15/8/18

Επιπτώσεις της απόφασης Τραμπ για "πάγωμα" της παράδοσης των αεροσκαφών F-35 στην Τουρκία

Αντιπτεράρχου (Μ) ε.α. Θεόδωρου Γιαννιτσόπουλου
Επίτιμου Διευθυντή Γ’ Κλάδου του ΓΕΑ
Παρακολουθούμε όλοι με ιδιαίτερο ενδιαφέρον από χθες την υπογραφή της απόφασης από τον Πρόεδρο Ν. Τραμπ   του νομοσχεδίου για την εθνική άμυνα των ΗΠΑ, ύψους 716 δισεκατομμυρίων δολαρίων,  που εγκρίνει την προμήθεια εκατοντάδων νέων αεροπλάνων, πλοίων και τεθωρακισμένων, ενισχύει την αριθμητική δύναμη των στρατευμάτων, αυξάνει τις αμοιβές για το προσωπικό, εκσυγχρονίζει το πυρηνικό οπλοστάσιο των ΗΠΑ και ενισχύει τον έλεγχο των κρατικών συμβάσεων με τις κινεζικές εταιρείες τεχνολογίας, ενώ ταυτόχρονα παγώνει την παράδοση των αεροσκαφών F – 35 στην Τουρκία.
Τι σημαίνει η απόφαση αυτή για τις σχέσεις των ΗΠΑ με την Τουρκία και την Αμυντική Βιομηχανία της Τουρκίας;
Είναι εμφανές ότι η απόφαση αυτή του Προέδρου των ΗΠΑ Ν.Τραμπ οδηγεί  σε τεντωμένο σχοινί  την σύγκρουση με τη Τουρκία και προσωπικά με τον Ρ.Τ.Ερντογάν,  οδηγεί το ΝΑΤΟ σε μια πρωτοφανή κρίση,  μεγαλύτερη αυτής μετά το 1974, όταν αποχώρησε η Ελλάδα σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την μη ανάσχεση της τουρκικής εισβολής στη Κύπρο.  
Ουσιαστικά διαμορφώνει τις συνθήκες για να οδηγήσει την Τουρκία εκτός ΝΑΤΟ και το δυτικό σύστημα ασφαλείας και δημιουργεί τη θαυμάσια ευκαιρία για τη Ρωσία να δεχθεί στις «αγκαλιές» της την Τουρκία ως σύμμαχο της, πράγμα που ούτε ως ανέκδοτο δεν μπορούσαμε να φαντασθούμε προ ολίγων μηνών, μετά την κατάρριψη του Ρωσικού αεροσκάφους, από την Τουρκική Πολεμική Αεροπορία, στα σύνορα με τη Συρία.
Επιπρόσθετα η απόφαση αυτή προκαλεί σοβαρότατη ζημιά στην Αμυντική Βιομηχανία της Τουρκίας ενώ ταυτόχρονα θέτει σε κίνδυνο διακοπής της γραμμής παραγωγής των αεροσκαφών stealth μαχητικών 5ης γενιάς, F-35. Αυτό μπορούμε εύκολα να διακρίνουμε και να συμπεράνουμε αν λάβουμε υπόψη μας και δούμε τι αναφέρει σχετική ανακοίνωση της κατασκευάστριας εταιρείας Lockheed Martin (LM), που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της.
Description: Lockheed Martin
Με την ανακοίνωσή της η LM ενημέρωνε  την διεθνή κοινή γνώμη ότι στο πλαίσιο συμμετοχής της Τουρκίας στο πρόγραμμα F–35, η τουρκική βιομηχανία αναλαμβάνει το σύνολο της συντήρησης των κινητήρων του μαχητικών F-35, που θα παραδοθούν σε ευρωπαϊκά κράτη, δηλαδή στην Βρετανία, την Ιταλία, την Ολλανδία, τη Νορβηγία, την Δανία, την Σουηδία, επιπλέον βέβαια από αυτά της Tουρκικής Αεροπορίας!
Επίσης η τουρκική βιομηχανία αναλαμβάνει δεκάδες κατασκευαστικά υποπρογράμματα στο F-35, με αποτέλεσμα το συνολικό ύψος της βιομηχανικής συνεργασίας της Τουρκίας με την Lockheed Martin να ανέλθει στο ποσό των 12 δισ.$ ("In total for Lockheed Martin and Pratt & Whitney, F-35 Production Industrial Participation opportunities for Turkish companies are expected to reach more than $12 billion").
Επιπλέον η ανακοίνωση της Lockheed Martin, ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:
"Υπάρχουν τουλάχιστον 10 τουρκικές εταιρείες, οι οποίες συμμετέχουν ή/και αναπτύσσουν το πρόγραμμα τόσο του αεροσκάφους (άτρακτος, ηλεκτρονικά) όσο και του κινητήρα του (F-135). 
Πιο συγκεκριμένα οι εταιρείες αυτές είναι:
Alp Aviation: Η Τουρκική εταιρεία συμμετέχει στο πρόγραμμα από το 2004 και τώρα κατασκευάζει κομμάτια της ατράκτου, του συστήματος προσγείωσης του μαχητικού και πάνω από 100 διαφορετικά απάρτια του κινητήρα, στα οποία συμπεριλαμβάνονται ειδικά κράματα τιτανίου για τα πτερύγια συμπιεστή.  
Aselsan: Η τουρκική εταιρεία ηλεκτρονικών αναπτύσσει και κατασκευάζει προηγμένα ηλεκτροπτικά για το σύστημα υπέρυθρης παρατήρησης και στόχευσης (EOTS). Παράλληλα η Aselsan εργάζεται από κοινού με την  Northrup Grumman για το σύστημα ναυτιλίας CNI του αεροσκάφους, ενώ ήδη έχει ξεκινήσει μαζική παραγωγή κρίσιμων υποσυστημάτων.
Ayesas: Η τουρκική εταιρεία ηλεκτρονικών είναι ο μοναδικός προμηθευτής δύο κρίσιμων συστημάτων του F-35: Της μονάδας διασύνδεσης του βλημάτων αέρος-αέρος και του συστήματος πανοραμικής απεικόνισης του πιλοτηρίου.
 Fokker Elmo: Η κοινοπραξία με έδρα την Σμύρνη είναι υπεύθυνη για την κατασκευή του 40% τω ηλεκτρικών καλωδιώσεων του F-35 και των συστημάτων διασύνδεσης EWIS (Electrical Wiring & Interconnection System), τόσο του αεροσκάφους όσο και του κινητήρα, ενώ υποστηρίζει την ΤΑΙ με την παραγωγή όλων των καλωδιώσεων για το κεντρικό τμήμα της ατράκτου.
Havelsan: Η τουρκική εταιρεία υποστηρίζει την ανάπτυξη και παραγωγή των εκπαιδευτικών συστημάτων από το 2005. Παράλληλα η είναι ο επικεφαλής στην Τουρκία για το έργο ανάπτυξης και κατασκευής του ολοκληρωμένου κέντρου εκπαίδευσης και συντήρησης (ITC) για την τουρκική Αεροπορία.
Kale Aero: Η εταιρεία υποστηρίζει το πρόγραμμα του F-35 από το 2005.  Σε συνεργασία με την ΤΑΙ κατασκευάζει κομμάτια της ατράκτου ενώ σε συνεργασία με την Heroux Devtek είναι ο μοναδικός προμηθευτής των συστημάτων ασφάλισης του συστήματος προσγείωσης στην ανασυρόμενη θέση. Επιπρόσθετα η Kale Aerospace επίσης έχει δημιουργήσει μια κοινοπραξία με την  Pratt & Whitney κατασκευάζοντας απάρτια του κινητήρα F-135.
MiKES: Υποστηρίζει το πρόγραμμα παραδίδοντας εξαρτήματα του αεροσκάφους για τις BAE Systems και  Northrop Grumman
ROKETSAN/Tubitak-SAGE: Η εταιρεία κατασκευής πυραυλοκινητήρων και το ερευνητικό ίδρυμα Tubitak είναι υπεύθυνες για την ανάπτυξη και κατασκευή του βλήματος cruise SOM-J ενώ η Roketsan είναι σε συνεργασία με την Lockheed Martin Missiles/Fire Control για το ίδιο σκοπό. 
ΤΑΙ: Η τουρκική αεροπορική βιομηχανία συμμετέχει στο πρόγραμμα του F-35 από το 2008. Η ΤΑΙ κατασκευάζει εξαρτήματα, τα οποία τοποθετούνται σε όλα τα F-35 παραγωγής. Πιο συγκεκριμένα η ΤΑΙ κατασκευάζει το κεντρικό τμήμα τη ατράκτου, παράγει σύνθετα υλικά για την άτρακτο, τις θύρες της αποθήκης οπλισμού και το ευαίσθητο από άψη υπογραφής stealth εσωτερικό τμήμα του αεραγωγού των αεροσκαφών.  Συνολικά η ΤΑΙ είναι υπεύθυνη για την παραγωγή του 45% του αεροσκάφους!
Τέλος η Τουρκία έχει αποκτήσει την άδεια να κατασκευάζει μόνη της τους δικούς της κινητήρες F-135, ενώ σύντομα θα έχει στο έδαφός της το πρώτο ολοκληρωμένο κέντρο επιθεώρησης των κινητήρων για όλη την Ευρώπη.  Τόσο η παραγωγή των κινητήρων όσο και η γενική επιθεώρησή τους θα πραγματοποιείται στο Εσκισεχίρ.
Είμαι βέβαιος ότι έχουμε εκπλαγεί όλοι, με όλες αυτές τις συμμετοχές της Τουρκικής Αμυντικής Βιομηχανίας στο πρόγραμμα ανάπτυξης – παραγωγής  των αεροσκαφών F – 35, με τη σύμφωνη γνώμη της Αμερικανικής Κυβέρνησης, γεγονός που ουσιαστικά, αν η απόφαση για « ΠΑΓΩΜΑ» της παράδοσης των αεροσκαφών F – 35 στην Τουρκία ΔΕΝ ανακληθεί σύντομα, σημαίνει ότι η παραγωγή των F-35 στις ΗΠΑ σταματά, έστω και προσωρινά και μέχρις της ενεργοποίησης νέων γραμμών παραγωγής, προκαλώντας σημαντική ζημία στο πρόγραμμα τόσο από πλευράς κόστους όσο και από πλευράς καθυστερήσεων στην παραγωγή και στις παραδόσεις των αεροσκαφών, καθώς οι τουρκικές βιομηχανίες που συμμετέχουν στο κονσόρτσιουμ κατασκευής του προγράμματος, κατασκευάζουν κατ' αποκλειστικότητα περί το 7 – 9 %  των μερών του αεροσκάφους!
Θέλω να πιστεύω ότι της απόφασης αυτής για «ΠΑΓΩΜΑ» των παραδόσεων έχει προηγηθεί και ανάλογη προετοιμασία από τις αντίστοιχες υπηρεσίες της ΗΠΑ και την εταιρεία κατασκευής των αεροσκαφών LM, έτσι ώστε να έχει ξεκινήσει προ πολλού ο σχεδιασμός εξεύρεσης εναλλακτικών πηγών παραγωγής και να ΜΗΝ βρουν έδαφος οι όποιοι εκβιασμοί εκ μέρους του Ρ.Τ.Ερντογάν για διακοπή της υποστήριξης της γραμμής παραγωγής από τις προαναφερόμενες Τουρκικές εταιρείες και καταστίσουν επί της ουσίας ανεδαφική την απόφαση αυτή παγώματος της παράδοσης των αεροσκαφών F – 35 στην Τουρκία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.