μη δικοινοτικός χαρακτήρας της Κυπριακής Δημοκρατίας την βάζει σε μέγιστες περιπέτειες.
Συνεχίζοντας, στο ίδιο θέμα, ας δούμε την πρόσφατη συμφωνία «ενοποίησης» των υδάτων μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου.
Εξέφρασα τον φόβο μου για τους χειρισμούς Σαμαρά και Αναστασιάδη με αφορμή και τη συμφωνία για την «ενοποίηση των υδάτων» που παρουσιάστηκε με τυμπανοκρουσίες, κυρίως στην Κύπρο. Κι ενώ πρόκειται για μια συνηθισμένη συμφωνία έρευνας και διάσωσης, σε αυτά τα ύδατα, τροφοδοτεί μια εθνικιστική ρητορική που δηλητηριάζει ακόμα περισσότερο την ατμόσφαιρα στην Κύπρο, υπονομεύοντας την εμπιστοσύνη ανάμεσα στις δύο κοινότητες. Πολύ περισσότερο που οι συνομιλίες έχουν διακοπεί και η Τουρκία «κόβει βόλτες» με το Μπαρμπαρός. Το σκηνικό παραπέμπει, σε κάποια σημεία, σε αυτό της δεκαετίας του ’90 με τα δόγματα περί «ενεργών ηφαιστείων» και την «πυραυλολογία», που προκάλεσαν τεράστια ζημιά στις διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό. Τροφοδοτείται η λογική που είχε κυριαρχήσει τότε, στην εποχή του ενιαίου αμυντικού δόγματος, του ενιαίου χώρου του ελληνισμού απέναντι στον προαιώνιο εχθρό, όπου η Κυπριακή Δημοκρατία καλείται να παίξει το ρόλο του «προμαχώνα». Εδώ έρχονται και «κουμπώνουν» οι μεγαλοστομίες περί «δυναμικών απαντήσεων» στον προαιώνιο εχθρό, από ανθρώπους του περιβάλλοντος του πρωθυπουργού (λ.χ. Φαήλος Κρανιδιώτης), μεγαλοστομίες που ενισχύουν τους φόβους παρά τους κατευνάζουν.
Οι «δυναμικές απαντήσεις» όμως υπαινίσσονται πόλεμο. Ασφαλώς, δεν θεωρώ ότι η ελληνική κυβέρνηση είναι, σε οποιαδήποτε περίπτωση, υπέρ του πολέμου με την Τουρκία. Αυτή η εθνικιστική ρητορική όμως περιορίζει επικίνδυνα τα περιθώρια της διαπραγμάτευσης στο Κυπριακό, καθώς και της αναζήτησης ουσιαστικού εδάφους συνεννόησης Ελλάδας-Τουρκίας. Παράλληλα, νομιμοποιεί την κούρσα των εξοπλισμών από την οποία έχει επωφεληθεί τα μέγιστα μια «τάξη υπερπατριωτών» (άλλοι είναι στη φυλακή, άλλοι πρόκειται να μπουν, και μάλλον ακολουθούν πολλοί ακόμα), και νομιμοποιεί την «προστασία» του ΝΑΤΟ. Άπειρες φορές ανέβηκαν οι τόνοι και άπειρες φορές κατέβηκαν «χάρη στην παρέμβαση» των «συμμάχων μας». Μοιάζει σαν φάρσα: το ΝΑΤΟ αφήνει τους δύο προαιώνιους να κάνουν προσομοιώσεις πολέμου, που δικαιολογούν και τους εξοπλισμούς, και όταν τα πράγματα σκουρύνουν τότε επεμβαίνει για να μας λύσει τα προβλήματα. Στο μεταξύ ωστόσο αυτό το έθνος βιώνει μονίμως το άδικο, τον φόβο και την απειλή από έναν πανίσχυρο και ανεξέλεγκτο εθνικό εχθρό.
Το μεγάλο μου ερώτημα είναι: Ως κοινωνία, γιατί επιτρέπουμε να παίζεται αυτό το παιχνίδι σε βάρος μας; Η Τουρκία είναι πράγματι ένας δύσκολος γείτονας, με τον οποίο έχουμε πολλά ανοικτά θέματα. Όμως, από τη στιγμή που δεν θέλουμε πόλεμο, τότε η διεκδίκησή μας πρέπει να είναι μία: η ανεύρεση τρόπων επίλυσης των ανοικτών προβλημάτων. Επίλυσης, που θα κοστίζει λιγότερο από τον πόλεμο ή την προσομοίωση πολέμου.

Ιμπεριαλισμός, αντιιμπεριαλισμός και αριστερή πολιτική

Με όσα λες, αλλά και όλα όσα έχεις γράψει, σκιαγραφείς για την Αριστερά μια ερμηνευτική και πολιτική γραμμή εντελώς διαφορετική από τη γνωστή «αντιιμπεριαλιστική»
Καταρχάς, για την Αριστερά το μείζον ζήτημα είναι να πολιτικοποιήσει τα «εθνικά δίκαια», να τα ξανασυζητήσει διαλεκτικά και όχι ως αμετακίνητα, υπεράνω ιδεολογίας και πολιτικής αξιώματα. Ας μην ξεχνάμε ότι τα «εθνικά δίκαια» δεν τα όρισε η Αριστερά· τα όρισαν κατεξοχήν οι πολιτικές δυνάμεις που είχαν την ηγεμονία και ήθελαν να διαιωνίζουν την ηγεμονία τους, περιθωριοποιώντας τους εχθρούς τους ως «προδότες». Όταν τα «εθνικά θέματα» δεν αποτελούν μέρος του ανοικτού, δημοκρατικού διαλόγου, τότε κάποιες αυταρχικές κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές δυνάμεις επωφελούνται. Τότε, κάποιοι οικειοποιούνται μονοπωλιακά την βούληση του έθνους και τη διαχειρίζονται όπως θέλουν. Δεν μπορούμε λοιπόν να μιλάμε για «αριστερό πατριωτισμό», βάζοντας απλώς αριστερό πρόσημο στα «εθνικά δίκαια», τα οποία οι αντίπαλες της Αριστεράς δυνάμεις όρισαν ως αμετακίνητα. Δεν μπορούμε να μιλάμε για αντιιμπεριαλισμό, πατώντας πάνω στα «δίκαια» αυτά, έτσι όπως τα όρισαν οι ηγεμονικές τάξεις και μάλιστα σε συγκεκριμένες περιόδους.
Αριστερή, αντιιμπεριαλιστική πολιτική δεν σημαίνει έναν εύκολο αντιτουρκισμό, επειδή η Τουρκία είναι «δάκτυλος του ιμπεριαλισμού». Πολύ περισσότερο που και η Ελλάδα έχει παίξει στο ιμπεριαλιστικό παιχνίδι. Αντιιμπεριαλισμός σημαίνει κόβω –ή έστω μειώνω– τις υποδοχές του ιμπεριαλισμού στην περιοχή, κόβω τους διαδρόμους διείσδυσής του. Αν ο ιμπεριαλισμός οξύνει και υποκινεί τους ανταγωνισμούς, η απάντηση είναι μία: κάνω πολιτική με τρόπο που να μειώνονται οι εθνικοί ανταγωνισμοί, όχι να ενισχύονται. Η λύση, για παράδειγμα, του Κυπριακού με ομοσπονδία περιορίζει τον χώρο ιμπεριαλιστικής δράσης, γιατί σταματάει τον κατακερματισμό και ενισχύει το κυπριακό κράτος. Θεμελιώδης στρατηγική του ιμπεριαλισμού είναι ο κατακερματισμός της κοινωνίας με κριτήρια εθνο-θρησκευτικά, πολιτισμικά και η αποδυνάμωση των κρατών. Ο αντιιμπεριαλισμός δεν μπορεί να μην είναι αυστηρά κριτικός με τον εθνικισμό, καθώς ο τελευταίος είναι γέννημα-θρέμμα του ιμπεριαλισμού του 19ου αιώνα.
Η λογική, για παράδειγμα, μιας «ζώνης του ελληνισμού» Ελλάδας και Κύπρου, όπου οι δύο κοινωνίες θα πολεμήσουν κατά της λιτότητας, της τρόικας και του νεοφιλελευθερισμού, μας βάζει από την πίσω πόρτα στη λογική των πολιτισμικών ζωνών, των πολιτισμικών ενοτήτων, που ενισχύουν τη λογική αυτού που υποτίθεται πολεμούν: του νεοφιλελευθερισμού. Για την Αριστερά, η ενότητα πρέπει να είναι πολιτική και ταξική. Ενότητα εν τόπω και χρόνω, όχι πολιτισμική και εθνοτική άνευ τόπου· πρέπει να φτιάχνει πολιτικές υποδοχές στον χώρο.

Η κυβέρνηση της Αριστεράς, το Κυπριακό και τα ελληνοτουρκικά

Ρωτάω, και κλείνω, εξειδικεύοντας τα παραπάνω. Σε ποια κατεύθυνση πιστεύεις ότι πρέπει να κινηθεί η κυβέρνηση της Αριστεράς, στα θέματα που συζητάμε;
Θα προσπαθήσω να απαντήσω, διατυπώνοντας μερικές βασικές σκέψεις, και όχι βέβαια κάποιο «μανιφέστο» ή «πλατφόρμα». Αρχή του ΣΥΡΙΖΑ είναι η ειρήνη και η σταθερότητα στην περιοχή. Και θεωρώ ότι αυτή η αρχή είναι ουσιωδώς αντιιμπεριαλιστική, αντικαπιταλιστική και ρεαλιστική, ειδικά στην εποχή μας, όπου η λιτότητα και οι ανταγωνισμοί οδηγούν σε εκβαρβαρισμό των κοινωνιών στην περιοχή μας, είτε λόγω φτώχειας είτε λόγω πολέμων. Σε ό,τι αφορά το Κυπριακό, μια κυβέρνηση της Αριστεράς πρέπει να είναι αδιαπραγμάτευτα υπέρ της λύσης του Κυπριακού στη βάση μιας διζωνικής, δικοινοτικής ομοσπονδίας, σύμφωνα με τις αποφάσεις του ΟΗΕ. Αυτή η λύση όμως έχει μια σημαντική προϋπόθεση: αποδεχόμαστε ότι το κυπριακό συμφέρον ορίζεται και από τις δύο κοινότητες εξίσου, και μόνο από αυτές. Ο τερματισμός της κατοχής, η οποία δικαιολογεί την ιστορικότητα της ελληνοτουρκικής σύγκρουσης, αλλά και νομιμοποιεί την εξάρτηση της Κύπρου και τους περιφερειακούς ανταγωνισμούς, πρέπει να αποτελέσει το μείζον κυπριακό συμφέρον στο πλαίσιο της ομόσπονδης λύσης, ένα συμφέρον που συγκροτείται στη βάση της εγγύησης της ασφάλειας και των δύο κοινοτήτων.
Σε ό,τι αφορά τα ελληνοτουρκικά, μια κυβέρνηση της Αριστεράς πρέπει να επαναπροσδιορίσει το περιεχόμενο της ελληνοτουρκικής φιλίας και συνεργασίας. Με δεδομένο ότι στην περιοχή μας η Τουρκία είναι μια από τις ελάχιστες χώρες της οποίας η κοινωνία δεν έχει καταρρεύσει (και δεν μας συμφέρει να καταρρεύσει), με δεδομένο επίσης ότι αυτή η χώρα είναι μια από τις ελάχιστες στις οποίες υπάρχει μια κοινωνία με δείγματα αντίστασης στον εκβαρβαρισμό, τότε, αντί να αναζητούμε γεωστρατηγικά τόξα με πιο μακρινούς και αμφίβολους γείτονες, μήπως θα ήταν σκόπιμο να αναζητήσουμε πεδία συναίνεσης με αυτό τον γείτονα (όπως και με τους υπόλοιπους, άλλωστε); Μια κυβέρνηση της Αριστεράς πρέπει να ξαναδεί τη γειτονιά της, αναζητώντας σε αυτή την πολιτική –και όχι γεωστρατηγική– ενίσχυση της χώρας.
Τα ελληνοτουρκικά προβλήματα δεν θα λυθούν, ασφαλώς, από τη μια στιγμή στην άλλη. Μπορούν όμως να μπουν σε ένα πλαίσιο πολιτικού διαλόγου, όπου το εθνικό συμφέρον θα ενταχθεί σε ένα ευρύτερο ευρωπαϊκό συμφέρον όπως αυτό το ορίζει η Αριστερά, όχι οι λογικές ηγεμονίας στην περιοχή μέσω της Ε.Ε., όπως έγινε σε προηγούμενες περιόδους. Η εποχή που ζούμε είναι πολύ πιο πολύπλοκη από όσο την παρουσιάζει η εθνικιστική ρητορεία. Η λύση στο μεταναστευτικό και προσφυγικό πρόβλημα με όρους σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας απαιτεί πλέον συναινέσεις, και όχι φράχτες, ανάμεσα σε πολλά και διαφορετικά κράτη. Μια κυβέρνηση της Αριστεράς, σε συνεννόηση με τους γείτονες, είναι αυτή που μπορεί να απαντήσει — πολύ περισσότερο που και η Τουρκία έχει συμφέρον από τέτοια συνεννόηση.
Η Ιστορία και οι ανάγκες που δημιουργεί υποδεικνύουν και τις λύσεις, ειδικά για την Αριστερά η οποία είναι η κατεξοχήν ρεαλιστική πολιτική δύναμη, αφού απαντάει στα προβλήματα της κοινωνίας εν τόπω και χρόνω. Η οριοθέτηση των ΑΟΖ με τις γειτονικές χώρες μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα για τη δημιουργία ενός κοινού συμφέροντος, για τις κοινωνίες των όμορων κρατών, αντί να γίνει εργαλείο σκληρών ανταγωνισμών. Ας βρούμε ως Αριστερά τα πολιτικά δίκαια που μπορούν να συνδέσουν τις γειτονικές χώρες και να τις ενισχύσουν.
[Δημοσιεύτηκε στα Ενθέματα της Αυγής] Κυριακή, 23 Νοεμβρίου 2014
http://siaanagnostopoulou.blogspot.gr/2014/11/blog-post.html?spref=fb 

7 σχόλια:

  1. Ας αρχίσουμε από την αρχή. Λοιπόν αρχικά μας λέει η κυρία Αναγνωστοπούλου ότι η ΑΟΖ οριοθετείται τάχα και δεν ανακηρύσσεται. Αυτό που γράφει είναι κατεξοχήν και σκοπίμως εσφαλμένο, δεν μπορεί να είναι διαφορετικά! Σύμφωνα με το δίκαιο της θάλασσας υπάρχουν δυο βήματα, ένα μονομερές η ανακήρυξη της ΑΟΖ από ένα κράτος ώστε αυτό ουσιαστικά διεκδικεί το δικαίωμά του και ύστερα έρχεται η οριοθέτηση με συνορεύοντα κράτη όπου είναι αναγκαίο! Φυσικά όμως η ΑΟΖ δεν είναι η μοναδική θαλάσσια ζώνη και η κυρία Αναγνωστοπούλου δεν αναφέρθηκε ούτε στο ελάχιστο στα υπόλοιπα προβλήματα όσον αφορά τις θαλάσσιες ζώνες και ειδικά όσον αφορά τα χωρικά ύδατα όπου το ελληνικό κράτος στερείται του δικαιώματος του με την απειλή πολέμου από την Τουρκία!

    "Οι συγκλίσεις που επιτεύχθηκαν κατά την προηγούμενη φάση των συνομιλιών μεταξύ Χριστόφια-Ταλάτ αλλά και Χριστόφια-Έρογλου διασφάλιζαν τον τρόπο με τον οποίο η ομοσπονδιακή Κυπριακή Δημοκρατία θα χειριζόταν τόσο τους φυσικούς πόρους όσο και τις θαλάσσιες ζώνες της. Εν ολίγοις, η ΑΟΖ αποτελούσε το σημείο τομής για τη συγκρότηση ενός κοινού, κυπριακού συμφέροντος και εντάχθηκε στην προοπτική της λύσης του Κυπριακού. Οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στους Ελληνοκύπριους και τους Τουρκοκύπριους αποτελούσαν το κομβικό σημείο της πολιτικής Χριστόφια για το Κυπριακό. Σήμερα, έτσι όπως εξελίσσεται η κατάσταση, φαίνεται ότι οι διαπραγματεύσεις απαξιώνονται· και μαζί με αυτές απαξιώνονται οι Τουρκοκύπριοι. Το Κυπριακό μοιάζει να μεταφέρεται στη θάλασσα, στη «γεωπολιτική παλαίστρα» της ανατολικής Μεσογείου, μπαίνει λοιπόν σε ένα μεγάλο γεωπολιτικό παιχνίδι εν εξελίξει" Είναι μια εντελώς αυθαίρετη διαπίστωση με κομματοκεντρικό ενδιαφέρον και καθαρά για εντυπώσεις, μια απάντηση χωρίς νόημα που δεν υφίσταται!

    Στην επόμενη απάντηση παραδέχεται εμμέσως φυσικά πως η Τουρκία είναι μια ιμπεριαλιστική χώρα, αλλά ο ιμπεριαλισμός της στρέφεται προς τον Σουνιτικό κόσμο, κάτι που φυσικά δεν είναι αληθές, γιατί διαψεύδεται από τους ίδιους τους Τούρκους και ειδικά από τον αρχιτέκτονα του νεο0οθωμανικού ιμπεριαλισμού του Αχμέτ Νταβούτογλου, ο οποίος ξεκαθαρίζει πως η σφαίρα επιρροής της Τουρκίας εμπεριέχει όλη τη βαλκανική ξεκάθαρα και το Αιγαίο φυσικά! Να υποθέσει κανείς πως δεν έχει διαβάσει τα βιβλία του κυρίου Νταβούτογλου η κυρία Αναγνωστοπούλου;
    Στην ερώτηση που της τίθεται "Ο όρος που χρησιμοποιείται σταθερά και κυριαρχεί στα κυρίαρχα ελληνικά μίντια, για να ερμηνευθεί η πολιτική της Τουρκίας, είναι η «προκλητικότητα». Πώς τον σχολιάζεις;" παραδέχεται με κάποια εμφανή δυσφορία ότι το Μπαρμπαρός και ο τρόπος που χρησιμοποιείται είναι μια επιθετική ενέργεια τέλος πάντων, αλλά συνεχίζει λέγοντας πως δεν είμαστε εμείς, η Ελλάδα και η Κύπρος ο στόχος, απλά η Τουρκία στέλνει ένα μήνυμα σε άλλες μεγάλες δυνάμεις! Ουσιαστικά δηλαδή δικαιολογεί την αδικαιολόγητη πράξη της Τουρκίας, άρα γίνεται και απολογητής όλων των πράξεων της Τουρκίας και του Αττίλα, φινλανδοποιεί Ελλάδα και Κύπρο και γίνεται εκπρόσωπος της Τουρκίας ενώ ταυτόχρονα μας λέει ότι εφόσον ο διεθνής παράγοντας έχει χλιαρή αντίδραση απέναντι στις προκλητικές πράξεις της Τουρκίας προτείνει μάλλον να τις δεχτούμε, ωστόσο πρέπει να της θυμίσει κάποιος ότι εκπροσωπεί το ελληνικό κράτος και τους Έλληνες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η απάντηση της στη δημιουργία αξόνων συμμαχίας μεταξύ Ελλάδος, Κύπρου, Ισραήλ, Αιγύπτου είναι τρομακτική δε γιατί ουσιαστικά υιοθετεί ολοκληρωτικά την Τουρκική θέση! Υπάρχουν άπειρες δηλώσεις όλων των Υπουργών εξωτερικών της Ελλάδος και της Κύπρου από το 2010 μέχρι σήμερα ότι η προσέγγιση Ελλάδος-Κύπρου-Ισραήλ δεν στρέφεται εναντίον κανενός! Αν κάποιος θέλει να την αναγνώσει έτσι είναι δικό του πρόβλημα και ο μόνος που έχει αυτή την ανάγνωση είναι η Τουρκία! Η κυρία Αναγνωστοπούλου γιατί υιοθετεί την τουρκική θέση; Πρέπει να ρωτάμε την Τουρκία πριν κάνουμε κάτι μήπως; Συνεχίζει όμως απερίσπαστη την δήλωση υποτέλειας στην Τουρκία, γιατί δεν μπορεί να είναι τίποτα άλλο και μας λέει ότι το Ισραήλ είναι στρατοκρατικό και αυταρχικό καθεστώς ενώ η Τουρκία είναι "δυτικού" τύπου κράτος όπως έχει παραδεχθεί προηγουμένως. Δηλαδή ουσιαστικά καταργεί τα ψηφίσματα του ΟΗΕ που αλλού τα επικαλείται ότι η βόρεια Κύπρος αποτελεί κατεχόμενο έδαφος από την Τουρκία ενώ φυσικά αγνοεί ότι η Τουρκία είναι πρώτη χώρα σε φυλακισμένους δημοσιογράφους ότι καταπιέζει μια Κουρδική μειονότητα περίπου 15 εκατομμυρίων κατοίκων και διαγράφει όλα τα εγκλήματα της Τουρκίας, τα οποία η Τουρκία δεν αναγνωρίζει! Επίσης εξισώνει λέγοντας "πως βάζει στο κάδρο των διαπραγματεύσεων την Τουρκία και από την πίσω πόρτα την Ελλάδα" τον ρόλο της κατοχικής δύναμης Τουρκίας με την Ελλάδα! εδώ μιλάμε για εκπρόσωπο του Τουρκικού υπουργείου εξωτερικών! Επίσης, στην επόμενη ερώτηση κατηγορεί τις προσπάθειες των ελληνικών κυβερνήσεων να αμυνθούν ενώ εξισώνει με τη φράση κούρσα εξοπλισμών την τουρκική πολεμική βιομηχανία και την απόκτηση κατεξοχήν επιθετικών όπλων με την προσπάθεια των ελληνικών κρατών να αμυνθούν! Τι να πει κανείς!

      Διαγραφή
  2. Η απάντηση της σε αυτή την ερώτηση "Ιμπεριαλισμός, αντιιμπεριαλισμός και αριστερή πολιτική
    Με όσα λες, αλλά και όλα όσα έχεις γράψει, σκιαγραφείς για την Αριστερά μια ερμηνευτική και πολιτική γραμμή εντελώς διαφορετική από τη γνωστή «αντιιμπεριαλιστική»" ξεκινάει και μας δείχνει μια αντίληψη πολύ επικίνδυνη! Καταρχάς μας λέει ότι αμφισβητεί τα εθνικά δίκαι των δυο ελληνικών κρατών και μας λέει μάλιστα πως αυτά τα εθνικά δίκαια ήταν κομματικά δεν ήταν ποτέ εθνικά και έχουν τεθεί από αυτούς που είχαν την ηγεμονία, αμφισβητεί μάλλον και την νομιμότητα των εθνικών δικαίων μας! Ούτε ο Νταβούτογλου ο ίδιος δεν θα το περίμενε αυτό σίγουρα! Αλλά πέφτει και σε μια τεράστια αντίφαση! Ενώ πριν λίγο έχει γράψει η ίδια ότι η Τουρκία αποτελεί ιμπεριαλιστική δύναμη τώρα μας λέει πως η Τουρκία φέρεται ως δάκτυλος των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων έναν ρόλο που τον έχει παίξει και η Ελλάδα! Προφανώς εννοεί το 1920 ή ίσως και το 1940 που το ΟΧΙ θεωρήθηκε από την Αριστερά ως ιμπεριαλιστική ενέργεια παρά το ότι σήμερα καπηλεύονται εκείνο το γενναίο ΟΧΙ του Μεταξά! Αλλά όμως πως γίνεται να μετράει τον ρόλο εκείνο της Ελλάδας και να αγνοεί το παρελθόν της Τουρκίας όταν την αναφέρει ως Δυτικού τύπου κράτος έναντι του αυταρχικού και στρατοκρατικού Ισραήλ;
    Συνεχίζει όμως και μας λέει πως η Αριστερά πρέπει να θέτει τα ζητήματα σε ταξική και πολιτική βάση, εδώ μιλάμε ότι πως πήρε το πτυχίο της; Όλοι οι αριστεροί διανοητές μετά τον Μάρξ αντιλήφθηκαν την εσφαλμένη αυτή βάση της Μαρξιστικής ιδεολογίας! Η διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, της Γιουγκοσλαβίας, της Τσεχοσλοβακίας, ο πόλεμος στην Ουκρανία ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή ακόμα και οι ταραχές στην Κίνα, αλλά και όλα τα απελευθερωτικά κινήματα στην Αφρική και την Ασία, όλα ανεξαιρέτως δεν είχαν καμία ταξική βάση αλλά εθνική! Ενώ λοιπόν όλοι αναλύουν τη σημασία της εθνικής ταυτότητας, η κυρία μιλά για ταξικές διαφορές, τι να πει κανείς;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στην επόμενη απάντησή της επικαλείται τα ψηφίσματα του ΟΗΕ για την δικοινωτική διζωνική ομοσπονδία ενώ βέβαια προηγουμένως έχει αγνοήσει τα εκατοντάδες ψηφίσματα του ΟΗΕ που καθορίζουν ξεκάθαρα την Τουρκία ως κατοχική δύναμη της Κύπρου! Επίσης, μας λέει ότι θα πρέπει να εντάξουμε το εθνικό συμφέρον σε ένα ευρύτερο Ευρωπαϊκό, δηλαδή από μόνη της θέλει να μετατρέψει τα δυο ελληνικά κράτη ως χώρους προς διαπραγμάτευση της ΕΕ σε ένα Ευρωπαϊκό και διεθνές περιβάλλον που προφανώς δεν συμμερίζεται καθόλου τις απόψεις της, γιατί προφανώς η Ελλάδα δεν μπορεί αν διαπραγματευτεί περιοχές της Γερμανίας για παράδειγμα! Όσον αφορά τη μετανάστευση γίνεται κωμικοτραγική δε όταν μας μιλάει για ανθρωπισμό αγνοώντας ότι το να αποδέχεσαι όλους τους μετανάστες ουσιαστικά ενισχύεις τα κυκλώματα εκείνα που στηρίζονται από εξτρεμιστές, από εμπόρους όπλων, ναρκωτικών και ανθρώπων, από κυκλώματα που ουδεμία σχέση έχουν με τα ανθρώπινα δικαιώματα, που καταστρέφουν πολιτισμικά μνημεία εκτελούν ανθρώπους κατά το δοκούν και τόσα άλλα, κινήματα που παραπάνω βέβαια τα χρησιμοποιεί ως επιχείρημα για να αποδείξει ότι η Τουρκία έχει αντιστάσεις στον εκβαρβαρισμό, αγνοώντας βέβαια ότι η Τουρκία επίσης στηρίζει αυτά τα δίκτυα! Επιπλέον αγνοεί πως οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι δεν συμμερίζονται τις απόψεις της για το μεταναστευτικό οπότε τι προτείνει μέχρι να πείσει τους υπόλοιπους Ευρωπαίους για το δίκαιό της;

      Η Κυρία αποδεικνύει πως ένα μέρος της Αριστεράς στην Ελλάδα είναι εθνικιστική παράταξη της Τουρκίας. Παρεμπιπτόντως ξέχασα να γράψω πως η κυρία θεωρεί τον εθνικισμό στο σύνολό του ως γέννημα του Δυτικού ιμπεριαλισμού! Αυτή η άποψη είναι τρομακτικά εσφαλμένη και αποδεικνύει την έκφραση που χρησιμοποίησε πρόσφατα ο Κύριος Γλέζος από τα λατινικά, "να φοβάσαι τον άνθρωπο του ενός βιβλίου" γιατί προφανώς δεν έχει διαβάσει άλλο από τον Μάρξ! Δηλαδή όλα τα εθνικιστικά κινήματα της Αφρικής, της Λατινικής Αμερικής, της Ασίας, που μάλιστα αυτοχαρακτηρίστικαν ως τέτοια, αυτή τα αγνοεί! Ενώ φυσικά είναι πασίγνωστο ότι και στην Ευρώπη οι ίδιοι οι Γερμανοί για παράδειγμα λένε για τον Χίτλερ ότι δεν ήταν εθνικιστής, αλλά ιμπεριαλιστής, διαχωρίζοντας ξεκάθαρα τις δυο έννοιες! Η κυρία αυτή λοιπόν στη συνέντευξή της αμφισβητεί ξεκάθαρα το ελληνικό κράτος, τον εθνικό του χαρακτήρα και τα συμφέροντά του, είναι δυνατόν η κυρία αυτή να είναι υπουργός σε μια ελληνική κυβέρνηση, είναι δυνατόν να μην παρεμβαίνει ο εισαγγελέας και η δικαστική εξουσία με αυτά που λέει; Δυστυχώς πλέον μας νοιάζει μόνον πόσο κάνει το αγγουράκι στη λαϊκή για αυτό αυτή η κυρία είναι υπουργός, για αυτό όμως δεν έχουμε να αγοράσουμε και το αγγουράκι, για αυτό θα μείνουμε μάλλον με το αγγουράκι! Η κυρία μόλις μας είπε ότι θέλει να καταλύσει τα δυο ελληνικά κράτη! Όπως έλεγε ο Παναγιώτης Κονδύλης, δεν έχω πρόβλημα να καταργηθούν όλα τα κράτη και όλοι οι στρατοί, αλλά άλλο είναι αυτό και άλλο να ακρωτηριαστεί ένα κράτος από κάποιο άλλο ή άλλα! Αλλά εδώ δυστυχώς επικράτησε η προδοτική και ανθελληνική αριστερά! Κρίμα! Χώρια βέβαια που με αυτές τις πολιτικές η Αριστερά δουλεύει προς όφελος του νεοφιλελευθερισμού, αλλά τι να πρωτογράψει κανείς για αυτό το κομμάτι. Ξυπνάτε όσο είναι ακόμα καιρός!

      Διαγραφή
  3. Εξαιρετική η απάντηση του Alexandros ! Eπαυξάνω ! Πολύ επικίνδυνη η κυρία ΣΙΑ όνομα και πράμα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Alexandros

    ΔΕΧΘΕΙΤΕ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΤΑ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τι Σια τι Τασία... Αλέξη καταλαβαίνεις τι κάνεις; Ή θα σε κατατάξω στη συνομοταξία ΓΑΠ; Τύφλα νά ΄χουν οι κηπουροί του μπροστά σ΄αυτά τα νούμερα που υπουργοποιείς...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.