9/1/11

Η «διπλωματία της θρησκείας» από την πλευρά Ερντογάν

Του Αθανασιου Eλλις
Αν το Ερζερούμ αποτελεί τον τελευταίο κρίκο της ελληνοτουρκικής προσέγγισης, υπήρξαν κι άλλοι τη χρονιά που πέρασε οι οποίοι έδειξαν την εκατέρωθεν διάθεση για αλλαγή του κλίματος. Ετσι, σε μια ιδιότυπη «διπλωματία της θρησκείας» έχει επιδοθεί τους τελευταίους μήνες ο Ταγίπ Ερντογάν, με θετικές κινήσεις προς την Ελλάδα και την Ορθοδοξία, οι οποίες είναι ανώδυνες και χωρίς πολιτικό κόστος στο εσωτερικό, και εντάσσονται στο ευρύτερο πλαίσιο βελτίωσης των διμερών σχέσεων. Μερικές από αυτές είναι απόρροια πρωτοβουλιών του Τούρκου πρωθυπουργού, ενώ άλλες γίνονται υπό την πίεση δικαστικών αποφάσεων ή αρνητικών σχολίων σε διεθνή μέσα ενημέρωσης.


Πιο πρόσφατη από αυτές ήταν η χορήγηση τουρκικής υπηκοότητας σε μητροπολίτες του Οικουμενικού Πατριαρχείου, εξέλιξη που θα δώσει λύση στη διαφαινόμενη αδυναμία διαδοχής που θα αντιμετώπιζε μελλοντικά το Φανάρι, ενώ στις 3 Νοεμβρίου, το Δικαστήριο της Πριγκίπου ενέκρινε την επιστροφή του Ορφανοτροφείου στην κυριαρχία του Πατριαρχείου συμμορφούμενο με πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Είχε προηγηθεί η απόφαση του Τούρκου πρωθυπουργού να επιτρέψει την τέλεση της Θείας Λειτουργίας στην Παναγία Σουμελά τον Δεκαπενταύγουστο.

Με αυτές τις διπλωματικές ενέργειες, ο κ. Ερντογάν εμφανίζεται ανεκτικός έναντι της Ορθοδοξίας και γενναιόδωρος έναντι της Ελλάδας, κυρίως σε επίπεδο συμβολισμού, καθώς δεν προβαίνει στην οποιαδήποτε παραχώρηση επί των ουσιαστικών διαφορών που χωρίζουν τις δύο χώρες. Ταυτόχρονα, επιχειρεί εν μέρει να απαντήσει και στις πολύχρονες πιέσεις που ασκούν οι ΗΠΑ και η Ε.Ε. για τη διασφάλιση της θρησκευτικής ελευθερίας στο εσωτερικό της Τουρκίας.

Στο ίδιο πνεύμα, των ανώδυνων κινήσεων στο «μέτωπο» των θρησκευτικών ελευθεριών που δυνητικά προσφέρουν πολλαπλά οφέλη στην ίδια την Τουρκία, εντάσσεται και η σκέψη περί επαναλειτουργίας της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, η οποία κυοφορείται εδώ και χρόνια, τον τελευταίο χρόνο με αισθητά μεγαλύτερη έμφαση.

Το Φανάρι και η Αθήνα διαπιστώνουν θετικές προθέσεις, αλλά η Σχολή δεν έχει ακόμη ανοίξει, παρά τις δραματικές εκκλήσεις του Οικουμενικού Πατριάρχη, ο οποίος προ ολίγων μηνών διαβεβαίωσε για πολλοστή φορά ότι «όλα είναι έτοιμα για να λειτουργήσει ξανά η Σχολή και το μόνο που χρειάζεται είναι μια υπογραφή». Για να συμπληρώσει με τη νηφαλιότητα που τον διακρίνει: «Εμείς εμμένουμε και αναμένουμε...»

Πάντως, εκτιμάται ότι η ισχυροποίηση του Ταγίπ Ερντογάν μετά την υπερψήφιση της μεταρρύθμισης του Συντάγματος στο κρίσιμο δημοψήφισμα, που διεξήχθη στις 12 Σεπτεμβρίου, θα του επιτρέψει στο βραχυπρόθεσμο μέλλον να δώσει το πράσινο φως για την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής.

Οι πιέσεις υπέρ της απρόσκοπτης λειτουργίας του Φαναρίου εντείνονται, καθώς προβάλλονται εκτενώς από κορυφαία αμερικανικά μέσα ενημέρωσης. Η απόφαση για τη χορήγηση τουρκικής υπηκοότητας σε μητροπολίτες δεν μπορεί να είναι άσχετη με την κριτική που ασκούν η Ουάσιγκτον, οι Βρυξέλλες, αλλά και έγκυρα διεθνή μέσα ενημέρωσης. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τις ΗΠΑ, η φύση του προβλήματος είναι τέτοια που έχει κινήσει το ενδιαφέρον σημαντικών Αμερικανών δημοσιογράφων, ενώ στην ανάδειξή του έχει συμβάλλει και η έντονη ενεργοποίηση της ελληνοαμερικανικής κοινότητας, η οποία θρησκευτικά υπάγεται στο Φανάρι.

Οι επικοινωνιακές κινήσεις του Τούρκου πρωθυπουργού δημιουργούν ταυτόχρονα το υπόβαθρο για να θέτει πιεστικά θέμα αμοιβαιότητας σε ό,τι αφορά τους μουσουλμάνους της Θράκης, αλλά και την ανέγερση μουσουλμανικού τεμένους στην Αθήνα. Σε ό,τι αφορά τη Θράκη, η Ελλάδα έχει ξεπεράσει τις αγκυλώσεις του παρελθόντος και τις τελευταίες δύο δεκαετίες έχει προχωρήσει σε σημαντικά βήματα, ανταποκρινόμενη στις υποχρεώσεις της ως ώριμης ευρωπαϊκής δημοκρατίας. Αντίθετα, εκκρεμεί η δημιουργία τεμένους στην Αθήνα, η οποία έχει αποφασισθεί και έχει επανειλημμένα ανακοινωθεί, αλλά ακόμη δεν έχει υλοποιηθεί.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_1_09/01/2011_428123

9 σχόλια:

  1. Εάν ζούσε ο Γρηγόριος Δικαίος(ΠΑΠΑ ΦΛΕΣΣΑΣ),δέν θά είχαμε εγκλωβισθεί μέ το Πατριαρχείο!
    Ισως είχαμε δικό μας Πατριάρχη,Πάσης Ελλάδος!!!
    Οι Τούρκοι δέν τόν αναγνωρίζουν ως Οικουμενικό,αλλά ως ισότιμο ...μέ τον Μουφτή τής κωμόπολις τής Ξάνθης,πού θέλει να τόν διορίζουν οι Τούρκικες Αρχές!
    Δικαίος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Και επειδή

    "Οι Τούρκοι δέν τόν αναγνωρίζουν ως Οικουμενικό,αλλά ως ισότιμο ...μέ τον Μουφτή τής κωμόπολις τής Ξάνθης,πού θέλει να τόν διορίζουν οι Τούρκικες Αρχές!"

    προτείνεις να τον εγκαταλείψουμε, εγκαταλείποντας το τελευταίο έρεισμα, την τελευταία κλωστή που μας συνδέει με την Πόλη και με το Ρωμανικό, μεσαιωνικό παρελθόν μας;
    Μπράβο φίλε!!
    Και Τούρκος να ήσουν, καλύτερα δεν θα το έθετες!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αν ήταν Τούρκος θα ήταν σύμμαχος του φίλου σου του Πατρίκ που θέλει πάση θυσία να ξεχάσουμε ότι είμαστε Έλληνες διαστρέφοντας την ιστορία,τις έννοιες και την αντίληψη των λέξεων...άλλοι θέλουν οθωμανικές αυτοκρατορίες και Λάτσιο...Είμαστε Έλληνες...Ρωμιοί δευτερευόντως και όχι όλοι,αν θέλει να είναι Ρωμαίος να πάει στη Ρώμη κι ας τον βοηθήσει ο Σίλβιο...

    ιδού από τον Εθνικό Κήρυκα http://3.bp.blogspot.com/_vkAHzMJY3VU/SvQVlEKEObI/AAAAAAAAADs/AF503Pdis4o/s1600-h/%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B5%CF%82%CE%AE%CE%A1%CF%89%CE%BC%CE%B9%CE%BF%CE%AF.bmp

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. 5:39 μ.μ.
    meta mou lete na mi sas vrizo...
    tzimis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κινούν. Ποιο είναι το κινούν, θα έλεγε και ο Αριστοτέλης. Τι κινεί κάποιους και βλέπουνε "θετικές κινήσεις".
    Το κινούν είναι το μεγάλο ερώτημα. Γιατί το κινούν έχει πολλά πλέον πλοκάμια στο Ελλαδιστάν
    Λαπαθιώτης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ Λαπαθιώτη

    Στο Ελλαδιστάν, όλο και περισσότερο τον κουνούν, Ναπολέων κι εσύ το ξέρεις πολύ καλά αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μονο ως ΕΓΚΛΗΜΑ θα θεωρουσα την εγκαταλειψη του Πατριαρχη στα χερια των "πολιτισμενων" τουρκων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @ Χρήστος Βούλγαρης

    Χρήστο, ρίξε μια ματιά στην ανάρτηση "εμείς και το Ισλάμ".

    (Δεν γνωρίζω αν το έχεις ήδη κάνει)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αυτό καταλάβατε;
    Πόσοι Μητροπολίτες τών Νέων Χωρών δήθεν πού ελευθερώθηκαν μέ θυσίες καί πολύ αίμα!!!έγιναν Τούρκοι Υπήκοοι;
    ΄Οταν μιλάει αναφέρεται στίς βελανιδιές τών Μααρβή τής ερήμου...καί τήν πατρίδα του Τουρκία.
    Αναρτήστε μία ομιλία του,ως Οικουμενικού Πατριάρχη,πού να καταδικάζει τίς πράξεις τών Τούρκων,εις βάρος τών Ελλήνων.
    ΄Εστω γιά τήν Μαρτυρική Κύπρο.
    Μόνο ο Βαλλάντης έμεινε στο σχολείο της Πόλης.
    Τού Κωνσταντίνου Παλαιολόγου!
    "Τό τήν Πόλιν σοι δούναι,ούτε εμόν εστί...."
    Ο τελευταίος μαθητής βαλάντωσε στο κλάμα μόνος καί έρημος!!!
    Δικαίος

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.