9/8/12

Επιτάχυνση απόδοσης ευθυνών σε επιόρκους δημοσίους υπαλλήλους ζητεί ο Α. Σαμαράς

Του Γιωργου Π. Τερζη
Αμεση αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου ώστε να επιταχυνθεί η διερεύνηση και η απόδοση ευθυνών σε επίορκους δημόσιους υπαλλήλους επιδιώκει η κυβέρνηση, μετά τη σχετική εντολή που έδωσε χθες ο πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαράς κατά τη διάρκεια σύσκεψης με το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Παράλληλα, ζήτησε να υπάρξει άμεσος έλεγχος των διοικήσεων των ΔΕΚΟ, και καταλογισμός ευθυνών όπου υπάρχουν, για τη μη εφαρμογή της νομοθεσίας που αφορά μισθολογικά, κυρίως, ζητήματα.
Αφορμή για την απόφαση του πρωθυπουργού να ανοίξει άμεσα η διαδικασία αλλαγής του θεσμικού πλαισίου αναζήτησης και απόδοσης ευθυνών για τους επίορκους δημόσιους λειτουργούς αποτέλεσε η αποκάλυψη, κατά τη χθεσινή σύσκεψη στο υπουργείο Οικονομικών, ότι η υπόθεση με τις δεκάδες συντάξεις «μαϊμού» της Ζακύνθου βρίσκεται ακόμη σε προδικαστική φάση. «Δεν αρκεί να πιάνουμε τους συνταξιούχους... πρέπει να τιμωρηθούν οι εμπλεκόμενοι ιατροί και δημόσιοι υπάλληλοι, να αποκαλυφθεί όλο το κύκλωμα» φέρεται να επισήμανε ο πρωθυπουργός.
Σύμφωνα με τις εντολές του κ. Σαμαρά, αναμένεται να υπάρξει σήμερα συνάντηση εκπροσώπων των υπουργείων Οικονομικών και Εργασίας με τον υπουργό Δικαιοσύνης κ. Αντ. Ρουπακιώτη, προκειμένου να υπάρξει αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου ώστε η τιμωρία των επίορκων υπαλλήλων του Δημοσίου να γίνεται με διαδικασίες εξπρές. «Δεν γίνεται η Γερμανία, με βαριά βιομηχανία, να έχει ποσοστό αναπηρικών συντάξεων 8% και η Ελλάδα 13%» πρόσθεσε ο πρωθυπουργός, σημειώνοντας ότι βρίσκεται σε προφανή αμηχανία όταν ξένοι συνομιλητές του επισημαίνουν αυτή την ελληνική... ιδιαιτερότητα.

Νέα εφεδρεία στα σκαριά
Από τα χέρια του οικονομικού συμβούλου του κ. Αντ. Σαμαρά Χρύσανθου Λαζαρίδη και του επικεφαλής του ΣΟΕ κ. Παναγιώτη Τσακλόγλου «περνάει» η διαμόρφωση του προγράμματος εφεδρείας στο Δημόσιο, που δεν αποκλείεται να αφορά περισσότερους από 30.000 υπηρετούντες δημοσίους υπαλλήλους. Ο κ. Σαμαράς επεσήμανε χθες με νόημα, κατά τη σύσκεψη στο υπ. Οικονομικών, πως «δεν θα επιστρέψουμε σε λύσεις που απέτυχαν στο παρελθόν», δίνοντας το στίγμα προθέσεών του ως προς την αλλαγή του νομικού πλαισίου Ρέππα που εφάρμοσε, ανεπιτυχώς, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Βάση των νέων σεναρίων αποτελεί η πρόταση της Ν.Δ. περί εφεδρείας (3, 6 ή 9 έτη αποζημίωσης με τον βασικό μισθό με ενδεχόμενο επιστροφής στην υπηρεσία), προσαρμοσμένη στα σημερινά δεδομένα και στις πιέσεις της τρόικας. Υπενθυμίζεται, άλλωστε, ότι η τότε πρόταση της Ν.Δ., ως αξιωματικής αντιπολίτευσης, είχε απορριφθεί από την τρόικα ως «ακριβή» λύση και, πλέον, οι κ. Λαζαρίδης και Τσακλόγλου απεργάζονται ένα μοντέλο ή διαφορετικές εκδοχές του που θα μπορούσαν να γίνουν αποδεκτές από την τρόικα, αλλά και να αμβλύνουν τις αντιδράσεις των δύο κυβερνητικών εταίρων, ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ.
Η προώθηση της εφεδρείας, πέραν της οικονομικής παραμέτρου, συνιστά απάντηση και προς τους πιστωτές της χώρας που, μέσω τρόικας, έχουν διαμηνύσει ότι δεν πείθονται από τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για εξοικονόμηση στο Δημόσιο μόνον από συγχωνεύσεις - καταργήσεις. Πρoστίθεται δε ότι εφόσον δεν υπάρξει εφεδρεία, ο στόχος του περιορισμού των δαπανών μισθοδοσίας στο Δημόσιο θα πρέπει να ικανοποιηθεί από βαρύτατες μειώσεις αποδοχών, που είναι αμφίβολο αν θα μπορούσαν να αντέξουν οι δημόσιοι υπάλληλοι.
Κυβερνητικά στελέχη, πάντως, αρνούνται να επιβεβαιώσουν ότι το πρόγραμμα εφεδρείας είναι εκ των ων ουκ άνευ και κάνουν λόγο για μία εκ των εναλλακτικών επιλογών.


Σε εκκρεμότητα 5.000 αποφάσεις πειθαρχικών συμβουλίων
Του Κωστα Oνισενκο
Την ώρα που επανέρχεται στο προσκήνιο η εφαρμογή της εφεδρείας, περίπου 5.000 αποφάσεις πειθαρχικών συμβουλίων εκκρεμούν εις βάρος υπαλλήλων για υποθέσεις που αφορούν από υπηρεσιακά παραπτώματα έως εγκλήματα του κοινού ποινικού δικαίου, σύμφωνα με πηγές του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης (ΓΕΔΔ).
Βάσει της νέας εκσυγχρονισμένης νομοθεσίας για την εκδίκαση υποθέσεων δημοσίων υπαλλήλων, εδώ και δύο μήνες τα πρωτοβάθμια πειθαρχικά συμβούλια θα έπρεπε να απαρτίζονται από δικαστικούς και νομικούς συμβούλους. Παράλληλα, η εκδίκαση των υποθέσεων θα έπρεπε να ολοκληρώνεται εντός έξι μηνών. Ωστόσο προβλήματα έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού στο δικαστικό σώμα, αλλά και γενικότερα της οργάνωσης της δημόσιας διοίκησης δεν έχουν επιτρέψει μέχρι στιγμής να λειτουργήσει πλήρως ο νέος νόμος και να συσταθούν τα νέα πειθαρχικά συμβούλια.
Μέχρι σήμερα η εκδίκαση διαρκεί από ένα έως και οκτώ χρόνια, έως ότου δηλαδή ο υπάλληλος πετύχει την ευνοϊκότερη απόφαση για τον ίδιο ή συμβιβαστεί με την τιμωρία του.
Τα πρωτοβάθμια πειθαρχικά συμβούλια, στα οποία συχνά υπάλληλοι αθωώνονται ή καταδικάζονται με πολύ μικρές ποινές ακόμα και όταν το παράπτωμά τους είναι σοβαρό, απαρτίζονται από πέντε συναδέλφους τους. Τρεις ορίζονται από τη διοίκηση και δύο είναι αιρετοί. Αν θεωρήσουν ότι αδικούνται από τις αποφάσεις, οι υπάλληλοι μπορούν να υποβάλουν ένσταση και να δικαστούν ξανά από δευτεροβάθμια επιτροπή (αποτελείται από αντιπρόεδρο του νομικού συμβουλίου, νομικό σύμβουλο και τρεις διευθυντές του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης).
Θεωρητικά, στην περίπτωση που ο Αρειος Πάγος απορρίψει την απόφαση, η διαδικασία μπορεί να κρατήσει επ’ άπειρον. Αν δεν τους ικανοποιεί και αυτή η απόφαση μπορούν να προσφύγουν στο ΣτΕ στα διοικητικά δικαστήρια. Πρόκειται για μακροχρόνια διαδικασία κατά την οποία ακόμα και υπάλληλοι που κατηγορούνται για υπεξαίρεση κρατικών χρημάτων παραμένουν στις υπηρεσίες τους μέχρι και όταν τελεσιδικήσουν οι υποθέσεις.
Το 2011, σύμφωνα με την έκθεση του ΓΕΔΔ, εκδόθηκαν 1.900 πειθαρχικές αποφάσεις εις βάρος δημοσίων υπαλλήλων. Οι 186 από αυτές ήταν κραυγαλέα επιεικείς σε σχέση με το βάρος των αδικημάτων που αφορούσαν, με αποτέλεσμα ο ΓΕΔΔ να υποβάλει ένσταση. Ανάμεσα στις αποφάσεις που προέβλεπαν μικρές ποινές, στις οποίες εναντιώθηκε ο ΓΕΔΔ, υπήρχε περίπτωση υπαλλήλου που πλαστογράφησε έγγραφα για να επεκτείνει τη διάρκεια αναπηρικού επιδόματος για τον ίδιο και τους συγγενείς του, εφοριακού που έδωσε εκκαθαριστικό στον αρραβωνιαστικό της ο οποίος χρωστούσε τεράστιο ποσό στο κράτος κ. ά. Περιπτώσεις επίσης βαριάς αμέλειας αλλά και περιπτώσεις που αφήνουν σαφείς υπόνοιες για χρηματισμό ή εξυπηρέτηση προσωπικών σκοπών.
«Το γεγονός ότι δεν έχουν συσταθεί τα νέα πειθαρχικά συμβούλια, σε συνδυασμό με την αφαίρεση της δυνατότητας η υπηρεσία μου να κάνει ενστάσεις, εντείνει την ατιμωρησία στο Δημόσιο. Είναι αμφίβολο μάλιστα το εάν ο φόρτος εργασίας των δικαστικών τούς επιτρέψει σύντομα να ασχοληθούν και με αυτή την αρμοδιότητα», σχολίασε στην «Κ» ο ΓΕΔΔ Λ. Ρακιντζής. Ο ίδιος αναφέρει ότι δεν υπάρχει κάποιος φορέας που να συγκεντρώνει τις αποφάσεις των πειθαρχικών προκειμένου να τις αξιολογήσει. Οπως λέει, μάλιστα, ανησυχεί για το ενδεχόμενο μέχρις ότου λειτουργήσει το νέο καθεστώς στους πειθαρχικούς ελέγχους των υπαλλήλων να υπάρξει μια περίοδος ανεξέλεγκτων αθωωτικών αποφάσεων.
Καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.