26/8/10

Ποιά θα είναι η τύχη της περιοχής Ελληνικού;

της Ελίνας Γαληνού
Ως γνωστό, πάσχουμε από έλλειψη πρασίνου όσο καμιά Ευρωπαική χώρα, ενώ πλεονεκτούμε στην τσιμεντοποίηση. Το μεγαλύτερο μέρος του εδάφους της Αττικής, έχει οικοδομηθεί χωρίς να υπάρχουν πια ούτε για δείγμα πνεύμονες πρασίνου κυρίως στις κατοικημένες περιοχές. Οι ελάχιστες εκτάσεις που απομένουν, υποκινούν κάποιες ελπίδες δημιουργίας πάρκων που θα βελτιώσουν την εικόνα του Νομού και την ποιότητα ζωής των κατοίκων του. Μια τέτοια περίπτωση, είναι το Ελληνικό που η αξιοποίησή του έχει αρχίσει να συζητείται εδώ και εννέα χρόνια. Ομως μέχρι στιγμής, δεν έχουμε δεί καμιά εξέλιξη στον ορίζοντα...
Το Ελληνικό είναι ένας χώρος ιδανικός για δημιουργία πάρκου πρασίνου που τόσο λείπει από την Αττική. Η ενιαία του μορφή, το μέγεθός του και η τοποθεσία στην οποία βρίσκεται, του προσδίδουν πολλά πλεονεκτήματα. Η περιοχή βρίσκεται σε παραλιακή ζώνη και μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα, ενώ η πρόσβαση για τους κατοίκους της Αττικής προσεγγίζεται απ΄όλα τα συγκοινωνιακά μέσα.
Οι υποσχέσεις περί Μητροπολιτικού πάρκου που δόθηκαν απλόχερα μέσα στα προηγούμενα χρόνια, δεν προωθήθηκαν, διότι το σχέδιο που είχε παρουσιάσει το ΥΠΕΧΩΔΕ προ τριετίας, κρίθηκε "ότι δεν συμφέρει να γίνει ένας τόσο μεγάλος χώρος, μόνο πάρκο..". Σύμφωνα με το σχέδιο αυτό, το κόστος δημιουργίας πάρκου στο Ελληνικό εμφανιζόταν τεράστιο, γεγονός που πυροδότησε προβληματισμούς, με αποτέλεσμα να εμφανιστούν και κάποιες άλλες διαθέσεις "εμπορικής" αξιοποίησης ενός μέρους του. Οι διαθέσεις αυτές, επικεντρώθηκαν στο χτίσιμο πολυτελών κατοικιών και εμπορικού κέντρου σε επιφάνεια 1000 στρεμμάτων του χώρου, πράγμα που σήμαινε αυτόματα την οικοπεδοποίηση μεγάλου μέρους του Ελληνικού. Μια παράλληλη πρόταση που επιχειρούσε να ισοφαρίσει την απώλεια πρασίνου από την οικοπεδοποίηση, με δημιουργία διάσπαρτων χώρων πρασίνου σε όλη την πόλη, έμοιαζε βέβαια ιδανική, αλλά αμφίβολη ως προς την εφαρμοσιμότητά της...Ετσι, το σχέδιο αυτό έμεινε στα αζήτητα, ενώ ταυτόχρονα, διάφοροι ενδιαφερόμενοι για τα οικόπεδα-φιλέτα, αδημονούν "τι θα γίνει το Ελληνικό"....
Υπάρχουν όμως και άλλες μελέτες που δικαιώνουν τις προσδοκίες μας, σύμφωνα με τις οποίες, η δημιουργία του πάρκου αυτού που είναι αναγκαίο για το περιβάλλον και την υγεία μας, μπορεί να πραγματοποιηθεί με ασύγκριτα μικρότερο κόστος απ΄ότι προέβλεπε το σχέδιο του ΥΠΕΧΩΔΕ και να εξασφαλίζει ακόμα και την ετήσια δαπάνη συντήρησής του. Ενα μέρος του, μπορεί να αξιοποιηθεί με προσοδοφόρες εγκαταστάσεις δημόσιας χρήσης (αθλητισμό, ψυχαγωγία, συνέδρια) ώστε να αποσβένονται τα έξοδα δημιουργίας και συντήρησής του. Τέτοιες προτάσεις με την συναίνεση των Δήμων των εγγύς περιοχών, έχουν κοινοποιηθεί στην αρμόδια υπουργό, αλλά... οι αποστολείς έχουν μείνει αναπάντητοι.
Τελικώς να δούμε τι θα επικρατήσει. Η ανάγκη να δημιουργηθεί ένας χώρος φυσικού διεξόδου για τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου, ή οι αχόρταγες ορέξεις των οικοπεδοφάγων;

8 σχόλια:

  1. ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΟΣ
    Ας κάνω κι εγώ μια πρόταση. Να αναλάβουν επιχειρηματίες (που τώρα, μερικοί, αυτοδιαφημίζονται ότι κα΄νουν αναδασώσεις και κινητοποιούνται για το περιβάλλον)τη δημιουργία αυτού του πάρκου. Ακόμα και μεφοροαπαλλαγές-ετσι κι αλλιως φοροδιαφευγουν.
    Αλλιως βλέπω το παλιό αεροδρόμιο να γίνεται πολυκατοικίες. Χαρακτηριστικό είναι ότι ένας από αυτούς τους επιχειρηματίες που σκοτώνονταιγια τη σωτηρία του περιβάλλοντος και τιςαναδασώσεις να υποστηρίζει από τα ΜΜΕ που διαθέτει ότι το κόστος για το πάρκο είναι υψηλό και χωρίς οικοπεδοποίηση δεν γίνεται τίποτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κατι εχει κυκλοφορησει οτι το ζητησαν Σαουδαραβες για 5* ξενοδοχεια κλπ μαζι με την εμπρος
    μαρινα για σκαφη ιχ για 100 χρονια με ανταλλαγμα την αποπληρωμη 250 δις ευρω του χρεους μας αμεσα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. μία είναι η λύση. και φθηνή και η μόνη πραγματικά χρήσιμη.
    να φυτευθούν δένδρα και τίποτα άλλο. ούτε πολιτιστικές αηδίες, ούτε αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις, ούτε τίποτα άλλο το "μεγαλοφυές" και κοστοβόρο.
    Απλά δένδρα που σε δέκα χρόνια θα 'χουν μετατρέψει τον χώρο αυτό σε δάσος. Αυτό έχουμε ανάγκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Περί επιχειρηματικών πρωτοβουλιών υποκινουμένων από ιδεαλισμούς, ας μην περιμένουμε για να μην απογοητευτούμε παραπάνω. Εκτός αν γίνει κανένα θαύμα.
    Εχω ακούσει πολλούς να λένε πολλά, αλλά όταν φτάσει το θέμα στην αιχμή του δόρατος, αρχίζουν "είναι μεγάλο κόστος να γίνει μόνο πάρκο και πώς θα συντηρηθεί...κλπ"
    Και για το ενδιαφέρον των Αράβων έχουν ακουστεί διάφορα σενάρια. Γενικά το Ελληνικό είναι καλό κομμάτι και έχει ξεσηκώσει πολλών ειδών "ορέξεις". Βλέπετε, σύμφωνα με μια παροιμία που λένε στη Λέσβο "το καλό σύκο, η κουρούνα το τρώει..." Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δεν ξερω για τους Αραβες, αλλα ειχε γινει προταση για δημιουργια μεγαλης επισκευαστικης ζωνης που θα την χρησιμοποιουσαν πολλες Ευρωπαικες αεροπορικες εταιρειες και οχι μονο.
    Φυσικα ειχε γινει και προταση καποτε να μην δημιουργηθει το Ελ.Βενιζελος που κατεστρεψε τη μιση γη των Μεσογειων, αλλα να επεκταθει το ηδη υπαρχον αεροδρομιο στη θαλασσα και να ανακαινιστει.
    Και οι δυο προτασεις πηγαν στον καλαθο των αχρηστων, η πρωτη γιατι το ΕΛληνικο ειναι φιλετο για "ηπια οικιστικη αναπτυξη" και η δευτερη γιατι οι μιζες απο το Ελ.Βενιζελος θα ηταν προφανως υπερπολλαπλασιες.
    Εδω τα Ολυμπιακα εργα σαπιζουν τι να λεμε τωρα........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η απόφαση για κλείσιμο του αεροδρομίου του Ελληνικού κρίθηκε πρόσφατα παράνομη και ακυρώθηκε απο το Σ.τΕ. Το αεροδρόμιο είναι κανονικά καταχωρημενο στον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO). Εγγληματική ενέργεια και η διχοτόμηση του 15L/33R ετσι ώστε να μην μπορεί να χρησιμοποιηθεί απο αεροσκάφος σε emergency.

    Τίποτα δεν πρόκειται να γίνει μεχρι να αποφασιστεί πως θα ξεπεράσουν την τρικλοποδιά του ΣτΕ και την μετακινηση της αφραγκης ΥΠΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το άρθρο παραθέτει έκδηλες απορείες όλων μας, των πολιτών τουλάχιστον της Αθήνας, που παρακολουθούν, χρόνια τώρα, μια παράλογη συζήτηση για την αναγκαιότητα -ή όχι- να μετατραπεί το σύνολο της περιοχής του Ελληνικού σε ζώνη πρασίνου. Αποφεύγω σκοπίμως τον όρο μητροπολιτικό πάρκο, καθώς αυτός αποκλείει εκ προημίου τη δυνατότητα δημιουργίας και άλλων χώρων πρασίνου στην Αθήνα. Η μόνη ειλικρινής χρήση του όρου θα ήταν στον πληθυντικό (μητροπολιτικά πάρκα της Αθήνας) που θα καθόριζε ένα ευρύ σχέδιο για την αποκατάσταση της τσιμεντοποιημένης, συρρικωμένης περιβαλλοντικά και παραμορφωμένης αισθητικά και λειτουργικά πρωτεύουσας.
    Η ανάγκη δημιουργίας μιας ζώνης πρασίνου στο σύνολο των στρεμμάτων του Ελληνικού είναι απολύτως αναγκαία για την ποιοτική αναβάθμιση της Αθήνας και θα έλεγα ότι δεν αρκεί. Απολύτως αναγκαία είναι και η δημιουργία ζώνης πρασίνου στο Γουδί, στον Ελαιώνα, όπως και σε άλλα σημεία της κορρεσμένης οικιστικά πόλης.
    Τα οικονομικά, πολιτικά και άλλα συμφέροντα (όπως της εκκλησίας π.χ. στην περίπτωση του παραλιακού μετώπου) στρεβλώνουν τις ανάγκες και τις προτεραιότητες για την προώθηση των επιδιώξεών τους. Οι ελεύθεροι ή οι εν δυνάμει ελεύθεροι χώροι της πόλης θα πρέπει να μετατραπούν σε χώρους πρασίνου και αναψυχής, με ελιές, αγριόπευκα και πικροδάφνες, που θα μεταφέρουν το ελληνικό τοπίο στην καρδιά της πόλης και θα προσφέρουν ανάσες αισιοδοξίας στους απελπισμένους κατοίκους της, τους εγκλωβισμέννους στις αποπνηκτικές γειτονιές και συνοικίες τους.
    Εάν επίσης οι επιχειρηματίες έχουν πραγματικά τη βούληση να προβούν σε αναπτυξιακά έργα μπορούν να προβούν στην αγορά διαφόρων οικοδομικών τετραγώνων και να τα αξιοποιήσουν. Αντίθετα η "αξιοποίηση" των ελεύθερων ή εν δυνάμει ελεύθερων χώρων της πόλης αποτελεί απλά προπέτασμα καπνού για άνομες οικονομικές και άλλες παρασκηνιακές συναλλαγές, σε βάρος των πολιτών.
    Η πόλη δεν χρειάζεται νέα οικοδομικά συγκροτήματα, νέα ξενοδοχεία, νέα εμπορικά κέντρα, νέα γήπεδα ( πρόκειται για ιδιωτικές πρωτοβουλίες, που αφορούν αποκλειστικά στον ιδιωτικό τομέα), χρειάζεται μια ποιότητα ζωής που εάν χαθούν και οι τελευταίοι εναπομείνατες ελεύθεροι χώροι θα καταδικασθεί για πάντα στον αυτοκτονικό εγκλωβισμό της. Οι πολίτες πρέπει να αντισταθούν και να αντισταθούν δυναμικά, καθώς τα συμφέροντα είναι ισχυρά.
    Ο Ελαιώνας να γίνει ο Ελαιώνας της αρχαιότητας γεμάτος ελιές. Το Ελληνικό, το Γουδί, το θαλάσσιο μέτωπο και όλοι οι ελεύθεροι χώροι της Αθήνας να μετατραπούν σε ζώνες πρασίνου και αναψυχής και εάν, όπως υποστηρίζεται, δεν είναι βιώσιμη η συντήρησή τους, ας τους αφήσουν ως έχουν μέχρι να βρεθούν τα χρήματα. Είναι προτιμότερο από την καταστροφή τους.
    Οι φιλόδοξοι επιχειρηματίες επίσης ας βρουν τρόπους για μια πιο έξυπνη προώθηση των φιλόδοξων σχεδίων τους, που θα είναι μάλλον περισσότερο δαπανηρή αλλά δεν θα βλάπτει το δημόσιο συμφέρον, το συμφέρον των πολιτών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το κράτος ξόδεψε πάνω απ΄2,5 δις ευρώ (σημερινά 4 δισ) για την μεταφορά του αεροδρομίου (βάλτε μέσα και το τμήμα της Αττικής οδού για αεροδρόμιο και προαστικός για εκεί) και έλυσε το πρόβλημα του θορύβου για την Γλυφάδα. Τι άλλο θέλουν. Άλλες περιοχές της αττικής ζουν σε μια κόλαση , αυτοί δεν είναι Έλληνες;; Το να αναρωτιόνται για το μικροκλίμα της περιοχής είναι συγκλονιστικό. Και μόνο το γεγονός ότι είναι δίπλα στην θάλασσα το μικροκλίμα Γλυφάδας Ελληνικού κλπ είναι απείρως καλύτερο από το κλίμα στον Κολονό. έλεος!!!! Θα διαλύσετε το έθνος!! όλοι οι πόροι στους πλούσιους!!! Πάσχετε από το σύνδρομο της Μαρίας Αντουανέτας. Αλλά όταν την γκρέμισαν αναδύθηκε το ΕΘΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.