4/2/10

Φοιτητικές παρατάξεις στα ελληνικά ΑΕΙ


Του Ι. Καρακωστα*

Οι κομματικές φοιτητικές παρατάξεις δημιουργήθηκαν ή αναπτύχθηκαν από τα κόμματα μετά τη μεταπολίτευση, όταν οι κομματικές οργανώσεις προσπάθησαν και επέτυχαν να διεισδύσουν σε όλα τα συνδικαλιστικά όργανα.

Συνήθης πολιτική μέσα στις φοιτητικές παρατάξεις, με πρόσχημα τη βραχυπρόθεσμη εξυπηρέτηση των φοιτητών, ήταν και είναι ο επηρεασμός, ο φανατισμός για την εξυπηρέτηση των ευκαιριακών κομματικών συμφερόντων, έστω κι αν αυτά αντιστρατεύονται την ελευθερία, την έρευνα, τη διδασκαλία, την αναβάθμιση των σπουδών εν γένει. Πολλές φορές η αυταρχική συμπεριφορά, η περιφρονητική στάση και η αδιαφορία μερίδας των διδασκόντων δίδουν το πρόσχημα και τη νομιμοποιητική βάση για αντιδράσεις των παρατάξεων ή ορισμένων από αυτές. Οι εν λόγω αντιδράσεις συνήθως υπερβαίνουν κατά πολύ τα όρια της υπεράσπισης του δικαιολογημένου συμφέροντος των φοιτητών για την αξιοπρέπεια και την τήρηση της ακαδημαϊκής τάξης και οδηγούν σε βιαιότητες ή εξευτελιστική συμπεριφορά σε βάρος των συγκεκριμένων «παραβατών».

Τον τελευταίο καιρό, τέτοιου είδους αντιδράσεις, χωρίς πλέον πρόσχημα, επειδή... «δεν μας αρέσει η συγκεκριμένη εκδήλωση ή οι συμμετέχοντες ή το θέμα της θίγει δογματικά απολιθώματα ακραίων ιδεολογιών», πληθύνονται και οδηγούν σε φαινόμενα αντιδημοκρατικά, τα οποία οδηγούν σε ευτελισμό της ακαδημαϊκής - επιστημονικής εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η δικαιολογημένη ορισμένες φορές εκρηκτική συμπεριφορά των παρατάξεων, υπαγορευόμενη και ενισχυόμενη από το περιρρέον κοινωνικό φαινόμενο και οφειλόμενη και στο ευερέθιστον του νεαρού της ηλικίας, δεν δικαιολογεί την έκταση και την ένταση ορισμένων συμπεριφορών.

Και, επανερχόμενοι στις φοιτητικές παρατάξεις, χρήσιμο είναι να δούμε την πραγματική ανθρωπογεωγραφία των μελών και οπαδών. Οι περισσότεροι είναι φανατικοί κι έτσι ο ορίζοντας είναι από την αρχή προδιαγεγραμμένος. Πολλοί προσβλέπουν σε ποικίλα βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα οφέλη και έτσι εκπαιδεύονται στο «σχολείο», μαθαίνοντας τις αρχές και τις μεθόδους του πολιτικού - κομματικού συστήματος, που τις μεταφέρουν στο πλαίσιο της ακαδημαϊκής κοινότητας. Ετσι, μέσα από την εκλογική δύναμη που διαθέτουν δημιουργούν σχέσεις αλληλεξαρτήσεως και με την καλή, αλλά και με τη σκοτεινή έννοια της λέξεως. Το κακό με τους πολιτικούς, σε σχέση με τις φοιτητικές παρατάξεις, είναι επίσης ότι υποστηρίζοντες και υποστηριζόμενοι ασκούν φιλοκομματική και συχνά μικροκομματική πολιτική, προς καταβαράθρωσιν του εκπαιδευτικού συστήματος. Στις φοιτητικές παρατάξεις συχνά παρεισφρέουν και συνήθως ηγούνται είτε οι φωνακλάδες, στην καλύτερη περίπτωση, οπότε οι φωνές καλύπτουν και εξοστρακίζουν τα επιχειρήματα, είτε οι μάχιμοι, οι οποίοι με συμπεριφορά λαϊκού ηγέτη ηγούνται της «επανάστασης» κατά του ακαδημαϊκού κατεστημένου και, χάριν της επανάστασης, ποδοπατούν και τα καλά, που υπάρχουν πολλά και αξιοπρόσεκτα, και τα κακά, που κατά κανόνα αναβιώνουν τάχιστα, όπως η λερναία ύδρα, μια και η βία δεν είναι αποδεδειγμένα ο προσφορότερος τρόπος καταπολέμησής των.

Οι ακαδημαϊκοί δάσκαλοι απέχουν ή αδιαφορούν, κουρασμένοι οι αρχαιότεροι, απογοητευμένοι οι νεότεροι, συντασσόμενοι με τη σιωπηρή, αμέτοχη πλειοψηφία, αντιδρώντας το πολύ σε πηγαδάκια ή συμμετέχοντας σε μικρής εμβέλειας και αποτελεσματικότητας κοινωνικό διάλογο και αντίλογο, αντί να ορθώσουν όλοι το ανάστημά τους ως ενεργοί πολίτες. Δείτε την κατάσταση τον τελευταίο καιρό: ξυλοδαρμοί, γιαουρτώματα καθηγητών, αποδοκιμασία με φωνασκίες και συγκεντρώσεις ομάδων πίεσης κατά τη διάρκεια των συνελεύσεων των οργάνων, με διανομή φυλλαδίων, όπου κατασυκοφαντούνται οι πανεπιστημιακοί που τολμούν να πουν τη γνώμη τους, όταν αυτή δεν αρέσει σε ορισμένες φοιτητικές παρατάξεις, με τοιχοκόλληση εφημερίδων, όπου με λόγια και εικόνες διασύρονται καθηγητές, αλλά και αντίπαλες παρατάξεις.

Υπήρξαν, βεβαίως, και υπάρχουν περιπτώσεις παρεμβάσεων των φοιτητικών παρατάξεων στη διοργάνωση συνεδρίων, ημερίδων κ.τ.λ., που έχουν ως σκοπό τη βελτίωση των συνθηκών και όρων διδασκαλίας, παρεμβάσεις που εκπορεύονται από πραγματικό ενδιαφέρον για την εκπαίδευση.

Ο τελικός απολογισμός σε σχέση με τις φοιτητικές παρατάξεις είναι, δυστυχώς, αρνητικός έως τραυματικός.

Η πρόταση που οφείλει να αρθρώσει κάποιος που προέρχεται από τον κόσμο των ελληνικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και η οποία απορρέει από την εμπειρία και τον ορθό λόγο χωρίς πάθος και με αποδέκτη το περίσσευμα γενναιότητας και υψηλού πολιτικού φρονήματος είναι η κατάργηση των κομματικών φοιτητικών παρατάξεων και η σύσταση στα μέλη της να ενταχθούν, αν το επιθυμούν, σε ομίλους και οργανώσεις, π.χ. στον «Ερευνητικό Ομιλο Φοιτητών Νομικής», προκειμένου για τους φοιτητές της Νομικής Σχολής ή στο «Αιμοπετάλιο», που διαδίδει και πραγματοποιεί μέσα στο πανεπιστήμιο επιτυχώς την εθελοντική αιμοδοσία, οι οποίοι αποκλειστικό στόχο έχουν την αναβάθμιση των σπουδών και τη βελτίωση της φοιτητικής μέριμνας.

Η κατάργηση προϋποθέτει βεβαίως συναίνεση -των περισσοτέρων τουλάχιστον- και αποδοχή της αυτονόητης δημοκρατικής αρχής του αυτοκαθορισμού και του αυτοπροσδιορισμού καθώς και του απόλυτου σεβασμού της προσωπικότητας των μελών της κοινωνίας.

* Ο κ. Ι. Καράκωστας είναι αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών

kathimerini.gr


9 σχόλια:

  1. Οι νέοι σπουδάζουν χωρίς να έχουν κανένα μέλλον, μόνο και μόνο για να μην καταγράφονται ως άνεργοι.

    Με τα 700ευρώ, ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αφού η Ελλάδα δεν παράγει ΤΙΠΟΤΑ, κι αφού αν κάποιος τολμήσει και παράγει το οτιδήποτε θα δεχτεί επίθεση από τους πάντες, και αφού αυτό το Ψευτορωμαίικο είναι προτεκτοράτο της Δύσης, όλοι σκέφτονται πως θα τα αρπάξουν, και όλοι θέλουν να κλέψουν το κράτος, και η καλύτερη κλοπή γίνεται από μέσα, οπότε όλοι θέλουν να καταλάβουν το κράτος, για αυτό ΟΛΑ τα κόμματα ενδιαφέρονται να αναπαράγουν το δυναμικό τους.

    Αυτός είναι κι ο μόνος στόχος των Πανεπιστημίων, μιας και προσφέρουν από άχρηστη έως βλαβερή γνώση, και πάντως άσχετη με την Ελλάδα.

    Και οι γονείς πληρώνουν περιουσίες ολόκληρες για άχρηστες σπουδές, και μέσω αυτής της παραοικονομίας υπάρχει και η Ελλάδα...

    Και η παρακμή συνεχίζεται...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τα κόματα πρέπει να απομακρυνθούν απο τα πανεπιστήμια. Αν οι φοιτητές ως πολίτες και ψηφοφόροι θέλουν να συμμετάσχουν σε κοματικές δομές βεβαίως και να το κάνουν αλλά εκτός πανεπιστημίου. Τι δουλειά έχει το πανεπιστήμιο με τη πολιτική;
    Βέβαια, πως θα παίρνουν βαθμούς και πτυχία οι φοιτητές-κοματόσκυλα; Και αν δεν ψηφίζουν οι φοιτητές στις πρυτανικές πως θα παίρνουν την εξουσία οι καθηγητές-κοματόσκυλα;
    Μετά λέμε δεν έχουμε παιδεία...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο κυριος Καρακωστας δεν μας λεει με ποιο τροπο μπορουν να ελεγχθουν οι αυθαιρεσιες καθηγητων,οι προσβλητικες συμπεριφορες καθηγητων,ο παραδοξος τροπος με τον οποιο βαθμολογουν ωστε οι φοιτητες να μπορουν να βρουν το δικιο τους και να μην περιμενουν τους αυτοκλητους εκδικητες να γιαουρτωσουν και να προπηλακισουν τους καθηγητες.
    Δυστυχως η ασυλια και η εξουσια των καθηγητων στα ελληνικα πανεπιστημια και ο τροπος με τον οποιο μπορουν να παιζουν με τη ζωη του μεσου και μη κομματικου φοιτητη μονο με τα αθλιοτερα καθεστωτα μπορει να συγκριθει.
    Επισης ο κυριος καρακωστας δεν αναφερει τιποτα για τις δραστηριοτητες των μεγαλυτερων παραταξεων οι οποιες περιοριζονται σε διοργανωση μπουζουκιων,παρτυ,σεξοτουρισμου στη Μυκονο και στις επιθεσεις "φιλιας",ιδιαιτερα στους πρωτοετεις φοιτητες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Οι κομματικές νεολαίες είναι ο καρκίνος του ελληνικού Πανεπιστημίου. Είναι φυτώρια διαφθοράς, από όπου προέρχονται οι αυριανοί γιατροί που παίρνουν φακελάκια, οι δημόσιοι υπάλληλοι που λαδώνονται, οι αξιωματούχοι που τα αρπάζουν. Αλλά και οι καθηγητές φαίνεται ότι συμφωνούν με αυτή την κατάσταση γιατί τους εξυπηρετεί ποικιλοτρόπως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Για όσους από εμάς που είχαν την τύχη να σπουδάσουν σε ξένα Πανεπιστήμια, η εδώ κατάσταση είναι ζοφερή !

    Γράφει ο Φίλος:

    -Τα κόματα πρέπει να απομακρυνθούν απο τα πανεπιστήμια. Αν οι φοιτητές ως πολίτες και ψηφοφόροι θέλουν να συμμετάσχουν σε κοματικές δομές βεβαίως και να το κάνουν αλλά εκτός πανεπιστημίου. Τι δουλειά έχει το πανεπιστήμιο με τη πολιτική;-

    Νομίζω πως έχει απόλυτο δίκαιο!

    Τα ίδια χάλια είχε και η Ιταλία, έως ότου κανείς πτυχιούχος δεν προσλαμβάνονταν χωρίς εξετάσεις !

    Εκεί επειδή "κοβόντουσαν" οι περισσότεροι άρχισαν οι γονείς, αλλά και οι ίδιοι οι φοιτητές να διαμαρτύρονται για την κομματικοποιημένη αισχρή κατάσταση, οπότε συναινετικά αποφάσισαν όλα τα κόμματα να φύγουν από τους σπουδαστικούς χώρους και άλλαξαν τα πράγματα προς το καλλίτερο !

    Αν πάτε στην Οξφόρδη θα εκπλαγήτε !

    Ούτε μπογιές υπάρχουν ούτε ντουντούκες ούτε κομματικά σκυλιά, αλλά απόλυτη τάξη. Από εκεί μέσα θα βγεί η τάξη που θα κυβερνήση αύριο την Αγγλία !

    Έλα όμως στην Πατρίδα μας, και άντε να πείσης το ΚΚΕ και τους αποκαλούμενους ... ανένταχτους που κυριαρχούν στους χώρους σπουδής δια της σφαλιάρας (!), πως θα είναι καλλίτερα για την χώρα και για τους νέους, να αφήσουν τους σπουδαστές απερίσπαστους στις σπουδές τους !!!

    Δυστυχώς κανείς δεν θυμάται πως μόνο οι δικτατορίες κάνουν αυτά που συμβαίνουν στα ΑΕΙ της Ελλάδας μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. "Ο κυριος Καρακωστας δεν μας λεει με ποιο τροπο μπορουν να ελεγχθουν οι αυθαιρεσιες καθηγητων,οι προσβλητικες συμπεριφορες καθηγητων,ο παραδοξος τροπος με τον οποιο βαθμολογουν ωστε οι φοιτητες να μπορουν να βρουν το δικιο τους και να μην περιμενουν τους αυτοκλητους εκδικητες να γιαουρτωσουν και να προπηλακισουν τους καθηγητες."

    ΚΑΙ ΠΟΥ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΔΙΔΑΚΤΟΡΑΣ. ΤΟΤΕ ΝΑ ΔΕΙΣ ΤΙ ΚΑΨΟΝΙ ΘΑ ΤΡΑΒΗΞΗΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΒΟΗΘΟΥΣ. ΤΥΦΛΑ ΝΑ ΕΧΕΙ Ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΤΟΥ 1960 !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Σιγά τα ωά. Ο αρθρογράφος διυλίζει τον κώνωπα, και βλέπει μονόπλευρα την κατάσταση. Οι φοιτητικές παρατάξεις πολλές φορές είναι το μόνο εμπόδιο στην αυθαιρεσία των πρυτανικών αρχών. Φυσικά ο κύριος αντιπρύτανης δεν επιθυμεί να ελέγχεται από κανέναν και έτσι συκοφαντεί τους φοιτητές. Οι προτάσεις του οδηγούν σε μια χούντα μέσα στο πανεπιστήμιο. Συκοφαντούμε τους δημοκρατικούς θεσμούς, με το επιχείρημα ότι οι πολίτες είναι ανώριμοι. Άραγε όλες οι χούντες αυτό δεν λένε. Είναι και ακραίος λαικιστής γιατί επενδύει στην γενικότερη αγανάκτηση του κόσμου για το πολιτικό σύστημα, για να περάσει την χούντα του.
    Άντε μαζευτείτε ρε που νομίζετε ότι το πανεπιστήμιο είναι τσιφλίκι σας και έχετε καθηγητοποιήσει όλους τους συγγενείς σας μέχρι δεκάτου βαθμού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. KRIMA GIA TA PANEPISTIMIA TIS XORAS PANTOS EGO THA ITHELA NAGIRISO PISO GIATI PROTIMO TIN ELLADA APO TTIN AGGLIA (ALITHEIA EXI DEI KANENAS TA DIDAKTRA TOUS?)
    Christos Vaoulgaris apo Londino

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.