11/1/11

Ελευθερία χωρίς ευθύνη

Homo Interneticus


Της Κατερινας Σχινα
Η τεχνολογία είναι επικράτεια ηθικά ουδέτερη. Γίνεται καλή ή κακή ανάλογα με τη χρήση που της επιφυλάσσουμε, ανάλογα με τους σκοπούς που κάθε φορά υπηρετεί. Οπως το Διαδίκτυο: διαπλέοντας τα αχανή του ύδατα, διασταυρώνεται κανείς με λαμπρές στιγμές ελεύθερου λόγου, ανεξάρτητης σκέψης και υγιούς αντιπαράθεσης, αλλά ταυτόχρονα σκοντάφτει, ολοένα και συχνότερα, σε υφάλους μοχθηρίας, κακεντρέχειας και θρασυδειλίας, μεταμφιεσμένους σε «κριτικό έλεγχο».
Περιπλανώμενος ανά τα ιστολόγια, τυχαίνει να βρεθεί, έκθαμβος και σαγηνευμένος, στην καρδιά μιας διακεκαυμένης επικοινωνιακής ζώνης, στον πυρήνα μιας επείγουσας και γι’ αυτό πειστικής ανάγκης κριτικού σχολιασμού, και την αμέσως επόμενη στιγμή να εκτοξευτεί σ’ ένα ζοφερό ποτάμι αμετροέπειας, παραπληροφόρησης, πνευματικής θολούρας, όπου κολυμπούν διαταραγμένοι ψυχισμοί, προβληματικές προσωπικότητες, άνθρωποι στερημένοι και στερητικοί, χειραγωγημένοι και χειραγωγοί.

Δεν λέω ασφαλώς τίποτα πρωτότυπο. Μιλώντας για τους εμμανείς χρήστες του Διαδικτύου και τους μπλόγκερ ειδικότερα, ο κριτικός Λι Σίγκελ, στο βιβλίο του «Ενάντια στη μηχανή: το να είσαι άνθρωπος στην εποχή του ηλεκτρονικού όχλου» σημείωνε κάτι που επιβεβαιώνεται μέσα στον χρόνο, παρά την υπερβολικά γενικευτική διατύπωσή του συγγραφέα: «Οι χρήστες του Ιντερνετ γενικά και οι μπλόγκερ ειδικότερα κατοικούν σε έναν εντελώς απομονωμένο κόσμο, μέσα στον οποίο οι άλλοι άνθρωποι υπάρχουν ως φασματικές μορφές που υποστασιοποιούνται μέσω της ιδέας που έχουν οι χρήστες ή οι μπλόγκερ γι’ αυτούς». Είναι μια σκέψη που εξηγεί την ασύστολη ρητορική του μίσους που ενσκήπτει σε πολλά ιστολόγια, δοχεία όπου μετακενώνεται κάθε λογής εμπάθεια, εκφάνσεις μιας κατ’ όνομα «ελευθερίας» που απειλεί τη διανοητική (και ενδεχομένως την ψυχική) μας υγεία.

«Είναι ελεύθερος να γράφει κανείς ό, τι θέλει στο Διαδίκτυο σπιλώνοντας πρόσωπα και υπολήψεις ζωντανών και νεκρών, παραβιάζοντας κάθε κανόνα ηθικής δεοντολογίας, ανθρώπινης ευπρέπειας, και φυσικά, τον νόμο; Και σε τι διαφέρει μια τέτοια συμπεριφορά στον “εικονικό” κόσμο του Διαδικτύου από τον πολύ γνωστό μας φασιστοειδή κιτρινισμό του “πραγματικού” κόσμου ορισμένων εφημερίδων και καναλιών; Οι νόμοι για τα αδικήματα του Τύπου δεν είναι ίδιοι και για τις δύο σφαίρες και οι πολίτες δεν θα πρέπει να προστατεύονται εξίσου και στις δύο; Και επιτέλους, τι νόημα έχει για όλους μας μια ελευθερία χωρίς την ευθύνη που της αναλογεί για την προστασία της ανθρώπινης αξιοπρέπειας;».



 Τα παραπάνω ερωτήματα, διατυπωμένα από τέσσερις λογοτέχνες (Γιάννης Πατίλης, Τάσος Γαλάτης, Ηρώ Νικοπούλου, Δημήτρης Κανελλόπουλος), θύματα της ψευδώνυμης γραφίδας του ιστολόγου Γιώργου Μίχου (κατά κόσμον Βασίλη Λαλιώτη), καταδεικνύουν τα όρια της ανοχής απέναντι σ’ ένα φαινόμενο που δύσκολα μπορεί πια να αγνοηθεί.

Γιατί δεν είναι μόνο οι υβριστές τύπου Μίχου· είναι τα συκοφαντικά «δημοσιογραφικά» blogs, είναι οι λειτουργοί της δικαιοσύνης που επιδίδονται σε ρατσιστικά παραληρήματα («Κωλοεβραίοι! Μακάρι να τους εξόντωνε τελείως ο Χίτλερ!») από τα ιστολόγιά τους ή εμέσσουν οχετούς εναντίον αντιδίκων τους, όπως κατήγγειλε πρόσφατα η δικηγόρος Ζωή Κωνσταντοπούλου, είναι και «κάτι παλιόπαιδα με τρυφερές καρδιές», όπως αυτοχαρακτηρίζονται, που θεωρούν δείγμα «αδούλωτου φρονήματος» να διακινούν τις πιο εξωφρενικές διαβολές και κακολογίες. Ολα αυτά μας χαλάνε το κέφι. Ο υπερθερμασμένος τεχνο-ενθουσιασμός με τον οποίο χαιρετίστηκε η «δημοκρατία» του Διαδικτύου, έχει αρχίσει από καιρό να ψυχραίνεται.









4 σχόλια:

  1. Τό Φώς είναι η Αλήθεια!
    Τό σκοτάδι δέν μπορεί να αντισταθεί στόν Ελληνικόν Λόγον!
    Στήν Ελληνοσύνη!
    Η ελληνική Γή αποτελεί Παν(γ)κόσμια,τούς Αγίους Τόπους τών Ελλήνων!
    Τόπος ηρώων η Ελλάς!
    Λάας,Λάς=λίθος,λιθάρι,βράχος.
    Γενική τού Λάος!
    Η χώρα τής Ηλιογής!ετυμολογικώς.
    Εν αρχή ήν ο ΛΟΓΟΣ!
    Ο ΟΜΗΡΟΣΟΔΥΣΣΕΑΣ!
    Ο Πολιτισμός=Δύναμις
    Η Παιδεία =΄Ανοδος
    Η Πολιτική =Τρόπος
    Τό ίδιο συνέβη καί μέ τήν De Romilly σέ σχέση μέ τον Θουκυδίδη,τήν τραγωδία,τόν ΄Ομηρο,τή Γραμματολογία,τή Μαγεία καί τή Ρητορική,τή λειτουργία τής Αθηναικής Δημοκρατίας καί άλλα,"ών ούκ έστιν αριθμός".Τό καλύτερο βιβλίο της Ο Θουκυδίδης καί ο Αθηναικός ιμπεριαλισμός."Τίσις καί ΄Υβρις"
    Οι θεοί τών Ελλήνων κατοικούσαν εδώ μαζί τους!Έπασχαν καί αυτοί τά ίδια βάσανα!Ανθρωποκεντρισμός!Καί στά δύσκολα...βοηθούσε ο από "μηχανής"θεός τού Θεάτρου!
    Η Ζωή είναι εδώ!Καί ο ΄Αδης γιά τίς Ψυχές!
    Κάπιοι λένε ...στερήσου τώρα γιά να περνάς καλά στήν άλλη ζωή.
    ΕΛ ΑΜΠΟΣ=ΟΛΥΜΠΟΣ=ΦΩΤΙΣΜΕΝΟ ΒΟΥΝΟ.
    Τήν Ελληνοσύνη μου δέν τήν χαρίζω σε κανέναν!
    Είμαι περήφανος!Δέν ενοχλώ κανέναν!
    Τούς άλλους γιατί τούς ενοχλεί η καταγωγή μου;
    Δέν υπάρχουν περιούσιοι λαοί,ούτε μαύρα πρόβατα.΄Οποιος τό λέειαυτό είναι "διαφορετικός-ρατσιστής"!!!
    Πολύβιος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ καλά τα βίντεο και η δημοσιαγραφική έρευνα του ΒΒC.

    H κυρία Σχινά απλά τσαλαβουτάει...
    σε νερά που δεν γνωρίζει.

    Η τεχνολογία είναι η χαρά και η δύναμη αυτών που δεν έχουν πρόσβαση στα πιεστήρια της κάθε 'καθημερινής ή ελευθεροτυπίας' δηλαδή του status quo.

    Πως το είχε πει ο Π. Κονδύλης;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ακριβως οπως τα λεει ο Θεοφιλος εχουν τα πραγματα. Το ιντερνετ ειναι το μοναδικο μεσο προσβασης σε πληθος διαφορετικων πηγων ενημερωσης, καποιες αμεροληπτες καποιες προφανως μεροληπτικες.
    Δινει τη δυνατοτητα στον καθε αναγνωστη να διασταυρωνει διαφορετικες αποψεις και να σχηματιζει και τη δικη του, μακρια απο τα κομματικα και νεοταξικα φερεφωνα της συντριπτικης πλειοψηφιας των ΜΜΕ.
    Επισης δινει τη δυνατοτητα σε αμεροληπτες πηγες ενημερωσης να εκφραζουν και να δημοσιευουν την αποψη τους ελευθερα, κατι πρακτικα αδυνατο μεσα απο οποιοδηποτε αλλο μεσο.
    Η Κα Σχινα ειτε αθελα της ή σκοπιμα, αποφευγει να επισημανει ακριβως αυτη την ειδοποιο και θεμελιωδη διαφορα του ιντερνετ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Γιατί δεν είναι μόνο οι υβριστές τύπου Μίχου· είναι τα συκοφαντικά «δημοσιογραφικά» blogs, είναι οι λειτουργοί της δικαιοσύνης που επιδίδονται σε ρατσιστικά παραληρήματα («Κωλοεβραίοι! Μακάρι να τους εξόντωνε τελείως ο Χίτλερ!») από τα ιστολόγιά τους ή εμέσσουν οχετούς εναντίον αντιδίκων τους,

    EM.... ΠΕΣ ΤΟ ΕΤΣΙ ΡΕ ΚΑΤΕΡΙΝΑ... ΜΗΠΩΣ ΣΕ 'ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΑΝ' ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΤΟ ΤΟ ΑΝΤΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΑΡΘΡΟ;

    Γιατί σαν Έλλην αναγνώστης που δεν διαβάζω την 'Κ', και ούτε θα μπορούσα να την πάρω στα σοβαρά, θα περίμενα από μια Ελληνίδα δημοσιογράφο να συνδέει τις βλαβερές συνέπειες από την ασύδοτη χρήση του ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ σε σχέση με τα ανώτερα ιδεώδη (δηλ. τα εθνικά συμφέροντα, και όχι με τη συγκεκριμένη αμελητέα υπο-ομάδα του έθνους,δηλ. του εβραϊσμού-αν δεχτούμε κιόλας ότι ο εβραϊσμός είναι απλώς ένα θρήσκευμα και όχι κάτι παραπάνω !) Θα περίμενα δηλ. να αναφερθεί στο πως ξένα κέντρα προωθούν με τόση ασυδοσία στο ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ανθελληνικά συμφέροντα (π.χ. με δημοσιεύσεις χαρτών όπου η Ελλάς έχει περιορισμένα σύνορα, κίβδηλων επιστημονικών ερευνών για την καταγωγή των Ελλήνων ότι π.χ. είναι απόγονοι Αιθιόπων κοκ.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.