4/11/16

Υπάρχει κάτι θετικό μεταξύ Αλβανίας και Ελλάδας;

Άρθρο του πρώην βουλευτή της ΟΜΟΝΟΙΑΣ και νυν καθηγητή της Νεοελληνικής στο Πανεπιστήμιο Αργυροκάστρου, Παναγιώτη Μπάρκα, το οποίο δημοσιεύτηκε στο ένθετο MILOSAO της κυριακάτικης εφημερίδας Γκαζέττα Σκιπτάρε.
-----------------------------------------------------------

Η μετάφραση του άρθρου μου για τις διαχρονικές ελληνο-αλβανικές σχέσεις, δημοσιευμένο στο πολύ γνωστό ένθετο "Milosao" στην αλβανική εφημερίδα "Gazeta Shqiptare", την προηγούμενη Κυριακή. Μια απάντηση που προηγήθηκε στην εθνικιστική ρητορική του Αλβανού Πρωθυπουργού. 
Μπορείτε να μάθετε και αλήθειες τις οποίες έχουμε όλοι ανάγκη!

«Ορισμοί: Η μακραίωνη ιστορία των σχέσεων ανάμεσα σε Έλληνες και Αλβανούς εμφανίζει ένα πολύσημο και πολυσθενές από τα πιο απλά στη δομή τους, αλλά πολυδιάστατο ως προς το περιεχόμενο της πραγματικότητας στην οποία βρίσκονται. Το ελάχιστο που μπορούμε να πούμε, είναι ότι οι σχέσεις αυτές σε ιστορικό πλαίσιο, δεν έχουν χαρακτήρα αλληλο-εξαίρεσης. Και αν ακόμα δεν ακολουθούν ένα υπόστρωμα ομοιογενοποίησης, όπως στην περίπτωση των Αρβανιτών, έχουν στη βάση τους τη συνεργασία, την κατανόηση, την ανοχή, ως ουσιώδη μορφή της σταθερής πολύ-πολιτισμικότητας, ακόμα και σε περίοδο πολέμου. Πολιτικές διαστρωματώσεις που εξυπηρετούν εθνικές ή εφήμερες ανάγκες και γεωπολιτικά συμφέροντα, προσπαθούν, είτε να εμφανιστούν ως η ουσία, είτε να εξαλείψουν την πραγματικότητα αυτή στις διμερείς σχέσεις, είτε να τις μετατρέψουν μονομερώς σε σχέσεις αντιπαλότητας. Στην πραγματικότητα όμως, ανεξάρτητα από το βάρος που έχουν οι πολιτικές διαστρωματώσεις, η πραγματικότητα στις σχέσεις αυτές παραμένει αναλλοίωτη.
Αντικειμενικότητα ανησυχιών του καθηγητή Μουζαφέρ Κορκούτι
Τελευταία, ο Πρόεδρος της Ακαδημίας Επιστημών της Αλβανίας, καθηγητής Μουζαφέρ Κορκούτι – Muzafer Korkuti, εξέφρασε δημοσίως την ανησυχία του για μια μαζική ανακύκλωση των ρομαντικών ιδεών του 19ου αιώνα σχετικά με την άμεση καταγωγή των Αλβανών από τους Πελασγούς, θέση την οποία επιδιώκουν να την προβάλουν είτε προσβάλλοντας (σ.σ: Με την έννοια πλήττοντας), μέχρι και την άρνηση, τον ελληνικό πολιτισμό, είτε προσπαθώντας ερασιτεχνικά να τον ιδιοποιηθούν.
 Ο καθηγητής Κορκούτι, αφού επισημαίνει ότι ανάμεσα σε Πελασγούς και εμφάνισης των Ιλλυριών μεσολαβεί τουλάχιστον μία χιλιετηρίδα και ότι θα πρέπει να απλώνουμε τα πόδια μας όσο έχουμε το πάπλωμα, υπογραμμίζει με μεγάλη ανησυχία ότι «δεν μπορεί να προστατευτεί η αρχαιότητα της αλβανικής γλώσσας και του αλβανικού λαού με ερασιτεχνισμό και από εθνικιστικές θέσεις».
Στην πραγματικότητα, είναι η τρίτη φορά που ανακυκλώνονται οι θέσεις αυτές, τη φορά αυτή όμως, με μεγαλύτερη καταχρηστική ένταση.

Για τη συνέχεια Pelasgos

4 σχόλια:

  1. ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΙΣ:
    Ὁ Πρωθυπουργός τῆς Ἀλβανίας Ράμα ἔγραψε πρόσφατα σέ μήνυμά του στό Διαδίκτυο, ὅτι ἡ Ἀκρόπολη σώθηκε χάρη σέ Ἀλβανό κατά τήν τουρκοκρατία .
    Πέρνα τῶν ἄλλων, δέν μπορεῖ νά ἦταν Ἀλβανός ὁ πρόκριτος Ρωμηός τῶν Ἀθηνῶν, ἐπειδή μιλοῦσε "ἀλβανικά" ἐπί τουρκοκρατίας. Καθ’ ὅσον τότε δέν εἶχε ἀκόμη ἐφευρεθῆ ὁ ὅρος Ἀλβανία γιά τήν σημερινή Σκηπειρία.
    Γιατί τό εἶπε αὐτό ὁ Ράμα; Προσέξτε:
    Στό περαιτέρω κείμενο τοῦ ἀνωτέρω ἄρθρου τοῦ πρώην βουλευτή της ΟΜΟΝΟΙΑΣ καί νύν καθηγητή της Νεοελληνικής στο Πανεπιστήμιο Αργυροκάστρου, Παναγιώτη Μπάρκα (http://www.pelasgoskoritsas.gr/2016/11/prof-panajot-barka-ka-ndonje-gje.html, Πέμπτη 4-11-2016 ), αναφέρεται μεταξύ ἄλλων γιά ἐθνικιστές "ἱστορικούς" ("ἀλβανούς"), ὅτι : «...επιδιώκουν να ακυρώσουν την αρχαιότητα του ελληνικού έθνους, επιδιώκουν να αποκόψουν τη συνέχεια των σημερινών Ελλήνων και τη σχέση τους με την κληρονομιά του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, επιδιώκουν να προβάλουν τους Αλβανούς ως δημιουργούς και άμεσους κληρονόμους του πολιτισμού αυτού....».
    Αὐτό ἐξηγεῖ τό τί ἐπιδιώκει ὁ κ. Ράμα, μιλώντας πλαγίως γιά...ἀλβανική Ἀκρόπολη. Τά περί τοῦ ὅτι δέν διεικδικεῖ τίποτα ἡ Ἀλβανία, ὅπως εἶπε στήν Ἀλβανική Βουλή προχθές εἶναι καπνός συγχύσεως, ἀφοῦ στήν ἴδια του ὁμιλία ἐπέμεινε στό ὅτι ... Ἀλβανός ἔσωσε τήν Ἀκρόπολη!

    Ἐπί τῆς οὐσίας: Ὁ ὅρος Ἀλβανία γά τήν κατά τούς ἴδιους τούς «Ἀλβανούς» χώρα τους, τήν Σκηπειρία, ἐφευρέθηκε στά τέλη τοῦ 19ου καί στίς ἀρχές τοῦ 20ου αἰῶνος ἀπό δυτικές δυνάμεις (καί τόν Πάπα), πού εἶχαν βλέψεις διεισδύσεως στά Βαλκάνια καί ἐφήρμοζαν πολιτικές διαρέσεώς μας τῶν Ρωμηῶν μεταξύ μας.
    Καί οἱ ὅροι ἀλβανός/ἀλβανικός δέν ἀναφέρονταν σέ ἔθνος, ἀλλά σέ γλωσσικό ἰδίωμα μέρους τῶν Ρωμηῶν. Μικρό μέρος αὐτῶν εἶχε ἐξισλαμισθῆ μέ τό ζόρι ἀπό τόν Μωάμεθ τόν Β, μετά τό 1453, ἐνῶ ἕνα ἐλάχιστο μέρος τους στήν σημερινή Σκηπειρία, τελικά ἐκτουρκίσθηκε ἀπό τούς πολύ λίγους μικτούς γάμους Σκηπειρείων μέ Τούρκους - συγκριτικά πολύ λίγοι γάμοι, ἀφοῦ ἐπί 500 χρόνια κατακτήσεως, μόνο τό 5% τῶν Σκηπειρείων ἔγιναν Τοῦρκοι,παρά τό ὅτι κατά μέγα μέρος εἶχαν, τυπικῶς, τήν ἴδια θρησκεία!
    (Συνεχιζεται)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Β Μέρος ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΙΣ:
    ...Ὁ ὅρος Ἄλμπα (Ἄλμπα Λόνγκα) ἦταν ὄνομα λόφου πλησίον τῆς Ρώμης κατά τήν ἀρχαιότητα. Μέσω λοιπόν τῆς χρήσεως τοῦ ὅρου Albania στό τέλος τοῦ 19ου αἰῶνος θέλησαν νά συνδέσουν, Πάπας καί ἐπίσημη Ἰταλία, τόν λαό τῆς πραγματικά Σκηπειρί(ας) , ἀποτελούμενον ἐκ Ρωμηῶν (ὀρθοδόξων χριστιανῶν ἀλβανόγλωσσων) καί πρώην Ρωμηῶν (λοιπῶν Σκηπειρείων) μέ τό Λάτιο καί τήν Ρώμη!
    Τήν ὀνομασία Albania, ἐπέβαλαν τό 1913 κυρίως οἱ Ἰταλοί καί οἱ Ἄγγλοι. Οἱ τελευταῖοι, ἐδέχθησαν ἀσμένως τόν ὅρο αὐτόν (ὄχι διότι παρέπεμπε σέ ἀρχαία κελτική λέξη, ἐξ ἧς «Ἀλβ-ιών», πού παλαιότερα σήμαινε τήν Σκωτία), ἀλλά διότι ἤλπιζαν σέ τριβές καί διαρέσεις μεταξύ ’Ἑλλάδος καί Ἰταλίας, στό θέμα τῆς Βορείου Ἠπείρου (Σκ-ηπειρίας κατά τήν «ἀλβανική» ἤ ἀρβανίτικη διάλεκτο).
    Γιατί ὅμως ἤθελαν οἱ Ἄγγλοι τίς τριβές μεταξύ Ἐλλάδος καί ἱταλίας; Διότι εἶχαν πολύ ἀνησηχύσει ἀπό τήν ἐθνοφυλετική, πολιτισμική καί οἰκονομική ἑνότητα πού ἀναφυόταν στόν 19ο αἰῶνα καί περνοῦσε ἀπό ὅλην τήν Νότια Ἰταλία διά τῆς Ἑλλάδος καί μέχρι καί ὅλην τήν Μικρά Ἀσία. Εἰδικώτερα, ἀπό τό 1854 καί μετά, ἀποκαλύφθηκε πολύ μεγάλος ἀριθμός κρυπτοχριστιανῶν Ρωμηῶν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, μέ τίς δηλώσεις τῆς πίστεώς τους βάσει τοῦ Χάτιτι Χουμαγιούν. Ἔτσι, εἶχε γίνει ἀντιληπτό στήν Ἀγγλία ὅτι μέ τήνἀπελευθέρωση τῆς Ἐλλάδος, διαμορφωνόταν πλέον πολύ μεγάλη ναυτική δύναμη στήν Ἀνατολική Μεσόγειο, ἀπό Νοτιο-Ἰταλούς (κατά πλειοψηφία Ἐλληνικῆς καί «ἀλβανικῆς» καταγωγῆς) καί Ἕλληνες Ρωμούς, στούς ὁποίους βέβαια θά περιλαμβάνονταν οἱ ἐν Μικρᾶ Ἀσία Ρωμηοί καί οἱ σημερινοί «Ἀλβανοί» τῆς Σκηπειρίας. Γι’αὐτό, προεκάλεσαν τήν ὑποταγή τῆς Νοτίου Ἰταλίας στήν Βόρεια Ἰταλία, μέσω τῆς «Ἑνώσεως»-προσαρτήσεως αὐτῆς, συνέβαλαν στήν δημιουργία «’Αλβανίας» ἀντί Σκηπειρίας καί ἀνέχθηκαν τήν γενοκτονία τῶν Ρωμηῶν στήν Μικρά Ἀσία ἀπό τούς Τούρκους.
    _ Πολύ σημαντικό καί ἁπλό, γιά ὅσους ἰσχυρίσθηκαν ὅτι μέχρι τήν Μάνη εἶναι ... Ἀλβανοί, προβαίνοντας στόν ἴδιο ἀναχρονισμό πού κάνει καί ὁ Ράμα στήν χρήση τῆς λέξεως «ἀλβανός» : Ὁ ὅρος «ἄνδρες ἀλβανοί», ὅταν γράφεται κατά τήν τουρκοκατία στά γαλλικά ἀπό γάλλο εὐγενῆ ἀξιωματικό πού ἐπισκέφθηκε τήν Μάνη ἀπεσταλμένος ἀπό τόν Φράγκο βασιλέα, καί ἀναφέρει ὅτι βρῆκε ἐκεῖ «ἄνδρας ἀλβανούς», ἀναφέρεται προφανῶς στήν ἀρχαία φραγκο-γερμανική ἔννοια τῆς λέξεως alb- πού σημαίνει βουνό (βλ. Βικιπαίδεια, Ἄλπ-εις ... https://en.wiktionary.org/wiki/alba#Latin) , δηλαδή στούς ὁρεσίβιους. Καί ὄχι σέ ἐθνότητα ἀλβανῶν, πολύ λιγώτερο σέ ἀλβανοφώνους (ἡ Μάνη δέν εἶχε ποτέ κάν ἀρβανιτόφωνους).
    Βλ. καί http://infognomonpolitics.blogspot.gr/2012/12/blog-post_2262.html#.UMJzMIMz1Ng

    _ Γιά τά ἀρβανίτικα, εἶναι πλέον ἤ βέβαιον ὅτι ἐξαπλώθηκαν καί σέ πολλούς Ἕλληνες, διότι ἔτσι ἐπιβίωναν ἀπό τίς σφαγές τῶν Τούρκων τά παιδιά, ἐκεῖ ὅπου ὑπῆρχαν καί κάποιοι "ἀλβανόφωνοι". Ἰδίως, π.χ. στό Σούλι, ἔτσι ἔμαθαν νά μιλᾶνε καί ἀρβανίτικα, ἤ ὁρισμένες φορές, τελικά, μόνο ἀρβανίτικα.
    Μήν ξεχνᾶμε δέ, τίς προσπάθειες τοῦ ἴδιου τοῦ ἀρβανιτόφωνου Μάρκου Μπότσαρη, νά συντάξῃ λεξικό τῆς ἀρβανίτικης διαλέκτου μέ ἑλληνικά γράμματα. Οὔτε ὅτι ὁ Καστρό-μπεης ἤ (Ἰ-)Σκεντέρμπεης, ἀπευθύνθηκε στόν Πάπα μέ λόγο του, σωζόμενο, σέ ἄπταιστά Ἐλληνικά τῆς ἐποχῆς του καί ὡς Ρωμηός.
    _ Ἀκόμη, ἀπό τήν Χειμάρρα ἦταν καί ὁ Ρωμηός Κορκόδειλος Κλαδάς πού ἀγωνίσθηκε μετά τό 1453 κατά τῶν τούρκων κατακτητῶν καί στήν Μάνη ἀλλά καί στήν Χειμάρρα, ὅπου τελικά συνελήφθη ὅταν πῆγε γιά νά τήν ἐλευθερώσῃ ἀπό τούς Τούρκους, καί ὄχι βέβαια γιά νά τήν...κατακτήσει! - καί τόν ἔγδαραν ζωντανό οἱ Τοῦρκοι κατακτητές τῆς Ρωμανίας στήν ὁποία ἀνῆκε καί ἡ Χειμάρρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Θετικο δεν ξερω...κοινο παντως ναι...εχουν και οι δυο πολλα τσιρακια των αμερικανωνε για τα συμφεροντα των αμερικανωνε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. SOCRATES ALEXANDRINOS και τίποτε άλλο να μην είχες γράψει εδώ μέσα, μόνο με το πιο πάνω σχόλιο άφησες ιστορία... εκπληκτικός μπράβο σου

    τα περί Αλβανίας - Λάτιο κτλ αν θυμάμαι καλά τα αναπτύσσει διεξοδικώς και ο Ρωμανίδης στο βιβλίο του Ρωμηοσύνη, ναι αυτό που έδειξε προχθές στην εκπομπή του ο απίθανος Μπογδάνος

    κ. Σάββα μην το Σχόλιο να έμπαινε και αυτοτελώς ως δημοσίευση;

    καλό βράδυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.