26/12/17

Το Σούλι και οι Σουλιώτες: Έλληνες ή Αλβανοί οι πρώτοι κάτοικοί του;

Γεωγραφικά και άγνωστα ιστορικά στοιχεία
Μιχάλης Στούκας
Πότε δημιουργήθηκαν οι αρχικοί οικισμοί στην περιοχή - Οι αγώνες των Σουλιωτών εναντίον της οθωμανικής αυτοκρατορίας ως τα χρόνια του Αλή Πασά-Οι «φάρες» των Σουλιωτών.
Στον… απόηχο του άρθρου μας για την ετυμολογία της λέξης "λουλούδι, θα ασχοληθούμε με την ιστορία του Σουλίου και τους κατοίκους.
Η γεωγραφική θέση του Σουλίου
Το Σούλι είναι περιοχή της Ηπείρου, που υπάγεται σήμερα διοικητικά στο νομό Θεσπρωτίας. Βρίσκεται ανάμεσα στα όρη Μούργκα (1.340 μ.), Ζαβρούχο (1.137 μ.) και Τούρλιας (1.982 μ.)στη συμβολή του Αχέροντα με τον παραπόταμό του Τσαγκαριώτικο. Στους πρόποδες των χωριών, υψώνονται αντικριστά δύο λόφοι: το Κούγκι, πάνω στο οποίο βρίσκεται το ναΰδριο της Αγίας Παρασκευής και η Κιάφα, στην οποία είναι χτισμένο φρούριο. Απέναντι από το Κούγκι, υπάρχει κι άλλος λόφος στον οποίο βρίσκεται ο ναός του Αγίου Δονάτου, όπου συναθροίζονταν οι Σουλιώτες κατά τα "Γενικά Συνέδρια" τους. Πάνω από το χωριό Κιάφα, υψώνεται ο βράχος της Μπίρας (Τρύπας), το βορειοδυτικό τμήμα του οποίου λέγεται Μπρέκε Βετετίμε (Ράχη της Αστραπής). Η όλη περιοχή του Σουλίου, είναι ορεινή, άγρια, με απόκρημνους "υψηλούς, διαβόητους βράχους", όπως γράφει ο Ανδρέας Κάλβος και μοιάζει με γιγαντιαίο φρούριο (Στοιχεία: ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΠΑΠΥΡΟΣ – ΛΑΡΟΥΣ – ΜΠΡΙΤΑΝΙΚΑ, τ.54)





Η ετυμολογία της λέξης Σούλι

Ας ξεκινήσουμε από την ετυμολογία της λέξης Σούλι. Ο αείμνηστος γλωσσολόγος Δικαίος Βαγιακάκος έχει συγκεντρώσει πολλές εκδοχές. Η προσπάθεια για ετυμολόγηση της λέξης Σούλι, ξεκίνησε από τον Χριστόφορο Περραιβό, στο έργο του "Ιστορία του Σουλίου και της Πάργας", που εκδόθηκε για πρώτη φορά στη Βενετία το 1815.



Γράφει λοιπόν ο Περραιβός, στηριζόμενος σε προφορική παράδοση των Σουλιωτών, ότι το τοπωνύμιο οφείλεται σε κάποιον Τουρκαλβανό Σούλη ή Σούλιο, τον οποίο σκότωσαν οι πρώτοι κάτοικοι της περιοχής. Ο Περραιβός γράφει ότι Άγγλος περιηγητής παρατήρησε πως η λέξη είναι ομηρική (Ιλιάδα Π, 234), όπου αναφέρονται οι Σελλοί ή σχετική με την πόλη Σόλλιον την οποία αναφέρει ο Θουκυδίδης (2,30).

Ο Πουκεβίλ δέχεται την ετυμολογία της λέξης από τους Σελλούς και ονομάζει Σελληίδα, όλη τη γύρω περιοχή. Ο Στέφανος Βυζάντιος γράφει για τους "Συλίονες, έθνος της Χαονίας", η οποία όμως βρισκόταν βόρεια της Θεσπρωτίας. Ο Ι. Φιλήμων στο "Δοκίμιον", γράφει: «Σούλιον εστί το αρχαίον Σύλιον. Παρονόμασαν τούτο οι Αλβανοί της Ηπείρου Κακοσούλιον από της εποχής καθ' ην επολέμει αυτό ο Αλή πασάς. Έχει δε παρωνυμικώς παρά τοις κοινοίς η λέξις κακός την σημασίαν του ισχυρός, πολύς, ανδρείος, δεινός, ακαταμάχητος». Ωστόσο, όπως  παρατηρεί ο Δικαίος Βαγιακάκος: "Σύλιον όμως δεν υπάρχει, το δε Σύλλειον ή Σύλιον είναι πόλις της Φρυγίας εν τη Μ. Ασία".

Ο Λάμπρος Κουτσονίκας στη "Γενικήν Ιστορίαν της Ελληνικής Επαναστάσεως", ανάγει την ίδρυση της συμπολιτείας του Σουλίου στα χρόνια του Λεύκιου Αιμιλίου Παύλου, ο οποίος κατέστρεψε πολλές πόλεις της Ηπείρου. Κάποιοι από τους κατοίκους των πόλεων αυτών εγκαταστάθηκαν στο Σούλι και έδωσαν στην περιοχή το όνομα αρχαίας πόλης της Ηπείρου. "Τοιούτον όμως αρχαίον εκεί όνομα δεν μαρτυρείται", παρατηρεί ωστόσο ο Δικαίος Βαγιακάκος.

Ο Ηπειρώτης λόγιος Αθανάσιος Πετρίδης, ανάγει το όνομα Σούλι στον 12ο αιώνα και γράφει ότι η περιοχή του Σουλίου εποικίστηκε από κατοίκους των Σουλανών και των Στύλων χωριών της Β. Ηπείρου, στη Δρόβιαννη και το ετυμολογεί από το Sola – Sula – Sole. Άλλη εκδοχή, αναφέρει ότι οι πρώτοι που κατοίκησαν το Σούλι, προέρχονταν από τα χωριά Σούλιασι και Σουλιάτας και από αυτά τα ονόματα "παράγονται" οι λέξεις Σούλι και Σουλιώτες. Ο βυζαντινολόγος και ακαδημαϊκός Κ. Άμαντος γράφει ότι η λέξη Σούλι προέρχεται από το όνομα Σούλης που το θεωρεί παρεφθαρμένο τύπο του Σαούλ. Δεν φαίνεται όμως να ευσταθεί ούτε αυτή η ετυμολογία, καθώς τέτοιος τύπος ονόματος δεν μαρτυρείται αλλά και ούτε η ορεινή αυτή περιοχή ήταν ιδιοκτησία κάποιου.

 Ο Δ. Βαγιακάκος, θεωρεί πιθανότερη την εκδοχή του Δ. Φουρίκη, σύμφωνα με την οποία η λέξη Σούλι προέρχεται από την αλβανική λέξη "σουλ", που με το άρθρο παίρνει τη μορφή σουλ – i. Η λέξη αυτή σημαίνει κορμό δέντρου ο οποίος μπήγεται στο έδαφος, σε επίκαιρο σημείο, όταν δεν υπάρχει δέντρο και μπορεί να χρησιμεύσει και ως βίγλα (παρατηρητήριο σε δεσπόζουσα θέση). Αυτό το όνομα και με αυτή τη σημασία έδωσαν στην περιοχή  οι πρώτοι αλβανόφωνοι οικιστές της, επειδή η κορυφή του Σουλίου υψώνεται "οξεία ως στύλος και επέχει θέσιν βίγλας", γράφει ο Δ. Βαγιακάκος κλείνοντας.

Ο διαπρεπής Ηπειρώτης λόγιος Ιωάννης Λαμπρίδης στα "Ηπειρωτικά Μελετήματα", θεωρεί ότι το όνομα Σούλι προέρχεται από αρχηγό εποικιστικού γένους. "Στρατιώτης και φυλάρχης πατριός εκ της φυλής των Τσιάμηδων ην ο Σούλης, ος (= ο οποίος) σκηνώσας εν τη νυν ομώνυμω περιοχή δέδωκε κατά το σύνηθες και το όνομα αυτού εις ταύτην".

Ο Χ.Ι. Σούλης, γράφει ότι στα αλβανικά "Σούλι", σημαίνει σκοπιά, βίγλα (soul – i), που δικαιολογείται απόλυτα από την τοπογραφική θέση του Σουλίου.

Ο Κ. Μπίρης, στο έργο του "Αρβανίτες", γράφει ότι οι πρώτοι έποικοι του Σουλίου καταγόταν από τα Σουλανά της Δίβρης (του Δέλβινου προφανώς, γιατί υπάρχει και Δίβρη στην Αχρίδα και, φυσικά, Δίβρη στην Αχαΐα) οι οποίοι εγκατέλειψαν το χωριό τους, αφού σκότωσαν ένα Τούρκο που απήγαγε μια κοπέλα απ' αυτό. Όσο για το επίθετο Σούλης, κατά του Κ. Μπίρη είναι αλβανικό και σημαίνει "ψηλός" ή "λεβέντης". 

Υπάρχει δε στα αρχεία της Βενετίας, ως όνομα στρατιωτικών. Όπως βλέπουμε, η ετυμολογία της λέξης Σούλι, είναι αβέβαια. Σαφώς μεγαλύτερη σημασία έχει ποιοι ήταν οι Σουλιώτες και τι πρόσφεραν στην Ελλάδα. Αυτά τα θέματα θα μας απασχολήσουν στην συνέχεια του άρθρου.

Ο εποικισμός του Σουλίου
Και για το πότε εγκαταστάθηκαν οι πρώτοι κάτοικοι στο Σούλι, υπάρχει διχογνωμία: Οι απαντήσεις είναι αλληλοσυγκρουόμενες και αντιφατικές και στο ερώτημα "από πού καταγόταν οι πρώτοι κάτοικοι του Σουλίου;". Ας δούμε τις διαφορές εκδοχές. 

Ο Χ. Περραιβός στην "Ιστορία του Σουλίου" που γράφτηκε στις αρχές του 19ου αιώνα, στηριζόμενος σε προφορικές μαρτυρίες Σουλιωτών, αναφέρει ότι η ιστορία του Σουλίου δεν ξεπερνά τα 250 χρόνια, τοποθετεί δηλαδή την εγκατάσταση των πρώτων κατοίκων γύρω στο 1550. 

Ο Ι. Λαμπρίδης, στα "Ηπειρωτικά Μελετήματα", χωρίς επίσης να κατανομάζει τις πηγές του γράφει ότι οι Σουλιώτες "ήδη το 1635 ήσαν εχθροί των εξισλαμισθέντων περιοίκων".
Αν σκεφτούμε ότι οι μαζικοί εξισλαμισμοί στην Ήπειρο άρχισαν μετά τα αποτυχημένο επαναστατικό κίνημα του Διονύσου του Φιλόσοφου το 1611, η ημερομηνία που παραθέτει ο Λαμπρίδης (τον οποίο έχουμε μελετήσει αρκετά και τον θεωρούμε ιδιαίτερα αξιόπιστο )είναι ακριβής.

Αναφέρει μάλιστα τοπωνύμια της περιοχής του Σουλίου (Λακκιά Παπαζαφείρη, Λακκιά του Γκαίλη, Συκιά, Νερό της Προβατίνας, Καστανιά, Κουλούρια), τα οποία μνημονεύονται "προ του τέλους του πρώτου ημίσεως του 12' (17ου) αιώνα". Προφανώς κάποια από τα τοπωνύμια αυτά, καταρρίπτουν την άποψη του κύριου Πάγκαλου ότι οι Σουλιώτισσες ήταν αποκλειστικά αλβανόφωνες…

Ο Παναγιώτης Αραβαντινός στη δίτομη «Χρονογραφία της Ηπείρου» αναφέρει: «Οι πρώτοι κάτοικοι του τοσούτον γυμνού και φαραγγώδους όρους του Σουλίου υπήρξαν ποιμένες και αιπόλοι (γιδοβοσκοί) προσφυγόντες εκείσε μετά των οικογενειών και βοσκημάτων των, ίνα αποφύγωσι τας των Οθωμανών καταπιέσεις, των επαυξηθέντων εν τη Θεσπρωτία. Οι πλείστοι των εις το Σούλιον προκατοικησάντων υπήρχον αλβανικής φυλής καταγόμενοι εκ της Γαρδίκης κώμης της Παραμυθίας ασυμφωνούμεν όμως μετά των γνωματευόντων ότι η τοιαύτη αποικία εγένετο περί τα μέσα της ΙΖ’ (17ης) εκατονταετηρίδος, καθότι θεωρούμεν τους Σουλιώτας ικανώς ενισχυμένους κατά το 1734 ότε επίφοβος οθωμανική δύναμις προσέβαλε την χώραν του Κακοσουλίου και ίνα ματαιώσωσι την τοιαύτην δύναμιν, ως και την εματαίωσαν, ήσαν βεβαίως οι τολμηροί αυτοί χριστιανοί ερριζωμένοι εκείσε, προ ενός τουλάχιστον αιώνος της ανωτέρω εποχής».

Δηλαδή, ο Αραβαντινός θεωρεί ότι τουλάχιστον από το 1630 είχαν εγκατασταθεί κάτοικοι στο Σούλι. Ο Γιώργος Καραμπελιάς, στο βιβλίο του «Συνωστισμένες στο Ζάλογγο», γράφει:
«Γύρω στα 1600, πολλοί χριστιανοί - που ήθελαν να αποφύγουν την καταπίεση και τους αναγκαστικούς εξισλαμισμούς των Τούρκων, οι οποίοι είχαν επεκταθεί σε όλη την Τσαμουριά – ίδρυσαν το χωριό Σούλι, στα Κασσιώπεια όρη, περίπου 100 χλμ ΝΑ των Ιωαννίνων σε ένα μικρό οροπέδιο, 600 μέτρα πάνω από την κοίτη του Αχέροντα»

Ενδιαφέρουσες είναι όμως και άλλες απόψεις, τις οποίες καταγράφει ο Ανάργυρος Φαγκρίδας στη Μονογραφία «Σούλι – Το Ορμητήριο του Προεπαναστατικού Αγώνα».

Διαβάζουμε λοιπόν εκεί ότι στη «Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια» ο Γ.Δ. Κορομηλάς, γράφει: «Αναφέρεται (η φάρα των Μποτσαραίων) πολύ ενωρίτερον από την τουρκοκρατίαν και δη ως συμπράττουσα μετά του Γεωργίου Καστριώτου (Σκεντέρμπεη)».



Και στη συνέχεια, ότι κατά τον Αναστάσιο  Γούδα, μετά την καταστροφή του Σκεντέρμπεη, απόσπασμα 200 μάχιμων Αλβανών, Χριστιανών Ορθόδοξων στο θρήσκευμα, κατέφυγε στην Ήπειρο και οι αρχηγοί του, Μπότσαρης και Τζαβέλας, διάλεξαν τα απρόσιτα Όρη του Σουλίου για να εγκατασταθούν, προκειμένου να διατηρήσουν τη θρησκεία τους.

Ο Βασίλης Κραψίτης στο βιβλίο του «Η Αληθινή Ιστορία του Σουλίου», γράφει ότι η άποψη αυτή «δεν αντέχει στην κριτική βάσανο». Πραγματικά, δεν υπάρχουν ιστορικές μαρτυρίες για κάθοδο συμπολεμιστών του Καστριώτη στο νότιο τμήμα της Ηπείρου. Κάποιοι απ’ αυτούς μετανάστευσαν στη Νότια Ιταλία, ενώ άλλοι, για να αποφύγουν την εκδίκηση των Οθωμανών αναγκάστηκαν να εξισλαμισθούν (Αυτοί ήταν, κυρίως, οι προύχοντες).

Να θυμίσουμε απλά, ότι ο Γ. Καστριώτης, πέθανε το 1468.

Ο Τ. Ευαγγελίδης, στη «Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια» επίσης, υποστηρίζει ως πιθανότερη την εκδοχή, οι Σουλιώτες να ήταν αυτόχθονες Ηπειρώτες από την περιοχή γύρω απ’ το Σούλι.

Ο Α. Φαγκρίδας, θεωρεί ότι οι Μποτσαραίοι και οι Τζαβελαίοι, οι δύο σημαντικότερες «φάρες» των Σουλιωτών, κατάγονταν από τη Δράγανη (σημ. Αμπελιά) της Θεσπρωτίας. Χωριό που βρίσκεται κοντά στην Παραμυθιά.

Ο Κωνσταντίνος Βακαλόπουλος, στο έργο του «Ήπειρος», γράφει: «Ο τραχύς και με ακατάβλητο θάρρος οπλισμένος Σουλιώτης διεξήγαγε ατελείωτους αγώνες για την ελευθερία της πατρίδας του, στην οποία εγκαταστάθηκε γύρω στα τέλη του 16ου – αρχές 17ου αιώνα, στο φυσικό φρούριο που σχηματίζουν τα Κασσώπεια Όρη επάνω από τον Αχέροντα… Οι Σουλιώτες ήταν δίγλωσσοι. Πολλές από τις πρώτες οικογένειες που εγκαταστάθηκαν στο Σούλι κατάγονταν από ελληνόφωνα χωριά και οι ίδιοι διατηρούσαν στενότατες επαφές με τους ελληνόφωνους Παρασουλιώτες (υποτελείς στους Σουλιώτες) με αποτέλεσμα να επικρατεί η ελληνική γλώσσα ως πλουσιότερη έναντι του φτωχότατου ιδιώματος των αλβανόφωνων Σουλιωτών. Από τη σύζευξη Αλβανών και Ελλήνων προέκυψαν (όπως παρατηρεί ο Ι. Λαμπρίδης) οι αλβανόφωνοι του Σουλίου».





Ο Κ. Μπίρης, στο έργο του «ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ – ΟΙ ΔΩΡΙΕΙΣ ΤΟΥ ΝΕΩΤΕΡΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ», γράφει τα εξής: «Είτε με την κάθοδο Αρβανιτών στην Ήπειρο κατά τον 12ο αιώνα είτε με εκείνην των χρόνων του Στεφάνου Ντουσάν, είτε μετά την επανάσταση του Σκεντέρμπεη, είχαν έλθει στην περιοχή του Δελβίνου οι πρόγονοι των Σουλιωτών, ένα πρέπει να θεωρήσουμε βέβαιον, ότι τόπος προέλευσής των, ήταν στις νοτιανατολικές παρυφές της χώρας των Γκέγκηδων γύρω στην Δίβρη, κάποιο μέρος, όπου επικρατούσε απόλυτα το ελληνικό στοιχείον …οι Σουλιώτες εξύριζαν τους κροτάφους και όλο το εμπρόσθιον μέρος του κρανίου, πράγμα που εσυνήθιζαν οι Γκέγκηδες. Συγχρόνως όμως, ήσαν άσχετοι προς τους Γκέγκηδες, αφού δεν είχαν στη στολή τους το μαύρο κοντόσι (είδος κοντού επενδύτη) που εκείνοι φορούσαν ως αιώνιον πένθος για τον θάνατο του μεγάλου τους αρχηγού, του Γεωργίου Καστριώτη».

Συνεχίζουμε το κεφάλαιο αυτό, με την άποψη του Κωνσταντίνου Παπαρρηγόπουλου:
«Οι Σουλιώτες ήσαν κράμα Ελλήνων και εξελληνισθέντων Αλβανών και εις (ένας) των επιφανεστέρων γόνων του συνοικεσίου των δύο φυλών, του από της 14ης εκατονταετηρίδος αρξαμένου και τελουμένου μέχρι σήμερον. Η αλβανική εκράτυνε το μάχιμον της ελληνικής πνεύμα, η δε ελληνική ενεφύσησεν εις την αλβανικήν τα ευγενέστερα της φιλοπατρίας, της φιλομαθείας και της ευνομίας».

Τέλος, ο Αδαμάντιος Κοραής σε επιστολή του προς τους Σουλιώτες τον Απρίλιο του 1803, γράφει: «Εκείνο δε, δια το οποίον…είσθε μάλιστα αξιοθαύμαστοι είναι ότι έχετε έμφυτον εις την καρδίαν σας την ευτυχίαν όλης της Ελλάδος…Ναι…η Ελλάς όλη με τα δάκρυα εις τους οφθαλμούς, εσάς βλέπει, εις εσάς καυχάται, από σας παρηγορείται και από σας μετά τον Θεόν ελπίζει την ελευθερίαν των λοιπών αυτής τέκνων και αδελφών σας…».

Όσο για εκείνους που πιστεύουν ότι οι Σουλιώτες ήταν απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων, θα τους απογοητεύσουμε, γιατί δεν υπάρχουν ιστορικά ευρήματα που να επιβεβαιώνουν ότι στο Σούλι υπήρχαν άνθρωποι και κτίσματα από την αρχαιότητα…

Το Τετραχώρι(ον) του Σουλίου - Η επέκτασή του - Οι φάρες
Οι πρώτοι κάτοικοι που εγκαταστάθηκαν στο Σούλι, ίδρυσαν το ομώνυμο χωριό. Ακολούθησε η ίδρυση των χωριών Κιάφα, Σαμονίβα και Αβαρίκος. Στις αρχές του 18ου αιώνα (γύρω στο 1720), τα 4 χωριά του Σουλίου είχαν την παρακάτω πληθυσμιακή συγκρότηση:
Σούλι: 22 φάρες με 450 οικογένειες, συνολικά 2.000–2.100 άτομα  Οι φάρες αυτές ήταν: Τζαβελαίοι (που αρχικά ονομάζονταν Παπαζαχαίοι ή Παπαζαχάτες, με γενάρχη τον ιερέα Παπαζάχο), Βοτσαραίοι, Δρακαίοι, Δαγηλαίοι, Κουτσονικαίοι, Καραμπιναίοι, Μπουτζαίοι, Σεχαίοι (ή Σεάταις), Καλογεραίοι, Ζαρμπαίοι, Βελιαίοι, Θανασαίοι, Κασκοραίοι, Τοραίοι, Μαντζαίοι, Παπαγιανναίοι, Βασιαίοι, Τονταίοι, Σαχιναίοι, Παλαμαίοι, Ματαίοι, Μπουσμπαίοι).

Κιάφα: 4 φάρες (Ζερβαίοι, Νικαίοι, Φωταίοι, Πανταζαίοι), με 90 οικογένειες και πληθυσμό 360-450 άτομα.

 Αβαρίκος: 3 φάρες (Σαλαραίοι, Μπουφαίοι, Τζιοραίοι), με 65 οικογένειες και πληθυσμό 260-300 άτομα και 

 Σαμονίβα: 3 φάρες (Μπεκαίοι, Δαγκλιαναίοι, Ηραίοι), με 50 οικογένειες και πληθυσμό 200-250 άτομα.

 Γύρω στο 1740, αφού είχε σταθεροποιηθεί η διαμονή και η κατοχή στο «Τετραχώρι», άρχισε η επέκταση των Σουλιωτών, σε ακτίνα 10-15 χλμ γύρω από τις εστίες τους. Η επέκταση αυτή έγινε για οικονομικούς («φεουδαλικούς» γράφει ο Γ. Μ. Σαρηγιάννης) λόγους αλλά και για την απελευθέρωση των πεδινών χωριών από τους Οθωμανούς. Πραγματικά, οι Σουλιώτες έδιωχναν τους μωαμεθανούς από όσα χωριά «καταλάμβαναν».

Έτσι έχουμε τις εξής επεκτάσεις:

- 1740-1741: Αλποχώρι, Παληοχώρι, Σκιαδάς, Ρουσιάτσα (τσιφλίκι)
- 1741-1744: Κοντάταις, Βίλλια, Γκιονάλα, Σερζιανά, Τσεκουράτι, Γόρανα, Ζαβρούχο.

Επτά από τα παραπάνω χωριά (Τσεκουράτι, Περιχάτι, Γκιόνολα, Κοντάταις, Βίλλια, Ρουσιάτσα και Αλποχώρι), συμπεριλήφθηκαν στη συμπολιτεία του Σουλίου και ονομάστηκαν «Επταχώριον», ενώ οι υπόλοιποι αποτελούσαν τους «Παρασουλιώτες». Η επέκταση συνεχίστηκε και τα επόμενα χρόνια και στη μεγαλύτερη ακμή της η Ομοσπονδία των Σουλιωτών περιλάμβανε 60 χωριά με 7.000 κατοίκους περίπου, σε μια έκταση 5-10  χιλιόμετρα από το Τετραχώρι.

Η πρώτη μνεία δράσης των Σουλιωτών ενάντια στους Οθωμανούς, ανάγεται στο 1685. Ακολούθησαν συγκρούσεις το 1721, το 1732, το 1754, το 1759, το 1762, το 1771, με αφορμή τα Ορλοφικά και στη διάρκεια του ρωσοτουρκικού πολέμου 91788-1792). Θρυλικοί είναι οι αγώνες των Σουλιωτών εναντίον του Αλή πασά, με τους οποίους θα ασχοληθούμε σε επόμενο άρθρο μας, όπως βέβαια και η τεράστια συνεισφορά τους στον Αγώνα του 1821. Από τους χιλιάδες Σουλιώτες πολεμιστές ,στο τέλος της Επανάστασης, είχαν επιζήσει μόνο 200, που δεν επέστρεψαν ποτέ στην πατρίδα τους…

Πηγές:
  • Δικαίος Βαγιακάκος, «Ιστορικό Λεξικό Ελληνικών Τοπωνυμιών»
  • Γεώργιος Μ. Σαρηγιάννης, «Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ, Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΚΑΙ Η ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΣΟΥΛΙΩΤΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ (16ος-18ος αι), ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ, Ιωάννινα 1981
  • ΑΝΑΡΓΥΡΟΣ ΦΑΓΚΡΙΔΑΣ, «ΣΟΥΛΙ ΤΟ ΟΡΜΗΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΠΡΟΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΟΥ ΑΓΩΝΑ», Μονογραφία του περιοδικού «ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ», 2003
  • Π. ΑΡΑΒΑΝΤΙΝΟΣ, «ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ», εκδόσεις ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ, 2004
  • ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΙΔΗΣ, «ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΑ ΜΕΛΕΤΗΜΑΤΑ», ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ, Ιωάννινα 1993
  • ΒΑΣΩ Δ. ΨΙΜΟΥΛΗ, «ΣΟΥΛΙ ΚΑΙ ΣΟΥΛΙΩΤΕΣ», ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟΝ ΤΗΣ ΕΣΤΙΑΣ, Δ’ έκδοση, 2006
  • ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΜΠΕΛΑΣ, «ΣΥΝΩΣΤΙΣΜΕΝΕΣ ΣΤΟ ΖΑΛΟΓΓΟ», Εναλλακτικές Εκδόσεις, Β’ Έκδοση, 2014
  • Κ. ΜΠΙΡΗΣ, «ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ, ΟΙ ΔΩΡΙΕΙΣ ΤΟΥ ΝΕΩΤΕΡΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ», ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΜΕΛΙΣΣΑ, Ε’ Έκδοση, 2005
  • ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Α. ΒΑΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΑΔΕΛΦΩΝ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗ, Θεσσαλονίκη 1992
  • Χ. ΠΕΡΡΑΙΒΟΣ, «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΡΓΑΣ», Αθήνα 1857 (διαθέσιμο και στο διαδίκτυο)
  • Πρώτο Θέμα

12 σχόλια:

  1. Κάποιοι θέλουν να βγάλουν τους Σουλιώτες Αλβανούς τη στιγμή που ο εθνικός ήρωας των Αλβανών ήταν καθαροτατος Έλληνας (Γεωργιος Καστριωτης) από την Καστοριά καταγόμενος άρχοντας της περιοχής Δυρραχίου (αρχαία επιδαμνος). Να μην ξεχνάμε Επίσης ειδικά κάποιοι γλωσσολόγοι της συμφοράς ότι κάποιες λέξεις που χρησιμοποιούν γειτονικό μας λαοί είναι παραφθαρμενες Ελληνικές τις οποίες τις ξαναπηραμε πίσω εκβαρβαρισμενες. Να θυμίσω ότι δεν είναι όλες οι γλώσσες ετοιμολογικες όπως η Ελληνικη. Στην εποχή μας πολλές λέξεις ελληνικές που τις πήραν οι Αγγλοσαξωνες τις χρηαιμοποιουμε οι εκβαρβαρισμενοι Νεοελληναραδες εκβαρβαρισμενες ειδικά στη γλώσσα της τηλεόρασης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. όλες οι γλώσσες της ευρώπης είναι ετυμολογικές και το έτυμο κάθε μιας είναι συχνά κοινο. δεν θέλω να αρχίσω συγκρισεις χιλιάδων λεξεων καθως αυτο ειναι πολυ ευκολο. θα παραβαλω μόνο το ρημα ειμαι που ειναι αδυνατο να μην υπαρχει σε μια γλωσσα και να το δανειστηκε απο μια αλλη καθως και την λεξη πατηρ. η σειρα ειναι ελληνικα λατινικα γερμανικα
      εστι est ist (eszi στα αρχαια χιττιιτικα!) πατηρ(προφορα πατεερ) pater vater. καθως τα p v f ειναι χειλικα η εναλλαξιμοτητα μεταξύ όχι μονο δεν αποτελει προβλημα αλλά και επιβεβαιώνει την κοινή προέλευση του ετυμου.
      οι ομοιότητες προχωρούν βαθιά και στην μορφολογια της γραμματικης (η πρώτη κλίση την ελληνικής και της λατινικής συμπίπτουν)καθώς και του τρόπου σύνταξης ή της χρήσης των πτώσεων αλλά και η ύπαρξη αυτών.>
      αυτό δεν σημαιναι οτι οι γλωσσες προερχονται απο την ελληνικη αλλα οτι εχουν κοινη ριζα. αυτο αποτελουσε το μυστηριο των γλωσσολογων. λυθηκε ομως με την κατανοηση του ανθρωπινου γονιδιοματων και την ταυτοποιηση του ταξιδιου του homo sapiens στη γη που επιβεβαιωνει τις εικασιες των γλωσσολογων απο το 1800 κι ενθεν

      Διαγραφή
    2. Ποιό ταξίδι του Homo Sapiens αναφέρεις; Οι αστείες θεωρίες για παιδιά με ύποπτη προέλευση. Δηλαδή θέλεις να πεις πως το εστί των Ελλήνων ως λέξη αναπτύχθηκε ταυτόχρονα με το ist των Γερμανών. Για ψάξε ποτε απέκτησε γραπτό λόγο το γερμανικό έθνος και όλοι οι ευρωπαϊκοί λαοί καθώς μέχρι τα τέλη του μεσαίωνα ως γραπτό λογο χρησιμοποιούσαν μόνο τη λατινική γλώσσα. Μάθε επίσης από πού προέρχεται το λατινικό αλφάβητο (της Κύμης). Τώρα άν θέλεις να επικαλεστείς τους Ρόλους τους αυτοί σχετίζονται με τους Υπερβορειους που δεν είναι σίγουρα οι Γερμανοί όπως ήθελε το τρίτο Ράιχ.

      Διαγραφή
    3. Ρουνους όχι Ρόλους στο παραπάνω σχολιο

      Διαγραφή
    4. @Πετρακας
      1) Οι Σουλιώτες είναι 100% Έλληνες. Αν κατάγονταν κατα 60% απο δω, 25% απο κει και 15% απο παρακεί είναι αδιάφορο. Αν για σένα δεν είναι αδιάφορο τότε δεν πρέπει να τους θεωρείς Έλληνες όπως και πολλούς άλλους, πχ τον Πέλοπα, τον Κάδμο, τον Ηρόδοτο, τον Σμολένσκη, τον Ρουσσέν, και δεν ξέρω κι εγώ ποιόν άλλο.

      Καθαρότατος "Έλληνας" o Γεώργιος Καστριώτης δεν ξέρω αν ήταν, ίσως, πάντως η μάνα του ήταν σίγουρα η Βοϊσάβα, κατα άλλους της Σερβικής οικογένειας Μπράνκοβιτς, κατα κάποιους άλλους μιας οικογένειας των ακατανόμααστων.

      Και σαν βίοι παράλληλοι, η μάνα του Κωνσταντίνου του Παλαιολόγου ήταν η Ελένη Δραγάση-Παλαιολόγου ή γνωστή και ως Αγία Υπομονή, κόρη του Σέρβου δεσπότη Κωνσταντίνου Δραγάση.

      Μάλλον μετά από 200 χρονάκια ευρωπλύσης εγκεφάλου σε αυτή την χώρα έχουμε χάσει την μπάλα με αποτέλεσμα να μην ξέρουμε ούτε απο που ερχόμαστε ούτε τι είμαστε ούτε που πάμε. Καιρός να τα συμμαζέψουμε νομίζω.

      Διαγραφή
  2. πολυ καλες πληροφοριες. Φυσικα του Σουλι προερχεται απο το σλαβικο "Σελι", χωριο, τόπος, ομομασια που προυπηρχε της κατοικησης απο τους Σουλιώτες... Και φυσικα οι κατοικοι του ηταν απο διαφορες περιοχες της Ελλαδας/. Ετεροκλητοι πληθυσμοι. Ελληνοφωνοι κι αρβανιτοφωνοι. Οι Μαλαμαίοι (μεγαλη φάρα στην αρχη του εποικισμου της περιοχής τον 17ο αιωνα) ήταν Μακεδονες, απο την περιοχη του Μοναστηριου Πελαγονίας, Μακεδονιας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εγώ αυτό που καταλαβαίνω στην χώρα που έστω και για λίγους επιστητή είναι μόνο η άγνοια ή ημιμάθεια που φτάνει μέχρι σημείου φαιδρότητας. Όπου δηλαδή ουδείς λαός γειτονικός φέρεται να έχει αλλοιωθεί πλην μόνο ημών των Ελλήνων.

    Ήλθαν για παράδειγμα εδώ στα Βαλκάνια οι Βούλγαροι και έγιναν Μακεδόνες ενώ οι Έλληνες που κατοικούσαν από αρχαιοτάτων χρόνων εδώ εξανεμίστηκαν και έγιναν Βούλγαροι ή Άβαροι ή Σλαύοι. Οι Βούλγαροι δηλαδή μας νόθευσαν ανόθευτοι.

    Επίσης η ιστορικά ανύπαρκτη εθνότητα των σημερινών Αλβανών η οποία τότε ως Ιλλυρία τον 7ο αι εδέχθη μέγα πλήθος εισβολών από τους Αβάρους μαζί και τους Βούλγαρους (να μην λησμονούμε ότι η πρώτη πρωτεύουσα των Βουλγάρων ήταν η Αχρίδα), να σημειωθεί δε ότι από πριν την εποχή του Αλάριχου όταν αυτός εν τέλει αποκρούσθηκε και εξεδιώχθη από την Φολόη κατέλαβε με το μέγα πλήθος των ορδών που του είχαν απομείνει στην σημερινή Αλβανία η οποία και για να ησυχάσει του αποδόθηκε από τον Αρκάδιο σαν φέουδο του η σημερινή Αλβανία.

    Αλλά τελικά πως είναι δυνατόν να γίνεται, ένα μεγάλο επαναλαμβανόμενο πλήθος βαρβάρων αρχής γενομένης από τους βάρβαρους του Αλάριχου και κατόπιν τους υπερβόρειους Έρουλους και τους ασιάτες Άβαρους - Αλβανούς αλλά και τους Βούλγαρους να κατακλύζουν και να καταλύουν περιοχές από την Δακία μέχρι την Παιονία και την Μακεδονία και την Ιλλυρία, αλλά τελικά όλοι αυτοί οι λαοί που κατοικούσαν εκεί να μένουν ανόθευτοι (να μένουν εθνικά καθαροί δηλαδή) και εν τέλει αυτοί οι ανόθευτοι να νοθεύουν εμάς τους Έλληνες οι οποίοι άλλωστε σαν λαός κατοικούσαμε προφυλαγμένοι αρκετά νοτιότερα τους, ένας θεός ή κάποιοι ηλίθιοι δεκτικοί σε πρώιμη άνοια μπορεί μόνο να ξέρουν πως και έγινε αυτό το θαύμα (!!!) όπου οι όντως νοθευμένοι μας νόθευσαν ... ανόθευτοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. αλλοιωθεί, ανόθευτοι κλπ κλπ. Γερμανόφερτες ιδέες. Αυτές οι ξένες ιδέες όπως κι ο ξενόφερτος Μαρξισμός μας έχουν δέσει σε ένα ζουρλομανδύα και κατατρώγουν αυτό το έθνος.. Προτείνω να διαβάσεις το ΠΟΘΕΝ ΚΑΙ ΠΟΤΕ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ – Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, μπας και καταλάβεις επιτέλους τι είμαστε.

      Και φυσικά πρέπει να νοιώθουμε περήφανοι γι αυτό που είμαστε, όχι νοθευμένοι κι αλλοιωμένοι..

      Διαγραφή
  4. Πληροφοριακά οι Αλβανοί ως έθνος δεν αναφέρονται καθόλου στη βαλκανική στα αρχαία κείμενα. Αναφέρονται όμως σαν λαός του Καυκάσου συγκεκριμένα από τον Αρριανο στη μάχη των Γαυγαμηλων, όπου τους συγκαταλεγει στα έθνη που συμμετείχαν στο στρατό του Δαρείου. Οι σύγχρονοι Αλβανοί δεν προέρχονται σε καμμιά περίπτωση απευθείας απο τους αρχαίους Ιλλιριους. Το παιχνίδι παίζεται στη δήθεν ινδοευρωπαικη καταγωγή των Ελλήνων και στην αυτόχθονα πελασγικη καταγωγή των Αλβανών. Μη πέφτετε κάποιοι στην προπαγάνδα που θέλει τη συρρίκνωση την ιστορίας του Ελληνικού έθνους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τα πραματα ειναι απλα αλλα κανενας δεν εχει διαθεση να τα αντιληφθει. Οι Σουλιωτες ισως να μην ηταν Ελληνες στο γενος ηταν ομως Ρωμιοι, και πολεμησαν και θυσιαστηκαν για τη Ρωμιοσυνη. Αυτοι που θελησαν να στριμωξουν Αρβανιτες, Ποντιους, Βλαχους κ.α μεσα στα στενα ορια του Ελληνισμου, το μονο που καταφεραν ηταν να οδηγησουν στον αυτοεγκλωβισμο μας στα κρατικα συνορα που εχουμε τωρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δεν εχει εμφανιστει και ο φιλος μας για να μας εξηγησει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Always defending ourselves. Even against stupidity and ignorance. Tjat's because we stopped demanding what is lawfully ours.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.